I
Mi
snekerMkoerier
Kans oprichting l.e.a.o.=school
in Sneek voorlopig verkeken
IJSBAAN SINDS MAANDAG WEER OPEN
Marijke Bakker namens
classis Sneek naar West-Irian
Inwonertal
Sneek steeg tot
27.118
Besprekingenmet schoolbesturenzonder resultaat dit wereldtsje
van ons
en
Officieel Orgaan van
IJLST
Ver. Kindercentra Sneek i.o. wil crèche
„De Meerpaal" voorlopig
ingericht als peuterspeelplaats
de gemeenten SNEEK. WYMBRITSERADEEL
Leerlingstelsel
Commissie schoolvorderingentests ontwikkelt geen verdere initiatieven
Zondag in Hervormde kerk Scharnegoutum
uitgezonden
■H»»»
WSNEEKER NIEUWSBLAD
Opvangmogelijkheid voor 12 kinderen
Benoemd
en de
- Q
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
n.v
b ‘(/'fj'
I l>,— per
donderdags
en
Verschijnt:
maandags
DONDERDAG 7 JANUARI 1971
126e JAARGANG No. 2
SNEEKER NIEUWSBLAD
0,M‘l01 SNEEK, WYMBRITSERABEEL UIST
- ,lmulyiJKjtRi^KQt lilf R
INVENTARIS
Voor de huisvestingsproblemen heeft
men dus een voorlopige oplossing ge
vonden, maar er is nog een moeilij le
de
detailhandelsvakschool,
een aanvraag om
van
minister
MJKUWBZNADVBBTKNTISbLAD^ <^V00a BKIÏK EN OMSTREKEN
ftw I
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis in
GAASTERLAND, SLOTEN e.o
Tot jeugdconsulent in dienst van de
Stichting Open Jeugdwerk Sneek is be
noemd de heer Douwe Tiesma uit
Sneek. Hij is de opvolger van Bob de
Ruyter en zal zijn taak uitoefenen in
jongerensociëteit „De Meerpaal” aan
de Kleine Palen.
zijn, als goed werkende kiesmodellen
door de betreffende scholen zouden
worden gepubliceerd, andere scholen
zouden dar kunnen kiezen uit naar de
ontwerpende school genoemde syste
men. en er zou een rijke ervaring ont
staan met een modem filiaitio-stelsel.
Dit alles is vanzelfsprekend alleen
maar voorwerk, want als de leerlin-
genraad er eenmaal is, hoe moet die
dan werken in een waarlijk democra
tisch onderwijs? Daarover later een
nader stuk „wereldtsjebeschouwing”
B.
zullen werken. Hij sprak er zijn dank
baarheid voor uit dat de Ned. Her
vormde Kerk en de Gereformeerde
Kerken en de andere kerken in de we
reld op deze wijze de kerk in West-
Irian willen steunen.
„Gods handen werken overal, ondanks
'allerlei moeilijkheden, misbruik van
gerechtigheid en bedreiging der men
sen. Het werk van de kerk gaat steeds
door ondanks politieke en economische
moeilijkheden in Indonesia, Azië en
Afrika”, aldus Ds. Saujay. Dit werk
gaat door in de chaos waarin Indone
sia en West-Irian leven en we mogen
geloven dat deze wereld met zijn chaos
en zijn gekke geschiedenis niet alleen
ontwikkeling van menselijke activiteit
Is, maar ook een arena van scheppen
de werkelijkheid van de levende, recht
vaardige en heilige God. Tenslotte be
dankte Ds. Saujay namens zijn kerk
voor de steun en de aandacht die zij
van ons mogen ondervinden.
ze op te vangen, werd van verschillen-
lende zijden bestreden. Daarbij werd
er op gewezen, dat de l.e.a.o.-scholen
een bepaalde plaats in het geheel van
onderwijsvoorzieningen hebben. Lande
lijke cijfers wijzen uit, dat een aantal
leerlingen op deze vorm van onderwijs
is aangewezen. De bestaande scholen
voor beroepsonderwijs zullen, ook al
met het oog op de beperkte mogelijk
heden, die de lessentabellen bieden, de
ze taak niet kunnen vervullen. Duide
lijk werd, dat ook de vrees om leer
lingen te verliezen bij de reeds be
staande scholen voor lager beroeps
onderwijs bij het bepalen van een
standpunt in deze aangelegenheid een
rol speelt.
De boven weergegeven besprekingen
hebben niet tot coscrete resultaten ge
leid. Dit behoeft uiteraard niet te be
tekenen, dat er nu in het geheel geen
mogelijkheden meer zouden bestaan
een l.e.ao..-school of een l.e.a.o.-afde-
ling aan een bestaande school in Sneek
te verwezenlijken. Het ontwikkelen van
verdere initiatieven kan echter niet
op de weg van de commissie voor de
schoolvorderingentests liggen.
De besprekingen werden gevoerd on
der voorzitterschap van de heer drs.
C. de Graaff, terwijl als secretaris
fungeerde de heer G. Middeldorp. Zij
zijn respectievelijk voorzitter en secre
taris van de commissie voor de school
vorderingentests.
heid. De ruimte zal moeten worden
ingericht en geld om een passende in
ventaris aan te schaffen is er (nog)
niet. De „Vereniging Kindercentra
Sneek” i.o. doet derhalve een beroep
op de Sneker bevolking om speelgoed,
oude kleding e.d., dat niet meer ge
bruikt wordt, voor de crèche af te
staan. Een telefoontje naar mevr.
Brenninkmeijer (2664) of „De Meer
paal” (4767) is voldoende, de spullen
worden dan opgehaald.
Daarnaast kan men financiële giften
storten op de bankrekening van „De
Meerpaal” bjj de Raiffeisenbank onder
het nummer 52145 met de vermelding
„crèche” Voorts bestaat de mogelijk
heid om lid te worden van de vereni
ging voor de som van 10,per
jaar, terwijl men ook donateur kan
worden. De vereniging voert nog be
sprekingen met de gemeente voor het
verkrijgen van een eventuele subsidie.
Na afloop van de dienst werd afscheid
genome t van mej. Bakker in het ge
bouw Elim. Ds. H. K. Jonkman, pre-
dikant-directeur van het Zendingshuis
Oegstgeest, overhandigde haar daar
een Indonesische bijbel. Bij de uitzen
ding waren vertegenwooordigers aanwe
zig van Classis, Zendingscomm., Vrou
wenverenigingen en kerkeraden. Mej.
Bakker had ouders, familieleden en ve
le vrienden meegenomen, terwijl Oegst
geest vertegenwoordigd werd door drs.
H. Bootsma, secretaris Indonesia en
de districtsecretaris, de heef Verkade
uit Roden.
Over de betrekkelijkheid van een on-
derwoksdemocratie via gekozen leer
lingenvertegenwoordigers is al veel ge
zegd. Hier is op alle gebied manipu
latie mogelijk, het one man one vote-
systeem (één man één stem) kan tot
de grootste dwaasheden leiden, de groe
pen, die men laat vertegenwoordigen
zijn meestal vrij willekeurig samen
gesteld, het kan zijn dat de meest
geschikte klas- of groepsvertegenwoor-
digers juist in één klas of groep bij
elkaar zitten, zodat de meesten en de
besten zijn* uitgesloten, de betrokken
heid juist van de besten op de school
is vaak maar heel gering, er spelen
allerlei vreemde sentimenten mee bij
de verkiezing van dit soort leerlingen
vertegenwoordigers, e net als de ge
kozenen een beetje zijn ingewerkt, gaan
ze de school weer verlaten.
Het is allemaal waar. Maar van de
andere kant: een leerlingen vertegen
woordiging is mogelijk, is noodzake
lijk, is onontkoombaar bij het voort
gezet onderwijs, en temeer naarmate
de leerlingen ouder zijn. De organi
satie van een verkiezing is een mooie
aan
mo-
na-
Op initiatief van de commissie voor de schoolvorderingentests zijn besprekin
gen gevoerd om te komen tot de oprichting van een school voor lager econo
misch en administratief onderwijs (l.e.a.o.) in Sneek. Het gaat hier om een
school, die een voorbereiding moet geven voor de lagere beroepen van econo
mische en administratieve aard. Van verschillende zijden was de wenselijkheid
uitgesproken om aan het geheel van onderwijsvoorzieningen in Frieslands
Zuidwesthoek dit schooltype toe te voegen. Behalve, dat hierdoor aan een
aantal leerlingen, die niet geschikt zijn voor een m.a.v.o.-opleiding maar voor
wie anderzijds ook het technisch en huishoudonderwijs niet de geëigende on
derwijsvorm is, een passende onderwijsvoorziening zou worden geboden, zou
een l.e.a.o.-school in bepaalde gevallen ook de functie van overgangsjaar tus
sen basisschool en mji.v.o.-school kunnen vervullen.
de van de gezamenlijke besturen van
de dhr. scholen voor beroepsonderwijs
(chr. huishoudschool, chr. technische
De jonge moeders in onze stad, die
willen gaan werken, kunnen straks hun
kinderen onderbrengen in een crèche.
Voor dit doel zal de jongerensociëteit
„De Meerpaal” (Stichting Open Jeugd
werk) een gedeelte, namelijk de z.g.
Kamer 100, afstaan aan de binnenkort
op te richten „Vereniging Kindercen
tra Sneek” waarin de NVSH (afde
ling Sneek), de Man Vrouw Maat
schappij Dolle Mina en „De Meer
paal” participeren. De statuten van de
vereniging liggen klaar om aan de no
taris ter goedkeuring te worden aan
geboden. De crèche zal 18 januari
van start gaan.
Dat er wel degelijk behoefte aan een
crèche bestaat, wordt uitgewezen door
een onderzoek, dat de initiatiefnemers
ruim een half jaar geleden hebben in
gesteld bij het bedrijfsleven. Toen
bleek dat er veel werkende moeders
zijn, die hun kinderen graag in een
crèche zouden willen onderbrengen. De
plannen zouden dus alleszins levens
vatbaar kunnen zijn.
HUISVESTINGSPROBLEEM
Bij een nadere uitwerking van de
ideeën en plannen stuitte men evenwel
bij de huisvesting op moeilijkheden.
Nergens kon men een geschikt onder
komen vinden. De leiding van „De
Meerpaal”, die al vanaf het begin
bij de besprekingen was betrokken,
aanvankelijk in de vorm van Bob
Ruyter en nu door Han la Rose, bood
toen aan een gedeelte van het gebouw
voor dit doel beschikbaar te stellen.
Dit is een noodoplossing, zo vertelden
de initiatiefnemers mevr. Y. Brennink-
mejjer, mej. Thea de Boer en Han la
Rose ons, omdat Kamer 100 eigenlgk
veel te klein is. Er is ruimte voor
slechts 12 kinderen, terwijl er 35 aan
vragen in de kast liggen.
Kamer 100 zal dan ook geen crèche
zijl, in die zin, dat men de kinderen
er een hele da'g onder kan brengen.
De gelegenheid om warme maaltij
den te bereiden ontbreekt. De crèche
in „De Meerpaal” moet derhalve
gezien worden als een peuter-speel-
plaats, waar de kinderen onder lei
ding van een beroepskracht iedere
werkdag (dus van maandag tot en
met vrijdag) van ’s morgens half
negen tot half twaalf en ’s middags
van half twee tot half vijf worden
bezig gehouden.
De kosten die dit alles voor de ou
ders meebrengt, staan in verhouding
tot hun inkomen. Kinderen die voor
opname in aanmerking komen, moe
ten tenminste twee jaar en niet ouder
dan vier jaar zijn.
Bedroeg het inwonertal van Sneek op
1 januari 1970 nog 26.244, op nieuw
jaarsdag van dit - nieuwe - jaar had
de Waterpoortstad 27.118 inwoners,
van wie 13.809 en dus iets meer dan
de helft, vrouwen. Het geboorteover
schot was 323, het vestigingsoverschot
551, waarbjj inbegrepen zjjn 181 perso
nen, die voorheen tot de gemeenten
IJlst en Wymbritseradeel behoorden en
door de grenswijziging Sneker werden.
Sneek had op 1 januari 1970 26.244
inwoners, 12.897 mannen en 13.368
vrouwen. Het inwonertal steeg door
geboorten met 585, verdeeld in 297
jongens en 288 meisjes, terwijl 262 per
sonen overleden: 143 mannen en 119
vrouwen.
2052 personen, van wie 1090 vrouwen
vestigden zich in Sneek in 1970, het
vertrek uit de Waterpoortstad beliep
1501 personen, te weten 683 mannen en
818 vrouwen. Het vestigingsoverschot
bedroeg derhalve 551 mensen Door
een en ander werd het aantal inwo
ners van Sneek met 874 vermeer
derd, en gebracht op 27.118.
moot practische maatschappijleer:
de hand van wat artikelen over
gelijke kiesstelsels, met vóór en
delen, zou men eerst enkele modellen
op kunnen stellen, waarbij dan de he
le schoo’. in een soort van referendum
een kiesstelsel uit mag zoeken. Daar
bij kunnen als elementen van gesprek
of later van keuze dienen: enkel- of
meervoudig kiesrecht: de hoogste klas
z-s stemmen de man, de laagste één;
meestemmen van leerlingen over de
lerarenvertegenwoordiging, en dan ook
omgekeerd, afgevaardigden naar leer
jaar, naar klas, naar groep, naar vak
kenpakket, naar lijsten met ’n bepaald
prograrvervanging door nieuwe ver-
UITGEVERS:
Drukkerij B. Doevendans
ADMINISTRATIE:
Singel 17 Sneek. Postbus 11.
Telefoon 05150-1/233, 5169.
Kantooruren: maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-11.30 uw
Na kantooruren telefoon 1/234,
1/235, 221/1 Gironummer 932130
REDAKTIE:
Singel 11, Postbus 11.
Telefoon 05150-1/233
3119 L. Jellema, redakteur
ROTOREDAKTIE.
.Studio Ger Dijs Schoolstr. 19
Telefoon 05150-3596.
Wil Steunebnnk
Telefoon 05150-5323
ABONNEMENTEN
Abonnementsgeld f per
half jaar by vooruitbetaling 1
Postabonnementen f 6, per
half /aar tbij vooruitbetaling 1
ADV EET EN 'II ETA KI EVEN
11 cent per mm. ingezonden
mededelingen dubbel tarief.
Bij kontrakt lagere mm-prijs
school, chr. lagere landbouwschool,
chr. detailhandelsvakschool) werd me
degedeeld, dat geen medewerking kon
worden verleend aan de oprichting van
een l.e.a.o.-opleiding op samenwer-
kingsbasis in de vorm van een com
missie als hiervoor bedoeld. Het stich
ten van een Le.a.o.-school al dan niet
in combinatie met een reeds bestaan
de school voor beroepsonderwijs werd
in verband met het te geringe aantal
leerlingen, dat het voedingsgebied zou
opleveren, niet haalbaar geacht. Ver
der zou de praktijk leren, dat in een
compromisschool altijd één der parti
cipanten domineert. Als argument voor
het, na overleg met de Besturenraad
voor het protestants christelijk onder
wijs, ingenomen standpunt werd ver
der aangevoerd, dat aan de scholen
voor lager beroepsonderwijs voldoen
de mogelijkheden zijn het geringe aan
tal leerlingen, voor wie een school
voor l.e.a.o. de meest geëigende op
leiding biedt, op te vangen met aan
gepaste programma’s.
Bij de andere gesprekspartners,
t.w. de Ver. Sneeker Huishoudschool,
de Ver. Sneeker Ambachtschool, het
gemeentebestuur en de Stichting
R.K. Scholen bleek de bereidheid tot
samenwerking om tot de oprichting
van een l.e.ao..-school te geraken in
beginsel wel aanwezig, zij het wat
de laatstgenoemde betreft met de
aantekening, dat een commissie in
de zin van de gemeentewet niet de
meest passende structuur werd ge
acht, maar dat de voorkeur werd
gegeven aan samenwerking in ver-
enigings- of stichtingsverband.
Zondagmorgen is in de Hervormde
kerk te Scharnegoutum in een bijzon
dere dienst mej. Marijke Bakker uit
gezonde. naar West-Irian. Deze uitzen
ding had plaats namens de Classis
Sneek van de Nederlands Hervormde
Kerk op uitnodiging van de Evange
lisch Christelijke Kerk in West-Irian.
Mej. Bakker is lerares in de huishou
delijke vakken en is na drie jaar le
rares geweest te zijn in Vroomshoop,
een cursus gaan volgen voor huishou
delijke voorlichting in ontwikkelings
landen, waarna zij een verdere oplei
ding ontving in Oegstgeest.
Zij zal "oor drie jaar worden uitgezon
den en gaan werken in het acht jaar
geleden door de Kerk van West-Irian
gestichte sociaal vormingscentrum te
Djajapura (het vroegere Hollandia).
Volgende week zal zij met een andere
lerares en twee in Oegstgeest opgelei
de meisjes uit Irian vertrekken.
STEUN
In een toespraak vertelde mej. Bakker
dat in dit vormingscentrum dorps-
helpsters voor alle districten worden
opgeleid. Die opleiding duurt één jaar
en omvat naast het onderricht in naai
en en koken het opleiden voor het doen
van zondagsschoolwerk en het leiden
van bijbelkringen en vrouwenclubs.
Ook worden er cursussen gegeven voor
vrouwen van onderwijzers en bestuurs
ambtenaren, voor verpleegsters en on
derwijzeressen. Mej. Bakker zei zich
gesteund te weten door deze Classis
en ze weet dat zij mag schrijven als
ze iets nodig heeft, daar er een groot
gebrek is aan geld en materialen.
De dienst werd geleid door Ds. Isaak
Saujay en Ds. J. J. Nijenhuis. Na de
predikin, die gehouden werd door Ds.
Nijenhuis over Handelingen 4 vers 12,
werd mej. Bakker uitgezonden door de
Heer F. Postma, secretaris van de
Classicale Zendingscommissie, die
daarna nog een korte toespraak hield.
DANKBAAR
Vervolgens kreeg Ds. Saujay het
woord. Hij is predikant in Dja japura
en is voor een jaar met studieverlof in
Oegstgeest. Hij vertelde dat er dit
jaar in West-Irian twee theologische
docenten, een zendingspredikant, een
arts, twee verpleegsters, twee sociale
werksters (waaronder mej. Bakker),
een landbouwkundige en een technicus
kiezingen of door opvolging op de lijst,
aantal vrije verkiezingsronden, wan
neer eventueel herstemming tussen can-
didaten met de meeste stemmen, vor
ming van een stembureau, dat de ver
kiezing n opzet en controleert. Al deze
dingen worden duidelijk toegelicht en
uitgezoent, er wordt aangegeven, wat de
gevolgen van bepaalde beslissingen zijn,
en hoezeer die beslissingen op een keu
ze berusten, en hoe ze allen even de
mocratisch zijn, en dan gaat men over
tot de goedkciring of afkeuring van
een bepaald systeem door middel van
een referendum onder allen, bij de
schc betrokken. Is een bepaald sys
teem eenmaal aangenomen, dan wordt
er via dat systeem gewerkt: een een
maal ingesteld schoolparlement kan
eventueel het systeem later wel weer
wijzigen. Wordt het 1 iestelsel bij re
ferendum verworpen dan kan men va
riaties proberen te doen goedkeuren,
tot tenslotte een keus gemaakt wordt
tussen twee modellen. Het zou goed
GEEN CONCRETE
RESULTATEN
In de bespreking, die op het interne
beraad in de kring van de schoolbe
sturen volgde, werden de verschillende
hiervoor weergegeven standpunten na
der toegelicht en besproken. In ver
band met het argument, dat het stich
ten van een l.e.a.o.-school niet haal
baar zou zijn gezien het te geringe
leerlingen-potentieel, werd er op ge
wezen, dat aan de getallen op dit stuk
van zaken geen absolute betekenis
moet worden toegekend. In bepaalde
gevallen kan met een lager aantal leer
lingen dan de in beginsel van rijks
wege gehanteerde norm voorschrijft
genoegen worden genomen. Uitgaande
-uul «ens- van de gemaakte berekeningen lijkt,
luidende conclusies geleid Van de zii- zo was de redenenng> een aantal van
- J 200 leerlingen reëel en niet valt in te
zien, waarom, rekening houdende met
dit aantal en met de geografische si
tuatie in de Zuidwesthoek, niet ge
streefd zou moeten worden naar de
stichting van een school. Dat aan de
scholen voor lager beroepsonderwijs
voldoende mogelijkheden zouden zijn
de voor het l.e.a.o. bestemde leerlin
gen onderwijskundig op passende wij-
Het overleg, dat werd voorafgegaan
door een aantal informele besprekin
gen tussen de directies van enkele
scholen voor lager beroepsonderwijs,
vond plaats met de besturen van de
op het basisonderwijs aansluitende
isdholien voor voortgezet onderwijs.
Reec’ spoedig bleek, dat bij de ver
schillende scholen wel belangstelling
voor een l.e.a.o. opleiding bestond.
SAMENWERKING GEBODEN
Een tweetal scholen, t.w. de huishoud
school aan de Ooievaarslaan en
de chr. detailhandelsvakschool, had
zelf reeds een aanvraag om be
kostiging van een l.e.a.o.-afdeling
bij de minister van onderwijs en
wetenschappen ingediend. Duidelijk
was, dat het rayon, dat een te stich
ten le..a.o.-school zou bestrijken, nau
welijks het nodige aantal leerlingen zou
kunnen opleveren en dat in dat ver
band daarmee samenwerking tussen de
verschillende richtingen geboden zou
zijn om tot schoolstichting te kunnen
komen. Verder werd het door verschil
lende van de gesprekspartners uit on
derwijskundig oogpunt het meest wen
selijk geacht, dat de school op een
of andere wijze aan andere scholen
voor voortgezet onderwijs, waarbij met
name werd gedacht aan het beroeps
onderwijs, werd gekoppeld.
Wat de bestuursvorm van een te stich
ten school betreft, spitsten de bespre
kingen zich, hoewel ook de mogelijk
heid van oprichting van een vereniging
of stichting ter sprake kwam, toe op
de situatie, waarbij de gemeente tot
schoolstichting ovengaat en het beheer
van de school opdraagt aan een com
missie als bedoeld in artikel 61 van
de- gemeentewet, die als „bevoegd ge
zag” (dus als schoolbestuur) van de
school zal kunnen fungeren en waarin
vertegenwoordigers van diverse rich
tingen en groeperingen zitting zullen
kunnen nemen.
Aan het einde van de eerste bespre
king kon worden geconcludeerd, dat
van geen enkele zijde bij voorbaat een
samenwerking werd afgewezen. Aan
de hand van een door de afdeling on
derwijs van de gemeentesecretarie
van Sneek samengestelde nota over de
bestuursstructuur van een l.e.a.o.-
school zouden de betrokken schoolbe
sturen zich nader over de zaak bera
den.
CONCLUSIES NIET
EENSLUIDEND
Dit nadere beraad heeft niet tot eens-