snejser^koerier de gemeenten SNEEK. WYMBRITSER AD EEL Officieel Orgaan en van Bevolking voelt niets voor inlijving bij Sneek Het overdekt instructiebad nu ook officieel in gebruik IJLST Lely-vlieg veld kan Friesland de „kick" geven die het nodig heeft ülÉ Zoutlozing Werkspoor in de Houkesloot Veel bezwaren tegen parallelweg langs Ee- en Galamagracht Gaat jongens- en meisjesstad door dit jaar? f. de L Himn Eerste hearing in Ijlst had opvallend kalm karakter INGEZONDEN Laatste officiële daad van wethouder J. R. Visser 126e JAARGANG No. 33 MAANDAG 26 APRIL 1971 Dit blad verschijnt bovendien donderdags huls-aan-huis In GAASTERLAND. SLOTEN e.o WSNEEKER NIEUWSBLAD Bromfietser reed pardoes rijksweg 43 op: zware hersenschudding Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD en f SNEEKER NIEUWSBLAD graag tegemoet ge- anders in het grote zog Tuinstra. Foto Studio Ger Dijs. wegdek terecht. De bromfiets liep J_ ..„«„.UIL aan de Simca 1100 vielen mee. Verschijnt: maandags en donderdags. Burgemeester H. W. F. Mumsen van IJlst concludeerde vrijdagavond in het Mienskipshüs aan het eind van de aldaar gehouden hearing, dat dit soort sa menkomsten zeker voor herhaling in dit stadje vatbaar is. „Ik ben er een voorstander van, en hoop, dat het bij deze ene niet zal blijven”, aldus de Ul ster eerste burger, die de leiding had bij deze hoorzitting. Hij werd achter de „groene tafel” geflankeerd door de wethouders J. de Vries en C. Frankena, terwijl tijdens een groot deel van de - goed bezochte - hearing eveneens alle raadsleden van de partij waren. Echter, noch de wethouders, noch de raads leden spraken zich nu reeds uit over het praatplan over de gemeentelijke her indeling. De voorzitter zei, in antwoord op een verzoek van de heer J. de Vries in de zaal, dat zij nu nog nit een uitspraak kunnen doen.” Dit zal in een open bare raadsvergadering nog wel aan de orde komen”. Twaalf meisjes van de Zwemclub „Nep- tunia” verzorgden na de officiële ope ning van het overdekt instructiebad een zwemdemonstratie, waarbij zij onder meer gebruik maakten van parapluies. Talrijke genodigden woonden deze ope ning bij, zoals te zien is op deze foto. jongens- en meis- leiding wordt een betaald van 10, JONGENS- en MEISJESSTAD GAAT DOOR! De Comissie Vakantie-ontspanning Jongens- en Meisjesstad Sneek Deze ligging zou tevens het noorden de „kick” geven waarnaar men zoekt, maar die nog niemand gevonden heeft. Aldus de heer Petri. Het antwoord op deze vraag hangt me de van u af. Want er moet veel lei ding beschikbaar zijn, om evenals vo rige jaren, aan 250 a 300 kinderen in de leeftijd van 9 t.e.m. 12 jaar, die om bepaalde reden hun vakantie in de stad door moeten brengen, van 12 t.e.m. 16 juli 1971 en/of 19 t.e.m. 23 juli 1971 een fijne vakantie-ontspanning te bieden. Om jongens- en meisjesstad in 1971 door te laten gaan hebben wij een hoofdleiding bestaande uit 3 a 5 per sonen èn per week 40 leiders of leid sters nodig. Helaas zijn de leiders en leidsters, wel- De privacy immers wordt geheel aan getast, meende hij. „Maar, aldus dhr. Mumsen, het is slechts een alternatief. Elders in de zaal sprak iemand over het dempen van de grachten, wat vol gens burgemeester Mumsen een onmo gelijkheid is. Het zou volgens hem een compleet „aantasten” van de grach ten betekenen. De conclusie van de voorzitter ten slotte luidde, dat men in de zaal niet onverdeeld enthousiast was over de aanleg van parallelwegen. Die raadsvergadering, waarin de raads leden hun stem zullen doen gelden, zal gehouden worden voor 1 juli aanstaan de, omdat uiterlijk dan Gedeputeerde Staten van Friesland de mening van het gemeentebestuur moeten weten. De heer Mumsen hield tijdens deze hearing, waarbij zoals bekend de reconstructie van Oud-IJlst en de gemeentelijke her indeling onderwerpen van gesprek wa ren, voordat de stemmen in de zaal werden gehoord een korte inleiding. Zijn inleiding over het „praatplan” was, gelijk te verwachten viel, erg kort. De conclusies zijn bekend: streven naar grotere gemeenten. Eén van de centrum gemeenten zou Sneek worden, met een inwonertal van 40 duizend, en IJlst en Wymbritserdadeel zouden dan bij de Waterpoortstad komen. ”Er zijn ech ter meer mogelijkheden”, aldus de heer Mumsen. IJlst en Wymbritseradeel bij voorbeeld samen, om Sneek heen. NOG EENS 700 JAAR. Ene Kingma nam ’t eerst gebruik van de - mobiele - microfoon. Hij meende, dat we ook rekening moeten houden met andere gemeenten, met name Sneek. Hoe zou Sneek anders aan haar inwoner tal van 40 duizend moeten komen, vroeg hij zich af. Mevr. Wijbenga wilde, dat IJlst als stad bewaard blijft. ”Als IJlst bij Sneek en Wymbritseradeel komt, zal IJlst verdwijnen”, beweerde zij. Trou- De planoloog ir. J. Petrie heeft uitgere kend dat in binnendijks Nederland nog maar zes plaatsen te vinden zijn voor ’n nieuw, groot intercontinentaal vlieg veld, althans indien men de volgende strenge randvoorwaarden zou aanhou den. Zonder dorpen af te „breken” kan een vliegveld van 2500 ha met een ewo- ningsvrije zone van 7 bij 37 km slechts worden aangelegd in de Oosterschelde, op de Veluwe, in de Flevopolder of Markerwaard in het Usselmeer tussen Enkhuizen en Staveren of ten Zuiden van en evenwijdig aan de afsluitdijk. De Oosterschelde en de Veluwe zijn onaan vaardbaar. Een ligging in de Marker waard tegenover Lelystad lijkt zeer gunstig als de natuurschap met ’schip hol technisch kan worden opgelost. Maar alleen een vliegveld tegen de Afsluitdijk biedt een groeiende luchtvaarttechno- logie alle kansen. ring gezegd ,h,et wordt langzamerhand wel een hele opgaaf het plan tot een goed einde te brengen en alle moei lijkheden te omzeilen”. Drie maanden later, zo vertelde de heer Visser, was de raming al gestegen tot f 835.000, Op 20 januari 1969 is de zaak rond en werd bij de raad een voorstel in gediend met als nieuwe kostenraming een bedrag van 957.250,Vier maan den later volgde de aanbesteding, van vergif. Uit niets blijkt namelijk dat er grote vissterfte is in de omge ving van de Houkesloot, althans hier is geen enkele publikatie over geweest. Wel heeft de Directeur van Werkspoor verklaart dat de afvoering van dit zou te water voldoet aan de eisen welke de provinciale instanties hieraan stel len. Hoewel zelf lid zijnde van de ver. Mi lieubeheer Noord Nederland meen ik er goed aan te doen deze zaak ten op zichte van de industriële ontwikke ling van ons gewest en de hiermee ge paard gaande vervuiling zo objectief mogelijk te bezien. Voor het econo misch evenwicht en voor het scheppen van voldoende werkgelegenheid is het nu eenmaal noodzakelijk dat er in het noorden industriën worden gevestigd. Natuurlijk zal dit de watervervuiling in de hand werken, het is echter noodza kelijk dat hiervoor voldoende zuive ringsinstallaties moeten komen en voor de verwezelijking hiervan zijn de plan nen van provinciale zijde reeds ver ge vorderd. Het zijn echter niet alleen de industriën welke ons milieu veront rei nigen; auto’s, bromfietsen verpesten al jarenlang onze schone lucht, verder rioolwaterlozing, de toeristen industrie te water welke maar weinig werkgele genheid biedt, de landbouw zorgen er tezamen voor dat de Friese boezem minder geschikt wordt voor het zwem men en brengen op de lange duur onze drinkwatervoorziening in gevaar. Ook het overmatige gebruik van on verantwoorde wasmiddelen dient ver meld te worden, zij zorgen tevens in grote mate voor verstoppingen ven rio len en putten met alle nare gevolgen vandien. Wat betreft de zoutlozing van Werk spoor niet al te dramatisch, rustig het rapport van B. en W. afwachten, mocht het inderdaad verontrustend zijn, dan zal het nodig zijn voldoende maatrege len te nemen. Sneek Als dat vliegveld er komt zal een strook boven Friesland echter wel geluidshin der ondervinden en „onbewoonbaar” worden. Maar als ’t vliegveld daar niet komt is er geen betere plaats te vinden dan in het Usselmeer. Dit vertelde ir. J. Petri planoloog te Wageningen vrij dagavond op de bijeenkomst van het samenwerkingsorgaan „Zuidwest Fries land” en de welzijnsstichting „Suder- goa” in ’t dorpshuis van Woudsend, waar ongeveer 40 belangstellenden, on der wie zeven burgemeesters aanwezig waren. ECONOMISCHE IMPULS De heer Petri vervolgde met nog enke le opmerkingen: De aanleg van dit Lelyvliegveld zou aan het noorden van Noord-Holland en aan Friesland een economische impuls geven zonder weer ga. Er zullen in een straal van 45 km. d.w.z. in Harlingen, Leeuwarden, Sneek Bolsward, Enkhuizen, Hoorn, Alkmaar, Schagen en De Helder, duizenden wo ningen gereed moeten komen voor wer kers die direkt of indirekt met het vliegveld verbonden zijn. Een ontwikkelingsperiode van 25 jaar aannemende (1971-1996) betekent een extra woningbouw van slechts 2000 wo ningen per jaar, benevens de bijkomen- Waar het de reconstructie van Oud- IJlst betrof zei de heer Mumsen in z’n inleiding, dat het gaat om: aanleg van riolering, de reconstruering van Ee en Galamagracht en het maken van wal- beschoeingen. De reconstruering van Ee en Galamagracht hield, naar hij zei, het herstellen van de voortuinen in, wat problemen ten aanzien van parkeren en opslag met zich mee zal brengen. Het plan nu, een voorbereidings- en niet een uitvoeringsplan, behelst onder meer de aanleg van 104 parkeergelegenheden, tussen en achter de bebouwing. Naar de burgemeester zei, zijn er twee mogelijkheden: parkeerplaatsen aanleg gen verspreid tussen de bebouwing, of het aanleggen van een parallelweg ten oosten en westen van de dijkgrachten, waardoor men de achtertuin kan be reiken. Misschien, zo haastte hij zich hieraan toe te voegen, misschien bete kent dit een aantasting van de privacy, en geen directe verbinding met het wa ter. Vooruitlopend op een en ander maakte hij alvast bekend, dat langs de grachten in IJlst éénrichtingsverkeer zal worden ingevoerd. SMALLE WEG Naar aanleiding van een opmerking in de zaal, merkte de voorzitter op, dat de parallelweg geen openbare weg wrodt. „We weten nog niet pricies hoe we dat gaan doen ,maar het wordt in elk ge val een smalle weg, die alleen voor mensen die er wonen bestemd zal zijn”. Maar gaat dit ten koste van particulier eigendom, wilde de vragensteller we ten”. Als we dit voor een symbolisch be drag aankopen, weten we dat dit goed wordt. Ik zie er geen been in, als de grond aan de mensen wordt gelaten. Per slot van rekening heeft de plantsoenen dienst werk genoeg”, aldus de heer Mumsen. De heer Van der Spoel zag er liever geen weg komen. ”De vrijheid achter ben je dan kwijt waarop z’ nbuurvrouw zei: maar waarom niet, je hebt ’n heel groot erf, en je doet er niets mee. Weer een ander meende, dat er langs de Ee geen mogelijkheid voor ’n weg is. Hij zag het liever aan de andere kant ver schijnen. „De straat verbreden over zo’n 1% me ter en de bomen laten staan”, opperde de heer Kingma, die als antwoord van de heer Mumsen kreeg: Dit is niet haal baar bij de rijksoverheid, in verband met het subsidie. De heer Kingma vond dit verschrikkelijk erg. „De huizen wor den waardeloos, wanneer ze geen aan sluiting op het water meer hebben”. Als men hiermee akkoord gaat (de aan leg van parallelwegen wordt één van de zwartste dagen van IJlst, aldus een niet aan duidelijkheid te wensen over latende uitlating van dhr. J. de Vries. Om» vn Je ......I.. SNIB. WYHHimiAPHL UIH SSÏKÏ.: U..U,HIWMomiR Zaterdagmorgen is onder grote belang stelling het overdekt instructiebad of ficieel geopend. Dat gebeurde door wethouder J. R. Visser, die hiermee zijn laatste officiële handeling als wethouder van Sneek verrichtte. Hij moest eerst een sleutel uit het water vissen, daarna ontsloot hij een deur, hetgeen gepaard ging met een luide knal. Die knal was voor twaalf zwem- stertjes van zwem- en poloclub Nep- tunia het sein om in het heldere wa ter te duiken. Deze meisjes vergastten de genodigden op enkele nummers de- monstratiezwemmen. ke vorige jaren deeluitmaakten van de hoofdleiding, in verband met studie en andere drukke werkzaamheden, dit jaar niet beschikbaar. Maar wij zijn er van overtuigd, dat u ons ook dit jaar weer wilt helpen door u voor één of twee weken op te geven als lei der of leidster van jongens- en meis jesstad. (Aan de kleine vergoeding per week). Uw opgave wordt zien door de voorzitter van de commis sie, de heer H. W. Fijlstra, Furmerus- straat 430 (tel. 6402) of mej. H. Tuin stra, gem. secretarie, Afd. VII, Markt straat 17 (tel. 4241 toestel 25). Wij rekenen er op dat er binnenkort in deze krant zal staan: waarbij Fa. Gebr. Andringa van de 35 inschrijvers de laagste bleek te zijn. „Van f 275.000.— naar een miljoen gul den is ’n hele stap”, aldus de heer Vis ser, die in dit verband ook nog dank bracht aan het Comité Sportbelangen. Hij noemde dit instructiebad de parel aan de kroon van de sportaccommo daties in Sneek. Hij verklaarde aan het slot van zijn toespraak het in structiebad voor geopend, waarna hij een sleutel uit het water viste, daar mee een deur ontsloot, waardoor de officiële opening een feit was. De ge nodigden, onder wie vrijwel alle raads leden, oud-burgemeester L. Rasterhoff, burgemeester B. van Haersma Buma, gedeputeerde P. van der Mark en ver tegenwoordigers uit onderwijskringen, bezichtigden daarna behalve het over dekte-, ook het openluchtbad, waar men momenteel bezig is de bssins te verven’.’Het ziet er daar allemaal keurig uit. Op 1 mei gaat het open luchtbad open. Het instructiebad heeft een oppervlakte van 875 vierkante me ter. Het is een L-vormig bad met een diep en een ondiep gedeelte. De opper vlakte van het ondiepe gedeelte be draagt circa 56 vierkante meter, ter wijl de diepte varieert van 45 tot 85 centimeter. De diepte van het diepe gedeelte, ter oppervlakte van ongeveer 132 vierkante meter, varieert van 85 tot 200 centimeter. Het bad is ontwor pen door architect Sprecher te Rotter dam. De apparatuur waardoor ook ge handicapten kunnen zwemmen is des tijds aangeboden door het Roode Kruis, ter gelegenheid van het honderd ja rig bestaan van deze instelling. gewonnen of hier werkelijk sprake is In vele dagbladen en ook in het Sne- ker Nieuwsblad van donderdag j.l. stond een artikel dat de heer Pheifer heeft onthult dat werkspoor 5.5 ton vergif loosde in de Houkesloot. Natuur lijk wekt een dergelyke onthulling gro te ongerustheid. Het is daarom een goede zaak eerst eens te zien naar de oorsprong van deze verontrustende mededeling. Het feit dat Werkspoor ’n grote hoeveelheid zout gebruikt voor de fabricage van schoepen, is het eerst gelanceerd op een bijeenkomst van de drie vakcentrales over het door hun ge maakt programma voor de problemen van het Noorden, gehouden in Kou- dum. Nu doet het eigenaardige feit zich voor dat de vakcentrales enerzijds pleiten voor meer werkgelegenheid in het Noorden, maar anderzijds door derge lijke mededelingen de werkgelegenheid in gevaar brengen en nieuw te vesti gen industriën kunnen afschrikken. Hierbij komt nog, alvorens dergelijke zaken aan de orde te stellen, of men eerst wel terdege inlichtingen heeft in- De 17-jarige bromfietser J. B. uit NJjeztil liep donderdagavond, toen hij van de Njjlanderzijl de rijksweg 43 op reed bjj een aanrijding met een per sonenauto ’n zware hersenschudding op. J. B„ die zonder meer de rijksweg op reed is in het Sint Antonius zieken huis in Sneek opgenomen. Hij werd door de uit de richting Sneek naderen de personenauto, bestuurd door de 61-jarige J. van Dijk uit Bolsward ge schept en kwam vervolgens tegen het wegdek terecht. De bromfiets liep be hoorlijke schade op; de vernielingen de voorzieningen Deze 1Vj% van de Ne- derlanse woningproduktie moet toch ge makkelijk in Noord-Holland en Fries land opgenomen kunnen worden. De ontwikkeling van stad, dorp en land- schap zal zich dan ook op een dusdanige hoge kwaliteit moeten richten, dat goed betaalde werknemers uit de luchthaven industrie en anderen vrijwillig kiezen voor wonen in Friesland. Maar dit zou volgens de heer Petri heel gemakkelijk te verwezenlijken zijn. Na anderhalf uur informatiegegevens door de heer Petri kwam de vice-voorzitter van de Stich ting tegen Geluidshinder Ir. G. J. Klein- hoonte van Os aan het woord. Deze was echter in zijn rede iets minder positief dan de heer Petri. Hij zei ondermeer: „Al hoe vlug, veilig, verwarmd, ver wend en voordelig we ook kunnen vlie gen mag dit dit niet ten koste gaan van de ander. Het gaat niet terwille van een honderdtal passagiers een stad van tienduizenden wakker te houden. Nu al zijn er vliegvelden die ’s nachts gesloten zijn. Als er werkelijk met luchtreuzen moet worden gevlogen, die zo’n 1000 pas sagiers kunnen vervoeren is Nederland eigenlijk te dicht bevolkt. Voor 'n daar voor geschikte luchthaven. Hij vroeg zich af of Nederland wel zo’n groot in tercontinentaal vliegveld moet hebben of er niet een zodanige ontwikkeling kan komen dat men met een eerste of twee de Schiphol nog jaren vooruit kan ko men. Waarna de heer Petri met wat cijfermateriaal naar voren kwam. De prognose is dat Sichiphol nog tot 1983 de toename van het luchtvervoer kan bijhouden: werden er in 1970 6 Miljoen passagier vervoerd, tegen het einde van deze eeuw zal dat 76 miljoen zijn, het goederenvervoer dat in 1968, 133.000 ton bedroeg zal dan zo’n zes miljoen ton be dragen: Werd er in 1970 door de ge middelde Nederlander een luchtreis in de twintig jaar gemaakt dit zal vol gens de heer Petri over 25 jaar ééns in de twee jaar gebeuren. JULES-VERNE ACHTIG Op de vraag of de heer Kleihoonte het plan van Ir. Petri ondersteunde ant woordde deze:,, Ja, tenminste gedeel telijk want het IJsselmeer is uit ’t oog punt van de geluidshinder bekeken wel het beste. Burgemeester Cazemier van Wymbritseradeel vond het allemaal wat Jules-Vemeachtig klinken wat door de heer Petri verteld was. Verder werd bij de vragen ingegaan of de windrichting ook ’n probleem zou zijn. Wat dat betreft ligt de Afsluitdijk toevallig helemaal goed. Wat enkelen wel een bezwaar vonden was dat dit vliegveld 2500 ha aan het zoetwaterreservoir zou onttrokken. Wethouder mevrouw D. Y. W. de Graaff-Nauta heette de aanwezigen welkom. Zij bracht iedereen dank die op enigerlei wijze met de totstandko ming van het bad te maken heeft ge had. Zij zei voorts dat er al heel wat kinderen les gehad hebben in het bad en hoewel het tot dusver beperkt is gebleven tot de leerlingen van de klas sen drie en vier hoopte mevrouw D Graaff-Nauta dat over een aantal ja ren alle leerlingen van de lagere scho len zwemles krijgen. Zwemmees ter Nauta werd dank gebracht voor zijn werk dat hij dertig jaar lang in het belang van het zwembad heeft ge daan. Hem werd een enveloppe met in houd overhandigd. Wethouder Visser gaf een overzicht van de gang van zaken. In oktober 1962 kwamen enkele plannen voor de bouw van een over dekt instructiebad aan de orde en de raming was toen f 275.000,een bedrag dat al snel verhoogd werd tot f 425.000,Bijna drie jaar later was de kostenraming al f 760.000,Op 31 maart 1966 werd in een raadsvergade- wens, waarom het beter is voor de in woners, staat helemaal niet in het rap port, waarop de heer Mumsen ant woordde, dat het gaat om ’t verkrijgen van ’n beter toegerust ambtelijk appa raat. Mevrouw Wijbenga was evenwel nog niet uitgesproken: Wij hebben pas het 700-jaar bestaan van IJlst gevierd. De voorzitter: Dus u wilt er nog ’ns 700 jaar aan vast plakken? Mevrouw Wij benga: Alsublieft! Het is slechts een voorbeeld, hoe er in IJlst over dit stadje gedacht wordt. De heer Bosma meende, dat „je 2 plannen moet maken: of IJlst zelfstandig hand haven, of een samengaan met Wym britseradeel. Maar in elk geval, zo zei hij, niet bij Sneek. Sneek is zo’n slokop”. Soortgelijke geluiden liet de heer Spijk- sma horen. Hij gaf er de voorkeur aan Wymbritseradeel in tweeën te delen. Het noordelijk deel bij Sneek, het zuide lijk deel bij IJlst. Het watergebied, zo luidde de aan vulling op z’n stelling, moet haar ei gen karakter behouden. Als we bij Sneek zouden komen, worden we ’n stiefkind van Sneek. „Het Snee- kermeer zit Sneek erg hoog, en als IJlst en Wymbritseradeel bij Sneek komen, zal eerst alles op het Snee- kermeer worden gegooid. De Brek- ken en het Heegermeer enz. komen pas op het derde plan. Wij zullen anders in het grote zog van Sneek worden opgenomen; wij worden er de dupe van”, aldus de heer Spijk- sma. PETITIONNEMENT De heer Nooitgedagt, dacht er al niet veel anders over. „Als het even moge lijk is, nooit bij Sneek”, schreeuwde hij uit. Eventueel samen met Wymbritse radeel, en dan kan IJlst de hoofdplaats worden. De Vries meende, dat „onze ge meenschap niet bij Sneek past”. Ook de heer J. de Jong, die overigens wel van mening was, dat IJlst in een groter ge heel moet worden opgenomen, voelde niets voor inlijving bij Sneek. Hij repte hierbij over de rondweg om Sneek en de nieuwe rijksweg 43. Weer een ander wilde, voordat de uiteindelijke beslissing hierover valt, een petitionnement laten opmaken door de inwoners van IJlst, waarin staat, dat de Ulsters in geen ge val bij Sneek willen komen. De heer Mumsen hierover: U denkt aan een bui ten parlementaire actie. Wel, zo’n pe titionnement zou de uitspraak van de raad kunnen ondersteunen. Toen de heer De Jong in dit verband het doen geven van een alternatief naar voren bracht, somde de voorzitter enkele cij fers op, met betrekking tot een onlangs in IJlst gehouden enquete. Van de 35 verzonden formulieren, waren er 13 te rug gekomen. Tweederde van de terug zenders was het niet met het rapport eens, éénderde wel. 60% meende, dat de gemeentegrenzen gehandhaafd moe ten blijven, 30% voelde voor grotere een heden. Aan het slot van de zitting wil den enkelen eerst nog kontakt laten op nemen met inwoners van Wymbritsera- radeel, waarop de heer Mumsen liet we ten, dat de raad haar mening tegenover het gewestelijk bestuur ten beste zal geven. UITGEVERS: Drukkerij H. Doevendans n.v ADMINISTRATIE; Singel 17, Sneek, Postbus 11, Telefoon 05150-4233, 5169. Kantooruren: maandag t.e.m. vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur Na kantooruren telefoon 4234, 4235, 2247 Gironummer 932730 REDAKTIE: Singel 17, Postbus 11. Telefoon 05150-4233 b.g.g. 3779 l. Jellema, redakteur ROTOREDAKTIE: Studio Ger Dijs', Schoolstr. 19 telefoon 05150-3596. Wil Steunebrink, Telefoon 05150-5223. ABONNEMENTEN Abonnementsgeld f 4,— per half jaar (by vooruitbetaling Postabonnementen f6,— per half taar (bij vooruitbetaling 1 ADVERTENTIETARIEVEN 17 cent per mm, ingezonden mededelingen dubbel tarief Bij kontrakt lagere mm-prijs

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1