er
Toernooibeker op damdag Woudsend
voor A. F. Schotanus (Heerenveen)
maar...
Te weinig aanlegplaatsen in Sneek
Gerestaureerd
ontbreekt nog wat
gig
I
w
IJLST
WYMBRITSERADEEL
HEI SNEKER KLOKHUIS (slot)
Geschil tussen gemeente en
kerkvoogdij in 1893 opgelost
LS
302
i
I
IJ
en
van
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK,
’I' -*- Het SneeUr Nieuwsblad is een aecombmeerde uiiaave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD r8*
Maandag 5 januari 1970
125e jaargang no. 1
3
in
Ijs in Zuidwesthoek
nog gevaarlijk
L
Schippers in jaarvergadering „Schuttevaer”:
Inbraak in benzinestation
bij Nijland nog in onderzoek
a
I
SNEEKER NIEUWSBLAD
VI
K
NIEUWE VOORSTELLEN
1
1
L
3
e
Redacteur H. A. de Boer
Telefoon 4091
Hoofdklasse:
A. G. J. Slot, Vriezenveen 4, D. Mast,
Vlaaxdingen 3; B: H. Schippers, Vrie-
k
P
y
Verschijnt MAANDAGS
en DONDERDAGS
Kantoor voor admini
stratie en redaktie
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 05150-3005
Advertentieprijs:
15 cent per mm.
Bij kontrakt
handelsadvertenties)
lager
Abonnementsprijs f 4,
per half jaar. Per post
f 6.— per half jaar
Giro 85 07 48 t.n.v.
Sneeker Nieuwsblad
o
8
tl
d
3?
n
t
i
j
a
B
t
I
n).
ti*
m
ze
e-
ce
d-
tn
ig
:e
st
is
in
e,
LS
n
it
rtjj
?e-
69.
STS
iar
Sj.
3;
2e
rt-
st-
>st
tn;
ia;
■a;
d.
H.
1”
Vanwege het slechte en onbetrouw
bare ijs in de Zuidwesthoek van Fries-
land zijn de ijswegencentrales Sneek-
Wymbritseradeel-IJlst en Rauwerder-
hem bezig een route uit te zetten op
de Zwette en de Sneker Oudvaart. De
ze route hoopt men geschikt te maken
voor het organiseren van een toertocht
Hoewel het er eerst op leek, dat er
weinig nieuwe voorstellen en sugges
ties naar voren zouden komen, meld
den zich later op de middag steeds
meer sprekers. De heer De Groot uit
Staveren beet het spits af, met de op
merking dat reclamevlaggen op sche
pen een misleidende invloed hebben.
Men moest dit op de rivieren verbie
den. De voorzitter zei het hiermee ge
heel eens te zijn- en liet er een notitie
van maken.
Notities had de heer E. de Weerd
uit Oosterzee al gemaakt bij passeren
van de brug bij Gnouw. Hij had slech
te ervaringen met deze brug over het
Margrietkanaal. Het oponthoud was
soms onnodig lang. Hij had eens een
uur moeten wachten, omdat de brug
wachter elders wasOver het door
de heer Hoekstra aangehaalde punt
betreffende de aanlegplaatsen in Sneek
hebben we in de aanhef al iets ge
zegd. De heer Hoekstra wilde dat er
’n aanlegverbod kwam voor ’n lengte
van 75 5 100 m direkt voor de bruggen.
Brigadier Kuipers zei hierop, dat in
de verordening staat, dat de wal 50 m
voor de brug vrij moet zijn. Ook de
heer A. Visser ging nog op deze zaak
in. Hij wees op de vaak grote naviga-
tiemoeilijkheden bij de bruggen en
hoopte dat de nieuwe korpschef hier
voor begrip heeft. Het blijft echter een i
moeilijke zaak en een knelpunt lm-
mers, het vaarwater is van de pro
vincie en de wallen zijn van de ge
meente. De al genoemde heer De
Weerd wees op de toestand, die vaak
bij de Oranjesluizen ontstaat. Veel
schippers worden hier geconfronteerd
met onnodig oponthoud. Hij achtte het i
van belang dat er toezicht komt bij II
het schutten en indelen van de sche
pen. De heer S. Hobma kantte zich j
tegen de brugsluitingen in IJlst die
steeds meer in omvang toenemen. De
heer Zwaan las een afschrift van een
brief voor, die het bestuur aan b. en
w. van IJlst heeft gestuurd, doch
waarop taal noch teken was vernomen.
De rondvraag was grotendeels ge
wijd aan discussies over het verkrijgen
van subsidies. De heer De Vries deed
hierover het een en ander uit de doe
ken. Ook de eventuele uitsluiting van
het bunkerstation bij Spannenburg
kwam ter sprake. De vergadering
bleek -hier geheel tegen te zijn. Om
streeks kwart voor zes viel voor de
laatste keer de voorzittershamer, waar
mee een einde was gekomen aan een
bizonder levendige en geanimeerde
vergadering.
De jaarlijkse damdag van Eensge
zindheid” te Woudsend., die zaterdag
in het Dorpshuis” werd gehouden,
mocht'zich ook nu weer in een flinke
deelneming verheugen. Niet minder
dan 162 deelnemers, verdeeld over vijf
klassen, onder wie velen van buiten
de provincie, bonden na een begroe
tingswoord van voorzitter C. v. d. Brug
de strijd aan.
Van de 14 fraaie wisselbekers, die
naast de groepsprijzen beschikbaar
waren, gingen er liefst 13 in andere
handen over. Alleen de jeugdige S.
Siebenga (Oudeschoot), uitkomend in
de derde klasse, toonde zich bekervast.
Spel van de bovenste plank werd
geleverd in de ereklasse, waarin zich
behalve de toernooiwinnaar A. F.
Schotanus (Heerenveen), goed voor
het maximum aantal punten, ook J.
Pander (Drachten), S. Haven (Mark
nesse) en R. Bergsma (Terhorne) on
derscheidden. Onder de winnaars be
vond zich veel jong talent, dat stellig
veel goeds voor de toekomst belooft.
De overige bekerhouders waren: in
de ereklasse J. Pander, in de hoofd
klasse W. de Vries (Biddinghuizen),
H. Duyzer (Marknesse) en H. Horn-
stra (Sondel), in de eerste klasse IJ.
de Jong (Nagele), A. Sinnema (Fin-
kum) en P. Hoekstra (Woudsend), in
de tweede klasse S. Kok (Oudemir-
dum), J. Bergsma (Goinigarijp) en H.
Hoekema (Koudum) en in de derde
klasse P. Boersma (Oudemirdum), J.
Westra (Workum) en de eerder ge
noemde S. Siebenga (Oudeschoot).
Het toernooi had een spannend en
sportief verloop en de organiserende
vereniging kan er met voldoening op
terugzien.
Waar moet een vreemde schipper in
Sneek met zijn schip heen, als hij plot
seling voor een gesloten Harinxma-
brug komt, en beïnvloed door het ge
maal in Staveren niet tijdig kan rem
men, zo vroeg de heer T. Hoekstra in
de jaarvergadering van de Koninklijke
Schippersvereniging „Schuttevaer”,
afd. Zuidwesthoek van Friesland, die
zaterdagmiddag in hotel Ozinga te
Sneek werd gehouden. Aan wal- kan
hij niet, omdat de plaatsen daar wor
den ingenomen door recreatieschepen.
Dit onderwerp was één van de hete
hangijzers in deze goed bezochte ver
gadering. De eerdere punten waren bi
zonder vlot afgehandeld en leverden
vrijwel geen moeilijkheden op.
Na speciaal de heren Keet en Kui
pers van de gemeentepolitie en het
erelid A. Visser welkom te hebben ge
heten, zei voorzitter K. de Vries uit
Sneek, dat 1969 voor de meeste schip
pers een goed jaar was geweest. Ver
volgens werden enige ogenblikken
stilte in acht genomen in verband met
het overlijden van de heer M. v. d.
Veer.
De evenredige vrachtverdeling gaat
per 1 juli a.s. verdwijnen, maar, aldus
de heer De Vries, de schippers moeten
de moed en kracht vinden om zich een
weg in de toekomst te banen. Ongezon
de bedrijven zijn gedoemd te verdwij
nen. Modernisering van de binnen
scheepvaart is uiterst belangrijk. Naast
dit belangrijke punt roerde de heer
De Vries nog de verzekering van de
schepen aan. Zoals schippersbladen op
merken zijn de meeste verzekeringen
te duur. Men betaalt gauw te veel pre
mie. Bij een collectieve verzekering
valt men vaak in een lager tarief.
De restauratie van het klokhuis zelf
kreeg zijn beslag in 1968, waarover
wij ons ten zeerste verheugen. Toch
zijn er bij dit herstel enige schoon
heidsfoutjes begaan, welke het geheel,
dunkt ons, afbreuk hebben gedaan.
Het geheel is namelijk wel wat al te
sober uit de bus gekomen, waarbij de
gebruikte houtsoort en de tint daar
van weinig vertrouwd aandoen. Een
groene kleur zou het beter hebben ge
daan. Maar men zal ook aan het on
derhoud hebben gedacht en regelma
tige schilderbeurten op voorhand heb
ben willen voorkomen?
De uitslagen:
Ereklasse:
A: A. F. Schotanus, Heerenveen 6 pnt,
G. IJbema, Schettens 3; B: J. Pander,
Drachten 5, Drost sr., Langweer 3; C:
S. Haven, Marknesse 4; H. A. Lans
bergen, Woudsend 3; D: R. Bergsma,
Terhorne 5, B. Stenekes jr., Leeuwar
den 4.
zenveen 4, K. Mondria, Zwartsluis 4;
C. H. Duyzer, Marknesse 5, D. Sinne
ma, Finkum 4; D: J. Kip, Zwartsluis
4, B. Stenekes sr., Leeuwarden3; E:
W. de Vries, Biddinghuizen 5, K.
Noordstra, O.B.Zijl 3; F: H. Hornstra,
Sondel 6, J. v. d. Hem, Rauwerd 3.
Eerste klasse:
A: J. v. d. Nuil, Westerhaar 5, J. de
Vries, Wons 4; B: IJ. de Jong, Nagele
5, W. Leijenaar, Wons 4; C: H. Postma,
Sneek 5, J. de Boer, Wons 3; D: Fr. de
Vries, Woudsend 4, J. Letteboer, Vrie
zenveen 3; E: S. Folkertsma, Sloten
(Fr.) 5, W. v. d. Zee, Balk 4; F: L. H.
Moorman, Zwartsluis 5, H. de Jong,
Rutten 4; G: P. Hoekstra, Woudsend
5, R. de Jong, Oudemirdum 4; H: S.
Talsma, Achlum 5, S. Wittermans, Jut-
,rijp 4; I: A. Sinnema, Finkum 5, D. v.
d. Gaast, Oosterzee 4; J: K. Steenbeek,
Follega 5, S. Berkenpas, Balk 3; K: A.
Folkertsma, Workum 4, Sj. Twerda,
Bakhuizen 4.
Tweede klasse:
A: J. Smit jr., Harlingen 4. R. Akker
man, Sneek 4; B: H. Hoekema, Kou
dum 6, J. Keulen, Oudemirdum 4; C:
S. Kok, Oudemirdum 6, D. S. de Vries,
Koudum 4; D: J. Oudega, Offingawier
5, R. v. Dijk, Koudum 4; E: F. Bolwijn,
Marknesse 4, J. Hepkema, Rotstergaast
4; I: Tj. Wittermans, Sneek 4, P. v. d.
Zee, IJlst 3; G: Tj. Betten, Offinga
wier 4, O. Dijkstra, Lemmer 3; H: R.
Sloot, Hijum 5, G. Haringsma, Lemmer
4; I: Sj. Wittermans, Sneek 4, P. v. d.
Ploeg, Drachten 4; J: D. P. Hoekstra,
Akmarijp 5, S. Tilstra, Wons 3; K: J.
Bergsma, Goingarijp 5, A. Bootsma,
Oosthem 5.
Vorige week is, in de nacht van
dinsdag op woensdag, ingebroken in
het benzinestation van de heer R. Nij-
holt bij Nijland. Er wordt een bedrag
van ca. f250 aan kasgeld vermist, als
mede zeven trarusisiorradio’s en een
drietal autoradio’s. Voorts heeft (heb
ben) de onbekende inbreker(s) rook-:
artikelen meegenomen. Men verschafte
zich toegang door een houten achter
wand van het station te vernielen. De
kluis werd opengebroken, maar hier
in was niets aanwezig. Vermoedelijk is
de inbraak gebeurd tussen 10 uur
’s avonds en 6 uur ’s morgens. De rijks
politie Wymbritseradeel heeft de zaak
i nog dn onderzoek.
RIJKELIJK OVERLADEN
Men had het allemaal heel goed be
doeld, maar aan het uiterlijk was nog
al geweld gedaan. Zo had men de nok
versierd met een gietijzeren hekwerk
en de dakschoten laten afwateren in
een brede dakgoot, ondersteund door
klossen. De galmgaten waren even
min onversierd gelaten en kregen een
nogal drukke omlijsting met frontons,
ook weer met een ijzeren piek be
kroond. Een en ander deed rijkelijk
overladen aan en was weinig in over
eenstemming met het stoere, middel
eeuwse karakter van weleer. De be
pleisterde voeting met de lompe trap
en botte toegangsdeuren deed niet
minder afbreuk aan het geheet Maar
zo was de smaak in die dagen nu een
keer en wij mogen de kerkvoogden
daar niet te hard over vallen in
wezen bleef het klokhuis behouden en
daar mogen wij hen slechts dankbaar
voor zijn.
Wij deelden al mee dat het afbreken
van de beide westtorens voor de St.
Maartenskerk in 1681-1682 hoogstwaar
schijnlijk de reden is geweest dat het
klokhuis ingrijpend werd verbouwd,
teneinde een luidklok méér te kun
nen herbergen. Hierbij draaide het
klokhuis als het ware een kwart slag
om en werd de ingang van de oost
zijde naar de zuidzijde verplaatst.
Was de grondslag voordien nage
noeg vierkant geweest, nu werd deze
rechthoekig. Teneinde meer stevigheid
Derde klasse:
A: J. Risselade. Parrega 5, A. v. d.
Ploeg, Sneek 3; B: J. Samplonius, Bak
huizen 6, B. de Jong, Woudsend 2; C:
H. Puite, Sneek 5, W. v. d. Zee, IJlst
4; D: A. Samplonius, Bakhuizen 5, P.
v. Manen, Sneek 5; E: S. Siebenga,
Oudeschoot 6, W. Jaarsma, Oudemir
dum 4; F: P. Boersma, Oudemirdum 6,
S. Hettinga, Follega 3; G: L. Huitema,
Oudeschoot 4, L. v. d. Heide, Drach
ten 3; H: J. de Jager, Leeuwarden 5,
L. Leijenaar, Wons 4; I: J. Westra,
Workumd, W. Steenbergen, Woudsend
4 pnt. J
De vorige keer vertelden wij hoe het vervangen van een gebarsten
luidklok door een veel zwaarder exemplaar 2681,5 kg in het jaar
1769 aanleiding vormde het klokhuis een grondige herstelling te doen
ondergaan. Juist twee eeuwen vóór de onlangs plaatsgevonden hebben
de restauratie. Voorts hoe er in 1893 groot gevaar dreigde wegens een
hooglopend geschil tussen de kerkvoogden van de Ned. herv. kerk en
het gemeentebestuur. Een eeuw na de herstelling van 1769 was het
klokhuis hoog nodig weer aan een nieuwe beurt toe, maar het menings
verschil over het betalen van de kosten verlamde iedere werkzaamheid,
waarna het gemeentebestuur naar het paardenmiddel van een adver
tentie greep. Op 24 april 1893 verscheen er een mededeling in de Snee
ker Courant, waarbij de gemeente Sneek de beide luidklokken in het
Sneker klokhuis te koop aanbood.
De gemeente beriep zich hierbij op
de regeling van 1 november 1683, vol
gens welke het klokhuis, dat tot dus
verre de stad had toebehoord, aan de
kerkvoogdij in eigendom en onderhoud
was overgedragen. Nu de kerkvoogdij
in gebreke was gebleven het klokhuis
in een behoorlijke staat te doen ver
keren meende de stad haar rechten te
mogen hernemen.
De kerkvoogdij kwam natuurlijk on
middellijk in verweer en wees op
de Acte van Staatsregeling d.d. 8 sep
tember 1796, waarbij het klokhuis an
dermaal stadseigendom was verklaard,
de luidklokken daarentegen het eigen
dom van de kerkvoogdij bleven. Ergo,
niet de kerkvoogdij, doch de gemeen
te Sneek diende het klokhuis te her
stellen en te onderhouden!
Gelukkig wist mén tot een vergelijk
te komen, waarbij de kerkvoogdij niet
alleen tot eigenaar werd verklaard
van de klokken, maar ook van het
klokhuis zelf. Daaruit vloeide evenwel
voort dat de kerkvoogdij nu ook de
restauratie van het klokhuis moest
betalen. Daartoe ging er in 1894 een
intekenlijst rond onder de burgerij,
waarop voor f 1381,62 werd ingeza
meld. Nog in hetzelfde jaar werd met
de werkzaamheden begonnen. Hoewel
de gebinten en de stenen onderbouw
gehandhaafd konden blijven, kostte
een en ander toch nog f 1883,50. Be
grijpelijk, want men had niet alleen
het dak geheel moeten vernieuwen,
maar ook de planken huid, het „om-
skot”, terwijl de stenen‘klip was inge
boet en met een dikke cementlaag be
pleisterd.
VERDWIJNING KLEINE SCHEPEN
De voorzitter somde daarna een aan
tal cijfers op, waaruit duidelijk bleek,
dat steeds meer kleine schepen zon
der werk komen te liggen en daarom
verdwijnen. Daarentegen neemt het
aantal 'grote schepen toe. Bij de groep
schepen met een tonnage van meer
dan 1000 ton bedroeg de toename in
de periode 1961-1968 560. Net als aan
de vaste wal, waar kleine winkels zich
niet kunnen handhaven, is er ook bij
de scheepvaart heel duidelijk een ver
schuiving waar te nemen. Verder
sprak de heer De Vries nog over het
onderwijs. Het is voor schipperskin
deren nu verplicht tot een bepaalde
leeftijd onderwijs te volgen. De inter
naten moeten echter verbeterd worden,
opdat ze hun taak naar behoren kun
nen vervullen. Spreker eindigde mét
de heer Sj. Zwaan lof toe te zwaaien
voor zijn werk voor de vereniging. Hij
is de motor in de Zuidwesthoek. Niets
is hem te veel. Zo kan het wel, onder
brak de waarnemende secretaris uit
Staveren hem, die daarna de notulen
las. Zij gaven geen reden tot op- of
aanmerkingen.
OPHEFFING EVENREDIGE
VRACHTVERDELING
In zijn jaarverslag noemde de heer
te verkrijgen, werd de ruimte binnen
de klip opgehoogd, zodat de oude toe
gang bijna geheel aan het oog werd
onttrokken door de ingekruide grond.
De buitenzijde van de dichtgemetselde,
oude toegang werd bovendien alras
gemaskeerd omdat er tussen klokhuis
en kerkkoor enige huisjes werden ge-
gebouwd, die deels met hun achter
kant tegen het klokhuis aan wenden
gezet
DIKWIJLS KLOKGELUI
In grote trekken behield het klok
huis sinds 1683 deze gedaante en wij
weten reeds dat deze verbouwing de
reden was geweest het klokhuis, dat
tevoren stadseigendom was, in eigen
dom over te dragen aan de kerkvoog
dij. Begrijpelijk en billijk, want alle
emolumenten, voortvloeiende uit het
klokluiden, vloeiden in de kerkekas.
En dat was niet gering, want in en om
de St. Maartenskerk werd tot aan het
jaar 1822 nog begraven en het was nu
eenmaal de gewoonte, bij iedere begra
fenis indien men het tenminste be
talen kon de klokken te laten beie
ren. De grote als het een man gold, de
kleinere als er een vrouw of kind
moest worden bijgezet.
Er was eigenlijk zelden een dag, dat
de klokken niet werden gehoord. Er
zijn in ons land zelfs nu nog wel dor
pen en steden, waar de klok(kan) bij
sterfgevallen op verzoek van de fami
lie worden geluid, ook al ligt de be
graafplaats al lang niet meer naast het
kerkgebouw, zoals in Amersfoort. Een
achtenswaardig en piëteitsvol gebruik,
dunkt ons, op deze wijze de verbonden
heid tussen de ontslapene en zijn kerk
te doen blijken.
„INGEBLIKT” GEBEIER
1683, 1769, 1893 er schuilt een ze
kere wetmatigheid in, want in 1968
was het de hoogste tijd geworden het
klokhuis wederom te restaureren. Wij
behoeven hier niet weer te herhalen
hoe „faei” het heeft gestaan met hef
Sneeker Klokhuis sinds de kerkvoog
den van de Ned. herv. gemeente aan
het gemeentebestuur in 1958 lieten
dóórschemeren zodanig tegen de kos
ten van het herstel op te zien, dat zij
geneigd waren aan afbraak de voor
keur te geven.
Deze oplossing scheen des 'te verlei
delijker omdat er stemmen opgingen,
het geluid van de enige, sinds 1943 nog
aanwezige luidklok op de band te laten
zetten en de klok zelf ten gelde te
maken. Van de opbrengst zou dan een
geluidsinstallatie kunnen worden aan
geschaft, welke voortaan het ingeblik
te klokgebeier naar believen vanaf het
kerkedak naar alle windstreken kon
laten horen. Daartoe werden zelfs
enige opnamen gemaakt en vrijblij
vend door Philips ten geboren ge
bracht, opdat ieder zich er van kon
overtuigen dat het echte klokgebeier
van het ingeblikte geluid niet of nau
welijks viel te onderscheiden.
Goddank, Sneek is aan dit gevaar
ontsnapt en wij bezitten klok en klok
huis nog. De luidklok van 1543, gego
ten door Johannes ter Steghe, kreeg
bovendien gezelschap van de klok uit
1477, gegoten door Steven Butendic,
welke voordien als slagklok bij het to
renuurwerk dienst had gedaan, maar
in nóg vroeger jaren ongetwijfeld
eveneens luidklok is geweest, hetzij in
het stedelijke klokhuis, hetzij in één
van de beide Westtorens opgehangen.
Zwaan onder meer de in aanbouw zijn
de brug bij Osingahuizen, alsmede de
eventuele verlichting van de vaargeul
door het Sneekermeer. De staatssecre
taris van verkeer en waterstaat heeft
laten weten dat de evenredige verde
ling van het vrachtvervoer per 1 juli
zal worden beëindigd. Afspraken op
EEG niveau noopten hem hiertoe. De
ze in 1933 ingevoerde evenredige ver
deling, in het leven geroepen om de
schippers te behoeden voor de gevol
gen van de crisis, was destijds als een
tijdelijke maatregel bedoeld, maar, zo
vervolgde de heer Zwaan, deze heeft
het 37 jaar uitgehouden. De staatssec
retaris schijnt er op te speculeren, dat
de schippers die straks de nieuwe situ
atie niet aan kunnen, en voorzover ze
hiervoor in aanmerking komen een
beroep zullen doen op de sanering.
Men mag zonder meer aannemen, dat
er straks hoge eisen worden gesteld
aan de commerciële inslag van de
schippers. Het is te hopen dat de af
schaffing van de evenredige verdeling
niet dezelfde toestanden zal scheppen,
als waaruit ze destijds is geboren. Als
we de deskundigen mogen geloven, zal
het allemaal wel wat meevallen. De
secretaris repte ook over de toestand
in de Zuidwesthoek. We maken ons
wel eens zorgen over het onbegrijpe
lijke regeringsbeleid met betrekking
van het noorden van ons land en mét
name de Zuidwesthoek van Friesland.
Voor de ontwikkeling van het noorden
blijkt geen geld aanwezig te zijn. Laait
de regering van Harlingen een goede
zeehaven maken. Momenteel is de
staatssecretaris van plan de spoorver
binding SneekStaveren op te heffen.
Ik wil echter niet pessimistisch eindi
gen, aldus de heer Zwaan, want sa
menvattend moet ik concluderen dat
1969 voor onze vereniging een goed
jaar is geweest. Alle kangeroeschepen
ten spijt hopen we het zelfde voor
1970.
Het financiële verslag kwam ook
van de heer Zwaan. Dit werd ter ver
gadering door de kascommissie bij
monde van de heer H. Slagter in orde
bevonden.
Daar zich geen andere kandidaten
hadden gemeld werd de heer Zwaan
tot secretaris benoemd en de heer
Slagter bij acclamatie tot penningmees
ter.
GEMIS VAN MAKELAARS
Hoe het zij, er zou al veel gewonnen
zijn indien men iets aan het dak deed.
En dan behoeven wij niet eens zo te
gaan fantaseren als men in 1894 heeft
gedaan. Op de tekening van het klok
huis, omstreeks 1785 vervaardigd door
J. Bulthuis het kan ook Gardenier
Visscher geweest zijn ziet men op
de nok van het dag makelaars prijken.
Deze hadden op het huidige dak niet
mogen ontbreken juist door dit ge
mis maakt het dag thans zo’n botte
indruk.
Ons voorstel is nu, deze makelaars
alsnog te laten aanbrengen, in de vorm
van twee vergulde vanen. Op de ene
zou het wapen van de stad Sneek kun
nen wonden aangebracht, op de andere
St. Maarten te paard de aloude
schutspatroon van onze stad. De kos
ten behoeven heus geen onoverkome
lijk bezwaar te zijn. Adhesiebetuigin
gen wachten wij gaarne in. Blijkt ons
voorstel in te slaan, zo willen wij gaar
ne verdere stappen doen, de benodig
de gelden bijeen te krijgen. Wij hebben
ons hierover inmiddels reeds met Mo
numentenzorg verstaan, welke geheel
met deze gedachte akkoord ging.
Om het u gemakkelijker te maken,
van uw instemming blijk te geven on
dertekenen wij het slotartikel van on
ze reeks over het Sneker klokhuis
voluit. Adhesiebetuigingen kunnen zo
wel aan de redactie van dit blad wor
den gericht als aan het Fries Scheep
vaart Museum. Wij zullen u in dit
Gezicht op een deel van hét klokhuis
en de Grote Kerk naar een opname
van Monumentenzorg, omstreeks 1923
gemaakt. Een der oude diaconiehuisjes
stond nog tegen de voet van het klok
huis. De huidige situatie dateert van
het jaar 1924, toen de nieuwe kosters-
woning werd gebouwd, en de sacristie
gerestaureerd. Zou de kerk zelf ooit
nog eens aam de beurt komen?
blad tevens op de hoogte houden van
het verdere verloop onzer pogingen.
Dit moet toch kunnen!
H. Halbertsma
De Sneker St.-Maartenskerk met
klokhuis naar een tekening van J.
Bulthuis (1750-1801) uit omstreeks
1785. Bewaard in het Fries Museum te
Leeuwarden. Op het dak is één der
beide makelaars duidelijk zichtbaar.