I Nota b. en w. over zuidelij ke ringweg Nieuw advies inzake bouw van autoboxen in Lemmerwegwijk o W Y M BRITS ER A DEEL IJLST Waterpoort-krabbels ra Sp voor Financiële consequenties gemeente: 2 miljoen van en Sneker Scheepsbouw Unie wordt opgeheven Kleuter hij oversteken gegrepen door vrachtauto Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, Mj 123e jaargang nr 12 DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD Oorzaak: gebrek aan orders rij grote schade aan truck in Uitwellingerga I 2 Donderdag 8 februari 1968 Harm de Hoop uit Woudsend krijgt rolstoel g If In de plaatwerkerij van autospuitbedrijf en uitdeukinrichting Sluyter, Kamerlingh Onnesstraat, staat momenteel een MG Twen S.U. cabriolet van het jaar 1929. De trotse eigenaar is de heer C. Mollema uit Bolsward. De wagen is in 1959 geïmporteerd uit Enge- land door iemand uit Alkmaar. Voor zover bekend rijden er nog maar twee van dit type in Nederland rond: de MG-club Neder land heeft er één van en dhr. Mollema bezit de andere. Deze is bij toeval tegen de wagen opgelopen. Hij was namelijk op zoek naar onderdelen voor zijn andere wagen, een witte MG sport van het jaar 1956. Hij vond deze onderdelen bij een autohandelaar in Alk maar. Hier vond hij ook de oude MG. Het is altijd al zijn wens ge weest nog eens een „oud brikje” te bezitten en dit zelf op te knap pen. Hij was dan nu in de gelegenheid en besloot daarom na enig wikken en wegen „Het was een vrij kostbare geschiedenis”) het wagentje te kopen. Er ligt een 1500 cc 4-cilinder motor in, die goed was voor bijna 160 km per uur. Hoewel de wagen al bijna veertig jaar oud is, kan er toch nog vlot zo’n 100 km/uur mee worden gereden. Maar om er zo’n hoge snelheid mee te rijden is niet verantwoord met het oog op de ouderdom van de wagen. Deze zal weer in de originele kleu ren, geheel groen met zwarte spatborden, worden gespoten in de hypermoderne moffelcabine van de heer Sluyter. „Dat hij nog eens in Sneek in een moffelcabine zou komen te staan, kon het wagentje veertig jaar geleden ook niet dromen”, aldus de heer Sluyter jr., die er zelf ook enthousiast aan meewerkt. „Oude auto’s opknap pen is een mooie hobby, maar er gaat ontzettend veel geld en tijd inzitten”, zo vertelde de heer Mollema. Het is de bedoeling dat de wagen medio maart klaar zal zijn. Sneeker Nieuwsblad is een aecombineerde uHaave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en l twee in plaats van VERBETERING SLACHTHUIS IWi— Sinds kort is onze gemeente een vrou welijke ambtenaar van de burgerlijke stand rijk: mevr. W. Unema-Ehlhardt. Gistermiddag kreeg zij haar eerste huwelijk te voltrekken. De eer om door een vrouw te worden „getrouwd” viel te beurt aan Geert Gragt (24) en Willy Gerda Haga (21). De bezwaren die in de raad tegen de voorgenomen bouw rezen, richtten zich in hoofdzaak tegen de geringe slachte dieren hangend te laten ver bloeden. De 5-jarige Peter de Backker werd dinsdagmorgen bij het oversteken van de Leeuwarderweg bij de Bonifatius- school aangereden door een vracht auto, bestuurd door de heer C.W. uit Sneek, en enkele meters meegesleurd. Het jongetje liep hierbij geen ernstig letsel op. Advertentieprijs: 15 cent per mm. Bij kontrakt handelsadvertentaes lager. Abonnementsprijs f4,— □er hall jaar. Franko per oost f6,per half jaar. Giro 85 07 48 ten name van Sneeker Nieuwsblad. Verscimnt MAANDAGS an DONDERDAGS Santooi vooi administratie en redaktie GEDEMPTE POL 6 Telefoon 05150 - 3005 Redacteur H. A. de Boer Telefoon 4091 Het tracé van de rijksrondweg staat nog niet vast. Voor de gemeentelijke rondweg wel. Het aansluitingspunt ligt tegenover de aansluiting van het in dustrieterrein op rijksweg 43. Aan de westzijde ligt dit punt ongeveer 725 m westelijk van de aansluiting van de Hemdijk, ter hoogte van het depot van Rijkswaterstaat. Gedacht wordt aan de bouw van een vaste overspanning over de Woudvaart en van een beweegbare brug over de Geeuw. De doorvaarthoogte van de brug over de Woudvaart is in het plan gesteld op 4,50 FZP. Bij Rijkswaterstaat denkt men er op dit ogenblik nog niet over te begin nen met het doortrekken van rijksweg 43 ten zuiden van Sneek, in de vorm van een nieuwe verbinding tussen het weggedeelte Sneek-Joure en het ge deelte Sneek-Bolsward. Het treffen van voorzieningen op korte termijn is echter noodzakelijk. Daarom wordt door Rijkswaterstaat bepleit, dat er ten zuiden van Sneek een gordel- of ringweg wordt aangelegd, die in eerste in stantie voor het doorgaande verkeer de functie van onderdeel van rijksweg 43 vervult, doch later als gemeentelijke ringweg kan fungeren. aanleg van een rijwielpad ter breedte van 3 m tussen de aansluiting nabij het industrieterrein en de Hemdijk. Daar bij wordt deels gebruik gemaakt van de straten aan de zuidelijke rand van de uitbreidingen Lemmerweg west- en oostzijde. De kosten van het maken van de rij wielpaden, welke geheel voor reke ning van de gemeente komen, worden geraamd op f 649.000. Voorlopig krijgt alleen de Westhemstraat een aanslui ting op de rondweg. Er wordt rekening mee gehouden, dat tussen Lemmerweg en Woudvaart een agrarische overweg moet worden gemaakt. Behalve de on derdoorgang langs de oostzijde van de Woudvaart (voer de gemeentereini- ging) zijn nog twee onderdoorgangen geprojecteerd, t.w. één aan de westkant van de Woudvaart en één aan de oost kant van de Geeuw. De totale kosten van de rondweg met inbegrip van de baanverdubbeling van de Lemmerweg, doch zonder grondaankoop en verkeerslichtinstal- laties, worden geraamd op f 9 miljoen. De financiële consequenties voor de ge meente belopen ruw geschat een be drag van ruim f 2 miljoen. Voor de ten laste van de gemeente komende inves teringen is een bijdrage gevraagd uit de pot voor verbetering van de infra structuur van het noorden des lands. B. en w. merken in de nota op, dat zij zich in het algemeen wel met het plan en de te stellen voorwaarden kun nen verenigen. Hoewel de verbinding via een fietspad langs de rondweg vrij wel niet of slechts weinig korter is in vergelijking met de huidige afstand, menen b. en w. toch, dat van de ge legenheid gebruik moet worden ge maakt dit aan te leggen. Als ’t nu niet gebeurt, bestaat er later praktisch geen mogelijkheid meer. Wanneer in het Van de raad wordt verder ’n krediet gevraagd van f 87.700,voor ’t treffen van voorzieningen in het openbaar slachthuis. Het gaat om vernieuwing van vloeren, betegeling van de wanden, wijziging van de elektrische installatie, aanbrengen van elektrische lieren, aan schaffing van 10 loopkatten, ’n schrap- machine, een broeikuip en 6 verrijd bare burries en een installatie om ge- SNEEKER NIEUWSBLAD Door deze voorzieningen wordt tege moet gekomen aan de z.g. EEG-eisen, d.w.z. slachtingen ten behoeve van ex port naar de EEG-landen worden nu mogelijk. Bij de ingekomen stukken is een verzoek om ontslag van mej. G. H. Piebenga als onderwijzeres aan de Gysbert Japiksschool. De raad wordt voorgesteld de heer B. Engelsma opnieuw te benoemen in de commissie van toezicht op het mid delbaar onderwijs in Sneek en wel tot 1 augustus, als de z.g. mammoet wet in werking treedt. 'S De 17-jarige Harm de Hoop uit Woudsend krijgt vandaag een elek trische rolstoel aangeboden door de matrozen van Hr. Ms. Onderzeeboot- jager „Friesland”. De jongen wordt verpleegd in het kinderrevalidatie centrum „Lyndensteijn” te Beetster- zwaag. Het geld voor de rolstoel is tijdens enkele reizen bijelkaar gebracht. Be sloten werd het te schenken aan een invalide uit Friesland. In overleg met enige instanties werd besloten, dat Harm de gelukkige zou worden. avond ook zal worden gesproken. Al deze zaken hangen nauw met elkaar samen. Ze bepalen samen de leefbaarheid van dit gebied. Het bestuur van de Noord-Neder- landse Kunstijsbaan te Heerenveen heeft alle gemeenten in het noord t van ons land aangeschreven met een verzoek om subsidie. Enkele gemeenten hebben hiertoe reeds be sloten, andere het verzoek afge wezen. In Sneek en Wymbritsera deel zullen de colleges van b. en w. eerst advies uitbrengen aan de raden. Zonder twijfel is de Hee- renveense kunstijsbaan van grote betekenis voor het hele noorden en het is dan ook heel redelijk, dat de gemeenschap in dit gewest bij springt als er tekorten zijn in de exploitatie. Het lijkt ons evenwel logischer, dat in dat geval de pro vincies bijspringen. Nu krijg je de situatie, dat de ene gemeente wel subsidieert en de andere niet. Nog afgezien van de vraag of gelden uit de gemeentekas bestemd mogen worden voor een object buiten de gemeentegrenzen, terwijl er binnen de grenzen zoveel is dat gemeen telijke steun best kan gebruiken. We zien de adviezen van de colleges en de besluiten van de raden dan ook met belangstelling tegemoet. De kans is groot, dat het Stedelijk Muziekkorps binnenkort drie da- mes-muzikanten zal tellen onder zijn leden. Mevr. Schilstra zal dan niet meer zo alleen zijn tussen al die mannen. In ,,de Notenkraker” van januari welk blad ons deze week bereikte lazen wij, dat mej. Ter plaatse van de van een van ver- keerslichteninstallatie te voorziene kruising met de Lemmerweg zal een baanverdubbeling worden gemaakt. Gelet op het dan nog resterende korte gedeelte enkele baan tot de baanver dubbeling ter plaatse van de kruising van de Frieswijkstraat met de Lem merweg en de daaraan verbonden ver keerstechnische voordelen, zal het ge deelte van de Lemmerweg tussen de beide kruispunten geheel worden ver dubbeld door de aanleg van een twee de baan aan de westzijde, met behoud van een voet- en rijwielpad aldaar. Het voetpad wordt tot over de krui sing met de rondweg doorgetrokken en aangesloten op een nieuwe uitweg van het voetbalterrein. Het bestaande gebruik van de uitweg van het voetbal terrein, ook voor motorvoertuigen, zal in verband met de ligging in de baan verdubbeling moeten vervallen. TWEE RIJBANEN Dinsdagmorgen om half acht is een trailer van de firma L. Portena en Zoon te Langweer door de gladheid geslipt en naast de weg beland. Het ongeval gebeurde ter hoogte van Uit- wellingerga aan de oostkant van het Prinses Margrietkanaal. De trailer kwam half over de bermsloot terecht en is vrij zwaar beschadigd. De 21- jarige bestuurder IJ.L. uit Langweer klaagde over inwendige pijnen en werd daarom naar zijn huis vervoerd. Hij is echter alweer in dienst genomen. oog wordt gehouden, dat de aan te leg gen rondweg in een later stadium een onderdeel van het gemeentelijk wegen stelsel gaat vormen, zo schrijven zij, lijkt de aanleg van een fietspad ons zeer gewenst. De rondweg zal bestaan uit twee rij banen, elk ter breedte van 7,25 m, gescheiden door een middenberm van 6 m breedte; bij de kunstwerken is de breedte van de middenberm teruggé- bracht tot 4 m en in verband met het reeds aan de oostkant van de baansplitsing bij het industrieterrein gemaakte werk vanaf de brug over de Woudvaart naar deze baansplitsing uitlopend tot 8 m. Gedacht wordt aan een gelijkvloerse kruising met de spoorlijn Sneek-Stave- ren, voorzien van z.g. ahobs (automa tische halve afsluitbomen). Over deze oplossing is nog overleg gaande met de N.V. Nederlandse spoorwegen. Teneinde voor de brug over de Geeuw, die een doorvaarthoogte van 3 meter zal krijgen, verantwoorde op ritten te krijgen, zal het nodig zijn de Geeuw over een lengte van 700 m zuidoostelijke richting te verleggen. De weg Sneek-IJlst zal, bij een ge lijkvloerse kruising van de spoorbaan, een aansluiting op de ringweg verkrij gen. Hier zal dan een verkeerslichten installatie moeten worden aangebracht. Het plan voorziet verder nog in de diepte van de achtertuinen bij de eind- woningen indien tot uitvoering van het plan zou worden overgegaan. Wel zijn in het ingediende bezwaarschrift nog een aantal andere elementen naar vo ren gebracht, zoals de geluidshinder, de overlast van tegen de garagedeuren voetballende jeugd, het rommelige uit zicht bij het wassen en repareren van auto’s, met name tijdens het weekend, maar bij de behandeling op 19 decem ber j.l. is gebleken, dat deze niet als overwegende bezwaren tegen de bouw worden aangemerkt. Bij nadere bestudering van deze zaak zijn b. en w. tot de conclusie ge komen, dat aan de bezwaren van de geringe diepte van de tuinen voor een belangrijk deel kan worden tegemoet gekomen en een voor de aangrenzen de bewoners bevredigende oplossing kan worden verkregen door de bouw van twee in plaats van drie garages op elk van de aangegeven plaatsen. Een suggestie in deze zin werd aan het slot van de behandeling van het be zwaarschrift in de vergadering van 19 december j.l. ook door een van de raadsleden gedaan. De kleinste afstand van de achter gevel (niet van de uitgebouwde schuur) tot de garagemuur bij de bouw van twee boxen bedraagt 9,24 m. Na aftrek van de breedte van het achterpad ad 1,20 m, blijft als diepte van de tuin dus over 8,04 m. Bij drie boxen zijn deze maten respectievelijk 7,79 en 6,59 m. De bouw van drie boxen betekent, uitgaande van een gelijke bouwterreinopbrengst, dat de grondprijs per box f 1.500,gaat bedragen. Verder brengt de bouw van telkens twee boxen een geringe ver hoging van de bouwkosten per box met zich mee. De op basis van deze gewijzigde grond- en bouwkosten op gezette exploitatieopzet resulteert in ’n maandhuur per box van f 32,het geen aanvaardbaar wordt geacht. Het kind stond met een groep an dere kinderen op het trottoir opgesteld om over te steken. Bij het oversteken van de weg hield één van de leidsters de kinderen tegen, maar Peter zag kans zich los te maken met als gevolg dat hij door de vrachtauto werd gegrepen. Voor een onderzoek werd het jongetje door zijn vader met een auto naar het ziekenhuis gebracht. Clara Kornelis uit Oosterend de stoute schoenen heeft aangetrokken en zich als lid heeft aangemeld. Het bestuur probeert nog om mej. Gerda Beek uit Leeuwarden over te halen dit voorbeeld te volgen. Goed voor beeld doet goed volgen, zegt men wel. We zijn benieuwd of het korps nu ook meer aanmeldingen krijgt van blaaslustige dames. In hetzelfde nummer van „de Notenkraker” wordt met dankbaar heid teruggeblikt op de uitvoerin gen, die zo’n groot succes zijn ge worden. Zaterdag 9 maart a.s. zal het korps op het Topconcours in Arnhem spelen. Wie weet welke successen de Snekers hopelijk nog meer staan te wachten. De Bond van Friese Vogelbe- schermings Wachten (BFVW) heeft een beroep gedaan op de gemeente besturen en andere instanties die met ruilverkavelingen e.d. te ma ken hebben om de voor vogels be langrijke broedgebieden te sparen. Er wordt op gewezen, dat als ge volg van werken in het kader van ruilverkavelingen, ontwaterings- plannen, waterschapsconcentraties en recreatieobjecten vaak talrijke broed- en pleisterplaatsen worden aangetast of als zodanig geheel ver loren gaan. Het beroep van de bond is zeker niet overbodig. Er is in de loop der jaren door de mens al heel wat verwoest en daarom kun-en we niet zuinig genoeg zijn met onze laatste stukjes mooie natuur. Hope lijk is het beroep dan ook niet tevergeefs. B. en w. van Sneek doen de raad een nieuw advies betreffende het be zwaarschrift van een aantal bewoners van de Lemmerwegwijk-oost tegen de voorgenomen bouw van 15 autoboxen. B. en w. stellen voor het eerder geno men raadsbesluit waarbij tot de bouw van 15 autoboxen werd besloten te wijzigen in die zin, dat 10 in plaats van 15 autoboxen worden gebouwd. Het beschikbaar gestelde krediet kan worden verminderd. De behandeling van het eerder gedane advies werd in een vorige raadsvergadering aangehou den nadat verschillende raadsleden hadden verzocht deze zaak nog eens te onderzoeken. Men ging er eens breed voor zit ten gisteravond in de raad van Wymbritseradeel. Het was ook een moeilijk probleem: waar zou het nieuwe bejaardentehuis moeten worden gebouwd, in Heeg of Schar- negoutum? B. en w. hadden geen voorstel ingediend, de raad moest er zelf uit zien te komen. Achteraf geloven wij, dat de beslissing om Heeg te nemen wel juist is. Maar dat deze beslissing op deze wijze tot stand moest komen, na eindelo ze discussie, afwegen van voor en tegen, is zeer de vraag. Het is im mers duidelijk, dat er toch altijd èn mensen zullen zijn die voorkeur hebben voor de ene èn die liever een andere plaats willen om hun levensavond te genieten. Men kan het dus nooit iedereen naar de zin maken. En je kunt de mensen ook niet dwingen. Ze komen echt niet naar Scharnegoutum of naar Heeg, als ze dat niet willen afgezien van de noodsituaties. Zodat deze zaak tenslotte toch teruggebracht kan worden tot een heel praktische: waar gaat de voorkeur van de po tentiële bewoners naar uit? Zou het niet mogelijk zijn geweest om een simpel enquêteformuliertje samen te stellen, dat naar b.v. alle inwo ners van boven de 65 jaar werd gestuurd (in het bevolkingsregister heeft men alle namen en adressen) en waar de toekomstige bewoners in de hele gemeente op konden ver melden of ze in Heeg of Scharne goutum zouden willen wonen? De uitslag van een dergelijke enquête zou de keus voor de raadsleden heb ben vergemakkelijkt en een hele hoop tijd hebben bespaard. Vanavond gaat er een forum on der aanvoering van burgemeester Rasterhoff zich bezig houden met de Friese Zuidwesthoek. Vooral de functie van Sneek als centrum van dit wondermooie gebied, nu en in de toekomst, krijgt de aandacht. Meer dan een vierde van de totale bevolking (ruim 25.000 van de ruim 91.000) woont in de Waterpoortstad. We nemen dan voor het gemak de 13 gemeenten, waar de Stichting Sudergoa haar werkterrein heeft: Sneek, Ijlst, Wymbritseradeel, Doniawerstal, Lemsterland, Gaas- terland, Sloten, Hemelumer Olde- ferd, Staveren, Hindeloopen, Wor- kum, Bolsward en Wonseradeel. Onder centrum zal men vooral moeten verstaan: verzorgingscen trum. Mensen uit de hele Zuidwest hoek komen winkelen in Sneek. Scholieren ontvangen hier hun voortgezet onderwijs. De Sneker veemarkt is van grote betekenis voor de boeren in de Zuidwesthoek. Doordat Sneek kern is geniet de gemeente bijzondere faciliteiten, die de vestiging van industrie moeten bevorderen. Die industrie is brood nodig om de mensen werk te ver schaffen. Jammer genoeg is de werkloosheid aan de hoge kant op het ogenblik, vergeleken met an dere streken in ons land. Er zou nog meer industrie moeten komen. Dat zou ook in het belang zijn van de omringende gemeenten, die een deel van de arbeidskrachten „leve ren”. Daarnaast bieden enkele ge meenten grote mogelijkheden voor de recreatie. Sneek „levert” op haar beurt de rècreatiezoekenden aan deze gemeenten. Het is wel duide lijk, dat de functie van Sneek als centrum van de Zuidwesthoek een zeer belangrijke is. En dan heb ben we het nog niet eens gehad over de verbindingen (wegen, spoorlijn, kanalen), de woning bouw en de cultuur, waarover van- Met ingang van 1 april a.s. zal de Sneker Scheepsbouw Unie aan de Valkstraat, directeur de heer A. Nug- teren, worden opgeheven. Voor dit be drijf. waar op het ogenblik zeven man werken, is in Sneek geen emplooi. Voor het personeel wordt een regeling getroffen met een ander bedrijf. De heer Nugteren zal zeer waar schijnlijk in Vlissingen trachten een voortzetting van het bedrijf mogelijk te maken. De grond en de bedrijfsgebouwen zijn via makelaarskantoor Bos en Wind reeds verkocht aan aannemingsmaat- schappij Friso N.V., die deze gaat ge bruiken voor uitbreiding van haar eigen bedrijf. De heer Nugteren vertelde ons, dat vooral het niet genoeg kunnen doen aan nieuwbouw oorzaak is. Bovendien krijgt het bedrijf te weinig reparatie- orders. Dat komt omdat de grotere schepen als ze al in reparatie moeten, meestal in het westen blijven liggen. Dit is ook de reden, dat hij zijn geluk nu elders gaat beproeven.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1