KERS T M I S od een MAANDAG 30 DECEMBER a.s. Van W inden kan terugzien gevuld leven AGENDA^] van en Aanbidding det herders W Y M BRITS ERADEEL IJLST MEDEDELING gen verschijnt het volgend nummer van het Sneaker Nieuwsblad In verband met de Kerstda Ons Gebouw vandaag verkocht Officieel Orgaan de gemeenten SNEEK, Plannen om Wip te dempen? 103 K. M. WITTEVEEN Meester’’ had best meester kunnen wezen Bestuurder onder invloed? de a Bromfietser gesneden door auto in Hommerts MASSAKERSTZANG (rectificatie) Gysbert Japiksschool. Ook hij herin nerde aan de instruktieve schoolreizen. De manier waarop de heer Van Win den zijn werk deed dwong volgens meester Keulen bewondering af. Als cadeau overhandigde hij een werp hengel. Advertentieprijs: 15 cent per mm. Bij kontrakt 'han4elsadvertenties) lager. Abonnementsprijs f4, per half jaar. Per post f 6,per half iaar. Giro 85 07 48 ten name v: Sneeker Nieuwsblad. Verschijnt MAANDAGS en DONDERDAGS Kantoor voor administratie en redaktie GEDEMPTE POL 6 Telefoon 05150 - 3005 Redacteur H. A. de Boer Telefoon 4091 Vrouwen van Ijlst vierden samen Kerstfeest hoe hij zich buigt over de verschoppelingen op deze aarde en met de verworpenen aan tafel zit. Hoe zijn leven is zichzelf wegschenkende liefde een leven dat opbrandt in gehoorzame dienst. In zijn leven breekt dat nieuwe Rijk door. Het evangelie van Johannes zegt zeer diepzin nig over kerstmis: „Het woord werd vlees”. Dat betekent: Gods boodschap werd mens, is aards, is zichtbaar geworden. En als hij tenslotte wordt gekruisigd omdat de mensen niet naar dit woord willen luisteren, dan wekt God hem op uit de dood opdat de wereld toch niet zonder hem zal zijn, want alleen in zijn leven, in de dienst aan hem, in zijn liefde ligt de zin van ons leven Zie, als wij dat vergeten met kerstmis, kunnen wij wel wat vieren, maar dan blijven wij hangen in het heidendom. Dan worden bijzaken hoofd zaken en hoofdzaak wordt bijzaak. Dan wordt de boodschap van de engelen een sprookje, maar dan wordt ook ons leven leeg en dan is er geen hoop voor de wereld. Maar het simpele bijbelse verhaal vertelt hoe juist in donkere dagen voor het joodse volk God het liefste geeft aan de wereld opdat die wereld daardoor zal komen tot vernieuwing, opdat wij ons zullen bekeren, opdat wij ons zullen laten roepen en zullen dienen: God dienen en onze naaste. Hij is de heiland, de zaligmaker, dat be tekent: iemand die bevrijdt uit vreemde heer schappij. Hij bevrijdt ons van de macht van de zonde, de dood en de schuld, van onze knusse zelfzucht en onze haat. Ons Gebouw aan de Westersingel is vandaag verkocht aan ’t St.-Antonius- ziekenhuis. Per 1 januari wordt de exploitatie gestopt. Het gebouw zal te zijner tijd worden afgebroken ten be hoeve van de uitbreiding van het zie kenhuis. Het is op dit moment nog niet te zeggen wanneer. Evenmin is iets bekend over de uitbreidingsplannen. Tussen Ons Gebouw en het ziekenhuis staan nog enkele panden, die ook al eigendom zijn van het ziekenhuis. Daarachter bevinden zich barakken. Die zullen t.z.t. wel plaats moeten ma ken voor nieuwbouw. Ons Gebouw is ruim veertig jaar oud. Het was aanvankelijk eigendom van de Vereniging tot Bevordering van Chris telijke Belangen in Sneek en heette Gebouw voor Christelijke Belangen. Later werd de naam veranderd in Ons Gebouw. T| «Ad H«4 Sn«elur MteuwsWad k een De plaatsen waar op le Kerstdag zal worden gezongen zijn in de krant van j.l. donderdag foutief opgegeven. Deze moeten zijn: Sint-Antoniusziekenhuis (Westersingelzijde), Geref. Verpleeg huis, Cruycebroedershof, (via de Ko- ninginnebrug) naar ,,’t Skülplak”, Nij Nazareth, St.-Bonifatiushuis en Dr. Wumkeshüs. Maandag 23 december 1968 m DRUFHOUTS NIEUWSBLAD Het is zeer begrijpelijk dat er in onze dagen zo nu en dan tegen kerstmis gedemonstreerd wordt. Ik geloof ook niet dat het verkeerd is, al valt een demonstratie niet altijd even gelukkig uit. Het bijbelse kerstfeest is eigenlijk zélf een demonstratie tegen ons kerstmis-vieren! In de bijbel wordt verteld hoe een volk eeuwen en eeuwen heeft uitgezien naar een nieuwe tijd waarin een gezondene door God zou komen, een redder, die de verhoudingen in de wereld radi- kaal zou veranderen, die vrede zou brengen in de meest wijde en ruime zin. „Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid richten en over de ootmoedigen des lands in bil lijkheid rechtsprekenMen zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, want de aarde zal vol zijn van kennis des Heren, zoals de wateren de bodem der zee be dekken”. (Jes. 11). „Kennis des Heren” wordt niet bedoeld als verstandelijk weten, maar als liefde voor God en dus ook voor de medemens. Het is in moeilijke tijden, waarin sommigen van het volk nog geloven in dat oude profetische visioen, dat het Christuskind geboren wordt. En het wordt in alle eenvoud beschreven hoe keizer Augustus regeert en vanuit Rome zijn bevelen geeft, bevelen die zelfs in een uithoek van zijn rijk, in Palestina, moeten worden opgevolgd. „Ook Jozef trok op van Galilea, uit de stad Na zareth, naar Judea, naar de stad van David, die Bethlehem heet om zich te laten inschrijven met Maria Er is weinig romantiek bij. En dan wordt daar in Bethlehem het kind geboren, dat kind dat de beloofde redder zal zijn. En zij baarde haar eerstgeboren zoon en wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg”. Woorden die wij met onze kerstromantiek hebben omrankt. Wat zegt u? Of ik het verkeerd vind? Neen, zeker niet. Dit schone verhaal heeft altijd de mensen geboeid, juist omdat het zo ontzaglijk weinig op gesmukt is. Zie de vele schilderijen, lees de kerstlegenden die er in de loop van de tijden Donderdagavond raakte de assistent - accountant A.J.T. uit Akkrum onder Scharnegoutum metzijn Volkswagen 1200 van de weg in de berm. De wagen sloeg over de kop en belandde links van de weg in de sloot, waar hij op het jjs tot stilstand kwam. De bestuurder bleef ongedeerd, de auto werd zwaar beschadigd. De man verklaarde te zijn verblind door een tegenligger. De po litie constateerde gebruik van alcohol en heeft een bloedproef genomen. De uitslag van deze proef was vanmorgen nog niet bekend, zodat niet zeker is of T. strafbaar is. Dat hangt af van het promillage alcohol in zijn bloed. team. Als hij even moest waarnemen stond hij voor de klas als een echte, volleerde schoolmeester. Ook uit naam van de oudercommissie van de Looxma- school en school 6 veel dank. De heer Van Winden kreeg uit handen-van de heer Brouwer een mooie verrekijker, opdat hij straks in het voorjaar „de Ijipkes” wat dichterbij kan halen. Bij zijn afscheid in de school waren ook al verscheidene cadeaus aangeboden, zo als een tafelkleed, een gereedschaps kist, een windscherm, een kerstster en niet te vergeten van de kindereen een groot aantal tekeningen. „Jo binne in unykum, omdat jo mei „meester” oansprutsen wurde. En jo hawwe dy titel mei eare droegen”, zei heer B. F. Keulen, hoofd van de Gisteravond werd op de splitsing Heegerihoek in Hommerts de bromfiet ser J.S. uit Woudsend „gesneden” door een rechtsafslaande auto, bestuurd door R.H. uit Sneek. S. werd licht gewond, auto en bromfiets licht beschadigd. De bromfietser kwam uit de richting Sneek. H. heeft op het laatste ogenblik nog getracht te remmen. Hij had de bromfietser niet tijdig opgemerkt. 123 jaargang nr Postkantoor mist geld Een ambtenaar van de PTT heeft ’n tekort van 114,89 bij de afrekening. Op de een of andere manier is dit vrij dagavond, vermoedelijk tussen half ze ven en zeven uur, in het Sneker post kantoor ontstaan bij uitbetaling. Wie zich hieromtrent iets kan herinneren wordt verzocht dit te melden op het postkantoor. „Ik dacht dat u terug kunt zien op een gevuld leven. Ik hoop dat u nog veel mag genieten", aldus wethouder Baarda vrijdagmiddag bij het afscheid van de heer H. van Winden. Deze is bijna 22 jaar concierge geweest van de Looxmaschool. Nu is hij met pensioen. In de kantine van de Sneker Sporthal namen vele vrienden afscheid en werd hij waarderend toegesproken. De voorzitter van de personeelsver eniging van het gemeentepersoneel, „Samen Eén”, de heer G. Fritsma beet het spits af. Hij sprak deze keer Fries en de vereniging heette zodoende „Meielkoar len”. De heer Van Winden is één van de oprichters en jarenlang bestuurslid geweest. „As.wy dy jong- keardel dér sa sitten sjogge, soene wy net tinke dat er nou mei pensioen giet”, aldus de heer Fritsma. Hij noem de de heer Van Winden, die een stuk jonger lijkt dan hij is, „altyd in warber man”. Zo haalde deze o.m. de dub beltjes op voor de „ponghaldster”. De heer Fritsma besloot met de wens dat de heer Van Winden met dankbaarheid terug mag zien op zijn werk en zijn vrienden van „Samen Eén” niet zal vergeten. Hij bood een fraaie houten lektuurbak aan en voor mevrouw Van Winden was er een bloemetje. Wethouder Baarda vertelde dat de kinderen de concierge altijd „meester” noemden. Dat mocht hij wel als een erenaam beschouwen. „Want de kinde ren hielden van u en hadden tevens respekt voor u. Dat is een combinatie die zelden voorkomt”, merkte de heer Baarda op. „U deed uw werk betrek kelijk moeiteloos, omdat ’t in u zat. U kon met kinderen omgaan. Het ge meentebestuur heeft dit zeer in u ge waardeerd”. Hij vertelde dat de heer Van Win den in juli 1947 uit 32 sollicitanten werd benoemd. De manier waarop het werk in de school gebeurde was de wethouder, die de burgemeester ver tegenwoordigde, wel een compliment waard. Alles zag er altijd even netjes uit. Met de instructieve schoolreisjes ging hij gewoonlijk als kwartier maker vooruit. De heer Van Winden vertelde even er tussendoor dat hij bij de sollicitatie eigenlijk te oud was bevonden. Maar de overweging, dat hij dit werk toch nog 22 jaar kon doen had de doorsl'”’ gegeven. De heer G. Brouwer, hoofd van de Looxmaschool, verklaarde: „Wy stean mei omkearde hannen nou’t jo der net mear binne”. De heer Van Winden paste volgens hem uitstekend in het over ontstaan zijn. En zo zijn er rondom kerstmis allerlei gebruiken gegroeid. Wij hebben het feest in de winter. (In de bijbel staat geen datum ge noemd!) Allerlei gebruiken uit oude heidense tijden zijn in ons feest opgenomen, overigens met de beste bedoelingen. Onze kerstboom is geen bijbels gegeven maar oud-heidens. De licht- symboliek is althans op ons kerstfeest van oorsprong ook niet christelijk maar evenzo oud- heidens. Dat is allemaal niet zo erg. Oude heidense ge bruiken zijn door de grote liefde van de mensen voor Christus omgedoopt tot feestelijke gebrui ken te zijner ere. Dat is niet alleen met kerstmis gebeurd, dat is ook met pasen gebeurd. Ja ook de kerkklok is oorspronkelijk van heidense af komst. Maar één ding is wel gevaarlijk. Als die gebruiken een eigen leven gaan leiden, als ze losraken van dat oorspronkelijke gegeven waar wij mensen ze door de eeuwen heen mee hebben verbonden. Dan wordt het nodig dat er anti- kerstakties worden gehouden omdat het kerst feest een heidens feest dreigt te worden. Heidendom is die religie waarbij uiteindelijk de mens in het middelpunt staat. De mens wil zich beveiligen, wil safe-zijn. In het heidendom wil de mens zich de kwade machten, de geesten van het lijf houden. En al lacht de moderne mens om die „geesten”, al is hij niet meer bang voor demonen die verborgen zitten in bomen of stenen, toch kent hij nog wel angst. En hij wil nog altijd safe zijn. Hij wil niet gestoord worden door het hongerspook, hij wil niet gestoord wor den in zijn welvaartsdroom. En kerstmis wordt een knus feest waarop wij onszelf wat koesteren. „Vrede op aarde” wordt een sprookje, waar we geboeid naar luisteren, maar waar we natuurlijk geen rekening mee kunnen houden. Vrede wordt: onze rust. Maar in het bijbelse verhaal wordt verteld hoe er geen plaats was in de herberg voor Christus. En er wordt verder verteld dat koning Herodus het kind wil doden zodat Jozef en Maria moeten vluchten. En er wordt verteld hoe dit kind op groeit en de Gezondene Gods is, hoe hij het ge- brokene heelt en de schuldige vergeving schenkt, Op dit fraaie schilderwerk uit de tweede helft van de 16de eeuw zien we het klassieke gebeuren uit gebeeld: de aanbidding der herders. Helaas is de meester die dit werk schiep ons onbekend, maar vast staat wel, dat het een schilder-" is uit de Hollandse School. Kenners zien al dadelijk, dat er hier geen sprake is van een echt schilderij, maar van een deel van een altaar drieluik. De afbeelding vinden we dan ook op de binnenzijde van een vleugel van een drieluik en dat is de oorzaak van het feit, dat de voorstelling zo'n langgerekte vorm heeft. We hebben hier weer te doen met een voortreffelijk staaltje vakmanschap van de onbekende schilder, want zijn gehele stijl doet denken aan de werkelijk groten. De kleuren zijn voortreffelijk, evenals trouwens de compositie en de anatomische kennis van de schepper. Een fraai devoot werk, dat ons duidelijk toont hoe diep het geloof in die eeuw in de mensen lag geworteld. (Rijksmuseum-Amsterdam) Dinsdag 24 december Kerstnachtdiens- ten in de Martinikerk en de Noor- derkerk (ingang via Nauwe Noor- derhorne). Aanvang ’s avonds 11 uur (deuren open half elf). Woensdag 25 december v.m. 10 uur en donderdag 26 december n.m. 2.30 uur Kerstdiensten Filadelfia Gemeente Sneek in het Tempelierenhuis, Oos- terdijk. Donderdag 26 december (2e Kerstdag) Interkerkelijke samenkomst uitgaan de van de Raad van Kerken in de Martinikerk. Liturgen ds J. van Dam en luitenant H. C. Bor van het Leger des Heils, medewerking van het Ste delijk Muziekkorps. Aanvang ’s mor gens 10 uur. Donderdag 26 december (2e Kerstdag) ’s morgens 9.30 uur Kerstzangdienst in de Chr. Geref. Kerk te Sneek. Iedere vrijdag, zaterdag en zondag Non stop Di»-»>suow met Frederik Klomp en Graham Gill in de Luda-bar. Elke zondag matinee om 3 uur. Vrijdag 3 januari Creatieve dag van Het Nut Sneek. Speeldag voor kin deren van 8 t.e.m. 12 jaar. Impro- visatietoneel, ontwerpen en maken van decors, kleding etc. Nam. plm. 5 uur gratis voorstelling voor de ouders. Auto over onder Scharengoulum Bij de foto: De heer Van Winden luidt de schoolbel. Hij heeft uitgerekend, dat als hij al die tijd die hij heeft gebeld zou optellen, dan zou hij in zijn loop baan op ongeveer twaalf uren bellen komen. oecotnbineerde uüqaw win NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT Om acht uur donderdagavond be groette mevr. Fokkema-Klaver, presi dente van de NCVB afd. IJlst, de da mes van vier verschillende vrouwen organisaties en verenigingen uit IJlst, te weten de chr. plattelandsvrouwen, hervormde vrouwenvereniging, gere formeerde vrouwenvereniging en NCVB, die deze avond als gastvrouw fungeerde. De doopsgezinde zuster- kring was verhinderd. Na de opening werd de kerstliturgie voorgelezen. Na de pauze werd een kerststukje gespeeld in drie gedeel ten. Het handelde over een moeder met dochtertje in de dagen dat Jozef en Maria een onderkomen zochten in Bethlehem, ’t Werd levensecht en ge voelvol gespeeld en de stilte bewees wel de aandacht waarmee het gevolgd werd. Hierna zongen de dames Veninga en De Boer uit Oosthem enkele kerst liederen met gitaarbegeleidtag. Vervol gens las mevr. Fokkema een k«rrtn»r- haal voor. Daarna luisterden de vrou wen nogmaals naar het duo de Boer. Hiermee was eer. eteds geko men aan deze gezamenlijks» kerstwtf- ding. Mevr. Fokkema dankte en wenste allen een wel thuis en een gezegend 1969 toe. Zakenlieden voeren actie, om de Wip, het historische grachtje in het centrum van Sneek, gedempt te krijgen. Vol gens hen moet de daardoor ontstane ruimte bestemd worden als parkeer terrein voor auto’s. Zelf zouden zij bereid zijn in de kosten voor deze werkzaamheden bij te dragen. Volgens onze inlichtingen zijn reeds besprekin gen gevoerd met b. en w. en met alle raadsleden van wie de meesten reeds medewerking zouden hebben toege zegd. Aldus een bericht in het Friesch Dagblad. Wat waar is van deze actie konden wij niet gewaar worden. Een raadslid verklaarde vanmorgen, dat hij alleen geruchten over deze zaak had gehoord. Dat er besprekingen met alle raadsleden hebben plaatsgevonden is dus niet juist. Demping van de Wip zal overigens op veel weerstand stuiten bij degenen, die het grachtje van historische waarde vinden. En oplossing van het par keerprobleem wordt door demping allerminst verkregen. Muziekuitgeverij van J. Nauta in andere handen De heer J. Nauta, musicus alhier, heeft m.i.v. 1 januari zijn muziek uitgeverij „Frisia Cantat” verkocht aan fa. E. H. Alkema te Groningen. De heer Nauta, die een dagje ouder wordt, wil de er liever mee ophouden. De werk zaamheden breidden zich de laatste jaren steeds uit. De fa. Alkema heeft in Groningen een muziekhandel, ter wijl door haar „Muzikale Bladen” werden uitgegeven. W <21 Sr <1||| SNEEKER NIEUWSBLAD

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1