toekomstige stads-rondweg
I
I
i
5
l’
l'
Waterpoort-krabbels
Ir
I
en
7 weemaal aantekening „tegen” in Sneker raad
Bezorgdheid over veiligheid
Nietuv voorstel b. en iv. inzake
autoboxen kreeg maar 11 stemmen
W Y M BRITS ER A DEEL
IJLST
van
116 premiewoningen Patrimonium in Stadsfenne
Vragen over brief, wrak,
Oosterdijk, veiligheidsglas
en insteekhaven
I-
i E
I
de gemeenten SNEEK,
Officieel Orgaan
VERONTRUSTING OVER
HOGE GRONDPRIJZEN
123e jaargang nr 14
Donderdag 15 febr. 1968
DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
i
Deventer politie
commissaris, in Sneek
begonnen, met pensioen
i’
i'
i'
I
l'
i
Recreant* in Leeuwarden
ruim tweemaal zo groot
aecembtneerde urtaave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en
Het Sneeker Nieuwsblad is een
Jongetje onder auto
in Stationsstraat
Griene Krüs Ine yn
Gaestmar sprekster oer
seksuele foarljocliting
SNEEKER NIEUWSBLAD
S
rr
het doorgaand verkeer wordt afgeslo-
ging
van
komen, werd het vol gegooid
onder ging in de
oplossing om het, schip te verwij-
rubriek
Ruim tweemaal zo groot
den tot alleen de spanten nog
maar boven water uitstaken. Dit
men
water gedicht en heeft de brand
weer het schip leeggepomt. Gis-
onbestuurbaar en liep daardc .r
ook nog een keer vast. Er moest
nog een sleepboot can te pas ko
men om het iveer vlot te trek-
V er schijnt MAANDAGS
en DONDERDAGS
Kantoor voor
administratie en redaktie
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 05150 - 3005
Redacteur h A de Boer
Telefoon 4091
I
I
l'
I*
I
I
I
I
I
I
I
I
l’
I1
l'
I
I
I
I
l'
I
I
I
I
I
I'
I
I
I
I
I
I
I
I
I
l'
I
I
I1
I
I
I
I
I
l'
l'
l'
l'
l'
J
J
I
I
Eén van die vragen luidde b.v.
wa:
I
I
I
I
I
l'
I
I
l'
i
l'
I*
l'
I
l'
l'
l'
I1
l'
l'
Op 29 februari a.s. zal de heer J.
Oosting, commissaris van politie te
Deventer wegens pensionering afscheid
nemen als commissaris. De heer Oos
ting, die op 2 februari 1908 te Borger
werd geboren en de h.b.s. in Ter Apel
bezocht, begon zijn politieloopbaan als
volontair bij de gemeentepolitie te
Sneek.
Ik vraag mij af of het zó moet, of het
niet anders, veiliger kan. Hoe? Dit is
een zaak van specialisten, van ver-
keersdeskundigen.
Zij vroeg wie het college van advies
heeft gediend bij het overleg met
Rijkswaterstaat. Ook de raad heeft bij
’t nemen van een beslissing deskundige
advies nodig. Hoe is de mening van de
stedebouwkundige?
Aan de 15 punten op de agenda
werd ter elfder ure nog een 16de toe
gevoegd: het voorstel om aan het be
stuur van de Woningstichting Patri
monium medewerking te verlenen
voor de bouw van een complex van
116 eengezinswoningen in de premie-
sector, bestemd voor de verhuur, in de
Stadsfenne.
De medewerking bestaat uit het in
eigendom overdragen van de voor de
bouw benodigde grond, het toekennen
van een jaarlijkse bijdrage in de
exploitatiekosten der te bouwen wo
ningen, gelijk aan de uit ’s rijks kas
aan de gemeente te verlenen bijdrage,
en het garanderen van de betaling van
renten en aflossing van een door de
Stichting op te nemen geldlening.
Het betreft hier de bouw van wonin
gen volgens een z.g. keuze-plan. Door
de gemeente kan tot 100% van de
stichtingskosten garantie worden ver
leend indien op voet van de regeling
voor particuliere huurwoningen zonder
rijksleningen keuze-woningen worden
gebouwd.
Het door de woningstichting inge
diende bouwplan omvat de bouw van
116 eengezinswoningen volgens een
keuzeplan van architect J. Martini te
Groningen, gemaakt in samenwerking
met het Technisch Bureau van de
Nationale Woningraad te Amsterdam,
te bouwen in de wijkjes Meliere en
Olde Ee in het plan Stadsfenne, t.w.
VAN DIJK VRAAGT
VERDAGING
De voorzitter vertelde, dat enkele
ambtenaren er nachtwerk aan hadden
gehad om de stukken voor deze raads
vergadering op tijd gereed te hebben.
Enkele uren voor de aanvang van de
vergadering was het gelukt. Er moest
met dit voorstel spoed worden betracht
omdat anders andere gemeenten Sneek
wel eens voor konden zijn bij het mi
nisterie. Een kwestie van wie ’t eerst
komt, ’t eerst maalt.
De heer Van Dijk vond toch, dat de
tijd om de stukken te bestuderen on
voldoende was en vroeg verdaging.
De voorzitter meende, dat het finan
ciële risico voor de gemeente aan
vaardbaar is. Het is een goed plan en
het zou jammer zijn als het onder de
tafel raakte op het ministerie. Daarom
graag deze avond nog een besluit.
Mevr. De Graaff en de heer J. P. de
Vries vonden ook, dat de zaak niet
moest worden vertraagd. De heer Van
Dijk wilde eventueel een extra raads
vergadering. De heer Gerrits opperde
de mogelijkheid de vergadering even
te schorsen om gelegenheid te geven
de zaak nader te bestuderen.
De heer Meijer verklaarde het be-
langrijker te vinden, dat er woningen
Advertentieprijs;
15 cent per mm.
Bij kontrak!
handelsadvertenties
lager.
Abonnementsprijs 4,—
per half jaar. Franko per
post £6,— per half jaar.
Giro 85 07 48 ten narfie
van Sneeker Nieuwsblad.
stad zouden zijn, zou het doel van de
weg verloren gaan. Maar voor Rijks
waterstaat zou een uitbreiding hiervan
onaanvaardbaar zijn. Aan de voorbe
reiding van de onteigeningsprocedures
wordt reeds gewerkt. De Lemmerweg
zal in de toekomst aan betekenis af
nemen als de nieuwe rijksweg 38 naar
Joure gereed is en de Zuidwesthoek-
weg is doorgetrokken tot Koudum. Er
is overleg geweest over een viaduct
over de spoorlijn, maar dan zou de weg
Sneek-IJlst niet kunnen worden aan
gesloten. Daarom wordt overwogen
hier gelijkvloerse kruisingen te maken.
Maar de medewerking van de Ned.
Spoorwegen is ook nog nodig.
Wethouder Baaijens zei, dat het be
langrijkste is, dat we de weg krijgen.
Hij vond het fijn, dat de raad het fiets
pad, ondanks de hoge kosten, heeft
geaccepteerd. B. en w. hebben er lang
tegenaan gehangen; het rijk had aan
vankelijk weinig interesse hiervoor.
Het fietspad maakt tevens, dat het
aantal viaducten moet worden beperkt.
Maar het is van groot belang vooral
voor de vele scholieren, die uit de rich
ting Heerenveen in het westelijke deel
van Sneek (o.a. ’t chr. lyceum) school
gaan. Als er over de spoorlijn een via
duct zou komen, zou het fietspad door
de lange afrit pas bij de rijksweg onder
IJsbrechtum uitkomen. De fietsers
zouden dan weer terug moeten. Voor
hun veiligheid daarom het offer van
de viaducten.
Mevr. De Graaff merkte op, dat de
weg Sneek-IJlst ook aan betekenis
verliest als IJlst haar verbinding met
de Lemmerweg heeft. Zij bleef bij haar
bezwaren en vond, dat men het hier
met de veiligheid op een akkoordje
heeft gegooid. De heer J. P. de Vries,
dacht dat het treinverkeer over de
spoorlijn in de toekomst misschien
minder zou worden. Hij vond daarom
ook de rijwielpaden belangrijker dan
een viaduct. De heer Gerrits dacht, dat
de viaducten hun betekenis zouden
verliezen als de weg straks (over een
jaar of tien) helemaal een gemeente
lijke weg wordt. Denkt u dan dat er
zo gauw al een weg bij komt? vroeg de
heer Poiesz. Gerrits: In rijkstermen ge
sproken wel. Waarop mevr. De Graaff:
U kunt niet in rijkstermen spreken.
vervolg op pag. 7
guldens gekost.
Tendentieuze publiciteit in
pers, plaatselijk en provinciaal. De
ze woorden werden dinsdagavond
door raadslid Gerrits ge1'-'—.ikt., Het
Ondanks het late uur hadden enkele
raadsleden nog vragen aan het college.
Mevr. De Graaff had „De Wip” gele
zen. Daarin had een stukje haar aan
dacht getrokken over de uitbreiding
van de speeltuin in de Lemmerweg-
wijk. De speeltuinvereniging had in
oktober een brief geschreven aan b. en
w. over deze zaak en in januari nog
geen antwoord. De schrijver in „De
Wip” noemde dit onbegrijpelijk. Mevr.
De Graaff wilde graag weten hoe dit
zat.
Wethouder Visser dacht, dat het
goed journalistiek gebruik is om hoor
en wederhoor toe te passen voor men
iets schrijft. Als de schrijver van het
stukje zich persoonlijk met het col
lege in verbinding had gesteld, had hij
kunnen horen wat de moeilijkheden
waren. Eén dezer dagen zou er trou
wens een brief weggaan, waarin de
vereniging nieuwe grond aan de Ype
Staakstraat wordt aangeboden als tij
delijke oplossing. De gevraagde grond
aan de Gonggrijpstraat is niet meer
beschikbaar. Door de onzekerheid over
de bestemming van deze grond is het
antwoorden erbij gebleven.
Mevr. Unema vroeg wat er met de
oude mijnenveger in de Geeuw gaat
gebeuren, waarop de voorzitter ver
telde, dat de volgende dag de „begra
fenis” zou plaatsvinden op de bodem
van de Geeuw. Zie onze
Waterpoortkrabbels. Red.).
De heer Gerrits kwam nog even te
rug op de schriftelijke vragen die hij
had gesteld over het wegdek van de
Oosterdijk. De vraagstelling had al
leen ten doel, verklaarde hij, om b. en
w. de gelegenheid te geven zich te
verweren tegen de „tendentieuze pu
bliciteit in de pers, plaatselijk en pro
vinciaal”. B. en w. zouden daar nu i ‘s
tegenover kunnen stellen om de publi
citeit rondom deze zaak tot de nor
male proporties terug te brengen.
Ook vroeg hij waarom een bewoner
van de Oosterdijk op zijn schrijven van
17 aug. 1967 aan de dienst gemeente
werken geen antwoord heeft ontvan
gen. De voorzitter antwoordde, dat de
Oosterdijk een probleem is, dat b. en
w. bezighoudt.
De heer Gerrits had nog een vraag.
Over veiligheidsglas in gymnastieklo
kalen, n.a.v. een ongeval, onlangs in
Oenkerk gebeurd.
Wethouder Baaijens deelde mee, dat
in de gymnastiekzalen van de ge
meente en ook in de sporthal steeds
onbreekbaar glas is gebruikt. Er zijn
nog nooit klachten over geweest.
Als allerlaatste kwam de heer Poiesz
en aan
zienlijk belangrijker dan die van het
vorige jaar; zo kan in enkele woorden
de Recreanatentoonstelling van dit
jaar worden gekarakteriseerd. Van za
terdag 31 maart tot en met woensdag 3
april zal deze Recreana gehouden wor
den in de Frieslandhal in Leeuwarden.
Meer dan honderd bedrijven en instel-
„Het moet ons, als ’t goed is, verheugen dat Sneek een rondweg
krygt”, zo vond mevr. De Graaff dinsdagavond. De Sneker raad hield
zich uitvoerig bezig met de nota, die b. en w. over deze gemeentelijke
„gordelweg” hadden opgesteld. „Toch, aldus mevr. De Graaff, ben ik
met dit project, zoals het hier uitgewerkt voor ons ligt, niet bijzonder
gelukkig. Ik ben teleurgesteld”. Zij toonde zich zeer bezorgd over de
veiligheid op deze nieuwe weg. Liever zou zij dan ook de raad beter ge
ïnformeerd zien. Meer inzicht in de ontwikkeling is nodig, meer advies
cn oriëntatie bij steden met ervaring. Zij liet zich door burgemeester
ning per jaar worden ontvangen voor
keuze-woningen, welke verhuurd wor
den aan minder draagkrachtige ge
zinnen, waartoe worden gerekend ge
zinnen, waarvan het gezinshoofd een
inkomen heeft, dat beneden het ge
middeld arbeiders-inkomen ter plaatse
ligt. De verleende bijdrage tot een be
drag van f 500,zal dan in beginsel
blijvend zijn.
De totale oppervlakte van de perce
len bedraagt ongeveer 18.700 m2, waar,
voor een prijs van f 39,per m2
wordt bedongen. In de toekomst kun
nen er in Meliere en Olde Ee nog een
62-tal autoboxen worden gebouwd, 31
in elke wijk.
Het wrak van de oude mijnen
veger „Terschelling” is gister in
de Geeuw „begraven”. Het schip,
dat met oud en nieuw in brand
was gestoken, vormde een hin
derlijk obstakel in de Geeuw.
Het was dan ook zaak het wrak
zo spoedig mogelijk te verwijde
ren. Het Rijk, eigenaar van het
schip, gaf Domeinen opdracht
dit te doen. Daar wist men ech
ter niet hoe men deze zaak' aan
moest pakken. De opd.ra.cht be- siechte wegdek in de Oosterdijk. En ten. Burgemeester Rasterhoff ver-
Slob, commandant van de brand- nalering van de stunt van de heer richting Lemmer, dat zijn weg in de
weer alhier. Ongeveer ’n maand
geleden stak de brandweer de
’e
Het vijfjarige jongetje K. Gorsane
kreeg' dinsdagmo: :n een beenbreuk cn
een hoofdwonde toen hij in 'e S' ‘ions-
straat werd gegrepen door een passe
rende auto.
Het g.'. Je c.nsrtreeks 12 uur. De
bestuurder van de auto, de heer
H.O. uit IJlst kon de knaap met
meer ontwijken toen deze achter een
bestelauto, die hem net was gepas
seerd, plotseling de rijbaan zou over
steken. Hij brak zijn rechter onder
been. Met een personena'. 'o is hij naar
het ziekenhuis gebracht.
De ófdieling „de Gaestmar-Nijhü-
zum” fan it Griene Krüs hie forline
wike har ledegearkomste under lie-
ding fan har foarsitter, de hear A. van
der Goot.
Ut it forslach fan de skriuwer, de
hear K. van Gosliga, koe men gewaer
wurde dat de ófdieling 87 leden hat.
Yn it ófroune jier wie bigoun mei in
„bejaardensoos”. Dizze soos fait der sa
yn, dat se ek al bisocht wurdt troch
guon dy ’t noch net 65 jier binne. Ek
de ponghalder koe in knap lüd hearre
litte.
Hjirnei krige de sprekster suster Van
der Sloot üt Snits, it wurd. Boppe har
ynlieding stie: „Seksuele voorlichting”.
Dat matte wy net sjen as it ynpompen
fan in soad kennis. Hoewol dat wol
wearde hat; mar it wichtichste is dochs
it foarlibjen fan de alders, de bining
mei oare gesinsleden, koart sein de
goede ündergroun thus.
Wy matte net bang wéze foar in ge
sprek mei de bern. Somtiden moatte
wy it p..;et dar „p bringe, as de bern
Rasterhoff niet overtuigen en vroeg de aantekening, dat zij geacht wilde
worden er tegen te zijn.
Er waren deze avond nog een paar
punten, die de raad kennelijk zwaar
lagen. De heer Jonkers was dermate
verontrust over de hoge grondprijzen,
dat ook hij aantekening vroeg tegen te
zijn. Ditmaal betrof het de aankoop
van de boerderij Groot Tinga 3 met
landerijen. Tweemaal een aantekening
dus. Voor 8 van de 19 raadsleden was
het nader advies betreffende een be
zwaarschrift tegen de voorgenomen
bouw van autoboxen zelfs helemaal
onaanvaardbaar. Gelukkig voor b. en
w. werd hun voorstel dat er nu 10
in plaats van 15 boxen in de Lemmer -
wegwijk-oost worden gebouwd met
11 stemmen voor aangenomen. AI met
al duurde de vergadering ondanks dat
er maar 16 punten op de agenda prijk
ten, ruim 3 uur.
KETTINGBOTSINGEN
Mevr. De Graaff wees er op, dat de
nieuwe weg wordt aangelegd als auto-
verkeersweg, d.w.z. als autosnelweg
met een snelheidsbeperking. Niet voor
jaren, maar zeker voor 10 en misschien
wel voor 15 jaar móet de weg als zo
danig dienst doen.
De intensiteit van het verkeer neemt
jaarlijks met 8 a 10% toe en wanneer
we dan zien, zo vervolgde zij, dat op
dit kleine aan te leggen stukje sprake
is van 4 stoplichten, 1 beweegbare
brug, 1 ahob en 2 agrarische overwe
gen, met de mogelijkheid van ver
keerslichten bij de Westhemstraat, dan
smeekt dit bij mistig weer en in de
spitsuren om kettingbotsingen. Rijks
weg 43 wordt straks 4-baans met Sneek
als „bottleneck”, net zoals nu. De stop
lichten worden gesynchroniseerd, maar
het zal u bekend zijn dat dit in de
praktijk door kruipers of snelheids
maniakken of door andere oorzaken ge
makkelijk verstoord kan worden De af
stand tussen de stoppunten is veel te
kort. Een kruisingvrije overspanning
van spoorlijn, Zuidwesthoekweg en
Geeuw is in ieder geval noodzakelijk.
van watersportliefhebbers. Hiervoor
zouden dan eventueel provisorische
voorzieningen kunnen worden getrot-,
fen. In het drukke seizoen (voor en na
de Sneek-week) zouden dan kaden
en wallen in de stad worden ontlast en
in de jachthaven zou meer ruimte vrij
komen.
GEMEENTELIJKE WEG
De heer Gerrits wees er op, dat de
weg straks een gemeentelijke rondweg
wordt. Wil hij als zodanig dienst doen,
dan zullen de kruisingen met andere
wegen juist gelijkvloers moeten zijn
om een goede aansluiting op de stad te
krijgen. De verkeerslichten moeten dan
wel zo worden geconstrueerd, dat er
een goede doorstroming is, een z.g.
„groene stroom”. Als er allemaal via
ducten in de weg zouden komen zou
het fietspad niet effectief zijn.
Mevr. Unema was het hiermee in
grote lijnen wel eens. Zij informeerde
of er niet een aparte ventweg bij
moest. Dat bleek niet in de bedoeling
te liggen.
Ik zou wel willen aandringen op een
zo snel mogelijke aanpak van de ont
eigeningsprocedures, zei de heer Van
den Akker. En de heer Van Dijk infor
meerde naar de aanleg-mogelijkheden
voor watersporters in de Geeuw nadat
deze is omgelegd. De heer J. P. de
Vries wees op het belang van de rond
weg voor Sneek, Belangrijk is ook,
dat er fietspaden bij komen. Een ge
vaarlijk punt blijft evenwel de over
weg. Kan er over de spoorlijn geen
viaduct? De heer Poiesz, ingenomen
met de nota, was bezorgd over de krui
sing met de Lemmerweg. Zou daar
geen viaduct kunnen worden gemaakt?
En zou er behalve de aansluiting aan
de Westhemstraat ook aan de oostzijde
van de stad geen aansluiting bij kun
nen?
WAAROM GEEN VIADUCTEN
Aan de Geeuw is ruimte voor re
creatieve doeleinden, antwoordde de
voorzitter. Dit zal later worden beke
ken. Als er geen aansluitingen met de
in elk wijkje 58 woningen. De wonin
gen zijn geprojecteerd in blokjes van
minimaal vier en maximaal acht wo
ningen. Beneden bevinden zich: de
entree, een woonkamer van 4,89 x 3,58
meter binnenwerks met daarachter een
tweede kleiner woonvertrek van
3,58 x 2,50 meter, een keuken en een
aangebouwde, vanuit de keuken be
reikbare bergruimte, een w.c. en een
kelderkast onder de trap. De indeling
van de bovenverdieping is als volgt:
vier slaapvertrekken, een douchecel
en op de overloop een z.g. Vlieso-trap
naar de vliering. Het beschoten dak
Wij hebben ook al eens geschre-
door de gemeente er in was ge- niseren- Uit de rd van enkele uit ven weinig bewondering te hebben
laden werden de buitenboord de zaal Sestelde vragen bleek, dat voor mensen, die -?nneer er aan
aa n we aen ae ouitenooora sominugen g;-ag ef:s persoonlijk de gemeente iets verkocht kan wor-
kranen opengezet en ging de eens aan het college van b. en w. vragen den proberen er zoveel mogelijk uit
naar de waarom iets zus of zo is. Ze zouden te halen. De gemeente heeft im-
,Wel jammer ergens dat ook de weë van de democratie kun- mers wel geld. Dit is een ernstige
- - - - nen bewandelen en een raadslid in misvatting. Wanneer de gemee te
de arm nemen. Of een briefje schrij- teveel betaalt, dan komt dat ten-
reldzeeen heeft bevaren, zo ten ven. Ook een ingezonden stuk in de slotte uit de beurs van de belas
onder ging in de Geeuw bij krant behoort tot de mogendheden tingbetalers. De heer Jonkers heeft
IJlst”, aldus de heer Slob. Deze om °P een onjuiste toe-tand de aan- dins:’-vond de aan:’-:’-'
oplossing om het schip te verwij- dacdt ‘e vestigen. Er gaat evenwel op de s:^ndalige praktijken bij de
J mets boven een dire; vraag-en- verkoop van lar.-’ F nmi-'^ striik-
deren heeft enkele duizenden antw<x>rd-spél. Men krügt de ant- geldschrijvers speculeren er'gewcen
woorden dan immers uit de eerste op, zei hij, dat de gemeente Sneek
hand en kan eventueel onmiddéllijk bepaalde stukken l: nd wel zal ko-
de reageren. pen. Zij drijven dan de prijs .extra
óp. Het is de gemeën?cb~p (dat zijn
wij allemaal metel’taar) die hier-
t-om de O.sterdijk niet voo. het door - ’l ’d.
zo trotse „Terschelling” naar de
kelder,
dit schip, dat bijna alle grote v:e-
het over een oppervlakte van 40
bij 90 m bijna 10 meter diep is.
Ook dit slepen gaf nog wat moei- Waarom? Het is toch zijn goed recht Waarom hier niet
lijkheden, want het schip was het college vragen te stellen? En van gemaakt? Het antwoord is vrij
dat daarbij terloops een schop werd simpel: omdat het dan voor het
gegeven naar de pers, vinden wij verkeer, dat komt v-.naf de Oude
ja, inderdaad tendentieus. Koemarkt of 2 Hooiblokstraat, heel
moeilijk zou worden op die voor-
Nog even over de vorige week rangsweg te komen. Er zouden op
ken. Op de diepe plaats aanqe- gehouden forum: nd van de Sne- stoppingen ontkeen oo de b-.ig van
- - L ker Bestuurders Bond, waarover u Hoogend nazi' Oc :’o Koemarkt en in
- - maandag in onze krant hebt kunnen de Hooiblokstraat.
met een dikke 30 ton zand. Toen lezen. Het verdient aanbeveling van
al het zand, besc1 baar gesteld tijd tot tijd zulke avonden te orga
niseren. Uit de .rd van enkele uit
de zaal gestelde vragen bleek, dat voor mensen, die
sommigen g'.uag er -.s persoonlijk de gemeente iets verkocht kan
over het probleem
landde tenslotte bij de heer W. hij bedoelde waarschijnlijk de sig- telde toen, dat het verkeer uit de
H. de Wit in vc.jcheldene kranten richting Leëuwarden wil vervolgen
op donderdag 25 januari j.l. Het in dat geval van de Prins Hendrik-
woordenboek verstaat onder ten- kade gebruik zou maken. Daar komt
boel opnieuw aan met de bedoe- dentieus: met een zekere bedoeling, het verkeer v„n rijksweg 43 langs.
ling het schip af te laten bran- Het woord heeft evenwel in het ge- En dat m-g niet te lang worden op-
bruik een wat ongut”i: betekenis, gehouden door de verkeerslichten
We kunnen hier alleen maar voor bij de Koninginnebrug, met het oog
onszelf schrijven en vragen ons dan op een vlotte doorstroming, Het ge-
lukte niet, want het wilde niet ook in gemoede af: welke andere volg zou zijn, dat binnen korte tijd
branden. Toen besloot de heer bedoeling zouden wij met ons be- de voor deze lichten wachtende
Slob het wrak vol zand te gooien richt in deze rubriek op 25 januari auto’s op de Gedempte Pol een lange
gehad hebben dfn het brengen v n ry zouden vo.men. Met de kans, dat
en het op een diepe plaats in de njeuw.s? js fejt( iemand pp op het kruispunt Gcd. Pol-Oo Pr-
Geeuw te laten zinken. Onge- eigen houtje de straat gaat vloeren, dijk de boel in de knoop zou raken.
veer twee weken geleden heeft uit ergernis over de slechte toe- Het komt er op neer, dat de Oosten
de allegrootste gaten onder stand waarin deze verkeert, soms dijk voorlopig zeker totdat de
geen nieuws? De uitlatingen van ’e nieuwe zuidelijke rondweg klaar is
heer Gerrits vragen dan ook om een nog dienst moet doen voor het
verklaring, want ze zijn geen voor- doorgaand verkeer.
ter is het naar een plaats in de beeld van de zo veelgenrezen duide-
Geeuw bij IJlst gesleept, waar lijkheid in de politiek. Het had er Een andere vraag, die trouwens
- - wat van, dat hij zich meende te al eens eerder aade orde is ge
moeten verontschuldigen voor het weest, betref: het verkeer van Lem-
feit, dat hij b. en w. vragen stelde, merweg over Hoogend en Singel.
t een voo rangsweg
het
Imgen zullen met hun stands een
ruimte van rond achtduizend vier
kante meter innemen. Het vorige jaar
eisten de deelnemende standhouders in
de immense Frieslandhal een ruimte
van ongeveer vierduizend vierkante
meter voor zich op.
wordt afgedel.t met pannen. De wo
ningen zullen worden voorzien van
een centrale-verwarmingsinstallatie en
worden ongesloten op een centrale
antenne voor radio en televisie.
Boven de norfnale bijdrage kan nog
een extra-bijdrage van f 250,per wo-
met enkele vragen over de nieuwe in
steekhaven op het industrieterrein. Op
het ogenblik zijn er nog geen of weinig
industrieën, die de insteekhaven zullen
gebruiken. De haven zou zich naar
de mening van de heer Poiesz uitste
kend lenen voor de aanleg van schepen
worden gebouwd. Hij zei het plan aan
trekkelijk te vinden. De voorzitter
besloot daarop de vergadering te
schorsen.
Na een kwartier in retraite te zijn
geweest deelde de heer Van Dijk mee
helemaal achter het plan te staan.
Tot onderwijzer aan de school van
de Vereniging voor Christelijk Onder
wijs te Blobrljl is -cr 1 april a.s. de
heer 'T. C. Veninga te Oudega (W.)
benoemd.
De 26 oanwêzigen harken mei nocht.
De sprekster wist har gehoar ek tige to
boeijen. De fragen waerden wiidwei-
dich biandere. Om heal. '’ven cl-'t
dé fos:sitter dizze learsume joun mei
tankgebet.