OVER TWEE JAAR VOLGT OPENING: Viaducten Folsgare en Nijland medio 1972 klaar Burgemeester Klijnsma: geprobeerd leiding te geven op prettige manier i I I IJLST snekerWkoerier I I I en I de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL Algemene Politie Verordening wordt aangepast en handelbaar SLOTEN NAM AFSCHEID VAN EERSTE BURGER Officieel Orgaan van In dit nummer o.a. Verbetering walmuur Grootzcmd kost ton Hi Gevaar voor instorten V (Foto Studio Ger Dijs). Animo-dames lijden eerste verlies Olympus wederom zonder punten Sneek draagt rode lantaarn MAANDAG 16 OKTOBER 1972 127ste JAARGANG No. 83 Dit blad verschijnt bovendien donderdags huis-aan- huis in GAASTERLAND, SLOTEN e.o W SNEEKER NIEUWSBLAD en de Het Saeeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD nillllHIIBIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllfflilllBiiffliliiffl y.- 5.1 1 f f SNEEKER NIEUWSBLAD Aardebaan stadsrondweg voor zeventig pct. gereed -ö I Verschijnt: maandags en donderdags UITGEVERS: Drukkerij B. Doevendans b.v. ADMINISTRATIE: Singel 11, Sneek, Postbus 11, Telefoon 05150-4233, 5169. Kantooruren: maandag t.e.m. vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur Na kantooruren telefoon 4234 4235, 2241. Gironr. 932130. Bank: Raiffeisen- en Amro- bank. I i I OffiriMHby.» fe WtH, WTMW1UUHH n imHaunmmKMf n omiiimm BIJ DE FOTO: Oud-burgemeester L. Rasterhoff van Sneek drukt de hand van mevrouw Klijnsma, echtgenote van de scheiden, de burgemeester van Sloten, de heer J. Klijnsma (midden). De heer Ras terhoff fungeerde het afgelopen jaar als waarnemend voorzitter van Slo tens gemeenteraad. De aardebaan voor de stadsrondweg moet in juni van het volgend jaar klaar zijn. Volgens de heer H. Brei- mef, ing., hoofd nieuwe werken Fries land dienstkring wesit van Rijkswater staat, lukt dat ook wel. De verharding zal evenwel pas na de daarop volgen de winter aangebracht kunnen worden, zodat de weg eerst eind ’74 opgeleverd wordt. Dat is meer dan een jaar la ter dan de aanvankelijke planning. „Twee jaar geleden zijn we al afge stapt van het beeld dat de weg in ’73 klaar zou kunnen komen. Dat zit hem niet in de aannemer Boltje NV uit Zwolle, die onlangs door een faillise- ment bedreigd werd maar uitstel van betaling heeft gekregen). Er is ver traging geweest in de vaststelliiig van de spoorwegovergang. Tijdrovend over leg heeft de plannen in de war ge stuurd”, aldus de heer Breimer. Aan vankelijk had men namelijk gedacht aan een ongelijkvloerse krui sing van spoorbaan en weg. Het via duct over de rails zou dan evenwel zal een baansplitsing worden aange bracht en men is hard bezig met de voorbereidende werkzaamheden. Draglines graven een laag veen van circa 3,5 meter dikte af, reden waar om het verkeer van en naar Ijlst over een afstand van circa 100 me ter over één rijstrook wordt geleid. De andere baan is afgezet voor de fietsers van het fietspad is ver dwenen. De grote gat endie ontstaan nadat de draglines de laag veen heb ben verwijderd worden direct opge vuld met zand. Overdag ontstaat er dan natst het geïmproviseerde fiets pad een „ravijn” van circa vier me ter diep, maar ’s avonds is alles volgens de heer Plat weer geëgali seerd. De grote gaten zijn dan ge dicht en is er van een gevaarlijke situatie geen sprake. Ons bereikten Vervolg op pagina 5 De walmuur is opgetrokken uit hout en zal naar alle waarschijnlijkheid door een kademuur van gewapend be ton worden vervangen. Met het oog op het instortingsgevaar dringen b. en w. in hun voorstel op spoed aan. Het werk wordt uitgevoerd in het kader van het tweede werkgelegenheidspro gramma 1972 en derhalve kan er ge rekend worden op een subsidie van 95 procent of 107.350, koord gaat zal een gedeelte walmuur aan de westzijde „Ik heb het als mijn verplichtingen gezien iemand die in moeilijkheden verkeerde te helpen. Ik dank alle Slo tenaren voor hun vriendschap en me deleven in voor ons soms moeilijke omstandigheden. Ik zal het wel en wee van Sloten blijven volgen, want ik ben van dit stadje gaan houden. Wat voor bestuursvorm er ook komt, het mag nooit zo worden dat Sloten in een klein hoekje wordt gedrukt en bestuurlijk wordt vergeten, want daar is het stad je te belangrijk voor”. Met deze woor den besloot de oud-burgemeester zijn afscheidsrede, waarna het echtpaar Klijnsma nog vele handen moest druk ken. De feitelijke reden dat men op het schema is achter geraakt is volgens de heer Breimer evenwel geweest het punt van de zandwinning uit het Coe- vordermeer. De vergunningen hiervoor lieten nog ontzettend lang op zich wachten doordat er allerlei bezwaar schriften werden ingediend. Boltje NV is toen ten lange leste begonnen met winning van het (duurdere) IJssel- meerzand, in de kosten ervan is Rijks waterstaat b jj gesprongen. „Dit was voor ons voordeliger, dan dat we het werk moesten stilleggen”. breng zijn we nu in aktievere tijden terecht gekomen,” zo zei burgemees ter Sixma, die ook de afdeling Sloten- Gaasterland van het Roode Kruis en de Vereniging voor Veilig Verkeer ver tegenwoordigde. (De heer Klijnsma was van beide verenigingen bestuurslid). Andere sprekers waren onder meer de heer Driebergen, secretaris van Doniawerstal namens de Nederlandse Bond van Gemeente Ambtenaren, bur gemeester A. Atema van Hindeloopen, de heer Spoelstra, de jongste bewoner van het Van der Wal-rusthuis en de heer Van der Gaast namens het Van der Wal-Tromp Studiefonds. 6,5 meter hoog moeten worden (onge veer 1,5 meter hoger dan normaal), waardoor men voor een stadsrondweg als deze wel erg lange en hoge oprit ten zou krijgen. Bovendien dacht NS indertijd aan een opheffing van de lijn Sneek-Staveren. Aan een ongelijkvloer se kruising waren dus te veel nadelen verbonden. De kruising Spoorlijn weg zal beveiligd worden met ahobs en deze installatie zal al volgende week worden geplaatst. Toch zijn er aan een dergelijk ambt ook nadelen verbonden. „Het is bjjna een ondoenlijke zaak dat de burge meester zijn aandacht moet wijden aan alle facetten van zjjn gebied. Het steeds maar „up to date” moeten z(jn vormt een zware belasting van het burgemeestersambt. De kritische hou ding van de burger leidt er toe dat je soms fungeert als de kop van jut. In een kleine gemeente zit de burge meester nog meer in een glazen huis,” aldus de heer Rasterhoff, die het echt paar Klijnsma tenslotte een viertal oude prenten van bekende punten uit Sloten cadeau deed. De gemeente Sneek werkt sinds vele jaren met een Algemene Politie-Verordening die niet meer bij de tijd is. Twee sekties uit de raad hebben veel tijd gegeven om verschillende wijzigingen, aan passingen en nieuwe punten, in een voor-ontwerp over dit stuk gemeentelijk strafrecht ingebracht te krijgen, ambtenaren die men op dit punt deskundig mag beschouwen hadden de opdracht de gehele verordening onder de loupe te nemen en om te werken dan wel aan te vullen tot een „handelbaar” geheel. In de aanstaan de raadsvergadering zal dit ontwerp aan de orde komen en heb ben de leden gelegenheid hun verlangen naar eventuele wijzigin gen alsnog ter tafel te brengen. Na deze raadsvergadering wordt de verordening in haar totaliteit de gemeenteraad aangeboden ter vaststelling. Het is onmogelijk al die wijzigingen en aanvullingen aan de lezer over te brengen, wel is besloten om - als de veror- denning helemaal is vastgesteld ter begeleiding van „wat mag en moet in Sneek zonder gevaar van onaangenaam kontakt met po litie” samen met de gemeentelijke autoriteiten in dit blad een vervolgserie” bestaande uit circa twaalf duidelijke artikelen te pu bliceren over de nieuwe A.P.V. Algemene-Politie-Verordening). Het zuidelijk gedeelte van het viaduct over rijksweg 43 ter hoogte van Fols gare is zo ver klaar dat het verkeer er onderdoor kan. Binnenkort begint men met de afwerking van de noordelijke overspanning. (Foto Studio Ger Dijs) De opening van de stadsrondweg is met ongeveer een half jaar vertraagd. Het zal nooit voor eind 1974 zijn dat het verkeer de rijbaan in gebruik kan nemen. Rijkswaterstaat had de weg graag voor het seizoen van ’74 geopend willen hebben, maar de moeilijkheden rond de zandaanwinning uit het Coe- vordermeer zorgden voor een ernstige stagnatie. De bouw van de bascule- brug over de verlegde Geeuw werd daardoor met een half jaar vertraagd. Het kunstwerk, dat een bouwtijd van toch zeker twee jaar vergt, zal der halve eerst eind ’74 door aannemer Veldhuizen-Bakker en Van der Kolk kun nen worden opgeleverd. Toch is men met de werkzaamheden rond de stads rondweg zo ver gevorderd, dat nu circa zeventig procent van de aardebaan klaar is. De viaducten die in het kader van de baanverdubbeling van rijks weg 43 worden gebouwd bij Folsgare en Nijland, zullen midden van het vol gend jaar voor gebruik gereed zijn. De heer Rasterhoff merkte op dat het neerleggen van een ambt gepaard gaat met gemengde gevoelens. „Banden worden verbroken, verhoudingen komen tot een eind, de toekomst tekent zich niet scherp af,” aldus de heer Raster hoff, die een ambtsperiode van 14 jaar een belangrijke tijd vond. Be- langrijker vond hij nog dat ai die ja ren in een minder stabiele, dynamische tijd vielen, waarin ingrijpende veran deringen op het gebied van het ge meentelijk bestel en -bestuur werden doorgevoerd. Volgens de waarnemend gemeenteraadsvoorzitter heeft in de afgelopen veertien jaar de tijd niet stil gestaan in Sloten. Er is een ijsbaan gekomen, een sportterrein werd aan gelegd en er kwamen 40 nieuwe wo ningen gereed, naast de veie restaura ties. „Hierdoor wordt er gedemon streerd, dat er ook in een kleine ge meente als Sloten wel werk aan de winkel is,” zo zei de heer Rasterhoff, die meende dat het burgemeester schap van Sloten een zekere bekoring heeft. De menselijke kant komt meer tot uiting en de afstand bestuurder- burger wordt kleiner. Men ervaart ster ker wat er onder de bevolking leeft aan wensen en verlangens. Het scheidende burgemeestersechtpaar dat zich in Beilen gaat vestigen, werd overladen met geschenken en vele, ve le woorden. Een schier eindeloze rij sprekers beklom het spreekgestoelte. Zo was daar bijvoorbeeld de heer F. van Milligen, eerste ambtenaar ter secretarie in Sloten, die dankte voor de goede samenwerking en vervolgens een kandelaar schonk. Professor L. van der Wal bood namens het Van der Wal-Tromp Studiefonds en het Van der Wal-Rusthuis (waarvan de heer Klijnsma jarenlang secretaris is ge weest) een pentekening aan. De heer H. L. Sixma baron Van Heemstra en burgemeester van Gaasterland offreer de namens de burgemeesterskring Zuid West Friesland twee tuinstoelen. „U had een vaste plaats in onze kring verworven. Mede dank zij uw in- Hert kruispunt van de rondweg met de weg naar IJlsit zal evenals de spoorwegovergang, gelijkvloers wor den aangelegd. In de bestaande weg „Het is hier hard werken geblazen ge weest, maar ik heb het geenszins met tegenzin gedaan. Ik prijs me gelukkig dat ik er aan mee heb mogen werken dat het stadsbeeld niet verslonsd is, doch meer verfraaid. Er is de laatste 14 jaar in Sloten een flinke uitbreiding gerealiseerd en dat alles ligt ten grond slag aan de besluiten van het college van b. en w. en de raad. Ik heb het zeker niet alleen gedaan. Mijn mede werkers heb ik steeds ruimschoots de gelegenheid gegeven hun mening te verkondigen. Slapeloze nachten hoorden bjj mij niet tot de uitzonderingen en als oorzaak zie ik hiervoor dat ik steeds veeleisend en kritisch ben ge weest,” aldus de heer Kljjnsma. l „Het burgemeestersambt van Sloten lijkt op een zachtgekookt eitje. Niets is minder waar, het ei kan soms bikkelhard zijn. Je bent ook secretaris, de technische dienst zit in Sneek en daardoor moet je ook optreden als direc teur van gemeentewerken, terwijl er ook nog mensen zijn die denken dat je voor politie-agent moet spelen. De burgemeester van Sloten moet een schaap met zes poten zijn. Ik heb altijd geprobeerd leiding te geven op een manier waarvan ik dacht dat u die prettig zou vinden”. Dit zijn de woorden van de heer J. Klijnsma, tot gisteren burgemeester van Sloten. In een stampvolle „Mallemok” nam hij zaterdagmiddag afscheid van de bevolking, collega’s en andere relaties. De heer Klijnsma heeft ruim veertien jaar het ambts keten van Sloten gedragen, wegens zijn gezondheid stond hij het laatste jaar evenwel op non-actief, en werd de voorzittershamer gehanteerd door de heer L. Rasterhoff, oud-burgemeester van Sneek. De heer Klijnsma is zon dag 60 jaar geworden en heeft 42 dienstjaren op zijn naam staan. REDAKTIE: Singel 17, Postbus 11. Telefoon 05150-4233 b.g.g. 3119, L. Jellema, redakteur. FOTOREDAKTIE: Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19 Telefoon 05150-3596. Wil Steunebrink Telefoon 05150-5323 ABONNEMENTEN: Abonnementsgeld f 5,50 per hal) jaar (bij vooruitbetaling Postabonnementen f 8,— per half jaar (bij vooruitbetaling) ADVERTENTIETARIEVEN 18 et. per mm, ingezonden mededelingen dubbel tarief Bij kontrakt lagere mm-prijs Als de raad er morgenavond mee ak- van de van het Grootzand vernieuwd worden. Een plan hiervoor en de begroting zijn reeds in 1967 bij de Provinciale commissie voor de werkgelegenheid in Friesland inge- schoeiing is zo slecht, dat instorting diend. Een gedeelte van de walbe- van de aanliggende straten niet denk beeldig is. De herstelkosten worden geraamd op 113.000, De heer D. Plat, technische hoofd ambtenaar van Rijkswaïterstaat en projectleider van de werkzaamheden rond de stadsrondweg, denkt in de loop van deze week te kunnen begin nen met het opspuiten van de aarde baan tussen de spoorbaan en de Hem- dijk. De sloten tussen de Hemdijk en rijksweg 43 zijn al gegraven. De aar debaan tussen de Geeuw en de Lem merweg is klaar. Men is nu aan het afwerken, maar deze werkzaamheden willen niet zo erg opschieten, omdait de gemeente nog rioleringen onder de weg door aan moet leggen. Voor het opspuiten tussen Woudvaart en rijks weg 43 (richting Heerenveen) zijn de persleidingen al gelegd, zodat ook daar binnen afzienbare tijd begonnen kan worden. De vaste brug over de Woud vaart is zo goed als klaar. De laatste hand wordt momenteel aan de afwer king gelegd, op 1 november, zo moge lijk nog eerder, zal hij gereed zijn. Ook aan de aan- en afvoerweg van en naar de gemeentereinigingen wordt druk gewerkt. Het tracé loopt onder de Woudvaartsbrug door, de verbin ding wordt gemaakt van betonklinkers. X Bfe

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1