I
Nota b. en w. over
zuidelij ke ringweg
Nieuw advies inzake bouw van autoboxen
in Lemmerwegwijk
o
W Y M BRITS ER A DEEL
IJLST
Waterpoort-krabbels
ra
Sp
voor
Financiële consequenties
gemeente: 2 miljoen
van
en
Sneker Scheepsbouw Unie
wordt opgeheven
Kleuter hij oversteken
gegrepen door vrachtauto
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK,
Mj
123e jaargang nr 12
DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
Oorzaak: gebrek aan orders
rij grote schade aan truck
in Uitwellingerga
I
2
Donderdag 8 februari 1968
Harm de Hoop uit
Woudsend krijgt rolstoel
g If
In de plaatwerkerij van autospuitbedrijf en uitdeukinrichting
Sluyter, Kamerlingh Onnesstraat, staat momenteel een MG Twen
S.U. cabriolet van het jaar 1929. De trotse eigenaar is de heer C.
Mollema uit Bolsward. De wagen is in 1959 geïmporteerd uit Enge-
land door iemand uit Alkmaar. Voor zover bekend rijden er nog
maar twee van dit type in Nederland rond: de MG-club Neder
land heeft er één van en dhr. Mollema bezit de andere. Deze is bij
toeval tegen de wagen opgelopen. Hij was namelijk op zoek naar
onderdelen voor zijn andere wagen, een witte MG sport van het
jaar 1956. Hij vond deze onderdelen bij een autohandelaar in Alk
maar. Hier vond hij ook de oude MG. Het is altijd al zijn wens ge
weest nog eens een „oud brikje” te bezitten en dit zelf op te knap
pen. Hij was dan nu in de gelegenheid en besloot daarom na enig
wikken en wegen „Het was een vrij kostbare geschiedenis”) het
wagentje te kopen.
Er ligt een 1500 cc 4-cilinder motor in, die goed was voor bijna
160 km per uur. Hoewel de wagen al bijna veertig jaar oud is, kan
er toch nog vlot zo’n 100 km/uur mee worden gereden. Maar om er
zo’n hoge snelheid mee te rijden is niet verantwoord met het oog
op de ouderdom van de wagen. Deze zal weer in de originele kleu
ren, geheel groen met zwarte spatborden, worden gespoten in de
hypermoderne moffelcabine van de heer Sluyter. „Dat hij nog eens
in Sneek in een moffelcabine zou komen te staan, kon het wagentje
veertig jaar geleden ook niet dromen”, aldus de heer Sluyter jr.,
die er zelf ook enthousiast aan meewerkt. „Oude auto’s opknap
pen is een mooie hobby, maar er gaat ontzettend veel geld en tijd
inzitten”, zo vertelde de heer Mollema. Het is de bedoeling dat de
wagen medio maart klaar zal zijn.
Sneeker Nieuwsblad is een aecombineerde uHaave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en
l
twee in plaats van
VERBETERING SLACHTHUIS
IWi—
Sinds kort is onze gemeente een vrou welijke ambtenaar van de burgerlijke
stand rijk: mevr. W. Unema-Ehlhardt. Gistermiddag kreeg zij haar eerste
huwelijk te voltrekken. De eer om door een vrouw te worden „getrouwd” viel
te beurt aan Geert Gragt (24) en Willy Gerda Haga (21).
De bezwaren die in de raad tegen
de voorgenomen bouw rezen, richtten
zich in hoofdzaak tegen de geringe
slachte dieren hangend te laten ver
bloeden.
De 5-jarige Peter de Backker werd
dinsdagmorgen bij het oversteken van
de Leeuwarderweg bij de Bonifatius-
school aangereden door een vracht
auto, bestuurd door de heer C.W. uit
Sneek, en enkele meters meegesleurd.
Het jongetje liep hierbij geen ernstig
letsel op.
Advertentieprijs:
15 cent per mm.
Bij kontrakt
handelsadvertentaes
lager.
Abonnementsprijs f4,—
□er hall jaar. Franko per
oost f6,per half jaar.
Giro 85 07 48 ten name
van Sneeker Nieuwsblad.
Verscimnt MAANDAGS
an DONDERDAGS
Santooi vooi
administratie en redaktie
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 05150 - 3005
Redacteur H. A. de Boer
Telefoon 4091
Het tracé van de rijksrondweg staat
nog niet vast. Voor de gemeentelijke
rondweg wel. Het aansluitingspunt ligt
tegenover de aansluiting van het in
dustrieterrein op rijksweg 43. Aan de
westzijde ligt dit punt ongeveer 725
m westelijk van de aansluiting van de
Hemdijk, ter hoogte van het depot van
Rijkswaterstaat.
Gedacht wordt aan de bouw van een
vaste overspanning over de Woudvaart
en van een beweegbare brug over de
Geeuw. De doorvaarthoogte van de
brug over de Woudvaart is in het plan
gesteld op 4,50 FZP.
Bij Rijkswaterstaat denkt men er op dit ogenblik nog niet over te begin
nen met het doortrekken van rijksweg 43 ten zuiden van Sneek, in de vorm
van een nieuwe verbinding tussen het weggedeelte Sneek-Joure en het ge
deelte Sneek-Bolsward. Het treffen van voorzieningen op korte termijn is
echter noodzakelijk. Daarom wordt door Rijkswaterstaat bepleit, dat er ten
zuiden van Sneek een gordel- of ringweg wordt aangelegd, die in eerste in
stantie voor het doorgaande verkeer de functie van onderdeel van rijksweg
43 vervult, doch later als gemeentelijke ringweg kan fungeren.
aanleg van een rijwielpad ter breedte
van 3 m tussen de aansluiting nabij het
industrieterrein en de Hemdijk. Daar
bij wordt deels gebruik gemaakt van
de straten aan de zuidelijke rand van
de uitbreidingen Lemmerweg west- en
oostzijde.
De kosten van het maken van de rij
wielpaden, welke geheel voor reke
ning van de gemeente komen, worden
geraamd op f 649.000. Voorlopig krijgt
alleen de Westhemstraat een aanslui
ting op de rondweg. Er wordt rekening
mee gehouden, dat tussen Lemmerweg
en Woudvaart een agrarische overweg
moet worden gemaakt. Behalve de on
derdoorgang langs de oostzijde van de
Woudvaart (voer de gemeentereini-
ging) zijn nog twee onderdoorgangen
geprojecteerd, t.w. één aan de westkant
van de Woudvaart en één aan de oost
kant van de Geeuw.
De totale kosten van de rondweg
met inbegrip van de baanverdubbeling
van de Lemmerweg, doch zonder
grondaankoop en verkeerslichtinstal-
laties, worden geraamd op f 9 miljoen.
De financiële consequenties voor de ge
meente belopen ruw geschat een be
drag van ruim f 2 miljoen. Voor de ten
laste van de gemeente komende inves
teringen is een bijdrage gevraagd uit
de pot voor verbetering van de infra
structuur van het noorden des lands.
B. en w. merken in de nota op, dat
zij zich in het algemeen wel met het
plan en de te stellen voorwaarden kun
nen verenigen. Hoewel de verbinding
via een fietspad langs de rondweg vrij
wel niet of slechts weinig korter is in
vergelijking met de huidige afstand,
menen b. en w. toch, dat van de ge
legenheid gebruik moet worden ge
maakt dit aan te leggen. Als ’t nu niet
gebeurt, bestaat er later praktisch geen
mogelijkheid meer. Wanneer in het
Van de raad wordt verder ’n krediet
gevraagd van f 87.700,voor ’t treffen
van voorzieningen in het openbaar
slachthuis. Het gaat om vernieuwing
van vloeren, betegeling van de wanden,
wijziging van de elektrische installatie,
aanbrengen van elektrische lieren, aan
schaffing van 10 loopkatten, ’n schrap-
machine, een broeikuip en 6 verrijd
bare burries en een installatie om ge-
SNEEKER NIEUWSBLAD
Door deze voorzieningen wordt tege
moet gekomen aan de z.g. EEG-eisen,
d.w.z. slachtingen ten behoeve van ex
port naar de EEG-landen worden nu
mogelijk.
Bij de ingekomen stukken is een
verzoek om ontslag van mej. G. H.
Piebenga als onderwijzeres aan de
Gysbert Japiksschool.
De raad wordt voorgesteld de heer
B. Engelsma opnieuw te benoemen in
de commissie van toezicht op het mid
delbaar onderwijs in Sneek en wel
tot 1 augustus, als de z.g. mammoet
wet in werking treedt.
'S
De 17-jarige Harm de Hoop uit
Woudsend krijgt vandaag een elek
trische rolstoel aangeboden door de
matrozen van Hr. Ms. Onderzeeboot-
jager „Friesland”. De jongen wordt
verpleegd in het kinderrevalidatie
centrum „Lyndensteijn” te Beetster-
zwaag.
Het geld voor de rolstoel is tijdens
enkele reizen bijelkaar gebracht. Be
sloten werd het te schenken aan een
invalide uit Friesland. In overleg met
enige instanties werd besloten, dat
Harm de gelukkige zou worden.
avond ook zal worden gesproken.
Al deze zaken hangen nauw met
elkaar samen. Ze bepalen samen de
leefbaarheid van dit gebied.
Het bestuur van de Noord-Neder-
landse Kunstijsbaan te Heerenveen
heeft alle gemeenten in het noord t
van ons land aangeschreven met
een verzoek om subsidie. Enkele
gemeenten hebben hiertoe reeds be
sloten, andere het verzoek afge
wezen. In Sneek en Wymbritsera
deel zullen de colleges van b. en
w. eerst advies uitbrengen aan de
raden. Zonder twijfel is de Hee-
renveense kunstijsbaan van grote
betekenis voor het hele noorden en
het is dan ook heel redelijk, dat de
gemeenschap in dit gewest bij
springt als er tekorten zijn in de
exploitatie. Het lijkt ons evenwel
logischer, dat in dat geval de pro
vincies bijspringen. Nu krijg je de
situatie, dat de ene gemeente wel
subsidieert en de andere niet. Nog
afgezien van de vraag of gelden uit
de gemeentekas bestemd mogen
worden voor een object buiten de
gemeentegrenzen, terwijl er binnen
de grenzen zoveel is dat gemeen
telijke steun best kan gebruiken.
We zien de adviezen van de colleges
en de besluiten van de raden dan
ook met belangstelling tegemoet.
De kans is groot, dat het Stedelijk
Muziekkorps binnenkort drie da-
mes-muzikanten zal tellen onder
zijn leden. Mevr. Schilstra zal dan
niet meer zo alleen zijn tussen al
die mannen. In ,,de Notenkraker”
van januari welk blad ons deze
week bereikte lazen wij, dat mej.
Ter plaatse van de van een van ver-
keerslichteninstallatie te voorziene
kruising met de Lemmerweg zal een
baanverdubbeling worden gemaakt.
Gelet op het dan nog resterende korte
gedeelte enkele baan tot de baanver
dubbeling ter plaatse van de kruising
van de Frieswijkstraat met de Lem
merweg en de daaraan verbonden ver
keerstechnische voordelen, zal het ge
deelte van de Lemmerweg tussen de
beide kruispunten geheel worden ver
dubbeld door de aanleg van een twee
de baan aan de westzijde, met behoud
van een voet- en rijwielpad aldaar.
Het voetpad wordt tot over de krui
sing met de rondweg doorgetrokken
en aangesloten op een nieuwe uitweg
van het voetbalterrein. Het bestaande
gebruik van de uitweg van het voetbal
terrein, ook voor motorvoertuigen, zal
in verband met de ligging in de baan
verdubbeling moeten vervallen.
TWEE RIJBANEN
Dinsdagmorgen om half acht is een
trailer van de firma L. Portena en
Zoon te Langweer door de gladheid
geslipt en naast de weg beland. Het
ongeval gebeurde ter hoogte van Uit-
wellingerga aan de oostkant van het
Prinses Margrietkanaal. De trailer
kwam half over de bermsloot terecht
en is vrij zwaar beschadigd. De 21-
jarige bestuurder IJ.L. uit Langweer
klaagde over inwendige pijnen en werd
daarom naar zijn huis vervoerd. Hij is
echter alweer in dienst genomen.
oog wordt gehouden, dat de aan te leg
gen rondweg in een later stadium een
onderdeel van het gemeentelijk wegen
stelsel gaat vormen, zo schrijven zij,
lijkt de aanleg van een fietspad ons
zeer gewenst.
De rondweg zal bestaan uit twee rij
banen, elk ter breedte van 7,25 m,
gescheiden door een middenberm van
6 m breedte; bij de kunstwerken is de
breedte van de middenberm teruggé-
bracht tot 4 m en in verband met
het reeds aan de oostkant van de
baansplitsing bij het industrieterrein
gemaakte werk vanaf de brug over
de Woudvaart naar deze baansplitsing
uitlopend tot 8 m.
Gedacht wordt aan een gelijkvloerse
kruising met de spoorlijn Sneek-Stave-
ren, voorzien van z.g. ahobs (automa
tische halve afsluitbomen). Over deze
oplossing is nog overleg gaande met de
N.V. Nederlandse spoorwegen.
Teneinde voor de brug over de
Geeuw, die een doorvaarthoogte van
3 meter zal krijgen, verantwoorde op
ritten te krijgen, zal het nodig zijn de
Geeuw over een lengte van 700 m
zuidoostelijke richting te verleggen.
De weg Sneek-IJlst zal, bij een ge
lijkvloerse kruising van de spoorbaan,
een aansluiting op de ringweg verkrij
gen. Hier zal dan een verkeerslichten
installatie moeten worden aangebracht.
Het plan voorziet verder nog in de
diepte van de achtertuinen bij de eind-
woningen indien tot uitvoering van het
plan zou worden overgegaan. Wel zijn
in het ingediende bezwaarschrift nog
een aantal andere elementen naar vo
ren gebracht, zoals de geluidshinder,
de overlast van tegen de garagedeuren
voetballende jeugd, het rommelige uit
zicht bij het wassen en repareren van
auto’s, met name tijdens het weekend,
maar bij de behandeling op 19 decem
ber j.l. is gebleken, dat deze niet als
overwegende bezwaren tegen de bouw
worden aangemerkt.
Bij nadere bestudering van deze
zaak zijn b. en w. tot de conclusie ge
komen, dat aan de bezwaren van de
geringe diepte van de tuinen voor een
belangrijk deel kan worden tegemoet
gekomen en een voor de aangrenzen
de bewoners bevredigende oplossing
kan worden verkregen door de bouw
van twee in plaats van drie garages op
elk van de aangegeven plaatsen. Een
suggestie in deze zin werd aan het
slot van de behandeling van het be
zwaarschrift in de vergadering van 19
december j.l. ook door een van de
raadsleden gedaan.
De kleinste afstand van de achter
gevel (niet van de uitgebouwde
schuur) tot de garagemuur bij de
bouw van twee boxen bedraagt 9,24
m. Na aftrek van de breedte van het
achterpad ad 1,20 m, blijft als diepte
van de tuin dus over 8,04 m. Bij drie
boxen zijn deze maten respectievelijk
7,79 en 6,59 m.
De bouw van
drie boxen betekent, uitgaande van
een gelijke bouwterreinopbrengst, dat
de grondprijs per box f 1.500,gaat
bedragen. Verder brengt de bouw van
telkens twee boxen een geringe ver
hoging van de bouwkosten per box
met zich mee. De op basis van deze
gewijzigde grond- en bouwkosten op
gezette exploitatieopzet resulteert in ’n
maandhuur per box van f 32,het
geen aanvaardbaar wordt geacht.
Het kind stond met een groep an
dere kinderen op het trottoir opgesteld
om over te steken. Bij het oversteken
van de weg hield één van de leidsters
de kinderen tegen, maar Peter zag kans
zich los te maken met als gevolg dat
hij door de vrachtauto werd gegrepen.
Voor een onderzoek werd het jongetje
door zijn vader met een auto naar het
ziekenhuis gebracht.
Clara Kornelis uit Oosterend de
stoute schoenen heeft aangetrokken
en zich als lid heeft aangemeld. Het
bestuur probeert nog om mej. Gerda
Beek uit Leeuwarden over te halen
dit voorbeeld te volgen. Goed voor
beeld doet goed volgen, zegt men
wel. We zijn benieuwd of het korps
nu ook meer aanmeldingen krijgt
van blaaslustige dames.
In hetzelfde nummer van „de
Notenkraker” wordt met dankbaar
heid teruggeblikt op de uitvoerin
gen, die zo’n groot succes zijn ge
worden. Zaterdag 9 maart a.s. zal
het korps op het Topconcours in
Arnhem spelen. Wie weet welke
successen de Snekers hopelijk
nog meer staan te wachten.
De Bond van Friese Vogelbe-
schermings Wachten (BFVW) heeft
een beroep gedaan op de gemeente
besturen en andere instanties die
met ruilverkavelingen e.d. te ma
ken hebben om de voor vogels be
langrijke broedgebieden te sparen.
Er wordt op gewezen, dat als ge
volg van werken in het kader van
ruilverkavelingen, ontwaterings-
plannen, waterschapsconcentraties
en recreatieobjecten vaak talrijke
broed- en pleisterplaatsen worden
aangetast of als zodanig geheel ver
loren gaan. Het beroep van de bond
is zeker niet overbodig. Er is in de
loop der jaren door de mens al heel
wat verwoest en daarom kun-en
we niet zuinig genoeg zijn met onze
laatste stukjes mooie natuur. Hope
lijk is het beroep dan ook niet
tevergeefs.
B. en w. van Sneek doen de raad een nieuw advies betreffende het be
zwaarschrift van een aantal bewoners van de Lemmerwegwijk-oost tegen de
voorgenomen bouw van 15 autoboxen. B. en w. stellen voor het eerder geno
men raadsbesluit waarbij tot de bouw van 15 autoboxen werd besloten te
wijzigen in die zin, dat 10 in plaats van 15 autoboxen worden gebouwd. Het
beschikbaar gestelde krediet kan worden verminderd. De behandeling van
het eerder gedane advies werd in een vorige raadsvergadering aangehou
den nadat verschillende raadsleden hadden verzocht deze zaak nog eens te
onderzoeken.
Men ging er eens breed voor zit
ten gisteravond in de raad van
Wymbritseradeel. Het was ook een
moeilijk probleem: waar zou het
nieuwe bejaardentehuis moeten
worden gebouwd, in Heeg of Schar-
negoutum? B. en w. hadden geen
voorstel ingediend, de raad moest
er zelf uit zien te komen. Achteraf
geloven wij, dat de beslissing om
Heeg te nemen wel juist is. Maar
dat deze beslissing op deze wijze
tot stand moest komen, na eindelo
ze discussie, afwegen van voor en
tegen, is zeer de vraag. Het is im
mers duidelijk, dat er toch altijd èn
mensen zullen zijn die voorkeur
hebben voor de ene èn die liever
een andere plaats willen om hun
levensavond te genieten. Men kan
het dus nooit iedereen naar de zin
maken. En je kunt de mensen ook
niet dwingen. Ze komen echt niet
naar Scharnegoutum of naar Heeg,
als ze dat niet willen afgezien
van de noodsituaties. Zodat deze
zaak tenslotte toch teruggebracht
kan worden tot een heel praktische:
waar gaat de voorkeur van de po
tentiële bewoners naar uit? Zou het
niet mogelijk zijn geweest om een
simpel enquêteformuliertje samen
te stellen, dat naar b.v. alle inwo
ners van boven de 65 jaar werd
gestuurd (in het bevolkingsregister
heeft men alle namen en adressen)
en waar de toekomstige bewoners in
de hele gemeente op konden ver
melden of ze in Heeg of Scharne
goutum zouden willen wonen? De
uitslag van een dergelijke enquête
zou de keus voor de raadsleden heb
ben vergemakkelijkt en een hele
hoop tijd hebben bespaard.
Vanavond gaat er een forum on
der aanvoering van burgemeester
Rasterhoff zich bezig houden met
de Friese Zuidwesthoek. Vooral de
functie van Sneek als centrum van
dit wondermooie gebied, nu en
in de toekomst, krijgt de aandacht.
Meer dan een vierde van de totale
bevolking (ruim 25.000 van de ruim
91.000) woont in de Waterpoortstad.
We nemen dan voor het gemak de
13 gemeenten, waar de Stichting
Sudergoa haar werkterrein heeft:
Sneek, Ijlst, Wymbritseradeel,
Doniawerstal, Lemsterland, Gaas-
terland, Sloten, Hemelumer Olde-
ferd, Staveren, Hindeloopen, Wor-
kum, Bolsward en Wonseradeel.
Onder centrum zal men vooral
moeten verstaan: verzorgingscen
trum. Mensen uit de hele Zuidwest
hoek komen winkelen in Sneek.
Scholieren ontvangen hier hun
voortgezet onderwijs. De Sneker
veemarkt is van grote betekenis
voor de boeren in de Zuidwesthoek.
Doordat Sneek kern is geniet de
gemeente bijzondere faciliteiten, die
de vestiging van industrie moeten
bevorderen. Die industrie is brood
nodig om de mensen werk te ver
schaffen. Jammer genoeg is de
werkloosheid aan de hoge kant op
het ogenblik, vergeleken met an
dere streken in ons land. Er zou nog
meer industrie moeten komen. Dat
zou ook in het belang zijn van de
omringende gemeenten, die een
deel van de arbeidskrachten „leve
ren”. Daarnaast bieden enkele ge
meenten grote mogelijkheden voor
de recreatie. Sneek „levert” op haar
beurt de rècreatiezoekenden aan
deze gemeenten. Het is wel duide
lijk, dat de functie van Sneek als
centrum van de Zuidwesthoek een
zeer belangrijke is. En dan heb
ben we het nog niet eens gehad
over de verbindingen (wegen,
spoorlijn, kanalen), de woning
bouw en de cultuur, waarover van-
Met ingang van 1 april a.s. zal de
Sneker Scheepsbouw Unie aan de
Valkstraat, directeur de heer A. Nug-
teren, worden opgeheven. Voor dit be
drijf. waar op het ogenblik zeven man
werken, is in Sneek geen emplooi.
Voor het personeel wordt een regeling
getroffen met een ander bedrijf.
De heer Nugteren zal zeer waar
schijnlijk in Vlissingen trachten een
voortzetting van het bedrijf mogelijk
te maken.
De grond en de bedrijfsgebouwen
zijn via makelaarskantoor Bos en Wind
reeds verkocht aan aannemingsmaat-
schappij Friso N.V., die deze gaat ge
bruiken voor uitbreiding van haar
eigen bedrijf.
De heer Nugteren vertelde ons, dat
vooral het niet genoeg kunnen doen
aan nieuwbouw oorzaak is. Bovendien
krijgt het bedrijf te weinig reparatie-
orders. Dat komt omdat de grotere
schepen als ze al in reparatie moeten,
meestal in het westen blijven liggen.
Dit is ook de reden, dat hij zijn geluk
nu elders gaat beproeven.