snekerMkoerier n van GROTE DRUKTE BIJ PRIJSUITREIKING IN STADHU1STUIN Record aantal (925) deelnemers botsing tussee Sneek-Week Officieel Orgaan en Primeur: computer zorgt voor snelle uitslagenverwerking WOLSUM EN BLAUWHUIS: DRIE GEWONDEN OVERSTELPEND DRUK ZATERDAG de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST lili lllli lllïl HANS BAKKER OVER HISTORIE SKOTSJESILEN IN FRIESLAND 'W „BONKIGE SKÜTSJES BONDIGE SCHIPPERS” Jachthaven in Heeg wordt 7 augustus officieel geopend NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD CRM-Staatsprijs (in afwijking voor Stichting Heerenveen van commissie-advies) en de W Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van o' 1 - ik W*’! UITSLAGEN PER COMPUTER (Foto Studio Ger Dijsj schepen die blijk hebben gegeven e TWEE ASPECTEN DOCUMENTATIE MAANDAG 26 JULI 1971 126e JAARGANG No. 59 Verschijnt: maandags en donderdags Het bijna tweehonderd pagina’s tellen de boek bevat uitslagen en standen van FOTOREDAKTIE: ’Studio Ger DijS-, Schoolstr. 19 Te>efoon 05150-3596. Wil Steunebrmk Telefoon 05150-5323 Dit blad verschijnt bovendien donderdags huis-aan-huis in GAASTERLAND, SLOTEN e.o SNEEKER NIEUWSBLAD ABONNEMENTEN. Abonnementsgeld f 5.00 per half jaar tbij vooruitbetaling i Postabonnementen f 7.00 per half jaar (bij vooruitbetaling ADVERTENTIETARIEVEN: 17 cent per mm, ingezonken mededelingen dubbe. tarief Bij kontralct lagere mm-prijs Sneek heeft haar portie verkeersdruk te in het afgelopen weekeinde goed kunnen verwerken. Vrijdag was het wel „vrij druk”, maar de piek ontstond eerst zaterdag, van 10 uur ’s morgens de heer B. W. van Griethuysen van dit mini- wat de Com- van in het De nieuwe jachthaven bij Heeg, die plaats biedt aan ruim tweehonderd bo ten, zal zaterdag 7 augustus officieel worden geopend door de heer J. van Hout te Oudemirdum, oud-burgemees- ter van Wymbritseradeel. De ingebruik- klassement. Deze wijze van uit- neming van de jachthaven zal met enig feestvertoon plaatsvinden. Vanaf half acht ’s avonds is er muziek op het terrein van de jachthaven, om kwart voor acht volgt de inscheping van enkele genodigden aan boord van de in Heeg gebouwde boeier „Boreas”. Om acht uur vaart de „Boreas” de ha ven weer binnen, waarbij saluutschoten zullen vallen. Om kwart over acht is er een optreden van de Snitser Skots- ploech, terwijl voorts de muziekkorpsen van Heeg en Gaastmeer concerteren. Om negen uur wordt deze opening be sloten met een samenkomst in het nieu we dorpshuis. geruime tijd in beslag. Siete Meeter ontving ondermeer een wisselbeker, aangeboden door de heer S. Venema, oud-Sneker, ’n surprise-pakket 'en och, wat al niet meer. Teveel eigenlijk om op te noemen. De startprijs was voor de schipper van het Eernewoudster skütsje, Jacob Zwerver. De tafel was al behoorlijk leeg gewor den, doch het toch wel belangrijkste moment moest nog komen: het uitrei ken van de kampioenswimpel. De voor- z.tter van ie Sintrale Kommisje Sküt- sjesilen, de heer Alex Brinksma bracht eerst nog ’n aantal personen en instan ties dank, zoals de mannen van de i □- litie, Provinciale Waterstaat, de jury (uitgerust met door de B.B. beschik baar gestelde walky-talkies). SAMEN IN DE KRANS En daar was ie dan, de zo fel begeer de en zwaar bevochten wimpel. Behal ve die was er - natuurlijk - voor Bo dewijk Meeter ondermeer de wisselbe- den. Op dinsdag, woensdag en donder dag zijn er de traditionele Holland- Friesland wedstrijden in de Regenboog- klasse. De groepen en teams zijn ge formeerd alsvolgt: Groepswedstrijden 16 m2-klasse: Groningen: R. L. Mulder Groningen, R. Hazekamp Groningen, H. Visser Eelde, B. Langedijk Groningen, R. Wildeman Appingadam; Holland: J. Visser ’s Gravenland, F. Paulsen Loosdrecht, H. J. P, Knaake Hoek van Holland, M. A, Witte Nieuwkoop, J. van Rietscho ten Ridderkerk; Overijssel: G. Visser Wanneperveen, Z. de Leeuw Genemui- den, J. H. F. Resink Almelo, P. J. Bergsna Zwolle, R. Siebrand Kampen; Friesland: Th. de Haan Sneek, T. Vis ser Leeuwarden, R. de Jong Wolvega, H. Olde Agterhuis Heerenveen, W. B. Kort Gorredijk. Teamwedsrijd Holland-Friesland Re- genboogklasse Holland H. C. de Goede ren Waddinxveen, J. Metzelaar Wou- brugge, G. D. Beek Wassenaar, R. P. J. M. van Asten Helmond, P. Booy Koog aan de Zaan, Friesland H. de Vries, J. de Wilde, J. Alberda allen te Sneek, L. Hof Heerenveen, U. Jager Lemmer. Bij een frontale botsing van twee per sonenauto’s op de brug tussen Wolsum en Blauwhuis zijn donderdagmorgen om tien uur drie personen uit het ge zin Hoekstra, Greonterp gewond ge raakt. De auto’s werden zwaar bescha digd. De aanrijding ontstond, toen de be stuurder van de VW 1200, de 48-jarige J. Hoekstra komende uit de richting Bolsward op de brug geen vrije door gang kreeg van de van de andere kant naderende H.Y. (36) uit Oudega (W). De heer Hoekstra en z’n zoon Dick zijn voor behandeling van verwondingen aan gezicht en armen naar ’t ziekenhuis in Sneek vervoerd. Mevrouw Hoekstra liep een zware hersenschudding op, en is per ambulande vervoerd naar het Sint Antoniusziekenhuis. de wedstrijden voor deze harde, ruige werkers door kasteleins georganiseerd werden. „Het zijn slechts enkele frag menten uit dit bizonder fraai uitgewerk te en rijkelijk geïllustreerde boek waar in vrijwel alle van de huidige veertien mannen aan het helmhout een verhaal afsteken aan deze redacteur. terwijl Lodewijk de voorzitter van de commissie Sneek, de heer D. van der Werf iets wilde, vertellen, klonk het Fryske Folksliet op. Weldra werden ook de nummers twee en drie in het „algemeen klassement”, Jan van Akker en Sietse Hobma uitgenodigd het hout werk te bestijgen. De drie hoofdperso nen, althans schippers van de drie meest imponerende tjalken, Lodewijk, Jan en Sietse schaarden zich ten slotte zij aan zij in de kampioenskrans, wel ke door de al eerder genoemde heer Van der Werf de kampioen-schipper, die hiermee z’n titel van 1970 prolon geerde, was omgehangen. Maatschappij) te Amsterdam, die hier voor een computer gaat opstellen in het recreatiegebouw op het starteiland in het Sneekermeer. Het computersy steem is onder andere voorzien van magneetschijfgeheugens, waarop de ge gevens van de deelnemers zijn vastge legd. De computer onthoudt naam, adres en woonplaats van de stuurman, het zeilnummer, de naam van het jacht, de behaalde plaatsen en de toe gekende punten. Bij de verwerking van de uitslagen wordt per klasse door de cumputer een start- en finishlijst ge maakt, waarop de deelnemers staan vermeld. Nadat de gegevens hierop vermeld staan, gaat de finishlijst naar het computercentrum, waar het dag- klassement wordt opgemaakt, terwijl tevens de behaalde punten worden toe gekend en het algemeen klassement wordt samengesteld. Op dit overzicht wordt, naast het dag- en algemeen klas sement ondermeer aangegeven hoeveel achterstand in punten de deelnemers hebben op de nummer één in het alge meen 1— slagenverwerking zal vooral de wed- strijdzeiler aanspreken, want hij wil na afloop van de wedstrijd graag zo snel mogelijk de resultaten zien. Door het gebruik van de computer zal men snel de uitslagen krijgen. Wanneer het fi- nishlijstje b:j het computercentrum komt, heeft men binnen vijf minuten de volledige uitslag. Iedere wedstrijdzei- ler of belangstellende kan bij de com puter zo’n papiertje krijgen. Volgens de mensen van de IBM is de Sneekweek zeer geschikt voor het inschakelen van een computer: veel deelnemers en meerdaagse wedstrijden. De al jaren in Friesland werkzame in de Friese hoofdstad wonende journalist van Het Vrije Volk spreekt in ’t voor woord over een aantal sportieve evene menten in Friesland, waarbij het sküt- sjesilen een geheel eigen plaats inneemt. Bakker: „De skütsjes hebben hun tijd overleefd; zij worden allang niet meer gebruikt voor het doel waarvoor zij destijds zijn gebouwd namelijk het varen met modder en mest. Maar de wedstrijden tussen deze stoere vracht vaarders uit een voltooid verleden zijn gebleven. En het skütsjesilen is nog al tijd ’n springlevende zaak in Friesland”. Hoe het skütsjefestijn zich in de ge- ginjaren voltrok beschrijft Hans Bak ker in één der eerste hoofdstukken. „Er wordt voor waar verteld, dat de beurt-, vracht- en veerschippers, die met hun bonkige skütsjes tegen elkaar om het hardst zeilden, jachtgeweren aan boord hadden, waarmee zij nog op elkaar schoten ook, al was het maar om de zeilen van de concurrenten te doorzeven. Vast staat in ieder geval wel, dat er aan boord stevig gedron ken werd. Het was de gewoonte, dat men tenminste na elke zeilroute alvast een borrel op de goede afloop nam. Immers, in haar advies zegt deze commissie, dat het vooral de Sintrale Kommisje Skütsjesilen geweest is, die haar invloed heeft doen gelden bij bij voorbeeld het behoud van de tradities. Het resultaat hiervan is dit jaar dui delijk merkbaar. „In ons laatste rap port suggereerden wij een nader over leg tussen de S.K.S. en onze commis sie om te bereiken, dat ook van die kant meer aandacht aan de originali teit van de schepen besteed zou wor den”. De commissie is van mening, dat de S.K.S. verder grote invloed heeft uitgeoefend „bij het beteugelen van de uitwassen, welke steeds meer dreigden te ontstaan in het jaarlijks festijn van deze volkssport”. Als voor waarde aan de prijs had de commissie verbonden, dat de geldprijs niet ten ei gen bate aangewend zou worden, maar verdeeld onder de eigenaren van die Aan het eind van de bijeenkomst in de stadhuistuin kreeg de kampioenschipper Lodewijk Meeter de krans omgehangen. Toen ook de nummers twee en drie in de eindrangschikking, Jan van Akker (links) en Sietse Hobma van ‘t Lemster skütsje het platform betraden kon het niet anders, of het trio moest gezamen lijk in de krans. En of ze bewonderd werden door het publiek, dat hartstoch- 12 (13), Pampusklasse 29 telijk en vol bewondering de „helden" - j toejuichte. ker, waarmee hij op het bekende plat form plaats nam. En aanstonds, nog en zou slechts daarom reeds als een belangrijk stuk documentatie voor me nigeen kunnen betekenen. Door ook de vrij uitgebreide beschrijving der ont wikkeling van dit jaarlijks terugkeren de gebeuren durven we te stellen, dat „Bonkige skütsjes - Bondige schippers” haast onmisbaar is te noemen voor hen, hetzij schipper, bemanningslid of toeschouwer, die geïnteresseerd is in èn het skütsjesilen in het algemeen én de gedachten welke de schippers en andere grootheden omringen. Wat dit laatste betreft zijn er legio voorbeelden te vinden. Hans Bakker, hij vertaalde het oorspronkelijk door Hylke Speerstra geschreven „Heü om Seil” en van zijn hand verscheen voorts onder meer een documentaire over de Friese meren, laat de in 1911 gebo ren Cor Salverda zoal zeggen: „Als je met elkaar om de tafel zit is het alle maal één en dan krijg je de sterke verhalen. Maar als je elkaar tijdens de wedstrijden in het vaarwater zit, lijkt het soms moord en doodslag”. En ten slotte Klaas van der Meulen over z’n vertrek bij Sneek: „Ik had moeten blijven, maar ja - in 1958 kocht de Zuidwesthoekcommissie het Salverda- skütsje terug. Daar had ik zo lang op gevaren en het trok me zo verschrikke lijk aan, dat ik daar schipper op werd. We hebben er met de Snekers ’n hele avond over gepraat bij Piso. Het spijt ot me nu nog, dat ik toen bij ze wtegge- Ifioe kon het ook anders in de tijd, dat |gaan ben”. 2 -1 het doel'van de jaarprijs het beste begre pen te hebben. Dat men het advies, als bovenomschre ven bij het departement niet heeft aan vaard vindt z’n grond in het feit, dat zulks in strijd zou zijn met he* betref fende reglement. Waarom dan wel de prijs voor d Stichting Heerenveen? Wel, het werk van deze stichting om de tjalk zoveel mogelijk in haar oor spronkelijke staat terug te brengen, commissie schrijft hierover: De klem van het schip is teruggebracht m de originele staat: bruin, al mor* wel ge zegd worden, dat de tint nu niet zo fraai is, maar dat kan het volgend jaar gemakkelijk verholpen worden. In de roef evenwel zijn nog zoveel origi nele fragmenten aanwezig, dat restau ratie daarvan zeker verantwoord is. Dergelijke wijzigingen doen aan de snelheid van het skütsje geen afbreuk. De voorzitter van de commissie Sneek, de heer Dick van der Werf brengt, hier hulde en dank aan het adres van me vrouw Van Akker, en laat dit vergezeld gaan met een fraai bos bloemen. Op de achtergrond links Jan van Akker en kampioen Lodewijk Meeter, die het. zichtbaar duidelijk eens zijn met deze geste van de commissie Sneek. (Foto Studio Ger Dijs) „Ik kan met alle winden wel zeilen, maar een wedstrijd is anders. En het Sneker skütsje heeft één nadeel: het is zo wispelturig als een kind”. Hier mee eindigt het verhaal, dat Jan van Akker, schipper op de dit jaar zo suc cesvolle Sneker Pan, vertelde aan de in 1923 te Maassluis geboren journalist Hans Bakker. Deze heeft vele jaren het skütsjesilen met hart en ziel gevolgd, wat hem geïnspireerd heeft tot „Bon kige skütsjes - Bondige schippers” (ondertiteling: geschiedenis van het skütsjesilen in Friesland). In dit werk, alle na-oorlogse skütsjeontmoetmgen winkelprijs 10,90, laat Bakker de schippers vaak zelf aan het woord; verder komt hierin de hele geschiede nis van het skütsjesilen goed aan z’n trekken. De twee meest bejubelde en met geschenken overladen schippers waren vrij dagavond bij de prijsuitreiking in de tuin van en achter het stadhuis zonder meer de gebroeders Lodewijk en Siete Meeter. De schipper op het Huizumer skütsje vanwege uitraard het prolongeren van het kampioenschap en broer Siete door het behalen van de zege op het Sneekermeer. Tijdens deze opnieuw uiterst gezellige en druk bezochte meeting ging de staatsprijs van het ministe rie van Cultuur, recreatie en maatschappelijk werk, bestaande uit een pla quette en 1000,— bedoeld als aanmoediging om de schepen zoveel mogelijk in de originele staat te bewaren of terug te brengen naar de Stichting Hee renveen. De voorzitter hiervan, de heer Alex Brinksma mocht deze in ont vangst nemen uit handen van i-- sterie. De trofee en de duizend gulden belandden in afwijking van missie toekenning medaille en geldprijs, geformeerd door de heren H G. Slooten, A. de Groot en P. Eyzinga minister Engels had geadviseerd 1.. Friese Haagje. Wat de deelname betreft, de grootste winst is geboekt in de kleine klassen. De Schakelklasse is met 128 deelne mers de grootste klasse. De 470-klasse maakte van 12 naar 27 een mooie sprong. In de Vaurienklasse zijn er 34 meer- dan vorig jaar, in de Sternklas- se 27 meer. Dit is misschien een gevolg van het feit dat de Sternklasse van 31 juli tot en met 4 augustus wedstrijden zeilt op het Sneekermeer met als inzet de nationale titel. Slechts in enkele klassen zijn er minder deelnemers: 22 m2-klasse 1, 16 m2-klasse 7, Span- kerklasse 3. De Soloklasse is niet vertegenwoordigd maar dat komt waarschijnlijk omdat deze klasse een evenement houdt met als inzet het na tionaal kampioenschap. Voor de Olym- piajollen kwamen evenmin inschrijvin gen binnen. De gespecificeerde deelna me is alsvolgt: Regenboogklasse 19 (18), 30 m2-klasse 10 (8), 22 m2-klasse "7 (25), Val kenklasse 66 (56), Randmeerklasse 12 (8), Topklasse 16 (15), 16 m2 klasse 97 (104), Vrijheidsklasse 69 (65), Finn- jollen klasse 37 (33), Schakelklasse 128 (117), Spankerklasse 39 (42), Flying Juniorklasse 53 (37), O.K. Jollen 50 (46), Sternklasse 75 (48), Vaurienklas se 88 (54), Flitsklasse 48 (38), 12- voetsjollen 20 (15), Boeiers en Friese jachten 6 (5), tjotters 15 (15), 470- klasse 27 (12), Clipperklasse 9 (7). To taal 925 tegen 781 in 1970. Op zondag en maandag worden groepswedstrijden tussen Groningen, Holland, Friesland en Overijssel in de 16 m2-klasse gehou- De uitslagenverwerking van deze Sneekweek zal worden verzorgd door IBM (Internationale ^Bedrijfsmachines jjajf 5 >s middags, toen er in de x- J u Waterpoortstad sprake was „van een overstelpende drukte”. Filevorming deed zich wel voor, maar hoofdzake lijk, dan, wanneer de bruggen omhoog moesten. Er deden zich niet langere wachttijden dan 10 minuten, een kwar tier voor. De grootste drukte viel te constateren op de rijksweg 43, waarop van beide kanten een grote toevoer van auto’s was. Kettingbotsingen of op stoppingen hebben niet plaatsgehad. De Sneker gemeentepolitie bediende het verkeer bij de grootste drukte meestal met de hand. UITGEVERS: Drukkerij H. Doevendans n.v ADMINISTRATIE: Singel 17, Sneek, Postbus 11. Telefoon 05150-4233, 5169 Kantooruren: maandag t.e.m vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uui Na kantooruren telefoon 4234 4235, 2247 Gironummer 932730 REDAKT1E: Singel 17. Postbus 11. Telefoon 05150-4233 b.g.g 3T79 L. Jellema, redakteur De ook nu ongeveei anderhalf uur du rende bijeenkomst in de tuin was be gonnen met een woord van welkom aan onder meer de commissaris der koningin in Friesland, mr. H. Rijpstra, de gedeputeerden Eringa, Van der Mark en Hilarides, oud-burgemeester Rasterhoff en uiteraard de schippers en oud-schippers. Loco-burgemeester W. Baarda, merkte vervolgens op, dat twee aspecten het skütsjesilen dit jaar gekenmerkt hebben: het „schone” wa ter (door de bebakening met gele boei en! en het invoeren van de wimpels, die naar hij zei alle - 2600 - verkocht zijn Hij roemde wat dit laatste be treft in het bizonder mevrouw Boom- sma, die er in geslaagd was, met min der dan 71 exemplaren van de hand Nadatndan de heer Baarda even nader was ingegaan op het wedstrijdverloop op het Sneekermeer, maakte hij ei ge wag van, dat voor de wedstrijden de vletjes volgend jaar - op de_rust dage - 2 wisselbekers, in de A- en B-klas door het Sneker gemeentebestuur be schikbaar gesteld worden. De Pr«sult- reiking (dagprijzen) nam vervolgen De Sneekweek 1971 zal dit jaar maar liefst 925 deelnemers tellen. Dat bete kent een vermeerdering van 144 jach ten ten opzichte van vorig jaar, toen er 781 deelnemers waren. Ook het re cordjaar 1969, toen zich 845 deelne mers aanmeldden, is dus geen record jaar meer. Een nieuwtje is dat van de komende Sneekweek de computer de resultaten zal verwerken. Dit is een primeur, want voor het eerst bij zeil wedstrijden in Nederland zal de compu ter de resultaten verwerken. Zoals be kend wordt de Sneekweek dit jaar ge houden van 7 tot en met 12 augustus, W f h:. z-ï

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1