Grouw behaalde in slotwedstrijd 7e overwinning Ulbe Zwaga groot kampioen skütsjesilen 1967 Friese regenkoogzei Iers practisch al kansloos in teamwedstrijd tegen Holland TV-REPORTAGE SKÜTSJESILEN OP UNIEKE WIJZE TOT STAND GEKOMEN IJLST WYM BRITS ERA DEEL en van Beelden van cameras via vijf straalverbindingen naar Bussum Vrijdagavond heeft de Nederlandse televisiekijker eindelijk goed kennis kunnen maken met het skütsjesilen, dank zij de ruim vijftig minuten durende VARA-reportage. Voordat echter de beelden in- de huiskamer waren, hadden in totaal zo’n vijftig mensen twee dagen lang een enorm brok werk verzet. In die tijd moest alles worden voorbereid, gerepeteerd en proefgedraaid, want de première mag niet misgaan. De wijze waarop de uitzending over het skütsjesilen tot stand kwam, is bepaald uniek te noemen. Het is namelijk in de historie van de Nederlandse televisie zelden eerder voorgekomen, dat de beelden door middel van maar liefst vijf straalverbindingen in Bussum kwa men. Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, Maandag 17 juli 1967 DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD Holland leidt met 67.1-43.1 v.o.p. - Van de weg in de sloot tussen Heeg en Gaastmeer Een personenauto, bestuurd door A. punten Onbekenden vernielden drukknopsysteem bij Oosterpoort Sneker gewond bij Terhorne V Prijsuitreiking f 122e jaargang nr. 57 SNEEKER NIEUWSBLAD AUTO NAAR EILAND Rasterhoff reikt onder DE UITZENDING FELLE STRIJD Jan van Akker, de schipper op de Sneker Pan UITGEKIENDE START ORIGINEELSTE SKÜTSJE i k TWEEDE WEDSTRIJD - 'iss Het skütsjesilen 1967 is ten einde. Een grote schare toeschouwers zijn ge tuige geweest van de bijna windloze en daardoor vrij saaie slotpartij op het Sneekermeer, die op schitterende wijze door de grote kampioen UI be Zwaga met zijn Grouwster skütsje is gewonnen. Bijna een half uur voor de tweede aankomende (Langweer) passeerde het „Doarp Grou” onder oorver dovend getoeter de finishlijn. Dat betekende de zevende overwinning voor Ulbe, die hiermee duidelijk aantoonde veruit de beste skütsjeschipper te zijn. tegen Brouwer en van de Pan-schip- per tegen Van der Meuten en omge keerd. Voor het Leeuwarder skütsje had dit tot gevolg, dat het wegens het niet geven van ruimte bij het ronden van een boei, twaalf strafpunten kreeg. Hierdoor verloor Brouwer in het alge meen klassement zijn derde plaats aan Van der Meulen. Verschijnt MAANDAGS en DONDERDAGS Kantoor voor administratie en redaktie GEDEMPTE PUL 6 Telefoon 05150 - 3005 Redacteur H. A de Boer Telefoon 4091 67.1 nog I F. L. uit Sneek, raakte zaterdag tussen Heeg en Gaastmeer van de weg in de sloot. De auto werd geheel vernield, de bestuurder licht gewond. Vermoedelijk reed L. te hard op de vrij smalle weg. Daardoor verloor hij op een gegeven ogenblik de macht over het stuui- en raakte rechts van de weg in de berm en vervolgens in de sloot. Het Fries regenboogteam, bestaande uit de Sneker zeilers Joh. Alberda, J. de Wilde, H. Röfekamp, H. de Vries en de voor M. Oppenhuizen ingevallen A. Oppenhuizen, heeft zondagmorgen in de eerste teamwedstrijd tegen de Hol landers een gevoelige nederlaag ge leden. De Hollanders zeilden in de eerste race 35.1 p. bijeen tegen de Frie zen 20. Driekwart van de wedstrijd was het De uitzending zelf zal de meeste kijkers wel wat zijn tegengevallen. Dat kwam doordat er te weinig wind was. Het werd een spanningloze drijf- partij. Jammer voor alle moeite en kosten. Men had het weer van de don derdag moeten hebben. Maar hoewel er weinig actie in zat en dat wisten degenen die er ’s middags bij waren geweest al heeft de VARA er van gemaakt wat er van te maken was. Vooral de interviews van Henk Ter- lingen waren interessant. Wat onze commissaris der koningin zei over de Friezen en het zeilen was menigeen uit het hart gegrepen. Deze beelden waren ook het duidelijkst. Wanneer de camera die op het Paviljoen stond uit zond, kostte het soms enige moeite te ontdekken, welke hoek van het Sneekermeer op het scherm was te zien. De telelenzen haalden de skütsjes en hun achtergrond heel dicht bij. Daardoor leek het drukker op het meer dan het in werkelijkheid was. Het commentaar van Frans van Dus- schoten bij de beelden was rustig en duidelijk. Jammer dat er geen beelden van het starteiland op het scherm kwamen. Een hoop mensen zouden zichzelf zo graag eens op de televisie hebben ge zien. Ook van de prijsuitreiking in de tuin van het stadhuis werd maar zeer weinig uitgezonden. Maar ja, wat wil je als je maar 50 minuten krijgt. Onbekenden hebben het drukknop systeem bij de voetgangers-oversteek- plaats op de Jousterkade bij de Oos terpoort vernield. Met dit apparaat kan men zoals bekend zelf de lichten be dienen wanneer deze buiten werking zijn (d.w.z. als alleen het oranje knip perlicht werkt). Voordat men de v.o.p. opgaat >m de weg over te steken, drukt men dan een knop in, die zich bevindt aan de paal van het verkeerslicht. Het hele systeem is nu als het ware van de paal af gerukt. Nadat het was gecon stateerd heeft de politie om ongeluk ken te voorkomen de losse draden met isolatieband omwikkeld. Een poosje later ontdekte men, dat ook dit al weer was vernield. Mocht iemand iets heb ben gezien van dit ergerlijk staaltje van vandalisme, dan zou de politie het graag vernemen. Advertentieprijs: 15 cent per mm. Bij kontrak! (handelsadvejhenties) lager. Abonnementsprijs t 4, per half iaar. Franko pei oost f 6,per half jaar Giro 85 07 48 ten name van Sneeker Nieuwsblad Vrijdagavond werd onze stadgenoot B. T. ernstig gewond bij een frontale botsing even buiten Terhorne. De heer J. B. uit Genemuiden, die bij hem in de auto zat, werd eveneens gewond. Beiden werden naar het ziekenhuis gebracht. De auto botste frontaal tegen een an dere auto, bestuurd door mej. J. W. van L. uit Leeuwarden.Zij werd licht gewond, evenals een naast haar zit tend jongetje en twee dames die ach terin zaten. De beide auto’s werden zwaar beschadigd. Sedert vorig jaar kent het departe ment van cultuur en recreatie een jaarlijkse prijs van duizend gulden toe aan de eigenaar van het origineelste skütsje. Een commissie, bestaande uit de heren H. G. van Slooten, Leeuwar den, P. Eyzenga en W. Peekema, Grouw, brengt hierover rapport uit en had ditmaal geadviseerd de prijs toe te kennen aan het Eernewoudster skütsje. Dit schip, dat in 1911 te Drach ten op de werf „De Piip” is gebouwd, is nog vrijwel gelijk zoals het vroeger Ook vandaag kregen de Friezen in de teamwedstrijd klop van de Hol landers. Wel was Johan de Wilde fraai eerste, doch daarna volgden de Hol landers Hofland, De Goederen, ir. Bak ker en Van Wijk. De Friezen Alberda, Oppenhuizen en De Vries bezetten resp. de 6e, 7e en 8e plaats, terwijl Tol en Röfekamp als 9e en 10e finishten. Hierdoor verzamelden de Hollanders 32 p. tegen de Friezen 23.1 p. De stand na twee wedstrijde.n is: Holland p.; Friesland 43.1 p. Er worden twee wedstrijden gevaren. Door deze uitslag werd de eindstand: 1. en kampioen 1967 Ulbe Zwage, 11,3 pnt; 2. Siep van Terwisga, 30 pnt; 3. Klaas van der Meulen, 41 pnt; 4. en 5. Siete Meeter en Sietse Brouwer, 49,9 pnt.; 6. Douwe Visser, 51,9 pnt; 7. Lo- dewijk Meeter, 54 pnt; 8. Rintje Ritsma, 57 pnt; 9. Jan van Akker, 62 pnt; 10. Aldert Hoekstra, 74 pnt; 11. Hylke de Vries, 77 pnt; 12. Teake Brouwer, 83 pnt. Zwaga legde bij de start reeds de basis voor zijn zegetocht. Op uitgekien de wijze gleed hij uit de middenlinie boven over het hele veld heen en bij de eerste boei was zijn positie al bij zonder gunstig. Hoekstra rondde als tweede de boei, gevolgd door Lode- wijk Meeter, Klaas van der Meulen, Van Akker, Van Terwisga en Ritsma. De rest had toen reeds een grote ach terstand. Bij het ingaan van de tweede ronde was de positie van Zwaga ongenaak baar. Lodewijk en Aldert Hoekstra waren inmiddels in een hevig duel ge wikkeld om de tweede plaats en daar achter probeerden Van Terwisga, Brouwer, Van Akker en Van der Meu len elkaar de loef af te steken. Tijdens deze onderlinge „knokpartijen” deden zich onregelmatigheden voor, die leid den tot een protest van de Feansters Hoewel bij de aanvang de kampioen reeds bekend was, is er om de overige plaatsen hevig „geknokt”, althans voor zover dat onder de gegeven omstan digheden mogelijk was. Vooral Aldert Hoekstra en Lodewijk Meeter leverden een prachtige strijd om de tweede plaats, terwijl daarachter op ongeveer vijftig neter Sietse Brouwer (Leeu warden), Siep van Terwisga (Heeren- veen), Jan van Akker (Sneek) en Klaas van der Meulen (Woudsend) het elkaar lastig probeerden te maken. Al dert Hoekstra was in de slotfase de grote pechvogel. Toen de zwakke wind na tweeëneenhalf uur varen bijna ge heel verstek liet gaan, zakte hij met de eindstreep in zicht af van de derde naar de zesde plaats. Doordat Sietse Brouwer, die vlak voor de finish Lo dewijk Meeter naar de derde plaats verdrong, een protest van Siep van Terwisga verloor, kwam Hoekstra nog op de vijfde plaats terecht. De skütsjes in de strijd. Tweede van links de Sneker Pan, die in deze race op de vierde plaats zou eindigen. een complete drijfpartij, waarin de Hollanders het snelst dreven. Na ir. Bakker, Bouw van Wijk en De Goede ren, die resp. 1, 2 en 3 werden, finishte De Vries als eerste Fries. Daarna kwam John Hofland, gevolgd door de Friezen Alberda, De Wilde en Röfe kamp. De Hollander Krijn Tol en de Sneker A. Oppenhuizen sloten de rij. In de open wedstrijd waren de 23 regenbogen verdeeld in twee groepen. In de eerste groep zegevierde Bouw van Wijk onbedreigd voor Van der Velde, Bakker en De Goederen. De Friezen zaten in de achterhoede. De successen van de Snekers ble ven beperkt tot een 3e en 4e plaats van resp. Alberda en De Wilde in groep II, welk resultaat zij voorname lijk dankten aan het feit dat drie Hol landers door protesten werden uitge sloten. Doordat koploper Van Staveren verkeerd finishte eindigde Hofland op de eerste plaats voor Kist. De Kaagweek was zaterdag begon nen met uitstekend zeilweer. In de onderlinge wedstrijden kwamen enke le regenboogzeilers uit als stuurman in de Vaurienklasse. Alberda behaalde hierbij een 3e prijs en M. Cnossen een vijfde. Bouw van Wijk bewees ook in deze boot zijn klasse. Hij kwam als overwinnaar uit de strijd. Burgemeester applaus het „Sulveren Skütsje” uit aan de succesvolle schipper uit Grouw. ra’s stonden respectievelijk op de start- toren, op het eiland en op het Bruyn- zeel-jacht „Waterwacht”. „PROEFPLAATJES” Omstreeks drie uur, donderdagmid dag, was het zover, dat de cameraman nen enkele „proefplaatjes” konden schieten. Deze beelden werden naar een technische wagen van de PTT „ge straald”, van waaruit ze weer werden doorgezonden naar de reportagewagen. Hierin zat de regisseur. Vóór hem stonden vier monitors, van iedere camera één. Hij koos vrijdag tijdens de opnamen uit die vier beel den die, welke hij het meest geschikt achtte. Via de straalzender werden de ze beelden naar Irnsum gezonden en via Hilversum belandden ze eindelijk in de opnamestudio in Bussum. Daar werden de beelden op ampex vastge legd en elektronisch gemonteerd. In totaal werkten aan de uitzending ruim vijftig mensen mee. Het zijn on- derhoudstechnici, elektriciëns, geluids technici, cameramensen, opnamelei ders, kontaktmensen (tussen eiland en vaste wal), commentatoren (Frans van Dusschoten en Henk Terlingen) en een regisseur (Peter van Halm). De alge hele technische leiding was in handen van I. van Vriesland, terwijl de heer Kosman op het eiland de technische scepter zwaaide. De heer Van Vriesland was bijzon der tevreden over de uitzending. „Het was een hele onderneming. Maar we hebben een enorme medewerking ge had van gemeentewerken. De heer Bij- ker is beide dagen constant aanwezig geweest om het vervoer van onze man nen van en naar het eiland te regelen”, aldus een opgeluchte heer Van Vries land. In de loop van vrijdagavond ver trok de NTS-ploeg (alleen de regisseur met assistente zijn in dienst van de VARA) naar Bussum. als vrachtschip voer. De Stichting Eernewoude heeft dit 34 ton metende skütsje aangekocht van wijlen de heer Jan Sytema, eens een vermaard schip per. De heer Van Griethuysen over handigde het biljet van duizend gul den en de daarbij behorende oorkonde aan Hylke de Vries, de schipper van het Earnewoudster skütsje. De heer D. van der Werf hing ver volgens de kampioenskrans om de schouders van Zwaga. De voorzitter van de SKS, de heer A. de Groot reik te de kampioensprijzen uit. Zwaga, die vijf jaar geleden voor het laatst kam pioen werd, kreeg zijn negende kam- pioenswimpel en de fraaie wisselbe- ker. Ook voor de tweede en derde aan komende waren dit jaar voor het eerst prijzen beschikbaar, in de vorm van een medaille voor ieder bemanningslid. Laatste spreker was de heer t>. van der Werf. Deze bracht dank aan ge meentewerken, de KZVS en SZC, pro vinciale waterstaat en de rijkspolitie te water en te land voor hun gewel dige medewerking. Hiermee was aan het skütsjesilen 1967 een eind geko men. Of eigenlijk nog niet helemaal, want na de prijsuitreiking ging een groot aantal genodigden, onder wie de gehele televisiestaf in de foyer van Amicitia de VARA-reportage van de finale zien. j'a Donderdagmorgen arriveerde de NTS-karavaan, bestaande uit vijf zwa re wagens, een autobus en enkele klei nere auto’s, in Sneek. Er kwam een wagen met een tien meter hoge zend mast in de Marktstraat te staan, er ging éeu naar Irnsum en de rest ver dween naar het Paviljoen bij het Snee kermeer. Daar begon het werk pas goed. Er werden drie straalzenders om hoog gebracht, kabels uitgerold, ca mera’s op hun plaatsen gebracht en er moest zelfs een grote bestelauto naar het starteiland worden gevaren. In de ze auto, die per praam werd vervoerd, zaten de apparatuur, camera’s en een aggregaat. De enige camera, die een recht streekse kabelverbinding met de re portagewagen had, stond boven op het Paviljoen. De beelden van de overige drie camera’s kwamen via straalzen ders in de reportageauto. Die came- Zoals te doen gebruikelijk vond ’s avonds in de tuin van het stadhuis de prijsuitreiking plaats. Burgemeester Rasterhoff sprak een woord van wel kom tot de aanwezigen, in het bijzon der tot de heer Van Griethuysen, die als afgevaardigde van de minister van cultuur en recreatie aanwezig was en gedeputeerde H. de Wilde. De heer Rasterhoff memoreerde in zijn toe spraak het fraaie weer en het grote overwicht van Zwaga. „Eigenlijk heeft u de spanning er al vroeg uitgehaald”, aldus de burgemeester tot de kam pioen, die hierna het Sulveren Skütsje kreeg aangeboden. Dit is de kostbare wisselprijs, die wordt aangeboden door, zoals de burgemeester het noemde „oom Lucas” Voor het eerst in de skütsje-historie was er een wisselprijs voor de beste fokkenist. Deze prijs, in de vorm van een fraaie trophee, die beschikbaar was gesteld door de VARA werd door de produktieleider van deze omroep de heer A. Halma overhandigd aan Rienk Zwaga, een zoon van de kampioens- schipper. *hjiis-ü. Hei Sneekar Nieuwsblad is een Gecombineerde utRjave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en Ook in de achterhoede werd felle strijd geleverd. Douwe Visser, die een slechte start had, lag voortdurend met Teake Brouwer van D’Halve Maen in de clinch om de laatste plaats. De Philips-schipper moest het tenslotte duidelijk afleggen tegen Visser, die in de laatste ronde ook Ritsma, Siete Meeter en Hylke de Vries zijn roer liet zien. Om ruim half vijf dreef Ulbe over de finishlijn. De wind was op dat moment zeer zwak. Precies 27 minuten later volgde Sietse Brouwer, die dank zij een paar extra vleugjes wind nog net voor Lodewijk Meeter als tweede kon eindigen. Intussen werden Ulbe en zijn bemanning van alle kanten gelukge wenst, onder meer door de commissaris der koningin in Friesland mr. Linthorst Homan, die de wedstrijd vanaf het Sta- tenjacht had gevolgd. Eén uur en vijf minuten na Zwaga finisthe Teake Brouwer, op de twaalfde plaats, De uitslag van de slotwedstrijd is: 1. Ulbe Zwaga, Grouw, 0,9 punt; 2. Lo dewijk Meeter, Langweer, 2 pnt; 3. Siep van Terwisga, Heerenveen, 3 pnt; 4. Jan van Akker, Sneek, 4 pnt; 5. Al dert Hoekstra, Drachten, 5 pnt; 6. Klaas van der Meulen, Woudsend, 6 pnt; 7. Douwe Visser, SWH, 7 pnt; 8. Rintje Ritsma, Lemmer. 8 pnt; 9. Sie te Meeter, Leeuwarden, 9 pnt; 10. Hyl ke de Vries, Eernewoude, 10 pnt; 11. Teake Brouwer, 11 pnt; 12. Sietse Brouwer, Leeuwarden, 12 pnt.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 1