1
Hip volk zonder
dak boven hoofd
IJLST
VEEL PAARDEN VOOR KEURING IN HARICH
Geen voorrang:
f 15000 schade
Zomerse
geluidshinder
SNEKERirfKOERIER
„De kunst is andere zeilers te ontwijken
'"SS
f
t
Ob
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
Officieel Orgaan
en
van
Suiker en Seven Up
gunstige invloed
op snijbloemen
|M
liifc
i
FUSIE 3 SLEEP-
BOOTDIENSTEN
de
I
-
I
GESLAAGD
I,
BROMFIETSERS BOTSTEN:
TWEE GEWONDEN
la
0
Dit Had versehijnt bovendien
donderdags huis-aan-huls In
GAASTERLAND, SLOTEN m
Bi
-•
I 41
■o»
y SNEEKER NIEUWSBLAD^
7
v
J
gt Y'
Het Sneehr Niemnblad is een sesombineenle mljaw na NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRUFHOUTS NIEUWSBLAD
SiWSi
-w
.^1
O
SNEEKER NIEUWSBLAD
I4WT
SNEEKWEEK 1972 ’t grootste
zeilspektakel: 974 deelnemers
Verschijnt:
maandags en donderdags
DONDERDAG 27 juli 1972
127ste JAARGANG No. 60
UITGEVERS:
Drukkerij B. Doevendans b.v.
ADMINISTRATIE:
Singel 17, Sneek, Postbus 11,
Telefoon 05150-4233, 5169.
Kantooruren: maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 4234
4235, 2247. Gironr. 932730.
Bank: Raiffeisen- en Amro-
bank.
het
het
om,
z’n
proefnemingen nog een tijdje voort.
„Tot we een geheel hebben gehad,
en een eindconclusie kunnen trek
ken.”
Voor het praktijkdiploma boekhouden
(Associatie) slaagden de heren J.
Posthumus, J. Wijnja en D. Sikma te
Sneek. Zij werden opgeleid door de
heer P. Kooi, leraar boekhouden te
Sneek.
Het terug roepen van te vroeg ge
starte schepen zal nu nog „met de
hand” gebeuren door een bord te to
nen met het terugroepingsnummer.
De heer S. Jorna van het elektro
technisch bureau Hiemstra werkt
evenwel aan een elektrische terug-
roepinstallatie, waarbij door middel
van een druk op de knop aan de bui
tenkant van de toren een verlicht
nummer verschijnt. Deze installatie
zal volgend jaar in gebruik worden
genomen, hoewel het aanvankelijk in
de bedoeling lag dit reeds de komen
de Sneekweek te doen. Maar er zijn
nog enkele problemen gerezen, als
bijvoorbeeld de zon in de lampen
schijnt worden de terugroepnummers
voor de zeilers in „de meer” onzicht
baar.
„Het hippe volkje dat de voormalige Normandia-fabriek wel als
overnachtings-plaats uitzocht, moet het vanaf de Sneekweek zon
der deze mogelijkheid doen, tenzij men tussen puinhopen en
rommel wil liggen. Eind volgende week zit er geen dak meer op. Ja,
als men ’t ook dan nog als zodanig gebruiktdaar kunnen
wij natuurlijk niet voor. „Aldus onder-directeur S. Sybrandy van
Aannemings Mij Friso NV, al een jaar of drie eigenaresse van
het 2 hectare grote complex aan de Leeuwarderweg. Dinsdag is
begonnen met de afbraak, als alles naar wens verloopt is er eind
augustus, begin september niets meer aanwezig, wat aan de
zuivelfabriek zou kunnen herinneren. „Inderdaad”, aldus de heer
Sybrandy, „er is ook wel gesproken over het slopen vóór de
bouwvakvakantie. Samen met een belegger zijn er toen plannen
ontwikkeld, maar deze zijn op niets uitgelopen. De belegger zei
op ’t laatst nee. In het andere geval was alles nu al vlak geweest
In januari is de toezegging al gedaan; het leek eerst ook wel haal
baar, maar later niet meer. Het heeft ondertussen", zo vervolgt
de onder-directeurwel lang genoeg geduurd, maar de afbraak
gebeurt nu, zonder dat er ook maar iets tegenover staat.” Op
dit ogenblik zijn er nog geen definitieve bouwplannen voor dit
project, hoewel de kans groot is, dat er „betere woningen voor
de markt" gebouwd zullen worden. Aanvankelijk stond er 'n plan
voor een bejaardencentrum enz. op stapel, maar aangezien een
benodigde stichting nooit van de grond kwam, is dit idee afge-
wimpeld. „Onze voorkeur gaat thans uit naar flats in hoogbouw
(b.v. 6 en 4 lagen) met daar omheen ééngezinswoningen”, zo
onthult de heer Sybrandy nog. „Maar hiervoor is nog geen beleg
ger. Het is echter mogelijk, dat over 3 maanden al gebouwd kan
worden."
Sleepbootkapitein L. Nouwen in Stave
ren, z’n collega H. H. Rijpkema, Har
lingen en de sleepdienst Van Elswijk
in Amsterdam hebben begin deze
week tot een fusie besloten. De drie
diensten gaan voortaan samenwerken
onder de naam Van Elswijk Sleep
dienst Amsterdam.
«Wil
„Ongetwijfeld hebben suiker en
Seven Up een gunstige invloed op
snijbloemen; in iets mindere mate
gaart dirt op voor chrysal” zo luidt
de conclusie van bloemist Binne-
ma uit de Galigastraat na enkele
proeven. Hij begon daarmee op 30
juni; z’n bestudeerde zoon en colle
ga Harry (van Maaike’s Boetiek,
óók in Sneek) kwam op het idee
eens proeven met snijbloemen te
ondernemen. Senior gebruikte
daarvoor anjers; die, geplaatst in
Seven Up hielden het de eerste
keer 16 dagen vol, de tweede keer
10, maar daarin viel de bewuste
hete week. In suiker bleef een an
jer 9 dagen overeind. De overige
„resultaten”: in water met chry
sal 10 en 5 dagen; in gewoon lei
dingwater 7 en 5 dagen; een slecht
gesneden anjer in schoon water 6
en 5 dagen, en in niet ververst
water bleef de bloem bij beide
proeven 5 dagen staande. „Het is
niet wetenschappelijk, maar mij is
wel gebleken, dat de bloemen in
suiker en Seven Up zich ontwik
kelden, terwijl de anderen vrij con
stant bleven”. De heer Binnema
concludeert hieruit, dat Seven Up
en suiker een zuiverende werking
hebben ten aanzien van bacteriën.
Deze schieten vooral wortel in niet
schoon water in niet schone vazen.
Het publiek? „Men vindt
machtig interessant; nu gaat
me daar eerlijk gezegd ook
hoor.” De onderzoeker zet
zal dan nauw worden samengewerkt
met de Warterpolitie. Per dag liggen
er vier „Stand by-schepen” voor uit
rukken gereed. Per mobilofoon (men
heeft de beschikking over vijf van de
ze apparaten, welke belangeloos door
de BB zijn aangeboden) worden deze
gewaarschuwd, wanneer er handelend
moet worden opgetreden. Organisato
risch is de Sneekweek rond.
De starttoren ondergaat een opknap
beurt, waaraan men nu de laatste
hand legt. Rondom is een tegelplateau
aangelegd en de toren zelf is opnieuw
geschilderd. Hert informatiebureau
wordt ondergebracht in „It Foarun-
der”, waar ook de computer een plaats
zal krijgen. Evenals vorig jaar wordt
er weer met ’n IBM-systeem gewerkt.
De uitslagen en standenlijsten zullen
daardoor snel beschikbaar komen voor
de deelnemers.
Vermoedeljjk omdat de 18-jarige ser
veerster Anneke Redder uit Staphorst
dinsdagmiddag omstreeks 4 uur op het
fietspad naast Rijksweg 43 tussen on
ze stad en Oppenhuizen met haar
bromfiets naar links uitweek, reed zjj
tegen de 61-jarige minder-valide sui
kerbewerker J. Velting uit Bolsward
op, die haar, eveneens brommend, te
gemoet kwam. Anneke en twee vrien
dinnen, terug van vakantie op Ter
schelling, waren op weg naar Stap
horst. Anneke reed voorop. Zij en de
heer Velting vielen om en liepen door
de smak tegen het wegdek hersenlet
sel op. Ze werden beide met de poli-
tie-ambulance naar het ziekenhuis al
hier vervoerd.
De Schakelzeilers vormen dit jaar
met 128 inschrijvingen evenals vorig
jaar weer de grootste klasse. Voor het
eerst in de Sneekweek-geschiedenis ligt
het aantal deelnemers in de Vaurien-
klasse ook boven de honderd, name
lijk 103. Dit is voor ’n deel te danken
aan het feit, dat er komend weekend
een klasseevenement voor deze jacht
jes wordit verzeild, hetgeen volgens de
heer De Bruin voor verschillende on
der hen reden is in Sneek „te blijven
hangen” en in te schrijven voor de
Sneekweek. Vorig jaar telde deze klas
se 88 inschrijvingen. Ook de 16 m2-zei-
lers tonen grote belangstelling voor dit
zeilspektakel, want voor deze groep
werden 104 boten ingeschreven en dit
is zeven meer dan vorig jaar. Belang
rijke stijgingen van het aantal boten
worden verder geconstateerd in de
470-klasse van 27 vorig jaar naar 43
nu en in de Regenboogklasse waar 23
jachten aan de start zullen verschij
nen.
TWEEDE STARTTOREN
De wedstrijdbanen zullen dezelfde zijn
als voorgaande jaren, waarbij gebruik
zal worden gemaakt van een finish-
schip, dat naar gelang de windrichting
ligplaats zal kiezen in de Gossepalen
of bij de noordelijke punt van het Kol-
meersland. Voor toeschouwers op de
wal is dit 'n weinig aantrekkelijke op
lossing, want na de start ziet men de
jachten niet terug. De finish is moei
lijk te volgen, onder meer reden waar
om men zich beraadt over het bouwen
van ’n tweede starttoren op de noor
delijke punt van hert starteiland, „maar
plannen hiervoor verkeren nog in een
pril stadium”, vertelde de heer A. H.
Tromp, eveneens deel uitmakend van
het Sneekweek-comité.
De zeilers in de kleinere en B-klassen
behoeven dit jaar Bij harde wind niet
aan de wal te blijven. Voorheen han
teerde men de regel dat er bij een wind
kracht van 6 op de schaal van Beau
fort in die klassen niet gestart werd,
maar voor de deelnemers was deze re
geling een tamelijk onbevredigende
zaak, hoewel de veiligheid natuurlijk
niet uit het oog moet worden verlo
ren. Men heeft nu een stormbaan ont
worpen, een driehoeks-route van 9,5
kilometer lengte, die één maal moet
worden gevaren.
In de afgelopen week hebben we ein
delijk weer eens geweten wat mooi,
warm zomerweer is. Wat was het heer
lijk om ’s avonds, als de grootste hit
te voorbij was, buiten te zijn. Ramen
en deuren gingen overal open, de men
sen vertoonden zich op straat en in de
tuinen. Kortom, de wereld leefde op en
genoot van de frisheid en de kalmte
van de avond. Maar op zo’n ogenblik
wordt ook duidelijk hoe kwetsbaar zo’n
zomeravond is; hoe gauw en wreed de
rust verstoord wordt. Op zo’n avond
draagt he(t geluid van een knetterende
bromfiets blokken ver over de tuintjes
en door alle openstaande huizen heen;
een te hard aanstaande radio of tele
visie verpest de kalme atmosfeer voor
een hele omgeving.
Laat iedereen juist in de zomertijd,
als we eindelijk de ramen eens open
kunnen hebben en buiten het gras en
de bloemen kunnen ruiken, goed be
denken dart hij niet alleen op de we
reld is. Als u ook op zo’n avond met
buiten de radio of de televisie kunt,
wees dan tenminste sociaal: neem het
toestel niert mee naar buiten, zet het
zachtjes, sluit zo nodig de ramen en
zorg er voor dat een ander niet tegen
zijn zin hoeft mee te „genieten”. Want
een televisie- of radioprogramma uit
de verte is beslist geen genot, zeker
niet op een mooie zomeravond!
Klachten, op- of aanmerkingen
kan men doorgeven aan de ge
meentesecretarie, vierde afde
ling, telefoon 4241, toestel 32).
-
De sleepboten, waarbij dus de
„Thaltassa”, voorheen van de heer
Nouwen en de „Liberty” van de
heer Rijpkema zijn uitgerust met ra
dar en V.H.Fr. hetgeen betekent, dat
men telefonisch contact met de op
varenden kan onderhouden. De nieuw
opgerichte sleepdienst zal zich on
der meer toeleggen op haven- en
zeesleepdiensten.
Volgende week zaterdagmorgen zal het startschot klinken voor de eerste van
de 42 klassen die meezeilen in de 37e Sneekweek, waarvoor zich dit jaar maar
liefst 974 zeilers hebben aangemeld. Vorig jaar streden 925 deelnemers om
de hoogste eer. De Sneekweek is, samen met de Kielerwoche, het grootste
Europese zeilevenement en krijgt door deelname van een zestal Belgen, enkele
Duitsers en een Zwitser dit jaar een internationaal tintje. „De kunst is nu de
andere zeilers te ontwijken”, merkte de heer U. de Bruin, één van de zes
leden van het organiserende comité, tijdens een persconferentie aan boord
van de „Toerist III” op.
De „Stand by”, de vrijwilligers-orga-
nisatie van motorbooteigenaren, die
bij iedere wedstrijd assistentie verleent
aan in moeilijkheden verkerende zei
lers of andere watersporters, zal ook
tijdens de Sneekweek paraat zijn. Er
De Paardenfokvereniging „Sneek en Omstreken” heeft gisteren haar fokdag gehad. Op een stuk land van de heer
KI. Koopmans in Harich zijn zo'n 140 Bovenlands warmbloedpaarden, zeker 47 Wells- en 37 New Forestpony’s
's morgens „onder de loupe” genomen voor het al dan niet toekennen van premies. De eigenaars van de New
Forestpony’s zijn tevens in de gelegenheid gesteld hun dieren voor inschrijving in het stamboek te laten keuren.
Dit gebeurde voordien steeds in Assen. Het aantal deelnemers aan deze fokdag, waarvan u een verslag elders
in deze editie aantreft, lag aanmerkelijk hoger dan het totaal van vorig jaar, toen de keuring zoals bekend in Sneek
is gehouden. Nadat 's middags de kampioenen bekend waren gemaakt (de besten mogen deelnemen aan de Cen
trale Keuring in Leeuwarden) vond langs de Harichtserdyk nog een springconcours van landelijke ruiters plaats.
(Foto Studio Ger Dijs)
De Sneekweek telt weer een record
aantal deelnemers. Er hadden overi
gens meer dan 1000 zeilers kunnen
zijn als men niet twee klassen had af
gewezen en de nagekomen inschrij
vingen wel in behandeling had geno
men. Ook de belangstelling vanaf de
wal voor dit grootscheepse zeilspek
takel wordt steeds groter. Evenals
vorige jaren zullen weer vele „moeder
schepen” ligplaats kiezen voor de wal
van het Kolmeersland.
Toen maandagmorgen omstreeks
kwart voor negen onze 72-jarige stad
genoot J. S., met zijn bestelauto ko
mende uit de Maria Louisestraat, de
Oppenhuizerweg opreed gaf hij geen
voorrang aan de vrachtauto van de
NV Regio NV uit Drachten, bestuurd
door de 20-jarige G. J. van der L. al
daar. Deze raakte de bestelauto, schoot
toen naar rechts, ramde op het trottoir
voor de verffabriek Flexa een com
pressor van de Aannemingsmij. Friso
NV, vernielde twee grote ramen van
de fabriek en reed ook nog een voor
de fabriek geparkeerde personenauto
aan. De bestelauto en de vrachtauto
werden zwaar beschadigd en ook de
compressor en de personenauto lie
pen veel schade op. De totale schade
wordt geschat op 15000 gulden.
REDAKTIE:
Singel 17, Postbus 11.
Telefoon 05150-4233 b.g.g.
3779, L. Jellema, redakteur.
FOTOREDAKT1E:
Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19
Telefoon 05150-3596.
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
ABONNEMENTEN:
Abonnementsgeld f 5,50 per
half jaar (bij vooruitbetaling!
Postabonnementen f 8,— per
half jaar (bij vooruitbetaling)
ADVERTENTIETARIEVEN,
18 ct. per mm, ingezonden
mededelingen dubbel tarief
Bij kontrakt lagere mm-prijs
-»■
.Lj-M