en WONINGINRICHTING HBZ Prachtige foto, gemaakt i 1900 schoorsteenstuk uit i 1840 „Mens met de mensen” PRIJSVRAAG NALEZING OP DE SNEKER BEUR! VAAR7 ïB hoek Leeuwenburg en afd. Oosterdijk if TOP-FORM MEUBELEN GESLOTEN I Oudejaars Schaak HI I I SB TWEEDE BLAD SNEEKER NIEUWSBLAD I I O Veemarkt *5neek Opendeur-kerstnachtdienst trok veel belangstelling Het thema was zondagavond in de SYN BERNEJIERREN EENMAAL BLOEIENDE HAVENSTEDEN W» O a wlf £«1** U ©UNDERDAG 28 DECEMBER 1367 wensen iedereen voor 1968 een gelukvol jaar. H. H. 00 «o ia eo f h a Ook in het nieuwe jaar staan wij voor U klaar om met al Uw woningwensen rekening te houden. g Wit: Kd2. Db5, Te3, Tg3, Lg4, Lh4, Pd4, pion f2 (8 stukken) Zwart: Kf4, Ld3, Lh2, Pd5, pionnen e6, f7, h6 (7 stukken). Wit begint, mat in twee zetten. Oplossingen insturen voor 13 januari aan J. H. Turkstra, Chr. Schotanus- straat 15, Sneek. e Er zullen weinig steden in ons land zijn waar de historie zowel als het heden zozeer met het verkeer te water verweven is als te Sneek. Om deze reden viel het ook te verwachten, dat onze, vaak geïllustreerde, bijdragen over de Sneker beurtvaart in en om Sneek veel weerklank vonden en menige lezer ons verplichtte met aanvullingen of verbeterin gen op hetgeen wij in onze bijdragen over dit onderwerp de laatste weken naar voren hebben gebracht. Een en ander zal zijn neerslag vin den in de archiefmappen, welke wij over de Friese beurtvaart hebben aangelegd, bewaard in het Fries Scheepvaart Museum. DINSDAG 2 JANUARI zijn onze zaken Leeuwenburg en Oosterdijk DE GEHELE DAG wegens inventarisatie Rono-priisfraech Op freed 29 desimber wurdt de (foarlopich) léste Fryske ütstjüring fan fiif kertier ütstjürd, om ’t mei it nije jier de RONO-ütstjürings om seis ure begjinne. Dy slute dan op ’e FM- stjürders oan op ütstjürings fan Hil versum III. De Fryske ütstjürings bi- gjinne tonei, sawol op tiisdei as op freed, om healwei sawnen en duorje dan elts in fol ure. Yn de léste Fryske ütstjüring fgn it aide jier: 12 fragen tusken mear as tritich fragminten üt opnames fan 1967. Mei dizze fragmin ten jowt de Fryske ütstjüring, mei in protte muzyk, in jieroersjoch. Mei de fragen: in priisfraech, dêr’t eltse bar ker oan meidwaen kin. Der binne 6 prizen foar dy 6 persoanen, dy’t de measte goede anderten ha. Yn de earste Fryske ütstjüring yn it nije jier sit in extra-program: mefrou Van der Kuur- Faber draecht fragminten foar üt nije ütjeften fan ’e K.F.F.B. Laten wij het schilderstuk verder maar voor zich zelf spreken. Bij aan dachtige beschouwing ontdekt men steeds weer nieuwe bijzonderheden. Héél erg rustig moet Sneek indertijd wel zijn geweest, maar de schijn kan bedriegen. Onze artiest was zo sterk niet in het afbeelden van menselijke figuren en zal uit dien hoofde het aan tal figuranten wel kleiner hebben ge houden dan met de werkelijkheid over een stemde! Toch kunnen wij hem niet dankbaar genoeg zijn voor ons dit kos telijke Sneker tafereel te hebben over geleverd. Wij willen nog niet eindigen alvorens een vraag te hebben doorgegeven van Op de woensdag gehouden veemarkt te Sneek werden 1198 dieren aange voerd, t.w.: 18 melk- en kalfkoeien f 980, f 1080, f 1200. 50 slachtkoeien f 2,85, f 3,40, f 3,50, f 4,gesl. gew. 20 pinken f 900, f 1000, f 1100. 1 graskalf. 300 nuchtere kalveren f 65, f 120, f 130, f 210. 3 bokken en geiten. 700 schapen en lammeren, resp. f 95, f 155, f 2.95 f 3,20 en f 90,—, f 140, f 5,95, f 6,25 gesl. gew. 30 zouters f 2,14 en f 2,17 levend gew. 70 varkens en slaehtbiggen f 1,70, f 1,85, f 1,92, f 2,18 levend gew. 6 kleine biggen. Stemming: Gebruiksvee aanvoer kort, onveranderd; slachtvee prijshoudend; een onzer lezers, die ons wees op het vergaan van de Sneker stoomboot „Handel én Nijverheid” tijdens een storm op de Zuiderzee, in het jaar 1906 of 1907. Hierbij kwam de gehele be manning om het leven. Een grafsteen op de Algemene Begraafplaats te Sneek zou hieraan nog de herinnering bewaren, maar wij konden deze steen niet terugvinden. Hopelijk kan een andere lezer ons hierover nader in lichten? 4. Voor elke foutieve variant of ver leiding kijk goed naar de definitie van deze begrippen een punt aftrek. Minimaal nul punten. Coulantie wordt betracht. 5. Winnaars zijn zij, die bij dit pro bleem de meeste punten behalen. Eventueel beslist loting. de we- uitgebouwde steigers. De Kolk te Sneek omstreeks het jaar 1900. Op de voorgrond ligt de stoom boot „Stad Zutphen”. Foto Archief Fries Scheepvaart Museum. De Kolk te Sneek omstreeks het jaar 1840, naar een schilderij uit het pand Hoogend 16, bewaard in het Fries Scheepvaart Museum Op de voorgrond het Rotterdamse beurtschip. Aan de overkant het Amsterdamse beurtschip. Christus betekent Verlosser. God zond deze Verlosser om ons te bekeren. Jezus kwam op aarde als een normaal mens. God maakte, dat Maria zwanger werd en het leven schonk aan een zoon. Eigenlijk is het woord zoon hier niet goed, want het was Gods Zoon, de eerstgeborene van een nieuw leven, van een nieuw geslacht. Door de zending van Zijn Allerliefste schonk God zijn hart aan ons. Hij zond Hem van al zo hoge, van al zo veer als een gewoon mens. Hierdoor komt eigenlijk ook de soberheid van het Kerstevangelie naar voren. Het is op de keeper beschouwd, een heel gewone gebeurtenis, als er een kindje wordt geboren. Bij deze geboorte kwam één grote tegenstelling naar voren. De prachtige, majestueuze ster getuigde van Zijn koninklijkheid, de sobere, ar moedige stal waar de Heiland werd ge boren van zijn eenvoud. Hij kwam onder ons om ons bij de hand te nemen en ons op de goede weg te leiden. Dat we Hem als een gewoon mens moeten zien heeft God zelf ge zegd. Bij de kruisiging riep Hij im mers: „Zie de Mens”. In Christus woont God onder ons. Ons leven is heilig door Hem. Velen vragen zich wel eens af wat nu precies zonde is. Zonde is: zijn bestemming missen. Een oorzaak hier van is misschien wel de welvaart. Men kan immers doen en laten wat men wil, men hoeft nergens meer over te prakkizeren. Zo gaat ook het kontakt met God verloren. Tot het ogenblik, dat men in de put zit. Dan ziet men in de duisternis een groot licht, want: een Kind is ons geboren. Op die ogenblik ken komt men tot God, die zich over ons ontfermt. Velen denken: ieder voor zich en God voor ons allemaal. Dat is niet zo, want we moeten onze naaste liefhebben als ons zelf. De Bijbel ge tuigt van de grote trouw van God. Aan „Vrede op aarde storen ook velen zich niet. (Vietnam, Nigeria en Palestina enz.). En toch kunnen we altijd weer terecht bij God, die hier door weer Zijn barmhartigheid toont. Laat nu uw hart Hem toebehoren. pinken onveranderd; nuchtere kalve ren prijshoudend; wolvee ruim prijs houdend; varkensmarkt prijshoudend; kleine biggen geen notering. Voor alle schakers groot nietiws, clublid of geen clublid! Er vallen prij zen te verdienen en de punten gelden ook voor de ladderwedstrijd. REGLEMENT De kolk voor de Waterpoort, waar de aloude Geeuw zich tot zulk een ge zellige vijver verbreedt alvorens in drie richtingen onder Waterpoort, Won- derbrug en Lemsterbrug weg te duiken, is wel het meest gefotogra feerde deel van onze stad en het Fries Scheepvaart Museum bezit daar dan ook een boeiende verzameling van voor het overige nog voor uitbreiding vatbaar Wij geven hierbij nog een aardig voorbeeld, een foto, genomen om streeks het jaar 1900, toen de enige jaren geleden opgeruimde, ijzeren draaibrug er nog komen moest en ter plaatse een houten brug lag. Hoe deze geopend kon worden is ons niet recht duidelijk, maar er leven onder ons enige zéér krasse geboren en getogen Snekers, die zich de houten brug uit hun kinderjaren herinneren en die misschien wél weten hoe het in zijn gang ging gedraaid of geschoven? WAT VERDWEEN EN WAT BLEEF 1. Los onderstaand probleem op. Geef dus de z.g.n. „sleutelzet”. Dit le vert reeds een punt op. 2. Voor elke aangegeven jrariant dat is een zet van zwart, welke iets tegen de dreiging (door de witte sleu telzet ontstaan) presteert, gevolgd door de zet van wit, welke toch het mat forceert nog eens een punt. 3. Voor elke verleiding dat is een eerste zet van wit, die heel wat lijkt, maar toch niet goed is vanwege één, maar dan ook slechts één zwarte te genzet, welke ook aangegeven moet worden nog eens een punt. In totaal dus 1 x -|- ij punten te verdienen. Opendeur-kerstnachtdienst in de Mar tinikerk „Mens met de mensen”. Hier over hield dr. K. M. Witteveen een korte medidatie. Er was veel belang stelling, de kerk was tjokvol. De „Har monie” verleende muzikale medewer king. DIENST SNEEK—ARNHEM Om terug te keren tot onze foto, de heer G. W. N. Nieveen te Deventer, voorheen Sneek, deelde ons mee, dat de stoomboot, links op de voorgrond, de „Stad Zutphen”, een regelmatige dienst onderhield op Arnhem en tus- sengeiegen plaatsen als Zwolle, Deven ter en Zutphen. Op dezelfde lijn voe ren de stoomboten „Bato” en „Wilhel mina”. Alle drie schepen voeren voor rekening van de vader van onze zegs man. Aan de overkant ligt een zeer lange stoomboot aan de kade gemeerd. Dit is één van de fameuze veeboten, alle „Veehandel” geheten en eveneens toe behorende aan de rederij Nieveen. De stoomboot, die daar naast valt op te merken kunnen wij niet met zekerheid thuisbrengen, maar wij menen, dat deze Wist als thuishaven had, en een dienst op Amsterdam onderhield. Voor nadere inlichtingen houden wij ons gaarne aanbevolen! DE TUINKAMER VAN HOOGEND 16 Nu wij toch ronddwalen om de Kolk, is de verleiding groot tevens stil te staan bij een alleraardigst schil derij, dat eenmaal als schoorsteenstuk te bewonderen viel in de tuinkamer woonhuis van het bekende houtkopers- geslacht Gonggrijp. Dit schoorsteen stuk bevindt zich thans in het Fries Scheepvaart Museum en werd ons ge schonken door mej. M. E. de Visser uit Groningen overleden eind 1966 en van moederszijde aan de Gonggrijps verwant. De tuinkamer was gesierd met een prachtige betimmering, die eveneens in het Fries Scheepvaart Museum te vinden is, samen met enige fragmenten van de beschilderde behangsels, welke in hetzelfde vertrek waren aange bracht. Nu is het schoorsteenstuk iets jonger dan de betimmering en de andere be hangsels. Dateren de laatste namelijk De punten gelden ook voor de reeds geruime tijd bestaande ladderwedstrijd. Deelnemers die in deze rubriek nog nooit oplossingen hebben ingestuurd, worden ook op de ladder genoteerd, mits zij in de loop van de eerstvol gende vier problemen (19 t/m 22) minstens twee oplossingen inzenden. Of deze goed of fout zijn, doet er niet toe,, als u ze maar instuurt. -“—Uitslag 'van deze prijsvraag .Maan dag 15 januari 1968 in deze krant. Oplossingen dienen in mijn bezit te zijn vóór zaterdag 13 januari (zie on derstaand adres). Dit probleem is gekozen: le omdat er nogal wat varianten zijn. 2e omdat er enige „verleidingen” zijn die net geen verleidingen zijn, (zie de finitie). 3e omdat het niet zo erg moeilijk is. Voor de reeds bestaande oplossers. De oplossing van probleem no. 14 (Siem Giok Liam) luidt 1. Lc5 dreigt 2. Lf2 waardoor de zwarte dame óf de controle op el verliest, of controle over e4 moet opgeven (dame staat in brandpunt h4). Ter illustratie een en kele variant. 1Pd6 2. Ld4 (dreigt Pb4 mat) Dd4x 3 Pel mat (toch!). De Indonesiërs met Chinese namen zijn tegenwodtdig steengoed in het com poneren van drie zetten. Dan nu de prijsvraag! Probleem nummer 18 (prijsvraag) J. H. Turkstra. Eerste plaatsing. Praette Hotse oer syn bernejierren Nou dan sette hy ütein It wierne faken smoute stikjes It léste wurd wie fuort net sein Hy koe fortelle oer lange preken Dy’t men doe yn tsjerke hie Al gau seach men oan Jan, Klaes en aide Tryntsje Dat nimmen in wurd derfan forstie Hoe ’t Jukele knikte mei de holle As sei er eltsenien goendei Hoe as Klaes Bakker siet to dreamen Oer syn koeke en syn daei En hoe as Harke lüdop snoarke De jonges hiene der wille mei O, it sil my nea forjitte Mei 't ponkje moast men him wekker stjitte En hwat Jinze oan syn frou fortelde Dêroan hienen allegearre nocht Hy sei: ’k, ha fan ’e moarn ünder ’t preekjen Myn hüs wol trije kear forkocht! I. KUIPERS Psn., Drylts. Indien men onze oude foto de kwaliteit is uitmuntend, ook uit artis tiek oogpunt, hulde dus aan de foto graaf, wijlen de heer R. van der Meu- len vergelijkt met opnamen van nog ouder datum, dan missen wij de stei gers, welke hier in de 17de en 18de eeuw reeds voorhanden waren en waaraan de grote, houten zeilschepen gemeerd lagen. Ook de houten beurtschepen zelf hebben het veld, of liever de Kolk geruimd. Wat bleef is de rijzige Stads herberg. Het voorname, hoge gebouw daarachter met de beide schoorstenen op de nok verdween helaas, want Sneek vertoonde daar voorheen een aangenamer beeld dan thans. Eenmaal klopte daar immers de hartader van de Sneker beurtvaart en ging er heel wat om. Wat óók bleef zijn de gebouwen aan de overkant van de Kolk, de pakhuizen en het kantoor van de gebroeders Hylke on Herrius Halbertsma. Maar deze gebouwen waren gloednieuw toen de foto werd genomen Anno 1900, zo vertelt ons nog altijd een grote me- moriestéen. Voordien Stonden daar enige p|nden en pandjes uit de 18de eeuw, waaronder een oude herberg, waarin Johannes Tjallings Halbertsma, komende uit Grouw, zich in 1852 was komen vestigen. Op 30 oktober 1851 kocht hij daar voor f 2105,een „uit muntende huizinge met koffiehuiszaal, grote tuin, kegelbaan en verdere an- nexen”. Hij was toen nog slechts 24 jaar oud, en liet in het volgende jaar uit de zeventiger jaren van de 18de eeuw en vertonen deze een grote ver wantschap met de betimmeringen in de raadszaal van ons stadhuis, het schoorsteenstuk kan eerst uit het tweede kwart van de 19de eeuw stam men. Wij beelden het hierbij af. Duidelijk herkent men weer de Kolk, met de Waterpoort in de ge daante van vóór de ingrijpende restau ratie uit het jaar 1878. Men ontwaart voorts de oude, houten brug naar de Lemmerweg, evenals de Wonderbrug, die toen nog geen ophaalbrug was.' Verder de schuins uitspringende aan legsteigers, aan één waarvan het Am sterdamse beurtschip gemeerd ligt. HET ROTTERDAMSE BEURTSCHIP Op de voorgrond tenslotte de bleek veld] es, welke men daar aan do Geeuwkade nog kende, alsmede, derom, twee r- Hier ligt, nauwkeurig weergegeven, een stevige hektjalk het Rotter damse beurtschip. Hetzelfde schip, waarvan wij enige weken geleden een foto afdrukten, genomen toen het op de helling van Asselman naast de Oppenhuizerbrug een onderhoudsbeurt ontving! De steigers zullen wel nodig geweest zijn omdat de schepen niet dichter bij de wal konden komen wegens te grote diepgang. Men had hier toendertijd immers nog slechts houten walbe- schoeiingen, welke rustten tegen palen, amper twee meter lang. Zou men met het uitbaggeren te dicht bij de wal komen, dan zakte de beschoeiing na tuurlijk gegarandeerd naar voren. Een groot kunstwerk maakt ons schil derstuk niet uit, maar charmant is het zeker, en documentair van grote be tekenis. De schipper troont op het achterschip bij het roer en draagt, zoals het destijds mode was, een hoge hoed Of hij deze ook tijdens het zeilen bleef dragen? Hoe klein voor onze begrippen ook, het was een zeewaardig schip, waar van luiken en roef stevig konden wor den afgesloten. De schippersknecht staat in het gangboord en heeft de verschillende lijnen en vallen keurig in het want opgehangen. Het is niet duidelijk of men van zins is het schip zeilklaar te maken dan wel juist klaar is het voor de zondag netjes weg te leggen. Van laden of lossen valt ten minste niets te bespeuren, alleen het luik van het vooronder staat open. Hierin zullen de zeilen zojuist zijn opgeborgen, of is de knecht van plan deze te voorschijn te halen. Het waren trouwens nog hele reizen, van of naar Rotterdam vice versa, met zulk een zeilschip. Eenmaal te Amsterdam aangekomen, moest men immers nog eens’zover, over Haarlem en Leiden, langs meren en vaarten, eer Rotterdam aan de kim opdoemde! In dien men de heen- en terugreis bin nen één week klaarspeelde, mocht men al tevreden zijn. KOSTELIJK TAFEREEL zijn „nijkeap” voor f 6400,geheel vertimmeren. Wij bezitten thans nog een fraai schilderstuk, dat tot 1900 als schoor steenstuk in het oude kantoor prijkte en een Oost-Indiëvaarder voorstelt in een woedende storm. Dit schilderij be vond zich ook in 1851 in de oude her berg aan de Geeuw, doch moest bij de ingrijpende veranderingen van het jaar 1900 worden verwijderd. Schilderijen met zeegezichten waren voorheen in Friesland, in het bijzonder de Zuidwesthoek, zeer populair en ge zocht. Begrijpelijk, omdat het leven van zovele duizenden Friese gezinnen met de scheepsbouw en scheepvaart verweven was, niet alleen binnen vaart, maar ook kustvaart en grote vaart. Absoluut zowel als relatief veel meer dan thans het geval is, nu een maal bloeiende havensteden als Sta veren, Workum, Harlingen en Dok- kum als zodanig niet of nauwelijks meer meetellen. Ook Sneek was eens het domicilie van menige kof, fluit of galjoot. c d

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 5