LICHT SCHIJNT IN DE DUIS voor Zuidwesthoek is eensgezind behoud spoorlijn TER N I S „HET IJLST WYM BRITSERA DEEL ft* van Hearing in Workum werd toch waardige demonstratie liM en Aanbidding van het Christuskind door de herders Complex van belangen maakt opheffing onaanvaardbaar Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, 4 Igy Woensdag 24 dec. 1969 103 DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD Johannes 1 5 M. v. d. Meulen Kwikstaart in de winter -• I 1 Sneekar Nieuwsblad is een oecombtneerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en 124e jaargang nr. i 1 JT j l f I I SNEEKER NIEUWSBLAD G. Bosch IlliUIIIIHHUHIlillllitlllitHIlliiillllllHllh (Foto Julius van Dijk) Onze afbeelding toont een schilderij van Mathias Stomer, dat hangt in het Saratow-museum. Stomer behoort tot de grote groep van voortreffelijke zeventiende-eeuwse schil ders, die Nederland heeft voortgebracht. In weerwil van het feit, dat deze schilder zeker niet tot de kwalitatief minderen behoorde, is zijn naam in ons land weinig bekend. Mathias Stomer werd waarschijnlijk in 1600 in Amers foort geboren en hij'is na 1650 overleden. Hij was een leerling van de bekende zeventiende-eeuwse schilder, Ge rard Honthorst, van wie hij in Rome les ontving. Stomer heeft eigenlijk zijn gehele leven in Italië doorgebracht. Na Rome vestigde hij zich te Napels en daarna op Sicilië. Honthorst was beroemd om zijn nachtstukken met indi recte verlichting en als goed leerling zien we dat ook zeer sterk bij Stomer, waarbij hij in de lichteffecten zo mogelijk nog krasser is, doch zijn houdingen zijn wat stijver. Die voortreffelijke speelsheid met licht zien we ook in dit aanbidding stuk en het is juist dit, dat op de beschouwer zo’n diepe indruk maakt. Redacteur H. A. de Boer Telefoon 4091 Advertentieprijs: 15 cent per mm. Bij kontrakt (handelsad verten ti es) lager Abonnementsprijs t 4, per half jaar Per post f 6.— per half jaar Giro 85 07 48 t.n.v. Sneeker Nieuwsblad Verschijnt MAANDAGS en DONDERDAGS Kantoor voor admini stratie en redaktie GEDEMPTE POL 6 Telefoon 05150-3005 COLLECTIEVE BEHOEFTE Als eerste spreker kwam burgemees ter Rasterhoff naar varen, als voorzit- t ...V een groot licht. Dat is een boodschap die op het kerstgebeuren ge richt is. Wie het Evangelie leest, die weet dat het licht dat van Christus uitgaat altijd in een grote duisternis geschenen heeft; dat Zijn komst daarom juist nodig was. Het grootste gevaar voor een „volk dat in donkerheid wandelt” is óf de gewenning aan het duister, zodat het als normaal en onver mijdelijk geaccepteerd wordt en men niet meer echt naar het licht verlangt, of de wanhoop, de vertwijfeling of er wel ooit een licht zal kunnen komen dat deze duisternis verdrijven kan. Zo kan het gebeuren dat we met Kerstmis óf helemaal niet den ken aan Bethlehem een probleemloos feest zonder meer, óf het Kind in de Kribbe niet op de juiste wijze zien, nl. alleen in zijn hulpeloosheid die een zekere romantische vertedering in ons wak ker maakt meer niet. Het gaat met Kerstmis om ons geloof dat het licht dat in onze duisternis schijnt Gods licht is en dat de armoede en de hulpeloos heid van het Kind Gods weg is om ons in onze armoede en hulpe loosheid te bereiken. Er moet licht komen in onze duisternis, maar dat kan alleen als wij bereid zijn zelf in het licht te staan dat uitstraalt van het boek en het Kind om het dan te weerkaatsen om het te laten functionne- ren zo helder en sterk als hét ons mogelijk is, als het ons gege ven wordt. begrijpelijk. Maar onbegrijpelijk is dat dit advies door de staatssecretaris wordt over genomen. Want voor een goede mobiliteit van de bevolking is het openbaar vervoer onmisbaar. Dat is een collectieve be hoefte. Hier dienen geen bedrijfseco nomische overwegingen de doorslag te geven. Stel je voor dat de gemeenten bepaalde aansluitingen op gas of water ook zouden afsluiten omdat ze onren dabel zijn. Maar, zal men zeggen, dat zijn eerste levensbehoeften. Toch geldt dat ook hier. Als je denkt aan 1 on derwijs, aan ziekenhuisbezoek enz. ter van de gemeenschappelijke rege ling „Zuidwest Friesland” (waarin tien gemeenten in de Zuidwesthoek deelne men). Wat is de re,den dat deze eventuele opheffing zo uit de lucht is komen val len? De Spoorwegen, die de vorm hebben van een n.v., leveren verlies op. Dit wordt bedrijfseconomisch be oordeeld. Dan gaat men besluiten on rendabele lijnen op te heffen. Deze gedachtengang is logisch voor een n.v. Uit de cijfers blijkt ook dat men dit alles commercieel heeft beoordeeld. Vanuit het standpunt van de N.S. zelfs Er is b.v. een duidelijk verschil in percentages kinderen van 12 en 13 jaar die voortgezet onderwijs volgen: Gaasterland 2%, Hemelumer Oldeferd 2,8%, Lemsterland 2,3%; daarentegen Hindeloopen, Workum en Staveren resp. 6, 13,6 en 14,2%. De verbinding is van groot belang voor het kunnen volgen van goed onderwijs.. Als de lijn weg is, ,Jiwat dan foar üs bern”? vroeg de heer Mulder zich af. (Vervolg op pagina 2 tweede blad) Op het perron in Sneek wachtten jon gelui met spandoeken de aankomst van de trein uit Leeuwarden op, waarna de reis naar Workum ging. Vanuit deze gedachtengang hebben ook de grote gemeenten in het westen miljoenen geïnvesteerd in het open baar vervoer. Daarom is het uitgangs punt van' de N.S. principieel onjuist. Bovendien is het alternatief zeer vaag. Want nieuwe wegen kosten ook een heel hoop geld. Voor 1100 mensen zou het traject Workum-Sneek 30 minu ten langer reisduur vergen bij gebruik van de bus. Afgezien van de vervoers- prijs is dat al een grote last. Het is ook de vraag hoe men het te kort van f 750.000 heeft berekend. Welke algemene lasten zitten hierin? Die zullen door opheffing nauwelijks verminderen. In de randgebieden vindt men overal onrendabele lijnen. Ze vormen vaak een onderdeel van het totale net, een schakel die men niet kan missen en daarom worden ze niet opgeheven. Is in verhouding tot het totaal dit tekort van dien aard dat het „exorbi tant” is? Het is nog geen 1% van het totaal. Ook het verschil in bezettings graad is niet groot. Landelijk is die 44%, hier 38%. ’t Is onrechtvaardig deze lijn op te heffen, aldus de heer Rasterhoff. Maar ook onverantwoord omdat er geen wegenstelsel is waardoor een goede verbinding gewaarborgd is, omdat de maatregel niet past in het beleid van steun en subsidiëring (kernenbeleid) voor dit gebied met z’n economische achterstand. Het zou betekenen: het paard achter de wagen spannen. Tenslotte wees de burgemeester op de verbondenheid van de streek met de stad Sneek. Hij schatte dat 50% van het vervoer naar Sneek onder „arbeid” valt, 30% voor de sector on derwijs en de overblijvende 20% onder overig vervoer. Velen reizen via Sneek Elke winter, in december of januari, wordt hier of daar wel eens een kwik staart (Fries: boumantsje) gezien. Maar het zijn maar enkelingen, want onze kwikstaartjes de gewone witte kwikstaartjes, verdwijnen in de nazo mer en herfst om in het voorjaar uit het zuiden terug te keren. De eersten r.l in de eerste helft van maart. Die winterexemplaren zijn voor zo ver bekend de laatsten, die uit het noorden, oja. Skandinavië, hier door komen en soms even blijven pleisteren. Iemand van de medebewoners van Greunshiem had tenminste al enige dagen eerder het diertje gezien. Het was blijkbaar in goede conditie, want het waste en plaste in een plasje op ons grintdak dat het een lust was. door naar Leeuwarden. Zij missen dan waarschijnlijk hun aansluiting. HWAT DAN FOAR US BERN? Drs. J. Mulder, voorzitter van de re gionale welzij nsstichting „Sudergoa”, diepte een aantal cijfers op uit het on langs door de stichting gepubliceerde rapport „De toekomst van de Zuid westhoek van Friesland”. De staatsse cretaris, de minister van Verkeer en Waterstaat en de Ned. Spoorwegen zullen een exemplaar ontvangen. Als het dan wordt gelezen, zal men ontdekken dat de Zuidwesthoek pro bleemgebied is. Er zijn enkele sterke motieven voor behoud van de spoor lijn: 1. Een economisch motief. Door het lage inkomen beschikken b.v. min der mensen in verhouding over een auto (er is een belangrijke pendel); 2. Sociaal-economische motieven. Vanuit Sneek vertrokken maandag middag met de extra trein, die de N.S. voor deze gelegenheid naar Workum lieten rijden, tal van mensen die ge woonlijk de auto nemen. Onder hen waren enkelen die op de hearing het woord zouden voeren, zoals burge meester Rasterhoff en raadslid Gerrits, voorts twee Sneker wethouders, enkele raadsleden, het voltallige college van b. en w. van Wymbritseradeel en een aantal belangstellenden. Op het perron in Sneek stonden enkele jongelui met spandoeken kleumerig te demonstre ren. Eenmaal in de trein was het een drukte van belang. Tientallen jongelui hadden honderden papiertjes (stickers) met de tekst „Sünder trein lam slein”, biljetten met dezelfde tekst en grote doeken, o.a. met „Wat het kruis is voor de broek is de trein voor de Zuidwest hoek”. Het leek een feestelijk reisje. In Workum had men het helemaal versierd. „Greate Pier” himself wacht te te paard op de komst van de trein met genodigden, onder wie de gedepu teerden Van Krevelen en Gerbrandy alsmede de Tweede-Kamerleden Wal burg en Wierda (de commissaris van de koningin liet zich verontschuldigen vanwege de griep). Buiten het station stond een ouderwetse lijkkoets om te symboliseren dat opheffing van de spoorlijn de doousteek aan de streek zou betekenen. Met deze koets voorop ging het in p tocht naar de stad. On derweg hingen vlaggen halfstok, er was geen woning te vinden waar geen papiertjes opgeptakt waren met „Sun- Gebleken is dat er een complex van belangen is, zo vatte gedeputeer de mr. Van Krevelen maandagmiddag de discussie rond de spoorlijn Sneek-Staveren samen. Een tiental sprekers had deze middag in „De Klameare” in Workum argumenten aangedragen voor het be houd van deze spoorlijn en tegen de voorgenomen opheffing door staatssecretaris M. J. Keyzer. Gedeputeerde Staten zullen nu met wat ze hier aan informatie hebben opgedaan op 5 januari in Den Haag hun voordeel kunnen doen. Dat ze de staatssecretaris kunnen overtuigen dat opheffing van deze spoorlijn onaanvaardbaar is, was ieders wens. der trein lam slein”. De bevolking vormde twee rijen aan weerskanten van de straat, de klok in de kerktoren beierde, spreekkoren riepen onvriende lijke dingen aan het adres van de (he laas niet aanwezige) staatssecretaris. In „De Klameare” was het al gauw een drukte van belang. De kreet „Key- zer hahaha” werd meermalen gehoord. De beide gedeputeerden, vergezeld van ambtenaren van prov. waterstaat, namen achter een lange tafel plaats. De heer Van Krevelen was er eerst wat mee aan, toen Greate Pier zijn opwachting maakte en de jeugd de hele bijeenkomst dreigde te gaan be heersen. Zijn verzoek om wat ruimte te maken werd beantwoord met de kreet: ,,’t Is een hearing”. Maar toen kwam de voorzitter van het actieco mité, de heer Werumeus Burning uit Workum naar voren en tot verbazing van de genodigden lukte het hem de jeugd de deur uit te praten. De voorgenomen opheffing kwam ook voor GS als een donderslag bij hel dere hemel, vertelde de heer Van Kre velen. Hij maakte bezwaar tegen de procedure, de wijze waarop de staats secretaris dit aanpakt. Een vervangen de weg, zo had men nagegaan, zou in feite een lastenverschuiving beteke nen en geen lastenverlichting, nog af reden van het verlies aan tijd. Een kind gaat naar de kerstboom. Hij mag een kaars aansteken omdat het Kerstmis is. Een kaars aansteken is een feestelijke daad: eerst vlamt het licht hoog op, dan even lijkt het bijna uit te gaan, daarna gaat de kaars rustig branden, een mooi, warm, levend licht. In hoeveel huizen zal het de komende dagen zo gebeuren, bij al die duizenden kerstbomen? Kerstmis is het feest van het licht en ieder die niet geneigd is om van alle goede dingen een probleem te maken zal spontaan zeggen: Kerstfeest, ja, gezellig! Zo heeft de christenheid op bijzonder gelukkige wijze een sym bolische vorm gegeven aan de evangelische boodschap: de geboorte van Hem, die later zou zeggen: „Ik ben het Licht der wereld, die Mij volgt zal niet in de duisternis wandelen.” Wij, bewoners van deze landen waar het zo donker is rondom de kortste dag, weten bijzonder goed van de betovering van het licht dat schijnt in de duisternis. Onze schilder Rembrandt heeft wonde ren gedaan met het spel van licht en donker. Een van de belang rijkste aanwinsten der laatste jaren in het Rijksmuseum is zijn schilderij „de heilige familie bij avond”. Vele bezoekers aan de Rembrandt-tentoonstelling, die ook nog een excursie maakten naar de aangrenzende zalen zullen het zich herinneren. Als ik er naar kijk dan denk ik: wat is er ontzaglijk veel donker op dit doek; er is eigenlijk maar een heel klein plekje licht: Maria, het Kind, Anna en heel vaag Jozef. En waar komt het licht eigenlijk vandaan? De lichtbron is onzichtbaar! Eén ding valt ons op: de opengeslagen bijbel is het lichtste deel. Maria leest er in. Kennelijk met grote overgave, en dan het Kind, het is sterk belicht, alsof het zelf licht uitstraalt op degenen die om hem heen zijn. Hier heeft het licht dui delijk een dubbele betekenis: de schilder speelt ermee. Een prachtig spel van licht en schaduw. Maar tegelijk vertolkt hij ermee zijn ge loof in het evangelie. Het licht schijnt in de duisternis, het schijnt in de harten van hen die open zijn voor de blijde boodschap, die met evenveel overgave als Maria het licht inzuigen dat uit de bladzijden van de Schrift tot ons komt. Het schijnt op de mensen die als Anna heel rustig dicht bij Jezus willen zijn: Zijn glans verlicht hen. Maar er is o zo veel duisternis rondom. Het is waar wat prof. Van Gelder eens over Rembrandt schreef: „Men kan hem niet ontlopen, op een of andere onnavolgbare wijze neemt hij ons mee en dwingt ons te zien wat hij wil laten zien, en te voelen en te ervaren wat hij doorgrondde”. Als mens van deze tijd ga je je dan wel eens de vraag stellen: Waar is tegenwoordig de kunstenaar die ons zó het donker weet te schilderen? Zouden het ook de persfotografen zijn die ons laten zien wat ze beleefden in de oorlogsgebieden van Vietnam of in de hongergebieden van Biafra? Zouden het ook de mensen zijn die de televisiecamera’s bedienen en het leed van onze wereld in de huis kamer brengen? Wat geschreven is blijft nog op een zekere distan tie, maar van het bewegende beeld zouden we ook kunnen zeggen: „Men kan het niet ontlopen, hij dwingt ons te zien wat hij wil laten jzien.” Het is volkomen begrijpelijk dat er mensen zijn die met onze kerstviering geen kant uit kunnen, die misschien de aanhef van dit artikel met wrevel lazen, omdat ze die beelden niet kwijt kunnen raken, die laten zien hoe de werkelijkheid is van de wereld waarin wij als mensen samen leven en waarin wij feest gaan vieren, gezel lig in onze warme huiskamer, terwijl we kunnen weten hoe het daarbuiten gesteld is. De profeet Jesaja zegt: het volk dat in donkerheid wandelt, ziet

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1969 | | pagina 1