Confessionele partijen wassen neus
snekerWoerier
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
en
Officieel Orgaan van
IJLST
G. W. Kéja in Politiek Trefpunt:
Wie wordt op
5 december 5 jaar?
Zondagavondzang
„Uit de Marktstraat"
I
ma
aandacht zal worden besteed
93
99
Opbrengst kollekte
In dit nummer is als
bijlage opgenomen
W SNEEKER NIEUWSBLAD
(voorlichtingsorgaan
van de gemeente
Sneek).
Talrijke suggesties, waaraan
Hei Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uiigave van NIEUWE SNEEKER COURANT,
COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD en de J
Opbrengst 'kollekte V.H.V.
1
PARKEERPLAATSEN
EENRICHTINGVERKEER
totaal drie, in
en
van
de
WAAROM VVD-ER
(Foto Studio Ger Digs)
En
MM
Uitstekende hearing over ontwerp
structuurplan Sneker stadskern
DONDERDAG 28 OTKOBER 1971
126e JAARGANG No. 86
Verschijnt:
maandags en donderdags
„Waarom ik VVD-er ben” zou goed als thema voor de inleiding van de heer
G. W. Kéja hebben kunnen dienen, afgelopen maandagavond in het Politiek
Trefpunt dat nu niet meer in de Lichtboei maar in het Singeltsje wordt ge
houden. Veel publieke belangstelling was er niet. De meeste gezichten waren
uit de Sneker politiek bekend; de begeleidingscommissie noemde het aantal
aanwezigen voor een eerste avond redelijk. Het is in ieder geval een feit dat
het Singeltsje zich beter voor dit soort evenementen leent, dan de Lichtboei.
Het is er wat intiemer en de afstand tussen spreker en toehoorders, in figuur
lijke zin, is kleiner.
Confessionele partijen, aldus de heer
Kéja, zijn in wezen een wassen neus.
De eerste avond van het Politiek Tref
punt. Spreker de heer G. W. Kéja, onder
de belangstellenden, hij beantwoordt net
zijn vraag, raadslid A. Gerrits (rechts).
EOTOREDAKTIE:
Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19
Telefoon 05150-3596.
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
ABONNEMENTEN
Abonnementsgeld f 5,per
half jaar (bij vooruitbetaling
Postabonnementen f 7,— per
half jaar (bij vooruitbetaling
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans n.v.
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis In
GA ASTERLAND, SLOTEN e.o
SNEEKER NIEUWSBLAD
ono.»... v» o J..U.UR urn. wniHffifuim uur sa&sssx:
i. - Min»™ IIIUM. w» «om »«r> UJXïfj<(VWI!U)<
MEER AUTO’S
Ir. Rodenburg lichtte de verkeerstech
nische kant van het ontwerp-structuur-
plan toe. Er komen steeds meer men
sen, die met en in een auto aan het
verkeer zullen deelnemen. Per duizend
inwoners zijn er nu tweehonderd die
een auto hebben, in het jaar 2000 zul-
-fcVDOR 8NSKK KN OM8TKMBN
Zondag a.s. (om 8 uur) wordt in de
Chr. Geref. Kerk te Sneek (Juliana-
park 18) weer een zondagavondzang-
dienst gehouden. Medewerking wordt
verleend door het zangkoor „de Lof-
stem” o.l.v. de heer P. van Netten.
De samenzang zal worden begeleid door
orgel en trompet. Organist is de heer
P. Hoekstra, trompetist de heer G. de
Boer.
Het programma staat in het teken van
Hervormingsdag. Ds. J. Dol zal een
korte meditatie houden over het onder
werp: „Lutherherdenking in 1971?”
Een ieder die kan zingen, wordt van
harte uitgenodigd deze avond bij te
wonen.
Sinterklaas arriveert zaterdag 13 no
vember in Sneek, waar hij door het ge
meentebestuur van Sneek zal worden
ontvangen. Nu wil Sinterklaas op die
dag graag die jongens en meisjes be
groeten, die op 5 december vijf jaar wor
den. Dus die tegelijk met hem jarig zijn.
Set is wel nodig dat even wordt opgege
ven aan Sinterklaas wie tegelijk met
hem jarig zijn. De naam, het adres en
de woonplaats uiterlijk 11 november op
geven aan Sint Nicolaas, Postbus 11 te
Sneek.
HISTORISCH KARAKTER
De heer Dorhout zei ook dat de ver-
keersstroken, de ringweg vlak om de
kern van Sneek, zo dicht mogelijk bij
de binnenstad liggen en, juist daarom,
omdat de mens van nature erg lui is.
Het uitgangspunt van dit ontwerp-
structuurplan is wel dat de binnenstad
een apart en historisch karakter heeft
tot een oppervlakte van ongeveer 700
bij 700 meter en die binnenstad moet
zo goed mogelijk bewaard blijven,
waarbij de functie niet mag worden
vergeten. Men moet de straten en de
winkels, die in de binnenstad horen,
horen, bewaren en behouden. Overigens
moet men dit plan zien als een eerste
schets, waaraan en waarin nog veel
veranderd en eventueel verbeterd kan
worden, zo zei de heer Dorhout.
De kollekte voor het Prinses Beatrix-
fonds heeft in Nijezijl 67,opge
bracht, in Oosthem 80,50 en in Ab-
bega 92,50.
VOOR INDIVIDU
Tijdens deze hearing werd ook de
vraag gesteld, waarom de Vereniging
van Sneker Zakenlieden niets van zich
liet horen. De heer Middelhof, tweede
secretaris van deze Vereniging, haak
te hierop in, door te zeggen dat deze
hearing er in de eerste plaats was
voor het individu en niet voor „licha
men”. Overigens vertelde hij ook dat
er tussen het bestuur van de Vereni
ging van Sneker Zakenlieden en het ge
meentebestuur al verschillende malen
besprekingen geweest zijn over dit
ontwerp-structuurplan, hetgeen de bur
gemeester nog eens bevestigde. Zo is
er ook een gesprek geweest over de
eventuele sluiting voor het verkeer
van enkele straten in de binnenstad,
het fietsenparkeerprobleem en de door
vaart van de Houkesloot door de
grachten naar de Geeuw, die bewaard
moet blijven.
van confessionele partijen een wassen
neus en de beloning naar prestatie.
De discussie liep wat dood tot er een
viertal jongemannen binnenkwamen,
die en toevallig het politiek trefpunt
bezochten en toevallig uit Amsterdam
kwamen. Het verlevendigde de discus
sie enigszins al kwamen de specifiek
Amsterdamse problemen aan de orde.
Alleen de heer J. Miedema wist nog
een interessante vraag te stellen. Hij
begon over het subsidiebeleid op het
gebied van de wetenschappelijke bu
reaus van de partijen. De heer Kéja
was het met de vraagsteller eens dat
dit niet moest gebeuren, omdat het een
verkapte financiering van de partijen
is. De WD bedruipt zichzelf en heeft
helaas op dit punt tijdens de onderhan-
delingen over het regeerakkoord, bak
zeil moeten halen.
ADVERTENTIETARIEVEN
17 cent per mm, ingezonden
mededelingen dubbel tarief
Bij kontrakt lagere mm-prys
Burgemeester B. van Haersma Buma
had de leiding, stedebouwkundige R.
H. Dorhout en verkeersdeskundige ir.
R. H. J. Rodenburg hielden inleidingen
en waar nodig vulde de directeur van
gemeentewerken, de heer G. J. de
Boer één en ander aan. De voorzitter
zei in zijn opening dat hij blij was dat
men zoveel belangstelling betoonde.
„Met dit structuurplan hebben we al
lemaal te maken en wij als gemeente
bestuur vinden het nodig dat dit plan
in zo ruim mogelijke kring aandacht
krijgt. Dit plan is in „Uit de Markt
straat” van 10 juni 1971 uitvoerig uit
eengezet en als bijlage van het Snee-
ker Nieuwsblad huis-aan-huis ver
spreid. Er is over dit plan veel corre
spondentie met allerlei verenigingen
en instanties geweest, er is een kleine
tentoonstelling in de hal van het stad
huis geweest, terwijl iedereen in de
gelegenheid is geweest ideeën in te
leveren”, aldus de burgemeester, die
daarna het woord verleende aan de
stedebouwkundige, de heer Dorhout,
die in het kort iets vertelde over de
plannen die nog in een ontwerp-sta-
dium verkeren. De heer Dorhout had
het over het doorgaan van het ver
keer door Sneek, dat moeilijk is, dat
Sneek groeit en nog verder zal groei
en, dat er allerlei functies met het
verkeer méé gaan, over het bereik
baar houden, in de toekomst, van de
binnenstad voor de auto en de functie
van Sneek als verzorgingsgebied voor
een grote regio. „Er zijn weinig steden
die een dergelijke verzorgingsfunctie
als Sneek hebben. Met Hoorn staat
Sneek bovenaan op de lijst”, aldus de
heer Dorhout.
Het was een fijne hearing, die dinsdagavond in de aula van de R. J. Sipkensschool gehouden werd. Niet alleen fijn
door de enorme belangstelling, de zaal was tot de laatste plaats bezet, maar ook door de inleidingen van stede
bouwkundige en verkeersdeskundige, de aard van de vragen en de ter zake kundige beantwoording. Het ging bij deze
hearing dan ook wel om een belangrijk onderwerp, namelijk om het ontwerp-structuurplan voor de stadskern van
Sneek. Het was dan ook niet verwonderlijk dat er heel veel zakenlieden (middenstanders-winkeliers, zo men wil)
aanwezig waren. Daarnaast ook het voltallig college van burgemeester en wethouders, secretaris Koster en veel
raadsleden. Een hearing die tot dusver, dachten wij zo, de meeste toeschouwers naar de R. J. Sipkensschool heeft
getrokken.
ADMINISTRATIE:
Singel 17, Sneek, Postbus 11,
Telefoon 05150-4233, 5169.
Kantooruren: maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 4234
4235, 2247. Gironr. 932730
Bank: Raiffeisen- en Amro-
bank.
Nico Silvius was van mening dat de
Franekervaart en de Zwette nu grach
ten zijn, die straks volgegroeid zullen
zijn en waar de Prov. Waterstaat niets
meer aan het onderhoud zal doen. In
dit verband was hij er op tegen dat
de Singel weer als gracht „opengebro
ken” zal worden, iets waarop de heer
Van der Molen had gedoeld. Dan wor
den het allemaal „open riolen” met
stinkend water, aldus de heer Silvius,
die naderhand van de heer De Boer,
directeur van gemeentewerken, de ge
ruststellende mededeling kreeg, dat
het met die open riolen wel wat mee
zal vallen. Volgens de heer De Boer
wordt hard gewerkt aan de rioolwa
terzuiveringsinstallatie in Sneek, maar
die kan pas goed werken, indien ook
een centraal rioleringsstelsel aanwezig
is. En ook daaraan wordt met de
grootste spoed gewerkt.
Heeg 434,95;
243,50; Nijezijl
268,Oosthem
De heer W. Laansma introduceerde
de heer Kéja bij de aanwezigen. De
heer Keja is lid van de Amsterdam
se gemeenteraad voor de WD welke
partij hij sinds kort ook vertegenwoor
digt in de Tweede Kamer.
Bezuidenhouts kwartier
zal worden. Dan
van de oude
De heer Jansen (van kapsalon Jansen)
vroeg waarom morgen in het hartje
van Sneek niet kan worden begonnen
met het instellen van éénrichtingver-
keer en met name de smalle Peper
straat af te sluiten voor „jakkeraars”.
De voorzitter deelde in antwoord hier
op mede, dat deze kwestie ook reeds
is besproken met de Vereniging van
Sneker Zakenlieden. Hij zegde toe dat
dit probleem op korte termijn bespro
ken zal worden. De heer J. Stelling-
werff pleitte voor meer aandacht voor
het waterverkeer en de watersport,
parkeergelegenheid voor boten, voor
autobuslijnen, aparte bustrajecten
het „parkeerprobleem” voor fietsen en
bromfietsen in de binnenstad. Hij zou,
naar hij zei, een voorstander zijn van
centrale fietsenstallingen. Verkeersdes
kundige Rozenburg kon de heer Stel
lingwerf! gerust stellen wat het open
baar vervoer betreft. „Daar is aan ge
dacht”, zei hij, en wat die fietsenstal
lingen betreft, dat is een suggestie,
waaraan wij de grootste aandacht zul
len besteden. „Een suggestie, waar ik
wel voor voel”, aldus de heer Roden
burg.
Op een desbetreffende vraag van de
heer Jansen, zei de heer Rodenburg
dat in het plan gedacht is aan onge
veer 4000 parkeerplaatsen. Gerekend
dat een parkeerplaats 25 vierkante me
ter in beslag neemt, dan is er par
keerruimte genoeg indien 50.000 ko
pers per week in Sneek komen. Er
zijn echter „verborgen” parkeerplaat
sen en hiermee doelde heer Rodenburg
op parkeeruimte in „lagen”. Daarbij
moet overigens ook rekening gehouden
worden met lang- en kortparkeerders.
De heer Dorhout haakte hierop in door
te zeggen dat 25 vierkante parkeer
ruimte ook ingericht kan worden voor
een „zitje” met een tafel en twee stoe
len en „dat in de binnenstad er toch
ook een gedeelte moet zijn waar je je
gelukkig moet kunnen voelen als voet
ganger”. De heer Dorhout vulde aan:
„de kaart van dit ontwerp-structuur
plan is een richtlijn voor de ontwikke
ling, de stad is een levend organisme
en het centrum van Sneek is een ri
goureuze zaak, waar je zo maar niet
iets in kunt afsluiten of afdoen. Dat
moet stapsgewijze gebeuren”. De heer
REDAKT1E:
Singel 17, Postbus 11.
Telefoon 05150-4233 b.g.g.
3779 L. Jellema, redakteur
len er op elke duizend inwoners 450 vlakte van 700 bij 700 meter te krap
tot 500 auto’s zijn. De zuidelijke rond- opgezet.
weg biedt volgens de heer Rodenburg
slechts een tijdelijke oplossing voor
het verkeer door Sneek. Immers de
terugval van dit verkeer zal door de
Snekers zelf al gauw weer worden
aangevuld. Toch is het zo dat we het
verkeer dat niet in het centrum hoort,
moeten weren. Zo ook het verkeer van
de ene woonwijk naar de andere. Dat
moet buiten het centrum om de weg
kunnen vinden. De benadering van het
centrum moet zo zijn dat het er zo
dicht mogelijk bij komt, zonder dat
het er zijn of door moet. Daartoe zijn
zg. „lussen”, in totaal drie, in het
plan ontworpen.
VRAGEN
Na deze korte inleidingen kwamen de
vragen los. Zo meende de heer H. de
Wolf dat de ontworpen ringweg om
de stadskern, die parallel zou lopen
met de Prins Hendrikkade een overbo
dige weg zal worden. Een weg die
miljoenen gaat kosten. Ziet u het nut
van deze weg wel in, zo vroeg hij.
Architect J. D. van der Molen was,
naar hij zei, wel content met dit plan.
Wat hem vooral aansprak was dat
met dit plan de binnenstad gaaf ge
houden wordt en dat het karakter er
van bewaard zal blijven. Overigens
stond de geplande doorbraak van Ha-
rinxmakade naar de Singel bij Garage
Loots hem minder aan. Een bezwaar
vond de heer Van der Molen tevens
dat ten aanzien van het waterverkeer
geen oplossing is aangegeven. Sneek
is een uniek centrum voor watersport,
het waterverkeer moet men niet hin
deren en hij wilde de natuur vanaf de
Waterpoort tot aan de Pölle in IJlst
in casu de Geeuw liever ongerept la
ten. Twee bruggen in dit gebied acht
te de heer Van der Molen te hinder
lijk en niet aanvaardbaar. Hij hield
ook een pleidooi om de Singel weer
uit te diepen en er weer een gracht
te maken. Bovendien wilde hij
van de Looxmagracht liever niet een
Sneker Bezuidenhouts kwartier ge
maakt zal worden. Dan liever de
„schaal” van de oude binnenstad
handhaven of eventueel vergroten. In
antwoord hierop zei de heer Dorhout
dat de argumenten van de heer Van
der Molen hem wel aanspraken, maar
„het waterverkeer op zichzelf is een
moeilijke zaak en we zullen moeten
nadenken over wat de watersport nu
wel precies voor Sneek betekent”. De
heer Van der Molen: „onderschat u
de waterrecreatie niet!” De heer Van
der Meer vroeg zich af of dit plan
voor het jaar 2000 nog wel betekenis
heeft. Volgens hem is het beter te
spreken van het jaar 1975. Hij achtte
de ontworpen ringweg om een opper-
van de A.R., niet uit overtuiging,
maar omdat de dominee ir, het Bra
bantse plaatsje tegen hem gezegd had,
dat er in het Katholieke deel van Ne
derland een sterk gereformeerd blok
moest zijn. Hij was hier echter snel
van terug gekomen. Hij citeerde een
uitspraak van professor Van Ruler,
die op een verkiezingsbijeenkomst op
de zondagavond (als het voor de A.R.
is, mag alles, aldus de heer Kéja)
eens gezegd had: „Iedereen moet ge
lijk zijn, omdat dat in de hemel ook
het geval is”. Hij vond dit van de
A.R.-er een marxistisch standpunt.
GATEN, SCHOTEN
EN AMSTERDAM
Uiteraard kwamen er vragen op zijn
betoog; hoewel, het ging wat moei
zaam. Deheer R. Tuinstra beet de
spits af. Hij informeerde bij de spre
ker hoe het mogelijk was dat het gat
van Witteveen, de partijgenoot van de
heer Kéja, tot na de verkiezingen ver
zwegen was. De heer Kéja moest hem
teleurstellen: het was niet verzwegen,
het was voor de verkiezingen al be
kend, maar men heeft er geen 'acht op
geslagen, zelfs mijnheer Den Uyl.
Aandacht werd ook besteed aan
beroemde Schoten voor de Boeg van
Biesheuvel. De heer Kéja noemde het
een flauwekul-discussie die toen ge
houden is.
De heren A. Gerrits en J. Nienhuis ver
weten de heer Kéja, en niet helemaal
ten onrechte, dat hij om de vragen
heen praatte.
Hij gaf geen concrete antwoor
den op vragen omtrent zijn uitspraak
De spreker begon met te verklaren
waarom hij de VVD als partij gekozen
had. Voor hem is dit een zeer aparte
beslissing geweest. De heer Kéja is
namelijk belijdend lid van de Christe
lijk Gereformeerde Kerk. Verder is hij
van oorsprong bankwerker in de ha
ven geweest. „Men ziet de VVD als
een partij van werkgevers, maar dat
is niet zo. Ik zelf ben geen werkgever,
maar ik ben liberaal. Men moet de
VVD ook niet zien als een partij van
kapitalisten. In onze partij zit een der
de deel onder het gemiddelde inko
men. Bij de Partij van de Arbeid ove
rigens is dit twee-derde.
Men moet afstappen van het idee dat
mensen die wat meer geld hebben geen
gewone mensen zijn. Maar om nog
even op het liberalisme terug te ko
men: het gaat uit van het individu,
terwijl het socialisme uit gaat van de
gemeenschap".
De heer Kéja verklaarde waarom hij
tegen was op het socialisme. Hij haal
de daarbij een uitspraak van de voor
malige liberale voorman Oud aan, die
eens zei dat de mens een grote egoist
is. Solidariteit is daarom niet moge
lijk. Wel in een gezin, daar kan men
nog wel een grote vorm van eensge
zindheid vinden, maar in de organisa
ties, en hij noemde als voorbeeld de
Dolle Mina’s, blijft die solidariteit tot
óf het doel bereikt is, óf als het doel
impopulair wordt. En dan spat de
groep uit elkaar.
De heer Kéja ging ook nog in op de
lonen. Hij is een voorstander van lonen
naar prestatie. Dat is ook het stand
punt van de VVD. Het liikt misschien,
aldus de spreker, dat ik me tegen so
cialisering verzet, maar dat is persé
niet waar.
Boute uitspraken deed hij ook, naar hij
later zei om de diskussie in de verde
re loop van de avond te vergemakke
lijken, over de confessionele partijen.
Hij was een paar weken lid geweest
WAARDEVOL ELEMENT
Op een desbetreffende vraag antwoord
de de heer Dorhout dat de binnenstad
van Sneek en met name het hart van
Sneek een waardevol element is, waar
je niet al te radicaal in kunt huishou
den. Daar mag je geen gaten in slaan,
want de consequenties daarvan zijn
niet te overzien. Burgemeester Van
Haersma Buma zei aan het slot van
deze uitermate geslaagde hearing dat
„vastgehouden dient te worden aan de
visie voor de toekomst, doch dat er
op korte termijn bezie., zal moeten
worden wat er alvast kan gebeuren
om meer en betere parkeerruimte te
scheppen voor auto’s, fietsen en brom
fietsen. We zuHen zeker rekening hou
den met de op deze hearing geopper
de suggesties”, aldus de voorzitter,
die deze hearing prettig en strak leid
de.
De kollekte voor de V.H.V. heeft
in Wymbritseradeel opgebracht
3484,05. Hieronder volgt de op
brengst in de verschillend- dorpen:
Abbega 80,Blauwhuis f 98,
Folsgare 91,—; Gaastmeer f 97,50;
Gauw 105,75; Goënga c.a. f 105,50;
Hommer ts—Jutrij p
80,50; Nijland
f 104,Oppen
huizenÜitwellingerga f 436,35; Ou-
dega c.a. f 208,50; Scharnegoutum
347,Tirns f 74,50; Woudsend
f 384,Wolsum f 64,50; Ysbrech-
tum 188,Offingawier 72,50.
Ijl