Confessionele partijen wassen neus snekerWoerier de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en Officieel Orgaan van IJLST G. W. Kéja in Politiek Trefpunt: Wie wordt op 5 december 5 jaar? Zondagavondzang „Uit de Marktstraat" I ma aandacht zal worden besteed 93 99 Opbrengst kollekte In dit nummer is als bijlage opgenomen W SNEEKER NIEUWSBLAD (voorlichtingsorgaan van de gemeente Sneek). Talrijke suggesties, waaraan Hei Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uiigave van NIEUWE SNEEKER COURANT, COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD en de J Opbrengst 'kollekte V.H.V. 1 PARKEERPLAATSEN EENRICHTINGVERKEER totaal drie, in en van de WAAROM VVD-ER (Foto Studio Ger Digs) En MM Uitstekende hearing over ontwerp structuurplan Sneker stadskern DONDERDAG 28 OTKOBER 1971 126e JAARGANG No. 86 Verschijnt: maandags en donderdags „Waarom ik VVD-er ben” zou goed als thema voor de inleiding van de heer G. W. Kéja hebben kunnen dienen, afgelopen maandagavond in het Politiek Trefpunt dat nu niet meer in de Lichtboei maar in het Singeltsje wordt ge houden. Veel publieke belangstelling was er niet. De meeste gezichten waren uit de Sneker politiek bekend; de begeleidingscommissie noemde het aantal aanwezigen voor een eerste avond redelijk. Het is in ieder geval een feit dat het Singeltsje zich beter voor dit soort evenementen leent, dan de Lichtboei. Het is er wat intiemer en de afstand tussen spreker en toehoorders, in figuur lijke zin, is kleiner. Confessionele partijen, aldus de heer Kéja, zijn in wezen een wassen neus. De eerste avond van het Politiek Tref punt. Spreker de heer G. W. Kéja, onder de belangstellenden, hij beantwoordt net zijn vraag, raadslid A. Gerrits (rechts). EOTOREDAKTIE: Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19 Telefoon 05150-3596. Wil Steunebrink Telefoon 05150-5323 ABONNEMENTEN Abonnementsgeld f 5,per half jaar (bij vooruitbetaling Postabonnementen f 7,— per half jaar (bij vooruitbetaling UITGEVERS: Drukkerij H. Doevendans n.v. Dit blad verschijnt bovendien donderdags huis-aan-huis In GA ASTERLAND, SLOTEN e.o SNEEKER NIEUWSBLAD ono.»... v» o J..U.UR urn. wniHffifuim uur sa&sssx: i. - Min»™ IIIUM. w» «om »«r> UJXïfj<(VWI!U)< MEER AUTO’S Ir. Rodenburg lichtte de verkeerstech nische kant van het ontwerp-structuur- plan toe. Er komen steeds meer men sen, die met en in een auto aan het verkeer zullen deelnemen. Per duizend inwoners zijn er nu tweehonderd die een auto hebben, in het jaar 2000 zul- -fcVDOR 8NSKK KN OM8TKMBN Zondag a.s. (om 8 uur) wordt in de Chr. Geref. Kerk te Sneek (Juliana- park 18) weer een zondagavondzang- dienst gehouden. Medewerking wordt verleend door het zangkoor „de Lof- stem” o.l.v. de heer P. van Netten. De samenzang zal worden begeleid door orgel en trompet. Organist is de heer P. Hoekstra, trompetist de heer G. de Boer. Het programma staat in het teken van Hervormingsdag. Ds. J. Dol zal een korte meditatie houden over het onder werp: „Lutherherdenking in 1971?” Een ieder die kan zingen, wordt van harte uitgenodigd deze avond bij te wonen. Sinterklaas arriveert zaterdag 13 no vember in Sneek, waar hij door het ge meentebestuur van Sneek zal worden ontvangen. Nu wil Sinterklaas op die dag graag die jongens en meisjes be groeten, die op 5 december vijf jaar wor den. Dus die tegelijk met hem jarig zijn. Set is wel nodig dat even wordt opgege ven aan Sinterklaas wie tegelijk met hem jarig zijn. De naam, het adres en de woonplaats uiterlijk 11 november op geven aan Sint Nicolaas, Postbus 11 te Sneek. HISTORISCH KARAKTER De heer Dorhout zei ook dat de ver- keersstroken, de ringweg vlak om de kern van Sneek, zo dicht mogelijk bij de binnenstad liggen en, juist daarom, omdat de mens van nature erg lui is. Het uitgangspunt van dit ontwerp- structuurplan is wel dat de binnenstad een apart en historisch karakter heeft tot een oppervlakte van ongeveer 700 bij 700 meter en die binnenstad moet zo goed mogelijk bewaard blijven, waarbij de functie niet mag worden vergeten. Men moet de straten en de winkels, die in de binnenstad horen, horen, bewaren en behouden. Overigens moet men dit plan zien als een eerste schets, waaraan en waarin nog veel veranderd en eventueel verbeterd kan worden, zo zei de heer Dorhout. De kollekte voor het Prinses Beatrix- fonds heeft in Nijezijl 67,opge bracht, in Oosthem 80,50 en in Ab- bega 92,50. VOOR INDIVIDU Tijdens deze hearing werd ook de vraag gesteld, waarom de Vereniging van Sneker Zakenlieden niets van zich liet horen. De heer Middelhof, tweede secretaris van deze Vereniging, haak te hierop in, door te zeggen dat deze hearing er in de eerste plaats was voor het individu en niet voor „licha men”. Overigens vertelde hij ook dat er tussen het bestuur van de Vereni ging van Sneker Zakenlieden en het ge meentebestuur al verschillende malen besprekingen geweest zijn over dit ontwerp-structuurplan, hetgeen de bur gemeester nog eens bevestigde. Zo is er ook een gesprek geweest over de eventuele sluiting voor het verkeer van enkele straten in de binnenstad, het fietsenparkeerprobleem en de door vaart van de Houkesloot door de grachten naar de Geeuw, die bewaard moet blijven. van confessionele partijen een wassen neus en de beloning naar prestatie. De discussie liep wat dood tot er een viertal jongemannen binnenkwamen, die en toevallig het politiek trefpunt bezochten en toevallig uit Amsterdam kwamen. Het verlevendigde de discus sie enigszins al kwamen de specifiek Amsterdamse problemen aan de orde. Alleen de heer J. Miedema wist nog een interessante vraag te stellen. Hij begon over het subsidiebeleid op het gebied van de wetenschappelijke bu reaus van de partijen. De heer Kéja was het met de vraagsteller eens dat dit niet moest gebeuren, omdat het een verkapte financiering van de partijen is. De WD bedruipt zichzelf en heeft helaas op dit punt tijdens de onderhan- delingen over het regeerakkoord, bak zeil moeten halen. ADVERTENTIETARIEVEN 17 cent per mm, ingezonden mededelingen dubbel tarief Bij kontrakt lagere mm-prys Burgemeester B. van Haersma Buma had de leiding, stedebouwkundige R. H. Dorhout en verkeersdeskundige ir. R. H. J. Rodenburg hielden inleidingen en waar nodig vulde de directeur van gemeentewerken, de heer G. J. de Boer één en ander aan. De voorzitter zei in zijn opening dat hij blij was dat men zoveel belangstelling betoonde. „Met dit structuurplan hebben we al lemaal te maken en wij als gemeente bestuur vinden het nodig dat dit plan in zo ruim mogelijke kring aandacht krijgt. Dit plan is in „Uit de Markt straat” van 10 juni 1971 uitvoerig uit eengezet en als bijlage van het Snee- ker Nieuwsblad huis-aan-huis ver spreid. Er is over dit plan veel corre spondentie met allerlei verenigingen en instanties geweest, er is een kleine tentoonstelling in de hal van het stad huis geweest, terwijl iedereen in de gelegenheid is geweest ideeën in te leveren”, aldus de burgemeester, die daarna het woord verleende aan de stedebouwkundige, de heer Dorhout, die in het kort iets vertelde over de plannen die nog in een ontwerp-sta- dium verkeren. De heer Dorhout had het over het doorgaan van het ver keer door Sneek, dat moeilijk is, dat Sneek groeit en nog verder zal groei en, dat er allerlei functies met het verkeer méé gaan, over het bereik baar houden, in de toekomst, van de binnenstad voor de auto en de functie van Sneek als verzorgingsgebied voor een grote regio. „Er zijn weinig steden die een dergelijke verzorgingsfunctie als Sneek hebben. Met Hoorn staat Sneek bovenaan op de lijst”, aldus de heer Dorhout. Het was een fijne hearing, die dinsdagavond in de aula van de R. J. Sipkensschool gehouden werd. Niet alleen fijn door de enorme belangstelling, de zaal was tot de laatste plaats bezet, maar ook door de inleidingen van stede bouwkundige en verkeersdeskundige, de aard van de vragen en de ter zake kundige beantwoording. Het ging bij deze hearing dan ook wel om een belangrijk onderwerp, namelijk om het ontwerp-structuurplan voor de stadskern van Sneek. Het was dan ook niet verwonderlijk dat er heel veel zakenlieden (middenstanders-winkeliers, zo men wil) aanwezig waren. Daarnaast ook het voltallig college van burgemeester en wethouders, secretaris Koster en veel raadsleden. Een hearing die tot dusver, dachten wij zo, de meeste toeschouwers naar de R. J. Sipkensschool heeft getrokken. ADMINISTRATIE: Singel 17, Sneek, Postbus 11, Telefoon 05150-4233, 5169. Kantooruren: maandag t.e.m. vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur Na kantooruren telefoon 4234 4235, 2247. Gironr. 932730 Bank: Raiffeisen- en Amro- bank. Nico Silvius was van mening dat de Franekervaart en de Zwette nu grach ten zijn, die straks volgegroeid zullen zijn en waar de Prov. Waterstaat niets meer aan het onderhoud zal doen. In dit verband was hij er op tegen dat de Singel weer als gracht „opengebro ken” zal worden, iets waarop de heer Van der Molen had gedoeld. Dan wor den het allemaal „open riolen” met stinkend water, aldus de heer Silvius, die naderhand van de heer De Boer, directeur van gemeentewerken, de ge ruststellende mededeling kreeg, dat het met die open riolen wel wat mee zal vallen. Volgens de heer De Boer wordt hard gewerkt aan de rioolwa terzuiveringsinstallatie in Sneek, maar die kan pas goed werken, indien ook een centraal rioleringsstelsel aanwezig is. En ook daaraan wordt met de grootste spoed gewerkt. Heeg 434,95; 243,50; Nijezijl 268,Oosthem De heer W. Laansma introduceerde de heer Kéja bij de aanwezigen. De heer Keja is lid van de Amsterdam se gemeenteraad voor de WD welke partij hij sinds kort ook vertegenwoor digt in de Tweede Kamer. Bezuidenhouts kwartier zal worden. Dan van de oude De heer Jansen (van kapsalon Jansen) vroeg waarom morgen in het hartje van Sneek niet kan worden begonnen met het instellen van éénrichtingver- keer en met name de smalle Peper straat af te sluiten voor „jakkeraars”. De voorzitter deelde in antwoord hier op mede, dat deze kwestie ook reeds is besproken met de Vereniging van Sneker Zakenlieden. Hij zegde toe dat dit probleem op korte termijn bespro ken zal worden. De heer J. Stelling- werff pleitte voor meer aandacht voor het waterverkeer en de watersport, parkeergelegenheid voor boten, voor autobuslijnen, aparte bustrajecten het „parkeerprobleem” voor fietsen en bromfietsen in de binnenstad. Hij zou, naar hij zei, een voorstander zijn van centrale fietsenstallingen. Verkeersdes kundige Rozenburg kon de heer Stel lingwerf! gerust stellen wat het open baar vervoer betreft. „Daar is aan ge dacht”, zei hij, en wat die fietsenstal lingen betreft, dat is een suggestie, waaraan wij de grootste aandacht zul len besteden. „Een suggestie, waar ik wel voor voel”, aldus de heer Roden burg. Op een desbetreffende vraag van de heer Jansen, zei de heer Rodenburg dat in het plan gedacht is aan onge veer 4000 parkeerplaatsen. Gerekend dat een parkeerplaats 25 vierkante me ter in beslag neemt, dan is er par keerruimte genoeg indien 50.000 ko pers per week in Sneek komen. Er zijn echter „verborgen” parkeerplaat sen en hiermee doelde heer Rodenburg op parkeeruimte in „lagen”. Daarbij moet overigens ook rekening gehouden worden met lang- en kortparkeerders. De heer Dorhout haakte hierop in door te zeggen dat 25 vierkante parkeer ruimte ook ingericht kan worden voor een „zitje” met een tafel en twee stoe len en „dat in de binnenstad er toch ook een gedeelte moet zijn waar je je gelukkig moet kunnen voelen als voet ganger”. De heer Dorhout vulde aan: „de kaart van dit ontwerp-structuur plan is een richtlijn voor de ontwikke ling, de stad is een levend organisme en het centrum van Sneek is een ri goureuze zaak, waar je zo maar niet iets in kunt afsluiten of afdoen. Dat moet stapsgewijze gebeuren”. De heer REDAKT1E: Singel 17, Postbus 11. Telefoon 05150-4233 b.g.g. 3779 L. Jellema, redakteur len er op elke duizend inwoners 450 vlakte van 700 bij 700 meter te krap tot 500 auto’s zijn. De zuidelijke rond- opgezet. weg biedt volgens de heer Rodenburg slechts een tijdelijke oplossing voor het verkeer door Sneek. Immers de terugval van dit verkeer zal door de Snekers zelf al gauw weer worden aangevuld. Toch is het zo dat we het verkeer dat niet in het centrum hoort, moeten weren. Zo ook het verkeer van de ene woonwijk naar de andere. Dat moet buiten het centrum om de weg kunnen vinden. De benadering van het centrum moet zo zijn dat het er zo dicht mogelijk bij komt, zonder dat het er zijn of door moet. Daartoe zijn zg. „lussen”, in totaal drie, in het plan ontworpen. VRAGEN Na deze korte inleidingen kwamen de vragen los. Zo meende de heer H. de Wolf dat de ontworpen ringweg om de stadskern, die parallel zou lopen met de Prins Hendrikkade een overbo dige weg zal worden. Een weg die miljoenen gaat kosten. Ziet u het nut van deze weg wel in, zo vroeg hij. Architect J. D. van der Molen was, naar hij zei, wel content met dit plan. Wat hem vooral aansprak was dat met dit plan de binnenstad gaaf ge houden wordt en dat het karakter er van bewaard zal blijven. Overigens stond de geplande doorbraak van Ha- rinxmakade naar de Singel bij Garage Loots hem minder aan. Een bezwaar vond de heer Van der Molen tevens dat ten aanzien van het waterverkeer geen oplossing is aangegeven. Sneek is een uniek centrum voor watersport, het waterverkeer moet men niet hin deren en hij wilde de natuur vanaf de Waterpoort tot aan de Pölle in IJlst in casu de Geeuw liever ongerept la ten. Twee bruggen in dit gebied acht te de heer Van der Molen te hinder lijk en niet aanvaardbaar. Hij hield ook een pleidooi om de Singel weer uit te diepen en er weer een gracht te maken. Bovendien wilde hij van de Looxmagracht liever niet een Sneker Bezuidenhouts kwartier ge maakt zal worden. Dan liever de „schaal” van de oude binnenstad handhaven of eventueel vergroten. In antwoord hierop zei de heer Dorhout dat de argumenten van de heer Van der Molen hem wel aanspraken, maar „het waterverkeer op zichzelf is een moeilijke zaak en we zullen moeten nadenken over wat de watersport nu wel precies voor Sneek betekent”. De heer Van der Molen: „onderschat u de waterrecreatie niet!” De heer Van der Meer vroeg zich af of dit plan voor het jaar 2000 nog wel betekenis heeft. Volgens hem is het beter te spreken van het jaar 1975. Hij achtte de ontworpen ringweg om een opper- van de A.R., niet uit overtuiging, maar omdat de dominee ir, het Bra bantse plaatsje tegen hem gezegd had, dat er in het Katholieke deel van Ne derland een sterk gereformeerd blok moest zijn. Hij was hier echter snel van terug gekomen. Hij citeerde een uitspraak van professor Van Ruler, die op een verkiezingsbijeenkomst op de zondagavond (als het voor de A.R. is, mag alles, aldus de heer Kéja) eens gezegd had: „Iedereen moet ge lijk zijn, omdat dat in de hemel ook het geval is”. Hij vond dit van de A.R.-er een marxistisch standpunt. GATEN, SCHOTEN EN AMSTERDAM Uiteraard kwamen er vragen op zijn betoog; hoewel, het ging wat moei zaam. Deheer R. Tuinstra beet de spits af. Hij informeerde bij de spre ker hoe het mogelijk was dat het gat van Witteveen, de partijgenoot van de heer Kéja, tot na de verkiezingen ver zwegen was. De heer Kéja moest hem teleurstellen: het was niet verzwegen, het was voor de verkiezingen al be kend, maar men heeft er geen 'acht op geslagen, zelfs mijnheer Den Uyl. Aandacht werd ook besteed aan beroemde Schoten voor de Boeg van Biesheuvel. De heer Kéja noemde het een flauwekul-discussie die toen ge houden is. De heren A. Gerrits en J. Nienhuis ver weten de heer Kéja, en niet helemaal ten onrechte, dat hij om de vragen heen praatte. Hij gaf geen concrete antwoor den op vragen omtrent zijn uitspraak De spreker begon met te verklaren waarom hij de VVD als partij gekozen had. Voor hem is dit een zeer aparte beslissing geweest. De heer Kéja is namelijk belijdend lid van de Christe lijk Gereformeerde Kerk. Verder is hij van oorsprong bankwerker in de ha ven geweest. „Men ziet de VVD als een partij van werkgevers, maar dat is niet zo. Ik zelf ben geen werkgever, maar ik ben liberaal. Men moet de VVD ook niet zien als een partij van kapitalisten. In onze partij zit een der de deel onder het gemiddelde inko men. Bij de Partij van de Arbeid ove rigens is dit twee-derde. Men moet afstappen van het idee dat mensen die wat meer geld hebben geen gewone mensen zijn. Maar om nog even op het liberalisme terug te ko men: het gaat uit van het individu, terwijl het socialisme uit gaat van de gemeenschap". De heer Kéja verklaarde waarom hij tegen was op het socialisme. Hij haal de daarbij een uitspraak van de voor malige liberale voorman Oud aan, die eens zei dat de mens een grote egoist is. Solidariteit is daarom niet moge lijk. Wel in een gezin, daar kan men nog wel een grote vorm van eensge zindheid vinden, maar in de organisa ties, en hij noemde als voorbeeld de Dolle Mina’s, blijft die solidariteit tot óf het doel bereikt is, óf als het doel impopulair wordt. En dan spat de groep uit elkaar. De heer Kéja ging ook nog in op de lonen. Hij is een voorstander van lonen naar prestatie. Dat is ook het stand punt van de VVD. Het liikt misschien, aldus de spreker, dat ik me tegen so cialisering verzet, maar dat is persé niet waar. Boute uitspraken deed hij ook, naar hij later zei om de diskussie in de verde re loop van de avond te vergemakke lijken, over de confessionele partijen. Hij was een paar weken lid geweest WAARDEVOL ELEMENT Op een desbetreffende vraag antwoord de de heer Dorhout dat de binnenstad van Sneek en met name het hart van Sneek een waardevol element is, waar je niet al te radicaal in kunt huishou den. Daar mag je geen gaten in slaan, want de consequenties daarvan zijn niet te overzien. Burgemeester Van Haersma Buma zei aan het slot van deze uitermate geslaagde hearing dat „vastgehouden dient te worden aan de visie voor de toekomst, doch dat er op korte termijn bezie., zal moeten worden wat er alvast kan gebeuren om meer en betere parkeerruimte te scheppen voor auto’s, fietsen en brom fietsen. We zuHen zeker rekening hou den met de op deze hearing geopper de suggesties”, aldus de voorzitter, die deze hearing prettig en strak leid de. De kollekte voor de V.H.V. heeft in Wymbritseradeel opgebracht 3484,05. Hieronder volgt de op brengst in de verschillend- dorpen: Abbega 80,Blauwhuis f 98, Folsgare 91,—; Gaastmeer f 97,50; Gauw 105,75; Goënga c.a. f 105,50; Hommer ts—Jutrij p 80,50; Nijland f 104,Oppen huizenÜitwellingerga f 436,35; Ou- dega c.a. f 208,50; Scharnegoutum 347,Tirns f 74,50; Woudsend f 384,Wolsum f 64,50; Ysbrech- tum 188,Offingawier 72,50. Ijl

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1971 | | pagina 1