KERS T M I S
od een
MAANDAG
30 DECEMBER a.s.
Van W inden kan terugzien
gevuld leven
AGENDA^]
van
en
Aanbidding det herders
W Y M BRITS ERADEEL
IJLST
MEDEDELING
gen verschijnt het volgend
nummer van het Sneaker
Nieuwsblad
In verband met de Kerstda
Ons Gebouw vandaag
verkocht
Officieel Orgaan
de gemeenten SNEEK,
Plannen om Wip te
dempen?
103
K. M. WITTEVEEN
Meester’’ had best meester kunnen wezen
Bestuurder onder invloed?
de
a
Bromfietser gesneden
door auto in Hommerts
MASSAKERSTZANG
(rectificatie)
Gysbert Japiksschool. Ook hij herin
nerde aan de instruktieve schoolreizen.
De manier waarop de heer Van Win
den zijn werk deed dwong volgens
meester Keulen bewondering af. Als
cadeau overhandigde hij een werp
hengel.
Advertentieprijs:
15 cent per mm.
Bij kontrakt
'han4elsadvertenties)
lager.
Abonnementsprijs f4,
per half jaar. Per post
f 6,per half iaar.
Giro 85 07 48 ten name
v: Sneeker Nieuwsblad.
Verschijnt MAANDAGS
en DONDERDAGS
Kantoor voor
administratie en redaktie
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 05150 - 3005
Redacteur H. A. de Boer
Telefoon 4091
Vrouwen van Ijlst
vierden samen Kerstfeest
hoe hij zich buigt over de verschoppelingen op
deze aarde en met de verworpenen aan tafel zit.
Hoe zijn leven is zichzelf wegschenkende liefde
een leven dat opbrandt in gehoorzame dienst. In
zijn leven breekt dat nieuwe Rijk door.
Het evangelie van Johannes zegt zeer diepzin
nig over kerstmis: „Het woord werd vlees”. Dat
betekent: Gods boodschap werd mens, is aards,
is zichtbaar geworden. En als hij tenslotte wordt
gekruisigd omdat de mensen niet naar dit woord
willen luisteren, dan wekt God hem op uit de
dood opdat de wereld toch niet zonder hem zal
zijn, want alleen in zijn leven, in de dienst aan
hem, in zijn liefde ligt de zin van ons leven
Zie, als wij dat vergeten met kerstmis, kunnen
wij wel wat vieren, maar dan blijven wij hangen
in het heidendom. Dan worden bijzaken hoofd
zaken en hoofdzaak wordt bijzaak. Dan wordt
de boodschap van de engelen een sprookje, maar
dan wordt ook ons leven leeg en dan is er geen
hoop voor de wereld.
Maar het simpele bijbelse verhaal vertelt hoe
juist in donkere dagen voor het joodse volk God
het liefste geeft aan de wereld opdat die wereld
daardoor zal komen tot vernieuwing, opdat wij
ons zullen bekeren, opdat wij ons zullen laten
roepen en zullen dienen: God dienen en onze
naaste. Hij is de heiland, de zaligmaker, dat be
tekent: iemand die bevrijdt uit vreemde heer
schappij. Hij bevrijdt ons van de macht van de
zonde, de dood en de schuld, van onze knusse
zelfzucht en onze haat.
Ons Gebouw aan de Westersingel is
vandaag verkocht aan ’t St.-Antonius-
ziekenhuis. Per 1 januari wordt de
exploitatie gestopt. Het gebouw zal te
zijner tijd worden afgebroken ten be
hoeve van de uitbreiding van het zie
kenhuis. Het is op dit moment nog niet
te zeggen wanneer. Evenmin is iets
bekend over de uitbreidingsplannen.
Tussen Ons Gebouw en het ziekenhuis
staan nog enkele panden, die ook al
eigendom zijn van het ziekenhuis.
Daarachter bevinden zich barakken.
Die zullen t.z.t. wel plaats moeten ma
ken voor nieuwbouw.
Ons Gebouw is ruim veertig jaar oud.
Het was aanvankelijk eigendom van de
Vereniging tot Bevordering van Chris
telijke Belangen in Sneek en heette
Gebouw voor Christelijke Belangen.
Later werd de naam veranderd in Ons
Gebouw.
T| «Ad H«4 Sn«elur MteuwsWad k een
De plaatsen waar op le Kerstdag zal
worden gezongen zijn in de krant van
j.l. donderdag foutief opgegeven. Deze
moeten zijn: Sint-Antoniusziekenhuis
(Westersingelzijde), Geref. Verpleeg
huis, Cruycebroedershof, (via de Ko-
ninginnebrug) naar ,,’t Skülplak”, Nij
Nazareth, St.-Bonifatiushuis en Dr.
Wumkeshüs.
Maandag 23 december 1968
m DRUFHOUTS NIEUWSBLAD
Het is zeer begrijpelijk dat er in onze dagen
zo nu en dan tegen kerstmis gedemonstreerd
wordt. Ik geloof ook niet dat het verkeerd is, al
valt een demonstratie niet altijd even gelukkig
uit. Het bijbelse kerstfeest is eigenlijk zélf een
demonstratie tegen ons kerstmis-vieren! In de
bijbel wordt verteld hoe een volk eeuwen en
eeuwen heeft uitgezien naar een nieuwe tijd
waarin een gezondene door God zou komen, een
redder, die de verhoudingen in de wereld radi-
kaal zou veranderen, die vrede zou brengen in
de meest wijde en ruime zin.
„Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen
zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren
horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid
richten en over de ootmoedigen des lands in bil
lijkheid rechtsprekenMen zal geen kwaad
doen noch verderf stichten op gans mijn heilige
berg, want de aarde zal vol zijn van kennis des
Heren, zoals de wateren de bodem der zee be
dekken”. (Jes. 11). „Kennis des Heren” wordt
niet bedoeld als verstandelijk weten, maar als
liefde voor God en dus ook voor de medemens.
Het is in moeilijke tijden, waarin sommigen
van het volk nog geloven in dat oude profetische
visioen, dat het Christuskind geboren wordt. En
het wordt in alle eenvoud beschreven hoe keizer
Augustus regeert en vanuit Rome zijn bevelen
geeft, bevelen die zelfs in een uithoek van zijn
rijk, in Palestina, moeten worden opgevolgd.
„Ook Jozef trok op van Galilea, uit de stad Na
zareth, naar Judea, naar de stad van David, die
Bethlehem heet om zich te laten inschrijven met
Maria
Er is weinig romantiek bij. En dan wordt daar
in Bethlehem het kind geboren, dat kind dat de
beloofde redder zal zijn. En zij baarde haar
eerstgeboren zoon en wikkelde Hem in doeken
en legde Hem in een kribbe, omdat voor hen
geen plaats was in de herberg”. Woorden die wij
met onze kerstromantiek hebben omrankt. Wat
zegt u? Of ik het verkeerd vind? Neen, zeker
niet. Dit schone verhaal heeft altijd de mensen
geboeid, juist omdat het zo ontzaglijk weinig op
gesmukt is. Zie de vele schilderijen, lees de
kerstlegenden die er in de loop van de tijden
Donderdagavond raakte de assistent -
accountant A.J.T. uit Akkrum onder
Scharnegoutum metzijn Volkswagen
1200 van de weg in de berm. De wagen
sloeg over de kop en belandde links
van de weg in de sloot, waar hij op het
jjs tot stilstand kwam. De bestuurder
bleef ongedeerd, de auto werd zwaar
beschadigd. De man verklaarde te zijn
verblind door een tegenligger. De po
litie constateerde gebruik van alcohol
en heeft een bloedproef genomen. De
uitslag van deze proef was vanmorgen
nog niet bekend, zodat niet zeker is of
T. strafbaar is. Dat hangt af van het
promillage alcohol in zijn bloed.
team. Als hij even moest waarnemen
stond hij voor de klas als een echte,
volleerde schoolmeester. Ook uit naam
van de oudercommissie van de Looxma-
school en school 6 veel dank. De heer
Van Winden kreeg uit handen-van de
heer Brouwer een mooie verrekijker,
opdat hij straks in het voorjaar „de
Ijipkes” wat dichterbij kan halen. Bij
zijn afscheid in de school waren ook al
verscheidene cadeaus aangeboden, zo
als een tafelkleed, een gereedschaps
kist, een windscherm, een kerstster en
niet te vergeten van de kindereen een
groot aantal tekeningen.
„Jo binne in unykum, omdat jo mei
„meester” oansprutsen wurde. En jo
hawwe dy titel mei eare droegen”, zei
heer B. F. Keulen, hoofd van de
Gisteravond werd op de splitsing
Heegerihoek in Hommerts de bromfiet
ser J.S. uit Woudsend „gesneden” door
een rechtsafslaande auto, bestuurd door
R.H. uit Sneek. S. werd licht gewond,
auto en bromfiets licht beschadigd. De
bromfietser kwam uit de richting
Sneek. H. heeft op het laatste ogenblik
nog getracht te remmen. Hij had de
bromfietser niet tijdig opgemerkt.
123 jaargang nr
Postkantoor mist geld
Een ambtenaar van de PTT heeft ’n
tekort van 114,89 bij de afrekening.
Op de een of andere manier is dit vrij
dagavond, vermoedelijk tussen half ze
ven en zeven uur, in het Sneker post
kantoor ontstaan bij uitbetaling. Wie
zich hieromtrent iets kan herinneren
wordt verzocht dit te melden op het
postkantoor.
„Ik dacht dat u terug kunt zien op
een gevuld leven. Ik hoop dat u nog
veel mag genieten", aldus wethouder
Baarda vrijdagmiddag bij het afscheid
van de heer H. van Winden. Deze is
bijna 22 jaar concierge geweest van de
Looxmaschool. Nu is hij met pensioen.
In de kantine van de Sneker Sporthal
namen vele vrienden afscheid en werd
hij waarderend toegesproken.
De voorzitter van de personeelsver
eniging van het gemeentepersoneel,
„Samen Eén”, de heer G. Fritsma beet
het spits af. Hij sprak deze keer Fries
en de vereniging heette zodoende
„Meielkoar len”. De heer Van Winden
is één van de oprichters en jarenlang
bestuurslid geweest. „As.wy dy jong-
keardel dér sa sitten sjogge, soene wy
net tinke dat er nou mei pensioen
giet”, aldus de heer Fritsma. Hij noem
de de heer Van Winden, die een stuk
jonger lijkt dan hij is, „altyd in warber
man”. Zo haalde deze o.m. de dub
beltjes op voor de „ponghaldster”. De
heer Fritsma besloot met de wens dat
de heer Van Winden met dankbaarheid
terug mag zien op zijn werk en zijn
vrienden van „Samen Eén” niet zal
vergeten. Hij bood een fraaie houten
lektuurbak aan en voor mevrouw Van
Winden was er een bloemetje.
Wethouder Baarda vertelde dat de
kinderen de concierge altijd „meester”
noemden. Dat mocht hij wel als een
erenaam beschouwen. „Want de kinde
ren hielden van u en hadden tevens
respekt voor u. Dat is een combinatie
die zelden voorkomt”, merkte de heer
Baarda op. „U deed uw werk betrek
kelijk moeiteloos, omdat ’t in u zat. U
kon met kinderen omgaan. Het ge
meentebestuur heeft dit zeer in u ge
waardeerd”.
Hij vertelde dat de heer Van Win
den in juli 1947 uit 32 sollicitanten
werd benoemd. De manier waarop het
werk in de school gebeurde was de
wethouder, die de burgemeester ver
tegenwoordigde, wel een compliment
waard. Alles zag er altijd even netjes
uit. Met de instructieve schoolreisjes
ging hij gewoonlijk als kwartier
maker vooruit.
De heer Van Winden vertelde even
er tussendoor dat hij bij de sollicitatie
eigenlijk te oud was bevonden. Maar
de overweging, dat hij dit werk toch
nog 22 jaar kon doen had de doorsl'”’
gegeven.
De heer G. Brouwer, hoofd van de
Looxmaschool, verklaarde: „Wy stean
mei omkearde hannen nou’t jo der net
mear binne”. De heer Van Winden
paste volgens hem uitstekend in het
over ontstaan zijn. En zo zijn er rondom kerstmis
allerlei gebruiken gegroeid. Wij hebben het feest
in de winter. (In de bijbel staat geen datum ge
noemd!) Allerlei gebruiken uit oude heidense
tijden zijn in ons feest opgenomen, overigens
met de beste bedoelingen. Onze kerstboom is
geen bijbels gegeven maar oud-heidens. De licht-
symboliek is althans op ons kerstfeest van
oorsprong ook niet christelijk maar evenzo oud-
heidens.
Dat is allemaal niet zo erg. Oude heidense ge
bruiken zijn door de grote liefde van de mensen
voor Christus omgedoopt tot feestelijke gebrui
ken te zijner ere. Dat is niet alleen met kerstmis
gebeurd, dat is ook met pasen gebeurd. Ja ook de
kerkklok is oorspronkelijk van heidense af
komst. Maar één ding is wel gevaarlijk. Als die
gebruiken een eigen leven gaan leiden, als ze
losraken van dat oorspronkelijke gegeven waar
wij mensen ze door de eeuwen heen mee hebben
verbonden. Dan wordt het nodig dat er anti-
kerstakties worden gehouden omdat het kerst
feest een heidens feest dreigt te worden.
Heidendom is die religie waarbij uiteindelijk
de mens in het middelpunt staat. De mens wil
zich beveiligen, wil safe-zijn. In het heidendom
wil de mens zich de kwade machten, de geesten
van het lijf houden. En al lacht de moderne
mens om die „geesten”, al is hij niet meer bang
voor demonen die verborgen zitten in bomen of
stenen, toch kent hij nog wel angst. En hij wil
nog altijd safe zijn. Hij wil niet gestoord worden
door het hongerspook, hij wil niet gestoord wor
den in zijn welvaartsdroom. En kerstmis wordt
een knus feest waarop wij onszelf wat koesteren.
„Vrede op aarde” wordt een sprookje, waar we
geboeid naar luisteren, maar waar we natuurlijk
geen rekening mee kunnen houden. Vrede
wordt: onze rust.
Maar in het bijbelse verhaal wordt verteld hoe
er geen plaats was in de herberg voor Christus.
En er wordt verder verteld dat koning Herodus
het kind wil doden zodat Jozef en Maria moeten
vluchten. En er wordt verteld hoe dit kind op
groeit en de Gezondene Gods is, hoe hij het ge-
brokene heelt en de schuldige vergeving schenkt,
Op dit fraaie schilderwerk uit de tweede helft van
de 16de eeuw zien we het klassieke gebeuren uit
gebeeld: de aanbidding der herders. Helaas is de
meester die dit werk schiep ons onbekend, maar vast
staat wel, dat het een schilder-" is uit de Hollandse
School.
Kenners zien al dadelijk, dat er hier geen sprake is
van een echt schilderij, maar van een deel van een
altaar drieluik. De afbeelding vinden we dan ook op
de binnenzijde van een vleugel van een drieluik en
dat is de oorzaak van het feit, dat de voorstelling
zo'n langgerekte vorm heeft.
We hebben hier weer te doen met een voortreffelijk
staaltje vakmanschap van de onbekende schilder, want
zijn gehele stijl doet denken aan de werkelijk groten.
De kleuren zijn voortreffelijk, evenals trouwens de
compositie en de anatomische kennis van de schepper.
Een fraai devoot werk, dat ons duidelijk toont hoe diep
het geloof in die eeuw in de mensen lag geworteld.
(Rijksmuseum-Amsterdam)
Dinsdag 24 december Kerstnachtdiens-
ten in de Martinikerk en de Noor-
derkerk (ingang via Nauwe Noor-
derhorne). Aanvang ’s avonds 11 uur
(deuren open half elf).
Woensdag 25 december v.m. 10 uur en
donderdag 26 december n.m. 2.30 uur
Kerstdiensten Filadelfia Gemeente
Sneek in het Tempelierenhuis, Oos-
terdijk.
Donderdag 26 december (2e Kerstdag)
Interkerkelijke samenkomst uitgaan
de van de Raad van Kerken in de
Martinikerk. Liturgen ds J. van Dam
en luitenant H. C. Bor van het Leger
des Heils, medewerking van het Ste
delijk Muziekkorps. Aanvang ’s mor
gens 10 uur.
Donderdag 26 december (2e Kerstdag)
’s morgens 9.30 uur Kerstzangdienst
in de Chr. Geref. Kerk te Sneek.
Iedere vrijdag, zaterdag en zondag Non
stop Di»-»>suow met Frederik Klomp
en Graham Gill in de Luda-bar. Elke
zondag matinee om 3 uur.
Vrijdag 3 januari Creatieve dag van
Het Nut Sneek. Speeldag voor kin
deren van 8 t.e.m. 12 jaar. Impro-
visatietoneel, ontwerpen en maken
van decors, kleding etc. Nam. plm.
5 uur gratis voorstelling voor de
ouders.
Auto over
onder Scharengoulum
Bij de foto: De heer Van Winden luidt
de schoolbel. Hij heeft uitgerekend, dat
als hij al die tijd die hij heeft gebeld
zou optellen, dan zou hij in zijn loop
baan op ongeveer twaalf uren bellen
komen.
oecotnbineerde uüqaw win NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT
Om acht uur donderdagavond be
groette mevr. Fokkema-Klaver, presi
dente van de NCVB afd. IJlst, de da
mes van vier verschillende vrouwen
organisaties en verenigingen uit IJlst,
te weten de chr. plattelandsvrouwen,
hervormde vrouwenvereniging, gere
formeerde vrouwenvereniging en
NCVB, die deze avond als gastvrouw
fungeerde. De doopsgezinde zuster-
kring was verhinderd.
Na de opening werd de kerstliturgie
voorgelezen. Na de pauze werd een
kerststukje gespeeld in drie gedeel
ten. Het handelde over een moeder
met dochtertje in de dagen dat Jozef
en Maria een onderkomen zochten in
Bethlehem, ’t Werd levensecht en ge
voelvol gespeeld en de stilte bewees
wel de aandacht waarmee het gevolgd
werd. Hierna zongen de dames Veninga
en De Boer uit Oosthem enkele kerst
liederen met gitaarbegeleidtag. Vervol
gens las mevr. Fokkema een k«rrtn»r-
haal voor. Daarna luisterden de vrou
wen nogmaals naar het duo
de Boer. Hiermee was eer. eteds geko
men aan deze gezamenlijks» kerstwtf-
ding. Mevr. Fokkema dankte en wenste
allen een wel thuis en een gezegend
1969 toe.
Zakenlieden voeren actie, om de Wip,
het historische grachtje in het centrum
van Sneek, gedempt te krijgen. Vol
gens hen moet de daardoor ontstane
ruimte bestemd worden als parkeer
terrein voor auto’s. Zelf zouden zij
bereid zijn in de kosten voor deze
werkzaamheden bij te dragen. Volgens
onze inlichtingen zijn reeds besprekin
gen gevoerd met b. en w. en met alle
raadsleden van wie de meesten reeds
medewerking zouden hebben toege
zegd.
Aldus een bericht in het Friesch
Dagblad.
Wat waar is van deze actie
konden wij niet gewaar worden. Een
raadslid verklaarde vanmorgen, dat hij
alleen geruchten over deze zaak had
gehoord. Dat er besprekingen met alle
raadsleden hebben plaatsgevonden is
dus niet juist.
Demping van de Wip zal overigens
op veel weerstand stuiten bij degenen,
die het grachtje van historische waarde
vinden. En oplossing van het par
keerprobleem wordt door demping
allerminst verkregen.
Muziekuitgeverij
van J. Nauta
in andere handen
De heer J. Nauta, musicus alhier,
heeft m.i.v. 1 januari zijn muziek
uitgeverij „Frisia Cantat” verkocht aan
fa. E. H. Alkema te Groningen. De heer
Nauta, die een dagje ouder wordt, wil
de er liever mee ophouden. De werk
zaamheden breidden zich de laatste
jaren steeds uit. De fa. Alkema heeft
in Groningen een muziekhandel, ter
wijl door haar „Muzikale Bladen”
werden uitgegeven.
W <21
Sr
<1|||
SNEEKER NIEUWSBLAD