Wat de raad
te behandelen krijgt
stapel
Regenboog
Bushalte bij S-Panbar (Leeuwarderweg)
wordt verplaatst naar Bonifatiushuis
Horecabedrijven willen langer open
50 jaar geleden liep eerste
Regenboog van
W j *3
na
te
IJLST
WYMBRITSERADEEL
en
a
Twee gewonden bij
aanrijding o.d. Blauwhuis
De heer B.K. uit Blauwhuis is maan
dag gewond geraakt bij een botsing
tussen een Volkswagen, die werd be
stuurd door zijn zoon, de 21-jarige
W.J.K., en een melkauto, die werd be
stuurd door P.v.d.Z., eveneens uit
Blauwhuis. Ook de zoon werd gewond.
Prijzen op Hardzeildag
in teken van de Regenbogen
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK,
O
122e jaargang nr. 28
Donderdag 6 april 1967
Hl
Provisionele verkoping
woningen in Sheek
Volkswagen botste
frontaal tegen melkauto
9 man werken korter
bij Zandstra
,,Kop-staart” botsing
met flinke schade
Brom! ietsberi jdster
gewond door vrachtwagen
Het Sn.eluu Nieuwsblad is een aecembiueerde urtqave NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
De bewoners van het z.g. Eiland kunnen thans vlugger en t
veiliger naar het zwembad komen. Ze hoeven daartoe niet meer
over de Leeuwarderweg. maar kunnen gebruik maken van een I
nieuw fiets- of voetpad, dat van de Boeierstraat naar de Jacht-
havenstraat voert. Het fietspad is 3 m breed, het wandelpad
1,80 m. Tussen beide is een scheiding van 40 cm. Daar zal in de f
toekomst een hegbeplanting in komen. Verder komt er nog be- i
planting als scheiding met de terreinen van E. J. Wierda, die J
aan de Oudvaart een garagebedrijf heeft. Ook voor kampeer- f
ders en anderen die naar de camping of jachthaven willen, bie-
den deze paden een nieuwe mogelijkheid om „binnendoor" te i
gaan.
'ij
1
13
J
c;
SNEEKER NIEUWSBLAD
GELDLENING
Hendrikkade)
ver-
VOORSCHOTTEN
De Black Boys-bode
dat Jochum Bos tegen CAB z’n 200 dat niet wordt geplaatst, omdat het
"'■.-"Mb
halte aan de Zuidzijde van de kade
tegenover het I-
V er schijnt MAANDAGS
en DONDERDAGS
Kantoor voor
administratie en redaktie
GEDEMPTE POL 0
telefoon 05150 3005
Redacteur H A de Boer
Telefoon 4091
Met afbraak van sommige is reeds be
gonnen.
nes de asfaltlaag aanbrengen. I
kan het gebeuren, dat men ’s mor
gens naar zijn werk gaat over klin-
t
Het ongeval gebeurde ’s avonds. De
zon stond op het punt onder te gaan.
De personenauto reed op de Hemdijk
tussen Westhem en Blauwhuis. Ver
moedelijk is de bestuurder door het
zonlicht verblind en heeft hij de uit de
tegenovergestelde richting naderende
melkauto niet gezien. Ze botsten fron
taal tegen elkaar. De vader kreeg eni
ge gekneusde ribben en vermoedelijk
een hersenschudding. Hij werd naar
Advertentieprijs:
15 cent per mm.
By kontrakt
handelsadvertenties)
lager.
Abonnementsprijs f4,—
per half iaar. Franko per
post f6,— per half laar.
Giro 85 07 48 ten name
van Sneeker Nieuwsblad.
De gemeente is in de gelegenheid
een aantal woningen aan te kopen. Het
betreft de percelen Looxmadwars-
straat 12 en 16. 2e Frittemahovenstraat
5, 6 en 7 en Sophiastraat 4, alsmede
Franekervaart 17 en 18. De beide
laatste maken deel uit van een t.z.t.
ten behoeve van de aanleg van een
verbindingsstraat langs de Franeker
vaart te slopen rijtje woningen. De
andere woningen liggen in te saneren
stadsgedeelten. De woning Sophia
straat 4 (voorheen 3e Frittemahoven
straat 10) kan waarschijnlijk nog enige
tijd a’s woning worden verhuurd, de
andere zijn reeds onbewoond en zullen
als woning niet meer worden verhuurd.
Dan is er een advies van b. en w.
omtrent voorschotten op de gemeente
lijke vergoedingen aan de bijzondere
scholen voor gewoon, uitgebreid en
buitengewoon lager onderwijs. Het z.g.
bedrag per leerling werd in januari
vastgesteld. Als de raad het advies op
volgt, krijgen: de Rehobothschool en
de Ds. Lucas Fockensschool (ulo)
f 63.680,50; de Julianaschool, de Jan
van Nassauschool, de Kon. Wilhelmi-
naschool, de Eben Haëzerschool en de
Groen van Prinstererschool f 118.766.82
de Sint Josephschool (ulo) f 16.435,03;
de Thomas van Aquinoschool en de St.
Bonifaciusschool f 41.157.44; de Kon.
Emmaschool en de P. Bakkerschool
(b.l.o.) f 29.722,79; de chr. school voor
kinderen met leer- en opvoedings
moeilijkheden (blo) f 12.343,33; de Re
hobothschool en ds Ds. Lucas Fockens
school nog eens f 46.503,78; de Juliana
school, Jan van Nassauschool, Kon.
Wilhelminaschool, Eben Haëzerschool
en Groen van Prinstererschool nog
eens f 4554,50 en de Sint-Josephschool
nog eens f 11.034,79.
Ook de besturen van de bijzondere
kleuterscholen hebben toekenning van
voorschotten verzocht. Hier adviseren
b. en w. om de volgende voorschotten
te verlenen: 1. Stichting R.K. scholen
voor de school aan de Boeierstraat
f 9541,80, Lemmerweg f 2337,80, H.
Sytsmastraat f 2894,2. Ver. voor
Chr. Schoolonderwijs voor de school
aan de Bloemstraat f 12.511,Fred.
Hendrikstraat f 7232,80, Gangboord
f 5748,40, Lemmerweg-oost f 5990,40,
Oud Kerkhof f 5579,Lemmerweg-
west f 5994,25. Voor het huren van een
lokaal van de Baptistenkerk aan de
Ver. voor Chr. Schoolonderwijs f 663.-.
Verder zijn er een voorstel om het
maximum van de in het tweede kwar
taal 1967 in rekening-courant en bij
wijze van kasgeldleningen op te ne
men gelden vast te stellen, een voor
stel tot enkele begrotingswijzigingen
on e?n voorstel tot wijziging van de
Wachtgeld verordening.
Bij de ingekomen stukken is een
schrijven van de heer M. Steensma.
Deze vraagt ontslag als onderwijzer
aan de Meester Visserschool n.a.v. een
beschikking van het Algemeen Burger
lijk Pensioenfonds. B. en w. stellen
voor het ontslag eervol te verlenen
met ingang van een nader te bepalen
datum.
Zoals wij vorige week reeds meldden, is het vijftig jaar geleden, dat
de eerste Regenboog van stapel liep. Ontwerper van deze typische zeil
boot is de heer Gerard de Vries Lentsch. Deze is inmiddels al ruim 80
jaar. In deze klasse werden in de loop der jaren 91 schepen gebouwd, de
laatste in of vlak na de tweede wereldoorlog. Nu zijn er nog 35 ge
registreerd en daarvan doen er 26 regelmatig mee aan de wedstrijden.
Van die 26 zijn er 11 in Friesland, nl. 1 in Grouw en 10 in Sneek.
In Friesland bestaat de „Afdeling
Friesland van de Vereniging van Re-
genboog-zeilers”, aangesloten bij de
landelijke organisatie. Het jubileum
programma omvat drie onderdelen. In
de eerste plaats de uitgave van een
jubileumboek. Dan een jubileum-
weekeinde op de Kagerplas. Als derde
een tocht door Friesland aan de voor
avond van de Sneekweek. Voor de or
ganisatie van een en ander is een co
mité ingesteld, waarin ook de Friese
Regenboog-zeilers zijn vertegenwoor
digd. Uit onze stad hebben hierin zit
ting mr. A. van der Werf, notaris E. K.
Hoekstra, dr. J. W. v. d. Zijpp, Joh.
De N.V. Th. Zandstra heeft werk
tijdverkorting aangevraagd voor 9 man
van de 26 personeelsleden. Zij werken
in de schaatsen. Het gaat om
een betrekkelijk korte periode, n.l. van
5 weken. Die is ingegaan op 1 april. De
reden voor deze maatregel heeft niets
met conjunctuur te maken, zo werd
gezegd, maar wel met temperatuur.
Doordat er de laatste winters niet of
nauwelijks ijs is geweest, zijn er ook
zeer weinig schaatsen verkocht. De
voorraden hebben zich opgestapeld. De
negen man werken nu voor de helft
van de normale tijd. Financieel heeft
het voor hen weinig consequenties. De
rest werkt normaal door.
Voorgesteld wordt met de N.V. Bank
voor Nederlandsche Gemeenten een
vaste geldlening aan te gaan van
f 408.000,Hiermee kan een gedeelte
van de stichtingskosten van de nieuwe
Gysbert Japiksschool, de aankoop van
percelen weiland, de aanleg van een
gasgestookte centrale verwarmingsin-
stallatie in een twaalftal woningen en
de afkoopsom van het onderhoud van
de „Dillebrug” worden gefinancierd.
De lening heeft een looptijd van 25
jaar, de rente bedraagt 6 5/8 per
jaar.
Alberda, H. H. Röfekamp, H. de Vries.
In het jubileumboek komt een serie
fraaie foto’s van Regenbogen. Uitvoe
rig wordt ingegaan op de historie van
deze schepen, terwijl interviews met
bemanningen en aardige anekdotes er
een levendig geheel van maken. Het
boek krijgt een oplage van 1000 exem
plaren. Bij voorintekening zal de prijs
f 30,bedragen; later wordt het waar
schijnlijk duurder. Het zal de volgende
maand verschijnen. Belangstellenden
kunnen zich opgeven bij de secretaris
van de Regenboogklasse-organisatie, ir.
G. A. Bakker te Rotterdam. De Regen
boog-zeilers hebben zelf een groot
aandeel in de totstandkoming van dit
boek.
Dinsdagmorgen botsten in de Park
straat een personenauto en een vracht
wagen tegen elkaar. De personenauto
werd zwaar beschadigd. Het gebeurde
toen deze auto, bestuurd door mej. H.
R. uit Jubbega, stopte voor het rode
verkeerslicht. De vrachtwagen, die
werd bestuurd door M. v. d. L. uit
Terkaple, reed achter haar. De be
stuurder remde wel, rhaar kon niet
voorkomen, dat zijn wagen tegen de
personenauto botste.
Door notaris E. K. Hoekstra te Sneek
werden dinsdagavond in café-rest.
Piso enkele burgerwoningen provisio
neel verkocht. Het pand Kleinzand 92,
groot 1.87 a, werd beschreven op
f 17.999,— door de heer U. A. Faber te
Sneek. Het burgerwoonhuis met voor
malige winkel aan de Bothniakade nr.
19, groot 98 ca, kwam op f 5.489,
door U. P. Bergsma te Drachten. Het
burgerhuis Vesperstraat 23, groot 1.14
a, werd door Faber beschreven voor
f 7.999,en tenslotte het burgerhuis
aan de Winsemiusstraat nr. 26 groot
1.32 a, dat door Bergsma werd beschre
ven voor f 10.389,
Op het kruispunt Oud-Kerkhof/Gro-
te Kerkstraat botste gistermiddag om
streeks half zes mej. L.B. uit Bozum
met haar bromfiets tegen een vracht
wagen. Met waarschijnlijk een her
senschudding werd ze naar het zie
kenhuis gebracht.
De vrachtwagen, bestuurd door S. K.
uit Lemmer, kwam vanaf het Oud-
Kerkhof. K. wilde rechtsaf de Oude
Koemarkt op. Zoals alle grote vracht
wagens en bussen doen, reed hij daar
toe op de linker weghelft om de bocht
te kunnen nemen. De bromfietsberijd
ster, die uit de Grote Kerkstraat kwam,
heeft vermoedelijk de vrachtwagen
niet zo gauw gezien.
B. en w. stellen de raad voor enkele
stroken grond aan te kopen van de
Stichting Bonifatiushuis en de Stich
ting Rooms-Katholieke Scholen, met
de eerstgenoemde stichting een over
eenkomst van ruiling aan te gaan en
een krediet van f 3.328,beschikbaar
te stellen voor de aankopen van de
grond. Dit alles om een verplaatsing
van de bushalte bij de S-Panbar aan
de Lecuwarderweg mogclijk te maken.
Met de Rijkswaterstaat en de Rijks
verkeersinspectie is overleg gepleegd
over de verplaatsing van de bushalte
nabij de S-Panbar aan de Leeuwarder -
weg. Het wegverkeer, komende vanaf
de Jousterkade, de Prins Hendrikka
de en de Oosterdijk naar de Leeuwar-
derweg, wordt veelvuldig belemmerd
door autobussen van de N.T.M. en de
L.A.B., die deze halteplaats aandoen.
De oostelijke rijbaan van de Leeuwar-
derweg is, met name sedert de inde
ling van de westelijke rijbaan in twee
opstelstroken voor de verkeerslichten,
niet voldoende ruim om de verkeers
stroom in die gevallen vlot te doen af
vloeien. In het bijzonder voor het rij-
wielverkeer ontstaat een gevaarlijke
situatie bij het uit- en invoegen van
de bussen. Daarnaast vormen de bus-
sen vaak een belemmering voor het
uitrijden vanuit de ter plaatse aanwe
zige stallingsbedrijven. In het belang
van de vrijheid en de veiligheid van
het verkeer is verplaatsing van de bus
halte noodzakelijk.
De mogelijkheden tot verplaatsing
zijn zeer beperkt. In de eerste plaats is
het noodzakelijk, dat de bussen buiten
de rijbaan van de Leeuwarderweg
kunnen stoppen. Verder zal de veilig
heid van de reizigers bij het in- en
uitstappen voldoende moeten worden
gewaarborgd. Dit is slechts mogelijk
indien tussen het rijwielpad en de hal
teplaats een perron wordt aangelegd.
Het oversteken van het rijwielpad door
autobuspassagiers zal kunnen worden
beveiligd door het aan te leggen per
ron van het rijwielpad te scheiden met
behulp van enige paaltjes, waartussen
een ketting wordt aangebracht, die
slechts op één punt wordt onderbro
ken.
In verband met de voor een derge
lijke oplossing benodigde ruimte wordt
verplaatsing voorgestaan naar het weg
gedeelte tussen de Boeierstraat en de
Jachthavenstraat, dus voor de R.K.
meisjesschool en het Bonifatiushuis,
waarbij over een strook van het voor
terrein van deze percelen zou dienen
te worden beschikt. Met de besturen
van de Stichting Rooms-Katholieke
Scholen en de Stichting Bonifatiushuis
hierover gevoerde onderhandelingen
hebben tot overeenstemming geleid.
BEVEILIGING V.O.P.
Wel zijn bij deze onderhandelingen
door het bestuur van de Stichting R.K.
Scholen bezwaren aangevoerd welke
verband houden met de aanwezigheid
van de bestaande oversteekplaats voor
voetgangers nabij het kruispunt Leeu-
warderweg-Boeierstraat. Het is van
oordeel, dat de door het steeds inten
siever wordende verkeer voor overste
kende kinderen toch al gevaarlijke si
tuatie door het inrichten van een bus
halte niet verbetert. Het heeft aange
drongen op een betere beveiliging van
de oversteekplaats door het plaatsen
van verkeers- en voetgangerslichten
met drukknopsysteem. Met de Rijks
waterstaat zijn b. en w. van mening,
dat de verkeersintensiteit op de Leeu
warderweg, zelfs in de spitsuren nog
niet zo hoog is, dat, met inachtneming
van normale oplettendheid geen vol
doende gelegenheid tot veilig overste
ken zou worden geboden. De conse
quenties van dergelijke verkeerslich
ten zijn voor de overige weggebruikers
in het algemeen zo ingrijpend, dat deze
uitsluitend in urgente gevallen moeten
worden toegepast, waar geen andere
middelen ten dienste staan. De over
steekplaats ligt verder zo dicht bij de
Oosterpoortsbrug, dat verkeerslichten
bij de oversteek de verkeersafwikke
ling bij de brug ernstig zullen versto
ren. Dit geldt in het bijzonder voor
willekeurig door voetgangers te bedie
nen lichten.
Teneinde aan de bezwaren zoveel
mogelijk tegemoet te komen overwe
gen b. en w. de voetgangers-oversteek-
plaats over te brengen naar de noord
zijde van de Jachthavenstraat. De vei
ligheid van de oversteek voor de
schoolkinderen zou dan kunnen wor
den verhoogd door het plaatsen van
lichtbakken welke bijv, een half uur
voor en na schooltijd kunnen opflikke
ren. Aangezien het vraagstuk van de
oversteekplaatsen momenteel bij ver
schillende instanties in studie is, ach
ten b. en w. het nuttig de uitslag van
dit onderzoek af te wachten.
Het bestuur van de Stichting R.K.
Scholen heeft het opnemen van een
toezegging in deze zin in de op te ma
ken koopakte als voorwaarde gesteld
voor zijn medewerking aan de grond-
afstand. Met de beide genoemde eige
naren is overigens overeenstemming
bereikt over de afstand van de beno
digde grond, t.w. ongeveer 76 m2 van
het voorterrein van het Bonifatiushuis
en ongeveer 45 m2 van het speelter
rein voor de R.K. meisjesschool, tegen
een grondprijs van f 25,per m2.
NIEUW VOET- EN FIETSPAD
Het bestuur van de Stichting Boni-
huis gebracht. De zoon liep enkele
snij- en schaafwonden op, de bestuur
der van de melkauto werd niet ge
wond. De Volkswagen werd zwaar, de
melkauto licht beschadigd.
zou b.v. onzin zijn om in onze krant
aandacht te besteden aan allerlei
verkeersongevallen in Amsterdam.
De asfaltering van de Lemmer- Zodra daar evenwel Snekers bij
weg wordt fors aangepakt. Met een betrokken zijn wordt het anders,
machine worden de straatstenen er Het is dan voor onze lezers veel
uitgehaald, waarna andere machi- belangrijker geworden. Zo heeft het
nes de asfaltlaag aanbrengen. Zo streekblad zijn eigen taak op het
terrein van de nieuwsvoorziening
unaast de dagbladen. Omdat het uit-
kers en 's avonds naar huis reeds voerig aandacht besteedt aan za-
over het asfalt rijdt. Voor het auto- ken waar de dagbladen doorgaans
verkeer is het wel lastig. Men kan niet genoeg ruimte voor hebben. De
dan ook maar het beste rijden via nadruk valt geheel op het plaatse-
Balthuskade en Frieswijkstraat.
fatiushuis heeft reeds enige jaren ge
leden verzocht om te mogen vernemen
of er in principe bezwaren tegen be
staan t.z.t. de eigendomsoverdracht te
bevorderen van de grond langs de
Oudvaart. Deze grond behoêft niet te
worden gebruikt voor het maken van
een verbindingsweg tussen de Boeier
straat en de Jachthavenstraat.
Aangezien niet verwacht mag wor
den, dat binnen afzienbare tijd tot de
aanleg van bedoelde verbindingsstraat
zal kunnen worden overgegaan heb
ben b. en w. zich beraden op welke
wijze thans een verbinding voor voet
gangers en rijwielverkeer tussen de
genoemde straten tot stand zou kun
nen worden gebracht. En tevens tege
moet kan worden gekomen aan het
verlangen van het stichtingsbestuur
om te komen tot een verbetering van
de bestaande vrij rommelige situatie.
Overeenstemming is bereikt over de
ruiling van een gedeelte, ter grootte
van ongeveer 140 m2 tegen een even
groot gedeelte van de aan de stichting
in eigendom toebehorende grond nabij
de Boeierstraat. Daardoor is het mo
gelijk geworden een rijwielpad ter
breedte van 3 m en een voetpad ter
breedte van 1,80 m aan te leggen. Deze
paden zullen worden gescheiden door
een ongeveer 0,40 m brede hegbeplan-
ting, terwijl op de scheiding van de
terreinen van de gemeente en die van
de heer E. J. Wierda, alhier, een af
rastering is gedacht ter hoogte van on
geveer 1,90 m. Tussen deze afrastering
en het voetpad kan een beplanting met
bosplantsoen, zo nodig aangevuld met
enkele bomen, zorgen voor een be
hoorlijke camouflage van het achter-
gelegen erf met opstallen.
Het is op grond van het bepaalde in de Algemene Politieverordening ver
boden in de gemeente een lokaliteit, waarvoor een vergunning of verlof is
verleend, voor het publiek geopend te hebben tussen 12 uur ’s nachts en 6
uur ’s morgens. De burgemeester is bevoegd van dit verbod ontheffing te
verlenen, tot uiterlijk 4 uur. B .en w. stellen voor deze verordening te wijzi
gen. In plaats van 12 uur zal het 1 uur worden, terwijl verder een bepaling
wordt opgenomen, dat in het belang van openbare orde en zedelijkheid een
vroeger sluitingsuur of tijdelijke of gehele sluiting kan worden bevolen.
De afdeling Sneek van de Neder
landse Bond van Horeca- en Aanver
wante Bedrijven heeft verzocht het
sluitingsuur te verplaatsen van 12 uur
tot 1 uur. In haar, op 24 januari j.l. in
gekomen schrijven wordt gesteld, dat
sinds de invoering van het tweede te
levisienet een aanmerkelijke teruggang
in het bezoek aan de horecabedrijven
valt te bespeuren. Men gaat vaak niet
eerder dan na half elf een bezoek
brengen aan bedoelde bedrijven; om
dat het om twaalf uur sluitingstijd is
vindt een deel het dan niet meer de
moeite waard en blijft weg. Het be
stuur van de Hoera, afdeling Sneek,
vindt in het algemeen, dat Sneek te
weinig gelegenheid biedt om uit te
gaan als een vergelijking wordt ge
trokken met andere plaatsen. Ook in
het zeilseizoen is dit, aldus bedoeld
schrijven, een steeds weer terugkeren
de klacht, vooral wanneer in de bios
coop tot ongeveer half twaalf films
worden gedraaid.
Ontegenzeggelijk zijn de uitgaans-
gewoonten van het publiek de laatste
jaren veranderd, aldus b. en w. in hun
voorstel. De vraag of de televisieuit-
1 zendingen hieraan al dan niet of in
meerdere of mindere mate debet zijn
kan buiten beschouwing blijven. In de
praktijk is gebleken, dat de verplichte
sluiting om 12 uur in veel gevallen,
niet alleen bij de betrokken exploitant
maar ook bij het publiek, als een be
zwaar wordt gevoeld.
NIEUWE GASTARIEVEN
1 B. en w. stellen de raad voor de ta-
rieven voor de levering van gas door
het gemeentelijk gasbedrijf te wijzi-
i gen als volgt: onder het hoofdstuk
Grootverbruik, tarief I vastrecht
f 4800,per jaar en 4,79 cent per m3,
tarief II vastrecht f 7500,per jaar
en 4,52 cent per m3. Hierbij wordt on
der 1 m3 gas verstaan een kubieke
i meter droog aardgas bij een tempera-
tuur van 0 graden Celcius en een druk
van 1013 millibar.
De afrekening geschiedde tot 1 ja
nuari naar het aantal kubieke meters
bij een temperatuur van 15 graden en
een druk van 1013 millibar. De hoe
veelheid gas bij een bepaald volume is
evenwel afhankelijk van temperatuur
en druk, zodat nu een eenheid is inge
voerd, n.l. de m3 bij 0 gr. C.
AANKOOP WONINGEN
i
hiervan is echter, dat de haltes in
i de Parkstraat zijn vervallen. Maar
t uit verkeersveiligheidsoogpunt be-
i keken, was dit ook broodnodig.
OP DE KAAG
Op de Kagerplas zal één dag voor de
Kaagweek, die op 15 juli begint, een
bijzonder zeilfestyn plaatsvinden. De
prijzen zullen geheel in het teken van
de Regenboog staan. Er is dan ook een
wedstrijd in de Vaurienklasse.
Een week later, zaterdag 22 juli, be
gint een bijzonder jubileumweekeinde.
Er zal dan een lange-afstand-wed-
strijd worden gehouden voor alle Re
genbogen, geregistreerd of niet. Als
bijzondere bepaling geldt hierbij: de
schepen mogen met handkracht op alle
manieren worden voortbewogen, ’s
Middags is er een wedstrijd voor oud-
Regenboogzeilers. De dag wordt be
sloten met ’n amusementsprogramma.
De volgende dag, zondag 23 juli, is er
een wedstrijd voor acht nog actieve
oud-kampioenen. Onze stadgenoten J.
Alberda en J. de Wilde doen hier ook
aan mee. Dan is er een wedstrijd voor
bemanningsleden, ’s Middags zijn er
normale open wedstrijden. Verder een
nationale wedstrijd voor Regenbogen.
Hiervoor heeft Prins Bernhard de
hoofdprijs in de vorm van een zilveren
medaille beschikbaar gesteld. Alle
deelnemers aan dit weekeinde ontvan
gen een herinneringsmedaille.
IN SNEEK
De vrijdag voor de Sneek-week, 4
augustus, verzamelen de Regenbogen
zich bij de Galamadammen. Vandaar
wordt een tocht gemaakt naar Sneek.
Waarschijnlijk zal de televisie hiervan
opnamen maken. Om een uur of vijf
zullen de deelnemers in de Kolk arri
veren. Het ligt in de bedoeling ’s
avonds een tocht te maken door de
grachten naar de Pampuskade.
Op Hardzeildag, 9 augustus, zullen
de prijzen in alle klassen in het teken
staan van de Regenbogen. Er zal om
5 uur een ontvangst op het stadhuis
zijn. Behalve jubileumwedstrijden zal
er een avondwedstrijd worden gehou
den.
De vrijdags hierna. 11 augustus, zal
in de Kolk een verlichte Regenboog
worden gemeerd. Zaterdags zijn er
weer wedstrijden voor bemanningsle
den. De wedstrijden van de NNWB zijn
daarvoor een week verschoven. Deze
dag wordt besloten met ’n groot vuur
werk vanaf het Kolmeersland. Daar
voor zal er gelegenheid zijn tot dan
sen. Ook is er een avondwedstrijd.
De festiviteiten worden zondag 13
augustus besloten met twee nationale
jubileumwedstrijden. Daaraan wordt
een herinnering verbonden voor alle
Regenbogen en hun bemanningen.
Alle wedstrijden worden georganiseerd
door het Sneekweek-comité.
Voor de Holland-Frieslandwedstrij-
den in de Regenboogklasse bestaat
meestal veel belangstelling, vooral van
de zijde van de Hollanders. In totaal
zijn er 52 van deze wedstrijden ge
weest. De Hollanders hebben 27 maal,
de Friezen 25 maal gezegevierd. Dit
jaar worden er ongeveer 10 Hollandse
Regenboogzeilers in Friesland ver
wacht.
lijk- en streeknieuws .Maar aan de
belangrijke internationale vraag
stukken wordt eveneens ruimte ge-
Het verkeer wordt steeds inten- geven. Zij krijgen een overzichte-
siever en dus onveiliger. In 1966 lijke behandeling in het buiten-
werden op de autosnelwegen 2862 lands weekoverzicht.
voor onze lezers niet of nauwelijks
de. Een prachtige prestatie. Boven- interessant zou zijn. Het is duide-
y dien bleek in de jubileumwedstrijd, lijk, dat het nieuws aan bepaalde
dat Jochum nog wel wat jaartjes voorwaarden moet voldoen. Het
V meekan.
halte aan de zuidzijde van de kade wonde is te betreuren. Theoretisch
i Mobil Oil-benzine- echter kunnen verreweg de meeste
station gekomen. Bij beide haltes ongevallen worden voorkomen,
zijn flinke invoegstroken voor de Hoe? Door zo voorzichtig mogelijk
bussen gemaakt. Deze verplaatsin- te rijden en de verkeersregels in
gen zijn zeer praktisch. Het gevolg acht te nemen.
brug (Prins
t straat. De halte aan de noordzijde is bijna 8 ongelukken gebeuren, waar-
i nu tegenover de Muntstraat en de bij minstens één dode of zwaarge-
Vorige week schreven wij in de
ze rubriek, dat' nieuws soms niet
i in de krant komt, omdat het de
j De Black Boys-bode van deze krant niet op tijd of helemaal niet
i maand maakt melding van het feit, bereikt. Er bereikt ons ook nieuws,
1 dat Jochum Bos tegen CAB z’n 200 r"ot' msninntd- nmHat hAf
i ste wedstrijd in het „eerste” speel-
Begin deze week heeft de NTM ongevallen geregistreerd.
wonden. Dat betekent, dat gemid
deld iedere dag op autosnelwegen
Begin deze week heeft de NTM ongevallen geregistreerd. Daarbij
i haar bushaltes bij de Koninginne- vielen 84 doden en 434 zwaar ge-
brug (Prins Hendrikkade) ver-
plaatst in de richting van de Park-
n 1 f o onn rTvtnnyrT71 iHIC