Waterpoort-krabbels
Rustig winkelen tussen
bloemetjes en fonteinen
Oosterdijk ^Lijnbaan
P. Bosma 50 jaar .in touw
rw
en
van
Mijnenveger Terschelling1
losgeslagen door storm
t
IJLST
t
Caravan achter auto gekanteld en versplinterd
t
Officieel Orgaan
AGENDA
de gemeenten SNEEK, W Y M B R IT S E R A DE EL
gecembineenk uHa»e -w NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
122e jaargang nr. 18
Donderdag 2 maart 1967
Geslaagd
Hl
Bijstandsnormen
A.
zijn reeds verhoogd
antwoorden b. en w.
voor restauraties
Winkeliersvereniging Oosterdijk heeft groots plan:
1
Omvergeworpen door storm
Hat Sntelur Nieuwsblad is een
Afdeling poetsdoeken groeide onder zijn
leiding tot zelfstandige onderneming
Fries Scheepvaart Museum
geeft f 1000 aan subsidies
h J
SNEEKER NIEUWSBLAD
den: niets gaat automatisch. Wie
storm zouden de mensen daarom
van
van vorig jaar voor er eindelijk
de
sgsjss©ass§
het
«*w
4nto’« hotsten >n
Kruizebroederstraat
derd, als symbool van de schep
ping, het begin. De schilder
heeft geen felle kleuren ge
bruikt en er toch, ook door de
van God met de mens. Met deze
achtergrond, Kruis en belofte,
gaan de leerlingen van de c.t.s.
Verschijnt MAANDAGS
en DONDERDAGS
Kantoor voor
administratie en cedaktie
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 05150 3005
Redacteur H. A de Boer
Telefoon 4091
Wij zijn met de steller van de vragen
van oordeel, dat stijging van de nood
zakelijke kosten van de levensbehoef
ten aanpassing van de bijstandsnormen
ingevolge de Algemene Bijstandswet
noodzakelijk zal maken. Ingevolge een
i
t
A
Advertentieprijs:
15 cent per mm.
Bij kontrakt
(handelsad verten ties)
lager.
Abonnementsprijs t 4,
per half jaar Franko per
post f 6,— per half jaar
Giro 85 07 48 ten name
van Sneeker Nieuwsblad
Dit zijn de schamele resten van een
1 jaar oude caravan, die dinsdagmid
dag over rijksweg 43 achter een perso
nenwagen werd vervoerd. Ter hoogte
van Uitwellingerga (tussen Horsebrug
en Prinses Margrietkanaal) voelde de
bestuurder van de auto, die de caravan
De storm van dinsdagmiddag heelt
ook in Sneek zijn sporen achtergelaten.
Omstreeks half drie werd de clubsehuit
de vroegere mijnenveger .Terschelling’,
van de zeeverkennersgroep Tibrag, die
aan de IJlsterkade gemeerd lag, losge
rukt van de wal. Het grote houten
schip dreef met grote vaart in de rich
ting van de stad. Bij houthandel Ter
Horst boorde het zich in de kademuur
en raakte met het achtereind aan de
overzijde van de Geeuw vast in de
grond. Melkboer Klaas van Gorkum,
die juist in de buurt was, wist een los
hangende kabel te pakken en de schuit
vast te leggen aan de wal.
’s Avonds hebben sleepboten van de
firma Krikke uit Heerenveen de „Ter
schelling” vlot getrokken en naar de
wal geduwd. Momenteel ligt het schip
gemeerd aan de kade bij Ter Horst.
Gerard Berkhout, leider van de pad-
vindersgroepen in Friesland, kon niet
zeggen waar het naar toe zal worden
gebracht. In ieder geval gaat het niet
terug naar zijn oude ligplaats.
Voor de zeeverkennersgroep betekent
dit een grote strop. Zij is niet verze
kerd en de schade aan de kademuur
bedraagt enkele honderden guldens.
Toch is alles nog heel goed afgelopen.
Iets verder naar Sneek lagen enkele
schepen gemeerd en de Terschelling
had hier een ware ramp kunnen ver
oorzaken.
Aan de Vrije Universiteit te Amster
dam slaagde voor het kandidaatsexa
men wis- en natuurkundige weten
schappen D. Tiemersma te Sneek.
In antwoord op de vragen van het
raadslid C. Meijer over verhoging van
de normen voor het verlenen van bij
stand (welke vragen wij vorige week
donderdag publiceerden) antwoorden
b. en w. het volgende:
bedrijf zijn.
Volgende week dinsdag neemt de
heer Bosma officieel afscheid van
zaak. Dan is er een afscheidsreceptie.
Hij krijgt nu ook wat meer tijd voor
zijn hobby’s: schilderen („geen kunst,
hoor”), tuinieren, autorijden, lezen en
niet te vergeten zijn werk als raadslid
voor de VVD Vroeger speelde hij ook
toneel, in de VD-toneelclub, in de krite
en voor LSC. De heer en mevrouw
Bosma hebben beslist geen moeite hun
tijd te vullen. „De dagen zijn zo om”,
zegt hij.
medaille van de Maatschappij van Nij
verheid en Handel ontving. Ook draagt
hij trots een gouden horloge, dat hij
kreeg voor 25 jaar trouwe dienst. Dat
krijgen nl. allen, die 25 jaar aan het
De sportliefhebbers kunnen vol-
Deze muurschildering is zo
breed, dat hij niet geheel op de
foto is gekomen. Het werk, dat
aan het brein van de heer D.
Everaars, leraar aan de chr.
kweekschool, is ontsproten, is te
zien in de kantine van de chris
telijke technische school. Er zit
een heel stuk symboliek in.
Links is het Kruis te onderschei
den, waaronder de mensen. De
halve cirkel is de regenboog, die
als teken wordt beschouwd van
Angelino of Carrantuo (eigenaar J.
Hartkamp te Goënga) de kynologen
uit tot verder lezen.
En dit pikten we op uit CTS-con- ders jn de stad is het aantal licht-
delijk was opgeklommen tot hoofd
vertegen wuordigei en belast werd met
de leiding van de binnenlandse ver
koop. kreeg ook over de Boso de su
pervisie. Sinds 1955 heeft hij zich hier
helemaal aan gewijd.
Hij heeft altijd met plezier zijn werk
gedaan De waardering, die de directie
van Lankhorst voor hem heeft, kwam
onder meer tot uiting bij het 40-jarig
jubileum in 1957. toen hij de gouden
trok, een ruk aan de wagen. Hij zag
dat de aanhang volkomen scheef hing
en remde. De caravan sloeg echter op
zijn zijkant en werd totaal versplin
terd.
De eigenaar van de grote caravan
is de heer P. Bakker uit Groningen,
ambtenaar bij de PTT. De auto werd
bestuurd door een kennis, de heer J.
Zondag 26 februari j.l. was het precies vijftig jaar geleden, dat de heer
P. Bosma in dienst kwam bij Lankhorst Touwfabrieken N.V. De vrijdag er
voor was het zijn laatste werkdag, hoewel hij nog geen 65 jaar is. Hij is
door de directie in staat gesteld met vervroegd pensioen te gaan met het
oog op zijn vrouw, die niet zo goed meer uit de voeten kan en daarom zijn
hulp nodig heeft. Sedert 1955 is de heer Bosma beherend vennoot geweest
van de handelsonderneming Boso C.V. (een dochteronderneming van Lank
horst), die poetslappen en polijstsel’ijven fabriceert. Dit in 1941 opgeriohte be
drijf is onder zijn leiding gegroeid van een personeelsbestand van 6 tot 45
man.
Donderdag 2 maart Vergadering van
de raad der gemeente Wymbritsera-
deel. Aanvang ’s avonds 8 uur.
Zaterdag 4 maart 6e Prestatietocht Den
Oever-Sneek. Start om 8 uur op Den
Oever.
Zaterdag 4 maart Dancing Terwisga,
Joure „The Hogs”. Zondag 5 maart
„Artikel 461”.
Zondag 5 maart Dancing Boermans,
Bolsward „The Lightnings”.
Dinsdag 7 maart Pijp-rookwedstrijd in
hotel rest. „De Gouden Leeuw” on
der auspiciën van ’t Pijpenhuis H.
Stuurop.
Tiisdei 21 en woansdei 22 rnaert Krite-
toaniel yn Amicitia mei it blijspul
„Koekoek op it nest”.
Donderdag 23 maart ’s avonds 7 uur
in Martinikerk te Bolsward en vrij
dag 24 maart in Grote Kerk te Sneek
’s middags 2 uur Matthaus Passion.
Het kruispunt Kruizebroederstraat-
Muntstraat biedt het verkeer geen uit
zicht en het is dan ook zaak hier met
de grootste voorzichtigheid te rijden.
Dinsdagmorgen botsten een vrachtwa
gen en een bestelauto tegen elkaar. De
schade was groot.
De vrachtwagen, bestuurd door J. A.
v. d. B. uit Stevensbeek, verleende
geen voorrang aan de bestelauto, die
werd bestuurd door P. B. uit Sneek.
Niemand werd gewond, maar vooral de
bestelauto werd flink beschadigd.
■ijke technische school in onze stad.
Onder het kopje Overhoringsperi-
kelen werd een bloemlezing gege
ven uit scb rif telijk werk van de
door de afdeling Friesland van de Ver
eniging van directeuren van overheids
organen van sociale arbeid (DIVOSA)
uitgebracht advies zijn de bijstandsnor
men door ons per 1 januari 1957 ver
hoogd met 1.75 per week voor 1 per
soon, 2,75 voor 2, 5,voor 3, 6,75
voor 4, 8,25 voor 5. 9.voor 6 en
ƒ11,25 voor 7 personen en meer. Wij
merken hierbij nog op, dat aan de nor
men slechts een betrekkelijke betekenis
moet worden toegekend. Bij de beoor
deling van een aanvraag wordt reke
ning gehouden met de omstandigheden
van betrokkene.
Door de genoemde vereniging wordt
momenteel onderzocht of verdere ver
hoging, gezien ook de recente verho
ging van de uitkeringen ingevolge de
Algemene Ouderdomswet, noodzakelijk
is. Verwacht mag worden, dat ons col
lege binnenkort een advies zal berei
ken om de bijstandsnormen nogmaals
met terugwerkende kracht vanaf 1
januari 1967 te verhogen, aldus b. en w.
ven: „Aan het hoofd staat een ko- waarin twee pepermunten zitten
ningin, die voor haar leven erfelijk aan de binnenkant zijn voorzien van
is”. propagandistische leuzen. Dazrir.
De heer Bosma kwam als
14-jarige in 1917 op kantoor.
Hij werd tweede klerk. Om
zijn kennis te vergroten ging
hij vijf avonden per week
naar de handelsavondschool.
Er werd zes dagen in de week
gewerkt, van ’s morgens 8 tot
’s avonds 7.
Er werkten toen zo’n 50 man
in totaal (nu ca. 500). Lank
horst was later de eerste zaak
in Sneek, die het personeel
zaterdagsmiddags vrij gaf.
Na drie jaar op kantoor
kwam de jonge Bosma in de
buitendienst. Twee dagen in
de week moest hij voor de
zaak op reis. Hij trok het hele
land door op de fiets met een
paar grote koffers met touw.
Per trein ging hij zelfs naar
Zeeland. Men kon toen ge
makkelijker een fiets meene
men. Het was een hard leven;
hij heeft het wel eens erg
koud gehad in de winter. Het
waren vooral d: boeren, die
het meeste touw verbruikten.
Maar dat is nog steeds zo.
Juist door de mechanisatie
wordt er zelfs nog meer ge
bruikt, vooral balentouw, ver
telde de heer Bosma. Hij heeft
de gehele ontwikkeling mee
gemaakt van de verschillende soor
ten touw. Nu wordt zelfs de oude
grondstof sisal vervangen door kunst
stoffen.
Om de poetslappenafdeling geschei
den te houden van de rest werd Boso
opgericht. De eerste twee letters komen
van de naam Bosma. In de oorlog wer
den uit poetslappen polijstschijven ge
maakt, zodat dit al gauw een apart ar
tikel werd. De heer Bosma, die gelei-
Het bestuur van het Fries Scheep
vaart Museum heeft de volgende één
malige subsidies toegekend:
500,voor de voltooide restauratie
van de gevel van het pand Kleinzand
22-24, verbouwd tot kerkgebouw voor
de Geref. Kerk art. 31;
250,voor restauratie van de oude
houtzaagmolen „De Rat” te IJlst;
250,voor restauratie van
oude kaaspakhuis te Sloten.
gesymboliseerd
i 1 -lil uc \jccuw icxcixkbc xxcu a. s-x L7C SpUI IIIUIIIUUCLS VU1’
schip, een Hijs- schelling” op drift. Onvoorstelbare gende week vrijdag kennismaken
kraan, een antenne, de raderen hoeveelheden rommel, vooral in de met de bekende schaatstrainer An-
van de industrie. Naar rechts vorm van stukken papier en plastic ton Huiskes. Deze fungeert dan nl.
loont een wen en waar die uit- zakken’ vlo§en door de lucht. Bij a]s spreker voor de Scheidsrechters-
loopt een weg en waar aie uii storm zouden de mensen daarom vere<ging Sneek en omstreken, die
de .vond in hotel Hanenburg houdt.
Een wedstrijd waarbij het niet
aankomt op lichamelijke inspan
ning, maar des te meer op concen
tratie van de geest, is de pijprook-
Wie bij donker de stad binnen
rijdt komt nu even eerder in het
licht. De grote lichtmasten, die al
enige tijd langs rijksweg 43 staan,
zijn inmiddels aangesloten. Ook el
an gereed gekomen. Maar reeds tact, het schoolblad van de christe- punten* uitgebreid*
:.n 1 j- i, 'ii>P t.anhnicrhp «rhnnl in httzp stad
Met King-pepermunt van Tonne-
ma in Sneek wordt in Suriname
politieke propaganda bedreven, zo
weet het Algemeen Dagblad te mei-
Mijn zoon is geslaagd; komt dat
t zo vroeg
I ons vorige week. Nu is in
verscheidene bedrijfstakken de au-
met schilderen Jjpn worden be- MaaT^achter ‘'dé'meèst ingenieuze er geen behoefte aan de heer Pengel
gonne.z.
HOE?
Hoe kunnen we dit alles het beste
te lijf gaan, zo vroeg hij zich af. Als
oplossing zag de heer Tiemstra: ener
zijds vroeg de koppen bijelkaar steken
en de problemen laten aanpakken door
een groot aantal deskundigen, ander
zijds het oordeel van de consument
vragen.
Na de pauze werd er een groot aan
tal schriftelijke vragen aan de spreker
gesteld. Voor het verkeersprobleem,
ontstaan door de sluiting van de Oos
terdijk, zijn verschillende oplossingen
mogelijk, zo zei de heer Tiemstra in
antwoord op een der vragen. „De bes
te is om het verkeer uit de richting
Lemmer bij de Waterpoort direkt
rechtsaf te laten slaan; dit ~ou echter
met zich meebrengen, dat de kaden
belangrijk verstevigd moeten worden.”
Over het parkeerprobleem zei de
heer Tiemstra: „Op het ogenblik kun
nen de consumenten de auto nog vrel
kwijt. Maar over enkele jaren kan dat
wel eens anders zijn.” Hij rekende
even vlug uit, dat er in Sneek zo’n
De winkeliersvereniging Oosterdijk heeft een revolutionair plan. Zij
wil van de Oosterdijk een lijnbaan maken. Dit houdt in, dat deze be
langrijke winkelstraat voor alle verkeer zal moeten worden afgesloten.
Architect Herbert W. List heeft, reeds een ontwerp gemaakt hoe de
„Lijnbaan-Oosterdijk” er straks misschien komt uit te zien. De straat
zou moeten worden voorzien van een tegelplaveilsel. In het midden ko
men vier zogenaamde (overdekte) eilanden met etalages, een VVV-
kantoortje en een hulppostkantoor (o.m. ten behoeve van de toeristen).
De tussenliggende stroken zullen worden opgevuld met bloemperken,
grasveldjes en enkele fonteintjes. Het gevolg zal zyn, dat de klanten,
niet gehinderd door daverende vrachtwagens en voorbijsnellende per
sonenauto’s, rustig kunnen winkelen. Ook de kinderen kunnen dan vei
lig meegenomen worden.
Voorlopig echter zijn dit alleen nog
maar plannen. Of zij gerealiseerd kun
nen worden is de vraag. Afsluiten van
de Oosterdijk voor alle verkeer brengt
grote problemen met zich mee. Vooral
voor het doorgaande verkeer van Lem
mer naar Leeuwarden en Heerenveen
en omgekeerd. Hoe moet dit worden
opgelost?
Over deze problemen hield maandag
avond in restaurant Piso dr. N. Tiem
stra, adjunkt-direkteur van het Eco
nomisch Instituut voor het Midden- en
Kleinbedrijf, een bijzonder interessan
te inleiding. De spreker, die onder
meer werd aangehoord door burge
meester Rasterhoff, korpschef Kooi-
stra en adjudant De Zee, belichtte
goed gedocumenteerd de toekomstmo
gelijkheden voor de binnenstad.
SFEER
Want- dat de binnenstad een toe
komst heeft, achtte de heer Tiemstra
vrijwel zeker. „Er wordt wel efens be
weerd”, zo zei hij, „dat de binnenstad
de greep op de jongelui heeft verloren.
Maar daar geloof ik niets van. Het te
gengestelde is zelfs waarschijnlijk. Men
heeft genoeg van die moderne blok
kendozen.
In de binnenstad is gezelligheid,
sfeer. Er heerst een zekere romantiek.
Nu ;s het zaak die te handhaven. Dat
wil zeggen, dat de binnenstad ’s avonds
na zes uur niet „dood” mag zijn. De
mensén moeten er kunnen uitgaan, een
theater bezoeken of een bar of ca
feetje. Kortom, het moet er gezellig
blijven.”
„Voetgangersstraten raken tegen
woordig steeds meer „in”, zo vervolgde
hij. De Lijnbaan in Rotterdam is een
bekend voorbeeld. In Essen in West-
Duitsland heeft men zelfs IVz kilome
ter aangelegd! Enkele steden in ons
land hebben hieromtrent grote plannen
zoals Enschede en Breda, in welke stad
men straks alle auto’s uit de binnen
stad wil weren.
Als men dat echter uitvoert, moet er
iets tegenover gesteld worden. Er zal
rond het centrum een serie ruime par
keerhavens moeten komen. Deze par
keerplaatsen moeten niet te ver van
de binnenstad zijn verwijderd,” aldus
de heer Tiemstra, die zijn rede illus
treerde met vele voorbeelden
Amerikaanse en Duitse steden.
R. Kemkers, winkelier te Paterswolde.
rtii zou de caravan naar de Afsluitdijk
rengen, waar hij gebruikt zou worden
voor weekendrecreatie (vissen). De
nieuwwaarde van de caravan was
12.000,—
De heer Kemkers reed met een snel
heid van ongeveer 45 km/uur. De ge
hele rit had hij nog geen last gehad
van de storm, die dwars over de weg
stond. De caravan was all-risk verze
kerd.
in 1962 maakte de heer Everaars
een ontwerp. Dit werd eind 1964
7 JACiCTl VVC1U een MlL/CllllC4,lllg gCgC’
met een maquette opgestuurd ven schriftelijk werk van de
naar het ministerie. Begin 1965 leerlingen. Op een vraag of gezag
werd de heer Everaars uitgeno- noodzakelijk is kwam o.a. het vol- - ör.=fh=,nUoTiii<-
ir.n to liohton sende antwoord: „Gezag is niet den. Onze Tijd, een onafhankelijk
digd zijn werk toe te lichten noodzakeii;k. omdat iemand van na- Surinaams weekblad, is de bron van
voor de kunstcommissie. vol- p-re een stokje voor de deur zet”, dit nieuws. Dit blad heeft gesigna-
gens directeur A. Gerrits, die Over het koninkrijk werd geschre- leerd. dat proefzakjes van King
hem vergezelde, heeft hij dat op
een uitstekende wijze gedaan. js„0 propagandistische leuzen. Daarin
Zodat dan ook snel goedkeuring wordt de voorzitter van de Natio-
werd verkregen. Vanwege de Mijn zoon *s geslaagd; komt dat nale Partij Suriname, de heer J. A.
lekkage in de kantine duurde automatisch in de krant zo vroeg Pengel, verheerlijkt. Overigens is
het nog tot de herfstvakantie iemand ons vorige week. Nu is in menlerbTj Tonnema met zo mee in-
aa Unrii'i'f.-tnirizon rTo striemen dat .133F proauKten in oe
V Cl aj o
tomatisering al heel ver gevorderd, politiek worden gebruikt. Men heeft
computer staat altijd nog de man te steunen.
De stormen van de laatste dagen die hem bedient. Met andere woor-
de belofte, van het oude verbond hebben ook in Sneek schade aange- den: niets gaat automatisch. Wie
- - -- - richt. Dakpannen waaiden van de dan ook graag een berichtje zou zien
daken, schuttingen vielen om, hier geplaatst over eigen of andermans
en daar sneuvelde een ruit. Een da- succes, kan het beste even bellen
me aan de Bothniakade werd dins- (3005) of een briefje door de bus
het leven in. Ze komen in de dagmiddag zelfs gewond aan het gooien.
,n,a‘.XhaPp,j. gesymboliseerd do»
door o.a. een -
30.000 m2 parkeerruimte zal moeten
zijn om aan de „vraag” te kunnen vol
doen. Tenslotte adviseerde de heer
Tiemstra: Probeer of de Oosterdijk
dicht kan, niet gedeeltelijk, maar he
lemaal!
Het gemeentebestuur komt in dat
geval voor moeilijke problemen te
staan. Acht zij het uit verkeerstech
nisch oogpunt verantwoord een derge
lijke ingreep te laten doen? De Ooster-
dijkvereniging bouwt voorlopig rustig
verder aan haar plan. Binnenkort
wordt gestart met een actie om de me
ning van de consumenten te horen. In
de nabije toekomst zal er waarschijn
lijk nog niets aan de Oosterdijk ver
anderen.
rDe man
logenclub Sneek en omstreken. Be- die vorig jaar in Joure ruim een
r. .j- Uoore- halve de naam is ook het jasje van uur rookte van 3,3 gram komt ook
Everaars, die zijn opleiding heeft dlad veranderd. Voor de eerst- naar „De Gouden Leeuw”.
gehad aan de academie voor komende twee jaar nodigt de
beeldende kunsten in Den Haag, vriendelijke kop van de Ierse setter
heeft wel meer muurschilderin
gen gemaakt, o.a. voor een
school in Meppel.
De schildering is medio janu-
4.
vorm yan stukken papier en plastic fd„1.
zakken, vlogen door de lucht. Bij ajs spreker voor de Scheidsrechters-
- - - -T. ÖLVllil Z.UUUCL) LAC A11C11DCA1 uacnuui
loopt weet niemand. Niet zicht- beter hun vuilnisemmer uit de wind
baar op de foto is links van het kunnen zetten. Vooral vorige week
Kruis een Stukje natuur geschil- donderdag waaiden e. heel wat om,
- - - - met als gevolg, dat het vuil in de
straten terecht kwam.
Canis Frisiae, dat betekent: Hond wedstrijd. Dinsdag kunnen de lief-
van Friesland, is de nieuwe naam hebbers hun hart ophalen. Wie zal
achtergrond in het geheel te la- van een oud en vertrouwd clubblad, het langst toekunnen met een be
ten meewerken, een levendige het mededelingenblad van de Kyno- paalde hoeveelheid tabak?
J 1 CnAnl- Am e F rnl-nn 1.1— T
decoratie van gemaakt. De neer