Waterpoort-krabbels Rustig winkelen tussen bloemetjes en fonteinen Oosterdijk ^Lijnbaan P. Bosma 50 jaar .in touw rw en van Mijnenveger Terschelling1 losgeslagen door storm t IJLST t Caravan achter auto gekanteld en versplinterd t Officieel Orgaan AGENDA de gemeenten SNEEK, W Y M B R IT S E R A DE EL gecembineenk uHa»e -w NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD 122e jaargang nr. 18 Donderdag 2 maart 1967 Geslaagd Hl Bijstandsnormen A. zijn reeds verhoogd antwoorden b. en w. voor restauraties Winkeliersvereniging Oosterdijk heeft groots plan: 1 Omvergeworpen door storm Hat Sntelur Nieuwsblad is een Afdeling poetsdoeken groeide onder zijn leiding tot zelfstandige onderneming Fries Scheepvaart Museum geeft f 1000 aan subsidies h J SNEEKER NIEUWSBLAD den: niets gaat automatisch. Wie storm zouden de mensen daarom van van vorig jaar voor er eindelijk de sgsjss©ass§ het «*w 4nto’« hotsten >n Kruizebroederstraat derd, als symbool van de schep ping, het begin. De schilder heeft geen felle kleuren ge bruikt en er toch, ook door de van God met de mens. Met deze achtergrond, Kruis en belofte, gaan de leerlingen van de c.t.s. Verschijnt MAANDAGS en DONDERDAGS Kantoor voor administratie en cedaktie GEDEMPTE POL 6 Telefoon 05150 3005 Redacteur H. A de Boer Telefoon 4091 Wij zijn met de steller van de vragen van oordeel, dat stijging van de nood zakelijke kosten van de levensbehoef ten aanpassing van de bijstandsnormen ingevolge de Algemene Bijstandswet noodzakelijk zal maken. Ingevolge een i t A Advertentieprijs: 15 cent per mm. Bij kontrakt (handelsad verten ties) lager. Abonnementsprijs t 4, per half jaar Franko per post f 6,— per half jaar Giro 85 07 48 ten name van Sneeker Nieuwsblad Dit zijn de schamele resten van een 1 jaar oude caravan, die dinsdagmid dag over rijksweg 43 achter een perso nenwagen werd vervoerd. Ter hoogte van Uitwellingerga (tussen Horsebrug en Prinses Margrietkanaal) voelde de bestuurder van de auto, die de caravan De storm van dinsdagmiddag heelt ook in Sneek zijn sporen achtergelaten. Omstreeks half drie werd de clubsehuit de vroegere mijnenveger .Terschelling’, van de zeeverkennersgroep Tibrag, die aan de IJlsterkade gemeerd lag, losge rukt van de wal. Het grote houten schip dreef met grote vaart in de rich ting van de stad. Bij houthandel Ter Horst boorde het zich in de kademuur en raakte met het achtereind aan de overzijde van de Geeuw vast in de grond. Melkboer Klaas van Gorkum, die juist in de buurt was, wist een los hangende kabel te pakken en de schuit vast te leggen aan de wal. ’s Avonds hebben sleepboten van de firma Krikke uit Heerenveen de „Ter schelling” vlot getrokken en naar de wal geduwd. Momenteel ligt het schip gemeerd aan de kade bij Ter Horst. Gerard Berkhout, leider van de pad- vindersgroepen in Friesland, kon niet zeggen waar het naar toe zal worden gebracht. In ieder geval gaat het niet terug naar zijn oude ligplaats. Voor de zeeverkennersgroep betekent dit een grote strop. Zij is niet verze kerd en de schade aan de kademuur bedraagt enkele honderden guldens. Toch is alles nog heel goed afgelopen. Iets verder naar Sneek lagen enkele schepen gemeerd en de Terschelling had hier een ware ramp kunnen ver oorzaken. Aan de Vrije Universiteit te Amster dam slaagde voor het kandidaatsexa men wis- en natuurkundige weten schappen D. Tiemersma te Sneek. In antwoord op de vragen van het raadslid C. Meijer over verhoging van de normen voor het verlenen van bij stand (welke vragen wij vorige week donderdag publiceerden) antwoorden b. en w. het volgende: bedrijf zijn. Volgende week dinsdag neemt de heer Bosma officieel afscheid van zaak. Dan is er een afscheidsreceptie. Hij krijgt nu ook wat meer tijd voor zijn hobby’s: schilderen („geen kunst, hoor”), tuinieren, autorijden, lezen en niet te vergeten zijn werk als raadslid voor de VVD Vroeger speelde hij ook toneel, in de VD-toneelclub, in de krite en voor LSC. De heer en mevrouw Bosma hebben beslist geen moeite hun tijd te vullen. „De dagen zijn zo om”, zegt hij. medaille van de Maatschappij van Nij verheid en Handel ontving. Ook draagt hij trots een gouden horloge, dat hij kreeg voor 25 jaar trouwe dienst. Dat krijgen nl. allen, die 25 jaar aan het De sportliefhebbers kunnen vol- Deze muurschildering is zo breed, dat hij niet geheel op de foto is gekomen. Het werk, dat aan het brein van de heer D. Everaars, leraar aan de chr. kweekschool, is ontsproten, is te zien in de kantine van de chris telijke technische school. Er zit een heel stuk symboliek in. Links is het Kruis te onderschei den, waaronder de mensen. De halve cirkel is de regenboog, die als teken wordt beschouwd van Angelino of Carrantuo (eigenaar J. Hartkamp te Goënga) de kynologen uit tot verder lezen. En dit pikten we op uit CTS-con- ders jn de stad is het aantal licht- delijk was opgeklommen tot hoofd vertegen wuordigei en belast werd met de leiding van de binnenlandse ver koop. kreeg ook over de Boso de su pervisie. Sinds 1955 heeft hij zich hier helemaal aan gewijd. Hij heeft altijd met plezier zijn werk gedaan De waardering, die de directie van Lankhorst voor hem heeft, kwam onder meer tot uiting bij het 40-jarig jubileum in 1957. toen hij de gouden trok, een ruk aan de wagen. Hij zag dat de aanhang volkomen scheef hing en remde. De caravan sloeg echter op zijn zijkant en werd totaal versplin terd. De eigenaar van de grote caravan is de heer P. Bakker uit Groningen, ambtenaar bij de PTT. De auto werd bestuurd door een kennis, de heer J. Zondag 26 februari j.l. was het precies vijftig jaar geleden, dat de heer P. Bosma in dienst kwam bij Lankhorst Touwfabrieken N.V. De vrijdag er voor was het zijn laatste werkdag, hoewel hij nog geen 65 jaar is. Hij is door de directie in staat gesteld met vervroegd pensioen te gaan met het oog op zijn vrouw, die niet zo goed meer uit de voeten kan en daarom zijn hulp nodig heeft. Sedert 1955 is de heer Bosma beherend vennoot geweest van de handelsonderneming Boso C.V. (een dochteronderneming van Lank horst), die poetslappen en polijstsel’ijven fabriceert. Dit in 1941 opgeriohte be drijf is onder zijn leiding gegroeid van een personeelsbestand van 6 tot 45 man. Donderdag 2 maart Vergadering van de raad der gemeente Wymbritsera- deel. Aanvang ’s avonds 8 uur. Zaterdag 4 maart 6e Prestatietocht Den Oever-Sneek. Start om 8 uur op Den Oever. Zaterdag 4 maart Dancing Terwisga, Joure „The Hogs”. Zondag 5 maart „Artikel 461”. Zondag 5 maart Dancing Boermans, Bolsward „The Lightnings”. Dinsdag 7 maart Pijp-rookwedstrijd in hotel rest. „De Gouden Leeuw” on der auspiciën van ’t Pijpenhuis H. Stuurop. Tiisdei 21 en woansdei 22 rnaert Krite- toaniel yn Amicitia mei it blijspul „Koekoek op it nest”. Donderdag 23 maart ’s avonds 7 uur in Martinikerk te Bolsward en vrij dag 24 maart in Grote Kerk te Sneek ’s middags 2 uur Matthaus Passion. Het kruispunt Kruizebroederstraat- Muntstraat biedt het verkeer geen uit zicht en het is dan ook zaak hier met de grootste voorzichtigheid te rijden. Dinsdagmorgen botsten een vrachtwa gen en een bestelauto tegen elkaar. De schade was groot. De vrachtwagen, bestuurd door J. A. v. d. B. uit Stevensbeek, verleende geen voorrang aan de bestelauto, die werd bestuurd door P. B. uit Sneek. Niemand werd gewond, maar vooral de bestelauto werd flink beschadigd. ■ijke technische school in onze stad. Onder het kopje Overhoringsperi- kelen werd een bloemlezing gege ven uit scb rif telijk werk van de door de afdeling Friesland van de Ver eniging van directeuren van overheids organen van sociale arbeid (DIVOSA) uitgebracht advies zijn de bijstandsnor men door ons per 1 januari 1957 ver hoogd met 1.75 per week voor 1 per soon, 2,75 voor 2, 5,voor 3, 6,75 voor 4, 8,25 voor 5. 9.voor 6 en ƒ11,25 voor 7 personen en meer. Wij merken hierbij nog op, dat aan de nor men slechts een betrekkelijke betekenis moet worden toegekend. Bij de beoor deling van een aanvraag wordt reke ning gehouden met de omstandigheden van betrokkene. Door de genoemde vereniging wordt momenteel onderzocht of verdere ver hoging, gezien ook de recente verho ging van de uitkeringen ingevolge de Algemene Ouderdomswet, noodzakelijk is. Verwacht mag worden, dat ons col lege binnenkort een advies zal berei ken om de bijstandsnormen nogmaals met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 1967 te verhogen, aldus b. en w. ven: „Aan het hoofd staat een ko- waarin twee pepermunten zitten ningin, die voor haar leven erfelijk aan de binnenkant zijn voorzien van is”. propagandistische leuzen. Dazrir. De heer Bosma kwam als 14-jarige in 1917 op kantoor. Hij werd tweede klerk. Om zijn kennis te vergroten ging hij vijf avonden per week naar de handelsavondschool. Er werd zes dagen in de week gewerkt, van ’s morgens 8 tot ’s avonds 7. Er werkten toen zo’n 50 man in totaal (nu ca. 500). Lank horst was later de eerste zaak in Sneek, die het personeel zaterdagsmiddags vrij gaf. Na drie jaar op kantoor kwam de jonge Bosma in de buitendienst. Twee dagen in de week moest hij voor de zaak op reis. Hij trok het hele land door op de fiets met een paar grote koffers met touw. Per trein ging hij zelfs naar Zeeland. Men kon toen ge makkelijker een fiets meene men. Het was een hard leven; hij heeft het wel eens erg koud gehad in de winter. Het waren vooral d: boeren, die het meeste touw verbruikten. Maar dat is nog steeds zo. Juist door de mechanisatie wordt er zelfs nog meer ge bruikt, vooral balentouw, ver telde de heer Bosma. Hij heeft de gehele ontwikkeling mee gemaakt van de verschillende soor ten touw. Nu wordt zelfs de oude grondstof sisal vervangen door kunst stoffen. Om de poetslappenafdeling geschei den te houden van de rest werd Boso opgericht. De eerste twee letters komen van de naam Bosma. In de oorlog wer den uit poetslappen polijstschijven ge maakt, zodat dit al gauw een apart ar tikel werd. De heer Bosma, die gelei- Het bestuur van het Fries Scheep vaart Museum heeft de volgende één malige subsidies toegekend: 500,voor de voltooide restauratie van de gevel van het pand Kleinzand 22-24, verbouwd tot kerkgebouw voor de Geref. Kerk art. 31; 250,voor restauratie van de oude houtzaagmolen „De Rat” te IJlst; 250,voor restauratie van oude kaaspakhuis te Sloten. gesymboliseerd i 1 -lil uc \jccuw icxcixkbc xxcu a. s-x L7C SpUI IIIUIIIUUCLS VU1’ schip, een Hijs- schelling” op drift. Onvoorstelbare gende week vrijdag kennismaken kraan, een antenne, de raderen hoeveelheden rommel, vooral in de met de bekende schaatstrainer An- van de industrie. Naar rechts vorm van stukken papier en plastic ton Huiskes. Deze fungeert dan nl. loont een wen en waar die uit- zakken’ vlo§en door de lucht. Bij a]s spreker voor de Scheidsrechters- loopt een weg en waar aie uii storm zouden de mensen daarom vere<ging Sneek en omstreken, die de .vond in hotel Hanenburg houdt. Een wedstrijd waarbij het niet aankomt op lichamelijke inspan ning, maar des te meer op concen tratie van de geest, is de pijprook- Wie bij donker de stad binnen rijdt komt nu even eerder in het licht. De grote lichtmasten, die al enige tijd langs rijksweg 43 staan, zijn inmiddels aangesloten. Ook el an gereed gekomen. Maar reeds tact, het schoolblad van de christe- punten* uitgebreid* :.n 1 j- i, 'ii>P t.anhnicrhp «rhnnl in httzp stad Met King-pepermunt van Tonne- ma in Sneek wordt in Suriname politieke propaganda bedreven, zo weet het Algemeen Dagblad te mei- Mijn zoon is geslaagd; komt dat t zo vroeg I ons vorige week. Nu is in verscheidene bedrijfstakken de au- met schilderen Jjpn worden be- MaaT^achter ‘'dé'meèst ingenieuze er geen behoefte aan de heer Pengel gonne.z. HOE? Hoe kunnen we dit alles het beste te lijf gaan, zo vroeg hij zich af. Als oplossing zag de heer Tiemstra: ener zijds vroeg de koppen bijelkaar steken en de problemen laten aanpakken door een groot aantal deskundigen, ander zijds het oordeel van de consument vragen. Na de pauze werd er een groot aan tal schriftelijke vragen aan de spreker gesteld. Voor het verkeersprobleem, ontstaan door de sluiting van de Oos terdijk, zijn verschillende oplossingen mogelijk, zo zei de heer Tiemstra in antwoord op een der vragen. „De bes te is om het verkeer uit de richting Lemmer bij de Waterpoort direkt rechtsaf te laten slaan; dit ~ou echter met zich meebrengen, dat de kaden belangrijk verstevigd moeten worden.” Over het parkeerprobleem zei de heer Tiemstra: „Op het ogenblik kun nen de consumenten de auto nog vrel kwijt. Maar over enkele jaren kan dat wel eens anders zijn.” Hij rekende even vlug uit, dat er in Sneek zo’n De winkeliersvereniging Oosterdijk heeft een revolutionair plan. Zij wil van de Oosterdijk een lijnbaan maken. Dit houdt in, dat deze be langrijke winkelstraat voor alle verkeer zal moeten worden afgesloten. Architect Herbert W. List heeft, reeds een ontwerp gemaakt hoe de „Lijnbaan-Oosterdijk” er straks misschien komt uit te zien. De straat zou moeten worden voorzien van een tegelplaveilsel. In het midden ko men vier zogenaamde (overdekte) eilanden met etalages, een VVV- kantoortje en een hulppostkantoor (o.m. ten behoeve van de toeristen). De tussenliggende stroken zullen worden opgevuld met bloemperken, grasveldjes en enkele fonteintjes. Het gevolg zal zyn, dat de klanten, niet gehinderd door daverende vrachtwagens en voorbijsnellende per sonenauto’s, rustig kunnen winkelen. Ook de kinderen kunnen dan vei lig meegenomen worden. Voorlopig echter zijn dit alleen nog maar plannen. Of zij gerealiseerd kun nen worden is de vraag. Afsluiten van de Oosterdijk voor alle verkeer brengt grote problemen met zich mee. Vooral voor het doorgaande verkeer van Lem mer naar Leeuwarden en Heerenveen en omgekeerd. Hoe moet dit worden opgelost? Over deze problemen hield maandag avond in restaurant Piso dr. N. Tiem stra, adjunkt-direkteur van het Eco nomisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, een bijzonder interessan te inleiding. De spreker, die onder meer werd aangehoord door burge meester Rasterhoff, korpschef Kooi- stra en adjudant De Zee, belichtte goed gedocumenteerd de toekomstmo gelijkheden voor de binnenstad. SFEER Want- dat de binnenstad een toe komst heeft, achtte de heer Tiemstra vrijwel zeker. „Er wordt wel efens be weerd”, zo zei hij, „dat de binnenstad de greep op de jongelui heeft verloren. Maar daar geloof ik niets van. Het te gengestelde is zelfs waarschijnlijk. Men heeft genoeg van die moderne blok kendozen. In de binnenstad is gezelligheid, sfeer. Er heerst een zekere romantiek. Nu ;s het zaak die te handhaven. Dat wil zeggen, dat de binnenstad ’s avonds na zes uur niet „dood” mag zijn. De mensén moeten er kunnen uitgaan, een theater bezoeken of een bar of ca feetje. Kortom, het moet er gezellig blijven.” „Voetgangersstraten raken tegen woordig steeds meer „in”, zo vervolgde hij. De Lijnbaan in Rotterdam is een bekend voorbeeld. In Essen in West- Duitsland heeft men zelfs IVz kilome ter aangelegd! Enkele steden in ons land hebben hieromtrent grote plannen zoals Enschede en Breda, in welke stad men straks alle auto’s uit de binnen stad wil weren. Als men dat echter uitvoert, moet er iets tegenover gesteld worden. Er zal rond het centrum een serie ruime par keerhavens moeten komen. Deze par keerplaatsen moeten niet te ver van de binnenstad zijn verwijderd,” aldus de heer Tiemstra, die zijn rede illus treerde met vele voorbeelden Amerikaanse en Duitse steden. R. Kemkers, winkelier te Paterswolde. rtii zou de caravan naar de Afsluitdijk rengen, waar hij gebruikt zou worden voor weekendrecreatie (vissen). De nieuwwaarde van de caravan was 12.000,— De heer Kemkers reed met een snel heid van ongeveer 45 km/uur. De ge hele rit had hij nog geen last gehad van de storm, die dwars over de weg stond. De caravan was all-risk verze kerd. in 1962 maakte de heer Everaars een ontwerp. Dit werd eind 1964 7 JACiCTl VVC1U een MlL/CllllC4,lllg gCgC’ met een maquette opgestuurd ven schriftelijk werk van de naar het ministerie. Begin 1965 leerlingen. Op een vraag of gezag werd de heer Everaars uitgeno- noodzakelijk is kwam o.a. het vol- - ör.=fh=,nUoTiii<- ir.n to liohton sende antwoord: „Gezag is niet den. Onze Tijd, een onafhankelijk digd zijn werk toe te lichten noodzakeii;k. omdat iemand van na- Surinaams weekblad, is de bron van voor de kunstcommissie. vol- p-re een stokje voor de deur zet”, dit nieuws. Dit blad heeft gesigna- gens directeur A. Gerrits, die Over het koninkrijk werd geschre- leerd. dat proefzakjes van King hem vergezelde, heeft hij dat op een uitstekende wijze gedaan. js„0 propagandistische leuzen. Daarin Zodat dan ook snel goedkeuring wordt de voorzitter van de Natio- werd verkregen. Vanwege de Mijn zoon *s geslaagd; komt dat nale Partij Suriname, de heer J. A. lekkage in de kantine duurde automatisch in de krant zo vroeg Pengel, verheerlijkt. Overigens is het nog tot de herfstvakantie iemand ons vorige week. Nu is in menlerbTj Tonnema met zo mee in- aa Unrii'i'f.-tnirizon rTo striemen dat .133F proauKten in oe V Cl aj o tomatisering al heel ver gevorderd, politiek worden gebruikt. Men heeft computer staat altijd nog de man te steunen. De stormen van de laatste dagen die hem bedient. Met andere woor- de belofte, van het oude verbond hebben ook in Sneek schade aange- den: niets gaat automatisch. Wie - - -- - richt. Dakpannen waaiden van de dan ook graag een berichtje zou zien daken, schuttingen vielen om, hier geplaatst over eigen of andermans en daar sneuvelde een ruit. Een da- succes, kan het beste even bellen me aan de Bothniakade werd dins- (3005) of een briefje door de bus het leven in. Ze komen in de dagmiddag zelfs gewond aan het gooien. ,n,a‘.XhaPp,j. gesymboliseerd do» door o.a. een - 30.000 m2 parkeerruimte zal moeten zijn om aan de „vraag” te kunnen vol doen. Tenslotte adviseerde de heer Tiemstra: Probeer of de Oosterdijk dicht kan, niet gedeeltelijk, maar he lemaal! Het gemeentebestuur komt in dat geval voor moeilijke problemen te staan. Acht zij het uit verkeerstech nisch oogpunt verantwoord een derge lijke ingreep te laten doen? De Ooster- dijkvereniging bouwt voorlopig rustig verder aan haar plan. Binnenkort wordt gestart met een actie om de me ning van de consumenten te horen. In de nabije toekomst zal er waarschijn lijk nog niets aan de Oosterdijk ver anderen. rDe man logenclub Sneek en omstreken. Be- die vorig jaar in Joure ruim een r. .j- Uoore- halve de naam is ook het jasje van uur rookte van 3,3 gram komt ook Everaars, die zijn opleiding heeft dlad veranderd. Voor de eerst- naar „De Gouden Leeuw”. gehad aan de academie voor komende twee jaar nodigt de beeldende kunsten in Den Haag, vriendelijke kop van de Ierse setter heeft wel meer muurschilderin gen gemaakt, o.a. voor een school in Meppel. De schildering is medio janu- 4. vorm yan stukken papier en plastic fd„1. zakken, vlogen door de lucht. Bij ajs spreker voor de Scheidsrechters- - - - -T. ÖLVllil Z.UUUCL) LAC A11C11DCA1 uacnuui loopt weet niemand. Niet zicht- beter hun vuilnisemmer uit de wind baar op de foto is links van het kunnen zetten. Vooral vorige week Kruis een Stukje natuur geschil- donderdag waaiden e. heel wat om, - - - - met als gevolg, dat het vuil in de straten terecht kwam. Canis Frisiae, dat betekent: Hond wedstrijd. Dinsdag kunnen de lief- van Friesland, is de nieuwe naam hebbers hun hart ophalen. Wie zal achtergrond in het geheel te la- van een oud en vertrouwd clubblad, het langst toekunnen met een be ten meewerken, een levendige het mededelingenblad van de Kyno- paalde hoeveelheid tabak? J 1 CnAnl- Am e F rnl-nn 1.1— T decoratie van gemaakt. De neer

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 1