1 Hip volk zonder dak boven hoofd IJLST VEEL PAARDEN VOOR KEURING IN HARICH Geen voorrang: f 15000 schade Zomerse geluidshinder SNEKERirfKOERIER „De kunst is andere zeilers te ontwijken '"SS f t Ob de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL Officieel Orgaan en van Suiker en Seven Up gunstige invloed op snijbloemen |M liifc i FUSIE 3 SLEEP- BOOTDIENSTEN de I - I GESLAAGD I, BROMFIETSERS BOTSTEN: TWEE GEWONDEN la 0 Dit Had versehijnt bovendien donderdags huis-aan-huls In GAASTERLAND, SLOTEN m Bi -• I 41 ■o» y SNEEKER NIEUWSBLAD^ 7 v J gt Y' Het Sneehr Niemnblad is een sesombineenle mljaw na NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRUFHOUTS NIEUWSBLAD SiWSi -w .^1 O SNEEKER NIEUWSBLAD I4WT SNEEKWEEK 1972 ’t grootste zeilspektakel: 974 deelnemers Verschijnt: maandags en donderdags DONDERDAG 27 juli 1972 127ste JAARGANG No. 60 UITGEVERS: Drukkerij B. Doevendans b.v. ADMINISTRATIE: Singel 17, Sneek, Postbus 11, Telefoon 05150-4233, 5169. Kantooruren: maandag t.e.m. vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur Na kantooruren telefoon 4234 4235, 2247. Gironr. 932730. Bank: Raiffeisen- en Amro- bank. het het om, z’n proefnemingen nog een tijdje voort. „Tot we een geheel hebben gehad, en een eindconclusie kunnen trek ken.” Voor het praktijkdiploma boekhouden (Associatie) slaagden de heren J. Posthumus, J. Wijnja en D. Sikma te Sneek. Zij werden opgeleid door de heer P. Kooi, leraar boekhouden te Sneek. Het terug roepen van te vroeg ge starte schepen zal nu nog „met de hand” gebeuren door een bord te to nen met het terugroepingsnummer. De heer S. Jorna van het elektro technisch bureau Hiemstra werkt evenwel aan een elektrische terug- roepinstallatie, waarbij door middel van een druk op de knop aan de bui tenkant van de toren een verlicht nummer verschijnt. Deze installatie zal volgend jaar in gebruik worden genomen, hoewel het aanvankelijk in de bedoeling lag dit reeds de komen de Sneekweek te doen. Maar er zijn nog enkele problemen gerezen, als bijvoorbeeld de zon in de lampen schijnt worden de terugroepnummers voor de zeilers in „de meer” onzicht baar. „Het hippe volkje dat de voormalige Normandia-fabriek wel als overnachtings-plaats uitzocht, moet het vanaf de Sneekweek zon der deze mogelijkheid doen, tenzij men tussen puinhopen en rommel wil liggen. Eind volgende week zit er geen dak meer op. Ja, als men ’t ook dan nog als zodanig gebruiktdaar kunnen wij natuurlijk niet voor. „Aldus onder-directeur S. Sybrandy van Aannemings Mij Friso NV, al een jaar of drie eigenaresse van het 2 hectare grote complex aan de Leeuwarderweg. Dinsdag is begonnen met de afbraak, als alles naar wens verloopt is er eind augustus, begin september niets meer aanwezig, wat aan de zuivelfabriek zou kunnen herinneren. „Inderdaad”, aldus de heer Sybrandy, „er is ook wel gesproken over het slopen vóór de bouwvakvakantie. Samen met een belegger zijn er toen plannen ontwikkeld, maar deze zijn op niets uitgelopen. De belegger zei op ’t laatst nee. In het andere geval was alles nu al vlak geweest In januari is de toezegging al gedaan; het leek eerst ook wel haal baar, maar later niet meer. Het heeft ondertussen", zo vervolgt de onder-directeurwel lang genoeg geduurd, maar de afbraak gebeurt nu, zonder dat er ook maar iets tegenover staat.” Op dit ogenblik zijn er nog geen definitieve bouwplannen voor dit project, hoewel de kans groot is, dat er „betere woningen voor de markt" gebouwd zullen worden. Aanvankelijk stond er 'n plan voor een bejaardencentrum enz. op stapel, maar aangezien een benodigde stichting nooit van de grond kwam, is dit idee afge- wimpeld. „Onze voorkeur gaat thans uit naar flats in hoogbouw (b.v. 6 en 4 lagen) met daar omheen ééngezinswoningen”, zo onthult de heer Sybrandy nog. „Maar hiervoor is nog geen beleg ger. Het is echter mogelijk, dat over 3 maanden al gebouwd kan worden." Sleepbootkapitein L. Nouwen in Stave ren, z’n collega H. H. Rijpkema, Har lingen en de sleepdienst Van Elswijk in Amsterdam hebben begin deze week tot een fusie besloten. De drie diensten gaan voortaan samenwerken onder de naam Van Elswijk Sleep dienst Amsterdam. «Wil „Ongetwijfeld hebben suiker en Seven Up een gunstige invloed op snijbloemen; in iets mindere mate gaart dirt op voor chrysal” zo luidt de conclusie van bloemist Binne- ma uit de Galigastraat na enkele proeven. Hij begon daarmee op 30 juni; z’n bestudeerde zoon en colle ga Harry (van Maaike’s Boetiek, óók in Sneek) kwam op het idee eens proeven met snijbloemen te ondernemen. Senior gebruikte daarvoor anjers; die, geplaatst in Seven Up hielden het de eerste keer 16 dagen vol, de tweede keer 10, maar daarin viel de bewuste hete week. In suiker bleef een an jer 9 dagen overeind. De overige „resultaten”: in water met chry sal 10 en 5 dagen; in gewoon lei dingwater 7 en 5 dagen; een slecht gesneden anjer in schoon water 6 en 5 dagen, en in niet ververst water bleef de bloem bij beide proeven 5 dagen staande. „Het is niet wetenschappelijk, maar mij is wel gebleken, dat de bloemen in suiker en Seven Up zich ontwik kelden, terwijl de anderen vrij con stant bleven”. De heer Binnema concludeert hieruit, dat Seven Up en suiker een zuiverende werking hebben ten aanzien van bacteriën. Deze schieten vooral wortel in niet schoon water in niet schone vazen. Het publiek? „Men vindt machtig interessant; nu gaat me daar eerlijk gezegd ook hoor.” De onderzoeker zet zal dan nauw worden samengewerkt met de Warterpolitie. Per dag liggen er vier „Stand by-schepen” voor uit rukken gereed. Per mobilofoon (men heeft de beschikking over vijf van de ze apparaten, welke belangeloos door de BB zijn aangeboden) worden deze gewaarschuwd, wanneer er handelend moet worden opgetreden. Organisato risch is de Sneekweek rond. De starttoren ondergaat een opknap beurt, waaraan men nu de laatste hand legt. Rondom is een tegelplateau aangelegd en de toren zelf is opnieuw geschilderd. Hert informatiebureau wordt ondergebracht in „It Foarun- der”, waar ook de computer een plaats zal krijgen. Evenals vorig jaar wordt er weer met ’n IBM-systeem gewerkt. De uitslagen en standenlijsten zullen daardoor snel beschikbaar komen voor de deelnemers. Vermoedeljjk omdat de 18-jarige ser veerster Anneke Redder uit Staphorst dinsdagmiddag omstreeks 4 uur op het fietspad naast Rijksweg 43 tussen on ze stad en Oppenhuizen met haar bromfiets naar links uitweek, reed zjj tegen de 61-jarige minder-valide sui kerbewerker J. Velting uit Bolsward op, die haar, eveneens brommend, te gemoet kwam. Anneke en twee vrien dinnen, terug van vakantie op Ter schelling, waren op weg naar Stap horst. Anneke reed voorop. Zij en de heer Velting vielen om en liepen door de smak tegen het wegdek hersenlet sel op. Ze werden beide met de poli- tie-ambulance naar het ziekenhuis al hier vervoerd. De Schakelzeilers vormen dit jaar met 128 inschrijvingen evenals vorig jaar weer de grootste klasse. Voor het eerst in de Sneekweek-geschiedenis ligt het aantal deelnemers in de Vaurien- klasse ook boven de honderd, name lijk 103. Dit is voor ’n deel te danken aan het feit, dat er komend weekend een klasseevenement voor deze jacht jes wordit verzeild, hetgeen volgens de heer De Bruin voor verschillende on der hen reden is in Sneek „te blijven hangen” en in te schrijven voor de Sneekweek. Vorig jaar telde deze klas se 88 inschrijvingen. Ook de 16 m2-zei- lers tonen grote belangstelling voor dit zeilspektakel, want voor deze groep werden 104 boten ingeschreven en dit is zeven meer dan vorig jaar. Belang rijke stijgingen van het aantal boten worden verder geconstateerd in de 470-klasse van 27 vorig jaar naar 43 nu en in de Regenboogklasse waar 23 jachten aan de start zullen verschij nen. TWEEDE STARTTOREN De wedstrijdbanen zullen dezelfde zijn als voorgaande jaren, waarbij gebruik zal worden gemaakt van een finish- schip, dat naar gelang de windrichting ligplaats zal kiezen in de Gossepalen of bij de noordelijke punt van het Kol- meersland. Voor toeschouwers op de wal is dit 'n weinig aantrekkelijke op lossing, want na de start ziet men de jachten niet terug. De finish is moei lijk te volgen, onder meer reden waar om men zich beraadt over het bouwen van ’n tweede starttoren op de noor delijke punt van hert starteiland, „maar plannen hiervoor verkeren nog in een pril stadium”, vertelde de heer A. H. Tromp, eveneens deel uitmakend van het Sneekweek-comité. De zeilers in de kleinere en B-klassen behoeven dit jaar Bij harde wind niet aan de wal te blijven. Voorheen han teerde men de regel dat er bij een wind kracht van 6 op de schaal van Beau fort in die klassen niet gestart werd, maar voor de deelnemers was deze re geling een tamelijk onbevredigende zaak, hoewel de veiligheid natuurlijk niet uit het oog moet worden verlo ren. Men heeft nu een stormbaan ont worpen, een driehoeks-route van 9,5 kilometer lengte, die één maal moet worden gevaren. In de afgelopen week hebben we ein delijk weer eens geweten wat mooi, warm zomerweer is. Wat was het heer lijk om ’s avonds, als de grootste hit te voorbij was, buiten te zijn. Ramen en deuren gingen overal open, de men sen vertoonden zich op straat en in de tuinen. Kortom, de wereld leefde op en genoot van de frisheid en de kalmte van de avond. Maar op zo’n ogenblik wordt ook duidelijk hoe kwetsbaar zo’n zomeravond is; hoe gauw en wreed de rust verstoord wordt. Op zo’n avond draagt he(t geluid van een knetterende bromfiets blokken ver over de tuintjes en door alle openstaande huizen heen; een te hard aanstaande radio of tele visie verpest de kalme atmosfeer voor een hele omgeving. Laat iedereen juist in de zomertijd, als we eindelijk de ramen eens open kunnen hebben en buiten het gras en de bloemen kunnen ruiken, goed be denken dart hij niet alleen op de we reld is. Als u ook op zo’n avond met buiten de radio of de televisie kunt, wees dan tenminste sociaal: neem het toestel niert mee naar buiten, zet het zachtjes, sluit zo nodig de ramen en zorg er voor dat een ander niet tegen zijn zin hoeft mee te „genieten”. Want een televisie- of radioprogramma uit de verte is beslist geen genot, zeker niet op een mooie zomeravond! Klachten, op- of aanmerkingen kan men doorgeven aan de ge meentesecretarie, vierde afde ling, telefoon 4241, toestel 32). - De sleepboten, waarbij dus de „Thaltassa”, voorheen van de heer Nouwen en de „Liberty” van de heer Rijpkema zijn uitgerust met ra dar en V.H.Fr. hetgeen betekent, dat men telefonisch contact met de op varenden kan onderhouden. De nieuw opgerichte sleepdienst zal zich on der meer toeleggen op haven- en zeesleepdiensten. Volgende week zaterdagmorgen zal het startschot klinken voor de eerste van de 42 klassen die meezeilen in de 37e Sneekweek, waarvoor zich dit jaar maar liefst 974 zeilers hebben aangemeld. Vorig jaar streden 925 deelnemers om de hoogste eer. De Sneekweek is, samen met de Kielerwoche, het grootste Europese zeilevenement en krijgt door deelname van een zestal Belgen, enkele Duitsers en een Zwitser dit jaar een internationaal tintje. „De kunst is nu de andere zeilers te ontwijken”, merkte de heer U. de Bruin, één van de zes leden van het organiserende comité, tijdens een persconferentie aan boord van de „Toerist III” op. De „Stand by”, de vrijwilligers-orga- nisatie van motorbooteigenaren, die bij iedere wedstrijd assistentie verleent aan in moeilijkheden verkerende zei lers of andere watersporters, zal ook tijdens de Sneekweek paraat zijn. Er De Paardenfokvereniging „Sneek en Omstreken” heeft gisteren haar fokdag gehad. Op een stuk land van de heer KI. Koopmans in Harich zijn zo'n 140 Bovenlands warmbloedpaarden, zeker 47 Wells- en 37 New Forestpony’s 's morgens „onder de loupe” genomen voor het al dan niet toekennen van premies. De eigenaars van de New Forestpony’s zijn tevens in de gelegenheid gesteld hun dieren voor inschrijving in het stamboek te laten keuren. Dit gebeurde voordien steeds in Assen. Het aantal deelnemers aan deze fokdag, waarvan u een verslag elders in deze editie aantreft, lag aanmerkelijk hoger dan het totaal van vorig jaar, toen de keuring zoals bekend in Sneek is gehouden. Nadat 's middags de kampioenen bekend waren gemaakt (de besten mogen deelnemen aan de Cen trale Keuring in Leeuwarden) vond langs de Harichtserdyk nog een springconcours van landelijke ruiters plaats. (Foto Studio Ger Dijs) De Sneekweek telt weer een record aantal deelnemers. Er hadden overi gens meer dan 1000 zeilers kunnen zijn als men niet twee klassen had af gewezen en de nagekomen inschrij vingen wel in behandeling had geno men. Ook de belangstelling vanaf de wal voor dit grootscheepse zeilspek takel wordt steeds groter. Evenals vorige jaren zullen weer vele „moeder schepen” ligplaats kiezen voor de wal van het Kolmeersland. Toen maandagmorgen omstreeks kwart voor negen onze 72-jarige stad genoot J. S., met zijn bestelauto ko mende uit de Maria Louisestraat, de Oppenhuizerweg opreed gaf hij geen voorrang aan de vrachtauto van de NV Regio NV uit Drachten, bestuurd door de 20-jarige G. J. van der L. al daar. Deze raakte de bestelauto, schoot toen naar rechts, ramde op het trottoir voor de verffabriek Flexa een com pressor van de Aannemingsmij. Friso NV, vernielde twee grote ramen van de fabriek en reed ook nog een voor de fabriek geparkeerde personenauto aan. De bestelauto en de vrachtauto werden zwaar beschadigd en ook de compressor en de personenauto lie pen veel schade op. De totale schade wordt geschat op 15000 gulden. REDAKTIE: Singel 17, Postbus 11. Telefoon 05150-4233 b.g.g. 3779, L. Jellema, redakteur. FOTOREDAKT1E: Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19 Telefoon 05150-3596. Wil Steunebrink Telefoon 05150-5323 ABONNEMENTEN: Abonnementsgeld f 5,50 per half jaar (bij vooruitbetaling! Postabonnementen f 8,— per half jaar (bij vooruitbetaling) ADVERTENTIETARIEVEN, 18 ct. per mm, ingezonden mededelingen dubbel tarief Bij kontrakt lagere mm-prijs -»■ .Lj-M

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1