snekerMkoerier
n
van
GROTE DRUKTE BIJ
PRIJSUITREIKING IN
STADHU1STUIN
Record aantal (925) deelnemers botsing tussee
Sneek-Week
Officieel Orgaan
en
Primeur: computer zorgt
voor snelle
uitslagenverwerking
WOLSUM EN
BLAUWHUIS:
DRIE GEWONDEN
OVERSTELPEND
DRUK ZATERDAG
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
lili
lllli
lllïl
HANS BAKKER OVER HISTORIE SKOTSJESILEN
IN FRIESLAND
'W
„BONKIGE SKÜTSJES BONDIGE SCHIPPERS”
Jachthaven in Heeg wordt
7 augustus officieel geopend
NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
CRM-Staatsprijs (in afwijking
voor Stichting Heerenveen
van commissie-advies)
en de
W
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van
o'
1
-
ik
W*’!
UITSLAGEN PER COMPUTER
(Foto Studio Ger Dijsj
schepen die blijk hebben gegeven
e
TWEE ASPECTEN
DOCUMENTATIE
MAANDAG 26 JULI 1971
126e JAARGANG No. 59
Verschijnt:
maandags en donderdags
Het bijna tweehonderd pagina’s tellen
de boek bevat uitslagen en standen van
FOTOREDAKTIE:
’Studio Ger DijS-, Schoolstr. 19
Te>efoon 05150-3596.
Wil Steunebrmk
Telefoon 05150-5323
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis in
GAASTERLAND, SLOTEN e.o
SNEEKER NIEUWSBLAD
ABONNEMENTEN.
Abonnementsgeld f 5.00 per
half jaar tbij vooruitbetaling i
Postabonnementen f 7.00 per
half jaar (bij vooruitbetaling
ADVERTENTIETARIEVEN:
17 cent per mm, ingezonken
mededelingen dubbe. tarief
Bij kontralct lagere mm-prijs
Sneek heeft haar portie verkeersdruk
te in het afgelopen weekeinde goed
kunnen verwerken. Vrijdag was het wel
„vrij druk”, maar de piek ontstond
eerst zaterdag, van 10 uur ’s morgens
de heer B. W. van Griethuysen van dit mini-
wat de Com-
van
in het
De nieuwe jachthaven bij Heeg, die
plaats biedt aan ruim tweehonderd bo
ten, zal zaterdag 7 augustus officieel
worden geopend door de heer J. van
Hout te Oudemirdum, oud-burgemees-
ter van Wymbritseradeel. De ingebruik-
klassement. Deze wijze van uit- neming van de jachthaven zal met enig
feestvertoon plaatsvinden.
Vanaf half acht ’s avonds is er muziek
op het terrein van de jachthaven, om
kwart voor acht volgt de inscheping
van enkele genodigden aan boord van
de in Heeg gebouwde boeier „Boreas”.
Om acht uur vaart de „Boreas” de ha
ven weer binnen, waarbij saluutschoten
zullen vallen. Om kwart over acht is
er een optreden van de Snitser Skots-
ploech, terwijl voorts de muziekkorpsen
van Heeg en Gaastmeer concerteren.
Om negen uur wordt deze opening be
sloten met een samenkomst in het nieu
we dorpshuis.
geruime tijd in beslag. Siete Meeter
ontving ondermeer een wisselbeker,
aangeboden door de heer S. Venema,
oud-Sneker, ’n surprise-pakket 'en och,
wat al niet meer. Teveel eigenlijk om
op te noemen. De startprijs was voor
de schipper van het Eernewoudster
skütsje, Jacob Zwerver.
De tafel was al behoorlijk leeg gewor
den, doch het toch wel belangrijkste
moment moest nog komen: het uitrei
ken van de kampioenswimpel. De voor-
z.tter van ie Sintrale Kommisje Sküt-
sjesilen, de heer Alex Brinksma bracht
eerst nog ’n aantal personen en instan
ties dank, zoals de mannen van de i □-
litie, Provinciale Waterstaat, de jury
(uitgerust met door de B.B. beschik
baar gestelde walky-talkies).
SAMEN IN DE KRANS
En daar was ie dan, de zo fel begeer
de en zwaar bevochten wimpel. Behal
ve die was er - natuurlijk - voor Bo
dewijk Meeter ondermeer de wisselbe-
den. Op dinsdag, woensdag en donder
dag zijn er de traditionele Holland-
Friesland wedstrijden in de Regenboog-
klasse. De groepen en teams zijn ge
formeerd alsvolgt:
Groepswedstrijden 16 m2-klasse:
Groningen: R. L. Mulder Groningen, R.
Hazekamp Groningen, H. Visser Eelde,
B. Langedijk Groningen, R. Wildeman
Appingadam; Holland: J. Visser ’s
Gravenland, F. Paulsen Loosdrecht, H.
J. P, Knaake Hoek van Holland, M.
A, Witte Nieuwkoop, J. van Rietscho
ten Ridderkerk; Overijssel: G. Visser
Wanneperveen, Z. de Leeuw Genemui-
den, J. H. F. Resink Almelo, P. J.
Bergsna Zwolle, R. Siebrand Kampen;
Friesland: Th. de Haan Sneek, T. Vis
ser Leeuwarden, R. de Jong Wolvega,
H. Olde Agterhuis Heerenveen, W. B.
Kort Gorredijk.
Teamwedsrijd Holland-Friesland Re-
genboogklasse Holland H. C. de Goede
ren Waddinxveen, J. Metzelaar Wou-
brugge, G. D. Beek Wassenaar, R. P.
J. M. van Asten Helmond, P. Booy
Koog aan de Zaan, Friesland H. de
Vries, J. de Wilde, J. Alberda allen te
Sneek, L. Hof Heerenveen, U. Jager
Lemmer.
Bij een frontale botsing van twee per
sonenauto’s op de brug tussen Wolsum
en Blauwhuis zijn donderdagmorgen
om tien uur drie personen uit het ge
zin Hoekstra, Greonterp gewond ge
raakt. De auto’s werden zwaar bescha
digd.
De aanrijding ontstond, toen de be
stuurder van de VW 1200, de 48-jarige
J. Hoekstra komende uit de richting
Bolsward op de brug geen vrije door
gang kreeg van de van de andere kant
naderende H.Y. (36) uit Oudega (W).
De heer Hoekstra en z’n zoon Dick zijn
voor behandeling van verwondingen
aan gezicht en armen naar ’t ziekenhuis
in Sneek vervoerd. Mevrouw Hoekstra
liep een zware hersenschudding op,
en is per ambulande vervoerd naar
het Sint Antoniusziekenhuis.
de wedstrijden voor deze harde, ruige
werkers door kasteleins georganiseerd
werden. „Het zijn slechts enkele frag
menten uit dit bizonder fraai uitgewerk
te en rijkelijk geïllustreerde boek waar
in vrijwel alle van de huidige veertien
mannen aan het helmhout een verhaal
afsteken aan deze redacteur.
terwijl Lodewijk de voorzitter van de
commissie Sneek, de heer D. van der
Werf iets wilde, vertellen, klonk het
Fryske Folksliet op. Weldra werden
ook de nummers twee en drie in het
„algemeen klassement”, Jan van Akker
en Sietse Hobma uitgenodigd het hout
werk te bestijgen. De drie hoofdperso
nen, althans schippers van de drie
meest imponerende tjalken, Lodewijk,
Jan en Sietse schaarden zich ten slotte
zij aan zij in de kampioenskrans, wel
ke door de al eerder genoemde heer
Van der Werf de kampioen-schipper,
die hiermee z’n titel van 1970 prolon
geerde, was omgehangen.
Maatschappij) te Amsterdam, die hier
voor een computer gaat opstellen in het
recreatiegebouw op het starteiland in
het Sneekermeer. Het computersy
steem is onder andere voorzien van
magneetschijfgeheugens, waarop de ge
gevens van de deelnemers zijn vastge
legd. De computer onthoudt naam,
adres en woonplaats van de stuurman,
het zeilnummer, de naam van het
jacht, de behaalde plaatsen en de toe
gekende punten. Bij de verwerking van
de uitslagen wordt per klasse door de
cumputer een start- en finishlijst ge
maakt, waarop de deelnemers staan
vermeld. Nadat de gegevens hierop
vermeld staan, gaat de finishlijst naar
het computercentrum, waar het dag-
klassement wordt opgemaakt, terwijl
tevens de behaalde punten worden toe
gekend en het algemeen klassement
wordt samengesteld. Op dit overzicht
wordt, naast het dag- en algemeen klas
sement ondermeer aangegeven hoeveel
achterstand in punten de deelnemers
hebben op de nummer één in het alge
meen 1—
slagenverwerking zal vooral de wed-
strijdzeiler aanspreken, want hij wil na
afloop van de wedstrijd graag zo snel
mogelijk de resultaten zien. Door het
gebruik van de computer zal men snel
de uitslagen krijgen. Wanneer het fi-
nishlijstje b:j het computercentrum
komt, heeft men binnen vijf minuten de
volledige uitslag. Iedere wedstrijdzei-
ler of belangstellende kan bij de com
puter zo’n papiertje krijgen. Volgens de
mensen van de IBM is de Sneekweek
zeer geschikt voor het inschakelen
van een computer: veel deelnemers en
meerdaagse wedstrijden.
De al jaren in Friesland werkzame in
de Friese hoofdstad wonende journalist
van Het Vrije Volk spreekt in ’t voor
woord over een aantal sportieve evene
menten in Friesland, waarbij het sküt-
sjesilen een geheel eigen plaats inneemt.
Bakker: „De skütsjes hebben hun tijd
overleefd; zij worden allang niet meer
gebruikt voor het doel waarvoor zij
destijds zijn gebouwd namelijk het
varen met modder en mest. Maar de
wedstrijden tussen deze stoere vracht
vaarders uit een voltooid verleden zijn
gebleven. En het skütsjesilen is nog al
tijd ’n springlevende zaak in Friesland”.
Hoe het skütsjefestijn zich in de ge-
ginjaren voltrok beschrijft Hans Bak
ker in één der eerste hoofdstukken.
„Er wordt voor waar verteld, dat de
beurt-, vracht- en veerschippers, die
met hun bonkige skütsjes tegen elkaar
om het hardst zeilden, jachtgeweren
aan boord hadden, waarmee zij nog op
elkaar schoten ook, al was het maar
om de zeilen van de concurrenten te
doorzeven. Vast staat in ieder geval
wel, dat er aan boord stevig gedron
ken werd. Het was de gewoonte, dat
men tenminste na elke zeilroute alvast
een borrel op de goede afloop nam.
Immers, in haar advies zegt deze
commissie, dat het vooral de Sintrale
Kommisje Skütsjesilen geweest is, die
haar invloed heeft doen gelden bij bij
voorbeeld het behoud van de tradities.
Het resultaat hiervan is dit jaar dui
delijk merkbaar. „In ons laatste rap
port suggereerden wij een nader over
leg tussen de S.K.S. en onze commis
sie om te bereiken, dat ook van die
kant meer aandacht aan de originali
teit van de schepen besteed zou wor
den”. De commissie is van mening,
dat de S.K.S. verder grote invloed
heeft uitgeoefend „bij het beteugelen
van de uitwassen, welke steeds meer
dreigden te ontstaan in het jaarlijks
festijn van deze volkssport”. Als voor
waarde aan de prijs had de commissie
verbonden, dat de geldprijs niet ten ei
gen bate aangewend zou worden, maar
verdeeld onder de eigenaren van die
Aan het eind van de bijeenkomst in de
stadhuistuin kreeg de kampioenschipper
Lodewijk Meeter de krans omgehangen.
Toen ook de nummers twee en drie in de
eindrangschikking, Jan van Akker
(links) en Sietse Hobma van ‘t Lemster
skütsje het platform betraden kon het
niet anders, of het trio moest gezamen
lijk in de krans. En of ze bewonderd
werden door het publiek, dat hartstoch- 12 (13), Pampusklasse 29
telijk en vol bewondering de „helden" - j
toejuichte.
ker, waarmee hij op het bekende plat
form plaats nam. En aanstonds, nog
en zou slechts daarom reeds als een
belangrijk stuk documentatie voor me
nigeen kunnen betekenen. Door ook de
vrij uitgebreide beschrijving der ont
wikkeling van dit jaarlijks terugkeren
de gebeuren durven we te stellen, dat
„Bonkige skütsjes - Bondige schippers”
haast onmisbaar is te noemen voor
hen, hetzij schipper, bemanningslid of
toeschouwer, die geïnteresseerd is in
èn het skütsjesilen in het algemeen én
de gedachten welke de schippers en
andere grootheden omringen.
Wat dit laatste betreft zijn er legio
voorbeelden te vinden. Hans Bakker,
hij vertaalde het oorspronkelijk door
Hylke Speerstra geschreven „Heü om
Seil” en van zijn hand verscheen voorts
onder meer een documentaire over
de Friese meren, laat de in 1911 gebo
ren Cor Salverda zoal zeggen: „Als je
met elkaar om de tafel zit is het alle
maal één en dan krijg je de sterke
verhalen. Maar als je elkaar tijdens
de wedstrijden in het vaarwater zit,
lijkt het soms moord en doodslag”. En
ten slotte Klaas van der Meulen over
z’n vertrek bij Sneek: „Ik had moeten
blijven, maar ja - in 1958 kocht de
Zuidwesthoekcommissie het Salverda-
skütsje terug. Daar had ik zo lang op
gevaren en het trok me zo verschrikke
lijk aan, dat ik daar schipper op werd.
We hebben er met de Snekers ’n hele
avond over gepraat bij Piso. Het spijt
ot me nu nog, dat ik toen bij ze wtegge-
Ifioe kon het ook anders in de tijd, dat |gaan ben”.
2 -1 het
doel'van de jaarprijs het beste begre
pen te hebben.
Dat men het advies, als bovenomschre
ven bij het departement niet heeft aan
vaard vindt z’n grond in het feit, dat
zulks in strijd zou zijn met he* betref
fende reglement. Waarom dan wel de
prijs voor d Stichting Heerenveen?
Wel, het werk van deze stichting om
de tjalk zoveel mogelijk in haar oor
spronkelijke staat terug te brengen,
commissie schrijft hierover: De klem
van het schip is teruggebracht m de
originele staat: bruin, al mor* wel ge
zegd worden, dat de tint nu niet zo
fraai is, maar dat kan het volgend
jaar gemakkelijk verholpen worden. In
de roef evenwel zijn nog zoveel origi
nele fragmenten aanwezig, dat restau
ratie daarvan zeker verantwoord is.
Dergelijke wijzigingen doen aan de
snelheid van het skütsje geen afbreuk.
De voorzitter van de commissie Sneek,
de heer Dick van der Werf brengt, hier
hulde en dank aan het adres van me
vrouw Van Akker, en laat dit vergezeld
gaan met een fraai bos bloemen. Op de
achtergrond links Jan van Akker en
kampioen Lodewijk Meeter, die het.
zichtbaar duidelijk eens zijn met deze
geste van de commissie Sneek.
(Foto Studio Ger Dijs)
„Ik kan met alle winden wel zeilen,
maar een wedstrijd is anders. En het
Sneker skütsje heeft één nadeel: het
is zo wispelturig als een kind”. Hier
mee eindigt het verhaal, dat Jan van
Akker, schipper op de dit jaar zo suc
cesvolle Sneker Pan, vertelde aan de
in 1923 te Maassluis geboren journalist
Hans Bakker. Deze heeft vele jaren het
skütsjesilen met hart en ziel gevolgd,
wat hem geïnspireerd heeft tot „Bon
kige skütsjes - Bondige schippers”
(ondertiteling: geschiedenis van het
skütsjesilen in Friesland). In dit werk, alle na-oorlogse skütsjeontmoetmgen
winkelprijs 10,90, laat Bakker de
schippers vaak zelf aan het woord;
verder komt hierin de hele geschiede
nis van het skütsjesilen goed aan z’n
trekken.
De twee meest bejubelde en met geschenken overladen schippers waren vrij
dagavond bij de prijsuitreiking in de tuin van en achter het stadhuis zonder
meer de gebroeders Lodewijk en Siete Meeter. De schipper op het Huizumer
skütsje vanwege uitraard het prolongeren van het kampioenschap en broer
Siete door het behalen van de zege op het Sneekermeer. Tijdens deze opnieuw
uiterst gezellige en druk bezochte meeting ging de staatsprijs van het ministe
rie van Cultuur, recreatie en maatschappelijk werk, bestaande uit een pla
quette en 1000,— bedoeld als aanmoediging om de schepen zoveel mogelijk
in de originele staat te bewaren of terug te brengen naar de Stichting Hee
renveen. De voorzitter hiervan, de heer Alex Brinksma mocht deze in ont
vangst nemen uit handen van i--
sterie. De trofee en de duizend gulden belandden in afwijking van
missie toekenning medaille en geldprijs, geformeerd door de heren H G.
Slooten, A. de Groot en P. Eyzinga minister Engels had geadviseerd 1..
Friese Haagje.
Wat de deelname betreft, de grootste
winst is geboekt in de kleine klassen.
De Schakelklasse is met 128 deelne
mers de grootste klasse. De 470-klasse
maakte van 12 naar 27 een mooie
sprong. In de Vaurienklasse zijn er 34
meer- dan vorig jaar, in de Sternklas-
se 27 meer. Dit is misschien een gevolg
van het feit dat de Sternklasse van 31
juli tot en met 4 augustus wedstrijden
zeilt op het Sneekermeer met als inzet
de nationale titel. Slechts in enkele
klassen zijn er minder deelnemers: 22
m2-klasse 1, 16 m2-klasse 7, Span-
kerklasse 3. De Soloklasse is niet
vertegenwoordigd maar dat komt
waarschijnlijk omdat deze klasse een
evenement houdt met als inzet het na
tionaal kampioenschap. Voor de Olym-
piajollen kwamen evenmin inschrijvin
gen binnen. De gespecificeerde deelna
me is alsvolgt: Regenboogklasse 19
(18), 30 m2-klasse 10 (8), 22 m2-klasse
"7 (25), Val
kenklasse 66 (56), Randmeerklasse 12
(8), Topklasse 16 (15), 16 m2 klasse
97 (104), Vrijheidsklasse 69 (65), Finn-
jollen klasse 37 (33), Schakelklasse 128
(117), Spankerklasse 39 (42), Flying
Juniorklasse 53 (37), O.K. Jollen 50
(46), Sternklasse 75 (48), Vaurienklas
se 88 (54), Flitsklasse 48 (38), 12-
voetsjollen 20 (15), Boeiers en Friese
jachten 6 (5), tjotters 15 (15), 470-
klasse 27 (12), Clipperklasse 9 (7). To
taal 925 tegen 781 in 1970. Op zondag
en maandag worden groepswedstrijden
tussen Groningen, Holland, Friesland
en Overijssel in de 16 m2-klasse gehou-
De uitslagenverwerking van deze
Sneekweek zal worden verzorgd door
IBM (Internationale ^Bedrijfsmachines jjajf 5 >s middags, toen er in de
x- J u Waterpoortstad sprake was „van een
overstelpende drukte”. Filevorming
deed zich wel voor, maar hoofdzake
lijk, dan, wanneer de bruggen omhoog
moesten. Er deden zich niet langere
wachttijden dan 10 minuten, een kwar
tier voor. De grootste drukte viel te
constateren op de rijksweg 43, waarop
van beide kanten een grote toevoer
van auto’s was. Kettingbotsingen of op
stoppingen hebben niet plaatsgehad. De
Sneker gemeentepolitie bediende het
verkeer bij de grootste drukte meestal
met de hand.
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans n.v
ADMINISTRATIE:
Singel 17, Sneek, Postbus 11.
Telefoon 05150-4233, 5169
Kantooruren: maandag t.e.m
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uui
Na kantooruren telefoon 4234
4235, 2247 Gironummer 932730
REDAKT1E:
Singel 17. Postbus 11.
Telefoon 05150-4233 b.g.g
3T79 L. Jellema, redakteur
De ook nu ongeveei anderhalf uur du
rende bijeenkomst in de tuin was be
gonnen met een woord van welkom
aan onder meer de commissaris der
koningin in Friesland, mr. H. Rijpstra,
de gedeputeerden Eringa, Van der
Mark en Hilarides, oud-burgemeester
Rasterhoff en uiteraard de schippers
en oud-schippers. Loco-burgemeester
W. Baarda, merkte vervolgens op, dat
twee aspecten het skütsjesilen dit jaar
gekenmerkt hebben: het „schone” wa
ter (door de bebakening met gele boei
en! en het invoeren van de wimpels,
die naar hij zei alle - 2600 - verkocht
zijn Hij roemde wat dit laatste be
treft in het bizonder mevrouw Boom-
sma, die er in geslaagd was, met min
der dan 71 exemplaren van de hand
Nadatndan de heer Baarda even nader
was ingegaan op het wedstrijdverloop
op het Sneekermeer, maakte hij ei ge
wag van, dat voor de wedstrijden de
vletjes volgend jaar - op de_rust dage
- 2 wisselbekers, in de A- en B-klas
door het Sneker gemeentebestuur be
schikbaar gesteld worden. De Pr«sult-
reiking (dagprijzen) nam vervolgen
De Sneekweek 1971 zal dit jaar maar
liefst 925 deelnemers tellen. Dat bete
kent een vermeerdering van 144 jach
ten ten opzichte van vorig jaar, toen er
781 deelnemers waren. Ook het re
cordjaar 1969, toen zich 845 deelne
mers aanmeldden, is dus geen record
jaar meer. Een nieuwtje is dat van
de komende Sneekweek de computer
de resultaten zal verwerken. Dit is een
primeur, want voor het eerst bij zeil
wedstrijden in Nederland zal de compu
ter de resultaten verwerken. Zoals be
kend wordt de Sneekweek dit jaar ge
houden van 7 tot en met 12 augustus,
W
f
h:. z-ï