GOD MET ONS
eens
Zaak autoboxen Lemmerweg
zal nog eens worden bekeken
s
IJLST
WYM BRITS ER A DEEL
en
van
Sneker college bezwijkt
aandrang uit raad
voor
Verlangens woonarken-bewoners
worden gedeeltelijk vervuld
MEDEDELING
DONDERDAG 28 DEC.
Ook overplaatsing
rijksdiensten uit westen
naar Sneek
Zeven woningen in Hom-
merts worden verbeterd
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK,
Donderdag 21 dec. 1967
DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
E. N. VAN LOO.
Raadslid Poiesz vraagt:
rtfifffiffiiftmiiiiiiiimfiiTiTniT!
Uitg. Sneeker Nieuwsblad.
Advertenties voor dit nummer kan
men die dag uiterlijk tot 12 uur
’s morgens opgeven aan ons kan
toor Ged. Pol 6 of per telef. 3005.
Het is haast weer Kerstfeest. We weten het van de ka
lender. Nog een paar dagen en dan is het 25 december.
Maar je merkt het aan allerlei dingen. Verlichtingen zijn of
worden aangebracht. Versieringen in huizen en etalages
laten zien, dat men zich al op het feest heeft ingesteld.
En dan komt dé vraag op: Ja wat is dat nu. Kerstfeest?
Velen hebben daarover een gedachte, al zijn de gedachten
van de een niet gelijk aan die van de ander. Misschien zijn
er zelfs, die er helemaal niet over nadenken, waarom we
nu eigenlijk Kerstfeest vieren. Nu ja, we hopen op gezelli
ge dagen, waarop we binnenshuis of buitenshuis gezellig
heid zoeken of plezier maken. En in Vietnam hebben ze
allicht een paar dagen wapenstilstand.
Toch beseffen we, dacht ik zo, er wel iets van, dat er iets
bijzonders aan de hand is. Iets dat nog wat meer is dan een
beetje gezelligheid en een beetje romantiek. Vooral als we
bedenken, dat Kerstfeest eigenlijk letterlijk Christusfeest
betekent. Er is meer dan 1900 jaar geleden, zo zegt de bij
belse traditie, een kind geboren, dat de naam Jezus, dat is
Verlosser, kreeg, Jezus de Christus.
En nu zijn er na die tijd ontzaggelijk veel kinderen gebo
ren, maar deze geboorte wordt elk jaar opnieuw herdacht,
al is de datum willekeurig. Althans, bijna overal in de we
reld wordt het Kerstfeest op een of andere manier gevierd,
met of zonder gedachte aan die geboorte, die dit alles te
weegbracht. Er is geen geboorte geweest met zulke wereld
omvattende gevolgen. Bij elke geboorte staan we voor het
raadsel van het nieuwe leven. Er zit het element van ver
rassing in, hoe het nu weer wezen zal. De geboorte van
Christus betekent ook nieuw leven, een nieuw begin, maar
toch weer anders.
Ik geloof, dat ik het zo zeggen mag: De geboorte van
Christus betekende: „God met ons” en dat was een heel bij
zonder nieuw begin.
„God met ons”, dat staat ook op onze zilveren guldens en
rijksdaalders, nl. God zij met ons. Het stond ook op de kop
pels van de Duitse veroveraars, die we hier vijf jaar heb
ben moeten verdragen. En dat is niet zo’n beste herinne
ring voor hen, die dat toen hebben meegemaakt. Zit hier
bij veel dat onzuiver is, nog de gedachte achter, dat het
zonder goddelijke zegen niet kan?
Hoe dit alles zij, ik meen te mogen zeggen, dat in die drie
woorden „God met ons” heel de betekenis van het Kerst
feest ligt uitgesproken. Velen zien het niet. Maar dat is het,
dacht ik.
God met ons, dat is de vertaling van de bijbelse naam
Immanuël, een naam die ook genoemd wordt in het ver
haal van de geboorte van Christus. Immanuël kwam, God
met ons. Dit Kind in de kribbe, waarvan op en om het
Kerstfeest zoveel gezongen wordt, ook door de mensen van
deze tijd en waaraan thans ieder christen denkt, is Imma
nuël, met ons mensen is God.
We vragen ons soms af, of God er wel is. Als we om ons
heen zien in de wereld en vaak ook als we in ons eigen hart
kijken, dan kunnen we wel eens denken: Waar is God nu?
Wij mensen hebben onze eigen wereld opgebouwd, onze
In verband met de Kerstdagen ver
schijnt het volgend nummer van
ons blad op
eigen uitzendingen toegepast. Wat we kunnen is verbazing
wekkend. Bijna goddelijk. Maar de vrede kunnen we niet
bewaren. In de grote wereldruimte niet en in kleine kring
niet. We leven op de rand van een vulkaan. Waar is God?
Is er voor Hem nog plaats in de ruimte van de wereld?
In het Kind van Bethlehem kwam God onder de mensen.
God kwam met uitgestoken hand in onze geschiedenis. God
kwam in een kind, in een mens. In elk mens komen we iets
van God tegen. Als we tegenover een mens naast ons een
taak hebben, hebben we tegenover God een taak.
Maar in dat Kind ontmoeten we maar niet iets van God.
We ontmoeten Hem Zelf, God stelde een daad van barm
hartigheid. Hij gaf Zichzelf in die mens, die hier als Zijn
Zoon op aarde kwam.
Nu gaat het er niet om, dat we gedurende de Kerstdagen
een beetje godsdienstiger zijn. Of dat we zeggen: Het moest
toch alles eens wat anders worden in ons leven, in onze
gezinnen, in heel de mensenwereld van vandaag. Met zulke
dromen komen we niet ver.
God is gekomen. Het Kind in de kribbe was God in ons
vlees en bloed, zo menselijk als wij zelf. Kunt U er bij?
Maar met minder dan met „God-met-ons” konden we niet
toe in deze wereld. Daarom gebeurde het wonder. Maria
werd moeder. Er kwam niet, zoals in de oude Griekse go
denverhalen gebeurde, een godheid hier eens even een
kijkje nemen om dan weer spoedig te vertrekken en alles
bij het oude te laten. God heeft Zich voor altijd verbonden
met het mensenleven.
Het is gekomen in de geschiedenis van het volk Israël.
Het licht dezer wereld is reddend verschenen. Dat is wat
anders dan kaarslicht, ook wat anders dan neonlicht. Wat
anders dan een verlicht mensenverstand. Wie nog enige
hoop had op „vrede op aarde voor mensen van goede wil”,
die wordt nu wel als een najager van een illusie aan de
kaak gesteld.
Wat zou er ooit te verwachten zijn van een wereld, waar
in God Zelf niet gekomen was. God is gekomen om met ons
te zijn in grote solidariteit met ons, die er niets van terecht
brachten. Wie dat ziet is een ander mens.
We zien op de plaat in deze krant een oude man en een
paar engelen staren naar iets, dat op de grond moet liggen.
Wat ze zien is het Goddelijk Kind op de stalvloer. De ver
bazing en de aanbidding spreken uit dit tafereel.
God-met-ons. Hij kwam in een heilig Kind. Hij kwam om
mensen, die aan de God van Israël de rug toekeerden, bij
de schouder te nemen en te zeggen: Zie Mij eens aan en zie
in Mij God aan. In Mij komt God weer tot U om in de we
reld God te zijn.
Hij kwam als mens om Zich voor ons mensen verant
woordelijk te stellen. Hij kwam om te sterven voor ons aan
een kruis en om zo altijd de Heer van de wereld te zijn.
Nog is er een wereld zonder God, een kerk vaak zonder
echte godsdienst, een kunst zonder wijding, een handel zon
der gerechtigheid, een groep van bezitters zonder geeste
lijk kapitaal. Nog wordt het recht vertrapt in de wereld,
ook in de grote politiek.
Maar wie dat gezien heeft: God-met-ons, die staat mid
den in het leven en ziet toch omhoog. Dat is het geloof. Het
Licht van Hem, die is en die was en die komt.
Immanuël, God-met-ons.
F-
122e jaargang nr 102
lpu_iJl Hel Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde urtgave *an NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en
SNEEKER NIEUWSBLAD
FEITEN
ERF GEHALVEERD
AANVRAGEN ART. 72
zie verder pagina 2
Het bezwaarschrift van een 60-tal bewoners van de Lemmerwegwijk-
oost heeft tot resultaat, dat de voorgenomen bouw van 15 autoboxen
in deze wijk wordt uitgesteld. De zaak zal nog eens worden bekeken en
b. en w. zullen voor een volgende vergadering de Sneker raad laten
weten hoe ze er over denken. De voorzitter kwam dinsdagavond tot
deze beslissing nadat er van verschillende kanten aandrang op het col
lege was uitgeoefend om de bouw van de boxen op deze plaatsen niet
door ie laten gaan.
Verscmjni MAANDAGS
SD DONDERDAGS
Kantoor voor
administratie en redaktie
GEDEMP’IE PUL 6
Telefoon 05150 - 3005
Redacteur El A de Boer
Telefoon 4091
BRIEF WOONARK BEWONERS
Dé raad, die op de heer Gerrrits na
voltallig was (wegens ziekte verhin-
B. en w. hadden de raad voorgesteld
te berichten, dat de verlichting zal
worden verbeterd, evenals het tegel
pad en dat op dezelfde voorwaarden
als aan eigenaren van woningen huis-
nummerplaatjes ter beschikking zullen
worden gesteld. De raad besloot aldus,
nadat .verschillende raadsleden nog
hadden geprobeerd voor de bewoners
meer gedaan te krijgen. De voorzitter
zegde tenslotte toe, dat men de zaak zal
bekijken.
De heer Jonkers wierp zich vooral op
als pleitbezorger van de arkenmensen.
Hij vond hun klachten gerechtvaardigd
en merkte op, dat zij, al betalen ze
geen personele belasting, toch een zeer
hoge „personele” belasting (bedoeld
wordt kosten van onderhoud, aanleg
e.d.) moeten betalen. Hij vond verder
de toezegging te vaag.
In dezelfde geest liet zich de heer
Van den Akker uit en mevr. De Graaff
merkte op, dat er in het antwoord niet
was ingegaan op het punt afwatering.
De voorzitter antwoordde, dat dat in
de verbetering van het tegelpad is be
grepen.
Mocht onverhoopt de verhoging van
de ligplaatsvergoeding toch doorgang
vinden, zo schreven de bewoners, dan
lijkt het ons gerechtvaardigd om enige
verlangens te uiten m.b.t. de outillage
ter plaatse. Zij uitten de volgende wen
sen: a. verbreding van het voorste ge
deelte van het tegelpad, zodat de bak
ker en de melkboer alsmede de reini
gingsdienst normaal de arken zouden
kunnen bereiken; b. voldoende verlich
ting van de toegangsweg; c. huisnum-
mering; d. afwatering langs het gehele
tegelpad; e. verbod voor de scheep
vaart om ter plaatse sneller dan ver-'
antwoord is te varen.
TOEZEGGING TE VAAG
B. en w. denken niet, dat Sneek in
aanmerking komt voor vestiging van
rijksdiensten. De vraag is ook welke
diensten, eventueel in aanmerking zou
den komen.
De briefschrijvers kwamen met en
kele feiten, die mede oorzaak zijn, dat
(zo staat het er:) „wij geen vrede kun
nen hebben met verviervoudiging van
bedoelde vergoeding, te weten:
1. de walbeschoeiing voor de diverse
arken is door de bewoners met veel
kosten en moeite zelf aangebracht en
de strook „tuingrond” tussen Woud-
vaart en tegelpad is op dezelfde- wijze
dus op kosten van de bewoners
tot stand gebracht, terwijl daarentegen
de walbeschoeiing van de ter plaatse
aanwezige woonhuizen keurig op
kosten van de gemeente Sneek is
hersteld, terwijl de grond ter plaatse
eveneens op kosten van de gemeen
te is opgehoogd;
2. weliswaar werd en wordt door de
bewoners van de woonarken aan de
Zwette eveneens f 4,per week be
taald, maar hier heeft de gemeente dan
ook zorggedragen voor een keurig pad
naar de woonarken, voor het graven en
aanleggen van waterputten en voor het
plaatsen van een voldoende verlichting;
al deze werkzaamheden zijn door de
bewoners van de arken aan de Woud-
vaartkade zelf dus op eigen kos
ten verricht.”
Het college van b. én w. werd ver
zocht om op de beslissing m.b.t. tot de
verhoging terug te komen. Daarbij
werd er op gewezen, dat hoewel de
bewoners geen straat-, grond- en per
sonele belasting hoeven te betalen, zij
daarentegen per maand f 1,60 meer
vastrecht aan het PEB moeten betalen.
Eventuele vernieuwing van kabels van
woonark naar aansluitkost je moet ook
zelf worden bekostigd.
Op verzoek van het bestuur van de
woningstichting in Wymbritseradeel
heeft de dienst van gemeentewerken
een plan opgemaakt tot verbetering
van 7 woningwetwoningen te Hom-
merts, genummerd 117 t/m 123. De ver
betering beoogt het maken van slaap
kamers op de verdieping en in verband
daarmee het maken van nieuwe dak
kapellen.
Het merendeel van de kosten ge
raamd op f 2628,per woning, kan
worden gefinancierd door middel van
een rijksvoorschot a 4%. De jaarlijkse
lasten op anniuïteitsbasis (15 jaren)
bedragen 8,994% of f 236,52 per jaar
per woning, hetgeen neerkomt op een
huurverhoging van f 4,55 per week. De
huidige huur, zonder vergoeding voor
waterlevering, bedraagt f 9,36 per week
(voor Hommerts 123 f 10,80 per week).
Met de huurders is overleg gepleegd
omtrent deze verbeteringen en het te
betalen extra huurbedrag. Zij gaan
zonder uitzondering met een en an
der akkoord. B. en w. stellen de raad
voor leningen aan te vragen tot de
door het rijk aanvaardbaar geachte
bedragen en deze voorschotten aan de
woningstichting ter beschikking te stel
len.
In de morgenmiddag te houden ver
gadering komen verder nog twee aan
vragen ex art. 72 van de Lager-onder-
wijswet 1920 aan de orde. De eerste
van het bestuur der bijzondere school
te Scharnegoutum.
Gevraagd wordt gelden voor ver
betering van de bestaande verwar-
mingsinstallaties beschikbaar te stel
len. De in gebruik zijnde cokesketel
is nl. versleten en men wenst over te
gaan op gas of olie. Een installatie
voor oliestook zal naar raming f 8000
vragen, terwijl een gasgestookte ketel
ongeveer f 6000 gaat kosten. Naar de
mening van b. en w. verdient het laat
ste de voorkeur, indien althans Schar
negoutum op niet al te lange termijn
op het aardgasnet wordt aangesloten.
Zij adviseren de raad de gevraagde me
dewerking te verlenen.
De tweede aanvraag is van het be
stuur van de Ver. voor CNS te Oudega
voor vergoeding van de huur voor een
vierde lokaal. Goedkeuring is reeds
verkregen voor het aanstellen van een
extra leerkracht, nodig omdat het
maximum aantal leerlingen in de ge
combineerde klas 1 en 2 overschre
den is en thans 40 bedraagt. Maar bo
vendien is een vierde lokaal nodig
voor de 3-klassige school. Dat kan wor
den gehuurd in het dorpshuis Oan ’e
Brek.
B. en w. stellen voor de gevraagde
UUUUUAUmUUUHUUUUAUUU
De heer Van den Akker betoogde,
dat er van de 614 m nog heel wat af
gaat aan het pad. De heer Van Dijk
vond: Beter ten halve gekeerd, dan ten
hele gedwaald. De heer Jonkers merkte
op, dat hij „geen boter op ’t hoofd”
heeft, omdat hij nog geen raadslid was
toen het besluit werd genomen; daar
om was het voor hem wellicht gemak
kelijker aan te dringen op herziening.
Mevr. De Graaff sloot zich hierbij aan.
De heer B. de Vries vroeg zich af of er
eigenlijk wel voldoende belangstelling
is voor deze boxen.
De voorzitter haastte zich te verkla
ren, dat ook al zou dat nu niet het ge
val zijn, er in de toekomst zeker vraag
naar zal zijn. Als de gemeente geen
garages bouwt, dan gebeurt het vaak,
dat de mensen die in een hoekhuis wo
nen het zelf laten doen.
De heer J. P. de Vries wees er nog
eens op, dat de hoekhuizen een heel
klein erfje overhouden. Ze zouden
daardoor in waarde kunnen dalen. De
heer Bosma verklaarde zich voor uit
stel. Wethouder Bergsma wees op de
vele geparkeerde auto’s in de (nauwe)
straten.
Toen de heer J. P. de Vries er een
voorstel van wilde maken de zaak op
te schorten en daartoe vlot de steun
van de heer Van Dijk kreeg, zegde de
voorzitter toe, dat de zaak opnieuw
wordt bekeken.
„Kerstmuziek op de stalvloer
Houtsculptuur van Adriaan van
Wesel (plm. 14201499). (Rijks-
museum, Amsterdam). Ons Rijks-
museum is niet rijk aan meester
stukken uit de late middeleeuwen,
maar zij ontbreken toch niet geheel.
Eén ervan is dit stukje gebeeld
houwd eikehout, 37 centimeter
breed en 44 centimeter hoog. Het,is
een fragment van een fragment,
precies gezegd de rechterhelft van
een groep uit één nis van een veel-
delige altaarretabel. Zo’n „retabel”
is een opstand vol beeldhouwwerk,
geplaatst achter en boven de meeste
altaartafels van de 15e eeuw. De
directie van het museum rekent het
terecht tot de „hoogtepunten” van
haar collectie..
Men ziet een engel met een vedel
en een andere engel, die op het
punt staat de luit te tokkelen.
Voorts een oude man. Alle drie sta
ren intens naar iets, dat links op de
grond ligt. Wat zij zien is het God
delijk Kind. Het is een kleine nacht
muziek van hemelse geesten, het is
als een geïmproviseerde instrumen
tale inleiding op de hemelse nacht-
getijden van Kerstmis, zo maar ge
celebreerd op de stalvloer van
Bethlehem.
Ad verten tieprus;
15 cent per mm
Bij kontrak!
handelsadvertenties)
lager.
Abonnementsprijs t 4,
per half laar. Franko per
oost f6,— per half laar
Giro 85 07 48 ten name
van Sneeker Nieuwsblad
De heer J. P. de Vries beet het spits
af in deze kwestie. Hij herinnerde aan
het gehouden besluit van de raad tot
de bouw van de 15 autoboxen. Toen al
had hij gezegd, dat dit niet juist was,
omdat de betreffende bewoners een
stuk van hun erf zouden verliezen. De
mensen zijn wel wat laat ontwaakt,
meende de heer De Vries. Toch vroeg
hij de zaak nog eens te bestuderen en de
mogelijkheiid van andere plaatsen te
bezien, eventueel in overleg met de be
woners.
De heer B. de Vries vond, dat het
aantal bezwaarden vrij groot is. Ook
hij meende, dat de raad best op zijn
besluit terug kan komen als achteraf
blijkt, dat het niet juist was. Eerst zou
hij wel eens een exploitatieopzet willen
zien en inzage in alle stukken die op
deze zaak betrekking hebben.
Wethouder Bergsma las daarop het
advies van de directeur van gemeente
werken voor. Het bleek, dat de diepte
van de tuinen na de bouw van de ga
rages nog 614 m zou zijn.
Op een vraag van de heer Van den
Akker of er sprake is geweest van
huurverhoging werd ontkennend ge
antwoord.
De voorzitter meende, dat er geen
reden was op het genomen besluit te
rug te komen. Hij achtte de boxen in de
wijk van belang voor de bewoners. De
auto’s gaan hierdoor van de straat en
bovendien is het een service. De be
zwaren zijn er, maar ze zijn betrekke
lijk. Bovendien wist men ’t al veel
langer, dat men de grond die nu als
tuin wordt gebruikt eens zou moeten
afstaan. Tenslotte gaat het maar om
een gering aantal mensen.
derd), had ruim anderhalf uur nodig
voor de agenda.
N.a.v. de ingekomen stukken maakte
de heer B. de Vries een opmerking over
de verantwoordelijkheid van de ambte
naren. Bij de behandeling van de be
groting wil hij er nog eens op terug
komen.
De Woudvaart-woonarkep-bewoners
hadden een brief aan -de raad ge
schreven over de ligplaatsvergoeding
voor hun woonschepen. Deze was ver
hoogd van f 1,tot f 4,per week.
In een vorige vergadering is daarover
nogal wat te doen geweest.
medewerking te verlenen, met dien
verstande, dat er een vergoeding wordt
verleend voor de enkele huur van het
lokaal, waarvoor naar de mening van
b. en w. een bedrag van f 25,per
week redelijk kan worden geacht.
Dit antwoordde burgemeester Ras-
terhoff dinsdagavond op vragen van
het raadslid Poiesz. Deze merkte op,
dat hij in de pers had gelezen, dat er
reeds besprekingen hadden plaatsge
vonden tussen regeringsinstanties en de
gemeente Leeuwarden.
Stelt het college het op prijs, zo
vroeg de heer Poiesz, wanneer ook in
Sneek in het kader van deze decen
tralisatie één Of meer pverheids-
diensten kunnen worden gevestigd? Is
het dan misschien ook gewenst om de
rijksoverheid op deze zaak te atten
deren?
S
1