Nog enkele dagen ...en het gerammel is over IJLST snekerXkoerier „Vrouwe Dotje” vlot te water Jubilerende chef woningbedrijf: Omgang met mensen belangrijk HORLOGERIE BEROOFD r. de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL Officieel Orgaan en van I 1 In dit nummer o.a. SNEKER (19) NA ONGEVAL OVERLEDEN M SNEEKER NIEUWSBLAD^ w Kand. K. Lammertsma niet naar Jutrijp LSC-jeugdtournooi voor A-, B- en C-junioren Sneek 1 verliest met 15 van Ned. Studenten Schoolvoetbaltournooi Wymbritseradeel valt goed in de smaak Opnieuw kampioenteams en de Het Sneek» Nieuwsblad k een geconsbineenle sritgan van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRUFHOUTS NIEUWSBLAD F. (Foto Studio Ger Dijs) „i Verschijnt: maandags en donderdags MAANDAG 5 JUNI 1972 127ste JAARGANG No. 45 R. RIENKSMA gewaardeerd mm K. de heeft intrede Dit blad verschijnt bovendien donderdags huis-aan-huis in GAASTERLAND, SLOTEN e.o hele heer met eveneens Oostermeer geboren H. de Boer, f SNEEKER NIEUWSBLAD - START „Mijn eerste werk was eigenlijk toe zicht als opzichter bij de bouw van de woningen in de Amaliastraat, de Anna De heer R(ienk) Rienksma uiit de Jo han Willem Frisostraat („moet dat nou allemaal in de krant. Houd toch op, man...”) begon z’n loopbaan in Sneek als opzichter bij het gemeente lijk woningbouwbedrijf. Vandaag de dag echter heefit hij met de nieuw bouw niets meer van doen. Omstreeks 1955 is deze fracüe los komen te staan van de afdeling bouw- en wo ningtoezicht. Een jaar daarvóór is de heer Rienksma op het kantoor in de Schoolstraat gekomen. Tot dan was hij opzichter geweest; sindsdien kreeg hij ’t beheer over een groot aantal woningen, dat in de loop van de jaren is gegroeid tort 3250. 27 schilders, opperlieden, timmerlie den, metselaars, opzichters en stuca- doors. Het is geen uitzondering, dat men werk uitbesteedt, vooral aan par- ticuliere schilders. Niet alle reparaties komen vanzelf voor rekening van de I gemeente. De heer Rienksma: „De mensen vragen wel eens, of de ge meente een karwei wil opknappen, wat ze zelf moeten doen”. „Hij krijgt veel kritiek. De moeilijk heden zijn echter steeds grensgeval len. Het is in de regel nooit zwart-wit, zegt de heer Jellema. Maar als het voor rekening van de gemeente komt, schuift de heer Rienksma het nooit af. I Als hü zegt: V moet het zelf bekos tigen. dan zal dat ook gefundeerd zijn. In verband met de huurharmonisatie is er nogal eens wat kritiek op het woningbedrijf. De huur moet dan op basis van redelijke argumenten opge trokken, en daar protesteren velen te gen. Met name tegenover de onder houdsdienst, wanneer klachten niet goed zijn behandeld. Ik heb de indruk, dat men op grond van bepaalde er varingen, bij bepaalde mensen over bepaalde klachten wel enige reserve in acht mag nemen.” Het moet, menen de heren Jellema en Rienksma allemaal volgens spelre gels lopen. Deze zijn vervat in een groen boekje, dat de naam „reglement voor de verhuring van gemeentewonin- gen” meekreeg, en waar de heer Rienk sma natuurlijk de hand aan houdit. Donderdag hoefde hij dat niet te doen. Op zijn vrije dag kon de jubilerende chef („Het is mooi werk; het heefit ook wel onprettige kanten, maar je moet met mensen kunnen omgaan. Dat is erg belangrijk”) van de directie een geschenk onder couvert, en z’n echtge note een bloemstuk in ontvangst ne men. Van de personeelsvereniging ont ving hij een stel spiksplinternieuwe bootlaarzen, en de commissie gemeen telijke woningbouw legde ’s avonds nog een visite in de Johan Willem Fri- sostraat af. Dé heer Scheer is een verwoed zei ler. Toen hij 8 jaar was, kreeg hij z’n eerste bootje: een 12-voets jol. Hij heeft in de loop der jaren overigens nog verschillende schepen gehad. ifo is hij ook nog de trotse bezitter van een Regenboog-jacht geweest. „Nee, ik heb er geen wedstrijden mee gezeild, want het schip was niet gemeten,” vertelde hij zaterdagmorgen. Via ken nissen, met name de heer Duyvis, di recteur van de Duyvis-fabrieken, kwam hij in aanraking met het Frie se jacht, De heer Duyvis heeft twee tjotters, waarvan er één gebouwd is door Berend de Jong. De heer Scheer was direct „weg” van dat schip. juni j.l. was n.l. een foutje geslopen. Uit de kop boven het berichtje om trent de intrede en bevestiging van de heer Lammertsma bleek dat hij intre de zou doen in Jutrijp. KLACHTEN Er komen per week minstens zestig klachten bij de heer Rienksma op ta fel. Zijn dat kleine, dan worden ze zo snel mogelijk behandeld; in het andere geval wordt er eerst een onderzoek naar één en ander ingesteld. De uit Om ongeveer half zes, zaterdagmor gen werd door de etalageruit van hor logerie Schurer aan de Oosterdijk een betontegel gekegeld. Enkele tientallen ringen konden aldus uit de etalage worden gestolen. Omwonenden hoorden wel glasgerinkel; zij hebben echter niets gezien. Uit het onderzoek van de gemeentepolitie kwam naar voren, dat de diefstal vermoedelijk is gepleegd door inzittenden van een kleine grijze auto met een donker dak; het merk van de auto is niet bekend. Deze auto is namelijk kort voor, en kort na de diefstal op de Oosterdijk gezien. De to tale waarde van de ontvreemde arti kelen bedraagt ongeveer 2.000. In de maand maart werd voor ongeveer 15.000 uit de etalage van de heer Schurer geroofd. Mensen die inlichtin gen kunnen verschaffen over deze laat ste inbraak wordt verzocht zich met de recherche in Sneek in verbinding te stellen „Ik doop u Vrouwe Dotje en wens u een behouden vaart." Met deze woorden en het uitstorten van een hoosvat „Syl-water” over de romp, verrichtte me vrouw Dollie Seheer-Nikkels zaterdagmorgen in Heeg de doopplechtigheid van de laatste tjotter, die door Berend de Jong werd gebouwd. De 68-jarige bouwer van ronde- en platbodemjachten vindt het nu welletjes. Hij heeft meer dan 50 jaar zijn ambacht uitgeoefend, op zijn 18e jaar leverde hij z’n eerste zelfgebouwde schip af, een kwart eeuw later z’n laatste. Reden temeer waarom aan de te water lating een extra feestelijk tintje werd gegeven. De „Vrouwe Dotje” werd gebouwd in opdracht van de heer Jan C. Scheer uit Arnhem, maar het scheepje zal regelmatig op de Friese wateren te zien zijn, want de thuishaven wordt IJlst, waar de heer Scheer een tweede woning heeft. Onder de vele genodigden zaterdagmorgen bevonden zich ondermeer burgemeester B. W. Cazemier en ir. Hans Oud uit Hemelum, die de Stichting Stamboek ronde- en platbodemjachten vertegenwoordigde. Gistermiddag heeft kandidaat Lammertsma intrede gedaan in Nederlands Hervormde gemeente Jub- bega. In onze krant van donderdag 1 UITGEVERS: Drukkerij H. Doevendams b.v. ADMINISTRATIE: Singel 17, Sneek, Postbus 11, Telefoon 05150-1,233, 5169. Kantooruren: maandag t.e.m. vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur Na kantooruren telefoon 1,231, 1,235, 221,7. Gironr. 932730. Bank: Raiffeisen- en Amro- bank. REDAKTIE: Singel 17, Postbus 11. Telefoon 05150-1,233 b.g.g. 3779, L. Jellema, redakteur. FOTOREDAKT1E: Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19 Telefoon 05150-3596. Wil Steunebrink Telefoon 05150-5323 ABONNEMENTEN: Abonnementsgeld f 5,50 per half jaar (bij vooruitbetaling) Postabonnementen f 8,— per half jaar (bij vooruitbetaling) ADVERTENTIETARIEVEN 18 et. per mm, ingezonden mededelingen dubbel tarief Bij kontrakt lagere mm-prijs „Het prachtige handwerk en de ro buuste vormen van het ronde jacht spreken mij ontzettend aan. Mijn vrouw en ik houden van dingen die mooi zijn. Afijn, wij maakten een afspraak met De Jong, die zei wel te willen adviseren in de bouw van een tjotter, maar ’t schip zelf niet meer wilde maken. We vonden dat heel erg jammer maar we hebben hem Van verschillende Sneker ingezetenen, zelfs uit de Sytsingawiersterleane kwamen op het bureau van ge meentewerken enige tijd terug klach ten binnen over het gerammel van de Oppenhuizerbrug. Bij onderzoek bleek er niets kapot te zijn, alleen het bovenste dek van de brug (4 centimeter dik) was los geschoten. De planken hiervan zaten vast ge schroefd aan de onderste laag van 12 centimeter. „Dit onderdek,” ver telde technisch hoofdambtenaar Bijker ons was niet sterk genoeg meer. De bouten hadden geen con tact meer met het onderdek. Het werd een complete rammelkast.” Vóór de laatste winter is al met de herstelwerkzaamheden gestart, en deze week (de heer Bijker denkt daarbij aan woensdag of donder dag) zal het karwei worden beëin digd. Nü echter gebeurt het op een andere manier als eerder. De bou ten komen namelijk door beide la gen heen. Kortom, het wordt ste viger geconstrueerd. „Het was voor veel mensen (in een onlangs gehou den zitting van het Comité Milieu zorg Sneek gingen hierover óók stemmen op) een ergernis. Met de huidige verkeersdrukte is deze con structie in feite niet meer geschikt,” meent de heer Bijker. Deze brug is nog van vóór de oor log. Er hobbelt vandaag de dag zo veel over heen. We houden het niet,” veronderstelt de technisch ambtenaar, die een oplossing, een afdoende tenminste, ziet in het aan leggen van een stalen brug, zoals de Lemmerbrug er eentje is. „Als de rondweg klaar is, moest er ei genlijk zo één komen.” De brug bij de Wouda’s Meel-fabriek zal direct na de Sneekweek voorzien worden van nieuwe lagers in de hoofdas. Dat zal twee of drie weken tijd ver gen, wat betekent, dat die brug zo lang omhoog staat. Iets, om alvast rekening mee te houden. „Een ijverige werker. Hij is plichtsgetrouw, en iemand, met wie je niet zo te voeren gauw ruzie krijgt. Dan moet hij het al raar doen. Wanneer je ruzie met hem hebt, is daar óók wel reden voor. Hij is echt niet opvliegend.” Aldus denkt de adjunct-directeur van gemeentewerken, de heer S. Jellema over de chef wo ningbedrijf R. Rienksma, die donderdag op bescheiden wijze zijn 25-jarig dienstverband bij deze dienst vierde. „Hij probeert het hem opgedragen werk met zijn medewerkers op redelijke en verantwoorde wijze uit te voeren. Deze man staat altijd aan het front. Aan de ene kant heeft hij allerlei wensen van huurders, en aan de andere kant moet hij deze met de middelen en op grond van de begroting zo verantwoord mogelijk beantwoorden. De negentien-jarige Jan Matitawair uit de Corneliusstraat, die vorige week dinsdag op de rijksweg 43 nabij de kruising Hemdijk/Worp Tjaardastraat door een vrachtauto werd aangereden, is zaterdagavond om negen uur in het Sint Antoniusziekerihuis overleden. Zo als we donderdag reeds berichtten liep hij bij dit ernstige ongeval her senletsel op, en is hij in bewusteloze toestand naar het ziekenhuis gebracht. Nadat mevrouw D. Scheers-Nikkels de tjotter als „Vrouwe Dotje” gedoopt had, gleed het scheepje vlot het water van de „Syl” in. (Foto Studio Ger Dijs) tenslotte zo ver gekregen dat hij het toch gedaan heeft en ik geloof wel dat al zijn liefde voor het oude scheepmakersambacht en zijn vak manschap geaccentueerd worden in dit prachtige schip, dat wellicht het laatste is, dat onder zijn handen ge groeid is,” zo meende de trotse eige naar, die zijn nieuwe jacht, zoals ge zegd, zal „stationeren” in Wist, waar het een vaste ligplaats zal krijgen in de Dijkgracht. Het is wel de be doeling hier mettertijd een schiphuis te bouwen, „als de gemeente mij ten minste een vergunning verstrekt.” LEGPENNING Burgemeester Cazemier meende zich te herinneren, dat De Jong zo’n 30 a 40 tjotters gebouwd heeft. „Natuurlijk wens ik de heer en mevrouw Scheer een behouden vaart en ik hoop dat ze veel genoegen op hun schip zullen be leven, maar het gaat vandaag toch in de eerste plaats om de bouwer, Berend de Jong. Want met zijn afscheid van het vak is er helaas weer een van de oude ambachten verdwenen Uw han den moeten wal kunstzinnig zijn, even als uw oog. U bouwt immers zonder tekening. Ik breng u hier mijn harte lijke dank voor de bouw van de ver schillende schepen, welke dienen ter meerdere glorie van Friesland”, zo sprak de burgemeester, die nog de koninklijke onderscheiding aanhaalde, die Berend de Jong enkele jaren gele den is toegekend. „Die kan ik u dus niet meer geven, maar uit naam van de Commissaris der Koningin mr, H. Rijpstra, mag ik u deze legpenning overhandigen”. Verder bood de bur gemeester de heer De Jong een te geltje van Makkumer aardewerk aan, met daarop afigebeeld het wapen van Wymbritseradeel. Ir. Hans Oud van de Stichting Stam boek ronde- en platbodemjachten, zei er niet zo erg in te geloven, dat dit De Jong’s laatste tjotter is ge weest. „Je zit zo dichtbij het water, en ik kan men niet voorstellen dat je de hele dag achter de gordijntjes zit te gluren”, zo sprak hij, waarna hij De Jong een oorkonde van het Stam boek ter hand stelde, terwijl hij de eigenaar van de „Vrouwe Dotje” een copie hiervan schonk. De „Vrouwe Dotje”, die zoals merkt geheel zonder tekening werd gebouwd, is bij het stamboek geregis treerd als de 93 R.E. Bij de bouw er van is de heer De Jong volgens een heel andere werkwijze te werk ge gaan, dan in de scheepsbouw is te doen gebruikelijk. Want hij heeft namelijk eerst de kielbalk met de voorsteven en de achtersteven gelegd, ivfaa£.na hij de romp heefit aangebracht Pas toen dit klaar was, plaatste hij de spanten. De gewone gang van zaken is als men na het leggen van de kiel balk eerst de spanten zet en pas daar na de romp aanbrengt. De bouw van de tjotter heefit ruim een jaar ge duurd. „Ja, ik heb het een beetje kalm aan gedaan. Vroeger bouwden we drie per jaar,” vertelt De Jong, die zich meent te herinneren in de halve eeuw dat hij in de scheepsbouw werkzaam is geweest, zo’n honderd boten te heb ben gebouwd, niet alleen tjotters, maar ook enkele boeiers en vele vis- bootjes. Paulownastraat en laiter het Tuindorp er achter aan.” De Rienksma was daarvoor echter de tegelijk benoemde, en opzichter geweest in de Eeltje Hal- bertsmastraat, de Hopperstraat en Harmen Sytstraatraat. „Mijn functie bleef, toen de heer De Boer naar Heemstede verhuisde, en toen kwa men de woningen in het Tuindorp. Van de Graaf Adolfstraat tot aan de Johan Willem Frisostraat. De wegen en rioleringaanleg had ik er ook bij.” Toen de jubilaris in ’54 een andere taak kreeg, was met de bouw van wo ningen op het zgn. Eiland al een be gin gemaakt. Vóór de oorlog had de gemeente in Sneek maar weinig wo ningen: 194 oude (met steun van het rijk tot stand gekomen;, en 273 zo geheten eigen woningen, die door de gemeente gefinancierd waren. Het be stand groeide erg hard. Eén man kon het allemaal niet meer aan, en toen de heer Rienksma z’n werk in het Sperkhem klaar was, kreeg hij ’t be heer over het onderhoud van het wo- ningbezit, dat elk jaar enorm steeg. Na de oorlog zijn er 2783 woningen bij gebouwd, ga maar na. v

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1