van
Burgemeester Rasterhoff opende
uniek bedrijf in Sneek:
Cash and Carry van fa. Van der Meulen
Staking diensten op
lijn Sneek-Staveren
ten enenmale onmogelijk
N.V. Sneeker Jachthaven onderneemt
actie tegen ligplaatsen Oudvaart
AqOtDA
„G.0 J.” in IJlst had gezellig avondje
IJLST
W Y M BRITS ER A DEEL
n
en
van
in
Meerpaal-actie zeer
geslaagd: ca. f 6.000,
f
HOGERE SUBSIDIE
VOOR CONCORDIA
Officieel Orgaan
de gemeenten SNEEK,
J
124e jaargang nr 30
Maandag 14 april 1969
DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
G.S. van Friesland in brief aan staatssecretaris:
■UUKèaj» H«l Sneekar Nieuwsblad is een
Gecombineerde uitqave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en
Ziekenfonds ..Sneek e.o.”
bestaat 125 jaar
Ondanks slechte weer ruim
225 deelnemers aan
wandeltochten SWU
Botsingen met schade
Jongetje bijna tegen
auto geblazen
Raadsvergadering Ijlst
a.s. donderdag
SNEEKER NIEUWSBLAD
Donderdag a.s. ’s avonds om
M
STRUCTUUR EN
LEEFBAARHEID
Financiële aspecten mogen niet al
leen doorslaggevend zijn, vinden G.S.
Vooral zal men de vraag moeten stel
len of de verbindingen niet van zeer
Bij de foto: Burgemeester Rasterhoff
wordt door de heer en mevrouw Van
der Meuten naar de ingang van het
nieuwe bedrijf geleid.
WAT KOST SNEEK-WORKUM?
Ter illustratie laten wij onderstaand
overzicht volgen:
Rijtijd Workum-Sneek per N.S. 12
minuten (16 km); per autobus (ZWH
-f- LAB) 42 minuten (24 km), exclusief
overstap te Bolsward; de overstaptijd
is verschillend, loopt van directe over
stap tot 29 minuten wachttijd.
verschijnt MAANDAGS
en DONDERDAGS
Kantoor voor
administratie en redaktie
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 05150 - 3001
Redacteur H. A de Boer
Telefoor 4091
De actie die vrijdag en zaterdag werd
gehouden ter inzameling van gelden,
voor de Meerpaal, is bijzonder ge
slaagd. Vanmorgen werd een voorlopig
totaal genoteerd van tegen de zes
duizend gulden. Daar zal wellicht nog
wat by komen. Ongeveer 100 jongelui
verleenden hun medewerking aan deze
actie. Ze trokken met intekenlijsten
door de stad. Eerst de buitenwijken en
daarna de binnenstad.
A.s. zaterdag zal er in hotel „Fries
land” een pop-avond worden gehouden,
waarvan de opbrengst ook ten goede
komt aan de Meerpaal.
Opnieuw waaiden vorige week de
vlaggen breed uit op het industrieter
rein tussen Oppenhuizerweg en Rijks
weg 43. Ditmaal ter ere van de firma
Van der Meulen, die naast de be
staande boekhandel aan het Hoogend,
aan de Lorentzstraat een unieke „Cash
and Carry’’ opende. Uniek niet alleen
voor Sneek en de noordelijke provin
cies, maar voor geheel Nederland,
want hoewel er in ons land wel een
aantal Cash en Carrybedrijven zijn in
de levensmiddelensector, is dit onge
twijfeld het eerste in luxe papierwaren,
wenskaarten en speelgoederen. Ook is
de uitgeverij van stadsgezichten in het
gebouw gevestigd.
groot belang zijn voor de structuur en
de leefbaarheid van de betrekken ge
bieden.
In de brief wordt de suggestie ge
daan te komen tot een vereenvoudigd
exploitatiesysteem, zoals in Gronin
gen met succes wordt toegepast, terwijl
voorts de rijksoverheid zou moeten
bijspringen met subsidie, zoals ook in
vele andere landen geschiedt.
Over de lijn Sneek-Staveren schrij
ven G.S. nog het volgende:
,De plaats Workum is voor deze lijn
een belangrijk punt. Dagelijks worden
vooral op de spitsuren vele rei
zigers van Workum naar Sneek (en
verder) vice versa vervoerd. Het be
treft hier vooral scholieren en winkel-,
kantoor- en fabriekspersoneel, dat tus
sen woon- en werkplaats heen en weer
reist.
Een even goede alternatieve ver-
voersverbinding behoort niet tot de
mogelijkheden, aangezien Workum en
Sneek niet rechtstreeks via een weg
met elkaar verbonden zijn.
Indien per bus gereisd zou moeten
worden tussen Workum en Sneek
in dit verband wijzen wij tevens op
de moeilijkheid, dat dit gebied tot het
vervoersgebied van twee busmaat
schappijen behoort dan zou dat via
Bolsward moeten geschieden, hetgeen
zowel qua reistijd als qua kosten voor
de reizigers als alternatief onaanvaard
baar is.
Advertentieprijs:
15 cent per mm.
Bij kontrakt
han '’elsadvertenties)
lager.
Abonnementsprijs f4,
per half jaar. Per oost
f6,— per half laar
Giro 35 07 43 ten name
Sneeker Nieuwsblad
„Staking van de reizigersdiensten op
dit traject, gelegen in de zich vooral
recreatief ontwikkelende Zuidwest
hoek, achten wij ten enemale onmoge
lijk”, schrijven Gedeputeerde Staten
aan de staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat. Met dit traject wordt be
doeld de spoorlijn Sneek-Staveren.
Bij brief van 3'1 mei 1967 deed de
staatssecretaris mededeling van de mo
gelijke staking van de reizigersdien
sten op een 15-tal onrendabele spoor
lijnen, waaronder de lijnen Sneek-Sta-
veren en Leeuwarden-Harlingen. Reeds
eerder verklaarden G.S. dat dit voor
hen een onaanvaardbare zaak zou zijn.
Staking van de reizigersdiensten op
deze lijnen zou lijnrecht indruisen te
gen het door de regering t.a.v. ons ge
west gevoerde stimuleringsbeleid.
G.S. merken daarbij op, dat Leeu
warden, Sneek en Harlingen als in-
dustrialisatiekernen zijn opgenomen in
het stimuleringsbeleid, zoals dit wordt
gevoerd door het ministerie van Eco
nomische Zaken. Dit houdt o.a. in dat
met rijkssteun wordt gestreefd naar
modernisering van de verbindingen,
zowel te land als te water.
Gebleken is dat er op beide lijnen
jaarlijks grote tekorten zijn: Sneek-
Staveren ongeveer f800.000 en Leeu
warden-Harlingen f 700.000. Maar ver
gelijkt men dit met het totale tekort
van N.S., dat thans in de orde van
grootte van f 125 miljoen per jaar ligt,
dan gaat het om relatief geringe be
dragen.
Tijdens de receptie, die onder leiding
stond van de heer W. Betsema, trad als
eerste spreker naar voren de heer P.
v. d. Est, een zwager van de familie,
die zijn waardering in dichtvorm had
gegoten. Namens het Noorder Boek
huis, van welke inkoopcombinatie de
heer Van der Meulen direkteur is,
sprak de heer Dijkstra van Leeuwar
den woorden van lof voor het gedurfde
initiatief om deze nieuwe zaak te
stichten. Namens de bouwers wenste
architect Jan de Vries de firma veel
succes met de nieuwe onderneming en
uit naam van de Ballograf-Bic-Bene-
lux deed de heer V. d. Aasen hetzelfde.
De heer W. G. Baarda feliciteerde na
mens de Sneker collega’s. Hij prees
zich gelukkig met het feit, dat ook de
Sneker bedrijfsgenoten thans in een
hyper modern bedrijf verschillende
artikelen kunnen krijgen. Tot slot
dankte de heer T. van der Meulen al
len, die door hun aanwezigheid deze
opening tot een grandioos feest had
den gemaakt. Hij sprak de hoop uit,
dat dit voor het noorden unieke be
drijf het patroon van het zakendoen
tussen grossier en detaillist aanzienlijk
zal wijzigen.
Voor Helèneke van der Meulen was
toen het grote moment aangebroken
om burgemeester Rasterhoff de schaar
te mogen overhandigen voor het door
knippen van een lint, waarna de aan
wezigen in de gelegenheid waren de
hal met een oppervlakte van 1200 m2
te bezichtigen.
Door de grote overzichtelijkheid
waarmee de artikelen zijn uitgestald
Prijs enkele reis per N.S. f 1,20 (2e
klasse); per autobus (ZWH LAB)
f 1,75. ld. retour resp. f 1,80, f 3,15. ld.
maandtrajectkaart resp. f28,60 en
f 57,30.
De reistijd (inclusief gemiddelde
overstaptijd in Bolsward) is voor een
reis Workum-Sneek of omgekeerd per
autobus te stellen op plm. 50 minuten,
derhalve ongeveer 4 x zo lang als per
N.S. De prijs van het vervoer per
autobus is ongeveer 73% hoger dan bij
N.S.
De gemeente Sneek heeft aan de Oudvaart, langs de Zeilstraat (tegenover
de oude jachthaven) deze winter een groot aantal ligplaatsen voor plezier
vaartuigen gecreëerd. Er zijn zowel ligplaatsen overdwars als in de lengte. De
doorvaartruimte is vooral door de overdwars liggende schepen zeer beperkt
geworden, omdat ook de jachthaven ter plaatse over een groot aantal lig
plaatsen beschikt. De gemeente heeft toegezegd dat er overdwars geen sche
pen mogen liggen die langer zijn dan 7 m. Er zijn momenteel die deze lengte
ver overschrijden. De raad van beheer van de N.V. Sneeker Jachthaven heeft
nu bij Gedeputeerde Staten bezwaren aakt tegen deze plaatsen. Dit zei
mr. E. R. Zweep, voorzitter van de raad van beheer, vrijdagavond op de jaar
vergadering van aandeelhouders in restaurant „Onder de Linden”.
nodige ruimte voor onderhoud gehou
den. De vergadering keurde de begro
ting goed.
VERKIEZINGEN
De heer P. Olij vormt samen met
de heer S. Jorna de kascommissie.
Evenals vorig j.aar zal de heer J. F.
May als executeur optreden, terwijl de
vacature in de commissie verdeling
schiphuizen vervuld zal worden door
de heer E. G. Dijkstra. De drie leden
van de raad van beheer, de heren G.
W. Goodijk, P. O. Revet en mr. E. R.
Zweep, die periodiek moesten aftre
den, werden allen bij acclamatie her
kozen.
Van de obligatielening van 1959 wer
den 12 obligaties uitgeleend, t.w. de
nummers: 55, 67, 149, 43, 82, 132, 148,
1, 91, 134, 119 en 89.
HUURVERHOGING?
Als de raad van beheer het nood
zakelijk acht zal hij zeker niet aarze
len de huren van de ligplaatsen te
verhogen. In vergelijking tot andere
jachthavens zijn ze erg laag. In het
oude schiphuis betaalt men f 6,per
m2, in de nieuwe f 7,50 m2. Door een
verhoging van ongeveer f 1,per m2,
zou de financiële positie van de n.v.
wel verbeterd worden. Een huurver
hoging is dit jaar nog niet te ver
wachten, maar volgend jaar zou het er
wel eens van kunnen komen.
De rondvraag leverde niets meer op.
Om ongeveer kwart over tien kon mr.
Zweep de geanimeerde vergadering
sluiten.
De prijzen die men voor de ligplaat
sen aan de gemeente betaalt, zijn zo
laag, dat de oude jachthaven er onmo
gelijk tegen kon concurreren. Boven
dien is het zo dat de bootbezitters bij
de jachthaven drinkwater aan boord
nemen en elektriciteit gebruiken zon
der dat zij hiervoor een cent betalen.
Je krijgt dan een onnodige in- en uit
vaart in de kolken. „We zullen het nog
een jaartje aanzien met deze mensen.
Komen er klachten, dan gaan we maat
regelen nemen”, aldus mr. Zweep.
AANDELEN
Vrijdagavond werd het Ulster Mien-
skipshüs in beslag genomen door de
dames en heren die nu of in het ver
leden in een of ander opzicht in con
tact staan of stonden met de gemeente.
Het was de G(emeente) O(ntspan-
nings) J(aarvergadering), de naam die
in de loop van de avond werd geboren.
Om acht uur opende burgemeester
Cazemier met een kort welkomstwoord
voor de nieuwelingen in deze ge
meentelijke kring gold dat in ’t bij
zonder en stelde dat het goed was,
zelfs zeer belangrijk, om samen een
gezellige avond bij elkaar te zijn.
Daarna gaf hij de leiding in handen
van wethouder Frankena.
Deze ging er van uit: een goed be
gin is ’t halve werk en kondigde daar
mee direkt de eerste koffiepauze aan.
Er heerste al bij het begin een gezel
lige drukte en die onbevangen omgang
met elkaar zette zich in ’t vervolg van
de avond in groeiende mate voort. Na
die eerste pauze vroeg de leider zich
af of het wel noodzakelijk was om aan
dit gezelschap leiding te geven, waar
van toch ieder op zijn of haar plaats
er mede voor zorgt dat leef- en woon
klimaat in de gemeente zo gunstig mo
gelijk zijn en de burgerij wordt ge
diend. Hij dacht zelf deze avond te
kunnen volstaan met de aankondiging
van de programmapunten.
Het eerste daarvan was: Fabeltjes
krant, verzorgd door de gereformeerde
jeugdvereniging van IJlst. De jongens
en meisjes hadden zich nauwkeurig
verkleed in de diersoort die zij uit
beeldden en ook hun stemmen zo goed
mogelijk in overeenstemming daarmee
geoefend. Het was een kleurrijk, goed
ingestudeerd stukje werk, tot stand
gekomen met medewerking van mevr.
_.omevr. Tichelaar en mevr,
schotel van deze vergadering is de Hoekstra (Bernardstraat).
Deze verklede vogels en viervoeters
waren het, die de nieuwe G.O.J.-naam
aan de tot nog toe naamloze verzame
ling gemeentecontact-mensen gaf. Hou-
en zo
Een warm applaus en een enveloppe
met wat er in voor de verenigingskas
was een welverdiende beloning. Tij
dens de pauze en de lege tijd tussen de
verschillende programmanummers was
er muziek en zang van de Mister
„Lyko’s” (mej. Lycklema a Nijholt en
mej. Kooistra klopt precies met de
naam). Fleurige stukjes, gemakkelijk
te zingen voor iedereen. Een spelletje
trok heel velen voor een ogenblik van
hun stoel. De traktatie ontbrak niet
en met het kienspel werden aardige
prijsjes gewonnen.
Met dat al draaide de klok steeds
door. Het programma vermeldde nog
één punt: afscheid van de heer Van
der Veen.
De burgemeester releveerde de tijd
die Van der Veen hier in IJlst heeft
gewerkt; gemeentebestuur en Van der
Veen hebben in die tijd elkaar wel
eens de waarheid gezegd (waarom ook
niet?), maar in ’t algemeen genomen
heeft u uw werk ten volle tot onze
tevredenheid verricht. Als aandenken
aan deze periode ontvangt u van het
gemeentebestuur een boekje IJlst
700 jaar met voorin een inscriptie
met handtekening, terwijl het perso
neel u een boek, handelend over uw
vak als tuinman, gaarne aanbiedt. Mo
ge het u en uw gezin wel gaan in uw
nieuwe woonplaats en werkkring. Al
dus burgemeester Cazemier. Mevr. Van
der Veen werd een bloemetje aange
boden.
Wethouder Stienstra sloot de avond
STAVEREN-ENKHUIZEN
Naast het vorenstaande memoreren
wij de betekenis, die de lijn Sneek-
Staveren in de zomermaanden heeft
voor het vervoer van recreanten en de
omstandigheid, dat in de nota van
N.S. „de Rail in het Noorden des
Lands” de aanleg van een spoorlijn van
Staveren naar Enkhuizen in de be
schouwingen is betrokken.
Bij staking van de reizigersdiensten
op het gedeelte Sneek-Staveren, zou
ook de rentabiliteit verminderen van
de lijn Leeuwarden-Sneek. Dit sneeuw
baleffect wij wezen u hierop reeds
eerder bij een andere gelegenheid
vrezen wij. Het zou de weg kunnen
openen naar een verdere afbrokkeling
van het bestaande spoorwegnet in ons
gewest.”
Tenslotte wijzen G.S. er op, dat voor
de beoordeling of een lyn al of niet
belangrijk is, niet alleen rekening dient
te worden gehouden met het totale be
loop aan reizigers, maar dat ook in het
bijzonder moet worden gelet op de om-
vang van het vervoer op de spitsuren.
Het algemeen onderling ziekenfonds
„Sneek en Omstreken” hoopt op 1 mei
a.s. zijn 125-jarig bestaan te vieren.
Het bestuur houdt ter gelegenheid
hiervan op die dag een receptie in ho
tel Haneruburg.
Zaterdag hield de Sneker Wandel
Unie voor de negende maal ha Z :ee-
kermeertocht. Aan deze lange-af-
standstocht werd door 25 wandelaars
deelgenomen. Het parcours was 45 km
lang. Voor de jeugd was er de tweede
Paaswandeltocht over 8 en 12 km.
Hieraan deden ruim 200 wandelaars
mee. Gezien de bar slechte weersom
standigheden is het totaal aantal deel
nemers geweldig.
„Het was een monstert ocht”, zei ons
de heer J. M. Hoekstra, bestuurslid
van de SWU. Hij bedoelde de lange-
afstandstocht. Vooral het laatste ge
deelte van het parcours, van de Lege
Geaën naar Sneek, hadden de lopers
het zwaar te verduren. Ze moesten
tegen een ctormachtige wind optornen,
doorweekt door de herhaaldelijke re
gen- en hagelbuien. In Rauwerd gaven
dan ook 8 wandelaars de strijd op cn
klommen in de bezemwagen. Ook de
e.h.b.o. was op het parcours aanwezig.
De deelnemers kwamen o.a. uit En
schede, Amsterdam, Kampen, Dok-
kum, Leeuwarden en Sneek.
Onder de deelnemers aan de Paas-
wan-deltocht bevonden zich een negen
tal groepen. De deelnemers aan de
8-km-tocht moesten over de nieuwe
weg naar IJlst en over de oude weer
terug. De 12-km-wandelaars wandel
den naar het centrum van IJlst, van
daar naar Nijezijl en vervolgens weer
naar Sneek.
De wandelaars die de Sneekermeer-
tocht volbrachten werden beloond met
houtsnijwerk (een wandelaar in hout
gesneden), terwijl de deelnemers aan
de Paaswandeltocht een herinnerings-
lintje kregen.
kan de zakenman zeer gemakkelijk en
in korte tijd zyn inkopen doen. Hier
voor zijn karretjes beschikbaar, zodat
de kopers zelf hun eigen waar kunnen
uitzoeken en direkt aan de kassa kun
nen betalen. Een belangrijk voordeel
is ook dat er een grote parkeerplaats
voor auto’s is, alsmede een overdekte
laadplaats. Alles is royaal opgezet.
Een groot aantal bloemstukken ver
hoogde het feestelijke van deze voor
de familie Van der Meulen zeer bijzon
dere dag.
De uit staalplaat gebouwde hal werd
vervaardigd door bouwbedrijf Wiersma
te IJlst. Verder werkten aan de tot
standkoming mee: Schildersbedrijf A.
Wagenmakers, Electr.-Technisch Bu.
reau D. de Boer, (verlichting), Firma
H. J. v. d. Weij (sanitair), Firma
Schuhmacher (stellingen), Machinefa
briek Rijpkema (staalconstructie) en
Firma Kleine te Hoogezand (centrale
verwarming). Het nieuwe bedrijf zal
worden geleid door de heer Wieger
van der Meulen jr.
Donderdag a.s. ’s avonds om half
acht komt de raad van IJlst in open- o
bare vergadering bijeen De hoofd- Spijksma,
vaststelling van de gemeentebegroting
en begroting woningbedrijf 1969. Ver
volgens enkele begrotingswijzigingen
1969, exploitatierekening 1966 en 1967
woningbouwvereniging IJlst en wijzi
ging salarisverordening per 1 januari
1969, inhoudende de salarismaatrege
len die getroffen zijn voor het rijks
personeel, een algemene verhoging van
5%, ook ten behoeve van het gemeen-
tepersoneel toe te passen. Verder
wordt de raad voorgesteld de subsidie
voor de muziekvereniging Concordia
te verhogen van f 706,tot f 1000,
per jaar.
Het volgende punt is een aanvraag
door het bestuur van de Ver. voor Chr.
onderwijs te IJlst, to* aanschaffing van
een type- en stencilmachine. Het
schoolbestuur stelt, dat deze appara
tuur gebruikt zal worden voor aanvul
ling en verwerking van de lessen en
verder voor opbouw van een eigen
lesmethode. Door inwilliging van het
verzoek worden de normale eisen, aan
het geven van lager onderwijs te stel
len, niet overschreden.
Dan een voorstel tot verkoop van
een perceel bouwterrein in het bestem
mingsplan „Nijezijl” aan de heer H.
van Amstel te Heeg. Het terrein is
groot 1465 m2. De prijs is berekend
naar f22,25 per m2, totaal f32.596,25.
Voorgesteld wordt aan de heer P. Wals-
weer te Sneek, een perceel te verko
pen, groot 1485 m2, totaal voor
f33.041,25. Beide percelen zijn gele
gen aan het Wijddraai.
Vervolgens de aankoop van een
vloerwrijver t.b.v. het stadhuis en ten
slotte de aankoop van materiaal t.b.v.
de vrijwillige brandweer tot een be
drag van f 3.200,68.
Er komen bij de raad van beheer
herhaaldelijk verzoeken binnen van
mensen die aandelen willen kopen.
„We hebben nog steeds 64 ongeplaat
ste aandelen, maar we verhandelen ze
niet. Doch in de statuten is bepaald
dat er obligaties uitgegeven kunnen
worden voor een door de raad van
beheer te bepalen koers, die niet bene
den de nominale waarde mag liggen.
In principe is de raad van beheer dus
bevoegd om aan de verzoeken van de
mensen die aandelen willen hebben, te
voldoen. Ik denk dat dit een nieuw
geluid is voor de heren aandeelhou
ders”, aldus mr. Zweep. Dat was het
inderdaad. De meeste heren wisten
niet dat de raad van beheer deze be
voegdheid had.
De algemene wens van de aandeel
houders was niet aan deze verzoeken
te voldoen, omdat de jachthaven te
klein is. Er zijn momenteel geen lig
plaatsen meer over. Je kunt op een
jachthaven nu eenmaal geen verdie
ping bouwen. „We zullen ons aanpas
sen aan de wensen van de aandeelhou
der, maar ik wilde u er even op wij
zen, dat de raad van beheer eventueel
aandelen kan uitgeven”, antwoordde
mr. Zweep.
Onder zeer grote belangstelling
(plm. 750 belangstellenden complimen
teerden de familie Van der Meulen
met het nieuwe bedrijf) verrichtte
burgemeester Rasterhoff de officiële
opening. Hij deed dit door een viertal
ballonnen los te laten, waarna vanaf
het dak van het nieuwe pand nog 500
ballonnen de reis door de ruimte be
gonnen. Tijdens zijn toespraak maakte
de heer Rasterhoff bekend, dat als
dank voor het vele werk, dat de heren
Van der Meulen sr. en jr. tijdens de
oorlogsjaren voor de Joodse gemeen
schap hebben gedaan, te hunner ere
in Israël een tweetal bomen zijn ge
plant, waarvan de familie Van der
Meulen te zijner tijd een in zilver ge
vatte oorkonde zal worden toegezon
den. Voorts is het echtpaar Van der
Meulen uitgenodigd voor een bezoek
aan Israël i de komende zomer.
Een zesjarig jongetje (K.K.) fietste
zaterdagavond in de Drakenstraat. De
storm blies het ventje met grote snel
heid door de straat. Dat werd hem bij
na noodlottig toen hij by het nemen
van een bocht op de linker weghelft
terecht kwam. Daar naderde juist op
dat moment een auto, bestuurd door
J.M. Het jongetje schrok zo, dat hij
met z’n fietsje kwam te vallen voor de
auto. Doch de automobilist had zijn
wagen goed onder controle en stopte
net op tijd. De jongen bleef daardoor
ongedeerd, maar de fiets werd wel flink
beschadigd.
Vrijdagmiddag om ongeveer half
twee verleende mevr. J.B. uit Blauw
huis, toen ze met haar auto van de Dr.
Boumaweg kwam, geen voorrang aan
autobestuurder G.V. uit Sneek die in
de Parkstraat reed. Het gevolg was
een botsing. De schade viel gelukkig
wat mee en niemand kreeg letsel.
Een kwartiertje later was er op
nieuw een aanrijding tussen twee per
sonenauto’s. Ditmaal op het kruispunt
Kloosterdwarsstraat/Kapelstraat. Hier
verleende S.K. geen voorrang aan .de
van rechts komende E.G. Gelukkig liep
ook dit ongeval af met alleen materiële
schade.
Maand april Bar-Dancing „De Licht
boei” elke avond vanaf 8 tot 1 uur
Italiaans Dans- en Showorkest „New
Blue”.
Luda-Bar-Dancing elke avond Frank
Bierens Top-Deejee.
Dinsdag 15 april Openbare bijeenkomst
P.v.d.A in restaurant „Onder de Lin
den”, Marktstraat. Aanvang 8 uur.
Donderdag 17 april Oriënteringsrit
MAC „J. C. Visser”. Start ’s avonds
8 uur bij hotel Bonnema.
Vrijdag 18 en zaterdag 19 april Show-
programma van de Landelijke Rij-
vereniging „De Water Poorters” in
de manege te Sneek. Aanvang ’s av.
7.45 uur.
Maandag 21 april ’s avonds 8 uur Stad
huisconcert in de raadzaal te Sneek
door het vioolduo Bouw Lemkes en
Jeanne Vos.
Donderdag 24 april Algemene leden
vergadering Fries Scheepvaart Mu
seum in café rest. .Onder de Linden’.
Aanvang 8 uur. Inleiding van drs.
H. R. M. Defoer, conservator van het
Aartsbisschoppelijk Museum te
Utrecht, over het onderwerp „Moet
de neo-gotiek de kachel in?”
Zaterdag 26 april Openbare les met
tentoonstelling in de Technische
School, nam. 2-4 uur.
Vrijdag 9 mei Openbare les in de Chr.
Technische School. Van Schouwen
burgstraat 19, van 18.30-20.30 uur.
JAARVERSLAG
In het afgelopen jaar is de samen
stelling van de raad van beheer ge
lijk gebleven. Met de vernieuwing van
de schiphuizen 1-14 is de laatste fase
van vroeger gemaakte plannen vol
tooid, zo blijkt uit het jaarverslag van
secretaris P. Kroon. Ook het uitbag
geren van de haven kwam dit jaar ge
reed. In plaats van de normale vuilnis
vaten heeft men containers in gebruik
genomen.
In totaal vonden 248 schepen deze
winter een overdekte ligplaats in de
haven, terwijl het gastenboek gete
kend werd door 265 mensen, onder wie
64 Duitsers, één Engelsman en één
Amerikaan.
Penningmeester T. Wieringa consta
teerde een verliessaldo van f 3258,67.
„Dit lijkt niet zo erg. We staan er re
delijk goed voor”, aldus mr. Zweep. Bij
monde van de heer C. W. Schaap ver
leende de kascommissie de penning
meester décharge.
Voor 1969 heeft men een aardig slui
tende begroting vastgesteld. Er is de
met een hartelijk dankwoord. De heer
Goelema dankte voor de uitnodiging
die ook deze keer de oud-strijders in
het gemeentelijk apparaat weer had
den ontvangen. Na vertrek van de
ouderen werd er door de rest nog naar
hartelust gedanst, gelachen, gepraat en
gedronken, een en ander muzikaal be
geleid door Apple Bergstra.