Grouw behaalde in
slotwedstrijd 7e overwinning
Ulbe Zwaga groot kampioen
skütsjesilen 1967
Friese regenkoogzei Iers practisch al
kansloos in teamwedstrijd tegen Holland
TV-REPORTAGE SKÜTSJESILEN OP
UNIEKE WIJZE TOT STAND GEKOMEN
IJLST
WYM BRITS ERA DEEL
en
van
Beelden van cameras via vijf
straalverbindingen naar Bussum
Vrijdagavond heeft de Nederlandse televisiekijker eindelijk goed kennis
kunnen maken met het skütsjesilen, dank zij de ruim vijftig minuten durende
VARA-reportage. Voordat echter de beelden in- de huiskamer waren, hadden
in totaal zo’n vijftig mensen twee dagen lang een enorm brok werk verzet. In
die tijd moest alles worden voorbereid, gerepeteerd en proefgedraaid, want
de première mag niet misgaan. De wijze waarop de uitzending over het
skütsjesilen tot stand kwam, is bepaald uniek te noemen. Het is namelijk in
de historie van de Nederlandse televisie zelden eerder voorgekomen, dat de
beelden door middel van maar liefst vijf straalverbindingen in Bussum kwa
men.
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK,
Maandag 17 juli 1967
DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
Holland leidt met 67.1-43.1
v.o.p.
-
Van de weg in de sloot
tussen Heeg en Gaastmeer
Een personenauto, bestuurd door A.
punten
Onbekenden vernielden
drukknopsysteem bij
Oosterpoort
Sneker gewond bij Terhorne
V
Prijsuitreiking
f
122e jaargang nr. 57
SNEEKER NIEUWSBLAD
AUTO NAAR EILAND
Rasterhoff reikt onder
DE UITZENDING
FELLE STRIJD
Jan van Akker, de schipper op de Sneker Pan
UITGEKIENDE START
ORIGINEELSTE SKÜTSJE
i
k
TWEEDE WEDSTRIJD
-
'iss
Het skütsjesilen 1967 is ten einde. Een grote schare toeschouwers zijn ge
tuige geweest van de bijna windloze en daardoor vrij saaie slotpartij op
het Sneekermeer, die op schitterende wijze door de grote kampioen UI be
Zwaga met zijn Grouwster skütsje is gewonnen. Bijna een half uur voor de
tweede aankomende (Langweer) passeerde het „Doarp Grou” onder oorver
dovend getoeter de finishlijn. Dat betekende de zevende overwinning
voor Ulbe, die hiermee duidelijk aantoonde veruit de beste skütsjeschipper
te zijn.
tegen Brouwer en van de Pan-schip-
per tegen Van der Meuten en omge
keerd. Voor het Leeuwarder skütsje
had dit tot gevolg, dat het wegens het
niet geven van ruimte bij het ronden
van een boei, twaalf strafpunten kreeg.
Hierdoor verloor Brouwer in het alge
meen klassement zijn derde plaats aan
Van der Meulen.
Verschijnt MAANDAGS
en DONDERDAGS
Kantoor voor
administratie en redaktie
GEDEMPTE PUL 6
Telefoon 05150 - 3005
Redacteur H. A de Boer
Telefoon 4091
67.1
nog
I
F. L. uit Sneek, raakte zaterdag tussen
Heeg en Gaastmeer van de weg in de
sloot. De auto werd geheel vernield,
de bestuurder licht gewond.
Vermoedelijk reed L. te hard op de
vrij smalle weg. Daardoor verloor hij
op een gegeven ogenblik de macht
over het stuui- en raakte rechts van de
weg in de berm en vervolgens in de
sloot.
Het Fries regenboogteam, bestaande
uit de Sneker zeilers Joh. Alberda, J.
de Wilde, H. Röfekamp, H. de Vries en
de voor M. Oppenhuizen ingevallen A.
Oppenhuizen, heeft zondagmorgen in
de eerste teamwedstrijd tegen de Hol
landers een gevoelige nederlaag ge
leden. De Hollanders zeilden in de
eerste race 35.1 p. bijeen tegen de Frie
zen 20.
Driekwart van de wedstrijd was het
De uitzending zelf zal de meeste
kijkers wel wat zijn tegengevallen.
Dat kwam doordat er te weinig wind
was. Het werd een spanningloze drijf-
partij. Jammer voor alle moeite en
kosten. Men had het weer van de don
derdag moeten hebben. Maar hoewel
er weinig actie in zat en dat wisten
degenen die er ’s middags bij waren
geweest al heeft de VARA er van
gemaakt wat er van te maken was.
Vooral de interviews van Henk Ter-
lingen waren interessant. Wat onze
commissaris der koningin zei over de
Friezen en het zeilen was menigeen
uit het hart gegrepen. Deze beelden
waren ook het duidelijkst. Wanneer de
camera die op het Paviljoen stond uit
zond, kostte het soms enige moeite
te ontdekken, welke hoek van het
Sneekermeer op het scherm was te
zien. De telelenzen haalden de skütsjes
en hun achtergrond heel dicht bij.
Daardoor leek het drukker op het
meer dan het in werkelijkheid was.
Het commentaar van Frans van Dus-
schoten bij de beelden was rustig en
duidelijk.
Jammer dat er geen beelden van
het starteiland op het scherm kwamen.
Een hoop mensen zouden zichzelf zo
graag eens op de televisie hebben ge
zien. Ook van de prijsuitreiking in de
tuin van het stadhuis werd maar zeer
weinig uitgezonden. Maar ja, wat wil
je als je maar 50 minuten krijgt.
Onbekenden hebben het drukknop
systeem bij de voetgangers-oversteek-
plaats op de Jousterkade bij de Oos
terpoort vernield. Met dit apparaat kan
men zoals bekend zelf de lichten be
dienen wanneer deze buiten werking
zijn (d.w.z. als alleen het oranje knip
perlicht werkt). Voordat men de v.o.p.
opgaat >m de weg over te steken, drukt
men dan een knop in, die zich bevindt
aan de paal van het verkeerslicht. Het
hele systeem is nu als het ware van de
paal af gerukt. Nadat het was gecon
stateerd heeft de politie om ongeluk
ken te voorkomen de losse draden met
isolatieband omwikkeld. Een poosje
later ontdekte men, dat ook dit al weer
was vernield. Mocht iemand iets heb
ben gezien van dit ergerlijk staaltje
van vandalisme, dan zou de politie het
graag vernemen.
Advertentieprijs:
15 cent per mm.
Bij kontrak!
(handelsadvejhenties)
lager.
Abonnementsprijs t 4,
per half iaar. Franko pei
oost f 6,per half jaar
Giro 85 07 48 ten name
van Sneeker Nieuwsblad
Vrijdagavond werd onze stadgenoot
B. T. ernstig gewond bij een frontale
botsing even buiten Terhorne. De heer
J. B. uit Genemuiden, die bij hem in
de auto zat, werd eveneens gewond.
Beiden werden naar het ziekenhuis
gebracht.
De auto botste frontaal tegen een an
dere auto, bestuurd door mej. J. W.
van L. uit Leeuwarden.Zij werd licht
gewond, evenals een naast haar zit
tend jongetje en twee dames die ach
terin zaten. De beide auto’s werden
zwaar beschadigd.
Sedert vorig jaar kent het departe
ment van cultuur en recreatie een
jaarlijkse prijs van duizend gulden toe
aan de eigenaar van het origineelste
skütsje. Een commissie, bestaande uit
de heren H. G. van Slooten, Leeuwar
den, P. Eyzenga en W. Peekema,
Grouw, brengt hierover rapport uit en
had ditmaal geadviseerd de prijs toe
te kennen aan het Eernewoudster
skütsje. Dit schip, dat in 1911 te Drach
ten op de werf „De Piip” is gebouwd,
is nog vrijwel gelijk zoals het vroeger
Ook vandaag kregen de Friezen in
de teamwedstrijd klop van de Hol
landers. Wel was Johan de Wilde fraai
eerste, doch daarna volgden de Hol
landers Hofland, De Goederen, ir. Bak
ker en Van Wijk. De Friezen Alberda,
Oppenhuizen en De Vries bezetten
resp. de 6e, 7e en 8e plaats, terwijl Tol
en Röfekamp als 9e en 10e finishten.
Hierdoor verzamelden de Hollanders
32 p. tegen de Friezen 23.1 p. De stand
na twee wedstrijde.n is: Holland
p.; Friesland 43.1 p. Er worden
twee wedstrijden gevaren.
Door deze uitslag werd de eindstand:
1. en kampioen 1967 Ulbe Zwage, 11,3
pnt; 2. Siep van Terwisga, 30 pnt; 3.
Klaas van der Meulen, 41 pnt; 4. en 5.
Siete Meeter en Sietse Brouwer, 49,9
pnt.; 6. Douwe Visser, 51,9 pnt; 7. Lo-
dewijk Meeter, 54 pnt; 8. Rintje Ritsma,
57 pnt; 9. Jan van Akker, 62 pnt; 10.
Aldert Hoekstra, 74 pnt; 11. Hylke de
Vries, 77 pnt; 12. Teake Brouwer, 83
pnt.
Zwaga legde bij de start reeds de
basis voor zijn zegetocht. Op uitgekien
de wijze gleed hij uit de middenlinie
boven over het hele veld heen en bij
de eerste boei was zijn positie al bij
zonder gunstig. Hoekstra rondde als
tweede de boei, gevolgd door Lode-
wijk Meeter, Klaas van der Meulen,
Van Akker, Van Terwisga en Ritsma.
De rest had toen reeds een grote ach
terstand.
Bij het ingaan van de tweede ronde
was de positie van Zwaga ongenaak
baar. Lodewijk en Aldert Hoekstra
waren inmiddels in een hevig duel ge
wikkeld om de tweede plaats en daar
achter probeerden Van Terwisga,
Brouwer, Van Akker en Van der Meu
len elkaar de loef af te steken. Tijdens
deze onderlinge „knokpartijen” deden
zich onregelmatigheden voor, die leid
den tot een protest van de Feansters
Hoewel bij de aanvang de kampioen
reeds bekend was, is er om de overige
plaatsen hevig „geknokt”, althans voor
zover dat onder de gegeven omstan
digheden mogelijk was. Vooral Aldert
Hoekstra en Lodewijk Meeter leverden
een prachtige strijd om de tweede
plaats, terwijl daarachter op ongeveer
vijftig neter Sietse Brouwer (Leeu
warden), Siep van Terwisga (Heeren-
veen), Jan van Akker (Sneek) en
Klaas van der Meulen (Woudsend) het
elkaar lastig probeerden te maken. Al
dert Hoekstra was in de slotfase de
grote pechvogel. Toen de zwakke wind
na tweeëneenhalf uur varen bijna ge
heel verstek liet gaan, zakte hij met
de eindstreep in zicht af van de derde
naar de zesde plaats. Doordat Sietse
Brouwer, die vlak voor de finish Lo
dewijk Meeter naar de derde plaats
verdrong, een protest van Siep van
Terwisga verloor, kwam Hoekstra nog
op de vijfde plaats terecht.
De skütsjes in de strijd. Tweede van
links de Sneker Pan, die in deze race
op de vierde plaats zou eindigen.
een complete drijfpartij, waarin de
Hollanders het snelst dreven. Na ir.
Bakker, Bouw van Wijk en De Goede
ren, die resp. 1, 2 en 3 werden, finishte
De Vries als eerste Fries. Daarna
kwam John Hofland, gevolgd door de
Friezen Alberda, De Wilde en Röfe
kamp. De Hollander Krijn Tol en de
Sneker A. Oppenhuizen sloten de rij.
In de open wedstrijd waren de 23
regenbogen verdeeld in twee groepen.
In de eerste groep zegevierde Bouw
van Wijk onbedreigd voor Van der
Velde, Bakker en De Goederen. De
Friezen zaten in de achterhoede.
De successen van de Snekers ble
ven beperkt tot een 3e en 4e plaats
van resp. Alberda en De Wilde in
groep II, welk resultaat zij voorname
lijk dankten aan het feit dat drie Hol
landers door protesten werden uitge
sloten. Doordat koploper Van Staveren
verkeerd finishte eindigde Hofland op
de eerste plaats voor Kist.
De Kaagweek was zaterdag begon
nen met uitstekend zeilweer. In de
onderlinge wedstrijden kwamen enke
le regenboogzeilers uit als stuurman in
de Vaurienklasse. Alberda behaalde
hierbij een 3e prijs en M. Cnossen een
vijfde. Bouw van Wijk bewees ook in
deze boot zijn klasse. Hij kwam als
overwinnaar uit de strijd.
Burgemeester
applaus het „Sulveren Skütsje” uit aan
de succesvolle schipper uit Grouw.
ra’s stonden respectievelijk op de start-
toren, op het eiland en op het Bruyn-
zeel-jacht „Waterwacht”.
„PROEFPLAATJES”
Omstreeks drie uur, donderdagmid
dag, was het zover, dat de cameraman
nen enkele „proefplaatjes” konden
schieten. Deze beelden werden naar
een technische wagen van de PTT „ge
straald”, van waaruit ze weer werden
doorgezonden naar de reportagewagen.
Hierin zat de regisseur.
Vóór hem stonden vier monitors, van
iedere camera één. Hij koos vrijdag
tijdens de opnamen uit die vier beel
den die, welke hij het meest geschikt
achtte. Via de straalzender werden de
ze beelden naar Irnsum gezonden en
via Hilversum belandden ze eindelijk
in de opnamestudio in Bussum. Daar
werden de beelden op ampex vastge
legd en elektronisch gemonteerd.
In totaal werkten aan de uitzending
ruim vijftig mensen mee. Het zijn on-
derhoudstechnici, elektriciëns, geluids
technici, cameramensen, opnamelei
ders, kontaktmensen (tussen eiland en
vaste wal), commentatoren (Frans van
Dusschoten en Henk Terlingen) en een
regisseur (Peter van Halm). De alge
hele technische leiding was in handen
van I. van Vriesland, terwijl de heer
Kosman op het eiland de technische
scepter zwaaide.
De heer Van Vriesland was bijzon
der tevreden over de uitzending. „Het
was een hele onderneming. Maar we
hebben een enorme medewerking ge
had van gemeentewerken. De heer Bij-
ker is beide dagen constant aanwezig
geweest om het vervoer van onze man
nen van en naar het eiland te regelen”,
aldus een opgeluchte heer Van Vries
land. In de loop van vrijdagavond ver
trok de NTS-ploeg (alleen de regisseur
met assistente zijn in dienst van de
VARA) naar Bussum.
als vrachtschip voer. De Stichting
Eernewoude heeft dit 34 ton metende
skütsje aangekocht van wijlen de heer
Jan Sytema, eens een vermaard schip
per. De heer Van Griethuysen over
handigde het biljet van duizend gul
den en de daarbij behorende oorkonde
aan Hylke de Vries, de schipper van
het Earnewoudster skütsje.
De heer D. van der Werf hing ver
volgens de kampioenskrans om de
schouders van Zwaga. De voorzitter
van de SKS, de heer A. de Groot reik
te de kampioensprijzen uit. Zwaga, die
vijf jaar geleden voor het laatst kam
pioen werd, kreeg zijn negende kam-
pioenswimpel en de fraaie wisselbe-
ker.
Ook voor de tweede en derde aan
komende waren dit jaar voor het eerst
prijzen beschikbaar, in de vorm van
een medaille voor ieder bemanningslid.
Laatste spreker was de heer t>. van
der Werf. Deze bracht dank aan ge
meentewerken, de KZVS en SZC, pro
vinciale waterstaat en de rijkspolitie
te water en te land voor hun gewel
dige medewerking. Hiermee was aan
het skütsjesilen 1967 een eind geko
men. Of eigenlijk nog niet helemaal,
want na de prijsuitreiking ging een
groot aantal genodigden, onder wie de
gehele televisiestaf in de foyer van
Amicitia de VARA-reportage van de
finale zien.
j'a
Donderdagmorgen arriveerde de
NTS-karavaan, bestaande uit vijf zwa
re wagens, een autobus en enkele klei
nere auto’s, in Sneek. Er kwam een
wagen met een tien meter hoge zend
mast in de Marktstraat te staan, er
ging éeu naar Irnsum en de rest ver
dween naar het Paviljoen bij het Snee
kermeer. Daar begon het werk pas
goed.
Er werden drie straalzenders om
hoog gebracht, kabels uitgerold, ca
mera’s op hun plaatsen gebracht en er
moest zelfs een grote bestelauto naar
het starteiland worden gevaren. In de
ze auto, die per praam werd vervoerd,
zaten de apparatuur, camera’s en een
aggregaat.
De enige camera, die een recht
streekse kabelverbinding met de re
portagewagen had, stond boven op het
Paviljoen. De beelden van de overige
drie camera’s kwamen via straalzen
ders in de reportageauto. Die came-
Zoals te doen gebruikelijk vond ’s
avonds in de tuin van het stadhuis de
prijsuitreiking plaats. Burgemeester
Rasterhoff sprak een woord van wel
kom tot de aanwezigen, in het bijzon
der tot de heer Van Griethuysen, die
als afgevaardigde van de minister van
cultuur en recreatie aanwezig was en
gedeputeerde H. de Wilde. De heer
Rasterhoff memoreerde in zijn toe
spraak het fraaie weer en het grote
overwicht van Zwaga. „Eigenlijk heeft
u de spanning er al vroeg uitgehaald”,
aldus de burgemeester tot de kam
pioen, die hierna het Sulveren Skütsje
kreeg aangeboden. Dit is de kostbare
wisselprijs, die wordt aangeboden door,
zoals de burgemeester het noemde
„oom Lucas”
Voor het eerst in de skütsje-historie
was er een wisselprijs voor de beste
fokkenist. Deze prijs, in de vorm van
een fraaie trophee, die beschikbaar was
gesteld door de VARA werd door de
produktieleider van deze omroep de
heer A. Halma overhandigd aan Rienk
Zwaga, een zoon van de kampioens-
schipper.
*hjiis-ü. Hei Sneekar Nieuwsblad is een Gecombineerde utRjave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en
Ook in de achterhoede werd felle
strijd geleverd. Douwe Visser, die een
slechte start had, lag voortdurend met
Teake Brouwer van D’Halve Maen in
de clinch om de laatste plaats. De
Philips-schipper moest het tenslotte
duidelijk afleggen tegen Visser, die in
de laatste ronde ook Ritsma, Siete
Meeter en Hylke de Vries zijn roer
liet zien.
Om ruim half vijf dreef Ulbe over de
finishlijn. De wind was op dat moment
zeer zwak. Precies 27 minuten later
volgde Sietse Brouwer, die dank zij
een paar extra vleugjes wind nog net
voor Lodewijk Meeter als tweede kon
eindigen. Intussen werden Ulbe en zijn
bemanning van alle kanten gelukge
wenst, onder meer door de commissaris
der koningin in Friesland mr. Linthorst
Homan, die de wedstrijd vanaf het Sta-
tenjacht had gevolgd. Eén uur en vijf
minuten na Zwaga finisthe Teake
Brouwer, op de twaalfde plaats,
De uitslag van de slotwedstrijd is: 1.
Ulbe Zwaga, Grouw, 0,9 punt; 2. Lo
dewijk Meeter, Langweer, 2 pnt; 3.
Siep van Terwisga, Heerenveen, 3 pnt;
4. Jan van Akker, Sneek, 4 pnt; 5. Al
dert Hoekstra, Drachten, 5 pnt; 6.
Klaas van der Meulen, Woudsend, 6
pnt; 7. Douwe Visser, SWH, 7 pnt; 8.
Rintje Ritsma, Lemmer. 8 pnt; 9. Sie
te Meeter, Leeuwarden, 9 pnt; 10. Hyl
ke de Vries, Eernewoude, 10 pnt; 11.
Teake Brouwer, 11 pnt; 12. Sietse
Brouwer, Leeuwarden, 12 pnt.