TALRIJKE VERBETERINGEN VOOR DE
VEEHOUDERS EN DE RECREATIE
de snekerWkoerier
Nieuwe bruggen over de Geeuw
en het Ges in Uitwellingerga
Hef waterhoentje is rond Sneek
nog een gewone verschijning
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
IJLST
Officieel Orgaan
en
van
f
faM'F 1
Ruilverkaveling Hommerts-Oppenhuizen
J. Wellinga hoofdprijswinnaar modelbouwshow
van Yme Bakker
Nieuwe pockets voor Rono
Lh
INGEZONDEN
Aan de inwoners van Sneek
Kraak ’m met twee teams in
de overgangsklasse
r ót/ w
donderdags
en
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans n.v.
Verschijnt:
maandags
DONDERDAG 1 OKTOBER 1970
125e JAARGANG No. 78
Als de ruilverkaveling „Hommerts-Oppenhuizen” een feit wordt zullen in het
betrokken gebied belangrijke verbeteringen zijn aangebracht, zowel voor de
veehouders als voor de recreanten. Dit blijkt uit het rapport van de Centrale
Cultuurtechnische Commissie, dat samen met verschillende andere op deze
verkaveling betrekking hebbende stukken momenteel op de gemeentehuizen
van IJlst, Wymbritseradeel en Doniawerstal ter inzage ligt. Gedurende de tijd,
dat het plan ter inzage ligt, worden één of meer informatieve bijeenkomsten
belegd, waarop van de zijde van de Cultuurtechnische Dienst het ruilverkave-
lingsplan wordt toegelicht. De eerste voorlichtingsbijeenkomst is morgenoch
tend in Amicitia. Later heeft onder leiding van een lid van Gedeputeerde Sta
ten de stemming over dit ruilverkavelingsplan plaats. Wanneer deze ruilver
kaveling wordt aangenomen, benoemen Gedeputeerde Staten een zogenaamde
Plaatselijke Commissie uit de streek. De kosten van het werk worden geraamd
op 23.185.000,Ruim drie miljoen gulden daarvan zijn bestemd voor re
creatieve voorzieningen. De bijdragen van de eigenaren worden geraamd op
5.770.000,—.
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis in
GAASTERLAND, SLOTEN e.o
den gebracht. Deze vaarwegen worden
gezien als secondaire alternatieve vaar
routes tussen de Langweerderwielen en
’t Sneekermeer. Bovendien zullen wor
den uitgediept het noordelijke gedeelte
van de Ooster Wymerts en de Modde
rige Geeuw, het smalle gedeelte in het
zuidoosten van de polder de Lange
Warren tussen het Nauw van de Brek-
ken en de Ooster Wymerts zal worden
doorgraven, evenals het eiland tus
sen de Zwarte en Witte Brekken. De
beide doorgravingen zuilen een minima
le breedte van 25 meter krijgen bij een
diepte van 1.50 meter. Deze voorzie
ningen hebben tot doel de rondvaart
mogelijkheden in het gebied van de
Witte en Zwarte Brekken en het Oud
hof te vergroten. Uitgediept worden
verder de Zoolsloot, de Jutrijpervaart,
inert Zouw, de Wijnisloot, de Broeresloot,
het Ges, de Hollegracht, de Dolte en
de Nauwe Geeuw. Deze vaarten wor
den tevens verbreed tot maximaal
twintig en 25 merter. Verder zijn in het
jlan enkele boothellingen in de omge
ving van Uitwellingerga, Ijlst en aan
de Langweerdervaart opgenomen. Ge
projecteerd zijn voorts een vijftiental
aanlegplaatsen van de Marrekrite. In
overleg met de Inspectie van de Bin
nenvisserijen is voorzien in de aanleg
van een zestal visplaatsen bestaande
uit een eenvoudige parkeergelegenheid
met uitloop langs het water. Ook is
gedacht aan enkele eenvoudige rust
punten, van waaruit uitzicht op het
water mogelijk is.
In het pakket van recreatieve voorzie
ningen is de mogelijkheid opengehou
den een drietal objecten met een eco
nomische exploitatie in te bouwen. Het
betreft hier een jachthaven met ver-
blijfsrecreatie aan de Oosterbrugsloot
te Uitwellingerga ten westen van het
Prinses Margrietkanaal. een jachthave
in de door centrale zandwinning ont
stane plas ten zuiden van Ijlst en een
jachthaven tussen de Janesloot en de
Janeweg ten zuidoosten van het Koe-
vordehuis.
ABONNEMENTEN
Abonnementsgeld f 4>per
half jaar bij vooruitbetaling
Postabonnementen 6,— per
half ta,ar (bij vooruitbetaling
ADVERTENTIETARIEVEN
26 cent per mm, ingezonden
mededelingen dubbel tarief.
Bij kontrakt lagere mm-prijs
de sleepboot Zwarte Zee enz.
De jury, welke werd gevormd door de
heren A. Gerrits (directeur chr. m.t.s.)
W. O:inga (bondiszeilinstructeur) en de
heer A. J Roosenstein (etalateur, snel
tekenaar), stond voor een moeilijke
taak. De prijzen werden tenslotte als
volgt toegekend:
A. Categorie bouwdozen hout:
1. J. de Vries, Jan van Naesaustraat 28,
Boeder Sperwer; 2. K. Horjus, p.a. Wa
ling Dijkstrawtraat 23, Zwarte Zee; 3.
Tot en met zaterdag kan men bij de renwagen, een oude Rotterdamse tram,
firma Yme Bakker aan de Oosterdijk
het werk bewonderen van de prijswin
naars van de modelbouwshow. De wed
strijd, welke voor de tweede maal wTerd
gehouden ,is ’n groot succes geworden.
Er kwamen ruim 75 inzendingen binnen,
waarvan de kwaliteit over het algemeen
beter was, dan die van de ongeveer
40 werkstukken die voor de eerste show
(twee jaar geleden) werden ingezonden.
Wat direct opvalt, als men de ruimte
aan de achterkant van de zaak (ingang
Kteinzand),waar de werkstukken op
lange tafels staan uitgestald, betreedt,
zijn de vele boeie. Friese schouwen,
sleepboten, scherpe jachten en verschei
dene ndere schepen. De meeste aan
dacht trekt evenwel het schip van de
bejaarde heer J. Wellinga uit de Kerk-
hoflaan. In 1940 legde hij de laatste
hand aan de bouw van een zogenaamd
Noors Volschip. Dit schip is tot in de
finesses uitgewerkt. Het is o.m. uit
gerust met zo’n ,300 uiterst kleine door
de heer Wellinga zelf gemaakte katrol
letjes. Zelfs een minuscuul kompasje
dat echt werkt en gevat is in een ko
peren standaard (alles „eigen fabri
kaat”), ontbreekt niet. In de categorie
„modellen al of niet van tekening ge
bouwd”, behaalde de heer Wellinga dan
ook de eerste prijs, maar hij sleepte
met dit kunstwerk ook de hoofdprijs
de Y. .e Bakker-trofee en een waarde
bon in de wacht.
In de week van 5 tot 10 oktober a.s.
zal opnieuw een huis-aan-huis-kollek-
te worden gehouden ten bate van het
Prinses Beatrix Fonds. Onder de zor
gen van dit fonds vallen op het ogen
blik niet alleen de oud-poliopatiënten,
maar ook spastisci, lijders aan mul
tiple Sclerose en spierziekten. Voor de
ze gehandicapten, die regelmatig der
mate hoge onkosten hebben, welke niet
door wettelijke regelingen gedekt zijn,
geeft i.et Prinses Beatrix Fonds per jaar
ruim drie ton aan steun uit. Verder
wore, er zeer veel geld besteed aan;
ondt 'oekingen op het gebied van de
ze ziekten, speciale vernieuwingen aan
inrichtingen voor Ho- zieken, etc. etc.
zodat per jaar ruim één miljoen gul
den nodig is.
We hopen dat u deze keer weer enthou
siast uw jaarlijkse bijdrage zult geven!
Het comité van het Prinses
Beatrix Fonds afd. Sneek.
weg, de Lüzepoelweg, de Yphofweg, de
Gravinneweg, de Krimweg, de Lippen-
walde, de Greate Aep en Kanaaldyk,
het noordelijk deel van de Oostweg,
de Tynjedyk, de Westweg, de Zuidweg.
De laatste wegen ontsluiten de gron
den en gebouwen in het gebied dat is
ingesloten tussen rijksweg 43, de Witte
Brekken, het Oudhof en het Stobberak.
Ten behoeve van de ontsluiting van
het ontworpen recreatiesteunpunt na
bij IJlst is een weg geprojecteerd.
Nieuwe bruggen zullen er komen over
de Geeuw ten oosten van Uitwellinger
ga en over het Ges in datzelfde dorp.
VOORZIENINGEN
VOOR RECREATIE
Ten behoeve van de recreatie zijn er
talrijke voorzieningen in het plan op
genomen. Zo is het de bedoeling de
Janesloot te verbreden en te verdiepen
en de vaste brug over deze sloot door
een beweegbare te vervangen. De ver
betering van deze vaarweg wordt van
essentieel belang genoemd voor de tot
standkoming van een goede vaarroute
voor de pleziervaart van de meren in
de Zuidwesthoek naar het Sneeker
meer met vermijding van het groot-
ischeepsvaarwater. Verder wordt het
Slingerrak verbreed. De breedte wordt
25 meter en de diepte op 1.50 meter
gebracht. Wel zal over dit water een
door de gebruikers bedienbare brug
worden gebouwd. De brug zal geduren
de ’t zeilseizoen open staan en zal slechts
worden neergelaten wanneer het weg
verkeer er gebruik van moet maken.
De Statenbocht, het Stobberak, de Hor-
seweg, de Jurgenssloot, de Vrije Gras-
ken van Bütlan (land dat ’s winters
onder water staat). Ook heeft de toe
nemende watervervuiling zich doen gel
den. Vijf, zes jaar terug ontbrak het
Bütlan nog niet. Wanneer nu snoek
langs de oevers van b.v. het Sneeker
meer joeg, kwam het herhaaldelijk
voor dat deze snoeken op het Bütlan
terecht kwamen. In het voorjaar begon
men het Bütlan droog te malen en de
snoeken (en andere vissen) waren ge
noodzaakt hun toevluchtsoord in de
heldere, tamelijk diepe tochten te zoe
ken. Deze tochten waren dan ook een
waar dorado voor snoekvissers en het
was teen zeldzaamheid, dat men in de
ze tochten van amper drie meter breed
snoeken van zeven pond (lengte 80 cm)
ving! Via duikers kwamen deze snoe
ken ook Li andere wetteringen terecht.
De poldersloot langs de Groenedijk
was bekend om z’n snoek rijkheid. Voor
waterhoentjes moest men nier dan ook
niet zijn. Door de ruilverkaveling is
een deel van deze sloot „dood” gewor
den en door het ontbreken van Bütlan
het overige deel snoekarm. Men kan
er nu welvarende waterhoenfamilies
aantreffen. Het ontbreken van Bütlan
heeft niet alleen de sportvisser parten
gespeeld, maar heeft tevens het water
wild een goede pleisterplaats ontno
men. Verder is het een opvallend feit,
dat ook de weidevogelstand op het
Bütlan vergeleken met andere jaren
veel te wensen overlaat en zien we de
dotterbloem steeds minder algemeen
worden.
Al met al gaat het met het water
hoentje (nog wel) goed. Het schijnt
dat deze graag geziene gast zich be
ter bij de huidige biotoopverandering
kan aanpassen dan andere vogelsoor
ten. Maar dat ligt louter en alleen aan
de bescheidenheid in keuze wat broed-,
fourageer-, en overwinteringsplaats be
treft. Jac. Bos.
FABEL
De fabel, dat waterhoentjes schade aan
de visstand richten, is larie. Er is ech
ter wel een vis die de jonge water-
hoe’ tjes schade berokkenen kan en dat
is vriend Esox oftewel de snoek.
Vooral grote exemplaren van een pond
of vijf (60 tot 70 cm) vergrijpen zich
herhaaldelijk aan jonge waterhoentjes.
Doordat de snoekstand, met name in
de polderwateren, drastisch achteruit
gegaan is, hebben de waterhoentjes van
deze rover niet zoveel te duchten als
enige decennia terug.
Vooral in de tochten en andere kleine
wateren zwemt slechts ee.. klein aantal
snoeken en dan nog meestal kleine
exemplaren. De oorzaak hiervan is
grotendeels te danken aan het ontbre-
In de rubriek „pocketboeken” brent het
literair kwartier van de Rono op zon
dag 4 oktober (18.00 tot 18.15) bespre
kingen van recent verschenen pocket
boeken en paperbacks door Tiny Mul
der, drs. J. Pop, C. F. de Vries en
Jan F. de Zanger. Besproken worden;
de verhalenbundel „Forhalen fan de
sé” van Hein Faber (Friesch Dagblad,
Leeuwarden), „De ravenveer” van
Ida Gerhardt (Athenaeum-boek-handel
PolaK en Van Gennep), „Auteurs van
de twintigste eeuw” (Oossthoek Lex
icons) en de gedichtenbundel „Skiphok”
van Geart van der Zwaag (Koperative
Utjowerij)
It Reidhintsje geeft nog helemaal geen
blijk van de voor watervogels steeds
voortschrijdende ongunstigheid van hun
hiot >op. Het lijkt zelfs wel dat hij met
meer succes dan voorheen z’n jongen
grootbrengt. Hier rond Sneek wel te
verstaan. Van het snelverkeer trekt de
ze ral zich al niets meer aan, maar
fietsers of bromfietser wordt - vooral
als ze jongen hebben - nauwlettend in
’t oog gehouden. Stilstaan wekt natuur
lijk met - achterdocht en al knikkend
en staartwippend verdwijnt het water
hoentje tussen de walvegetatie.
T. Koordes, Suffridusstraat 172, Noord-
zeekotter; Eervolle vermelding: L. de
Haan, Maststraat 8, BM 16m2.
B. 1. Categorie modellen al of niet van
.ekening gebouwd: Schepen.
1. J. Wellinga, Kerkhoflaan 24 Noors
V dschip; 2. de Jong, Furmerusstraat
242, Open Friese Schouw; 3. R. Poel-
stra, Gaffelstraat 28, Friese Kajuit-
schouw; 4 B. Kars, Prinsegracht 3,
Regenboog; 5. vd. Schuit, Staveren,
Boeier; 6. De Jong, Furmerusstraat 242,
Bark. Eervolle vermelding: D. ten
Bloemendaal, Syts w. leanne 27.
Stoom-Raderboot.
B 2 Overige modellen:
1. E. Landman. Oosterlittens, Dormer
vliegtuig; 2. J. Wilhelmus, lepenlaan 26
Miniatuurlocomotief; 3. J. Wellinga,
Kerkhoflaan 24, Spinnekopmolen; 4. R.
E. Atsma, Drakenstraat. Boerenwagen;
5. S. Stienstra, Waterhoenstraat 17,
Molen v. Lucifers; Eervolle vermelding
Visser, Lohmanstraat 21. Boerdrij Go-
engamieden; v. Deinse Dr. Kuyperlaan
Rotterdamse tram.
C. Categorie Bouwdozen plastic:
1. A. J. Dijkstra, Joh. de Wittstraat 3,
Phênix hist, zeiljacht; 2. T. p. Rooden
huis, A’mastraat 3, Vrachtauto; 3. U.
Visser, Ypecolsga, Thunderbolt vliegt;
4. A. J. Dijkstra, Joh de Wiittstr. 3,
Royal Louis, kist zeiljacht; 5. E. Land
man, Oosterlittens, Fokker Friendship.
De prijzen bestaan uit waardebonnen
van respectievelijk 25, 20, 15, 10, 7.50,
5. gulden.
KARAKTER BEHOUDEN
Bij de samenstelling van het land
schapsplan is ervan uitgegaan, dat het
gebied zijn karakter dient te behouden.
De wijdsheid van het landschap zal
daarbij geaccentueerd worden door ver
sterking van de beplanting in de
streekdorpen en rondom de boerderijen.
Op het landschapsplan zijn een zeven
tal gebieden aangegeyen, waarvan het
natuurwetenschappelijke karakter be
houden dienit te worden. In deze gebie
den zullen geen cultuurtechnische wer
ken worden uitgevoerd. De natuurwe
tenschappelijke aspecten zijn primair,
waarnaast de bestaande en toekomsti
ge belangen van de watersport in de
ze gebieden zo volledig mogelijk tot
hun recht moeten komen. Het betref
fen hier de Zwarte en Witte Brekken,
het Oudhof, de boezemlanden ten zuid
westen van het Sneekermeer, de Lang
staartenpoel, het Jentjemeer, de Brek
ken met eiland aan Langweerder-
vaart. de oeverlanden langs de Koe-
vorde met oud gronddepot, het Ane-
wiel, de oeverlanden langs de Geeuw
en oeverlanden langs de Wijnsloot. Het
rutiverkavelingsplan „Hommerts-Op-
penhirizen* heeft een oppervlakte van
4356 ha, waarvan 3900 ha cultuurgrond.
Er is nog veel meer moois. De heer
Visser, rustend veehouder, heeft zijn
vroegere boerderij te Goëngamieden op
schaal nagmaakt. De muren werden
ópgetrokken van kleine latjes, die op
elkaar werden gemetseld. De dakpan
nen zijn gemaakt van karton. De heer E.
Landman uit Oosterlittens zette een
vliegtuig in elkaar, dat hij voorzien had
van piepkleine landin l’chten, een aan
en uit knippend sta rtlicht. Zelfs de
dashboard-verlichting ontbreekt niet.
De cockpit wondt bemand door een
„liliput” pilootje, die op zijn knieën
’n minieme landkaart heeft uitgevouwd.
Een electromotor drijft de propellor
aan. Óp de show kan men vei.ir
o.m. zien een spinnekopmolen die van
luciferhoutjes werd gebouwd, een boe-
WW
Wanneer zo’n waterhoen al staartwip
pend verdwijnt, zien we onmiddelijk
dat zich aan de zijkanten van de staart
een mooie witte vlek bevindt. Deze twee
witte vlekken worden gevormd door de
witte onderstaartdekveren, waartussen
zich de zwarte middenstreep bevindt.
Waterhoentjes - vooral de mannetjes
- kunnen al naar gelang de omstandig
heid de twee witte staartvlekken op
vallend of minder opvallend tonen. In
het voorjaar dient het om een ander
mannetje of andere ongewenste vogel
te intimideren, wanneer deze binnen
de grenzen van z’n territorium komt.
Voor een vrouwtje gaat dit intimide
ren over in pronken. De staart wordt
dan als -en cirkel uitgespreid. Men kan
’t zich het beste voorstellen als een
witte cirkel met een zwarte middenband.
Het vechten van waterhoentjes is ei
genlijk niets anders dan intimideren en
nog eens intimideren. Kunnen ze het
dan nog niet eens worden dan gaan ze
wel eens op de „poot”. Waterhoentjes
bezitten namelijk enorm lange poten
met zeer lange tenen, waaraan behoor
lijk scherpe nagels zitten. Mocht het
nu tot een werkelijk gevecht komen dan
pogen ze hun tegenstander met hun
te: n te grijpen en te verwonden. Maar
meestal komt het zover niet. Een twee
de functie van de witte onderstaart
dekveren is het leiden van de jongen.
Jonge waterhoentjes zijn in de begin
periode erg hulpbehoevend en het ver
eist veel tact van de ouders om hun
jongen daar te krijgen waar ze hen wil
len hebben. Wanneer nu een der ou
ders onraad bemerkt, keert ze haar
jongen de staart toe, spreidt de staart
al schokkend een weinig uit en door het
zo gevormde opvallende zwart-wit pa
troon maakt ze de jongen attent op
’t feit dat ze haar moeten volgen. Ook
gebruikt ze natuurlijk waarschuwings
en lokgeluidjes, want zo’n schokkerig
zwart-wit geval wekt natuurlijk ook de
aandacht van een eventuele vijand,
maar dan zijn de jongen meestal reeds
in de dichte vegetatie verdwenen en
vindt ze dan maar eens. Misschien
dat vaterhoentjes deze twee witte
sitaairtvlekken ook wel gebruiken om
vijanden bij het nest vandaan te lok
ken. Ónmogelijk lijkt het me niet. Wan
neer de jongen groter zijn wordt het
daarnet besproken zwart-wit patroon
weinig meer gebruikt.
NIEUWB-KNADVÏRTSNTIE&LAD^ «ÓVOOR 8NEEK EN OKSTBEKBN
i SNEEKER NIEUWSBLAD
en voor het kruisingvrjj maken van de
ze autowegen. De waterbeheersing zal
worden verbeterd door het aantal be-
malingsinstallaties tot tien terug te
brengen met gelijktijdige bouw van
acht nieuwe gemalen.
NIEUWE WEGEN
In het gebied zullen vek nieuwe we
gen worden aangelegd en andere ver
beterd. Zo zal de weg van rijksweg
43 naar Langweer worden verbeterd, seweg, ue uwgeuwwui, uc vnjt
Dit onderdeel behelst tevens de bouw sloot, de Gudsekop, de Kaai, de Fam-
van beweegbare bruggen over de Lang- mensrakken en de vaarweg door het
weerdervaart en de Janesloot met een Jentjemee- en de Langste tenpoel zul-
doorvaarthoogte van 2.50 meter. Opge- len op een diepte van 1.50 meter wor-
merkt wordt dat ten aanzien van de
kruising van de Langweerderweg met
de Langweerdervaart een alternatieve
oplossing mogelijk is, welke voor de
watersport wellicht voordelen heeft.
Daarbij zou de geprojecteerde brug
moeten worden vervangen door een
pont met grotere capaciteit dan de
huidige. Over dfilt punt wordt nog over
leg gepleegd. Andere wegen die ver
beterd worden zijn door Oppenhuizen
en Uitwellingerga het Klein Dijkje tus
sen Langweer en de Dijken, de Louv-
weg te Juibrijp en de Eeweg tussen
IJlst en de Hegemer Dyk. In het pro
gramma staat verder de aanleg van
talrijke onteluitingswegen, zoals het
eerste gedeelte van de Oostweg in Uit-
wellingerga, de weg door het Zuidend
ten noorden van rijksweg 43, de Jane-
Volgens het rapport zal deze ruilver-aanleg en verbetering van rijkswegen
kaveling vele verbeteringen tot gevolg’
hebben. Genoemd worden onder meer
een beter wegennet en dus betere ont
sluiting, een betere waterbeheersing,
een kavelconcenitratie en boerderij ver
plaatsing, landschappeiyke voorzienin
gen, die de aantrekkelijkheid van het
gebied ten goede komen, de bescher
ming van natuurgebieden, die de flora
en fauna zal verrijken, en bevordering
van de recreatie te water en aan hert
water. Het ruilverkavelingsgebied
„Hommerts-Oppenhuizen” ligt in het
zogenaamde „lage midden” van Fries
land. Binnen het blok komt een grote
oppervlakte meren en watergangen
voor. Het gebied wondt in het noorden
begrensd door de Geeuw, de Zwarte
Brekken en de Houkesloot. De oost
grens is de scheiding met het ruilver-
kavelingsblok „Akmarijp”. De zuid
grens loopt langs Langweer, de Koe-
vonde en de Jeltesloot, de westgrens
wordt gevormd door de Wijde Wy
merts, de Wijddraai en de Geeuw. In
dit deel van Friesland is de ontslui
ting in het algemeen slecht, er zijn
weinig wegen (slechts 6 meter per ha)
en vanouds werd er veel van de boot
gebruik gemaakt. Van de bedrijven in
dit blok is dan ook 26 procent niet over
een verharde weg te bereiken, een
vierde deel daarvan is alleen varend
te bereiken. Meer dan de helft van de
landbouwgrond ligt verder dan 800 me
ter van een verharde weg. Evenals bij
de waterbeheersing laat de toestand
van de bedrijfsgebouwen evenmin een
opwekkend beeld zien.
DOELSTELLINGEN
Het ruilverkavelingsplan beoogt ver
schillende doelstellingen: het verbete
ren van de externe produktie-omstan-
digheden van het areaal grasland,
waardoor de landbouwbedrijven in dit
gebied niet noodgedwongen achterop
raken door slechte verbindingen en een
slechte waterbeheersing; het verster
ken van het landschappelijk en natuur
wetenschappelijk karakter van het ge
bied en het uitbreiden en het stichten
van recreatievoorzieningen. Na de ruil
verkaveling zal er een effectieve weg-
lengte van twaalf meter per ha. be
staan. Voorts is het van belang dat
er grond toegewezen wordt voor de
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD en
De competitieindeling van de Overgangs
klasse Noord is voor dé Kraak’m teams
niet zo slecht uitgevallen. Daar er van
iedere poule drie teams in de promotie-
poule komen zal Kraak’m met twee ge
mengde teams uitkomen om te trachten
daarin door te dringen.
Het tweede team bestaande uit Dirk
Schaap, Nico Draaisma en Sjoerd Jel-
lema moeten hert opnemen tegen Ar
gus, de kampioen van vorig jaar, GTTC
1, Lemmer 1, Emmen 1, Assen 2. Een
derde plaats achter Argus en GTTC
is zeker haalbaar.
Kraak’m 1 zonder Jaap Zoethout voor
lopig, het is twijfelachtig of hij ooit
weer zal spelen, maar met Dick Brou
wer, Piet Koos Bruinsme en Thijs Pas
ma. Vooral de laatste zal het erg moei
lijk krijgen. De tegenstanders zijn Rea
dy 3 Olympia 1, Assen 1, Hoogezand 1
en GTTC 2.
Ook hier moet een 3e plaats achter
Ready en Assen, dat waarschijnlijk ver
sterkt is met A. J. Ritsema van Olym
pia, mogelijk zijn.
Voor a.s. zaterdag zijn vastgesteld:
Kraak’m 1-GTTC 2 en GTTC 1-Kraak
’m 2. Voor Kraak’m 1 liggen o.i. de
punten voor het oprapen. Kraak’m 2
mag met een gelijkspel reeds tevreden
zijn.
ADMINISTRATIE:
Singel 17 Sneek. Postbus 11.
Telefoon 05150-4233, 5169.
Kantooruren: maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 4234,
4235, 2247 Gironummer 932780
REDAKT1E:
Singel 17, Postbus 11.
Telefoon 05150-4233 b.g.g.
3779 L. Jellema, redakteur.
b ^TOREDAKTIE;
Studio Ger Dijs', Schoolstr. 19
Telefoon 05150-3596.
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
*W***»””*