snekerWkoerier
Brandweer zorgde voor waterballet
en schuim op de veemarkt
j
I
l I
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
IJLST
en
k
Grote schade
bij botsingen
WATERTOREN
WORDT
VAN ZIJN
LEIEN
VERLOST
Sneek krijgt
Magirus-
ladder: kost
f241.910,-
M
f
i
Officieel Orgaan van
■H
IA -
In dit nummer o.a.
Auto vloog na aan
rijding in brand
1
I
KRUISER UIT IJLST
NIET BOVEN WATER
de
DRANK IN HET SPEL?
BS
i
lllllllllllIllillllllllllllMlllllillllilllllfflillllllllilllHIIIBM
Bergsma: Beetje jammer
dat het nu zo gaat
Verkeer Zuidwesthoek
Sneek-IJlst tijdelijk omgeleid
Twee koeien donderdag
bij Nijezijl tegen trein
5
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis In
GAASTERLAND, SLOTEN m
W SNEEKER NIEUWSBLAD
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
Oosterparkers-Sneek:
Argentijns voetbal....
Jan Boersma schaakt
zich naar „ZWH-cup”
Kampioenschap vrijheids-
klas voor P. R. Ossendorp
Uitslagen en standen
zaterdag- en zondag-
voetbal
SNEEKER NIEUWSBLAD
ibvoou 8XUK SM OM8TBSKMM
Sneeker Meer betreurt publiciteit
nu
De
de
I
Verschijnt:
maandags en donderdags
ze
ren,
Bergsma.
Tenslotte was van g.s. de goedkeuring
van het besluit tot het in het leven
127ste JAARGANG No. 73
MAANDAG 11 SEPTEMBER 1972
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans b.v.
ADMINISTRATIE:
Singel 17, Sneek, Postbus 11,
Telefoon 05150-4233, 5169.
Kantooruren: maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 4234
4235, 2247. Gironr. 932730.
Bank: Raiffeisen- en Amro-
bank.
BESPREKING
In zijn openingswoord had voorzitter
Van Haersma Buma laten weten, dat
j
o
Als het Pottenplan II gerealiseerd is, een plan waar alleen plaats zal zijn voor
stacaravans van mensen, die daarvoor met gemak duizend of meer voor op
tafel leggen, kunnen wij wel inpakken. Nu zeggen ze wel, dat er aanstonds
voor de toercaravans, die wij met veel mazzel voor een prikje op de kop heb
ben kunnen tikken, ruimte is bij de Potten, maar wat van uitzicht hebben we
dan? Daar zie je geen water. Ze vergeten, dat wij die andere plaats helemaal
niet ambiëren. Aldus was de stemming onder de toercaravanhouders, die nu
hun weekendje doorbrengen op het al veel besproken en beschreven projecl
Pottenplan II, donderdagavond na afloop van de vergadering van het Recrea
tieschap Sneeker Meer in het stadhuis. Voorzitter B. van Haersma Buma, die
het „logisch” noemde dat in dit stadium tot uitvoering van de plannen wordt
overgegaan, vond het „jammer, dat men tot actie besloot, en dat deze zaak
op een verkeerde manier in de publiciteit is gebracht”.
STUKJE GESCHIEDENIS
In tegenstelling hiermee verklaarde de
heer I. Bergsma („deze zaak begint
nu te „knipen”) echter zich de reac
ties van de betrokkenen „met een
smalle beurs” die daar wat hebben op
gebouwd en nu moeten verdwijnen, wel
te kunnen voorstellen. Maar is er niet
een mogelijkheid, daar nog wat aan te
doen? Kunnen zij ergens in de buurt
niet plaats krijgen?” Naar aanleiding
van het antwoord van de heer Van
Haersma Buma („er is bij de Potten
genoeg ruimte voor caravans”) vond
de heer Bergsma toch, dat de toerca
ravanhouders daar voorrang moesten
krijgen. Vice-voorzitter B. W. Caze-
mier maakte bezwaar tegen de wijze,
waarop de heer Bergsma deze aange
legenheid naar voren bracht. „Op het
gehele plan rust een bestemming,
waarbij voor elke beurs wel iets is.
Dat er toevallig een terrein een aantal
jaren braak heeft gelegen, en er een
stukje geschiedenis is geweest, valt dui
delijk buiten de planologie”, sprak de
heer Cazemier.
De heer Van Haersma Buma zei tij
dens deze maar een kleine drie kwar
tier durende bijeenkomst, bij gewoond
door 8 bestuursleden en 10 caravanhou-
ders, dat een subsidie-aanvraag voor
het Pattenplan II, begeleid van een
gunstig advies van gedeputeerde sta
ten van Friesland, naar het ministe
rie van Economische Zaken is verzon
den. „Waar we nu over spreken vormt
een onderdeel van een bestemmings
plan, dat de gemeente Wymbritsera-
deel heeft genomen. Door een aantal
jaren vertraging hebben toercaravan
houders de mogelijkheid gehad hun ca
ravans daar te plaatsen. Het bezwaar,
wat deze mensen nu maken, is zeker
niet redelijk,” zo zei de voorzitter.
In verband met grondwerkzaamheden,
nodig voor de aanleg van de zuidelijke
rondweg om Sneek, is het nodig dat
er een baansplitsing op de weg van
Sneek naar IJlst moet plaatsvinden.
MidwUbtm 4. HMM*» 1UM. umrmmii
Wanneer iets geruime tijd aan
de elementen blootstaat, kan het
gebeuren dat het in minder goe.
de conditie geraakt. Dit was ook
het geval met de dakbedekking
van de watertoren, die tot
toe altijd uit goeie ouderwetse
leien heeft bestaan. Door de hol
le constructie van het dak, het
feit dat leien altijd met haakjes
bevestigd worden en voornoem-
I> de verwering, had de wind vrij
spel gekregen en vloog er wel
5 eens een stuk naar beneden. Dit
In april 1969 is door de Commissie
Eisen Brandweer, ingesteld door de
Hoofdinspecteur voor het Brandweer-
wezen te ’s Gravenhage, rapport uit
gebracht over de materieels- en per
soneelssterkte van de brandweer in
Sneek. In dit rapport werd o.a gewe
zen op het gemis van een autoladder.
Geconstateerd werd dat het karakter
en de omvang van de bebouwing het
noodzakeljjk maakten dat de brand
weer over een volautomatische auto
ladder kon beschikken.
Bij f
en zaterdagnacht zijn
autos’ flink beschadigd geraakt. Zater
dagavond om half acht knalden op de
kruising Berkenlaan-Leeuwarderweg ’n
Mazda, bestuurd door de 41-jarige cas-
sière A. Stienstra uit Leeuwarden en
een Ford, bestuurd door de heftruck
chauffeur C. de W. (21) uit Emmel-
oord op elkaar. Stienstra kwam uit de
Beukenlaan en sloeg op de Leeuwar-
derweg linksaf, in de richting Leeuwar
den, Zij kwam daarbij in botsing met
de auto van De W., die zonder verlich
ting uit de richting van de binnenstad
over de Leeuwarderweg reed. Naar
drankgebruik van De W. wordt een on
derzoek ingesteld. Zaterdagnacht om
kwart voor drie vond op rijksweg 43,
tussen IJsbrechtum en Sneek, een aan
rijding plaats tussen een Citroen DS,
bestuurd door de 31-jarige H. O. uit
Emmeloord en een Simca, die door de
Bolswarder J. K. de Vries (32) werd
bestuurd. O. kwam uit Bolsward en
raakte op zeker ogenblik op de voor
hem linker weghelft. De Vries kwam
uit Sneek, en kon een botsing onmo
gelijk meer vermijden. De auto’s raak
ten elkaar frontaal. De politie stelt een
onderzoek naar drankgebruik van O.
I in, terwijl zij van beide aanrijdingen
proces verbaal opmaakt,
I -
Tussen Oudega (W) en Nijezijl zijn don
derdagmorgen tegen acht uur twee
koeien van de heer S. B. Feenstra uit
Oosthem in onzachte aanraking geko
men met een naar Sneek rijdende trein.
De beesten waren uit het weiland ge
broken en liepen op de spoorweg. Eén
koe werd gedood, een andere gewond.
De trein liep een minuut of tien ver
traging op, en werd licht beschadigd.
zo had de heer H. A. Scholten in de
voorafgaande vergadering gezegd, als
bestuur van het Recreatieschap Snee
ker Meer moeten wij ervoor zorgen,
dat in de overeenkomst met deze ex
ploitant de bereikbaarheid van de oe
vers vastgelegd moet worden.
Onder grote publieke belangstelling werd zaterdagmorgen een demonstratie met de nieuwe bluseenheid voor Sneek
en Wymbritseradeel gegeven. Pompbediende F. Brouwer was al gauw vertrouwd met 't nieuwe kanon en richtte
met grote trefzekerheid de waterstraal op het te blussen voorwerp. De eerste auto die in fik gestoken werd,
was, behalve dat hij evenals de andere gevuld was met rubberbanden, helemaal uitelkaar gehaald door de spuitgas
ten. Het geheel zorgde voor een sterke rookontwikkeling, zoals op de foto te zien is, die door de sterke wind
naar de huizen aan de Stationsstraat waaide. Het is te hopen dat de bewoners hun ramen dicht hadden, want ze
waren niet gewaarschuwd. (Foto Studio Ger Dljs)
Vr(jdag en zaterdag zullen wel heel wat
jongens het plan opgevat hebben om
brandweerman te worden. Vrijdag
werd namelijk de nieuwe bluseen
heid voor de gemeenten Sneek en
Wymbritseradeel getoond aan de
resp. burgemeesters, de heren B. van
Haersma Buma en B. W. Cazemier
die vergezeld werden door de heren
H. A. Scholten en K. Koster voor
Sneek en de heren G .Miedema en
G. Sennema voor Wymbritseradeel.
Dit ging gepaard met veel gespuit
van water en schuim, hetgeen vooral
de jeugd wel kon waarderen. Op een
gegeven moment werd er een com
plete show opgevoerd waarbij men
met zes stralen en het waterkanon
in actie kwam.
heer B. D. Diepenveen uit Ijlst
een kruiser, die hij verhuurd had aan
iemand uit Den Haag is nog niet bo
ven water. Het jacht is vermoedelijk
eind augustusZbegin september verduis
terd. De huurder, die de eerste perio
de al had betaald, wilde de Bestevaer-
krulser nog een tijdje huren, .maar
kreeg van de heer Diepenveen te ho
ren ,dat het jacht spoorloos verdwenen
was. Bij nader onderzoek kwam even
wel aan het licht, dat het door de
huurder opgegeven adres in de resi
dentie niet klopte....
ABONNEMENTEN:
Abonnementsgeld f 5,50 per
half jaar (by vooruitbetaling
Postabonnementen f 8,— per
half jaar (bij vooruitbetaling 1
ADVERTENTIETARIEVEN
18 et. per mm, ingezonden
mededelingen dubbel tarief
Bij kontrakt lagere mm-prijs
I
Het rijwielpad naast deze weg kan
voorlopig niet worden gebruikt door
wielrijders, die echter een halve baan
van de rijweg tot hun beschikking krij
gen. Dat is dan het oostelijke deel van
de weg, terwijl het westelijk deel uit
sluitend voor het autoverkeer is open
gesteld.
Dit gedeelte is afgezet door verkeers
lichten, hetgeen betekent dat voor een
groot gedeelte van de Zuidwesthoek-
weg het verkeer op elkaar moet wach
ten, Men gebruikt daar de gebruikelij
ke groene- en rode stoplichten voor.
Autobestuurders moeten ook rekening
houden met afnemende snelheden van
90, 70 en 50 kilometer. Het fietspad
krijgt ter plaatse een nieuwe verhar
ding, terwijl dat ook met de Zuidwest-
hoekweg het geval zal zijn. Deze iets
moeilijker geworden verkeerssituatie is
tijdelijk, maar men kon ons van de
zijde van Rijkswaterstaat nog niet
meedelen hoe kort of lang dat „tijde
lijke” zal duren.
Vermoedelijk door het te snel rijden
slipte zaterdagmiddag even over vijf
de auto bestuurd door de heer S.
van der lest uit Leeuwarden op de
rijksweg tussen zijn woonplaats en
Sneek. De auto kwam dwars op de
weg en aldus in onzachte aanraking
met de uit tegenovergestelde rich
ting naderende auto van de heer J.
P. Rotteveel uit Lisse. Van der lest
z’n auto vloog hierbij in brand;
brandweerlieden moesten te hulp
schieten om het vuur tot staan te
brengen. De verwondingen van de
bestuurders bleken nogal mee te val
len.
twee aanrijdingen, zaterdagavond
-~xjvjer personen-
Dat dit het echte werk nog niet was
werd de volgende morgen gedemon
streerd, toen de waterkrachten op
echt vuur werden beproefd. Op het
veemarktterein waren hiertoe ,twee
met rubberbanden gevulde auto
wrakken in brand gestoken. Achter
eenvolgens werd getoond hoe snel
het vuur met poederschuim, water en
schuim uit het kanon en water uit
de brandslangen gedoofd kon wor
den. De toeschouwers keken met „a-
demloze” bewondering toe hoe een
brandweerman gekleed in een zuiver
wollen pak het vuur te lijf ging en
er ook mee in aanraking kwam. Hij
kon dit zonder gevaar doen, want
zuiver wol heeft de eigenschap dat
het niet vlam vat, het gaat hoog
stens schroeien.
Het publiek kreeg ook nog een kans
tegen het vuur in actie te komen:
een bak met benzine werd aangesto
ken en vrijwilligers mochten met de
kleine poederbussen pogen de vlam
men te verdrijven, wat de meesten
tamelijk goed lukte. Daarmee zou de
demonstratie afgelopen zijn, als niet
een groot gedeelte van de veemarkt
bedekt was met een dikke laag
schuim, afkomstig van de autoblus-
pogingen. Er werd driftig door de
„sneeuw” gefietst en gelopen en men
besloot de jeugd ook eens in de ge
legenheid te stellen echt te spuiten.
Wie wilde mocht meehelpen de witte
massa terug te dringen naar de af-
voerputjes. Liefhebbers genoeg, en
dat er ook wel eens verkeerd gericht
werd valt te begrijpen.
„En dat we bepaalde groepen zou
den willen weren is bepaald niet het
geval,” voegde hij hieraan nog toe.
„Maar dat heb ik ook niet gezegd,”
reageerde de heer Bergsma snel.
„De huur zal echter toch minimaal
1000,zijn, heb ik begrepen. Ik
vind het een beetje jammer, dat het
op deze manier gaat. Men moet het
toch ook wat uit het oogpunt van de-
mensen, die gevoelsmatig reage-
bekijken”, meende de heer het bezoek aan het dagrecreatieterrein
dit jaar belangrijk groter is geweest
dan in 1971. „We zitten nog wel in een
aanloopperiode, maar het totale be
zoekersaantal in dit seizoen wordt ge
schat tussen de 15 en 20 duizend.” Hij
zei verder, dat de wijze, waarop het
kamperen op het Kolmeersland dit
jaar geregeld was (de kampeerveror-
dening van de gemeente Wymbritsera
deel was begin 1972 in werking getre
den) alleszins bevredigend is geble
ken. Zeer binnenkort, aldus de voorzit
ter, zal er een bespreking met de ei
genares van dat stuk grond, wat (nog)
geen eigendom is van het Recreatie
schap, plaats hebben. De vergadering
besloot 125.000 te lenen, onder ande
re voor betaling van een deel der kos
ten van het Pottenplan III (dagrecrea-
en acties rond het „Pottenplan II”
B. en w. konden zich met deze stel
ling over het algemeen wel verenigen.
Een goed wendbare autoladder kan
met name bij branden in de binnen
stad onschatbare diensten bewijzen.
De panden zijn daar veelal dermate
ingebouwd, dat slechts een goed over
zicht van een brand kan worden ver
kregen, wanneer men de situatie van
bovenaf kan bezien. Dit maakt een Ma-
girus-ladder mogelijk. Bovendien komt
het in de binnenstad veelvuldig voor
dat boven-woningen slechts één uit
gang hebben. Wanneer nu deze uitgang
door brand is versperd zal het redden
van bewoners kunnen gebeuren met de
autoladder. Ook bij b.v. hotelbranden
zal een dergelijke ladder uitnemend
van pas kunnen komen.
Dat met het beraad over deze aange
legenheid niettemin een aantal jaren
gemoeid is geweest vindt zijn oorzaak
in het feit dat de kosten van aanschaf
van een dergelijke apparatuur niet ge
ring zijn. De kosten van een volauto
matische hydrauilische Magirus-ladder
worden geraamd op 241.910,in
clusief omzetbelasting.
B. en w. menen dat de aanschaf thans
niet langer mag worden uitgestold.
WWWWMWVWVVUUMVWUUVVW
Welnu, van deze zijde vernamen wij,
na deze zitting in het stadhuis, tijdens
een onderonsje in een horecabedrijf in
de buurt, dait vooral de vrees bestaat,
dat de Stichting Recreatiecentra van de
Nederlands Hervormde Kerk het toe
komstige stacaravanterrein gaat ex
ploiteren. Er is, zo werd hier gezegd,
nog een kans, wanneer de Stichting
Kolmeersland dat doet, en nieit de
„grote baas”, zoals deze heren die nu
jaarlijks 350,betalen de andere ge
noemde stichting zagen. Sprak de één
over het naar voren gebrachte alter
natief (caravans bij de Potten) als
een soortement concentratiekamp,
waar de scheerlijn van de ene tegen
die van de andere tent aanzit, weer tie) aan de Cultuurtechnische Dienst,
een ander bevroedde, dat de „over
haal” (de pont) „naar de knoppen”
zal gaan. Wie dan ook de exploitatie roepen van de Stichting „Kolmeers-
van de pont voor z’n rekening neemt, land” ontvangen.
REDAKTIE:
Singel 17, Postbus 11.
Telefoon 05150-4233 b.g.g.
3779, L. Jellema, redakteur.
FOTOREDAKTIE:
Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19
Telefoon 05150-3596.
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
leverde natuurlijk gevaar op
voor de omgeving, zodat1 de wa
tertoren van een nieuwe bedek
king moest worden voorzien.
Deze zal echter niet weer be-
staan uit leien, omdat die bijna
niet meer te krijgen zijn, maar
uit rubberoïd. (Met petroleum
l> gedrenkt vilt dat er uitziet als
5 rubber).
I. BERGSMA
4