waterpoort-krabbek
Ulbe Zwaga zegevierde op het Hegermeer
agenda"]
i
Vier doden door verschrikkelijk
ongeluk bij Scharnegoutum
I 1 -
1 K
Dit jaar 821 jachten in 23 klassen
I
IJLST
WYMBR1TSER A DEEL
en
van
Officieel Orgaan
„Sneker Pan”
op zesde plaats
Siete Meeter moest zich in de
4e ronde gewonnen geven
de gemeenten SNEEK,
K i
r
R -
123e jaargang nr 60
Donderdag 25 juli 196F
DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
«ft.
f
i’
l'
l’
l'
'MJLJ. Sneekar Nieuwsblad is een
F j
Sneekweek weer grootste zeilevenement
Gemeentereiniging krijgt
kipauto met kraan erbij
aecombtne«nie uHaave *an NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en
h
4
SNEEKER NIEUWSBLAD
zijn, m.a.w. de rijbaan zal in vak-
ver-
voor het maken van fijne fietstoch-
het
Er bereiken ons klachten over de
was
zou
I
jaar) kan ervan meepraten. Hij
j —i je j_ ir
stedentocht op de fiets gedaan. Dit
Evenals vorige winter gaan de
I
1
I
I
l’
I
I
I
I
I
I
I
l
I
1’
I
I
I
•l
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
i'
i'
l'
l'
l'
f
l'
I
I
l'
I
I
I
I
l’
I
I
I
l(
i'
i'
i
Verschijnt MAANDAGS
en DONDERDAGS
vantoor voor
administratie en redaktie
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 05150 - 3005
Redacteur H. A. de Boer
Telefoon 4091
Advertentieprijs:
15 cent per mm.
Bij kontrakt
handelsadvertenties)
lager.
Abonnementsprijs f 4,
per half jaar. Per post
f 6,per half jaar.
Giro 85 07 48 ten name
van Sneeker Nieuwsblad.
BIJ DE FOTO: De strijd was door de
vele wisselingen zeer spannend en
leverde een prachtig schouwspel op.
Hier gaat Siete Meeter aan kop, met
vlak daarachter Woudsend en Grouw.
Deze volgorde zou niet zo blijven
De vier inzittenden van de Volks
wagen waren vermoedelijk op weg
naar kennissen in Gauw, de familie
Kuipers, waar ze wel vaker logeerden.
Meestal arriveerden zij onverwachts.
Familieleden uit Duiitsland zijn
dinsdag overgekomen naar Sneek om
de slachtoffers te identificeren.
V. uit Harlingen. Deze zag de voorge
sorteerde auto te laat en ging links
voorbij. De bus botste tegen dj Volks
wagen. De heer Stelter was op slag
dood, zijn vrouw overleed op weg naar
het ziekenhuis in Sneek, de beide kin
deren werden zo snel mogelijk even
eens naar het ziekenhuis gebracht en
zijn daar in de loop van de nacht over
leden.
De inzittenden van de bus, die een
reisje hadden gemaakt, kwamen met
de schrik vrij, behoudens enkele bui
len als ge vol? van de botsing. De po
litie is tot Iaat in de avond bezig ge
weest de ravage op te ruimen. De bus
was nog door een schrikhek gereden
en tenslotte half in de sloot beland.
Het gezin Stelter had nog twee kin
deren thuis. twee meisjes van 16 en
18 jaar. De oudste was twee weken ge-
alhier, bestuurd door de 62-jarige H. leden gehuwd.
Maandag 22 juli tot cn met 10 augus
tus Iedere avond optreden van het
trio Herman van Keeken in „De
Lichtboei”, Marktstraat.
Vrijdag 26 juli Skütsjesilen op het
Sneeker Meer. Aanvang ’s middags
2 uur.
Zaterdag 27 juli Seriewedstrijden Kon.
Zeilvereniging „Sneek” voor leden
en jeugdleden. Eerste start ’s mid
dags 2 uur.
Zaterdag 3 augustus. Groot Nationaal
Concours Hippique te Rijs. Non stop
programma van 10.30-18 uur. Aan
vang middagprogramma 13 uur.
Zaterdagavond is er een 25 minu
ten durende reportage van het
skütsjesilen op de t.v., nl. van 21.35
uur tot 22.00 uur. De opnamen zul
len morgen op het Sneekermeer
worden gemaakt als de finale wordt
gehouden. Vorige week hoorden wij
een bejaarde schipper opmerken: ,,’t
Skütsjesilen kenne se aenstons ook
wel met ophouwe. It binne allemaal
amateurs”. Een minder pessimisti
sche collega vroeg waarom. „Om
dat er ommers niet meer echt syld
wurdt, zoas vroeger”, was het ant
woord.
aan deze instelling. Dit komt
voor de deelnemers aan de Tour de
Fraficé. Dat is'nog èens een presta
tie, vindt hij. Vólgend jaar hoopt hij
weer van de partij te zijn op Pink
stermaandag.
Vaurienklasse. Groepen Groningen,
Noord- en Zuid-Holland. Groningen:
G. J. Engelmoer, Haren (Gr.); mej. E.
A. de Vries, Groningen; J. Tinbergen,
N. Prof, Groningen; B. Tans, Gronin
gen; S. Schrale, Haren. Noord-Holland:
R. W. v. d. Wal jr„ Amsterdam; J. E.
Honig, Koog a.d. Zaan; J Steenbergen,
Amsterdam; P Booy, Koog a.d. Zaan;
W. G. de Voogt, Haarlem; Eibers, Den
Helder. Zuid-Holland: W. A. H, Hoo-
geboom, Nieuwkoop; J. J. M. ten
Siethoff, Den Haag; C. W. de Korver,
Gorinchem; D. J. Fontein, Rotterdam;
M. Pannevis, Rotterdam; E. R. Wol-
bers, Alphen a.d. Rijn.
Finnjollen. Groepen Friesland, Gro
ningen en Overijssé’. Friesland: P. van
Wieren, Nijhuizum; B. J. Gros, Leeu
warden; P. J. Dijkstra, Workum; H.
Zetzema, Grouw. Groningen: J. T.
Elzer, Groningen; Th. de Jong, Hooge-
zand; L. P. H. Marcus, Oosterhogebrug;
A. Mansens, Roden. Overijssel: H. J.
Geveke, Kampen; P. R. van der Griend
Emmeloord; D. Docter, Midsland; J.
Faber, Leeuwarden.
Pampusklasse. Friesland: J. Veldstra,
Leeuwarden; P. de Jong, Sneek; P.
Bonnema, Sneek; D. de Haan, Sneek;
H. Donker, Sneek. Holland: Ir. J. C. P.
Hofkes, Den Haag; G. K. Paulig, Den
Haag; P. Verduijn, Alkmaar; L. A. L.
van Dijken, Alkmaar; Ir. J. H. Brink
horst, Heiloo.
Vrijheidklasse. Friesland: O. Zweep,
Sneek; Th. Zijlstra, Sneek; A. Niemen
dal, Sneek; J. P. Eringa, Sneek; R. Al-
berda Sneek; Holland: E. S'jper,
Haarlem; C. de Haas Jr., Breukelen;
E. v. Westhienen, Hilversum; P. Ossen-
G. Jongma, Oosterhoge- dam.’
Regenboogklasse Friesland: H. de
Vries, Sneek; J. de Wilde, Sneek; H.
Röfekamp neck; W. v. d. Ven, De
venter; U. Jager, Lemmer; Holland: H.
de Goederen. Rotterdam; B. van Wijk,
Woubrugge; J. Metzelaar, Woubrugge:
J. Hofland, Rotterdam; B. v. Asten,
Helmond.
Voor de Sneekweek 1968 hebben
zich in totaal 821 jachten gemeld. Op
nieuw een rekord; voor de tweede
maal is de Sneekweek daardoor het
grootste zeilevenement in ons land.
'-X$-
Als de Sneker raad met het voorstel
van b. en W. akkoord gaat krijgt de
gemeenterev-' ~ing er een vrachtauto
met kip-constructie en een hydrauli
sche kraan bij. Van de raad vraagt het
college een krediet van rond f 46.000,-
beschikbaar te stellen voor dit doel.
Vorig jaar werd besloten 40 laad-
kisteh aan te schaffen voor de afvoer
van huisvuil. Later werden er nog 20
aangeschaft. Er is een auto met
hydraulische kraan, die voor deze kis
ten wordt gebruikt alsmede voor tal
van andere karweitjes. In geval van
een defekt zou er stagnatie optreden,
terwijl één auto voor al deze werk
zaamheden onvoldoende wordt geacht.
Dat is de reden, dat een tweede auto
noodzakelijk wordt geacht.
Verder wordt de raad het voorstel
gedaan om de percelen Bloemstraat 3
en 11, Ged. Neltjeshaven 9. 2e Oppen-
huizerdwarsstraat 10, 12 en 19 en
Swartsbuur* 7 onbewoonbaar te ver
klaren. Het zijn woningen die in zo
danig slechte staat verkeren, dat zij
door het .aanbrengen van verbeterin
gen niet meer bewoonbaar kunnen
worden gemaakt. Ze zijn alle onbe
woond.
In de loop van de middag haalde de
wind wat aan, zodat de skütsjes vaak
op één oor lagen wat een prachtig ge
zicht opleverde. De stand bij het ingaan
van de derde ronde was: 1. Siete Mee
ter; 2. Grouw; 3. Sneek; 4. Heerenveen;
5. Woudsend; 6. Langweer; 7. Huzum;
8. Lemmer; 9. Drachten; 10. Eernewou-
de; 11. ZWH; 12. Leeuwarden; 13. Phi-
lips-Drachten.
Woudsend, met schipper Klaas van
der Meulen, zette voor eigen publiek
zijn beste beentje voor. In het kruis
rak wist hij zelfs op de tweede plaats
te komen. Als tweede ging hij ook de
vierde ronde in. Grouw had bij de
eerste boei de leiding reeds overgeno
men van Siete Meeter, die nu op de
derde plaats lag. Vierde was Jan van
Akker. In het voordewindse rak nam
Siete Meeter de leiding weer over van
Ulbe Zwaga, terwijl Sneek afzakte
naar de vierde plaats. Bij het ingaan
van de vierde ronde was de volgorde:
1. Siete Meeter; 2. Woudsend; 3. Grouw
4. Sneek; 5. Heerenveen; 6. Langweer;
7. Huzum; 8. Lemmer; 9. Drachten; 10.
Eernewoude 11. Leeuwarden; 12. Phi-
lips-Drachten; 13. ZWH.
ULBE WEER AAN DE TOP
In de vierde ronde maakte Ulbe in
het kruisvak ’n zeer goede slag, waar
door hij voor Siete Meeter en Wouds
end de boei rondde. In het kruisrak
was de „Pan” weer een plaats gezakt
De hevige regen van maandag
avond en -nacht zal de bewoners
van de roomskatholieke pastorie
aan dé Singel lang heugen. Dins
dagmorgen kwamen zij tot de ont
dekking dat hun drie kelders nage
noeg vol water stonden. Er werd
geprobeerd met emmers de zaak
weer droog te krijgen maar er was
geen beginnen aan. Zodat de Sneker
brandweer werd ingeschakeld, die
met behulp van de pomp op de
babyspuit het water snel deed ver
dwijnen. De oorzaak van deze wa
teroverlast is het springen van een
afvoerbuis onder de pastorie, die al
het water dat van de kerk naar be
neden stroomde niet kon ver
werken.
en ging als vijfde om de boei. Intus
sen was ook Heerenveen naar voren
gekomen en had zich achter Ulbe Zwa
ga op de tweede plaats genesteld. De
beide matadoren maakten dus ook nu
weer de dienst uit. Siete Meeter lag
toen op de derde plaats.
Stand bij het ingaan van de vijfde
en laatste ronde: 1. Grouw; 2. Heeren
veen; 3. Siete Meeter; 4. Woudsend;
5. Sneek; 6. Langweer; 7. Lemmer; 8.
Huzum 9. Drachten; 10. Eernewoude;
11. Leeuwarden; 12. ZWH; 13. Philips-
Drachten.
In het kruisrak hield Sneek te lang
over stuurboord aan. Dit kostte Jan
van Akker weer een plaats. In de ge
hele toestand kwam in de vijfde ronde
weinig verandering. Ulbe Zwaga bleef
op kop en Heerenveen eindigde met
slechts zeer geringe achterstand op de
tweede plaats. Siete Meeter finishte
als derde. Verdere uitslag: 4. Wouds
end; 5. Lemmer; 6. Sneek; 7. Lang
weer; 8. Huzum; 9. Drachten; 10. Leeu
warden 11. Philips-Drachten; 12. Eer
newoude en 13 ZWH.
Alhoewel een zesde plaats nog niet
zo heel veel is, kan Jan van Akker
toch tevreden zijn. Hij heeft op he:
Hegermeer éen goede wedstrijd ge
zeild. Zijn zesde plaats betekent ech
ter niet een hogere plaats in het alge
meen klassement. Misschien is het een
voorproefje voor de laatste wedstrijd
op eigen water.
De stand: 1. Tjitte Brouwer 15,7; 2.
Ulbe Zwaga 26,7; 3. Hylke de Vries
42,8; 4. Lodewijk Meeter, Rienk Zwaga
en Rintje Ritsma elk 43; 7. Klaas van
der Meulen 45,9; 8. Siete Meeter 48; 9.
Cor Salverda 55; 10. Sietse Brouwer
69; 11. Hattem Hoekstra 81; 12. Teake
Brouwer 82; 13. Jan van Akker 84.
Het ongeluk gebeurde omstreeks
twintig over acht maandagavond. Een
inwoner van Scharnegoutum kwam
met zijn auto uit de richting Sneek en
wilde de rijksweg linksaf slaan naar
zijn woonplaats. Hij stopte tegen de as
van de weg om de hem tegemoetko
mende Volkswagen, waarin het gezin
Stelter. vrije doorgang te verlenen.
Eveneens uit de richting Sneek
kwam een bus van de fa. Sijpersma
I
pers”, één man voor de apparatuur
en één bij de deur. Het is iedere L
mrrinrl cfol-xl <3 'ZÖYI vomrol
I
i
Een Duits echtpaar en twee kinderen
zijn om het leven gekomen als gevolg
van een verschrikkelijk verkeers
ongeluk op de rijksweg bij Scharne
goutum. Het zijn de 40-jarige bouw
vakker Helmut Stelter uit Dortmund,
zijn 36-jarige vrouw Margarethe Stel-
ter-Kremer en hun kinderen Bernhard
en Bettina, resp. 12 en 6 jaar. Zij wa
ren met vakantie in ons land.
Tóen om precies twee uur het start
schot klonk, lagen alle dertien skütsjes
prachtig voor de startlijn. Dit in tegen
stelling tot dinsdag, toen er verschei
dene schepen terug moesten wegens te
vroeg starten. Dat leverde toen in to
taal zes bakboord-stuurboord protesten
op. Zoals gezégd was Siete Meetèr het
eerst weg, op de voet gevolgd door
Lemmer en de Zuidwesthoek. Heeren
veen lag in vierde positie en daarna
kwam Drachten. Als laatste ging Ulbe
Zwaga door de start. Hij bleef echter
niet lang in de achterste gelederen. In
het kruisrak naar de eerste boei zeil
de hij zeer scherp en lag na het ron
den van de eerste boei al op de negen
de plaats. Siete Meeter ging het eerst
om de boei, Lemmer was tweede,
Drachten derde, Woudsend vierde,
Leeuwarden vijfde, Sneek zesde, ZWH
zevende, Heerenveen achtste, Grouw
negende, Lodewijk Meeter tiende, Phi-
lips-Drachten elfde, Langweer twaalf
de en Eernewoude dertiende.
ULBE’S OPMARS
In het nu volgende voordewindse rak
begon Ulbe Zwaga met zijn „Doarp
Grou” aan de opmars, die hem uit
eindelijk ae Overwinning zou bezor
gen. Hij rukte -p naar de tweede
plaats en was bij het ingaan van de
tweede ronde al een geduchte konkur-
rent van Siete Meeter geworden.
Stand bij het ingaan van de tweede
ronde: 1. Siete Meeter; 2. Grouw; 3.
Woudsend; 4. Heerenveen; 5. Lemmer;
6. Sneek; 7. Drachten; 8. Huzum; 9.
ZWH ,10. Leeuwarden; 11. Langweer;
12. Eernewoude; 13. Philips-Drachten.
Schippers als Siete Meeter en Ulbe
Zwaga halen de meeste winst in de
kruisrakken. Jan van Akker van de
Sneker Pan was hier nooit zo gelukkig
in. maar vandaag *oonde hij dat hij het
ook wel kon. In .het kruisrak hield hij
het zo lang mogelijk over stuurboord
en wist in twee halen de boei te be
zeilen. Bij het ronden van de boei lag
hij fraai in derde positie. Doordat
waarschijnlijk Ulbe Zwaga Siete Mee
ter bij het ronden van de boei niet vol
doend” ruimte had gegeven, zette de
laatste de protestvlag in het want.
Vorig jaar bedroeg het totale aantal
schepen 759.
De grootste winst is te zien bij het
aantal jeug’ige deelnemers. De klasse
met de meeste deelnemers is de 16 m2-
klasse, nl. 103 (vorig jaar. 104). Vervol
gens de Schakelklasse: 93 (v.j. 66).
De aantallen in deoverige klassen
zijn: Regenboogklasse 21 (v.j. 20); 30
m2-klasse 8 (8); 22 m2-klasse 14 (14);
Pampusklasse 18 (13); Valkklasse 42
(54); F.D.-klasse 0 (9); Topklasse, 19
(20); Vrijheidsklasse 77 (80); Finn-
jollen-klasse 41 (58); O-jollenklasse 15
(10); Spankerklasse 50 (37); Fl. Juni-
orklasse 45 (37); Soloklasse 9 (9); O.K.
jollenklasse 62 (57); Sternklasse 31
(34); Vaurienklasse 61 (51); Scow
Tempoklasse 14 (0); Jeugdklasse 11
(7); Flitsklasse 54 (60); Gemengde
klasse 0 (11); Boeiers 5 (0); Friese
jachten 9 (0); Tjotters 19 (0).
Er zullen naast de gewone wedstrijden
weer teamwedstrijden worden gehou
den, ditmaal in de 16 m2-klasse, Vau
rienklasse, Finnjollenklasse, Pampus
klasse en Vrijheidklasse. Uiteraard
worden ook de bekende Holland-Fries-
landwedstrijden in de Regenboogklasse
weer gezeild.
DEELNEMERS TEAMWEDSTRIJDEN
16m2-klasse. Groepen Friesland, Gro
ningen en Overijssel. Friesland: H. A.
Minks, Leeuwarden; Th. de Haan,
Sneek; J. van der Goot, Leeuwarden;
W. B. Kort. Gorredijk; G. R, Keidel, t
De Veenhoop; T. Visser, Leeuwarden, dorp, Rotterdam; J. Aarts, Leidschen-
Groningen: C T
brug; Joop A. Helder, Paterswolde; J.
W. Alkema, Oosterhogebrug; Jaap
Helder jr., Paterswolde: Albert Helder,
Haren; Jaap Helder, Paterswolde.
Overijssel: G. Visser, Wanneperveen;
J. H. F. Resink, Almelo; P. T. Berg-
sma, Zwolle; R. Siebrand. Kampen: J.
W. Siebrand, IJsselmuiden; A. B. Ka
le, Kampen.
Woudsend had gisteren voor de eerste maal de organisatie van het skütsje
silen in handen. De wedstrijd op het Hegermeer werd onder bijzonder goede
weersomstandigheden gehouden. Er stond een stevige bries en een lekker
zonnetje zorgde voor een beetje warmte. Siete Meeter ging als eerste door de
start en wist gedurende drie ronden de leiding te houden. In de vierde ronde
toonde Ulbe Zwaga zich echter weer heer en meester. Hij nam de leiding
over en wist deze tot het einde te behouden. Boven verwachting eindigde ons
aller „Sneker Pan” op de zesde plaats. Het was een enerverende wedstrijd,
waarin het pleit nu eens niet in de eerste ronde werd beslist.
Voor de leerlingen van de chris
telijke technische school is het dra
gen van lang haar niet toegestaan.
In CTS-Contact, het schoolblad, le- in de vakantie. Men kan het een vorm van creativiteit noemen.
is er op een technische school een
ongeluk gebeurd met een jongen
vertelt de heer Kroese. Hij ver- een o
klaart, een groot respect ^tejiebben Geen --1 nieuwe uniformen dus men dit stukje weg eens duchtig
VpOr stedelijk. onderhanden nam.
tocht een stempel laten zetten. Dat stuur dat men dezelfde uniformen
is het bewijs, dat hij alle elf steden moet aanschaffen als men nu zeer slechte toestand van het weg
heeft aangedaan. Met dit papier draagt. Met een kleine wijziging in dek in de Kanaalstraat. Het ver
hoopt hij alsnog een medaille te de uitmonstering. Dat heeft enkele keer uit de richting IJlst, dat met
krijgen, ’s Morgens om kwart over voordelen: er is nog een lap stof aanzienlijke snelheid komt aanrij-
vijf vertrok de stoere wielrijder uit voor vier uniformen, enkele leden den en op dat gedeelte 50 km/u
Sneek en ’s avonds kwart yoor elf hebben nog een zo goed als nieuw mag rijden, ondervindt er vooral
was hij terug. Wel heeft hij onder- uniform enz. „Uit de aard der zaal: narigheid van. Men wordt in de
weg behoorlijk gerust. Of hij ook zullen we het allemaal jammer vin- auto gewoon doorelkaar geschud,
moe was? „Och, ik fiets elke dag. den”, schrijft het bestuur. Maar (Het verkeer uit de andere richting
want^afgelopen^zondag is^het er van dat het samenleven van twee ver- toneelgezelschap „De Noorder Com-
i pagnie”, door Jan Vrijman (één van
de bekendste Nederlandse filmers)
en Mago Minco, een joodse schrijf
ster. Voor Meerpaal- en Jeugd-en-
Het duurt het bestuur van het Muziekleden kost een abonnement
over Workum, Hindeloopen, Stave- Stedelijk Muziekkorps te lang. Het voor alle vijf avonden f 4,—. Voor
ren, Sloten en IJlst terug naar einde van de uniformenactie voor niet-leden f 5,Over het gehele
Sneek. In elke stad heeft hij het de beide Sneker korpsen is nog lang programma zal binnenkort nog na-
politiebureau opgezocht (soms nam niet in zicht. Daarom, zo lezen we dere aankondiging worden gedaan. L
het zoeken nogal wat tijd) en in een in „De Notenkraker”, het maand-
deelnemerskaart van een vorige blad van het korps, meent het be-
tocht een stempel laten zetten. Dat stuur dat men dezelfde uniformen Er bereiken ons klachten over de
I
Ik geef er niks om. Maar er stond deze oplossing betekent, dat de zaak heeft er ook wel last van, maar dat J
z°ndag wel, tamelijk veel^ wind”, zo snel én zo voordelig mogelijk tot moet nog op gang komen.) Het zou i
i.ix j ver- een eind kan worden gebracht, dan ook velen gerieven wanneer I
Op een braakliggend terrein langs de IJlsterkade leeft de jeugd I
zich uit in het maken van een „hut”. Op zichzelf is dat niets f
bijzonders; op verscheidene plaatsen in onze stad kan men dit f
soort bouwsels vinden. De kinderen vermaken zich er reuze mee
I
zen we: „Nog niet zo lang geleden bijzondere van deze hut zit ’m in de entourage. Op het kale
nn cpn tonhmcrhe crhnni een terrejn de jeuqd voor een prachtige beplanting rond haar I
die lang haar droeg. Gelukkig is het „huis gezorgd.
orgaan van
een pimpelmeesje. Het eerste een
een mannetje. Gewoonlijk zijn deze
van spierkramp. Dus werd Jiet voor baar. Deze beide zijn evenwel on- en Muziek weer samenwerken. Er
tst_l 22? 219 afscheidelijk. De bekende vogel- zijn vijf avonden gepland. Deze zul-
km lange tocht. Doch geen afstel, kenner G. Bosch tekent daarbij aan, len o.a. worden verzorgd door het
gekomen. Moederziel alleen is hij schillende soorten wel vaker voor
alle elf Friese steden langs gefietst, komt.
Eerst naar Bolsward, Harlingen,
Franeker, Dokkum, Leeuwarden,
weer naar Bolsward en vervolgens
Het verschrikkelijke ongeluk bij
Scharnegoutum leert ons weer eens,
dat de veiligheid op de meeste we
gen hopeloos bij de toename van
het verkeer is achtergebleven. Het
is een levensgevaarlijke onderne
ming om op een drukke rijksweg
ook al geldt er ter plaatse een
maximumsnelheid te gaan voor
sorteren naar links en indien er
tegemoetkomend verkeer is te stop
pen. Het achteropkomende verkeer
moet in zulke situaties rechts inha
len of voorbijgaan. Maar daar zal
dan ook gelegenheid toe moeten g06d rJgelopen, maar het had an-
zijn, m.a.w. de rijbaan zal in vak-
ken verdeeld moeten zijn, zoals op ^er Schouw vindt daarom: „De ver- merrecreatie, brachten zo’n 6000
moeten zijn, dat men nergens deze heb noodzaakt mij het dragen bezoek
daarmee het achteropkomende verwijst de jongens resoluut naar tegenstelling tot voorgaande jaren,
zal de gemeenschap wel een paar
beter dan mensenlevens.
De auto mag dan stormenderhand
ook ons land veroveren, wie op reis
gaat en onderweg wat wil zien kan avond hard werken geblazen, vooral
nog altijd het beste fietsen. En ons jren „vreemd geval” meldt mej. voor de barkeepers. De zomerrecre-
vlakke land leent zich uitstekend M. J. van Everdingen te Loënga in atie sluit op 1‘
voor het maken van fijne fietstoch- bet juni-nummer van Vanellus schatting zullen er dan zo’n 12.000
ten. Onze stadgenoot P. Kroese (56 (maandblad voor natuursport enz., jongeren in de „Meerpaal” zijn ge-
- orgaan van de BFW). Zij ziet al weest. Vorig jaar waren er in totaal
heeft al een keer of vijftien de elf- tijden een koolmeesje samen met 10.000.
jaar, op Pinkstermaandag, zou het wijfje/heVtweede'naarzij^veTmoedt
weer wezen. Maar het ging niet een .2”L 2B
door, want de heer Kroese had last soorten geduchte vijanden van el- „Meerpaal” en de stichting Jeugd
van spierkramp. Dus werd het voor kaar- Deze beide zijn evenwel on-
hem een uitstel van de 230 a 240
pers”, één man voor de apparatuur
d-In de bijna vier weken dat de
ders kunnen gaan”. Directeur Van „Meerpaal” nu open is voor de zo-
- - der Schouw vindt daarom: „Do ver- merrecreatie, brachten zo’n 6000
veel plaatsen al het geval is. Het zal antwoording die ik als direkteur in toeristen en Sneker jongeren een
zo-~2“, J"+ „hl dx„ d1-. Dit
meer midden ot^de rijbaan^stil en van jang haar njet toe te staan.” Hij neer op ongeveer 325 per avond. In
keer in de weg behoeft te staan. Het kaJpperi die „het beter en netter wordt er nu een kwartje entreegeld
zal de gemeenschap wel een paar doet dan een machine!” Een andere gevraagd. Voor de gever is het wei-
centen kosten, maar dat is altijd mogelijkheid is er voor de jongens nig, maar voor de ontvanger loopt
niet, want „haarnetjes en badmut- het lekker aan. Iedere avond wer-
sen ’vind ik niet bij jullie passen, ken er zeven man in de Meerpaal,
begin daar dan ook niet over”. Er zijn twee „d.j.’s” drie „barkee-
Aldus de directeur.
Een „vreemd geval” meldt mej. voor de barkeepers. De zomerrecre-
>14 augustus. Naar
I
I
I
J
I
t-F
■•-O'
s