DE BA ARD S!KT BLEEF UIT DE KUNST als symbool van manlijkheid en i.fiardii>h id moois van DOOR DE EEUWEN HEEN AAN MODE ONDERHEVIG Alleen Jan Steen wilde er iets maken O 1 B wow. tW Voor een degelijk cadeau In oude tijden was de baard in hoge ere W TWEEDE BLAD DONDERDAG 23 NOVEMBER 1967 PTT in derde kwartaal 1967 zaterdag 25 november Horlogerie - Juwelier OOSTERDIJK 60 TEL. 4192 Veemarkt ^neek iBURIMA ÜL M acht lijst telefoon aansluitingen minder O W J O O W B RONO Route St. Nicolaas op .O SNEEKER NIEUWSBLAD NIVEAU TERUGKEER KINDERVRIEND lllllllllllll lilt IHIIIIIIHIHl tlllllllllllllllllll HIHIHHHHHHHHIIHHHHHHHHHHHHHh mu- Zaterdag 25 november STEMMING der 1. wij 2. 3. Laten wij er weer onmiddellijk aan toevoegen, dat het hier weer om de Kunst met een grote K gaat. Want afbeeldingen van Sint Nicolaas, al dan niet in gezelschap van zijn zwarte knecht, zijn er te kust en te keur. Denk maar eens aan de talloze kinderprentenboeken van andere bekende schilderijen, zoals „Het bin nenkomen van de bruid” en „De muzikanten”, heeft de schilder het kind nadrukkelijk op de voor grond gesteld. Dresden bevindt. Het is een simpel maar ontroe rend schilderijtje van een moeder die, bij het open raam staande, haar kindje pap voert. En dan is er ook „Het gebed voor de maaltijd”, een prachtig schilderij, waarin het kind, dat door de moeder wordt vermaand stil te zijn, middelpunt is. Op tal (west), Kleine Kruizebroederstraat. Het enige schilderij dat het Sinterklaasgebeuren uitbeeldt is van Jan Steen: Het Sint-Nicolaas- feest (Rijksmuseum, Amsterdam). De kunst houdt niet van Sint Nicolaas. Of Sint Nicolaas houdt niet van de kunst. Eén van beide. Want zeker is, dat de goedheiligman met de Kunst (met een grote K) niet op één stoel zit. De oorzaak hiervan kan zijn, dat hij zich in zijn lange leven te veel met de kunst met een kleine k heeft beziggehouden door wat toch eigenlijk een grote kunst is te weten wat onze wensen zijn, wat onze ondeugden waren (die het vervullen van de wensen in gevaar kunnen brengen), met zijn schimmel over spitse daken rijden en zijn zwarte knecht door de smalste schoorstenen te laten krui pen Maar alle gekheid op een stokje: 'in de beeldende kunst is St. Nicolaas altijd gruwelijk verwaarloosd. Op de dinsdg gehouden veemarkt werden 1954 dieren aangevoerd, t.w.: 33 melk- en kalfkoeien f 975, f 1075,—, f1175,—. 100 slachtkoeien f2,98, f3,45, f3,50, f 4,10 gesl. gew. 50 pinken f 850,—, f 950,—, f 1050,—. 7 graskalveren f 340,f 485, 600 nuchtere kalveren f 60,f 120, f 130,—, f 195,—. 15 bokken en geiten: geen notering. 925 schapen en lammeren resp.: f95, f 145,f2,95, f3,15 gesl. gew. en f90,—, f 135,—f5,90, f6,20 gesl. gew. 100 varkens en slachtbiggen f 1,75, f 1,85, f 1,95, f 2,10 levend gew. 65 zouters f2,15, f2,18 levend gew. 59 kleine biggen f 50,f 70, als een spiegel van levenshouding en cultuur. zien we dan het slanke, smalle spitse baardje zijn intrede doen, dat aan het Franse hof tot een klein sikje wordt teruggebracht. Start om half drie bij hotel Ha nenburg. De route gaat via de stra ten Kruizebroederstraat, Wijde Burgstraat, Oosterdijk, Jousterkade, Kleinzand, Ged. Poortezijlen, Wijde Burgstraat, Nauwe Burgstraat, Schaapmarktpl., Grootzand (oost), Grootzand (west), Leeuwenburg, Marktstraat, Kleine Kerkstraat, 18.30-18.45 RONO-dagboek. 18.45-20.00 Drense uutzendink. Zondag 26 november Gebruiksvee: prijzen niet hoger. Slachtvee: alleen kwaliteit prijshou dend. Pinken: prijshoudend. Graskal veren: onveranderd. Nuchtere kalve ren: zware dieren staande prijzen, res tant niet hoger. Wolveemarkt: prijsh. Varkensmarkt: kwaliteit prijshoudend. Overige dieren niet hoger. Kleine big gen weinig stemming. De produktie van telefoonaansluitin gen was ook in het derde kwartaal van 1967 weer hoger dan de vraag, zodat de wachtlijst een verdere daling kon ondergaan. Het aantal ontvangen aanvragen be droeg 57.697. Dit is ruim 2000 minder dan in het derde kwartaal van 1966. Bovendien werden 7004 aanvragen in getrokken, 750 meer dan in 1966. Van juli tot en met september kwamen 58.554 aansluitingen gereed, ruim 7500 meer dan in de overeenkomstige peri ode van 1966. Al deze omstandigheden werkten mee de wachtlijst terug te brengen van 145.438 op 1 juli jl. tot 137.577 uit. september. In ’t aantal binnenlandse poststukken kwam nagenoeg geen wijziging: 530 mln. stuks zowel in ’t 3e kwartaal 1967 als 1966. De drukte aan de loketten verminderde enigszins: 34.2 mln. han delingen in het afgelopen kwartaal te gen 35,3 mln. in 1966. Ook het aantal binnenlandse postpakketten daalde weer: 2,2 mln. tegen 2,7 mln. Tussen 1 oktober 1966 en 30 septem ber 1967 nam het aantal rekeninghou ders bij de Postcheque- en Girodienst toe met 200.000. Het aantal spaarders bij de RPS bleef stabiel: 5,7 mln. 1 Allereerst geven wij u de oplossing - van het eindspel G. Féraud. 1 Zwart 29 en 30. Wit 37 38 39 en 40. De enige zet voor wit die w is 38-32. Zwart nu (30-35) en door 39-33 (meer- slag gaat voor) en daarna 40-34 moet zwart wegens oppositie het veld rui men. Het lijkt nu zo eenvoudig en toch hebben vele beginners de oplossing niet gevonden. I Het volgende vraagstuk, dat wij vorige week opgaven. Zwart 13 26 33. Wit 7 en 37 en waarbij de winst door 1 een combinatie moet worden verkre- ken gaat zo: 2 (18) 11! (38) 7! (22) 16 (31) 26 (42) 27 wint. Het andere vraagstukje in deze serie. Zwart 17 21. Wit 15 23 24 heeft even- eens een fraaie oplossing. Men spele 10 (27) 4 (32 moet wel) en nu wit 24-19 de enige zet die tot winst leidt. Zwart kan nu niet 37 of 38 spelen we gens 4-22 dus (21) 15 (37) 47 (27) 14 (32a) 10 (41b) 36 (38) 47 (43) 5 en zwart staat verloren. A (31) 10 (36) 5 (36-41 gedw.) 36 (42) 47 enz. B (38) 15 (41) 47 en 5. Heel mooi was hier de actieve functie van schijf 24. Mooie eindspelen worden door de problemisten dikwijls gebruikt als slot van hun probleem. Men spreekt dan van motieven. De meeste proble misten zijn lid van de Kring van Dam- problemisten en ieder jaar wordt er een wedstrijd gehouden om het kam pioenschap. Voor dit seizoen 1966/67 was het de bekende problemist J. C. Vink uit Utrecht, die deze titel wist te behalen. Hiervoor was nodig om met 3 problemen in 3 klassen onderver deeld de meeste punten te verwerven. Het aantal schijven per klas is meestal aan een vooraf gestelde norm gebon den. Wij laten de 3 problemen hier vol- en. Klasse A: Zwart 7 schijven op 7 12 13 21 24 26 en 36. Wit 7 schijven op 16 23 27 34 37 39 en 42 dit noemt men een miniatuur. Oplossing: 31 30 37 (tot zover niet moeilijk) (12) 11 (18) 7 (22) op 23 haalt wit dam op 2 en na (28) zou vol gen 16 43 maar nu komt juist de finesse in dit zo prachtig standje als wit nu dam haalt levert ’t spel slechts remise op wegens (27) 19 of? (32) 28 (41). Remise. Geen dam dus, maar 31 een fraai offer (27) en nu 2 (veld 1 is remise) (32) 11! (27) 16 enz. wint. Men ziet wel hoe „scherp” dit eindspel of motief in elkaar zit. Het 2e probleem aantal schijven 11. Zwart 11 schijven op 5 9 11 t/m 14 16 20 27 35 en 40. Wit 11 schijven op 25 26 28 33 36 37 38 41 42 44 en 46. Oplossing: 36-31 22 17 10 3 36 en we zijn weer in het eindspel; het moei- lijkste deel komt' nu nog, (17) 18 (16-21) en nu 7!! (27) 41 een pracht zet (32 de beste) 16 (37) 32 (40 is geen betere) 26-21 wat een fraai offer. 11 (45 moet wel en nu niet gauw naar 50 om 45 te pennen maar open stand De verdere geschiedenis van de baard is als het ware een golvende lijn met perioden met en zonder baard. De eerste christenen volgden de Romeinse mode en zo zien we Christus veelal baardloos afgebeeld. Bij de oos terse christenen is het echter anders. Daar bleef de baard in ere en dus beeldden zij de Christus af met baard. In West-Europa blijft de baard om streeks 1200 in zwang en wel in diverse vormen. Tussen 1200 en ongeveer 1350 is baardloosheid weer de mode. Daarna komt de baard weer in de mode en wel in volle brede vorm of in twee lange punten. Gedurende het opkomend huma nisme heeft men in Italië en later ook in de westerse landen volslagen baard loosheid naast brede, massale baard dracht, voorts dunne ringbaarden zon der snor en na 1315 een volle baard met afhangende snor. Overigens was de snor voordien een typisch vorstelijk attribuut, dat pas later onder het volk navolging vond. Later stijgt de snor, tot opgedraaide punten. Onder invloed van de Spaanse mode Baardvormen door de eeuwen heen: De baard van de grote Chinese wijsgeer Confucius, een typische Mongoolse baarddracht, sluik en dun. De krullende woeste baard en snor van Barbarossa de Turk, omstreeks 1500. De zware, forse vorstelijke baard van Frederik Barba- Vanzelfsprekend moet er een oorzaak zijn voor het feit, dat Sint Nicolaas in de beeldende kunst in het algemeen niet op een hoger niveau is ge komen dan dat van de geïllustreerde jeugdlectuur. Wij geloven, dat wel de voornaamste oorzaak deze is, dat het Sinterklaasfeest geen basis heeft van een breedte als de bijbelse en mythologische verhalen. Het ontleent zijn bestaan aan een kinder lijke legende van de al vele honderden jaren oud zijnde heilige een legende die geweven is rond om de figuur van een werkelijke heilige en het mist de ondergrond welke de kunstenaars kon inspireren. Ook de kerstman heeft nimmer tot c.e grote kunst kunnen doordringen, terwijl toch het kerstgebeuren zelf de christelijke kunst van haar oorsprong af op een buitengewoon sterke wijze heeft geïnspireerd. Toch is er één schilder, een vermaard schilder zelfs, wiens naam wij onmiddellijk in verband brengen met het Sinterklaasfeest: Jan Steen. Zijn „Sint-Nicolaasfeest” in het Rijksmuseum te Am sterdam is een beroemd schilderij geworden. Men kan zich af vragen hoe het komt, dat juist Jan Steen dit werk heeft gemaakt, dat in de schil derkunst zeker wat de voorstelling betreft uniek kan worden genoemd. Als men hierop ’n antwoord probeert te geven, dringt zich een andere vraag naar voren en wel: zóu men van een andere Hol landse schilder, tijdgenoot van Jan Steen, een schilderij als dit hebben kunnen verwachten? VREEMD VERHAAL Als we uit' de schilderijen de liefde van Jan Steen voor het kind hebben „geproefd”, kijken we wel wat vreemd op van wat een oud verhaal 18.30-29.00 Sport. 19.00-19.15 Concertagenda. H. Broek- stra maakt u attent op muzikale ge beurtenissen in de komende 14 da gen. 19.15-20.00 Frysk Orkest o.Lv. Alfred Salten met medewerking van de* violist Manuel Villuendas: a. Bartók, vioolconcert no. 1; b. Van Baaren, Sinfonia. spile troch it studiocombo ü.l.f. Johan Bok. Solist: Anne Wad man: fioele. In program fan Piter Dirk de Jong. Tusken de bidriu- wen troch reportaezjes en zyk. GRIEKEN EN ROMEINEN Bij afbeeldingen van Griekse helden zién we, dat in het oude Griekenland een fraai soort ringbaard in de mode was, die dikwijls afhankelijk van de leeftijd van de drager langer was. Bij de Grieken gold de baard als teken van rijpe manlijkheid. Onder Alexander de Grote zien we de baard verdwijnen, al thans bij voorname lieden met uitzon dering van redenaars en wijsgeren. Bij het gewone volk bleef de ringbaard mode. Aanvankelijk droegen ook de Romei nen een baard. Doch omstreeks de derde eeuw voor Christus gaat de baard verdwijnen. Volgens overleve ring zou Scipio Africanus de eerste Romein zijn geweest die zich dagelijks schoor. Toen de baardloosheid mode werd in Rome, ging het afscheren van de eerste baardharen bij jongelingen gepaard met een plechtige ceremonie, waarbij het symbool van hun manlijkheid werd geofferd. Een uitzondering was wel keizer Hadrianus, die wel een baard droeg, doch dit deed om de moedervlekken op zijn gezicht te verbergen. Het gevolg van het dragen van een baard door de keizer was, dat de baard weer gedu rende ongeveer een eeuw in de Ro meinse mode kwam. Daarna zien we hem weer verdwijnen. CHRISTENEN In de loop der volgende eeuwci zien we de baard vele modestadia doorlopen, om tenslotte in het begin van onze twintigste eeuw langzaam op de achtergrond te geraken, door de op komst van de Engels-Amerikaanse mode van het „clean-shaven” gelaat. Nu zien we de baard weer opkomen, vooral bij kunstenaars en zogenaamde „modernisten”, waarbij de baard niet meer zozeer het symbool van manlijk heid en waardigheid is, doch veeleer een ornament, waardoor men zich on derscheidt van de massa. Iets dergelijks kende men vroeger niet. Sint Nicolaas, de goede oude heilige, droeg en draagt zijn baard vol gens het zuivere oude principe, name lijk als symbool van zijn manlijkheid enwaardigheid en wel in het bij zonder als bisschop, belangrijk gees telijk leider. over deze schilder beweert. Dit wil namelijk, dat Steen had vernomen, dat panharing, als die in grote hoeveelheden werd genuttigd, de pest kon veroorzaken. Hij zou daarom een wagen vol vis hebben gekocht om zijn zoons erop te tracteren, „hopende dat het kerkhof dan een grote rust in huis zou brengen” Nee, als men het werk van Steen kent, kan men onmogelijk geloof hechten aan dat verhaaltje. Laten wij ons maar alleen bepalen bij zijn „Sint- Nicolaasfeest”. Met hoeveel liefde zijn de kinderen daarop geschilderd!! Het meisje op de voorgrond, gelukkig met de pas gekregen pop, evenzeer als het naast de moeder staande kind met zijn leuke snuitje, dat naar de jongen wijst die huilt, omdat hij niemendal heeft gekregen. In één woord: een kostelijk schilderij! Wij zijn dit artikel begonnen met de opmerking, dat de kunst niet van Sint Nicolaas houdt of Sint Nicolaas niet van de kunst. Er is geen reden om deze opmerking terug te nemen. Doch men zou het graag doen.-Want dat ene schilderij van Jan Steen vergoedt ruimschoots wat andere Hollandse schil ders Sint Nicolaas te kort hebben gedaan. JAN H. OOSTERLOO rossa, Duits keizer, omstreeks 1150. 4. Franz Joseph, typisch modebeeld van het eind negentiende eeuw. 5. Het van oorsprong Spaanse puntbaardje, zien nog bij Napoleon III omstreeks 1850. 6. De volle, forse ringbaard der Griekse helden, zien we bij Homerus, ongeveer 800 v. Christus. Daarom is Sint Nicolaas zonder baard voor ons ondenkbaar, want diep in ons hart voelen en begrijpen wij toch, welke waarde en betekenis de baard in diepste wezen heeft. Sint Ni colaas is een van de weinigen, die ons in deze moderne tijd daarmee con fronteert. Naar onze mening zou de laatste vraag ontken nend dienen te worden beantwoord. Hieruit vólgt, dat alleen Jan Steen de figuur was in wiens oeuvre dit onderwerp paste. En waarom? Omdat hij een schilder is geweest, die door zijn kunst vertelde hoeveel hij van kinderen hield. Natuurlijk er zijn tal van schilders geweest in wier werk het kind een grote rol speelt. Maar bij Steen was er toch iets, wat men bij anderen tever geefs zal zoeken. Misschien laat het zich het best omschrijven door de sterke binding van het kind aan het gezin, die zich in verscheidene schilderijen van Steen manifesteert. Wat we hiermee bedoelen wordt duidelijk als we het werk van de schilder eens nader bekijken. Het oegmt dan mét een heel vroeg werkje „moeder en kind”, dat zich in het museum van houden door 6!! en het motief is be reikt. Wat zwart ook speelt altijd ver loren. Wie oog heeft voor dergelijke standjes zal hier zeker van genieten. Het 3e probleem Zwart 1 4 9 10 13 14 19 22 23 28 32 33 35 37 38 en 42. Wit 11 12 15 17 24 26 30 31 36 39 43 44 46 47 en 49. Oplossing: 21 31 12-7 8 13 34! 29 44-39 9 (49) 27 (31) 41 1 4 en wederom een motief (36) 31 23 (7) 1 (32) 29 en 47 wint. Wel geen partijstand maar een prachtige ontleding. Zwart heeft wel slagkeus, doch dit komt op het zelfde neer. Aan de winnaar, de beloning was 817 punten (maximaal 900) onze har- telijke gelukwens. Tot slot het 4e probleem voor de wedstrijd. Auteur: R. Bergsma, Terhorne Zwart 6 schijven op 5 19 26 28 30 en 31. Wit 6 schijven op 25 34 41 46 47 en 49. Oplossingen liefst voor 6 december aan A. J. de Vries, Jan van Nassau- straat 28, Sneek. Vrijdag 24 november 18.30-18.45 RONO-dagboek. 18.45-20.00 Fryske ütstjüring. Redaksje Johan van der Zee. Foar de bern: Of levering 6 fan it harkspul „De moannereis fan Rixt en Auke”, skreaun troch Piter Walstra. Regy: Johan van der Zee. „De Fryske hitparade”, presin- tearre troch Lottie Timmer en Hans Funcke. „Sport by üs”. Gearstalling: Lieu- we Pietersen. „Wykeinwyskes”, lichte muzyk passend by de sfear fan hjeljoun, Sint Nicolaas en zijn baard, dat zijn twee zaken die onafscheidelijk zijn, want er is niemand, die zich de goedheiligman zonder baard zou kunnen voorstellen. Een bisschop zonder de brede, fraai golvende pa- triarchenbaard kan geen Sint Nicolaas zijn. Wij treffen dit fraaie type baard in onze tijd nog aan bij geestelijken van de Grieks-orthodoxe kerk, waar de baard nog steeds het symbool van manlijkheid en waar digheid is. Het symbool, dat wij in onze westelijke wereld jarenlang kwijt waren is weer ingevoerd door de jongeren en volgens de mode en heersende opvattingen, zullen keurig glad geschoren heren straks wellicht weer net als in heel oude tijden juist als onwaardigen en bar baren worden beschouwd. Zo zien we wat er in de loop der tijden al niet kan veranderen. Wij mogen de baard in al zijn vormen, evenals de klederdracht, zien a MP

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 5