snekerWkoerier Brandweer zorgde voor waterballet en schuim op de veemarkt j I l I de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL IJLST en k Grote schade bij botsingen WATERTOREN WORDT VAN ZIJN LEIEN VERLOST Sneek krijgt Magirus- ladder: kost f241.910,- M f i Officieel Orgaan van ■H IA - In dit nummer o.a. Auto vloog na aan rijding in brand 1 I KRUISER UIT IJLST NIET BOVEN WATER de DRANK IN HET SPEL? BS i lllllllllllIllillllllllllllMlllllillllilllllfflillllllllilllHIIIBM Bergsma: Beetje jammer dat het nu zo gaat Verkeer Zuidwesthoek Sneek-IJlst tijdelijk omgeleid Twee koeien donderdag bij Nijezijl tegen trein 5 Dit blad verschijnt bovendien donderdags huis-aan-huis In GAASTERLAND, SLOTEN m W SNEEKER NIEUWSBLAD Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD Oosterparkers-Sneek: Argentijns voetbal.... Jan Boersma schaakt zich naar „ZWH-cup” Kampioenschap vrijheids- klas voor P. R. Ossendorp Uitslagen en standen zaterdag- en zondag- voetbal SNEEKER NIEUWSBLAD ibvoou 8XUK SM OM8TBSKMM Sneeker Meer betreurt publiciteit nu De de I Verschijnt: maandags en donderdags ze ren, Bergsma. Tenslotte was van g.s. de goedkeuring van het besluit tot het in het leven 127ste JAARGANG No. 73 MAANDAG 11 SEPTEMBER 1972 UITGEVERS: Drukkerij H. Doevendans b.v. ADMINISTRATIE: Singel 17, Sneek, Postbus 11, Telefoon 05150-4233, 5169. Kantooruren: maandag t.e.m. vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur Na kantooruren telefoon 4234 4235, 2247. Gironr. 932730. Bank: Raiffeisen- en Amro- bank. BESPREKING In zijn openingswoord had voorzitter Van Haersma Buma laten weten, dat j o Als het Pottenplan II gerealiseerd is, een plan waar alleen plaats zal zijn voor stacaravans van mensen, die daarvoor met gemak duizend of meer voor op tafel leggen, kunnen wij wel inpakken. Nu zeggen ze wel, dat er aanstonds voor de toercaravans, die wij met veel mazzel voor een prikje op de kop heb ben kunnen tikken, ruimte is bij de Potten, maar wat van uitzicht hebben we dan? Daar zie je geen water. Ze vergeten, dat wij die andere plaats helemaal niet ambiëren. Aldus was de stemming onder de toercaravanhouders, die nu hun weekendje doorbrengen op het al veel besproken en beschreven projecl Pottenplan II, donderdagavond na afloop van de vergadering van het Recrea tieschap Sneeker Meer in het stadhuis. Voorzitter B. van Haersma Buma, die het „logisch” noemde dat in dit stadium tot uitvoering van de plannen wordt overgegaan, vond het „jammer, dat men tot actie besloot, en dat deze zaak op een verkeerde manier in de publiciteit is gebracht”. STUKJE GESCHIEDENIS In tegenstelling hiermee verklaarde de heer I. Bergsma („deze zaak begint nu te „knipen”) echter zich de reac ties van de betrokkenen „met een smalle beurs” die daar wat hebben op gebouwd en nu moeten verdwijnen, wel te kunnen voorstellen. Maar is er niet een mogelijkheid, daar nog wat aan te doen? Kunnen zij ergens in de buurt niet plaats krijgen?” Naar aanleiding van het antwoord van de heer Van Haersma Buma („er is bij de Potten genoeg ruimte voor caravans”) vond de heer Bergsma toch, dat de toerca ravanhouders daar voorrang moesten krijgen. Vice-voorzitter B. W. Caze- mier maakte bezwaar tegen de wijze, waarop de heer Bergsma deze aange legenheid naar voren bracht. „Op het gehele plan rust een bestemming, waarbij voor elke beurs wel iets is. Dat er toevallig een terrein een aantal jaren braak heeft gelegen, en er een stukje geschiedenis is geweest, valt dui delijk buiten de planologie”, sprak de heer Cazemier. De heer Van Haersma Buma zei tij dens deze maar een kleine drie kwar tier durende bijeenkomst, bij gewoond door 8 bestuursleden en 10 caravanhou- ders, dat een subsidie-aanvraag voor het Pattenplan II, begeleid van een gunstig advies van gedeputeerde sta ten van Friesland, naar het ministe rie van Economische Zaken is verzon den. „Waar we nu over spreken vormt een onderdeel van een bestemmings plan, dat de gemeente Wymbritsera- deel heeft genomen. Door een aantal jaren vertraging hebben toercaravan houders de mogelijkheid gehad hun ca ravans daar te plaatsen. Het bezwaar, wat deze mensen nu maken, is zeker niet redelijk,” zo zei de voorzitter. In verband met grondwerkzaamheden, nodig voor de aanleg van de zuidelijke rondweg om Sneek, is het nodig dat er een baansplitsing op de weg van Sneek naar IJlst moet plaatsvinden. MidwUbtm 4. HMM*» 1UM. umrmmii Wanneer iets geruime tijd aan de elementen blootstaat, kan het gebeuren dat het in minder goe. de conditie geraakt. Dit was ook het geval met de dakbedekking van de watertoren, die tot toe altijd uit goeie ouderwetse leien heeft bestaan. Door de hol le constructie van het dak, het feit dat leien altijd met haakjes bevestigd worden en voornoem- I> de verwering, had de wind vrij spel gekregen en vloog er wel 5 eens een stuk naar beneden. Dit In april 1969 is door de Commissie Eisen Brandweer, ingesteld door de Hoofdinspecteur voor het Brandweer- wezen te ’s Gravenhage, rapport uit gebracht over de materieels- en per soneelssterkte van de brandweer in Sneek. In dit rapport werd o.a gewe zen op het gemis van een autoladder. Geconstateerd werd dat het karakter en de omvang van de bebouwing het noodzakeljjk maakten dat de brand weer over een volautomatische auto ladder kon beschikken. Bij f en zaterdagnacht zijn autos’ flink beschadigd geraakt. Zater dagavond om half acht knalden op de kruising Berkenlaan-Leeuwarderweg ’n Mazda, bestuurd door de 41-jarige cas- sière A. Stienstra uit Leeuwarden en een Ford, bestuurd door de heftruck chauffeur C. de W. (21) uit Emmel- oord op elkaar. Stienstra kwam uit de Beukenlaan en sloeg op de Leeuwar- derweg linksaf, in de richting Leeuwar den, Zij kwam daarbij in botsing met de auto van De W., die zonder verlich ting uit de richting van de binnenstad over de Leeuwarderweg reed. Naar drankgebruik van De W. wordt een on derzoek ingesteld. Zaterdagnacht om kwart voor drie vond op rijksweg 43, tussen IJsbrechtum en Sneek, een aan rijding plaats tussen een Citroen DS, bestuurd door de 31-jarige H. O. uit Emmeloord en een Simca, die door de Bolswarder J. K. de Vries (32) werd bestuurd. O. kwam uit Bolsward en raakte op zeker ogenblik op de voor hem linker weghelft. De Vries kwam uit Sneek, en kon een botsing onmo gelijk meer vermijden. De auto’s raak ten elkaar frontaal. De politie stelt een onderzoek naar drankgebruik van O. I in, terwijl zij van beide aanrijdingen proces verbaal opmaakt, I - Tussen Oudega (W) en Nijezijl zijn don derdagmorgen tegen acht uur twee koeien van de heer S. B. Feenstra uit Oosthem in onzachte aanraking geko men met een naar Sneek rijdende trein. De beesten waren uit het weiland ge broken en liepen op de spoorweg. Eén koe werd gedood, een andere gewond. De trein liep een minuut of tien ver traging op, en werd licht beschadigd. zo had de heer H. A. Scholten in de voorafgaande vergadering gezegd, als bestuur van het Recreatieschap Snee ker Meer moeten wij ervoor zorgen, dat in de overeenkomst met deze ex ploitant de bereikbaarheid van de oe vers vastgelegd moet worden. Onder grote publieke belangstelling werd zaterdagmorgen een demonstratie met de nieuwe bluseenheid voor Sneek en Wymbritseradeel gegeven. Pompbediende F. Brouwer was al gauw vertrouwd met 't nieuwe kanon en richtte met grote trefzekerheid de waterstraal op het te blussen voorwerp. De eerste auto die in fik gestoken werd, was, behalve dat hij evenals de andere gevuld was met rubberbanden, helemaal uitelkaar gehaald door de spuitgas ten. Het geheel zorgde voor een sterke rookontwikkeling, zoals op de foto te zien is, die door de sterke wind naar de huizen aan de Stationsstraat waaide. Het is te hopen dat de bewoners hun ramen dicht hadden, want ze waren niet gewaarschuwd. (Foto Studio Ger Dljs) Vr(jdag en zaterdag zullen wel heel wat jongens het plan opgevat hebben om brandweerman te worden. Vrijdag werd namelijk de nieuwe bluseen heid voor de gemeenten Sneek en Wymbritseradeel getoond aan de resp. burgemeesters, de heren B. van Haersma Buma en B. W. Cazemier die vergezeld werden door de heren H. A. Scholten en K. Koster voor Sneek en de heren G .Miedema en G. Sennema voor Wymbritseradeel. Dit ging gepaard met veel gespuit van water en schuim, hetgeen vooral de jeugd wel kon waarderen. Op een gegeven moment werd er een com plete show opgevoerd waarbij men met zes stralen en het waterkanon in actie kwam. heer B. D. Diepenveen uit Ijlst een kruiser, die hij verhuurd had aan iemand uit Den Haag is nog niet bo ven water. Het jacht is vermoedelijk eind augustusZbegin september verduis terd. De huurder, die de eerste perio de al had betaald, wilde de Bestevaer- krulser nog een tijdje huren, .maar kreeg van de heer Diepenveen te ho ren ,dat het jacht spoorloos verdwenen was. Bij nader onderzoek kwam even wel aan het licht, dat het door de huurder opgegeven adres in de resi dentie niet klopte.... ABONNEMENTEN: Abonnementsgeld f 5,50 per half jaar (by vooruitbetaling Postabonnementen f 8,— per half jaar (bij vooruitbetaling 1 ADVERTENTIETARIEVEN 18 et. per mm, ingezonden mededelingen dubbel tarief Bij kontrakt lagere mm-prijs I Het rijwielpad naast deze weg kan voorlopig niet worden gebruikt door wielrijders, die echter een halve baan van de rijweg tot hun beschikking krij gen. Dat is dan het oostelijke deel van de weg, terwijl het westelijk deel uit sluitend voor het autoverkeer is open gesteld. Dit gedeelte is afgezet door verkeers lichten, hetgeen betekent dat voor een groot gedeelte van de Zuidwesthoek- weg het verkeer op elkaar moet wach ten, Men gebruikt daar de gebruikelij ke groene- en rode stoplichten voor. Autobestuurders moeten ook rekening houden met afnemende snelheden van 90, 70 en 50 kilometer. Het fietspad krijgt ter plaatse een nieuwe verhar ding, terwijl dat ook met de Zuidwest- hoekweg het geval zal zijn. Deze iets moeilijker geworden verkeerssituatie is tijdelijk, maar men kon ons van de zijde van Rijkswaterstaat nog niet meedelen hoe kort of lang dat „tijde lijke” zal duren. Vermoedelijk door het te snel rijden slipte zaterdagmiddag even over vijf de auto bestuurd door de heer S. van der lest uit Leeuwarden op de rijksweg tussen zijn woonplaats en Sneek. De auto kwam dwars op de weg en aldus in onzachte aanraking met de uit tegenovergestelde rich ting naderende auto van de heer J. P. Rotteveel uit Lisse. Van der lest z’n auto vloog hierbij in brand; brandweerlieden moesten te hulp schieten om het vuur tot staan te brengen. De verwondingen van de bestuurders bleken nogal mee te val len. twee aanrijdingen, zaterdagavond -~xjvjer personen- Dat dit het echte werk nog niet was werd de volgende morgen gedemon streerd, toen de waterkrachten op echt vuur werden beproefd. Op het veemarktterein waren hiertoe ,twee met rubberbanden gevulde auto wrakken in brand gestoken. Achter eenvolgens werd getoond hoe snel het vuur met poederschuim, water en schuim uit het kanon en water uit de brandslangen gedoofd kon wor den. De toeschouwers keken met „a- demloze” bewondering toe hoe een brandweerman gekleed in een zuiver wollen pak het vuur te lijf ging en er ook mee in aanraking kwam. Hij kon dit zonder gevaar doen, want zuiver wol heeft de eigenschap dat het niet vlam vat, het gaat hoog stens schroeien. Het publiek kreeg ook nog een kans tegen het vuur in actie te komen: een bak met benzine werd aangesto ken en vrijwilligers mochten met de kleine poederbussen pogen de vlam men te verdrijven, wat de meesten tamelijk goed lukte. Daarmee zou de demonstratie afgelopen zijn, als niet een groot gedeelte van de veemarkt bedekt was met een dikke laag schuim, afkomstig van de autoblus- pogingen. Er werd driftig door de „sneeuw” gefietst en gelopen en men besloot de jeugd ook eens in de ge legenheid te stellen echt te spuiten. Wie wilde mocht meehelpen de witte massa terug te dringen naar de af- voerputjes. Liefhebbers genoeg, en dat er ook wel eens verkeerd gericht werd valt te begrijpen. „En dat we bepaalde groepen zou den willen weren is bepaald niet het geval,” voegde hij hieraan nog toe. „Maar dat heb ik ook niet gezegd,” reageerde de heer Bergsma snel. „De huur zal echter toch minimaal 1000,zijn, heb ik begrepen. Ik vind het een beetje jammer, dat het op deze manier gaat. Men moet het toch ook wat uit het oogpunt van de- mensen, die gevoelsmatig reage- bekijken”, meende de heer het bezoek aan het dagrecreatieterrein dit jaar belangrijk groter is geweest dan in 1971. „We zitten nog wel in een aanloopperiode, maar het totale be zoekersaantal in dit seizoen wordt ge schat tussen de 15 en 20 duizend.” Hij zei verder, dat de wijze, waarop het kamperen op het Kolmeersland dit jaar geregeld was (de kampeerveror- dening van de gemeente Wymbritsera deel was begin 1972 in werking getre den) alleszins bevredigend is geble ken. Zeer binnenkort, aldus de voorzit ter, zal er een bespreking met de ei genares van dat stuk grond, wat (nog) geen eigendom is van het Recreatie schap, plaats hebben. De vergadering besloot 125.000 te lenen, onder ande re voor betaling van een deel der kos ten van het Pottenplan III (dagrecrea- en acties rond het „Pottenplan II” B. en w. konden zich met deze stel ling over het algemeen wel verenigen. Een goed wendbare autoladder kan met name bij branden in de binnen stad onschatbare diensten bewijzen. De panden zijn daar veelal dermate ingebouwd, dat slechts een goed over zicht van een brand kan worden ver kregen, wanneer men de situatie van bovenaf kan bezien. Dit maakt een Ma- girus-ladder mogelijk. Bovendien komt het in de binnenstad veelvuldig voor dat boven-woningen slechts één uit gang hebben. Wanneer nu deze uitgang door brand is versperd zal het redden van bewoners kunnen gebeuren met de autoladder. Ook bij b.v. hotelbranden zal een dergelijke ladder uitnemend van pas kunnen komen. Dat met het beraad over deze aange legenheid niettemin een aantal jaren gemoeid is geweest vindt zijn oorzaak in het feit dat de kosten van aanschaf van een dergelijke apparatuur niet ge ring zijn. De kosten van een volauto matische hydrauilische Magirus-ladder worden geraamd op 241.910,in clusief omzetbelasting. B. en w. menen dat de aanschaf thans niet langer mag worden uitgestold. WWWWMWVWVVUUMVWUUVVW Welnu, van deze zijde vernamen wij, na deze zitting in het stadhuis, tijdens een onderonsje in een horecabedrijf in de buurt, dait vooral de vrees bestaat, dat de Stichting Recreatiecentra van de Nederlands Hervormde Kerk het toe komstige stacaravanterrein gaat ex ploiteren. Er is, zo werd hier gezegd, nog een kans, wanneer de Stichting Kolmeersland dat doet, en nieit de „grote baas”, zoals deze heren die nu jaarlijks 350,betalen de andere ge noemde stichting zagen. Sprak de één over het naar voren gebrachte alter natief (caravans bij de Potten) als een soortement concentratiekamp, waar de scheerlijn van de ene tegen die van de andere tent aanzit, weer tie) aan de Cultuurtechnische Dienst, een ander bevroedde, dat de „over haal” (de pont) „naar de knoppen” zal gaan. Wie dan ook de exploitatie roepen van de Stichting „Kolmeers- van de pont voor z’n rekening neemt, land” ontvangen. REDAKTIE: Singel 17, Postbus 11. Telefoon 05150-4233 b.g.g. 3779, L. Jellema, redakteur. FOTOREDAKTIE: Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19 Telefoon 05150-3596. Wil Steunebrink Telefoon 05150-5323 leverde natuurlijk gevaar op voor de omgeving, zodat1 de wa tertoren van een nieuwe bedek king moest worden voorzien. Deze zal echter niet weer be- staan uit leien, omdat die bijna niet meer te krijgen zijn, maar uit rubberoïd. (Met petroleum l> gedrenkt vilt dat er uitziet als 5 rubber). I. BERGSMA 4

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1