er Toernooibeker op damdag Woudsend voor A. F. Schotanus (Heerenveen) maar... Te weinig aanlegplaatsen in Sneek Gerestaureerd ontbreekt nog wat gig I w IJLST WYMBRITSERADEEL HEI SNEKER KLOKHUIS (slot) Geschil tussen gemeente en kerkvoogdij in 1893 opgelost LS 302 i I IJ en van Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, ’I' -*- Het SneeUr Nieuwsblad is een aecombmeerde uiiaave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD r8* Maandag 5 januari 1970 125e jaargang no. 1 3 in Ijs in Zuidwesthoek nog gevaarlijk L Schippers in jaarvergadering „Schuttevaer”: Inbraak in benzinestation bij Nijland nog in onderzoek a I SNEEKER NIEUWSBLAD VI K NIEUWE VOORSTELLEN 1 1 L 3 e Redacteur H. A. de Boer Telefoon 4091 Hoofdklasse: A. G. J. Slot, Vriezenveen 4, D. Mast, Vlaaxdingen 3; B: H. Schippers, Vrie- k P y Verschijnt MAANDAGS en DONDERDAGS Kantoor voor admini stratie en redaktie GEDEMPTE POL 6 Telefoon 05150-3005 Advertentieprijs: 15 cent per mm. Bij kontrakt handelsadvertenties) lager Abonnementsprijs f 4, per half jaar. Per post f 6.— per half jaar Giro 85 07 48 t.n.v. Sneeker Nieuwsblad o 8 tl d 3? n t i j a B t I n). ti* m ze e- ce d- tn ig :e st is in e, LS n it rtjj ?e- 69. STS iar Sj. 3; 2e rt- st- >st tn; ia; ■a; d. H. 1” Vanwege het slechte en onbetrouw bare ijs in de Zuidwesthoek van Fries- land zijn de ijswegencentrales Sneek- Wymbritseradeel-IJlst en Rauwerder- hem bezig een route uit te zetten op de Zwette en de Sneker Oudvaart. De ze route hoopt men geschikt te maken voor het organiseren van een toertocht Hoewel het er eerst op leek, dat er weinig nieuwe voorstellen en sugges ties naar voren zouden komen, meld den zich later op de middag steeds meer sprekers. De heer De Groot uit Staveren beet het spits af, met de op merking dat reclamevlaggen op sche pen een misleidende invloed hebben. Men moest dit op de rivieren verbie den. De voorzitter zei het hiermee ge heel eens te zijn- en liet er een notitie van maken. Notities had de heer E. de Weerd uit Oosterzee al gemaakt bij passeren van de brug bij Gnouw. Hij had slech te ervaringen met deze brug over het Margrietkanaal. Het oponthoud was soms onnodig lang. Hij had eens een uur moeten wachten, omdat de brug wachter elders wasOver het door de heer Hoekstra aangehaalde punt betreffende de aanlegplaatsen in Sneek hebben we in de aanhef al iets ge zegd. De heer Hoekstra wilde dat er ’n aanlegverbod kwam voor ’n lengte van 75 5 100 m direkt voor de bruggen. Brigadier Kuipers zei hierop, dat in de verordening staat, dat de wal 50 m voor de brug vrij moet zijn. Ook de heer A. Visser ging nog op deze zaak in. Hij wees op de vaak grote naviga- tiemoeilijkheden bij de bruggen en hoopte dat de nieuwe korpschef hier voor begrip heeft. Het blijft echter een i moeilijke zaak en een knelpunt lm- mers, het vaarwater is van de pro vincie en de wallen zijn van de ge meente. De al genoemde heer De Weerd wees op de toestand, die vaak bij de Oranjesluizen ontstaat. Veel schippers worden hier geconfronteerd met onnodig oponthoud. Hij achtte het i van belang dat er toezicht komt bij II het schutten en indelen van de sche pen. De heer S. Hobma kantte zich j tegen de brugsluitingen in IJlst die steeds meer in omvang toenemen. De heer Zwaan las een afschrift van een brief voor, die het bestuur aan b. en w. van IJlst heeft gestuurd, doch waarop taal noch teken was vernomen. De rondvraag was grotendeels ge wijd aan discussies over het verkrijgen van subsidies. De heer De Vries deed hierover het een en ander uit de doe ken. Ook de eventuele uitsluiting van het bunkerstation bij Spannenburg kwam ter sprake. De vergadering bleek -hier geheel tegen te zijn. Om streeks kwart voor zes viel voor de laatste keer de voorzittershamer, waar mee een einde was gekomen aan een bizonder levendige en geanimeerde vergadering. De jaarlijkse damdag van Eensge zindheid” te Woudsend., die zaterdag in het Dorpshuis” werd gehouden, mocht'zich ook nu weer in een flinke deelneming verheugen. Niet minder dan 162 deelnemers, verdeeld over vijf klassen, onder wie velen van buiten de provincie, bonden na een begroe tingswoord van voorzitter C. v. d. Brug de strijd aan. Van de 14 fraaie wisselbekers, die naast de groepsprijzen beschikbaar waren, gingen er liefst 13 in andere handen over. Alleen de jeugdige S. Siebenga (Oudeschoot), uitkomend in de derde klasse, toonde zich bekervast. Spel van de bovenste plank werd geleverd in de ereklasse, waarin zich behalve de toernooiwinnaar A. F. Schotanus (Heerenveen), goed voor het maximum aantal punten, ook J. Pander (Drachten), S. Haven (Mark nesse) en R. Bergsma (Terhorne) on derscheidden. Onder de winnaars be vond zich veel jong talent, dat stellig veel goeds voor de toekomst belooft. De overige bekerhouders waren: in de ereklasse J. Pander, in de hoofd klasse W. de Vries (Biddinghuizen), H. Duyzer (Marknesse) en H. Horn- stra (Sondel), in de eerste klasse IJ. de Jong (Nagele), A. Sinnema (Fin- kum) en P. Hoekstra (Woudsend), in de tweede klasse S. Kok (Oudemir- dum), J. Bergsma (Goinigarijp) en H. Hoekema (Koudum) en in de derde klasse P. Boersma (Oudemirdum), J. Westra (Workum) en de eerder ge noemde S. Siebenga (Oudeschoot). Het toernooi had een spannend en sportief verloop en de organiserende vereniging kan er met voldoening op terugzien. Waar moet een vreemde schipper in Sneek met zijn schip heen, als hij plot seling voor een gesloten Harinxma- brug komt, en beïnvloed door het ge maal in Staveren niet tijdig kan rem men, zo vroeg de heer T. Hoekstra in de jaarvergadering van de Koninklijke Schippersvereniging „Schuttevaer”, afd. Zuidwesthoek van Friesland, die zaterdagmiddag in hotel Ozinga te Sneek werd gehouden. Aan wal- kan hij niet, omdat de plaatsen daar wor den ingenomen door recreatieschepen. Dit onderwerp was één van de hete hangijzers in deze goed bezochte ver gadering. De eerdere punten waren bi zonder vlot afgehandeld en leverden vrijwel geen moeilijkheden op. Na speciaal de heren Keet en Kui pers van de gemeentepolitie en het erelid A. Visser welkom te hebben ge heten, zei voorzitter K. de Vries uit Sneek, dat 1969 voor de meeste schip pers een goed jaar was geweest. Ver volgens werden enige ogenblikken stilte in acht genomen in verband met het overlijden van de heer M. v. d. Veer. De evenredige vrachtverdeling gaat per 1 juli a.s. verdwijnen, maar, aldus de heer De Vries, de schippers moeten de moed en kracht vinden om zich een weg in de toekomst te banen. Ongezon de bedrijven zijn gedoemd te verdwij nen. Modernisering van de binnen scheepvaart is uiterst belangrijk. Naast dit belangrijke punt roerde de heer De Vries nog de verzekering van de schepen aan. Zoals schippersbladen op merken zijn de meeste verzekeringen te duur. Men betaalt gauw te veel pre mie. Bij een collectieve verzekering valt men vaak in een lager tarief. De restauratie van het klokhuis zelf kreeg zijn beslag in 1968, waarover wij ons ten zeerste verheugen. Toch zijn er bij dit herstel enige schoon heidsfoutjes begaan, welke het geheel, dunkt ons, afbreuk hebben gedaan. Het geheel is namelijk wel wat al te sober uit de bus gekomen, waarbij de gebruikte houtsoort en de tint daar van weinig vertrouwd aandoen. Een groene kleur zou het beter hebben ge daan. Maar men zal ook aan het on derhoud hebben gedacht en regelma tige schilderbeurten op voorhand heb ben willen voorkomen? De uitslagen: Ereklasse: A: A. F. Schotanus, Heerenveen 6 pnt, G. IJbema, Schettens 3; B: J. Pander, Drachten 5, Drost sr., Langweer 3; C: S. Haven, Marknesse 4; H. A. Lans bergen, Woudsend 3; D: R. Bergsma, Terhorne 5, B. Stenekes jr., Leeuwar den 4. zenveen 4, K. Mondria, Zwartsluis 4; C. H. Duyzer, Marknesse 5, D. Sinne ma, Finkum 4; D: J. Kip, Zwartsluis 4, B. Stenekes sr., Leeuwarden3; E: W. de Vries, Biddinghuizen 5, K. Noordstra, O.B.Zijl 3; F: H. Hornstra, Sondel 6, J. v. d. Hem, Rauwerd 3. Eerste klasse: A: J. v. d. Nuil, Westerhaar 5, J. de Vries, Wons 4; B: IJ. de Jong, Nagele 5, W. Leijenaar, Wons 4; C: H. Postma, Sneek 5, J. de Boer, Wons 3; D: Fr. de Vries, Woudsend 4, J. Letteboer, Vrie zenveen 3; E: S. Folkertsma, Sloten (Fr.) 5, W. v. d. Zee, Balk 4; F: L. H. Moorman, Zwartsluis 5, H. de Jong, Rutten 4; G: P. Hoekstra, Woudsend 5, R. de Jong, Oudemirdum 4; H: S. Talsma, Achlum 5, S. Wittermans, Jut- ,rijp 4; I: A. Sinnema, Finkum 5, D. v. d. Gaast, Oosterzee 4; J: K. Steenbeek, Follega 5, S. Berkenpas, Balk 3; K: A. Folkertsma, Workum 4, Sj. Twerda, Bakhuizen 4. Tweede klasse: A: J. Smit jr., Harlingen 4. R. Akker man, Sneek 4; B: H. Hoekema, Kou dum 6, J. Keulen, Oudemirdum 4; C: S. Kok, Oudemirdum 6, D. S. de Vries, Koudum 4; D: J. Oudega, Offingawier 5, R. v. Dijk, Koudum 4; E: F. Bolwijn, Marknesse 4, J. Hepkema, Rotstergaast 4; I: Tj. Wittermans, Sneek 4, P. v. d. Zee, IJlst 3; G: Tj. Betten, Offinga wier 4, O. Dijkstra, Lemmer 3; H: R. Sloot, Hijum 5, G. Haringsma, Lemmer 4; I: Sj. Wittermans, Sneek 4, P. v. d. Ploeg, Drachten 4; J: D. P. Hoekstra, Akmarijp 5, S. Tilstra, Wons 3; K: J. Bergsma, Goingarijp 5, A. Bootsma, Oosthem 5. Vorige week is, in de nacht van dinsdag op woensdag, ingebroken in het benzinestation van de heer R. Nij- holt bij Nijland. Er wordt een bedrag van ca. f250 aan kasgeld vermist, als mede zeven trarusisiorradio’s en een drietal autoradio’s. Voorts heeft (heb ben) de onbekende inbreker(s) rook-: artikelen meegenomen. Men verschafte zich toegang door een houten achter wand van het station te vernielen. De kluis werd opengebroken, maar hier in was niets aanwezig. Vermoedelijk is de inbraak gebeurd tussen 10 uur ’s avonds en 6 uur ’s morgens. De rijks politie Wymbritseradeel heeft de zaak i nog dn onderzoek. RIJKELIJK OVERLADEN Men had het allemaal heel goed be doeld, maar aan het uiterlijk was nog al geweld gedaan. Zo had men de nok versierd met een gietijzeren hekwerk en de dakschoten laten afwateren in een brede dakgoot, ondersteund door klossen. De galmgaten waren even min onversierd gelaten en kregen een nogal drukke omlijsting met frontons, ook weer met een ijzeren piek be kroond. Een en ander deed rijkelijk overladen aan en was weinig in over eenstemming met het stoere, middel eeuwse karakter van weleer. De be pleisterde voeting met de lompe trap en botte toegangsdeuren deed niet minder afbreuk aan het geheet Maar zo was de smaak in die dagen nu een keer en wij mogen de kerkvoogden daar niet te hard over vallen in wezen bleef het klokhuis behouden en daar mogen wij hen slechts dankbaar voor zijn. Wij deelden al mee dat het afbreken van de beide westtorens voor de St. Maartenskerk in 1681-1682 hoogstwaar schijnlijk de reden is geweest dat het klokhuis ingrijpend werd verbouwd, teneinde een luidklok méér te kun nen herbergen. Hierbij draaide het klokhuis als het ware een kwart slag om en werd de ingang van de oost zijde naar de zuidzijde verplaatst. Was de grondslag voordien nage noeg vierkant geweest, nu werd deze rechthoekig. Teneinde meer stevigheid Derde klasse: A: J. Risselade. Parrega 5, A. v. d. Ploeg, Sneek 3; B: J. Samplonius, Bak huizen 6, B. de Jong, Woudsend 2; C: H. Puite, Sneek 5, W. v. d. Zee, IJlst 4; D: A. Samplonius, Bakhuizen 5, P. v. Manen, Sneek 5; E: S. Siebenga, Oudeschoot 6, W. Jaarsma, Oudemir dum 4; F: P. Boersma, Oudemirdum 6, S. Hettinga, Follega 3; G: L. Huitema, Oudeschoot 4, L. v. d. Heide, Drach ten 3; H: J. de Jager, Leeuwarden 5, L. Leijenaar, Wons 4; I: J. Westra, Workumd, W. Steenbergen, Woudsend 4 pnt. J De vorige keer vertelden wij hoe het vervangen van een gebarsten luidklok door een veel zwaarder exemplaar 2681,5 kg in het jaar 1769 aanleiding vormde het klokhuis een grondige herstelling te doen ondergaan. Juist twee eeuwen vóór de onlangs plaatsgevonden hebben de restauratie. Voorts hoe er in 1893 groot gevaar dreigde wegens een hooglopend geschil tussen de kerkvoogden van de Ned. herv. kerk en het gemeentebestuur. Een eeuw na de herstelling van 1769 was het klokhuis hoog nodig weer aan een nieuwe beurt toe, maar het menings verschil over het betalen van de kosten verlamde iedere werkzaamheid, waarna het gemeentebestuur naar het paardenmiddel van een adver tentie greep. Op 24 april 1893 verscheen er een mededeling in de Snee ker Courant, waarbij de gemeente Sneek de beide luidklokken in het Sneker klokhuis te koop aanbood. De gemeente beriep zich hierbij op de regeling van 1 november 1683, vol gens welke het klokhuis, dat tot dus verre de stad had toebehoord, aan de kerkvoogdij in eigendom en onderhoud was overgedragen. Nu de kerkvoogdij in gebreke was gebleven het klokhuis in een behoorlijke staat te doen ver keren meende de stad haar rechten te mogen hernemen. De kerkvoogdij kwam natuurlijk on middellijk in verweer en wees op de Acte van Staatsregeling d.d. 8 sep tember 1796, waarbij het klokhuis an dermaal stadseigendom was verklaard, de luidklokken daarentegen het eigen dom van de kerkvoogdij bleven. Ergo, niet de kerkvoogdij, doch de gemeen te Sneek diende het klokhuis te her stellen en te onderhouden! Gelukkig wist mén tot een vergelijk te komen, waarbij de kerkvoogdij niet alleen tot eigenaar werd verklaard van de klokken, maar ook van het klokhuis zelf. Daaruit vloeide evenwel voort dat de kerkvoogdij nu ook de restauratie van het klokhuis moest betalen. Daartoe ging er in 1894 een intekenlijst rond onder de burgerij, waarop voor f 1381,62 werd ingeza meld. Nog in hetzelfde jaar werd met de werkzaamheden begonnen. Hoewel de gebinten en de stenen onderbouw gehandhaafd konden blijven, kostte een en ander toch nog f 1883,50. Be grijpelijk, want men had niet alleen het dak geheel moeten vernieuwen, maar ook de planken huid, het „om- skot”, terwijl de stenen‘klip was inge boet en met een dikke cementlaag be pleisterd. VERDWIJNING KLEINE SCHEPEN De voorzitter somde daarna een aan tal cijfers op, waaruit duidelijk bleek, dat steeds meer kleine schepen zon der werk komen te liggen en daarom verdwijnen. Daarentegen neemt het aantal 'grote schepen toe. Bij de groep schepen met een tonnage van meer dan 1000 ton bedroeg de toename in de periode 1961-1968 560. Net als aan de vaste wal, waar kleine winkels zich niet kunnen handhaven, is er ook bij de scheepvaart heel duidelijk een ver schuiving waar te nemen. Verder sprak de heer De Vries nog over het onderwijs. Het is voor schipperskin deren nu verplicht tot een bepaalde leeftijd onderwijs te volgen. De inter naten moeten echter verbeterd worden, opdat ze hun taak naar behoren kun nen vervullen. Spreker eindigde mét de heer Sj. Zwaan lof toe te zwaaien voor zijn werk voor de vereniging. Hij is de motor in de Zuidwesthoek. Niets is hem te veel. Zo kan het wel, onder brak de waarnemende secretaris uit Staveren hem, die daarna de notulen las. Zij gaven geen reden tot op- of aanmerkingen. OPHEFFING EVENREDIGE VRACHTVERDELING In zijn jaarverslag noemde de heer te verkrijgen, werd de ruimte binnen de klip opgehoogd, zodat de oude toe gang bijna geheel aan het oog werd onttrokken door de ingekruide grond. De buitenzijde van de dichtgemetselde, oude toegang werd bovendien alras gemaskeerd omdat er tussen klokhuis en kerkkoor enige huisjes werden ge- gebouwd, die deels met hun achter kant tegen het klokhuis aan wenden gezet DIKWIJLS KLOKGELUI In grote trekken behield het klok huis sinds 1683 deze gedaante en wij weten reeds dat deze verbouwing de reden was geweest het klokhuis, dat tevoren stadseigendom was, in eigen dom over te dragen aan de kerkvoog dij. Begrijpelijk en billijk, want alle emolumenten, voortvloeiende uit het klokluiden, vloeiden in de kerkekas. En dat was niet gering, want in en om de St. Maartenskerk werd tot aan het jaar 1822 nog begraven en het was nu eenmaal de gewoonte, bij iedere begra fenis indien men het tenminste be talen kon de klokken te laten beie ren. De grote als het een man gold, de kleinere als er een vrouw of kind moest worden bijgezet. Er was eigenlijk zelden een dag, dat de klokken niet werden gehoord. Er zijn in ons land zelfs nu nog wel dor pen en steden, waar de klok(kan) bij sterfgevallen op verzoek van de fami lie worden geluid, ook al ligt de be graafplaats al lang niet meer naast het kerkgebouw, zoals in Amersfoort. Een achtenswaardig en piëteitsvol gebruik, dunkt ons, op deze wijze de verbonden heid tussen de ontslapene en zijn kerk te doen blijken. „INGEBLIKT” GEBEIER 1683, 1769, 1893 er schuilt een ze kere wetmatigheid in, want in 1968 was het de hoogste tijd geworden het klokhuis wederom te restaureren. Wij behoeven hier niet weer te herhalen hoe „faei” het heeft gestaan met hef Sneeker Klokhuis sinds de kerkvoog den van de Ned. herv. gemeente aan het gemeentebestuur in 1958 lieten dóórschemeren zodanig tegen de kos ten van het herstel op te zien, dat zij geneigd waren aan afbraak de voor keur te geven. Deze oplossing scheen des 'te verlei delijker omdat er stemmen opgingen, het geluid van de enige, sinds 1943 nog aanwezige luidklok op de band te laten zetten en de klok zelf ten gelde te maken. Van de opbrengst zou dan een geluidsinstallatie kunnen worden aan geschaft, welke voortaan het ingeblik te klokgebeier naar believen vanaf het kerkedak naar alle windstreken kon laten horen. Daartoe werden zelfs enige opnamen gemaakt en vrijblij vend door Philips ten geboren ge bracht, opdat ieder zich er van kon overtuigen dat het echte klokgebeier van het ingeblikte geluid niet of nau welijks viel te onderscheiden. Goddank, Sneek is aan dit gevaar ontsnapt en wij bezitten klok en klok huis nog. De luidklok van 1543, gego ten door Johannes ter Steghe, kreeg bovendien gezelschap van de klok uit 1477, gegoten door Steven Butendic, welke voordien als slagklok bij het to renuurwerk dienst had gedaan, maar in nóg vroeger jaren ongetwijfeld eveneens luidklok is geweest, hetzij in het stedelijke klokhuis, hetzij in één van de beide Westtorens opgehangen. Zwaan onder meer de in aanbouw zijn de brug bij Osingahuizen, alsmede de eventuele verlichting van de vaargeul door het Sneekermeer. De staatssecre taris van verkeer en waterstaat heeft laten weten dat de evenredige verde ling van het vrachtvervoer per 1 juli zal worden beëindigd. Afspraken op EEG niveau noopten hem hiertoe. De ze in 1933 ingevoerde evenredige ver deling, in het leven geroepen om de schippers te behoeden voor de gevol gen van de crisis, was destijds als een tijdelijke maatregel bedoeld, maar, zo vervolgde de heer Zwaan, deze heeft het 37 jaar uitgehouden. De staatssec retaris schijnt er op te speculeren, dat de schippers die straks de nieuwe situ atie niet aan kunnen, en voorzover ze hiervoor in aanmerking komen een beroep zullen doen op de sanering. Men mag zonder meer aannemen, dat er straks hoge eisen worden gesteld aan de commerciële inslag van de schippers. Het is te hopen dat de af schaffing van de evenredige verdeling niet dezelfde toestanden zal scheppen, als waaruit ze destijds is geboren. Als we de deskundigen mogen geloven, zal het allemaal wel wat meevallen. De secretaris repte ook over de toestand in de Zuidwesthoek. We maken ons wel eens zorgen over het onbegrijpe lijke regeringsbeleid met betrekking van het noorden van ons land en mét name de Zuidwesthoek van Friesland. Voor de ontwikkeling van het noorden blijkt geen geld aanwezig te zijn. Laait de regering van Harlingen een goede zeehaven maken. Momenteel is de staatssecretaris van plan de spoorver binding SneekStaveren op te heffen. Ik wil echter niet pessimistisch eindi gen, aldus de heer Zwaan, want sa menvattend moet ik concluderen dat 1969 voor onze vereniging een goed jaar is geweest. Alle kangeroeschepen ten spijt hopen we het zelfde voor 1970. Het financiële verslag kwam ook van de heer Zwaan. Dit werd ter ver gadering door de kascommissie bij monde van de heer H. Slagter in orde bevonden. Daar zich geen andere kandidaten hadden gemeld werd de heer Zwaan tot secretaris benoemd en de heer Slagter bij acclamatie tot penningmees ter. GEMIS VAN MAKELAARS Hoe het zij, er zou al veel gewonnen zijn indien men iets aan het dak deed. En dan behoeven wij niet eens zo te gaan fantaseren als men in 1894 heeft gedaan. Op de tekening van het klok huis, omstreeks 1785 vervaardigd door J. Bulthuis het kan ook Gardenier Visscher geweest zijn ziet men op de nok van het dag makelaars prijken. Deze hadden op het huidige dak niet mogen ontbreken juist door dit ge mis maakt het dag thans zo’n botte indruk. Ons voorstel is nu, deze makelaars alsnog te laten aanbrengen, in de vorm van twee vergulde vanen. Op de ene zou het wapen van de stad Sneek kun nen wonden aangebracht, op de andere St. Maarten te paard de aloude schutspatroon van onze stad. De kos ten behoeven heus geen onoverkome lijk bezwaar te zijn. Adhesiebetuigin gen wachten wij gaarne in. Blijkt ons voorstel in te slaan, zo willen wij gaar ne verdere stappen doen, de benodig de gelden bijeen te krijgen. Wij hebben ons hierover inmiddels reeds met Mo numentenzorg verstaan, welke geheel met deze gedachte akkoord ging. Om het u gemakkelijker te maken, van uw instemming blijk te geven on dertekenen wij het slotartikel van on ze reeks over het Sneker klokhuis voluit. Adhesiebetuigingen kunnen zo wel aan de redactie van dit blad wor den gericht als aan het Fries Scheep vaart Museum. Wij zullen u in dit Gezicht op een deel van hét klokhuis en de Grote Kerk naar een opname van Monumentenzorg, omstreeks 1923 gemaakt. Een der oude diaconiehuisjes stond nog tegen de voet van het klok huis. De huidige situatie dateert van het jaar 1924, toen de nieuwe kosters- woning werd gebouwd, en de sacristie gerestaureerd. Zou de kerk zelf ooit nog eens aam de beurt komen? blad tevens op de hoogte houden van het verdere verloop onzer pogingen. Dit moet toch kunnen! H. Halbertsma De Sneker St.-Maartenskerk met klokhuis naar een tekening van J. Bulthuis (1750-1801) uit omstreeks 1785. Bewaard in het Fries Museum te Leeuwarden. Op het dak is één der beide makelaars duidelijk zichtbaar.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1970 | | pagina 1