snejser^koerier
de gemeenten SNEEK. WYMBRITSER AD EEL
Officieel Orgaan
en
van
Bevolking voelt niets voor
inlijving bij Sneek
Het overdekt instructiebad
nu ook officieel in gebruik
IJLST
Lely-vlieg veld kan Friesland de
„kick" geven die het nodig heeft
ülÉ
Zoutlozing Werkspoor in de Houkesloot
Veel bezwaren tegen parallelweg langs
Ee- en Galamagracht
Gaat jongens- en
meisjesstad door
dit jaar?
f.
de L
Himn
Eerste hearing in Ijlst had opvallend kalm karakter
INGEZONDEN
Laatste officiële daad van wethouder J. R. Visser
126e JAARGANG No. 33
MAANDAG 26 APRIL 1971
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huls-aan-huis In
GAASTERLAND. SLOTEN e.o
WSNEEKER NIEUWSBLAD
Bromfietser reed pardoes
rijksweg 43 op:
zware hersenschudding
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD en
f SNEEKER NIEUWSBLAD
graag tegemoet ge-
anders in het grote zog
Tuinstra.
Foto Studio Ger Dijs.
wegdek terecht. De bromfiets liep
J_ ..„«„.UIL
aan de Simca 1100 vielen mee.
Verschijnt:
maandags en donderdags.
Burgemeester H. W. F. Mumsen van IJlst concludeerde vrijdagavond in het
Mienskipshüs aan het eind van de aldaar gehouden hearing, dat dit soort sa
menkomsten zeker voor herhaling in dit stadje vatbaar is. „Ik ben er een
voorstander van, en hoop, dat het bij deze ene niet zal blijven”, aldus de Ul
ster eerste burger, die de leiding had bij deze hoorzitting. Hij werd achter de
„groene tafel” geflankeerd door de wethouders J. de Vries en C. Frankena,
terwijl tijdens een groot deel van de - goed bezochte - hearing eveneens alle
raadsleden van de partij waren. Echter, noch de wethouders, noch de raads
leden spraken zich nu reeds uit over het praatplan over de gemeentelijke her
indeling. De voorzitter zei, in antwoord op een verzoek van de heer J. de Vries
in de zaal, dat zij nu nog nit een uitspraak kunnen doen.” Dit zal in een open
bare raadsvergadering nog wel aan de orde komen”.
Twaalf meisjes van de Zwemclub „Nep-
tunia” verzorgden na de officiële ope
ning van het overdekt instructiebad een
zwemdemonstratie, waarbij zij onder
meer gebruik maakten van parapluies.
Talrijke genodigden woonden deze ope
ning bij, zoals te zien is op deze foto.
jongens- en meis-
leiding wordt een
betaald van 10,
JONGENS- en MEISJESSTAD GAAT
DOOR!
De Comissie Vakantie-ontspanning
Jongens- en Meisjesstad Sneek
Deze ligging zou tevens het noorden de
„kick” geven waarnaar men zoekt,
maar die nog niemand gevonden heeft.
Aldus de heer Petri.
Het antwoord op deze vraag hangt me
de van u af. Want er moet veel lei
ding beschikbaar zijn, om evenals vo
rige jaren, aan 250 a 300 kinderen in
de leeftijd van 9 t.e.m. 12 jaar, die om
bepaalde reden hun vakantie in de
stad door moeten brengen, van 12
t.e.m. 16 juli 1971 en/of 19 t.e.m. 23
juli 1971 een fijne vakantie-ontspanning
te bieden.
Om jongens- en meisjesstad in 1971
door te laten gaan hebben wij een
hoofdleiding bestaande uit 3 a 5 per
sonen èn per week 40 leiders of leid
sters nodig.
Helaas zijn de leiders en leidsters, wel-
De privacy immers wordt geheel aan
getast, meende hij. „Maar, aldus dhr.
Mumsen, het is slechts een alternatief.
Elders in de zaal sprak iemand over
het dempen van de grachten, wat vol
gens burgemeester Mumsen een onmo
gelijkheid is. Het zou volgens hem een
compleet „aantasten” van de grach
ten betekenen. De conclusie van de
voorzitter ten slotte luidde, dat men
in de zaal niet onverdeeld enthousiast
was over de aanleg van parallelwegen.
Die raadsvergadering, waarin de raads
leden hun stem zullen doen gelden, zal
gehouden worden voor 1 juli aanstaan
de, omdat uiterlijk dan Gedeputeerde
Staten van Friesland de mening van het
gemeentebestuur moeten weten. De heer
Mumsen hield tijdens deze hearing,
waarbij zoals bekend de reconstructie
van Oud-IJlst en de gemeentelijke her
indeling onderwerpen van gesprek wa
ren, voordat de stemmen in de zaal
werden gehoord een korte inleiding.
Zijn inleiding over het „praatplan” was,
gelijk te verwachten viel, erg kort. De
conclusies zijn bekend: streven naar
grotere gemeenten. Eén van de centrum
gemeenten zou Sneek worden, met een
inwonertal van 40 duizend, en IJlst en
Wymbritserdadeel zouden dan bij de
Waterpoortstad komen. ”Er zijn ech
ter meer mogelijkheden”, aldus de heer
Mumsen. IJlst en Wymbritseradeel bij
voorbeeld samen, om Sneek heen.
NOG EENS 700 JAAR.
Ene Kingma nam ’t eerst gebruik van
de - mobiele - microfoon. Hij meende,
dat we ook rekening moeten houden met
andere gemeenten, met name Sneek.
Hoe zou Sneek anders aan haar inwoner
tal van 40 duizend moeten komen, vroeg
hij zich af. Mevr. Wijbenga wilde, dat
IJlst als stad bewaard blijft. ”Als IJlst
bij Sneek en Wymbritseradeel komt, zal
IJlst verdwijnen”, beweerde zij. Trou-
De planoloog ir. J. Petrie heeft uitgere
kend dat in binnendijks Nederland nog
maar zes plaatsen te vinden zijn voor
’n nieuw, groot intercontinentaal vlieg
veld, althans indien men de volgende
strenge randvoorwaarden zou aanhou
den. Zonder dorpen af te „breken” kan
een vliegveld van 2500 ha met een ewo-
ningsvrije zone van 7 bij 37 km slechts
worden aangelegd in de Oosterschelde,
op de Veluwe, in de Flevopolder of
Markerwaard in het Usselmeer tussen
Enkhuizen en Staveren of ten Zuiden
van en evenwijdig aan de afsluitdijk. De
Oosterschelde en de Veluwe zijn onaan
vaardbaar. Een ligging in de Marker
waard tegenover Lelystad lijkt zeer
gunstig als de natuurschap met ’schip
hol technisch kan worden opgelost. Maar
alleen een vliegveld tegen de Afsluitdijk
biedt een groeiende luchtvaarttechno-
logie alle kansen.
ring gezegd ,h,et wordt langzamerhand
wel een hele opgaaf het plan tot een
goed einde te brengen en alle moei
lijkheden te omzeilen”. Drie maanden
later, zo vertelde de heer Visser, was
de raming al gestegen tot f 835.000,
Op 20 januari 1969 is de zaak rond
en werd bij de raad een voorstel in
gediend met als nieuwe kostenraming
een bedrag van 957.250,Vier maan
den later volgde de aanbesteding,
van vergif. Uit niets blijkt namelijk
dat er grote vissterfte is in de omge
ving van de Houkesloot, althans hier is
geen enkele publikatie over geweest.
Wel heeft de Directeur van Werkspoor
verklaart dat de afvoering van dit zou
te water voldoet aan de eisen welke
de provinciale instanties hieraan stel
len.
Hoewel zelf lid zijnde van de ver. Mi
lieubeheer Noord Nederland meen ik
er goed aan te doen deze zaak ten op
zichte van de industriële ontwikke
ling van ons gewest en de hiermee ge
paard gaande vervuiling zo objectief
mogelijk te bezien. Voor het econo
misch evenwicht en voor het scheppen
van voldoende werkgelegenheid is het
nu eenmaal noodzakelijk dat er in het
noorden industriën worden gevestigd.
Natuurlijk zal dit de watervervuiling in
de hand werken, het is echter noodza
kelijk dat hiervoor voldoende zuive
ringsinstallaties moeten komen en voor
de verwezelijking hiervan zijn de plan
nen van provinciale zijde reeds ver ge
vorderd. Het zijn echter niet alleen de
industriën welke ons milieu veront rei
nigen; auto’s, bromfietsen verpesten
al jarenlang onze schone lucht, verder
rioolwaterlozing, de toeristen industrie
te water welke maar weinig werkgele
genheid biedt, de landbouw zorgen er
tezamen voor dat de Friese boezem
minder geschikt wordt voor het zwem
men en brengen op de lange duur onze
drinkwatervoorziening in gevaar.
Ook het overmatige gebruik van on
verantwoorde wasmiddelen dient ver
meld te worden, zij zorgen tevens in
grote mate voor verstoppingen ven rio
len en putten met alle nare gevolgen
vandien.
Wat betreft de zoutlozing van Werk
spoor niet al te dramatisch, rustig het
rapport van B. en W. afwachten, mocht
het inderdaad verontrustend zijn, dan
zal het nodig zijn voldoende maatrege
len te nemen.
Sneek
Als dat vliegveld er komt zal een strook
boven Friesland echter wel geluidshin
der ondervinden en „onbewoonbaar”
worden. Maar als ’t vliegveld daar niet
komt is er geen betere plaats te vinden
dan in het Usselmeer. Dit vertelde ir.
J. Petri planoloog te Wageningen vrij
dagavond op de bijeenkomst van het
samenwerkingsorgaan „Zuidwest Fries
land” en de welzijnsstichting „Suder-
goa” in ’t dorpshuis van Woudsend,
waar ongeveer 40 belangstellenden, on
der wie zeven burgemeesters aanwezig
waren.
ECONOMISCHE IMPULS
De heer Petri vervolgde met nog enke
le opmerkingen: De aanleg van dit
Lelyvliegveld zou aan het noorden van
Noord-Holland en aan Friesland een
economische impuls geven zonder weer
ga. Er zullen in een straal van 45 km.
d.w.z. in Harlingen, Leeuwarden, Sneek
Bolsward, Enkhuizen, Hoorn, Alkmaar,
Schagen en De Helder, duizenden wo
ningen gereed moeten komen voor wer
kers die direkt of indirekt met het
vliegveld verbonden zijn.
Een ontwikkelingsperiode van 25 jaar
aannemende (1971-1996) betekent een
extra woningbouw van slechts 2000 wo
ningen per jaar, benevens de bijkomen-
Waar het de reconstructie van Oud-
IJlst betrof zei de heer Mumsen in z’n
inleiding, dat het gaat om: aanleg van
riolering, de reconstruering van Ee en
Galamagracht en het maken van wal-
beschoeingen. De reconstruering van
Ee en Galamagracht hield, naar hij zei,
het herstellen van de voortuinen in, wat
problemen ten aanzien van parkeren en
opslag met zich mee zal brengen. Het
plan nu, een voorbereidings- en niet een
uitvoeringsplan, behelst onder meer de
aanleg van 104 parkeergelegenheden,
tussen en achter de bebouwing.
Naar de burgemeester zei, zijn er twee
mogelijkheden: parkeerplaatsen aanleg
gen verspreid tussen de bebouwing, of
het aanleggen van een parallelweg ten
oosten en westen van de dijkgrachten,
waardoor men de achtertuin kan be
reiken. Misschien, zo haastte hij zich
hieraan toe te voegen, misschien bete
kent dit een aantasting van de privacy,
en geen directe verbinding met het wa
ter. Vooruitlopend op een en ander
maakte hij alvast bekend, dat langs de
grachten in IJlst éénrichtingsverkeer
zal worden ingevoerd.
SMALLE WEG
Naar aanleiding van een opmerking in
de zaal, merkte de voorzitter op, dat de
parallelweg geen openbare weg wrodt.
„We weten nog niet pricies hoe we dat
gaan doen ,maar het wordt in elk ge
val een smalle weg, die alleen voor
mensen die er wonen bestemd zal zijn”.
Maar gaat dit ten koste van particulier
eigendom, wilde de vragensteller we
ten”. Als we dit voor een symbolisch be
drag aankopen, weten we dat dit goed
wordt. Ik zie er geen been in, als de
grond aan de mensen wordt gelaten. Per
slot van rekening heeft de plantsoenen
dienst werk genoeg”, aldus de heer
Mumsen.
De heer Van der Spoel zag er liever
geen weg komen. ”De vrijheid achter
ben je dan kwijt waarop z’ nbuurvrouw
zei: maar waarom niet, je hebt ’n heel
groot erf, en je doet er niets mee. Weer
een ander meende, dat er langs de Ee
geen mogelijkheid voor ’n weg is. Hij
zag het liever aan de andere kant ver
schijnen.
„De straat verbreden over zo’n 1% me
ter en de bomen laten staan”, opperde
de heer Kingma, die als antwoord van
de heer Mumsen kreeg: Dit is niet haal
baar bij de rijksoverheid, in verband
met het subsidie. De heer Kingma vond
dit verschrikkelijk erg. „De huizen wor
den waardeloos, wanneer ze geen aan
sluiting op het water meer hebben”.
Als men hiermee akkoord gaat (de aan
leg van parallelwegen wordt één van
de zwartste dagen van IJlst, aldus een
niet aan duidelijkheid te wensen over
latende uitlating van dhr. J. de Vries.
Om» vn Je ......I.. SNIB. WYHHimiAPHL UIH SSÏKÏ.:
U..U,HIWMomiR
Zaterdagmorgen is onder grote belang
stelling het overdekt instructiebad of
ficieel geopend. Dat gebeurde door
wethouder J. R. Visser, die hiermee
zijn laatste officiële handeling als
wethouder van Sneek verrichtte. Hij
moest eerst een sleutel uit het water
vissen, daarna ontsloot hij een deur,
hetgeen gepaard ging met een luide
knal. Die knal was voor twaalf zwem-
stertjes van zwem- en poloclub Nep-
tunia het sein om in het heldere wa
ter te duiken. Deze meisjes vergastten
de genodigden op enkele nummers de-
monstratiezwemmen.
ke vorige jaren deeluitmaakten van de
hoofdleiding, in verband met studie en
andere drukke werkzaamheden, dit
jaar niet beschikbaar. Maar wij zijn
er van overtuigd, dat u ons ook dit
jaar weer wilt helpen door u voor
één of twee weken op te geven als lei
der of leidster van jongens- en meis
jesstad. (Aan de
kleine vergoeding
per week).
Uw opgave wordt
zien door de voorzitter van de commis
sie, de heer H. W. Fijlstra, Furmerus-
straat 430 (tel. 6402) of mej. H. Tuin
stra, gem. secretarie, Afd. VII, Markt
straat 17 (tel. 4241 toestel 25).
Wij rekenen er op dat er binnenkort in
deze krant zal staan:
waarbij Fa. Gebr. Andringa van de
35 inschrijvers de laagste bleek te zijn.
„Van f 275.000.— naar een miljoen gul
den is ’n hele stap”, aldus de heer Vis
ser, die in dit verband ook nog dank
bracht aan het Comité Sportbelangen.
Hij noemde dit instructiebad de parel
aan de kroon van de sportaccommo
daties in Sneek. Hij verklaarde aan
het slot van zijn toespraak het in
structiebad voor geopend, waarna hij
een sleutel uit het water viste, daar
mee een deur ontsloot, waardoor de
officiële opening een feit was. De ge
nodigden, onder wie vrijwel alle raads
leden, oud-burgemeester L. Rasterhoff,
burgemeester B. van Haersma Buma,
gedeputeerde P. van der Mark en ver
tegenwoordigers uit onderwijskringen,
bezichtigden daarna behalve het over
dekte-, ook het openluchtbad, waar
men momenteel bezig is de bssins
te verven’.’Het ziet er daar allemaal
keurig uit. Op 1 mei gaat het open
luchtbad open. Het instructiebad heeft
een oppervlakte van 875 vierkante me
ter. Het is een L-vormig bad met een
diep en een ondiep gedeelte. De opper
vlakte van het ondiepe gedeelte be
draagt circa 56 vierkante meter, ter
wijl de diepte varieert van 45 tot 85
centimeter. De diepte van het diepe
gedeelte, ter oppervlakte van ongeveer
132 vierkante meter, varieert van 85
tot 200 centimeter. Het bad is ontwor
pen door architect Sprecher te Rotter
dam. De apparatuur waardoor ook ge
handicapten kunnen zwemmen is des
tijds aangeboden door het Roode Kruis,
ter gelegenheid van het honderd ja
rig bestaan van deze instelling. gewonnen of hier werkelijk sprake is
In vele dagbladen en ook in het Sne-
ker Nieuwsblad van donderdag j.l.
stond een artikel dat de heer Pheifer
heeft onthult dat werkspoor 5.5 ton
vergif loosde in de Houkesloot. Natuur
lijk wekt een dergelyke onthulling gro
te ongerustheid. Het is daarom een
goede zaak eerst eens te zien naar de
oorsprong van deze verontrustende
mededeling. Het feit dat Werkspoor ’n
grote hoeveelheid zout gebruikt voor
de fabricage van schoepen, is het eerst
gelanceerd op een bijeenkomst van de
drie vakcentrales over het door hun ge
maakt programma voor de problemen
van het Noorden, gehouden in Kou-
dum.
Nu doet het eigenaardige feit zich voor
dat de vakcentrales enerzijds pleiten
voor meer werkgelegenheid in het
Noorden, maar anderzijds door derge
lijke mededelingen de werkgelegenheid
in gevaar brengen en nieuw te vesti
gen industriën kunnen afschrikken.
Hierbij komt nog, alvorens dergelijke
zaken aan de orde te stellen, of men
eerst wel terdege inlichtingen heeft in-
De 17-jarige bromfietser J. B. uit
NJjeztil liep donderdagavond, toen hij
van de Njjlanderzijl de rijksweg 43 op
reed bjj een aanrijding met een per
sonenauto ’n zware hersenschudding op.
J. B„ die zonder meer de rijksweg
op reed is in het Sint Antonius zieken
huis in Sneek opgenomen. Hij werd
door de uit de richting Sneek naderen
de personenauto, bestuurd door de
61-jarige J. van Dijk uit Bolsward ge
schept en kwam vervolgens tegen het
wegdek terecht. De bromfiets liep be
hoorlijke schade op; de vernielingen
de voorzieningen Deze 1Vj% van de Ne-
derlanse woningproduktie moet toch ge
makkelijk in Noord-Holland en Fries
land opgenomen kunnen worden. De
ontwikkeling van stad, dorp en land-
schap zal zich dan ook op een dusdanige
hoge kwaliteit moeten richten, dat goed
betaalde werknemers uit de luchthaven
industrie en anderen vrijwillig kiezen
voor wonen in Friesland. Maar dit zou
volgens de heer Petri heel gemakkelijk
te verwezenlijken zijn. Na anderhalf uur
informatiegegevens door de heer Petri
kwam de vice-voorzitter van de Stich
ting tegen Geluidshinder Ir. G. J. Klein-
hoonte van Os aan het woord. Deze was
echter in zijn rede iets minder positief
dan de heer Petri. Hij zei ondermeer:
„Al hoe vlug, veilig, verwarmd, ver
wend en voordelig we ook kunnen vlie
gen mag dit dit niet ten koste gaan
van de ander. Het gaat niet terwille van
een honderdtal passagiers een stad van
tienduizenden wakker te houden. Nu al
zijn er vliegvelden die ’s nachts gesloten
zijn. Als er werkelijk met luchtreuzen
moet worden gevlogen, die zo’n 1000 pas
sagiers kunnen vervoeren is Nederland
eigenlijk te dicht bevolkt. Voor 'n daar
voor geschikte luchthaven. Hij vroeg
zich af of Nederland wel zo’n groot in
tercontinentaal vliegveld moet hebben
of er niet een zodanige ontwikkeling kan
komen dat men met een eerste of twee
de Schiphol nog jaren vooruit kan ko
men. Waarna de heer Petri met wat
cijfermateriaal naar voren kwam. De
prognose is dat Sichiphol nog tot 1983
de toename van het luchtvervoer kan
bijhouden: werden er in 1970 6 Miljoen
passagier vervoerd, tegen het einde van
deze eeuw zal dat 76 miljoen zijn, het
goederenvervoer dat in 1968, 133.000 ton
bedroeg zal dan zo’n zes miljoen ton be
dragen: Werd er in 1970 door de ge
middelde Nederlander een luchtreis in
de twintig jaar gemaakt dit zal vol
gens de heer Petri over 25 jaar ééns in
de twee jaar gebeuren.
JULES-VERNE ACHTIG
Op de vraag of de heer Kleihoonte het
plan van Ir. Petri ondersteunde ant
woordde deze:,, Ja, tenminste gedeel
telijk want het IJsselmeer is uit ’t oog
punt van de geluidshinder bekeken wel
het beste. Burgemeester Cazemier van
Wymbritseradeel vond het allemaal wat
Jules-Vemeachtig klinken wat door de
heer Petri verteld was.
Verder werd bij de vragen ingegaan
of de windrichting ook ’n probleem zou
zijn. Wat dat betreft ligt de Afsluitdijk
toevallig helemaal goed.
Wat enkelen wel een bezwaar vonden
was dat dit vliegveld 2500 ha aan het
zoetwaterreservoir zou onttrokken.
Wethouder mevrouw D. Y. W. de
Graaff-Nauta heette de aanwezigen
welkom. Zij bracht iedereen dank die
op enigerlei wijze met de totstandko
ming van het bad te maken heeft ge
had. Zij zei voorts dat er al heel wat
kinderen les gehad hebben in het bad
en hoewel het tot dusver beperkt is
gebleven tot de leerlingen van de klas
sen drie en vier hoopte mevrouw D
Graaff-Nauta dat over een aantal ja
ren alle leerlingen van de lagere scho
len zwemles krijgen. Zwemmees
ter Nauta werd dank gebracht voor
zijn werk dat hij dertig jaar lang in
het belang van het zwembad heeft ge
daan. Hem werd een enveloppe met in
houd overhandigd. Wethouder Visser
gaf een overzicht van de gang van
zaken. In oktober 1962 kwamen enkele
plannen voor de bouw van een over
dekt instructiebad aan de orde en de
raming was toen f 275.000,een
bedrag dat al snel verhoogd werd tot
f 425.000,Bijna drie jaar later was
de kostenraming al f 760.000,Op 31
maart 1966 werd in een raadsvergade-
wens, waarom het beter is voor de in
woners, staat helemaal niet in het rap
port, waarop de heer Mumsen ant
woordde, dat het gaat om ’t verkrijgen
van ’n beter toegerust ambtelijk appa
raat. Mevrouw Wijbenga was evenwel
nog niet uitgesproken: Wij hebben pas
het 700-jaar bestaan van IJlst gevierd.
De voorzitter: Dus u wilt er nog ’ns 700
jaar aan vast plakken? Mevrouw Wij
benga: Alsublieft!
Het is slechts een voorbeeld, hoe er in
IJlst over dit stadje gedacht wordt. De
heer Bosma meende, dat „je 2 plannen
moet maken: of IJlst zelfstandig hand
haven, of een samengaan met Wym
britseradeel. Maar in elk geval, zo zei
hij, niet bij Sneek. Sneek is zo’n slokop”.
Soortgelijke geluiden liet de heer Spijk-
sma horen. Hij gaf er de voorkeur aan
Wymbritseradeel in tweeën te delen.
Het noordelijk deel bij Sneek, het zuide
lijk deel bij IJlst.
Het watergebied, zo luidde de aan
vulling op z’n stelling, moet haar ei
gen karakter behouden. Als we bij
Sneek zouden komen, worden we
’n stiefkind van Sneek. „Het Snee-
kermeer zit Sneek erg hoog, en als
IJlst en Wymbritseradeel bij Sneek
komen, zal eerst alles op het Snee-
kermeer worden gegooid. De Brek-
ken en het Heegermeer enz. komen
pas op het derde plan. Wij zullen
anders in het grote zog van Sneek
worden opgenomen; wij worden er
de dupe van”, aldus de heer Spijk-
sma.
PETITIONNEMENT
De heer Nooitgedagt, dacht er al niet
veel anders over. „Als het even moge
lijk is, nooit bij Sneek”, schreeuwde hij
uit. Eventueel samen met Wymbritse
radeel, en dan kan IJlst de hoofdplaats
worden. De Vries meende, dat „onze ge
meenschap niet bij Sneek past”. Ook de
heer J. de Jong, die overigens wel van
mening was, dat IJlst in een groter ge
heel moet worden opgenomen, voelde
niets voor inlijving bij Sneek. Hij repte
hierbij over de rondweg om Sneek en
de nieuwe rijksweg 43. Weer een ander
wilde, voordat de uiteindelijke beslissing
hierover valt, een petitionnement laten
opmaken door de inwoners van IJlst,
waarin staat, dat de Ulsters in geen ge
val bij Sneek willen komen. De heer
Mumsen hierover: U denkt aan een bui
ten parlementaire actie. Wel, zo’n pe
titionnement zou de uitspraak van de
raad kunnen ondersteunen. Toen de
heer De Jong in dit verband het doen
geven van een alternatief naar voren
bracht, somde de voorzitter enkele cij
fers op, met betrekking tot een onlangs
in IJlst gehouden enquete. Van de 35
verzonden formulieren, waren er 13 te
rug gekomen. Tweederde van de terug
zenders was het niet met het rapport
eens, éénderde wel. 60% meende, dat
de gemeentegrenzen gehandhaafd moe
ten blijven, 30% voelde voor grotere een
heden. Aan het slot van de zitting wil
den enkelen eerst nog kontakt laten op
nemen met inwoners van Wymbritsera-
radeel, waarop de heer Mumsen liet we
ten, dat de raad haar mening tegenover
het gewestelijk bestuur ten beste zal
geven.
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans n.v
ADMINISTRATIE;
Singel 17, Sneek, Postbus 11,
Telefoon 05150-4233, 5169.
Kantooruren: maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 4234,
4235, 2247 Gironummer 932730
REDAKTIE:
Singel 17, Postbus 11.
Telefoon 05150-4233 b.g.g.
3779 l. Jellema, redakteur
ROTOREDAKTIE:
Studio Ger Dijs', Schoolstr. 19
telefoon 05150-3596.
Wil Steunebrink,
Telefoon 05150-5223.
ABONNEMENTEN
Abonnementsgeld f 4,— per
half jaar (by vooruitbetaling
Postabonnementen f6,— per
half taar (bij vooruitbetaling 1
ADVERTENTIETARIEVEN
17 cent per mm, ingezonden
mededelingen dubbel tarief
Bij kontrakt lagere mm-prijs