TALRIJKE VERBETERINGEN VOOR DE VEEHOUDERS EN DE RECREATIE de snekerWkoerier Nieuwe bruggen over de Geeuw en het Ges in Uitwellingerga Hef waterhoentje is rond Sneek nog een gewone verschijning de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL IJLST Officieel Orgaan en van f faM'F 1 Ruilverkaveling Hommerts-Oppenhuizen J. Wellinga hoofdprijswinnaar modelbouwshow van Yme Bakker Nieuwe pockets voor Rono Lh INGEZONDEN Aan de inwoners van Sneek Kraak ’m met twee teams in de overgangsklasse r ót/ w donderdags en UITGEVERS: Drukkerij H. Doevendans n.v. Verschijnt: maandags DONDERDAG 1 OKTOBER 1970 125e JAARGANG No. 78 Als de ruilverkaveling „Hommerts-Oppenhuizen” een feit wordt zullen in het betrokken gebied belangrijke verbeteringen zijn aangebracht, zowel voor de veehouders als voor de recreanten. Dit blijkt uit het rapport van de Centrale Cultuurtechnische Commissie, dat samen met verschillende andere op deze verkaveling betrekking hebbende stukken momenteel op de gemeentehuizen van IJlst, Wymbritseradeel en Doniawerstal ter inzage ligt. Gedurende de tijd, dat het plan ter inzage ligt, worden één of meer informatieve bijeenkomsten belegd, waarop van de zijde van de Cultuurtechnische Dienst het ruilverkave- lingsplan wordt toegelicht. De eerste voorlichtingsbijeenkomst is morgenoch tend in Amicitia. Later heeft onder leiding van een lid van Gedeputeerde Sta ten de stemming over dit ruilverkavelingsplan plaats. Wanneer deze ruilver kaveling wordt aangenomen, benoemen Gedeputeerde Staten een zogenaamde Plaatselijke Commissie uit de streek. De kosten van het werk worden geraamd op 23.185.000,Ruim drie miljoen gulden daarvan zijn bestemd voor re creatieve voorzieningen. De bijdragen van de eigenaren worden geraamd op 5.770.000,—. Dit blad verschijnt bovendien donderdags huis-aan-huis in GAASTERLAND, SLOTEN e.o den gebracht. Deze vaarwegen worden gezien als secondaire alternatieve vaar routes tussen de Langweerderwielen en ’t Sneekermeer. Bovendien zullen wor den uitgediept het noordelijke gedeelte van de Ooster Wymerts en de Modde rige Geeuw, het smalle gedeelte in het zuidoosten van de polder de Lange Warren tussen het Nauw van de Brek- ken en de Ooster Wymerts zal worden doorgraven, evenals het eiland tus sen de Zwarte en Witte Brekken. De beide doorgravingen zuilen een minima le breedte van 25 meter krijgen bij een diepte van 1.50 meter. Deze voorzie ningen hebben tot doel de rondvaart mogelijkheden in het gebied van de Witte en Zwarte Brekken en het Oud hof te vergroten. Uitgediept worden verder de Zoolsloot, de Jutrijpervaart, inert Zouw, de Wijnisloot, de Broeresloot, het Ges, de Hollegracht, de Dolte en de Nauwe Geeuw. Deze vaarten wor den tevens verbreed tot maximaal twintig en 25 merter. Verder zijn in het jlan enkele boothellingen in de omge ving van Uitwellingerga, Ijlst en aan de Langweerdervaart opgenomen. Ge projecteerd zijn voorts een vijftiental aanlegplaatsen van de Marrekrite. In overleg met de Inspectie van de Bin nenvisserijen is voorzien in de aanleg van een zestal visplaatsen bestaande uit een eenvoudige parkeergelegenheid met uitloop langs het water. Ook is gedacht aan enkele eenvoudige rust punten, van waaruit uitzicht op het water mogelijk is. In het pakket van recreatieve voorzie ningen is de mogelijkheid opengehou den een drietal objecten met een eco nomische exploitatie in te bouwen. Het betreft hier een jachthaven met ver- blijfsrecreatie aan de Oosterbrugsloot te Uitwellingerga ten westen van het Prinses Margrietkanaal. een jachthave in de door centrale zandwinning ont stane plas ten zuiden van Ijlst en een jachthaven tussen de Janesloot en de Janeweg ten zuidoosten van het Koe- vordehuis. ABONNEMENTEN Abonnementsgeld f 4>per half jaar bij vooruitbetaling Postabonnementen 6,— per half ta,ar (bij vooruitbetaling ADVERTENTIETARIEVEN 26 cent per mm, ingezonden mededelingen dubbel tarief. Bij kontrakt lagere mm-prijs de sleepboot Zwarte Zee enz. De jury, welke werd gevormd door de heren A. Gerrits (directeur chr. m.t.s.) W. O:inga (bondiszeilinstructeur) en de heer A. J Roosenstein (etalateur, snel tekenaar), stond voor een moeilijke taak. De prijzen werden tenslotte als volgt toegekend: A. Categorie bouwdozen hout: 1. J. de Vries, Jan van Naesaustraat 28, Boeder Sperwer; 2. K. Horjus, p.a. Wa ling Dijkstrawtraat 23, Zwarte Zee; 3. Tot en met zaterdag kan men bij de renwagen, een oude Rotterdamse tram, firma Yme Bakker aan de Oosterdijk het werk bewonderen van de prijswin naars van de modelbouwshow. De wed strijd, welke voor de tweede maal wTerd gehouden ,is ’n groot succes geworden. Er kwamen ruim 75 inzendingen binnen, waarvan de kwaliteit over het algemeen beter was, dan die van de ongeveer 40 werkstukken die voor de eerste show (twee jaar geleden) werden ingezonden. Wat direct opvalt, als men de ruimte aan de achterkant van de zaak (ingang Kteinzand),waar de werkstukken op lange tafels staan uitgestald, betreedt, zijn de vele boeie. Friese schouwen, sleepboten, scherpe jachten en verschei dene ndere schepen. De meeste aan dacht trekt evenwel het schip van de bejaarde heer J. Wellinga uit de Kerk- hoflaan. In 1940 legde hij de laatste hand aan de bouw van een zogenaamd Noors Volschip. Dit schip is tot in de finesses uitgewerkt. Het is o.m. uit gerust met zo’n ,300 uiterst kleine door de heer Wellinga zelf gemaakte katrol letjes. Zelfs een minuscuul kompasje dat echt werkt en gevat is in een ko peren standaard (alles „eigen fabri kaat”), ontbreekt niet. In de categorie „modellen al of niet van tekening ge bouwd”, behaalde de heer Wellinga dan ook de eerste prijs, maar hij sleepte met dit kunstwerk ook de hoofdprijs de Y. .e Bakker-trofee en een waarde bon in de wacht. In de week van 5 tot 10 oktober a.s. zal opnieuw een huis-aan-huis-kollek- te worden gehouden ten bate van het Prinses Beatrix Fonds. Onder de zor gen van dit fonds vallen op het ogen blik niet alleen de oud-poliopatiënten, maar ook spastisci, lijders aan mul tiple Sclerose en spierziekten. Voor de ze gehandicapten, die regelmatig der mate hoge onkosten hebben, welke niet door wettelijke regelingen gedekt zijn, geeft i.et Prinses Beatrix Fonds per jaar ruim drie ton aan steun uit. Verder wore, er zeer veel geld besteed aan; ondt 'oekingen op het gebied van de ze ziekten, speciale vernieuwingen aan inrichtingen voor Ho- zieken, etc. etc. zodat per jaar ruim één miljoen gul den nodig is. We hopen dat u deze keer weer enthou siast uw jaarlijkse bijdrage zult geven! Het comité van het Prinses Beatrix Fonds afd. Sneek. weg, de Lüzepoelweg, de Yphofweg, de Gravinneweg, de Krimweg, de Lippen- walde, de Greate Aep en Kanaaldyk, het noordelijk deel van de Oostweg, de Tynjedyk, de Westweg, de Zuidweg. De laatste wegen ontsluiten de gron den en gebouwen in het gebied dat is ingesloten tussen rijksweg 43, de Witte Brekken, het Oudhof en het Stobberak. Ten behoeve van de ontsluiting van het ontworpen recreatiesteunpunt na bij IJlst is een weg geprojecteerd. Nieuwe bruggen zullen er komen over de Geeuw ten oosten van Uitwellinger ga en over het Ges in datzelfde dorp. VOORZIENINGEN VOOR RECREATIE Ten behoeve van de recreatie zijn er talrijke voorzieningen in het plan op genomen. Zo is het de bedoeling de Janesloot te verbreden en te verdiepen en de vaste brug over deze sloot door een beweegbare te vervangen. De ver betering van deze vaarweg wordt van essentieel belang genoemd voor de tot standkoming van een goede vaarroute voor de pleziervaart van de meren in de Zuidwesthoek naar het Sneeker meer met vermijding van het groot- ischeepsvaarwater. Verder wordt het Slingerrak verbreed. De breedte wordt 25 meter en de diepte op 1.50 meter gebracht. Wel zal over dit water een door de gebruikers bedienbare brug worden gebouwd. De brug zal geduren de ’t zeilseizoen open staan en zal slechts worden neergelaten wanneer het weg verkeer er gebruik van moet maken. De Statenbocht, het Stobberak, de Hor- seweg, de Jurgenssloot, de Vrije Gras- ken van Bütlan (land dat ’s winters onder water staat). Ook heeft de toe nemende watervervuiling zich doen gel den. Vijf, zes jaar terug ontbrak het Bütlan nog niet. Wanneer nu snoek langs de oevers van b.v. het Sneeker meer joeg, kwam het herhaaldelijk voor dat deze snoeken op het Bütlan terecht kwamen. In het voorjaar begon men het Bütlan droog te malen en de snoeken (en andere vissen) waren ge noodzaakt hun toevluchtsoord in de heldere, tamelijk diepe tochten te zoe ken. Deze tochten waren dan ook een waar dorado voor snoekvissers en het was teen zeldzaamheid, dat men in de ze tochten van amper drie meter breed snoeken van zeven pond (lengte 80 cm) ving! Via duikers kwamen deze snoe ken ook Li andere wetteringen terecht. De poldersloot langs de Groenedijk was bekend om z’n snoek rijkheid. Voor waterhoentjes moest men nier dan ook niet zijn. Door de ruilverkaveling is een deel van deze sloot „dood” gewor den en door het ontbreken van Bütlan het overige deel snoekarm. Men kan er nu welvarende waterhoenfamilies aantreffen. Het ontbreken van Bütlan heeft niet alleen de sportvisser parten gespeeld, maar heeft tevens het water wild een goede pleisterplaats ontno men. Verder is het een opvallend feit, dat ook de weidevogelstand op het Bütlan vergeleken met andere jaren veel te wensen overlaat en zien we de dotterbloem steeds minder algemeen worden. Al met al gaat het met het water hoentje (nog wel) goed. Het schijnt dat deze graag geziene gast zich be ter bij de huidige biotoopverandering kan aanpassen dan andere vogelsoor ten. Maar dat ligt louter en alleen aan de bescheidenheid in keuze wat broed-, fourageer-, en overwinteringsplaats be treft. Jac. Bos. FABEL De fabel, dat waterhoentjes schade aan de visstand richten, is larie. Er is ech ter wel een vis die de jonge water- hoe’ tjes schade berokkenen kan en dat is vriend Esox oftewel de snoek. Vooral grote exemplaren van een pond of vijf (60 tot 70 cm) vergrijpen zich herhaaldelijk aan jonge waterhoentjes. Doordat de snoekstand, met name in de polderwateren, drastisch achteruit gegaan is, hebben de waterhoentjes van deze rover niet zoveel te duchten als enige decennia terug. Vooral in de tochten en andere kleine wateren zwemt slechts ee.. klein aantal snoeken en dan nog meestal kleine exemplaren. De oorzaak hiervan is grotendeels te danken aan het ontbre- In de rubriek „pocketboeken” brent het literair kwartier van de Rono op zon dag 4 oktober (18.00 tot 18.15) bespre kingen van recent verschenen pocket boeken en paperbacks door Tiny Mul der, drs. J. Pop, C. F. de Vries en Jan F. de Zanger. Besproken worden; de verhalenbundel „Forhalen fan de sé” van Hein Faber (Friesch Dagblad, Leeuwarden), „De ravenveer” van Ida Gerhardt (Athenaeum-boek-handel PolaK en Van Gennep), „Auteurs van de twintigste eeuw” (Oossthoek Lex icons) en de gedichtenbundel „Skiphok” van Geart van der Zwaag (Koperative Utjowerij) It Reidhintsje geeft nog helemaal geen blijk van de voor watervogels steeds voortschrijdende ongunstigheid van hun hiot >op. Het lijkt zelfs wel dat hij met meer succes dan voorheen z’n jongen grootbrengt. Hier rond Sneek wel te verstaan. Van het snelverkeer trekt de ze ral zich al niets meer aan, maar fietsers of bromfietser wordt - vooral als ze jongen hebben - nauwlettend in ’t oog gehouden. Stilstaan wekt natuur lijk met - achterdocht en al knikkend en staartwippend verdwijnt het water hoentje tussen de walvegetatie. T. Koordes, Suffridusstraat 172, Noord- zeekotter; Eervolle vermelding: L. de Haan, Maststraat 8, BM 16m2. B. 1. Categorie modellen al of niet van .ekening gebouwd: Schepen. 1. J. Wellinga, Kerkhoflaan 24 Noors V dschip; 2. de Jong, Furmerusstraat 242, Open Friese Schouw; 3. R. Poel- stra, Gaffelstraat 28, Friese Kajuit- schouw; 4 B. Kars, Prinsegracht 3, Regenboog; 5. vd. Schuit, Staveren, Boeier; 6. De Jong, Furmerusstraat 242, Bark. Eervolle vermelding: D. ten Bloemendaal, Syts w. leanne 27. Stoom-Raderboot. B 2 Overige modellen: 1. E. Landman. Oosterlittens, Dormer vliegtuig; 2. J. Wilhelmus, lepenlaan 26 Miniatuurlocomotief; 3. J. Wellinga, Kerkhoflaan 24, Spinnekopmolen; 4. R. E. Atsma, Drakenstraat. Boerenwagen; 5. S. Stienstra, Waterhoenstraat 17, Molen v. Lucifers; Eervolle vermelding Visser, Lohmanstraat 21. Boerdrij Go- engamieden; v. Deinse Dr. Kuyperlaan Rotterdamse tram. C. Categorie Bouwdozen plastic: 1. A. J. Dijkstra, Joh. de Wittstraat 3, Phênix hist, zeiljacht; 2. T. p. Rooden huis, A’mastraat 3, Vrachtauto; 3. U. Visser, Ypecolsga, Thunderbolt vliegt; 4. A. J. Dijkstra, Joh de Wiittstr. 3, Royal Louis, kist zeiljacht; 5. E. Land man, Oosterlittens, Fokker Friendship. De prijzen bestaan uit waardebonnen van respectievelijk 25, 20, 15, 10, 7.50, 5. gulden. KARAKTER BEHOUDEN Bij de samenstelling van het land schapsplan is ervan uitgegaan, dat het gebied zijn karakter dient te behouden. De wijdsheid van het landschap zal daarbij geaccentueerd worden door ver sterking van de beplanting in de streekdorpen en rondom de boerderijen. Op het landschapsplan zijn een zeven tal gebieden aangegeyen, waarvan het natuurwetenschappelijke karakter be houden dienit te worden. In deze gebie den zullen geen cultuurtechnische wer ken worden uitgevoerd. De natuurwe tenschappelijke aspecten zijn primair, waarnaast de bestaande en toekomsti ge belangen van de watersport in de ze gebieden zo volledig mogelijk tot hun recht moeten komen. Het betref fen hier de Zwarte en Witte Brekken, het Oudhof, de boezemlanden ten zuid westen van het Sneekermeer, de Lang staartenpoel, het Jentjemeer, de Brek ken met eiland aan Langweerder- vaart. de oeverlanden langs de Koe- vorde met oud gronddepot, het Ane- wiel, de oeverlanden langs de Geeuw en oeverlanden langs de Wijnsloot. Het rutiverkavelingsplan „Hommerts-Op- penhirizen* heeft een oppervlakte van 4356 ha, waarvan 3900 ha cultuurgrond. Er is nog veel meer moois. De heer Visser, rustend veehouder, heeft zijn vroegere boerderij te Goëngamieden op schaal nagmaakt. De muren werden ópgetrokken van kleine latjes, die op elkaar werden gemetseld. De dakpan nen zijn gemaakt van karton. De heer E. Landman uit Oosterlittens zette een vliegtuig in elkaar, dat hij voorzien had van piepkleine landin l’chten, een aan en uit knippend sta rtlicht. Zelfs de dashboard-verlichting ontbreekt niet. De cockpit wondt bemand door een „liliput” pilootje, die op zijn knieën ’n minieme landkaart heeft uitgevouwd. Een electromotor drijft de propellor aan. Óp de show kan men vei.ir o.m. zien een spinnekopmolen die van luciferhoutjes werd gebouwd, een boe- WW Wanneer zo’n waterhoen al staartwip pend verdwijnt, zien we onmiddelijk dat zich aan de zijkanten van de staart een mooie witte vlek bevindt. Deze twee witte vlekken worden gevormd door de witte onderstaartdekveren, waartussen zich de zwarte middenstreep bevindt. Waterhoentjes - vooral de mannetjes - kunnen al naar gelang de omstandig heid de twee witte staartvlekken op vallend of minder opvallend tonen. In het voorjaar dient het om een ander mannetje of andere ongewenste vogel te intimideren, wanneer deze binnen de grenzen van z’n territorium komt. Voor een vrouwtje gaat dit intimide ren over in pronken. De staart wordt dan als -en cirkel uitgespreid. Men kan ’t zich het beste voorstellen als een witte cirkel met een zwarte middenband. Het vechten van waterhoentjes is ei genlijk niets anders dan intimideren en nog eens intimideren. Kunnen ze het dan nog niet eens worden dan gaan ze wel eens op de „poot”. Waterhoentjes bezitten namelijk enorm lange poten met zeer lange tenen, waaraan behoor lijk scherpe nagels zitten. Mocht het nu tot een werkelijk gevecht komen dan pogen ze hun tegenstander met hun te: n te grijpen en te verwonden. Maar meestal komt het zover niet. Een twee de functie van de witte onderstaart dekveren is het leiden van de jongen. Jonge waterhoentjes zijn in de begin periode erg hulpbehoevend en het ver eist veel tact van de ouders om hun jongen daar te krijgen waar ze hen wil len hebben. Wanneer nu een der ou ders onraad bemerkt, keert ze haar jongen de staart toe, spreidt de staart al schokkend een weinig uit en door het zo gevormde opvallende zwart-wit pa troon maakt ze de jongen attent op ’t feit dat ze haar moeten volgen. Ook gebruikt ze natuurlijk waarschuwings en lokgeluidjes, want zo’n schokkerig zwart-wit geval wekt natuurlijk ook de aandacht van een eventuele vijand, maar dan zijn de jongen meestal reeds in de dichte vegetatie verdwenen en vindt ze dan maar eens. Misschien dat vaterhoentjes deze twee witte sitaairtvlekken ook wel gebruiken om vijanden bij het nest vandaan te lok ken. Ónmogelijk lijkt het me niet. Wan neer de jongen groter zijn wordt het daarnet besproken zwart-wit patroon weinig meer gebruikt. NIEUWB-KNADVÏRTSNTIE&LAD^ «ÓVOOR 8NEEK EN OKSTBEKBN i SNEEKER NIEUWSBLAD en voor het kruisingvrjj maken van de ze autowegen. De waterbeheersing zal worden verbeterd door het aantal be- malingsinstallaties tot tien terug te brengen met gelijktijdige bouw van acht nieuwe gemalen. NIEUWE WEGEN In het gebied zullen vek nieuwe we gen worden aangelegd en andere ver beterd. Zo zal de weg van rijksweg 43 naar Langweer worden verbeterd, seweg, ue uwgeuwwui, uc vnjt Dit onderdeel behelst tevens de bouw sloot, de Gudsekop, de Kaai, de Fam- van beweegbare bruggen over de Lang- mensrakken en de vaarweg door het weerdervaart en de Janesloot met een Jentjemee- en de Langste tenpoel zul- doorvaarthoogte van 2.50 meter. Opge- len op een diepte van 1.50 meter wor- merkt wordt dat ten aanzien van de kruising van de Langweerderweg met de Langweerdervaart een alternatieve oplossing mogelijk is, welke voor de watersport wellicht voordelen heeft. Daarbij zou de geprojecteerde brug moeten worden vervangen door een pont met grotere capaciteit dan de huidige. Over dfilt punt wordt nog over leg gepleegd. Andere wegen die ver beterd worden zijn door Oppenhuizen en Uitwellingerga het Klein Dijkje tus sen Langweer en de Dijken, de Louv- weg te Juibrijp en de Eeweg tussen IJlst en de Hegemer Dyk. In het pro gramma staat verder de aanleg van talrijke onteluitingswegen, zoals het eerste gedeelte van de Oostweg in Uit- wellingerga, de weg door het Zuidend ten noorden van rijksweg 43, de Jane- Volgens het rapport zal deze ruilver-aanleg en verbetering van rijkswegen kaveling vele verbeteringen tot gevolg’ hebben. Genoemd worden onder meer een beter wegennet en dus betere ont sluiting, een betere waterbeheersing, een kavelconcenitratie en boerderij ver plaatsing, landschappeiyke voorzienin gen, die de aantrekkelijkheid van het gebied ten goede komen, de bescher ming van natuurgebieden, die de flora en fauna zal verrijken, en bevordering van de recreatie te water en aan hert water. Het ruilverkavelingsgebied „Hommerts-Oppenhuizen” ligt in het zogenaamde „lage midden” van Fries land. Binnen het blok komt een grote oppervlakte meren en watergangen voor. Het gebied wondt in het noorden begrensd door de Geeuw, de Zwarte Brekken en de Houkesloot. De oost grens is de scheiding met het ruilver- kavelingsblok „Akmarijp”. De zuid grens loopt langs Langweer, de Koe- vonde en de Jeltesloot, de westgrens wordt gevormd door de Wijde Wy merts, de Wijddraai en de Geeuw. In dit deel van Friesland is de ontslui ting in het algemeen slecht, er zijn weinig wegen (slechts 6 meter per ha) en vanouds werd er veel van de boot gebruik gemaakt. Van de bedrijven in dit blok is dan ook 26 procent niet over een verharde weg te bereiken, een vierde deel daarvan is alleen varend te bereiken. Meer dan de helft van de landbouwgrond ligt verder dan 800 me ter van een verharde weg. Evenals bij de waterbeheersing laat de toestand van de bedrijfsgebouwen evenmin een opwekkend beeld zien. DOELSTELLINGEN Het ruilverkavelingsplan beoogt ver schillende doelstellingen: het verbete ren van de externe produktie-omstan- digheden van het areaal grasland, waardoor de landbouwbedrijven in dit gebied niet noodgedwongen achterop raken door slechte verbindingen en een slechte waterbeheersing; het verster ken van het landschappelijk en natuur wetenschappelijk karakter van het ge bied en het uitbreiden en het stichten van recreatievoorzieningen. Na de ruil verkaveling zal er een effectieve weg- lengte van twaalf meter per ha. be staan. Voorts is het van belang dat er grond toegewezen wordt voor de Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD en De competitieindeling van de Overgangs klasse Noord is voor dé Kraak’m teams niet zo slecht uitgevallen. Daar er van iedere poule drie teams in de promotie- poule komen zal Kraak’m met twee ge mengde teams uitkomen om te trachten daarin door te dringen. Het tweede team bestaande uit Dirk Schaap, Nico Draaisma en Sjoerd Jel- lema moeten hert opnemen tegen Ar gus, de kampioen van vorig jaar, GTTC 1, Lemmer 1, Emmen 1, Assen 2. Een derde plaats achter Argus en GTTC is zeker haalbaar. Kraak’m 1 zonder Jaap Zoethout voor lopig, het is twijfelachtig of hij ooit weer zal spelen, maar met Dick Brou wer, Piet Koos Bruinsme en Thijs Pas ma. Vooral de laatste zal het erg moei lijk krijgen. De tegenstanders zijn Rea dy 3 Olympia 1, Assen 1, Hoogezand 1 en GTTC 2. Ook hier moet een 3e plaats achter Ready en Assen, dat waarschijnlijk ver sterkt is met A. J. Ritsema van Olym pia, mogelijk zijn. Voor a.s. zaterdag zijn vastgesteld: Kraak’m 1-GTTC 2 en GTTC 1-Kraak ’m 2. Voor Kraak’m 1 liggen o.i. de punten voor het oprapen. Kraak’m 2 mag met een gelijkspel reeds tevreden zijn. ADMINISTRATIE: Singel 17 Sneek. Postbus 11. Telefoon 05150-4233, 5169. Kantooruren: maandag t.e.m. vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur Na kantooruren telefoon 4234, 4235, 2247 Gironummer 932780 REDAKT1E: Singel 17, Postbus 11. Telefoon 05150-4233 b.g.g. 3779 L. Jellema, redakteur. b ^TOREDAKTIE; Studio Ger Dijs', Schoolstr. 19 Telefoon 05150-3596. Wil Steunebrink Telefoon 05150-5323 *W***»””*

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1970 | | pagina 1