toekomstige stads-rondweg I I i 5 l’ l' Waterpoort-krabbels Ir I en 7 weemaal aantekening „tegen” in Sneker raad Bezorgdheid over veiligheid Nietuv voorstel b. en iv. inzake autoboxen kreeg maar 11 stemmen W Y M BRITS ER A DEEL IJLST van 116 premiewoningen Patrimonium in Stadsfenne Vragen over brief, wrak, Oosterdijk, veiligheidsglas en insteekhaven I- i E I de gemeenten SNEEK, Officieel Orgaan VERONTRUSTING OVER HOGE GRONDPRIJZEN 123e jaargang nr 14 Donderdag 15 febr. 1968 DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD i Deventer politie commissaris, in Sneek begonnen, met pensioen i’ i' i' I l' i Recreant* in Leeuwarden ruim tweemaal zo groot aecembtneerde urtaave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en Het Sneeker Nieuwsblad is een Jongetje onder auto in Stationsstraat Griene Krüs Ine yn Gaestmar sprekster oer seksuele foarljocliting SNEEKER NIEUWSBLAD S rr het doorgaand verkeer wordt afgeslo- ging van komen, werd het vol gegooid onder ging in de oplossing om het, schip te verwij- rubriek Ruim tweemaal zo groot den tot alleen de spanten nog maar boven water uitstaken. Dit men water gedicht en heeft de brand weer het schip leeggepomt. Gis- onbestuurbaar en liep daardc .r ook nog een keer vast. Er moest nog een sleepboot can te pas ko men om het iveer vlot te trek- V er schijnt MAANDAGS en DONDERDAGS Kantoor voor administratie en redaktie GEDEMPTE POL 6 Telefoon 05150 - 3005 Redacteur h A de Boer Telefoon 4091 I I l' I* I I I I I I I I l’ I1 l' I I I I l' I I I I I I' I I I I I I I I I l' I I I1 I I I I I l' l' l' l' l' J J I I Eén van die vragen luidde b.v. wa: I I I I I l' I I l' i l' I* l' I l' l' l' I1 l' l' Op 29 februari a.s. zal de heer J. Oosting, commissaris van politie te Deventer wegens pensionering afscheid nemen als commissaris. De heer Oos ting, die op 2 februari 1908 te Borger werd geboren en de h.b.s. in Ter Apel bezocht, begon zijn politieloopbaan als volontair bij de gemeentepolitie te Sneek. Ik vraag mij af of het zó moet, of het niet anders, veiliger kan. Hoe? Dit is een zaak van specialisten, van ver- keersdeskundigen. Zij vroeg wie het college van advies heeft gediend bij het overleg met Rijkswaterstaat. Ook de raad heeft bij ’t nemen van een beslissing deskundige advies nodig. Hoe is de mening van de stedebouwkundige? Aan de 15 punten op de agenda werd ter elfder ure nog een 16de toe gevoegd: het voorstel om aan het be stuur van de Woningstichting Patri monium medewerking te verlenen voor de bouw van een complex van 116 eengezinswoningen in de premie- sector, bestemd voor de verhuur, in de Stadsfenne. De medewerking bestaat uit het in eigendom overdragen van de voor de bouw benodigde grond, het toekennen van een jaarlijkse bijdrage in de exploitatiekosten der te bouwen wo ningen, gelijk aan de uit ’s rijks kas aan de gemeente te verlenen bijdrage, en het garanderen van de betaling van renten en aflossing van een door de Stichting op te nemen geldlening. Het betreft hier de bouw van wonin gen volgens een z.g. keuze-plan. Door de gemeente kan tot 100% van de stichtingskosten garantie worden ver leend indien op voet van de regeling voor particuliere huurwoningen zonder rijksleningen keuze-woningen worden gebouwd. Het door de woningstichting inge diende bouwplan omvat de bouw van 116 eengezinswoningen volgens een keuzeplan van architect J. Martini te Groningen, gemaakt in samenwerking met het Technisch Bureau van de Nationale Woningraad te Amsterdam, te bouwen in de wijkjes Meliere en Olde Ee in het plan Stadsfenne, t.w. VAN DIJK VRAAGT VERDAGING De voorzitter vertelde, dat enkele ambtenaren er nachtwerk aan hadden gehad om de stukken voor deze raads vergadering op tijd gereed te hebben. Enkele uren voor de aanvang van de vergadering was het gelukt. Er moest met dit voorstel spoed worden betracht omdat anders andere gemeenten Sneek wel eens voor konden zijn bij het mi nisterie. Een kwestie van wie ’t eerst komt, ’t eerst maalt. De heer Van Dijk vond toch, dat de tijd om de stukken te bestuderen on voldoende was en vroeg verdaging. De voorzitter meende, dat het finan ciële risico voor de gemeente aan vaardbaar is. Het is een goed plan en het zou jammer zijn als het onder de tafel raakte op het ministerie. Daarom graag deze avond nog een besluit. Mevr. De Graaff en de heer J. P. de Vries vonden ook, dat de zaak niet moest worden vertraagd. De heer Van Dijk wilde eventueel een extra raads vergadering. De heer Gerrits opperde de mogelijkheid de vergadering even te schorsen om gelegenheid te geven de zaak nader te bestuderen. De heer Meijer verklaarde het be- langrijker te vinden, dat er woningen Advertentieprijs; 15 cent per mm. Bij kontrak! handelsadvertenties lager. Abonnementsprijs 4,— per half jaar. Franko per post £6,— per half jaar. Giro 85 07 48 ten narfie van Sneeker Nieuwsblad. stad zouden zijn, zou het doel van de weg verloren gaan. Maar voor Rijks waterstaat zou een uitbreiding hiervan onaanvaardbaar zijn. Aan de voorbe reiding van de onteigeningsprocedures wordt reeds gewerkt. De Lemmerweg zal in de toekomst aan betekenis af nemen als de nieuwe rijksweg 38 naar Joure gereed is en de Zuidwesthoek- weg is doorgetrokken tot Koudum. Er is overleg geweest over een viaduct over de spoorlijn, maar dan zou de weg Sneek-IJlst niet kunnen worden aan gesloten. Daarom wordt overwogen hier gelijkvloerse kruisingen te maken. Maar de medewerking van de Ned. Spoorwegen is ook nog nodig. Wethouder Baaijens zei, dat het be langrijkste is, dat we de weg krijgen. Hij vond het fijn, dat de raad het fiets pad, ondanks de hoge kosten, heeft geaccepteerd. B. en w. hebben er lang tegenaan gehangen; het rijk had aan vankelijk weinig interesse hiervoor. Het fietspad maakt tevens, dat het aantal viaducten moet worden beperkt. Maar het is van groot belang vooral voor de vele scholieren, die uit de rich ting Heerenveen in het westelijke deel van Sneek (o.a. ’t chr. lyceum) school gaan. Als er over de spoorlijn een via duct zou komen, zou het fietspad door de lange afrit pas bij de rijksweg onder IJsbrechtum uitkomen. De fietsers zouden dan weer terug moeten. Voor hun veiligheid daarom het offer van de viaducten. Mevr. De Graaff merkte op, dat de weg Sneek-IJlst ook aan betekenis verliest als IJlst haar verbinding met de Lemmerweg heeft. Zij bleef bij haar bezwaren en vond, dat men het hier met de veiligheid op een akkoordje heeft gegooid. De heer J. P. de Vries, dacht dat het treinverkeer over de spoorlijn in de toekomst misschien minder zou worden. Hij vond daarom ook de rijwielpaden belangrijker dan een viaduct. De heer Gerrits dacht, dat de viaducten hun betekenis zouden verliezen als de weg straks (over een jaar of tien) helemaal een gemeente lijke weg wordt. Denkt u dan dat er zo gauw al een weg bij komt? vroeg de heer Poiesz. Gerrits: In rijkstermen ge sproken wel. Waarop mevr. De Graaff: U kunt niet in rijkstermen spreken. vervolg op pag. 7 guldens gekost. Tendentieuze publiciteit in pers, plaatselijk en provinciaal. De ze woorden werden dinsdagavond door raadslid Gerrits ge1'-'—.ikt., Het Ondanks het late uur hadden enkele raadsleden nog vragen aan het college. Mevr. De Graaff had „De Wip” gele zen. Daarin had een stukje haar aan dacht getrokken over de uitbreiding van de speeltuin in de Lemmerweg- wijk. De speeltuinvereniging had in oktober een brief geschreven aan b. en w. over deze zaak en in januari nog geen antwoord. De schrijver in „De Wip” noemde dit onbegrijpelijk. Mevr. De Graaff wilde graag weten hoe dit zat. Wethouder Visser dacht, dat het goed journalistiek gebruik is om hoor en wederhoor toe te passen voor men iets schrijft. Als de schrijver van het stukje zich persoonlijk met het col lege in verbinding had gesteld, had hij kunnen horen wat de moeilijkheden waren. Eén dezer dagen zou er trou wens een brief weggaan, waarin de vereniging nieuwe grond aan de Ype Staakstraat wordt aangeboden als tij delijke oplossing. De gevraagde grond aan de Gonggrijpstraat is niet meer beschikbaar. Door de onzekerheid over de bestemming van deze grond is het antwoorden erbij gebleven. Mevr. Unema vroeg wat er met de oude mijnenveger in de Geeuw gaat gebeuren, waarop de voorzitter ver telde, dat de volgende dag de „begra fenis” zou plaatsvinden op de bodem van de Geeuw. Zie onze Waterpoortkrabbels. Red.). De heer Gerrits kwam nog even te rug op de schriftelijke vragen die hij had gesteld over het wegdek van de Oosterdijk. De vraagstelling had al leen ten doel, verklaarde hij, om b. en w. de gelegenheid te geven zich te verweren tegen de „tendentieuze pu bliciteit in de pers, plaatselijk en pro vinciaal”. B. en w. zouden daar nu i ‘s tegenover kunnen stellen om de publi citeit rondom deze zaak tot de nor male proporties terug te brengen. Ook vroeg hij waarom een bewoner van de Oosterdijk op zijn schrijven van 17 aug. 1967 aan de dienst gemeente werken geen antwoord heeft ontvan gen. De voorzitter antwoordde, dat de Oosterdijk een probleem is, dat b. en w. bezighoudt. De heer Gerrits had nog een vraag. Over veiligheidsglas in gymnastieklo kalen, n.a.v. een ongeval, onlangs in Oenkerk gebeurd. Wethouder Baaijens deelde mee, dat in de gymnastiekzalen van de ge meente en ook in de sporthal steeds onbreekbaar glas is gebruikt. Er zijn nog nooit klachten over geweest. Als allerlaatste kwam de heer Poiesz en aan zienlijk belangrijker dan die van het vorige jaar; zo kan in enkele woorden de Recreanatentoonstelling van dit jaar worden gekarakteriseerd. Van za terdag 31 maart tot en met woensdag 3 april zal deze Recreana gehouden wor den in de Frieslandhal in Leeuwarden. Meer dan honderd bedrijven en instel- „Het moet ons, als ’t goed is, verheugen dat Sneek een rondweg krygt”, zo vond mevr. De Graaff dinsdagavond. De Sneker raad hield zich uitvoerig bezig met de nota, die b. en w. over deze gemeentelijke „gordelweg” hadden opgesteld. „Toch, aldus mevr. De Graaff, ben ik met dit project, zoals het hier uitgewerkt voor ons ligt, niet bijzonder gelukkig. Ik ben teleurgesteld”. Zij toonde zich zeer bezorgd over de veiligheid op deze nieuwe weg. Liever zou zij dan ook de raad beter ge ïnformeerd zien. Meer inzicht in de ontwikkeling is nodig, meer advies cn oriëntatie bij steden met ervaring. Zij liet zich door burgemeester ning per jaar worden ontvangen voor keuze-woningen, welke verhuurd wor den aan minder draagkrachtige ge zinnen, waartoe worden gerekend ge zinnen, waarvan het gezinshoofd een inkomen heeft, dat beneden het ge middeld arbeiders-inkomen ter plaatse ligt. De verleende bijdrage tot een be drag van f 500,zal dan in beginsel blijvend zijn. De totale oppervlakte van de perce len bedraagt ongeveer 18.700 m2, waar, voor een prijs van f 39,per m2 wordt bedongen. In de toekomst kun nen er in Meliere en Olde Ee nog een 62-tal autoboxen worden gebouwd, 31 in elke wijk. Het wrak van de oude mijnen veger „Terschelling” is gister in de Geeuw „begraven”. Het schip, dat met oud en nieuw in brand was gestoken, vormde een hin derlijk obstakel in de Geeuw. Het was dan ook zaak het wrak zo spoedig mogelijk te verwijde ren. Het Rijk, eigenaar van het schip, gaf Domeinen opdracht dit te doen. Daar wist men ech ter niet hoe men deze zaak' aan moest pakken. De opd.ra.cht be- siechte wegdek in de Oosterdijk. En ten. Burgemeester Rasterhoff ver- Slob, commandant van de brand- nalering van de stunt van de heer richting Lemmer, dat zijn weg in de weer alhier. Ongeveer ’n maand geleden stak de brandweer de ’e Het vijfjarige jongetje K. Gorsane kreeg' dinsdagmo: :n een beenbreuk cn een hoofdwonde toen hij in 'e S' ‘ions- straat werd gegrepen door een passe rende auto. Het g.'. Je c.nsrtreeks 12 uur. De bestuurder van de auto, de heer H.O. uit IJlst kon de knaap met meer ontwijken toen deze achter een bestelauto, die hem net was gepas seerd, plotseling de rijbaan zou over steken. Hij brak zijn rechter onder been. Met een personena'. 'o is hij naar het ziekenhuis gebracht. De ófdieling „de Gaestmar-Nijhü- zum” fan it Griene Krüs hie forline wike har ledegearkomste under lie- ding fan har foarsitter, de hear A. van der Goot. Ut it forslach fan de skriuwer, de hear K. van Gosliga, koe men gewaer wurde dat de ófdieling 87 leden hat. Yn it ófroune jier wie bigoun mei in „bejaardensoos”. Dizze soos fait der sa yn, dat se ek al bisocht wurdt troch guon dy ’t noch net 65 jier binne. Ek de ponghalder koe in knap lüd hearre litte. Hjirnei krige de sprekster suster Van der Sloot üt Snits, it wurd. Boppe har ynlieding stie: „Seksuele voorlichting”. Dat matte wy net sjen as it ynpompen fan in soad kennis. Hoewol dat wol wearde hat; mar it wichtichste is dochs it foarlibjen fan de alders, de bining mei oare gesinsleden, koart sein de goede ündergroun thus. Wy matte net bang wéze foar in ge sprek mei de bern. Somtiden moatte wy it p..;et dar „p bringe, as de bern Rasterhoff niet overtuigen en vroeg de aantekening, dat zij geacht wilde worden er tegen te zijn. Er waren deze avond nog een paar punten, die de raad kennelijk zwaar lagen. De heer Jonkers was dermate verontrust over de hoge grondprijzen, dat ook hij aantekening vroeg tegen te zijn. Ditmaal betrof het de aankoop van de boerderij Groot Tinga 3 met landerijen. Tweemaal een aantekening dus. Voor 8 van de 19 raadsleden was het nader advies betreffende een be zwaarschrift tegen de voorgenomen bouw van autoboxen zelfs helemaal onaanvaardbaar. Gelukkig voor b. en w. werd hun voorstel dat er nu 10 in plaats van 15 boxen in de Lemmer - wegwijk-oost worden gebouwd met 11 stemmen voor aangenomen. AI met al duurde de vergadering ondanks dat er maar 16 punten op de agenda prijk ten, ruim 3 uur. KETTINGBOTSINGEN Mevr. De Graaff wees er op, dat de nieuwe weg wordt aangelegd als auto- verkeersweg, d.w.z. als autosnelweg met een snelheidsbeperking. Niet voor jaren, maar zeker voor 10 en misschien wel voor 15 jaar móet de weg als zo danig dienst doen. De intensiteit van het verkeer neemt jaarlijks met 8 a 10% toe en wanneer we dan zien, zo vervolgde zij, dat op dit kleine aan te leggen stukje sprake is van 4 stoplichten, 1 beweegbare brug, 1 ahob en 2 agrarische overwe gen, met de mogelijkheid van ver keerslichten bij de Westhemstraat, dan smeekt dit bij mistig weer en in de spitsuren om kettingbotsingen. Rijks weg 43 wordt straks 4-baans met Sneek als „bottleneck”, net zoals nu. De stop lichten worden gesynchroniseerd, maar het zal u bekend zijn dat dit in de praktijk door kruipers of snelheids maniakken of door andere oorzaken ge makkelijk verstoord kan worden De af stand tussen de stoppunten is veel te kort. Een kruisingvrije overspanning van spoorlijn, Zuidwesthoekweg en Geeuw is in ieder geval noodzakelijk. van watersportliefhebbers. Hiervoor zouden dan eventueel provisorische voorzieningen kunnen worden getrot-, fen. In het drukke seizoen (voor en na de Sneek-week) zouden dan kaden en wallen in de stad worden ontlast en in de jachthaven zou meer ruimte vrij komen. GEMEENTELIJKE WEG De heer Gerrits wees er op, dat de weg straks een gemeentelijke rondweg wordt. Wil hij als zodanig dienst doen, dan zullen de kruisingen met andere wegen juist gelijkvloers moeten zijn om een goede aansluiting op de stad te krijgen. De verkeerslichten moeten dan wel zo worden geconstrueerd, dat er een goede doorstroming is, een z.g. „groene stroom”. Als er allemaal via ducten in de weg zouden komen zou het fietspad niet effectief zijn. Mevr. Unema was het hiermee in grote lijnen wel eens. Zij informeerde of er niet een aparte ventweg bij moest. Dat bleek niet in de bedoeling te liggen. Ik zou wel willen aandringen op een zo snel mogelijke aanpak van de ont eigeningsprocedures, zei de heer Van den Akker. En de heer Van Dijk infor meerde naar de aanleg-mogelijkheden voor watersporters in de Geeuw nadat deze is omgelegd. De heer J. P. de Vries wees op het belang van de rond weg voor Sneek, Belangrijk is ook, dat er fietspaden bij komen. Een ge vaarlijk punt blijft evenwel de over weg. Kan er over de spoorlijn geen viaduct? De heer Poiesz, ingenomen met de nota, was bezorgd over de krui sing met de Lemmerweg. Zou daar geen viaduct kunnen worden gemaakt? En zou er behalve de aansluiting aan de Westhemstraat ook aan de oostzijde van de stad geen aansluiting bij kun nen? WAAROM GEEN VIADUCTEN Aan de Geeuw is ruimte voor re creatieve doeleinden, antwoordde de voorzitter. Dit zal later worden beke ken. Als er geen aansluitingen met de in elk wijkje 58 woningen. De wonin gen zijn geprojecteerd in blokjes van minimaal vier en maximaal acht wo ningen. Beneden bevinden zich: de entree, een woonkamer van 4,89 x 3,58 meter binnenwerks met daarachter een tweede kleiner woonvertrek van 3,58 x 2,50 meter, een keuken en een aangebouwde, vanuit de keuken be reikbare bergruimte, een w.c. en een kelderkast onder de trap. De indeling van de bovenverdieping is als volgt: vier slaapvertrekken, een douchecel en op de overloop een z.g. Vlieso-trap naar de vliering. Het beschoten dak Wij hebben ook al eens geschre- door de gemeente er in was ge- niseren- Uit de rd van enkele uit ven weinig bewondering te hebben laden werden de buitenboord de zaal Sestelde vragen bleek, dat voor mensen, die -?nneer er aan aa n we aen ae ouitenooora sominugen g;-ag ef:s persoonlijk de gemeente iets verkocht kan wor- kranen opengezet en ging de eens aan het college van b. en w. vragen den proberen er zoveel mogelijk uit naar de waarom iets zus of zo is. Ze zouden te halen. De gemeente heeft im- ,Wel jammer ergens dat ook de weë van de democratie kun- mers wel geld. Dit is een ernstige - - - - nen bewandelen en een raadslid in misvatting. Wanneer de gemee te de arm nemen. Of een briefje schrij- teveel betaalt, dan komt dat ten- reldzeeen heeft bevaren, zo ten ven. Ook een ingezonden stuk in de slotte uit de beurs van de belas onder ging in de Geeuw bij krant behoort tot de mogendheden tingbetalers. De heer Jonkers heeft IJlst”, aldus de heer Slob. Deze om °P een onjuiste toe-tand de aan- dins:’-vond de aan:’-:’-' oplossing om het schip te verwij- dacdt ‘e vestigen. Er gaat evenwel op de s:^ndalige praktijken bij de J mets boven een dire; vraag-en- verkoop van lar.-’ F nmi-'^ striik- deren heeft enkele duizenden antw<x>rd-spél. Men krügt de ant- geldschrijvers speculeren er'gewcen woorden dan immers uit de eerste op, zei hij, dat de gemeente Sneek hand en kan eventueel onmiddéllijk bepaalde stukken l: nd wel zal ko- de reageren. pen. Zij drijven dan de prijs .extra óp. Het is de gemeën?cb~p (dat zijn wij allemaal metel’taar) die hier- t-om de O.sterdijk niet voo. het door - ’l ’d. zo trotse „Terschelling” naar de kelder, dit schip, dat bijna alle grote v:e- het over een oppervlakte van 40 bij 90 m bijna 10 meter diep is. Ook dit slepen gaf nog wat moei- Waarom? Het is toch zijn goed recht Waarom hier niet lijkheden, want het schip was het college vragen te stellen? En van gemaakt? Het antwoord is vrij dat daarbij terloops een schop werd simpel: omdat het dan voor het gegeven naar de pers, vinden wij verkeer, dat komt v-.naf de Oude ja, inderdaad tendentieus. Koemarkt of 2 Hooiblokstraat, heel moeilijk zou worden op die voor- Nog even over de vorige week rangsweg te komen. Er zouden op ken. Op de diepe plaats aanqe- gehouden forum: nd van de Sne- stoppingen ontkeen oo de b-.ig van - - L ker Bestuurders Bond, waarover u Hoogend nazi' Oc :’o Koemarkt en in - - maandag in onze krant hebt kunnen de Hooiblokstraat. met een dikke 30 ton zand. Toen lezen. Het verdient aanbeveling van al het zand, besc1 baar gesteld tijd tot tijd zulke avonden te orga niseren. Uit de .rd van enkele uit de zaal gestelde vragen bleek, dat voor mensen, die sommigen g'.uag er -.s persoonlijk de gemeente iets verkocht kan over het probleem landde tenslotte bij de heer W. hij bedoelde waarschijnlijk de sig- telde toen, dat het verkeer uit de H. de Wit in vc.jcheldene kranten richting Leëuwarden wil vervolgen op donderdag 25 januari j.l. Het in dat geval van de Prins Hendrik- woordenboek verstaat onder ten- kade gebruik zou maken. Daar komt boel opnieuw aan met de bedoe- dentieus: met een zekere bedoeling, het verkeer v„n rijksweg 43 langs. ling het schip af te laten bran- Het woord heeft evenwel in het ge- En dat m-g niet te lang worden op- bruik een wat ongut”i: betekenis, gehouden door de verkeerslichten We kunnen hier alleen maar voor bij de Koninginnebrug, met het oog onszelf schrijven en vragen ons dan op een vlotte doorstroming, Het ge- lukte niet, want het wilde niet ook in gemoede af: welke andere volg zou zijn, dat binnen korte tijd branden. Toen besloot de heer bedoeling zouden wij met ons be- de voor deze lichten wachtende Slob het wrak vol zand te gooien richt in deze rubriek op 25 januari auto’s op de Gedempte Pol een lange gehad hebben dfn het brengen v n ry zouden vo.men. Met de kans, dat en het op een diepe plaats in de njeuw.s? js fejt( iemand pp op het kruispunt Gcd. Pol-Oo Pr- Geeuw te laten zinken. Onge- eigen houtje de straat gaat vloeren, dijk de boel in de knoop zou raken. veer twee weken geleden heeft uit ergernis over de slechte toe- Het komt er op neer, dat de Oosten de allegrootste gaten onder stand waarin deze verkeert, soms dijk voorlopig zeker totdat de geen nieuws? De uitlatingen van ’e nieuwe zuidelijke rondweg klaar is heer Gerrits vragen dan ook om een nog dienst moet doen voor het verklaring, want ze zijn geen voor- doorgaand verkeer. ter is het naar een plaats in de beeld van de zo veelgenrezen duide- Geeuw bij IJlst gesleept, waar lijkheid in de politiek. Het had er Een andere vraag, die trouwens - - wat van, dat hij zich meende te al eens eerder aade orde is ge moeten verontschuldigen voor het weest, betref: het verkeer van Lem- feit, dat hij b. en w. vragen stelde, merweg over Hoogend en Singel. t een voo rangsweg het Imgen zullen met hun stands een ruimte van rond achtduizend vier kante meter innemen. Het vorige jaar eisten de deelnemende standhouders in de immense Frieslandhal een ruimte van ongeveer vierduizend vierkante meter voor zich op. wordt afgedel.t met pannen. De wo ningen zullen worden voorzien van een centrale-verwarmingsinstallatie en worden ongesloten op een centrale antenne voor radio en televisie. Boven de norfnale bijdrage kan nog een extra-bijdrage van f 250,per wo- met enkele vragen over de nieuwe in steekhaven op het industrieterrein. Op het ogenblik zijn er nog geen of weinig industrieën, die de insteekhaven zullen gebruiken. De haven zou zich naar de mening van de heer Poiesz uitste kend lenen voor de aanleg van schepen worden gebouwd. Hij zei het plan aan trekkelijk te vinden. De voorzitter besloot daarop de vergadering te schorsen. Na een kwartier in retraite te zijn geweest deelde de heer Van Dijk mee helemaal achter het plan te staan. Tot onderwijzer aan de school van de Vereniging voor Christelijk Onder wijs te Blobrljl is -cr 1 april a.s. de heer 'T. C. Veninga te Oudega (W.) benoemd. De 26 oanwêzigen harken mei nocht. De sprekster wist har gehoar ek tige to boeijen. De fragen waerden wiidwei- dich biandere. Om heal. '’ven cl-'t dé fos:sitter dizze learsume joun mei tankgebet.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1