Nog enkele dagen ...en het gerammel is over
IJLST
snekerXkoerier
„Vrouwe Dotje”
vlot te water
Jubilerende chef woningbedrijf: Omgang met mensen belangrijk
HORLOGERIE
BEROOFD
r.
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
Officieel Orgaan
en
van
I
1
In dit nummer o.a.
SNEKER (19) NA
ONGEVAL OVERLEDEN
M SNEEKER NIEUWSBLAD^
w
Kand. K. Lammertsma
niet naar Jutrijp
LSC-jeugdtournooi
voor A-, B- en C-junioren
Sneek 1 verliest met 15
van Ned. Studenten
Schoolvoetbaltournooi
Wymbritseradeel valt
goed in de smaak
Opnieuw kampioenteams
en de
Het Sneek» Nieuwsblad k een geconsbineenle sritgan van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRUFHOUTS NIEUWSBLAD
F.
(Foto Studio Ger Dijs)
„i
Verschijnt:
maandags en donderdags
MAANDAG 5 JUNI 1972
127ste JAARGANG No. 45
R. RIENKSMA
gewaardeerd mm
K.
de
heeft
intrede
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis in
GAASTERLAND, SLOTEN e.o
hele
heer
met
eveneens
Oostermeer geboren H. de Boer,
f SNEEKER NIEUWSBLAD
-
START
„Mijn eerste werk was eigenlijk toe
zicht als opzichter bij de bouw van de
woningen in de Amaliastraat, de Anna
De heer R(ienk) Rienksma uiit de Jo
han Willem Frisostraat („moet dat
nou allemaal in de krant. Houd toch
op, man...”) begon z’n loopbaan in
Sneek als opzichter bij het gemeente
lijk woningbouwbedrijf. Vandaag de
dag echter heefit hij met de nieuw
bouw niets meer van doen. Omstreeks
1955 is deze fracüe los komen te
staan van de afdeling bouw- en wo
ningtoezicht. Een jaar daarvóór is de
heer Rienksma op het kantoor in de
Schoolstraat gekomen. Tot dan was
hij opzichter geweest; sindsdien kreeg
hij ’t beheer over een groot aantal
woningen, dat in de loop van de jaren
is gegroeid tort 3250.
27 schilders, opperlieden, timmerlie
den, metselaars, opzichters en stuca-
doors. Het is geen uitzondering, dat
men werk uitbesteedt, vooral aan par-
ticuliere schilders. Niet alle reparaties
komen vanzelf voor rekening van de I
gemeente. De heer Rienksma: „De
mensen vragen wel eens, of de ge
meente een karwei wil opknappen,
wat ze zelf moeten doen”.
„Hij krijgt veel kritiek. De moeilijk
heden zijn echter steeds grensgeval
len. Het is in de regel nooit zwart-wit,
zegt de heer Jellema. Maar als het
voor rekening van de gemeente komt,
schuift de heer Rienksma het nooit af.
I Als hü zegt: V moet het zelf bekos
tigen. dan zal dat ook gefundeerd zijn.
In verband met de huurharmonisatie
is er nogal eens wat kritiek op het
woningbedrijf. De huur moet dan op
basis van redelijke argumenten opge
trokken, en daar protesteren velen te
gen. Met name tegenover de onder
houdsdienst, wanneer klachten niet
goed zijn behandeld. Ik heb de indruk,
dat men op grond van bepaalde er
varingen, bij bepaalde mensen over
bepaalde klachten wel enige reserve
in acht mag nemen.”
Het moet, menen de heren Jellema
en Rienksma allemaal volgens spelre
gels lopen. Deze zijn vervat in een
groen boekje, dat de naam „reglement
voor de verhuring van gemeentewonin-
gen” meekreeg, en waar de heer Rienk
sma natuurlijk de hand aan houdit.
Donderdag hoefde hij dat niet te doen.
Op zijn vrije dag kon de jubilerende
chef („Het is mooi werk; het heefit ook
wel onprettige kanten, maar je moet
met mensen kunnen omgaan. Dat is
erg belangrijk”) van de directie een
geschenk onder couvert, en z’n echtge
note een bloemstuk in ontvangst ne
men. Van de personeelsvereniging ont
ving hij een stel spiksplinternieuwe
bootlaarzen, en de commissie gemeen
telijke woningbouw legde ’s avonds
nog een visite in de Johan Willem Fri-
sostraat af.
Dé heer Scheer is een verwoed zei
ler. Toen hij 8 jaar was, kreeg hij z’n
eerste bootje: een 12-voets jol. Hij heeft
in de loop der jaren overigens nog
verschillende schepen gehad. ifo is hij
ook nog de trotse bezitter van een
Regenboog-jacht geweest. „Nee, ik
heb er geen wedstrijden mee gezeild,
want het schip was niet gemeten,”
vertelde hij zaterdagmorgen. Via ken
nissen, met name de heer Duyvis, di
recteur van de Duyvis-fabrieken,
kwam hij in aanraking met het Frie
se jacht, De heer Duyvis heeft twee
tjotters, waarvan er één gebouwd is
door Berend de Jong. De heer Scheer
was direct „weg” van dat schip.
juni j.l. was n.l. een foutje geslopen.
Uit de kop boven het berichtje om
trent de intrede en bevestiging van de
heer Lammertsma bleek dat hij intre
de zou doen in Jutrijp.
KLACHTEN
Er komen per week minstens zestig
klachten bij de heer Rienksma op ta
fel. Zijn dat kleine, dan worden ze zo
snel mogelijk behandeld; in het andere
geval wordt er eerst een onderzoek
naar één en ander ingesteld. De uit
Om ongeveer half zes, zaterdagmor
gen werd door de etalageruit van hor
logerie Schurer aan de Oosterdijk een
betontegel gekegeld. Enkele tientallen
ringen konden aldus uit de etalage
worden gestolen. Omwonenden hoorden
wel glasgerinkel; zij hebben echter
niets gezien. Uit het onderzoek van de
gemeentepolitie kwam naar voren, dat
de diefstal vermoedelijk is gepleegd
door inzittenden van een kleine grijze
auto met een donker dak; het merk
van de auto is niet bekend. Deze auto
is namelijk kort voor, en kort na de
diefstal op de Oosterdijk gezien. De to
tale waarde van de ontvreemde arti
kelen bedraagt ongeveer 2.000. In de
maand maart werd voor ongeveer
15.000 uit de etalage van de heer
Schurer geroofd. Mensen die inlichtin
gen kunnen verschaffen over deze laat
ste inbraak wordt verzocht zich met
de recherche in Sneek in verbinding
te stellen
„Ik doop u Vrouwe Dotje en wens u een behouden vaart." Met deze woorden
en het uitstorten van een hoosvat „Syl-water” over de romp, verrichtte me
vrouw Dollie Seheer-Nikkels zaterdagmorgen in Heeg de doopplechtigheid
van de laatste tjotter, die door Berend de Jong werd gebouwd. De 68-jarige
bouwer van ronde- en platbodemjachten vindt het nu welletjes. Hij heeft
meer dan 50 jaar zijn ambacht uitgeoefend, op zijn 18e jaar leverde hij z’n
eerste zelfgebouwde schip af, een kwart eeuw later z’n laatste. Reden temeer
waarom aan de te water lating een extra feestelijk tintje werd gegeven. De
„Vrouwe Dotje” werd gebouwd in opdracht van de heer Jan C. Scheer uit
Arnhem, maar het scheepje zal regelmatig op de Friese wateren te zien zijn,
want de thuishaven wordt IJlst, waar de heer Scheer een tweede woning
heeft. Onder de vele genodigden zaterdagmorgen bevonden zich ondermeer
burgemeester B. W. Cazemier en ir. Hans Oud uit Hemelum, die de Stichting
Stamboek ronde- en platbodemjachten vertegenwoordigde.
Gistermiddag heeft kandidaat
Lammertsma intrede gedaan in
Nederlands Hervormde gemeente Jub-
bega. In onze krant van donderdag 1
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendams b.v.
ADMINISTRATIE:
Singel 17, Sneek, Postbus 11,
Telefoon 05150-1,233, 5169.
Kantooruren: maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 1,231,
1,235, 221,7. Gironr. 932730.
Bank: Raiffeisen- en Amro-
bank.
REDAKTIE:
Singel 17, Postbus 11.
Telefoon 05150-1,233 b.g.g.
3779, L. Jellema, redakteur.
FOTOREDAKT1E:
Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19
Telefoon 05150-3596.
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
ABONNEMENTEN:
Abonnementsgeld f 5,50 per
half jaar (bij vooruitbetaling)
Postabonnementen f 8,— per
half jaar (bij vooruitbetaling)
ADVERTENTIETARIEVEN
18 et. per mm, ingezonden
mededelingen dubbel tarief
Bij kontrakt lagere mm-prijs
„Het prachtige handwerk en de ro
buuste vormen van het ronde jacht
spreken mij ontzettend aan. Mijn
vrouw en ik houden van dingen die
mooi zijn. Afijn, wij maakten een
afspraak met De Jong, die zei wel te
willen adviseren in de bouw van een
tjotter, maar ’t schip zelf niet meer
wilde maken. We vonden dat heel
erg jammer maar we hebben hem
Van verschillende Sneker ingezetenen,
zelfs uit de Sytsingawiersterleane
kwamen op het bureau van ge
meentewerken enige tijd terug klach
ten binnen over het gerammel van
de Oppenhuizerbrug. Bij onderzoek
bleek er niets kapot te zijn, alleen
het bovenste dek van de brug (4
centimeter dik) was los geschoten.
De planken hiervan zaten vast ge
schroefd aan de onderste laag van
12 centimeter. „Dit onderdek,” ver
telde technisch hoofdambtenaar
Bijker ons was niet sterk genoeg
meer. De bouten hadden geen con
tact meer met het onderdek. Het
werd een complete rammelkast.”
Vóór de laatste winter is al met de
herstelwerkzaamheden gestart, en
deze week (de heer Bijker denkt
daarbij aan woensdag of donder
dag) zal het karwei worden beëin
digd. Nü echter gebeurt het op een
andere manier als eerder. De bou
ten komen namelijk door beide la
gen heen. Kortom, het wordt ste
viger geconstrueerd. „Het was voor
veel mensen (in een onlangs gehou
den zitting van het Comité Milieu
zorg Sneek gingen hierover óók
stemmen op) een ergernis. Met de
huidige verkeersdrukte is deze con
structie in feite niet meer geschikt,”
meent de heer Bijker.
Deze brug is nog van vóór de oor
log. Er hobbelt vandaag de dag zo
veel over heen. We houden het
niet,” veronderstelt de technisch
ambtenaar, die een oplossing, een
afdoende tenminste, ziet in het aan
leggen van een stalen brug, zoals
de Lemmerbrug er eentje is. „Als
de rondweg klaar is, moest er ei
genlijk zo één komen.” De brug bij
de Wouda’s Meel-fabriek zal direct
na de Sneekweek voorzien worden
van nieuwe lagers in de hoofdas.
Dat zal twee of drie weken tijd ver
gen, wat betekent, dat die brug zo
lang omhoog staat. Iets, om alvast
rekening mee te houden.
„Een ijverige werker. Hij is plichtsgetrouw, en iemand, met wie je niet zo te voeren
gauw ruzie krijgt. Dan moet hij het al raar doen. Wanneer je ruzie met hem
hebt, is daar óók wel reden voor. Hij is echt niet opvliegend.” Aldus denkt de
adjunct-directeur van gemeentewerken, de heer S. Jellema over de chef wo
ningbedrijf R. Rienksma, die donderdag op bescheiden wijze zijn 25-jarig
dienstverband bij deze dienst vierde. „Hij probeert het hem opgedragen werk
met zijn medewerkers op redelijke en verantwoorde wijze uit te voeren. Deze
man staat altijd aan het front. Aan de ene kant heeft hij allerlei wensen van
huurders, en aan de andere kant moet hij deze met de middelen en op grond
van de begroting zo verantwoord mogelijk beantwoorden.
De negentien-jarige Jan Matitawair
uit de Corneliusstraat, die vorige week
dinsdag op de rijksweg 43 nabij de
kruising Hemdijk/Worp Tjaardastraat
door een vrachtauto werd aangereden,
is zaterdagavond om negen uur in het
Sint Antoniusziekerihuis overleden. Zo
als we donderdag reeds berichtten
liep hij bij dit ernstige ongeval her
senletsel op, en is hij in bewusteloze
toestand naar het ziekenhuis gebracht.
Nadat mevrouw D. Scheers-Nikkels de
tjotter als „Vrouwe Dotje” gedoopt had,
gleed het scheepje vlot het water van
de „Syl” in. (Foto Studio Ger Dijs)
tenslotte zo ver gekregen dat hij het
toch gedaan heeft en ik geloof wel
dat al zijn liefde voor het oude
scheepmakersambacht en zijn vak
manschap geaccentueerd worden in
dit prachtige schip, dat wellicht het
laatste is, dat onder zijn handen ge
groeid is,” zo meende de trotse eige
naar, die zijn nieuwe jacht, zoals ge
zegd, zal „stationeren” in Wist, waar
het een vaste ligplaats zal krijgen
in de Dijkgracht. Het is wel de be
doeling hier mettertijd een schiphuis
te bouwen, „als de gemeente mij ten
minste een vergunning verstrekt.”
LEGPENNING
Burgemeester Cazemier meende zich
te herinneren, dat De Jong zo’n 30 a
40 tjotters gebouwd heeft. „Natuurlijk
wens ik de heer en mevrouw Scheer
een behouden vaart en ik hoop dat ze
veel genoegen op hun schip zullen be
leven, maar het gaat vandaag toch in
de eerste plaats om de bouwer, Berend
de Jong. Want met zijn afscheid van
het vak is er helaas weer een van de
oude ambachten verdwenen Uw han
den moeten wal kunstzinnig zijn, even
als uw oog. U bouwt immers zonder
tekening. Ik breng u hier mijn harte
lijke dank voor de bouw van de ver
schillende schepen, welke dienen ter
meerdere glorie van Friesland”, zo
sprak de burgemeester, die nog de
koninklijke onderscheiding aanhaalde,
die Berend de Jong enkele jaren gele
den is toegekend. „Die kan ik u dus
niet meer geven, maar uit naam van
de Commissaris der Koningin mr, H.
Rijpstra, mag ik u deze legpenning
overhandigen”. Verder bood de bur
gemeester de heer De Jong een te
geltje van Makkumer aardewerk aan,
met daarop afigebeeld het wapen van
Wymbritseradeel.
Ir. Hans Oud van de Stichting Stam
boek ronde- en platbodemjachten,
zei er niet zo erg in te geloven, dat
dit De Jong’s laatste tjotter is ge
weest. „Je zit zo dichtbij het water,
en ik kan men niet voorstellen dat je
de hele dag achter de gordijntjes zit
te gluren”, zo sprak hij, waarna hij
De Jong een oorkonde van het Stam
boek ter hand stelde, terwijl hij de
eigenaar van de „Vrouwe Dotje” een
copie hiervan schonk.
De „Vrouwe Dotje”, die zoals
merkt geheel zonder tekening werd
gebouwd, is bij het stamboek geregis
treerd als de 93 R.E. Bij de bouw er
van is de heer De Jong volgens een
heel andere werkwijze te werk ge
gaan, dan in de scheepsbouw is te doen
gebruikelijk. Want hij heeft namelijk
eerst de kielbalk met de voorsteven
en de achtersteven gelegd, ivfaa£.na
hij de romp heefit aangebracht Pas
toen dit klaar was, plaatste hij de
spanten. De gewone gang van zaken
is als men na het leggen van de kiel
balk eerst de spanten zet en pas daar
na de romp aanbrengt. De bouw van
de tjotter heefit ruim een jaar ge
duurd. „Ja, ik heb het een beetje kalm
aan gedaan. Vroeger bouwden we drie
per jaar,” vertelt De Jong, die zich
meent te herinneren in de halve eeuw
dat hij in de scheepsbouw werkzaam
is geweest, zo’n honderd boten te heb
ben gebouwd, niet alleen tjotters,
maar ook enkele boeiers en vele vis-
bootjes.
Paulownastraat en laiter het
Tuindorp er achter aan.” De
Rienksma was daarvoor echter
de tegelijk benoemde, en
opzichter geweest in de Eeltje Hal-
bertsmastraat, de Hopperstraat en
Harmen Sytstraatraat. „Mijn functie
bleef, toen de heer De Boer naar
Heemstede verhuisde, en toen kwa
men de woningen in het Tuindorp.
Van de Graaf Adolfstraat tot aan de
Johan Willem Frisostraat. De wegen
en rioleringaanleg had ik er ook bij.”
Toen de jubilaris in ’54 een andere
taak kreeg, was met de bouw van wo
ningen op het zgn. Eiland al een be
gin gemaakt. Vóór de oorlog had de
gemeente in Sneek maar weinig wo
ningen: 194 oude (met steun van het
rijk tot stand gekomen;, en 273 zo
geheten eigen woningen, die door de
gemeente gefinancierd waren. Het be
stand groeide erg hard. Eén man kon
het allemaal niet meer aan, en toen
de heer Rienksma z’n werk in het
Sperkhem klaar was, kreeg hij ’t be
heer over het onderhoud van het wo-
ningbezit, dat elk jaar enorm steeg.
Na de oorlog zijn er 2783 woningen
bij gebouwd, ga maar na.
v