Testcase voor een generatie werkt hard aan een dubbelstad: 80.000 inwoners Hartig woordje over huidige woningbouw Vrees dat men liet karakter van tuinstad verliest? Ir. D. Scheffer is een realist SB L s» fe-i I .-o I u-e- &W 5 aniliem mers berekende nieuwe uitbreidingsplan i< sa- a Groot Malburgen in de Raad ten doop trek van deze nieuwe wijken naar de met gehouden. Arnhem moet namelijk sterk méér natuurschoon begiftigde Arnhemse tie tussen de bestaande kern van Arn hem en de nieuwe dubbelstad-inwoners kon onderling dus nog wel eens een ge compliceerde zaak worden. meer aan. Een tweede gloednieuw win kelcentrum zal er in Groot Malburgen verrijzen (naast dat in de nieuwe wijk Presikhaaf heeft men de oude, gezellige binnenstad), het bruggenprobleem dient te worden opgelost, er zal gewerkt die nen te worden aan goede recreatieve voorzieningen, scholen zullen er verrij zen, kerken en sportvelden. En daarbij zullen de stedebouwkundigen planologen en sociografen, (Arnhem be zit al deze diensten) er voor moeten zer- t gen dat Groot Malburgen op een verant woorde wijze zal worden Ingekapscld in de reeds bestaande stad, opdat ook mét Groot Malburgen en zijn nieuwe 80.000 inwoners Arnhem de „parel van de Velu we” zal blijven. Geen geringe opgave dus, in ieder geval door het ontbreken van het belangrijkste hulpmiddel dat Arnhem altijd ten dienste stond (name lijk het in de stad ingecalculeerde na tuurschoon) een testcase voor deze ge- ARNHEMS DUBBELSTAD De man die in Arnhem zeer nauw be- ...hoe moderne woningbouw er uit kam zien te midden van een boeiende natuur toont deze foto. Dan is Arnhem-tuinstad op z’n best. Het betreft hier de stadswijk Crane velt tegenover Burgers Dierenpark. ARNHEM ALS TUINSTAD Er is nog iets wat met name in Arnhem sterk meespeelt, nog even de gedachten vasthoudend aan wat vroegere Arnhemse stedebouwkundigen aan landschappelijke mogelijkheden ter beschikking stond bij hun streven van de stad een evenwichtig en qua natuurschoon fraai geheel te ma ken. Had men Veluwe-waarts kunnen uit breiden, dan had men het karakter van tuinstad kunnen behouden en prolonge ren. Noordwaarts echter treft men het vlakke polderland. Zo zal daar dus een afwijkend type stad gaan verrijzen, in ieder geval niet zo rijk met natuurschoon gezegend als elders wel het geval is ge weest. De nieuwe wijk Presikhaaf, thans nagenoeg voltooid en ruimte biedend aan 25000 inwoners, doet door haar in menig opzicht ruime bebouwing („maar het had nog ruimer gemoeten”, zegt ir. Scheffer) reeds anders aan dan andere Arnhemse wijken, die wel door boompartijen en dergelijke worden gestoffeerd. Reeds nu is een duidelijk aanwijsbare ongetwijfeld de provincie met het rijkste natuurschoon, een een geweldige afwisseling in landschapsvormen. Het lage, boomgaardrijke gebied tussen de grote rivieren Rijn, Maas en zuiden van de stad en de ononderbroken heidevelden en L-- den van de stad alsmede het schitterende coulissenlandschap van de Ach terhoek tussen Arnhem en de Duitse grens: dit alles maakt van Arnhem een prettige woonstad. „.de nieuwe woonwijk Presikhaaf biedt een ander beeld dan de eveneens door de afdeling van ir. Scheffer ontworpen wijk Cranevelt: kaler en verlatener, meer overeenkomend met nieuwbouw overal elders in het land. Hier mist men de fraaie natuurlijke decoratie. Bewoners in wijken als deze doen dan ook veel moeite om in een stadsgedeelte als bijvoorbeeld Cranevelt te komen (van een onzer redacteuren) Arnhem (135.000 inwoners) is een van de bekendste toeristische centra van ons land. De veelgebruikte typering „Arnhem-tuinstad” is geen holle leuze. De allesoverheersende indruk die de bezoeker van lijk de dominering van parken en j van frisheid en ruimheid. Arnhem heeft in het verleden goede stadsbouwmeesters gehad. Zij waak ten er met zorg voor dat een harmonisch evenwicht bleef bestaan tussen de fraaie natuur die de stad omgeeft en i ding. Zelfs in tijden dat het nastreven kelijk zeldzaam was, was dit voor een levende realiteit. Arnhem dankt zijn karakter en visie. De schitterende natuurgebieden van stadscentrum door. Men vergelijkt Arnhem wel eens met een hand. De handpalm - maar - - -- gers zijn de verschillende buitenwijken. En tussen de „vingers” liggen de parken met prachtige watervallen, fonteinen en een bijna ongerepte na tuur. Gelderland is gebied met gepland, betekent het een jaarlijkse In vestering aan openbare werken van 15 tot 20 miljoen. In deze nieuwe dubbelstad, zo vertelde ir. Scheffer ons verder nog zal een ver doorgevoerde scheiding plaatsvinden tussen voetgangers en gemobiliseerd verkeer. Ook dat zal het project er niet goedkoper op maken, maar het is een experiment, gezien de huidige en nog steeds toenemende verkeersdrukte, dat het woord is uit te voeren. Ook Arnhem tenslotte kent zijn neringsproblemen. Dat is de wijk Klarendal, ruim honderd jaar oud. De bestaande plan nen voor de binnenstad, de wegen structuur en de sanering van Klaren dal worden door het nieuwe ont wikkelingsplan Malburgen zó sterk beïnvloed, dat hun huidige opzet niet meer toereikend is. En daarom zul len deze drie facetten van de stad totaal opnieuw bekeken moeten wor den. Zo blijft er voor stedebouwkun digen en planologen ook in de nabije toekomst in Arnhem volop werk aan de winkel. Waal ten Direct na de oorlog telde de stad 90.000 bossen ten noor- inwoners; thans zjjn het er reeds ruim 135.000. hem. Een eerste aanzet tot stadsuitbreiding in deze richting werd overigens in 1933 reeds gegeven, richting Nijmegen. Lie ver was de chef van de Arnhemse stede- bouwkundige afdeling die een reputatie heeft op te houden met de uitbreiding van de aan zijn zorgen toevertrouwde gemeente verder gegaan in de richting, nifïTWF winketcfvtua daar waar de Veluwe in al haar schoon- NIEUWE WINKELCENTRA heid ligt te pronken. Daar treft men goe- Een grote plaats is in dit uitbreidings- de bouwgrond, zou men zonder al teveel plan ingeruimd voor bedrijven en instel- voorbereidende werkzaamheden spoedig lingen. Want die trekt Arnhem steeds kunnen beginnen en zou men, door die goede en goedkopere bouwgrond, ook goedkoper kunnen werken. Maar de gemeenten hebben het niet al leen voor het zeggen In dit land: uitbrei ding Veluwewaarts werd van hogerhand verboden uit nationaal recreatief be lang. En daarom werd het dus het noor den, met minder geschikte bouwgron den en een duurdere methode van bou wen, o.a. veel hci-werk. Dat Is echter de tol die men dient te betalen in ons land dat, wil het in 2000 nog recreatie gebieden hebben, nu reeds duchtig op zjjn tellen moet passen. Toch noemt ir. Scheffer het merkwaardig dat, terwijl men uit nationaal belang gedwongen wordt de stedeljjke uitbreiding zuid waarts te zoeken, men het van hoger hand bljjkbaar niet mogeljjk maakt een nieuwe, tweede brug over de Rijn op enigszins korte termjjn te realiseren. Wil de nieuwe agglomeratie Groot Mal- neratie en voor Ir. Scheffer die hen een burgen evenwichtig uitgroeien dan zal grote verantwoordelijkheid opleggen, die tweede brug er snel moeten komen, groter dan ooit aan enig andere Arnhem- De capaciteit van de oude Rijnbrug is se planoloog of stedebouwkundige is toe- thans reeds ver onvoldoende. En de rela- bedacht. (van een onzer redakteuren) Voor welke verantwoordelijkheden en problemen huidige planologen en stede bouwkundigen in Nederland zich zien gesteld, werd ons duidelijk uit hetgeen de Arnhemse stedebouwkundige ir. D. C. Scheffer tjjdens een onderhoud dat we met hem hadden als volgt kenschet ste: „Met de kennis van vandaag en de middelen van gisteren moeten wjj iets gaan maken wat voor komende gene raties goed is.” Over de „leefbaarheid” van een dubbelstad als deze heeft ir. Scheffer zich tjjdens een informele ver gadering uitgelaten, die voorafging aan de Arnhemse raadsvergadering waar’t dubhelstadplan onlangs ten doop werd gehouden. Ir. Scheffer toonde zich een realist toen hij zich over de „leefbaarheid” van Groot Malburgen niet al te opti mistisch uitliet. „Wij hebben hier In Nederland de laat ste jaren niet veel reden ons op de borst te kloppen over de vormgeving van onze nieuwe steden en wijken”, zo zei hij. „In plaats van een geïnspireer de veelvormigheid moeten we een steeds grotere eentonigheid konstate- ren, zeker in vergelijking met het bui tenland. Het schort hier in ons land nog teveel aan coördinatie tussen het werk van al degenen, die zich met een ont wikkelingsplan bemoeien. We zijn in onze bouwkundige vormen beperkt. Met de verhouding hoogbouw- laagbouw zijn we in Nederland niet op de goede weg. De flat is als woonvorm niet ideaal, evenmin de eengezinshui- zen als complex. Wat we nodig hebben zijn mengvormen en combinaties van hoogbouw en laagbouw. De eerste ja ren is dat nog niet mogelijk. Daarom is het vooralsnog noodzakelijk zoveel mogelijk laagbouw te maken. Wij moeten blijven experimenteren en ons steeds bezinnen op nieuwe woon vormen. Het buitenland is ons daarin ver vooruit.” De kosten van deze nieuwe Arnhem se dubbelstad worden geschat op tus sen de 250 en 300 miljoen, voorname lijk door de hoge afwateringskosten. Uitgesmeerd over 15 jaar, de tijd die voor de bouw van Malburgen wordt Stad dus met een stedebouwkundige hls- trokken Is bij het stedebouwkundige as- torie waarvan een nageslacht ook thans peet van deze boeiende stad Is de pla- nog de vruchten mag plukken; bovendien noloog ir. D. Scheffer, hoofd van de ste- uitbreiden als favoriete woonstad. En de woon-agglomeratle. Het gemeentebestuur een stad die juist door haar rijk met debouwkundige afdeling. Hij huist met nieuwe dubbelstad Groot Malburgen om- heeft voor een moeilijke beslissing ge staan met deze uitbreiding in zuidelijke richting. AI te grote moeilijkheden met grenswijzigingen (want de uitbreiding ging ver over de Gelderse grens naast Huisen, Eist en een klein stukje Heteren) heeft een en ander niet opgeleverd. Het plan is nu de nieuwe wjjk voor 80.000 in woners in ongeveer 15 jaar te verwezen lijken. een stad die juist door haar rijk met debouwkundige afdeling. Hij huist met nieuwe dubbelstad Groot Malburgen recreatiemogelijkheden begiftigde omge- zijn staf in een gebouw in de nabijheid vat een groot gebied ten zuiden van Arn- ving ook thans - en nóg meer dan vroe- van de Rijnbrug. ger - een grote aantrekkingskracht uit- Toen wij met hem spraken was net enige oefent op diensten en instellingen, die dagen tevoren het voor 80.000 Arnhem- vanuit het drukke en overvolle westen uitzien naar andere mogelijkheden om zich te ontplooien, daarbij mede zoekend naar mogelijkheden om het de gejaagde mens van deze tijd een beetje gemakke lijker te maken tot zichzelf te komen. Vandaar dat het oog daarbij nogal eens op Arnhem valt, de stad waar de bevol king met het jaar toeneemt. Het hoofd kantoor van de AKU met researchwerk- Arnhem krijgt is name- zaamheden die de gehele wereld omvat- plantsoenen, van groen en bloemen, ^en heeft zich nog niet zo lang geleden 1 definitief in Arnhem gevestigd. Men treft er de KEMA en een zich steeds uitbreidende Heidemaatschappij. Provin- ciale- en rijksdiensten zijn er gevestigd, de immer verdergaande stadsuitbrei- je aspecten van de ,,schrijftafel”-ver- van dergelijke principes nog betrek- plaatsing laten de stad niet onberoerd, de Arnhemse stedebouwkundigen reeds «et ls bij dit alles duidelijk dat de stad haar beste beentje voor zal moeten zet- allure aan hun goede |en ze jlaar aantrekkelijkheid ook «r t vabride’toekomst behouden. de Veluwe dringen tot diep in het in de jongste regeringsnota betreffende de ruimtelijke ordening in Nederland dan een smalle- is het centrum van de stad. De vin- ?et oog op het magische jaar 2000 „Cl, „„xx oxx*«x c zyn de aggiomeratie Arnhem met steden als Den Haag, Utrecht, Eindhoven en de bandstad Twente genoemd als centra die kunnen uitgroeien tot agglomeraties met 500.000 tot één miljoen inwoners. Arn hems groei qua inwonertal is sinds de laatste wereldoorlog beduidend geweest. MM. 3 - SS s-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 6