Wat de raad te behandelen krijgt stapel Regenboog Bushalte bij S-Panbar (Leeuwarderweg) wordt verplaatst naar Bonifatiushuis Horecabedrijven willen langer open 50 jaar geleden liep eerste Regenboog van W j *3 na te IJLST WYMBRITSERADEEL en a Twee gewonden bij aanrijding o.d. Blauwhuis De heer B.K. uit Blauwhuis is maan dag gewond geraakt bij een botsing tussen een Volkswagen, die werd be stuurd door zijn zoon, de 21-jarige W.J.K., en een melkauto, die werd be stuurd door P.v.d.Z., eveneens uit Blauwhuis. Ook de zoon werd gewond. Prijzen op Hardzeildag in teken van de Regenbogen Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, O 122e jaargang nr. 28 Donderdag 6 april 1967 Hl Provisionele verkoping woningen in Sheek Volkswagen botste frontaal tegen melkauto 9 man werken korter bij Zandstra ,,Kop-staart” botsing met flinke schade Brom! ietsberi jdster gewond door vrachtwagen Het Sn.eluu Nieuwsblad is een aecembiueerde urtqave NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD De bewoners van het z.g. Eiland kunnen thans vlugger en t veiliger naar het zwembad komen. Ze hoeven daartoe niet meer over de Leeuwarderweg. maar kunnen gebruik maken van een I nieuw fiets- of voetpad, dat van de Boeierstraat naar de Jacht- havenstraat voert. Het fietspad is 3 m breed, het wandelpad 1,80 m. Tussen beide is een scheiding van 40 cm. Daar zal in de f toekomst een hegbeplanting in komen. Verder komt er nog be- i planting als scheiding met de terreinen van E. J. Wierda, die J aan de Oudvaart een garagebedrijf heeft. Ook voor kampeer- f ders en anderen die naar de camping of jachthaven willen, bie- den deze paden een nieuwe mogelijkheid om „binnendoor" te i gaan. 'ij 1 13 J c; SNEEKER NIEUWSBLAD GELDLENING Hendrikkade) ver- VOORSCHOTTEN De Black Boys-bode dat Jochum Bos tegen CAB z’n 200 dat niet wordt geplaatst, omdat het "'■.-"Mb halte aan de Zuidzijde van de kade tegenover het I- V er schijnt MAANDAGS en DONDERDAGS Kantoor voor administratie en redaktie GEDEMPTE POL 0 telefoon 05150 3005 Redacteur H A de Boer Telefoon 4091 Met afbraak van sommige is reeds be gonnen. nes de asfaltlaag aanbrengen. I kan het gebeuren, dat men ’s mor gens naar zijn werk gaat over klin- t Het ongeval gebeurde ’s avonds. De zon stond op het punt onder te gaan. De personenauto reed op de Hemdijk tussen Westhem en Blauwhuis. Ver moedelijk is de bestuurder door het zonlicht verblind en heeft hij de uit de tegenovergestelde richting naderende melkauto niet gezien. Ze botsten fron taal tegen elkaar. De vader kreeg eni ge gekneusde ribben en vermoedelijk een hersenschudding. Hij werd naar Advertentieprijs: 15 cent per mm. By kontrakt handelsadvertenties) lager. Abonnementsprijs f4,— per half iaar. Franko per post f6,— per half laar. Giro 85 07 48 ten name van Sneeker Nieuwsblad. De gemeente is in de gelegenheid een aantal woningen aan te kopen. Het betreft de percelen Looxmadwars- straat 12 en 16. 2e Frittemahovenstraat 5, 6 en 7 en Sophiastraat 4, alsmede Franekervaart 17 en 18. De beide laatste maken deel uit van een t.z.t. ten behoeve van de aanleg van een verbindingsstraat langs de Franeker vaart te slopen rijtje woningen. De andere woningen liggen in te saneren stadsgedeelten. De woning Sophia straat 4 (voorheen 3e Frittemahoven straat 10) kan waarschijnlijk nog enige tijd a’s woning worden verhuurd, de andere zijn reeds onbewoond en zullen als woning niet meer worden verhuurd. Dan is er een advies van b. en w. omtrent voorschotten op de gemeente lijke vergoedingen aan de bijzondere scholen voor gewoon, uitgebreid en buitengewoon lager onderwijs. Het z.g. bedrag per leerling werd in januari vastgesteld. Als de raad het advies op volgt, krijgen: de Rehobothschool en de Ds. Lucas Fockensschool (ulo) f 63.680,50; de Julianaschool, de Jan van Nassauschool, de Kon. Wilhelmi- naschool, de Eben Haëzerschool en de Groen van Prinstererschool f 118.766.82 de Sint Josephschool (ulo) f 16.435,03; de Thomas van Aquinoschool en de St. Bonifaciusschool f 41.157.44; de Kon. Emmaschool en de P. Bakkerschool (b.l.o.) f 29.722,79; de chr. school voor kinderen met leer- en opvoedings moeilijkheden (blo) f 12.343,33; de Re hobothschool en ds Ds. Lucas Fockens school nog eens f 46.503,78; de Juliana school, Jan van Nassauschool, Kon. Wilhelminaschool, Eben Haëzerschool en Groen van Prinstererschool nog eens f 4554,50 en de Sint-Josephschool nog eens f 11.034,79. Ook de besturen van de bijzondere kleuterscholen hebben toekenning van voorschotten verzocht. Hier adviseren b. en w. om de volgende voorschotten te verlenen: 1. Stichting R.K. scholen voor de school aan de Boeierstraat f 9541,80, Lemmerweg f 2337,80, H. Sytsmastraat f 2894,2. Ver. voor Chr. Schoolonderwijs voor de school aan de Bloemstraat f 12.511,Fred. Hendrikstraat f 7232,80, Gangboord f 5748,40, Lemmerweg-oost f 5990,40, Oud Kerkhof f 5579,Lemmerweg- west f 5994,25. Voor het huren van een lokaal van de Baptistenkerk aan de Ver. voor Chr. Schoolonderwijs f 663.-. Verder zijn er een voorstel om het maximum van de in het tweede kwar taal 1967 in rekening-courant en bij wijze van kasgeldleningen op te ne men gelden vast te stellen, een voor stel tot enkele begrotingswijzigingen on e?n voorstel tot wijziging van de Wachtgeld verordening. Bij de ingekomen stukken is een schrijven van de heer M. Steensma. Deze vraagt ontslag als onderwijzer aan de Meester Visserschool n.a.v. een beschikking van het Algemeen Burger lijk Pensioenfonds. B. en w. stellen voor het ontslag eervol te verlenen met ingang van een nader te bepalen datum. Zoals wij vorige week reeds meldden, is het vijftig jaar geleden, dat de eerste Regenboog van stapel liep. Ontwerper van deze typische zeil boot is de heer Gerard de Vries Lentsch. Deze is inmiddels al ruim 80 jaar. In deze klasse werden in de loop der jaren 91 schepen gebouwd, de laatste in of vlak na de tweede wereldoorlog. Nu zijn er nog 35 ge registreerd en daarvan doen er 26 regelmatig mee aan de wedstrijden. Van die 26 zijn er 11 in Friesland, nl. 1 in Grouw en 10 in Sneek. In Friesland bestaat de „Afdeling Friesland van de Vereniging van Re- genboog-zeilers”, aangesloten bij de landelijke organisatie. Het jubileum programma omvat drie onderdelen. In de eerste plaats de uitgave van een jubileumboek. Dan een jubileum- weekeinde op de Kagerplas. Als derde een tocht door Friesland aan de voor avond van de Sneekweek. Voor de or ganisatie van een en ander is een co mité ingesteld, waarin ook de Friese Regenboog-zeilers zijn vertegenwoor digd. Uit onze stad hebben hierin zit ting mr. A. van der Werf, notaris E. K. Hoekstra, dr. J. W. v. d. Zijpp, Joh. De N.V. Th. Zandstra heeft werk tijdverkorting aangevraagd voor 9 man van de 26 personeelsleden. Zij werken in de schaatsen. Het gaat om een betrekkelijk korte periode, n.l. van 5 weken. Die is ingegaan op 1 april. De reden voor deze maatregel heeft niets met conjunctuur te maken, zo werd gezegd, maar wel met temperatuur. Doordat er de laatste winters niet of nauwelijks ijs is geweest, zijn er ook zeer weinig schaatsen verkocht. De voorraden hebben zich opgestapeld. De negen man werken nu voor de helft van de normale tijd. Financieel heeft het voor hen weinig consequenties. De rest werkt normaal door. Voorgesteld wordt met de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten een vaste geldlening aan te gaan van f 408.000,Hiermee kan een gedeelte van de stichtingskosten van de nieuwe Gysbert Japiksschool, de aankoop van percelen weiland, de aanleg van een gasgestookte centrale verwarmingsin- stallatie in een twaalftal woningen en de afkoopsom van het onderhoud van de „Dillebrug” worden gefinancierd. De lening heeft een looptijd van 25 jaar, de rente bedraagt 6 5/8 per jaar. Alberda, H. H. Röfekamp, H. de Vries. In het jubileumboek komt een serie fraaie foto’s van Regenbogen. Uitvoe rig wordt ingegaan op de historie van deze schepen, terwijl interviews met bemanningen en aardige anekdotes er een levendig geheel van maken. Het boek krijgt een oplage van 1000 exem plaren. Bij voorintekening zal de prijs f 30,bedragen; later wordt het waar schijnlijk duurder. Het zal de volgende maand verschijnen. Belangstellenden kunnen zich opgeven bij de secretaris van de Regenboogklasse-organisatie, ir. G. A. Bakker te Rotterdam. De Regen boog-zeilers hebben zelf een groot aandeel in de totstandkoming van dit boek. Dinsdagmorgen botsten in de Park straat een personenauto en een vracht wagen tegen elkaar. De personenauto werd zwaar beschadigd. Het gebeurde toen deze auto, bestuurd door mej. H. R. uit Jubbega, stopte voor het rode verkeerslicht. De vrachtwagen, die werd bestuurd door M. v. d. L. uit Terkaple, reed achter haar. De be stuurder remde wel, rhaar kon niet voorkomen, dat zijn wagen tegen de personenauto botste. Door notaris E. K. Hoekstra te Sneek werden dinsdagavond in café-rest. Piso enkele burgerwoningen provisio neel verkocht. Het pand Kleinzand 92, groot 1.87 a, werd beschreven op f 17.999,— door de heer U. A. Faber te Sneek. Het burgerwoonhuis met voor malige winkel aan de Bothniakade nr. 19, groot 98 ca, kwam op f 5.489, door U. P. Bergsma te Drachten. Het burgerhuis Vesperstraat 23, groot 1.14 a, werd door Faber beschreven voor f 7.999,en tenslotte het burgerhuis aan de Winsemiusstraat nr. 26 groot 1.32 a, dat door Bergsma werd beschre ven voor f 10.389, Op het kruispunt Oud-Kerkhof/Gro- te Kerkstraat botste gistermiddag om streeks half zes mej. L.B. uit Bozum met haar bromfiets tegen een vracht wagen. Met waarschijnlijk een her senschudding werd ze naar het zie kenhuis gebracht. De vrachtwagen, bestuurd door S. K. uit Lemmer, kwam vanaf het Oud- Kerkhof. K. wilde rechtsaf de Oude Koemarkt op. Zoals alle grote vracht wagens en bussen doen, reed hij daar toe op de linker weghelft om de bocht te kunnen nemen. De bromfietsberijd ster, die uit de Grote Kerkstraat kwam, heeft vermoedelijk de vrachtwagen niet zo gauw gezien. B. en w. stellen de raad voor enkele stroken grond aan te kopen van de Stichting Bonifatiushuis en de Stich ting Rooms-Katholieke Scholen, met de eerstgenoemde stichting een over eenkomst van ruiling aan te gaan en een krediet van f 3.328,beschikbaar te stellen voor de aankopen van de grond. Dit alles om een verplaatsing van de bushalte bij de S-Panbar aan de Lecuwarderweg mogclijk te maken. Met de Rijkswaterstaat en de Rijks verkeersinspectie is overleg gepleegd over de verplaatsing van de bushalte nabij de S-Panbar aan de Leeuwarder - weg. Het wegverkeer, komende vanaf de Jousterkade, de Prins Hendrikka de en de Oosterdijk naar de Leeuwar- derweg, wordt veelvuldig belemmerd door autobussen van de N.T.M. en de L.A.B., die deze halteplaats aandoen. De oostelijke rijbaan van de Leeuwar- derweg is, met name sedert de inde ling van de westelijke rijbaan in twee opstelstroken voor de verkeerslichten, niet voldoende ruim om de verkeers stroom in die gevallen vlot te doen af vloeien. In het bijzonder voor het rij- wielverkeer ontstaat een gevaarlijke situatie bij het uit- en invoegen van de bussen. Daarnaast vormen de bus- sen vaak een belemmering voor het uitrijden vanuit de ter plaatse aanwe zige stallingsbedrijven. In het belang van de vrijheid en de veiligheid van het verkeer is verplaatsing van de bus halte noodzakelijk. De mogelijkheden tot verplaatsing zijn zeer beperkt. In de eerste plaats is het noodzakelijk, dat de bussen buiten de rijbaan van de Leeuwarderweg kunnen stoppen. Verder zal de veilig heid van de reizigers bij het in- en uitstappen voldoende moeten worden gewaarborgd. Dit is slechts mogelijk indien tussen het rijwielpad en de hal teplaats een perron wordt aangelegd. Het oversteken van het rijwielpad door autobuspassagiers zal kunnen worden beveiligd door het aan te leggen per ron van het rijwielpad te scheiden met behulp van enige paaltjes, waartussen een ketting wordt aangebracht, die slechts op één punt wordt onderbro ken. In verband met de voor een derge lijke oplossing benodigde ruimte wordt verplaatsing voorgestaan naar het weg gedeelte tussen de Boeierstraat en de Jachthavenstraat, dus voor de R.K. meisjesschool en het Bonifatiushuis, waarbij over een strook van het voor terrein van deze percelen zou dienen te worden beschikt. Met de besturen van de Stichting Rooms-Katholieke Scholen en de Stichting Bonifatiushuis hierover gevoerde onderhandelingen hebben tot overeenstemming geleid. BEVEILIGING V.O.P. Wel zijn bij deze onderhandelingen door het bestuur van de Stichting R.K. Scholen bezwaren aangevoerd welke verband houden met de aanwezigheid van de bestaande oversteekplaats voor voetgangers nabij het kruispunt Leeu- warderweg-Boeierstraat. Het is van oordeel, dat de door het steeds inten siever wordende verkeer voor overste kende kinderen toch al gevaarlijke si tuatie door het inrichten van een bus halte niet verbetert. Het heeft aange drongen op een betere beveiliging van de oversteekplaats door het plaatsen van verkeers- en voetgangerslichten met drukknopsysteem. Met de Rijks waterstaat zijn b. en w. van mening, dat de verkeersintensiteit op de Leeu warderweg, zelfs in de spitsuren nog niet zo hoog is, dat, met inachtneming van normale oplettendheid geen vol doende gelegenheid tot veilig overste ken zou worden geboden. De conse quenties van dergelijke verkeerslich ten zijn voor de overige weggebruikers in het algemeen zo ingrijpend, dat deze uitsluitend in urgente gevallen moeten worden toegepast, waar geen andere middelen ten dienste staan. De over steekplaats ligt verder zo dicht bij de Oosterpoortsbrug, dat verkeerslichten bij de oversteek de verkeersafwikke ling bij de brug ernstig zullen versto ren. Dit geldt in het bijzonder voor willekeurig door voetgangers te bedie nen lichten. Teneinde aan de bezwaren zoveel mogelijk tegemoet te komen overwe gen b. en w. de voetgangers-oversteek- plaats over te brengen naar de noord zijde van de Jachthavenstraat. De vei ligheid van de oversteek voor de schoolkinderen zou dan kunnen wor den verhoogd door het plaatsen van lichtbakken welke bijv, een half uur voor en na schooltijd kunnen opflikke ren. Aangezien het vraagstuk van de oversteekplaatsen momenteel bij ver schillende instanties in studie is, ach ten b. en w. het nuttig de uitslag van dit onderzoek af te wachten. Het bestuur van de Stichting R.K. Scholen heeft het opnemen van een toezegging in deze zin in de op te ma ken koopakte als voorwaarde gesteld voor zijn medewerking aan de grond- afstand. Met de beide genoemde eige naren is overigens overeenstemming bereikt over de afstand van de beno digde grond, t.w. ongeveer 76 m2 van het voorterrein van het Bonifatiushuis en ongeveer 45 m2 van het speelter rein voor de R.K. meisjesschool, tegen een grondprijs van f 25,per m2. NIEUW VOET- EN FIETSPAD Het bestuur van de Stichting Boni- huis gebracht. De zoon liep enkele snij- en schaafwonden op, de bestuur der van de melkauto werd niet ge wond. De Volkswagen werd zwaar, de melkauto licht beschadigd. zou b.v. onzin zijn om in onze krant aandacht te besteden aan allerlei verkeersongevallen in Amsterdam. De asfaltering van de Lemmer- Zodra daar evenwel Snekers bij weg wordt fors aangepakt. Met een betrokken zijn wordt het anders, machine worden de straatstenen er Het is dan voor onze lezers veel uitgehaald, waarna andere machi- belangrijker geworden. Zo heeft het nes de asfaltlaag aanbrengen. Zo streekblad zijn eigen taak op het terrein van de nieuwsvoorziening unaast de dagbladen. Omdat het uit- kers en 's avonds naar huis reeds voerig aandacht besteedt aan za- over het asfalt rijdt. Voor het auto- ken waar de dagbladen doorgaans verkeer is het wel lastig. Men kan niet genoeg ruimte voor hebben. De dan ook maar het beste rijden via nadruk valt geheel op het plaatse- Balthuskade en Frieswijkstraat. fatiushuis heeft reeds enige jaren ge leden verzocht om te mogen vernemen of er in principe bezwaren tegen be staan t.z.t. de eigendomsoverdracht te bevorderen van de grond langs de Oudvaart. Deze grond behoêft niet te worden gebruikt voor het maken van een verbindingsweg tussen de Boeier straat en de Jachthavenstraat. Aangezien niet verwacht mag wor den, dat binnen afzienbare tijd tot de aanleg van bedoelde verbindingsstraat zal kunnen worden overgegaan heb ben b. en w. zich beraden op welke wijze thans een verbinding voor voet gangers en rijwielverkeer tussen de genoemde straten tot stand zou kun nen worden gebracht. En tevens tege moet kan worden gekomen aan het verlangen van het stichtingsbestuur om te komen tot een verbetering van de bestaande vrij rommelige situatie. Overeenstemming is bereikt over de ruiling van een gedeelte, ter grootte van ongeveer 140 m2 tegen een even groot gedeelte van de aan de stichting in eigendom toebehorende grond nabij de Boeierstraat. Daardoor is het mo gelijk geworden een rijwielpad ter breedte van 3 m en een voetpad ter breedte van 1,80 m aan te leggen. Deze paden zullen worden gescheiden door een ongeveer 0,40 m brede hegbeplan- ting, terwijl op de scheiding van de terreinen van de gemeente en die van de heer E. J. Wierda, alhier, een af rastering is gedacht ter hoogte van on geveer 1,90 m. Tussen deze afrastering en het voetpad kan een beplanting met bosplantsoen, zo nodig aangevuld met enkele bomen, zorgen voor een be hoorlijke camouflage van het achter- gelegen erf met opstallen. Het is op grond van het bepaalde in de Algemene Politieverordening ver boden in de gemeente een lokaliteit, waarvoor een vergunning of verlof is verleend, voor het publiek geopend te hebben tussen 12 uur ’s nachts en 6 uur ’s morgens. De burgemeester is bevoegd van dit verbod ontheffing te verlenen, tot uiterlijk 4 uur. B .en w. stellen voor deze verordening te wijzi gen. In plaats van 12 uur zal het 1 uur worden, terwijl verder een bepaling wordt opgenomen, dat in het belang van openbare orde en zedelijkheid een vroeger sluitingsuur of tijdelijke of gehele sluiting kan worden bevolen. De afdeling Sneek van de Neder landse Bond van Horeca- en Aanver wante Bedrijven heeft verzocht het sluitingsuur te verplaatsen van 12 uur tot 1 uur. In haar, op 24 januari j.l. in gekomen schrijven wordt gesteld, dat sinds de invoering van het tweede te levisienet een aanmerkelijke teruggang in het bezoek aan de horecabedrijven valt te bespeuren. Men gaat vaak niet eerder dan na half elf een bezoek brengen aan bedoelde bedrijven; om dat het om twaalf uur sluitingstijd is vindt een deel het dan niet meer de moeite waard en blijft weg. Het be stuur van de Hoera, afdeling Sneek, vindt in het algemeen, dat Sneek te weinig gelegenheid biedt om uit te gaan als een vergelijking wordt ge trokken met andere plaatsen. Ook in het zeilseizoen is dit, aldus bedoeld schrijven, een steeds weer terugkeren de klacht, vooral wanneer in de bios coop tot ongeveer half twaalf films worden gedraaid. Ontegenzeggelijk zijn de uitgaans- gewoonten van het publiek de laatste jaren veranderd, aldus b. en w. in hun voorstel. De vraag of de televisieuit- 1 zendingen hieraan al dan niet of in meerdere of mindere mate debet zijn kan buiten beschouwing blijven. In de praktijk is gebleken, dat de verplichte sluiting om 12 uur in veel gevallen, niet alleen bij de betrokken exploitant maar ook bij het publiek, als een be zwaar wordt gevoeld. NIEUWE GASTARIEVEN 1 B. en w. stellen de raad voor de ta- rieven voor de levering van gas door het gemeentelijk gasbedrijf te wijzi- i gen als volgt: onder het hoofdstuk Grootverbruik, tarief I vastrecht f 4800,per jaar en 4,79 cent per m3, tarief II vastrecht f 7500,per jaar en 4,52 cent per m3. Hierbij wordt on der 1 m3 gas verstaan een kubieke i meter droog aardgas bij een tempera- tuur van 0 graden Celcius en een druk van 1013 millibar. De afrekening geschiedde tot 1 ja nuari naar het aantal kubieke meters bij een temperatuur van 15 graden en een druk van 1013 millibar. De hoe veelheid gas bij een bepaald volume is evenwel afhankelijk van temperatuur en druk, zodat nu een eenheid is inge voerd, n.l. de m3 bij 0 gr. C. AANKOOP WONINGEN i hiervan is echter, dat de haltes in i de Parkstraat zijn vervallen. Maar t uit verkeersveiligheidsoogpunt be- i keken, was dit ook broodnodig. OP DE KAAG Op de Kagerplas zal één dag voor de Kaagweek, die op 15 juli begint, een bijzonder zeilfestyn plaatsvinden. De prijzen zullen geheel in het teken van de Regenboog staan. Er is dan ook een wedstrijd in de Vaurienklasse. Een week later, zaterdag 22 juli, be gint een bijzonder jubileumweekeinde. Er zal dan een lange-afstand-wed- strijd worden gehouden voor alle Re genbogen, geregistreerd of niet. Als bijzondere bepaling geldt hierbij: de schepen mogen met handkracht op alle manieren worden voortbewogen, ’s Middags is er een wedstrijd voor oud- Regenboogzeilers. De dag wordt be sloten met ’n amusementsprogramma. De volgende dag, zondag 23 juli, is er een wedstrijd voor acht nog actieve oud-kampioenen. Onze stadgenoten J. Alberda en J. de Wilde doen hier ook aan mee. Dan is er een wedstrijd voor bemanningsleden, ’s Middags zijn er normale open wedstrijden. Verder een nationale wedstrijd voor Regenbogen. Hiervoor heeft Prins Bernhard de hoofdprijs in de vorm van een zilveren medaille beschikbaar gesteld. Alle deelnemers aan dit weekeinde ontvan gen een herinneringsmedaille. IN SNEEK De vrijdag voor de Sneek-week, 4 augustus, verzamelen de Regenbogen zich bij de Galamadammen. Vandaar wordt een tocht gemaakt naar Sneek. Waarschijnlijk zal de televisie hiervan opnamen maken. Om een uur of vijf zullen de deelnemers in de Kolk arri veren. Het ligt in de bedoeling ’s avonds een tocht te maken door de grachten naar de Pampuskade. Op Hardzeildag, 9 augustus, zullen de prijzen in alle klassen in het teken staan van de Regenbogen. Er zal om 5 uur een ontvangst op het stadhuis zijn. Behalve jubileumwedstrijden zal er een avondwedstrijd worden gehou den. De vrijdags hierna. 11 augustus, zal in de Kolk een verlichte Regenboog worden gemeerd. Zaterdags zijn er weer wedstrijden voor bemanningsle den. De wedstrijden van de NNWB zijn daarvoor een week verschoven. Deze dag wordt besloten met ’n groot vuur werk vanaf het Kolmeersland. Daar voor zal er gelegenheid zijn tot dan sen. Ook is er een avondwedstrijd. De festiviteiten worden zondag 13 augustus besloten met twee nationale jubileumwedstrijden. Daaraan wordt een herinnering verbonden voor alle Regenbogen en hun bemanningen. Alle wedstrijden worden georganiseerd door het Sneekweek-comité. Voor de Holland-Frieslandwedstrij- den in de Regenboogklasse bestaat meestal veel belangstelling, vooral van de zijde van de Hollanders. In totaal zijn er 52 van deze wedstrijden ge weest. De Hollanders hebben 27 maal, de Friezen 25 maal gezegevierd. Dit jaar worden er ongeveer 10 Hollandse Regenboogzeilers in Friesland ver wacht. lijk- en streeknieuws .Maar aan de belangrijke internationale vraag stukken wordt eveneens ruimte ge- Het verkeer wordt steeds inten- geven. Zij krijgen een overzichte- siever en dus onveiliger. In 1966 lijke behandeling in het buiten- werden op de autosnelwegen 2862 lands weekoverzicht. voor onze lezers niet of nauwelijks de. Een prachtige prestatie. Boven- interessant zou zijn. Het is duide- y dien bleek in de jubileumwedstrijd, lijk, dat het nieuws aan bepaalde dat Jochum nog wel wat jaartjes voorwaarden moet voldoen. Het V meekan. halte aan de zuidzijde van de kade wonde is te betreuren. Theoretisch i Mobil Oil-benzine- echter kunnen verreweg de meeste station gekomen. Bij beide haltes ongevallen worden voorkomen, zijn flinke invoegstroken voor de Hoe? Door zo voorzichtig mogelijk bussen gemaakt. Deze verplaatsin- te rijden en de verkeersregels in gen zijn zeer praktisch. Het gevolg acht te nemen. brug (Prins t straat. De halte aan de noordzijde is bijna 8 ongelukken gebeuren, waar- i nu tegenover de Muntstraat en de bij minstens één dode of zwaarge- Vorige week schreven wij in de ze rubriek, dat' nieuws soms niet i in de krant komt, omdat het de j De Black Boys-bode van deze krant niet op tijd of helemaal niet i maand maakt melding van het feit, bereikt. Er bereikt ons ook nieuws, 1 dat Jochum Bos tegen CAB z’n 200 r"ot' msninntd- nmHat hAf i ste wedstrijd in het „eerste” speel- Begin deze week heeft de NTM ongevallen geregistreerd. wonden. Dat betekent, dat gemid deld iedere dag op autosnelwegen Begin deze week heeft de NTM ongevallen geregistreerd. Daarbij i haar bushaltes bij de Koninginne- vielen 84 doden en 434 zwaar ge- brug (Prins Hendrikkade) ver- plaatst in de richting van de Park- n 1 f o onn rTvtnnyrT71 iHIC

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 1