ONS KLIMAAT VERBETERT Kappie de Koningsruil en w Uit de historie van de Stanfries-Reederij (II) Voorbereidingscommissie voor dorpshuis in Jutrijp-Hommerts is al bezig WORDT. HET WARMER? Hg de traditie -J Na de oorlog nog slechts als letters in S «•F ADVERTENTIES R. FOKKENS te Sijbrandaburen Kom toch door dt VOORDEUR I Bedrijvigheid op de Jousterkade ADVERTENTIES H. JILLINGS, IJsbrechtum 72 1 7? '•'LA- Voor (brom)fietsers en voetgangers Verschillende theorieën trachten verklaring te geven s H.H. komen te liggen. speeltuinvereniging „De Lemmerweg” houdt vrijdag 17 november een en jaarverslag VRACHTAUTO’S voor dit blad worden in S1JBRANDABUREN gaarne aangenomen door onze agent Vraagt eens inlichtingen bg d« administratie van het 8 N E E K E R NIEUWSBLAD Snoek. Tel *006 'ublicati» v«m D. N«d.rl.nd*ch. ■4 i«u wsbladper*** Dit ts prettiger en eenvoudiger wanneer U Uw producten onder de aandacht van het kopend pu- ollek wilt brengen. Adverteer in het Sneeker Nieuw»- blad 1 Maar wij dwalen af van de Jouster kade en springen vlug weer van de wagens af! In 1935 deden de grote vrachtauto’s van de „Stanfries” hun in trede zware diesels met draaibare oplegger, het geheel op vier assen. Zij waren geel en bruin geschilderd en ver vulden het nachtelijk Sneek vaak met hun gedaver, nadat zij aan de Jouster kade de ruimen van deze of gene stoomboot hadden verlicht. Links van het laadluik was een kaart van Nederland geschilderd met aan duiding van de lijnen, door deze nieu we mastodonten van de weg onderhou- immers altijd op een mislukking uit!” Kappie hapte naar adem. Was hij niet ten dele geboeid geweest, dan had hij zich op dat moment stellig schuldig gemaakt aan majesteitsschennis. „Afijn,” vervolgde Libertien, kalm wordend. „Ik zal het zelf weer op knappen. Zeg dat opperhoofd dus, dat ik hier de baas ben en dat hij verder niets op zijn eigen houtje begint Weer was het een geluk, dat Kappie nog geboeid was anders was hij vast en zeker uit zijn vel gespron- De Jousterkade te Sneek omstreeks het jaar 1930. Aan de wal een der oude Stdnfries-boten, geheel berekend op het bevaren van de Zuiderzee. vrijheid gemekkerd had en uw handen had thuisgehouden, zaten we nou niet in de ellende!” Libertien III liep rood aan. „Welja, welja! De koning heeft het natuurlijk weer gedaan!” riep hij bit ter. „Altijd hetzelfde liedje!! Als het volk stommiteiten begaat, krijgt de ko ning de klappen!” „Stommiteiten?!” brieste Kappie. „Welzeker,” antwoordde de vorst. ..Heb ik je niet tot legeroverste be noemd? En wat doe je? Je opent diplo- Tegen het einde van de oorlog stond het er met de vloot slecht voor 11 schepen waren tenslotte gevorderd, waarvan er zes buiten de grenzen raak ten. Gelukkig waren er kort voor de bevrijding toch nog enkele schepen over, die het Zweedse brood uit Delf zijl naar de grote Hollandse steden konden vervoeren. HET EINDE VAN STANFRIES bouwde kom, dan de rechterzijde van de weg houden. Anders ziet het achter opkomende verkeer uw rode reflector aan de verkeerde kant. Zelf ’oopt i natuurlijk aan de veilige binnenkant. En tot slot de voetgangerOok voor hem is het zaak in bet donkere winterverkeer gezien te worden. Lich te kleding is ook hier een veilige voor zorgsmaatregel, evenals het links van de weg lopen als om een of andere reden geen gebruik kan worden ge maakt van het trottoir of fietspad. Loop het verkeer tegemoet, zodat u tijdig kunt uitwijken. Zorg dat u ge zien wordt! In het verkeer speelt het „gezien worden” een belangrijke rol. Én dat geldt niet alleen voor automobilisten. Ook de fietsers, bromfietsers en voetgangers zullen hieraan voor hun eigen veiligheid dagelijks moeten den ken. voor het Sneeker Nieuwsblad wor den in 1JSBRECHTUM gaarne aangenomen door onze agent Maandagavond is de voorbereidings commissie in Jutrijp-Hommerts van start gegaan met de nadere uitwerking van de plannen voor een centraal dorpshuis. De commissie heeft uit haar midden een dagelijks bestuur gekozen, dat als eerste taak heeft statuten te ontwerpen. Overigens zal men pas in 1969 wanneer de stemming over de ruilverkaveling „Hommerts-Oppenhui- zen” is geweest, iets concreets kunnen doen. Maandag kwamen vertegenwoordi gers van de Ned. Hervormde Kerk, Gereformeerde Kerk, de jeugdraden van beide kerken, begrafenisvereniging, stichting Sportveldencomplex, voetbal ver. „HJSC”, damclub, zangvereniging, muziekvereniging, ijsclub, NCVB (chr. Vrouwenbond), Oranjevereniging, bil jartclub, Dorpsbelangen en Groene Kruis bij elkaar. De kerkelijke vereni gingen, die min of meer onder Kerk vallen, waren er niet, verder was elke vereniging ver' "enwoordigd. Het bestuur, dat uit de z.g. brede commissie is gevormd, bestaat uit: I. Bergsma, voorzitter, J. Wolthuizen, secretaris, S. M. Hoekstra, penning meester, en verder de heren Joh. Bak ker, J. Gaastra jr. en W. C. Wempe. De afgevaardigden van de vereni gingen waren algemeen van oordeel: het initiatief om tot een centraal dorps huis te komen moet slagen. Men is zich ervan bewust, dat men juist in verband met de ruilverkave ling, waarvan de stemming eind 1968 of begin 1969 zal plaatshebben, een unieke kans heeft om de grond te krijgen, die voor het gebouw nodig is. De voorkeur gaat uit naar een plaats in de nabijheid van het sportvelden complex, dat thans nog alleen op pa pier bestaat. Volgens de plannen zou dit aan de oostkant van de rijksweg bij de Jutrijper kerk moeten komen. NIEUWE NAAM In 1924 was andermaal een ingrij pend besluit genomen door Verschure Co’s Algemeene Binnenlandsche Stoomvaart Maatschappij met de alge mene leiding te belasten. In 1933 wei d tenslotte de naam van de rederij ver anderd, mede om de verwarring weg te nemen met de red erij Hol land- Friesland-Groningen”. De nieuwe naam werd nu „N.V. Reederij Stanfries”, kort maar krachtig, en welsprekend geko zen. De „Stanfries” beschikte op dit ogen blik over 19 stoomboten, zeven motor boten of motordekschuiten en zeven lichters of dekschuiten. De meeste van deze schepen droegen de naam „Hol- land-Friesland”, met een rangnummer, dan wel „Stanfries”. Voor een belang rijk deel bestonden de vrachten uit zuivelprodukten en vee, waarbij het Sneker kantoor in betekenis weinig onderdeed voor dat in Leeuwarden. Te Leeuwarden speelde zich de be drijvigheid af aan de Willemskade, in Sneek aan de Jousterkade, waar het in vroeger jaren steeds een gezellige druk te was, met de grote stoomboten aan de wak De vrachten werden door plat te sleperswagens aan- of afgevoerd, met twee paarden bespannen. SNEKER SLEPERS In die tijd waren Reen, Stilma en Niemendal bekende namen voor de Sneker jeugd, die er steeds op aasde, de wagens van achter te beklimmen. Wanneer er twee wagens aan elkaar gebonden waren, viel het de voerman natuurlijk niet mee, deze passagiers met zijn zweep duidelijk te maken, dat hij daar niet op was gesteld! Hoe wel, de ene voerman was daar wat schappelijke:- in dan de ander. En doorgaans wist iedere rechtgeaarde Sneker kwajongen wel bij welke men ner hij wel en bij welke hij minder kans had van de wagens te worden geveegd! Deze wagens waren vrij laag en rustten op vier betrekkelijk kleine, houten wielen, met ijzeren hoepen be slagen. Hadden de paarden er flink de draf in, dan hoorde men de wagens dus van verre al aankomen, luid over de stenen daverende. Naar Friese boeren- trant, zat de menner op de voorste wa genraad, links van de draaibare dis sel, schoen of klomp tegen de dissel boom gedrukt. Het was voor ons dan ook altijd een vreemd gezicht, dat de voerlieden in de stad Groningen niet op hun sleperswagen zaten, doch ston den. Zulks geheel overeenkomstig de gewoonte in het aangrenzende Neder- Saksen en Westfalen. Ook in dit op zicht was de stad Groningen dus „Sak sisch” en vormde een vreemde eend in de Friese bijt. In Jutrijp-Hommerts vindt men dit evenwel niet zo’n geschikte plaats, ook met het oog op de drukke weg. Liever had men alles bij elkaar in het cen trum van de tweelingdorpen. De vraag is nu maar: welke mogelijkheden straks de ruilverkaveling biedt om de beno digde grond te krijgen. Voor het sportveldencomplex be staat een aparte stichting, waarmee de voorbereidingscommissie een nauwe samenwerking hoopt te onderhouden. Het bestuur is van mening, dat het hier gaat om het bestaan van de dorpen. Het liefst zou men het geheel, dus dorpshuis met sportvelden, zo royaal mogelijk opzetten. De tekorten, vooral aan de fiets verlichting, zwakke voorlampen, slip pende dynamo’s en donkere achter lichtjes zijn opvallend groot. Bij een onlangs gehouden steekproef door het Verbond voor Veilig Verkeer bleek dat een op de vijf fietsers met ondeugde lijke of geheel geen verlichting rijdt. Kennelijk denkt men, dat men hen toch wel opmerkt, ook al doet de voorgeschreven verlichting het niet. Een goede koplamp en een dudielijk achterlicht is ook voor fietsers en bromfietsers een wettelijke verplich ting. Om de kans op „gezien worden” nog te vergroten adviseert het Verbond voor Veilig Verkeer de fietsers en bromfietsers zich ’s avonds bij voor keur niet in donkere kledij op spaar zaam verlichte wegen te begeven. Lichte kleding is (verkeers)veiliger en staat zeker zo hip. Loopt u ’s avonds of ’s nachts met Deze courant la de trouwe huis vriend van het hele gezin en Uw rerkoop-boodschap zal de belang stelling genieten van allen. Want-, net Sneeker Nieuwsblad met haar specifiek regionaal karakter wordt gelezen van A tot Z, due óók Uw advertentie! De temperatuur op aarde stijgt. Dat is een vaststaand feit, waarover wij allen wel eens hebben gelezen en bovendien iets, dat wij deze zomer wel aan den lijve hebben kunnen ondervinden. Sinds mensenheugenis is de zo mer niet zo mooi geweest als dit jaar: we hebben een zeer groot aantal uren zonneschijn mogen incasseren en toch is er telkens op tijd enige regen ge vallen. De oogsten zijn groter dan ooit te voren. Het stijgen van de tem peratuur op aarde houdt in, dat de gemiddelde temperaturen steeds hoger veelheid koolzuur in onze dampkring zeer sterk is toegenomen. Naar schat ting komen er per jaar enige miljar den kubieke meter koolzuurgas bij. Hierdoor zou de isolerende capaciteit van onze dampkring toenemen, met als gevolg dat er meer warmte op aarde wordt vastgehouden. We weten ech ter ook, dat de oceanen kooldioxyde uit de dampkring wassen, doch in hoe verre er toch van een bepaalde toene ming van koolzuurgas in de dampkring mag worden gesproken is niet precies bekend. Zo zien we, dat men naarstig zoekt naar een verklaring voor het vastge stelde verschijnsel van de gemiddelde temperaturen. Maar een algemeen be vredigende verklaring heeft men nog niet gevonden. We zullen er ons met de jaren op moeten instellen en dit laatste klemt vooral ten aanzien Van blootgesteld door ’s nachts zowel als overdag rondcirkelende Engelse of Amerikaanse jagers en verkennings vliegtuigen. Helaas, deze glorieuze staat van dienst heeft niet kunnen voorkomen, dat de Stanfriesrederij als zodanig niet bleef gespaard. Reeds in 1946 werd zij opgenomen in de combinatie S.B.S. Van der Schuyt, Van den Boom, Stan fries welke in 1948 werden vere nigd in een nieuwe n.v., kortheidshalve aangedrH als S.B.S. Voortaan zou de „Stanf nog slechts als een letter in de tl.tie voortleven. De boten met Stanfries-namen ver dwenen of werden herdoopt, de stoom boten weken nu geheel voor de motor schepen en alleen de „Tjonger” en „Tjerk Hiddes” hielden de Friese eer temidden van de Rotterdamse vloot nog op. Met weemoed zullen vele oudere Snekers ongetwijfeld aan die tijd terugdenken. Het waren indruk wekkende stoomboten van de Stanfries rederij, welke steeds een vleugje van de zee over Sneek brachten met hun stoer dekhuis en de daarboven opge bouwde campagne met stuurrad, spreekbuis, zeekompas en wat al meer nodig was om ook de zwaarste stormen op de Zuiderzee te kunnen trotseren! Op ons als jongens maakte vooral één schip, vermoedelijk de „Leeuwar den IV” een grote indruk. Tijden lang konden wij er naar staan kijken, zon der de moed te hebben een voet aan boord te zetten. Waar zou het geble ven zijn? Wie herinnert zich de man nen, die er meer dan een halve eeuw op gevaren hebben? Wij houden ons voor nadere mededelingen gaarne aan bevolen! Het zou ons niet verbazen indien deze zeer oude stoomboot nog tot de vloot der firma Saint-Martin had behoord, ergo vóór 1902 reeds in de vaart was en wellicht in 1888 ge bouwd. 51. Al spoedig bleek, wat de eiland- koning in werkelijkheid met zijn toe spraakje had bedoeld. Vaardige han den trokken namelijk in vlot tempo een grote kooi op, enigszins gelijkend op de wilde-dierenverblijven, welke in de beschaafde wereld in gebruik zijn. „Alle kniezebieters! Die overge haalde klont wil ons ja voor zijn volk je te kijk zetten!” riep Kappie uit. Grote verontwaardiging maakte zich van de zeelieden meester. „Allemaal uw schuld!” riepen ze te- ons land en West-Europa, hebben de mannen van de wetenschap, die alle gegevens nauwkeurig vastleggen en bestuderen, uitgemaakt dat de gemid delde temperaturen op de gehele aar de stijgen en daaraan kunnen we ons in elk geval vasthouden. Verschillen de bewijzen worden hiertoe aange voerd. Eén daarvan is dat het op Spitsbergen ongeveer vijftig jaar ge leden twaalf graden Celsius kouder was dan tegenwoordig. Een ander te ken is, dat de zeespiegel jaarlijks stijgt door het verder smelten van het pool ijs. Daarom worden onze dijken ver hoogd. En zo zijn er meer voorbeel den te noemen. KROKODILLEN IN DE RIJN Waar zal dat op uit draaien? Er zijn geleerden die beweren, dat be paalde delen van onze aarde, die in gematigde streken liggen (zoals ons land) langzaam naar een tropisch kli maat gaan. Zij voorspellen, dat over enige duizenden jaren ons land een tropische begroeiing zal hebben en dat nijlpaarden en krokodillen in onze ri vieren zullen zwemmen. We kunnen nu nog niet controleren of dit juist zal blijken te zijn, maar we mogen niet ontkennen, dat het moge lijk is, want we weten, dat met heel grote tussenpozen extreme koude en warmte elkaar afwisselen in onze streken. We behoeven hierbij maar te denken aan de verschillende ijstijden en warme tussenperioden, die in vroe ger tijden over ons land zijn getrok ken. Maar wat zijn de oorzaken van deze klimaatsveranderingen? SCHOMMELT AARDAS? De ledenvergadering. Het eerste punt op de agenda luidt: 1."Opening voorzitter Afgezien van onze bevindingen in de ijstijden en de intervallen menen, dat de oorzaak gezocht moet worden in schommelingen van de aardas. Hier door zou onze aarde heel langzaam heen en weer schudden met als ge volg dat' bepaalde delen wisselend gunstig of' minder gunstig komen të liggen ten opzichte van de zonnestra len, waardoor het langzaam toenemen en afnemen van temperaturen over zeer grote tijdvakken zou zijn te ver klaren. Anderen mensen echter, dat de oor- zaak gezocht moet worden in de lucht-I circulatie en verschuiving van hoge en lage luchtdrukgebieden. Een enke- ling spreekt van de invloed van de planeet Uranus, die ons 42 slechte zomers bezorgde zolang hij dicht in de buurt stond, maar nu op de terug weg is. Een aantal deskundigen zoekt het weer in een andere richting en wel in die van onze dampkring. Het is be kend, dat onze dampkring dienst doet als een beschermende mantel om onze aarde. De binnenkomende zonnestralen met een kleine golflengte worden door gelaten en bereiken onze aarde. Deze wordt hierdoor verwarmd en de warm testralen stijgen op. Maar die worden door de dampkring tegengehouden en wel doordat zij een langere golflengte hebben. 1912: TWEEDE FUSIE Nadat het in 1898 reeds gekomen was tot de fusie der beide concurrenten, de „Friesch-Noord-HoUandsche Stoom boot Maatschappij” en de „Leeuwar der Stoomboot Maatschappij” tot de „Nieuwe Leeuwarder Stoomboot Maat schappij”, waarin naderhand ook nog de „Franeker Stoomboot Maatschappij” zou worden opgenomen, werd de tijd in 1912 rijp voor een tweede fusie, dit keer met de oude Rotterdamse firma Saint Martin, sinds 1902 een N.V., met als directeur de heer J. M. van Beynen. Het resultaat was de Scheepvaart Maatschappij „Holland- Friesland”. Directieleden werden de heer Van Beynen en de heer M. D. Reynders, directeur van de „Nieuwe Leeuwarder Stoomboot Maatschappij”. De vloot van deze nieuwe maatschap pij bestond uit 25 schepen, zowel stoom- als motorboten, en onderhield een dagelijkse dienstenreeks tussen Friesland, Holland en Utrecht. Het Friese aandeel in de rederij was echter maar gering, hetgeen ontstemming wekte. Tenslotte probeerde men dit misnoegen in 1919 te ondervangen door uitgifte van een nieuw aandelenkapi taal en afkoop van het oude. Directeur werd de heer I. R. Rom Colthoff, doch daarmee waren nog niet alle wolken aan de hemel verdwenen. De vorige maal be handelden wij de tame lijk ingewikkelde ver anderingen, gepaard met fusies, welke de beurtvaart tussen Sneek en Leeuwarden ener zijds, Amsterdam en Rotterdam anderzijds in de vorige eeuw ken merkten. Wijzigingen, die het gevolg waren van een steeds vermeer derend vrachtaanbod niet alleen, maar ook van het verdringen der kleine beurtschippers met hun houten zeil schepen door stoombo ten, te kostbaar om nog door een enkele parti culier in de vaart te kunnen worden ge bracht of gehouden. de landbouw, die voor betere bevloei- ing van de akkers moet zorgdragen, en o.m. ook voor de bosbouw, waarin straks rubberbomen en palmen een plaats kunnen vinden! „Stanfries Autodiensten”. Deze wa gens er waren op het laatst onge veer vijftig stuks behoorden aan een dochteronderneming van de „Stan fries”, de „Stanfries Autodiensten N.V.”. Deze auto’s reden uitsluitend ’s nachts en vervoerden hun goederen uit Holland of Friesland naar een cen traal gelegen overslagbedrijf en keer den met een retourlading weer. Men kon dus niet zeggen, dat de oude rede rij niet met haai- tijd mee ging! De moeilijke crisisjaren sinds 1929 drukten ook hun stempel op de „Stan fries”, zodat men gedurig op bezuini ging uit was, al dan niet door middel van reorganisaties of fusies. In 1937 werd Reederij Van der Schuyt uit Am sterdam praktisch eigenaar van de „Stanfries”. In verband hiermee trad Verschure Co. uit de directie, terwijl in september 1939 tot directeur werd benoemd de heer E. Saint Martin. Als commissarissen de heren H. Landstra, E. Eriks en W. B. K. Verster. De nieu we directeur, afstammeling van de oude Rotterdamse koopmansfamilie, was al sedert 191 werkzaam geweest aan het Rotterdamse kantoor van de „Holland-Friesland” en probeerde zijn bedrijf op zo modern mogelijke leest te schoeien. Zo stichtte hij voor het personeel een pensioenfonds, wat te voren nog bij geen enkele binnenland se rederij het geval was geweest. VOEDSELTRANSPORTEN Mei 1940 werd het hoofdkantoor van de „Stanfries” te Rotterdam gevestigd. Het nog belangrijke bezit aan on- verslijtbare stoomboten leidde er toe, dat de „Stanfries” veruit het be langrijkste aandeel kreeg in de voed- selverschepingen van Friesland naar Holland, met alle gevolgen vandien, want de Duitse bezetters zagen met argusogen op het laden toe, vooral toen de hongersnood acuut werd. Meer dan eens kwam het voor, dat een met Friese zuivel geladen Stan- friesboot, bestemd voor Amsterdam of Rotterdam, op last van de Duitsers weer moest worden gelost. Ook in Sneek is dit gebeurd. Men kan zich voorstellen welke risico’s fabrikanten, handelaren zowel als reders namen, telkens wanneer zij opnieuw probeer den voedsel over het Ijsselmeer te krijgen, iedere list en uitvlucht te baat nemende, de woedende en tierende groenj assen te pareren. Met geweld viel hier natuurlijk niets te bereiken en de nood was te groot en te alge meen, dat het smokkelen van kleine hoeveelheden uitkomst had kunnen bieden. Toch is er dank zij de Stanfriesboten heel wat ellende voorkomen, waarbij men ook de bemanningen wel dank baar mag zijn, gezien de beschietingen waaraan deze boten konden worden MEER KOOLZUUR Op die manier wordt de warmte van de aarde vastgehouden en dat is i maar goed ook, want anders zou de I warmte weer ontsnappen met als ge- 1 volg, dat het leven, zoals wij dat nu kennen, door de koude niet mogelijk zou zijn. Deze deskundigen menen nu dat Er zijn geleerden, die gedachtig aan door onze moderne techniek de hoe- -•

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 6