OVER TWEE JAAR VOLGT OPENING:
Viaducten Folsgare en Nijland medio 1972 klaar
Burgemeester Klijnsma: geprobeerd
leiding te geven op prettige manier
i
I
I
IJLST
snekerWkoerier
I
I
I
en
I
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
Algemene Politie Verordening
wordt aangepast en handelbaar
SLOTEN NAM AFSCHEID
VAN EERSTE BURGER
Officieel Orgaan van
In dit nummer o.a.
Verbetering walmuur
Grootzcmd kost ton
Hi
Gevaar voor instorten
V
(Foto Studio Ger Dijs).
Animo-dames lijden
eerste verlies
Olympus wederom
zonder punten
Sneek draagt
rode lantaarn
MAANDAG 16 OKTOBER 1972
127ste JAARGANG No. 83
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan- huis in
GAASTERLAND, SLOTEN e.o
W SNEEKER NIEUWSBLAD
en de
Het Saeeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
nillllHIIBIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllfflilllBiiffliliiffl
y.-
5.1
1
f
f SNEEKER NIEUWSBLAD
Aardebaan stadsrondweg
voor zeventig pct. gereed
-ö
I
Verschijnt:
maandags en donderdags
UITGEVERS:
Drukkerij B. Doevendans b.v.
ADMINISTRATIE:
Singel 11, Sneek, Postbus 11,
Telefoon 05150-4233, 5169.
Kantooruren: maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 4234
4235, 2241. Gironr. 932130.
Bank: Raiffeisen- en Amro-
bank.
I
i
I
OffiriMHby.» fe WtH, WTMW1UUHH n
imHaunmmKMf n omiiimm
BIJ DE FOTO:
Oud-burgemeester L. Rasterhoff van
Sneek drukt de hand van mevrouw
Klijnsma, echtgenote van de scheiden,
de burgemeester van Sloten, de heer
J. Klijnsma (midden). De heer Ras
terhoff fungeerde het afgelopen jaar
als waarnemend voorzitter van Slo
tens gemeenteraad.
De aardebaan voor de stadsrondweg
moet in juni van het volgend jaar
klaar zijn. Volgens de heer H. Brei-
mef, ing., hoofd nieuwe werken Fries
land dienstkring wesit van Rijkswater
staat, lukt dat ook wel. De verharding
zal evenwel pas na de daarop volgen
de winter aangebracht kunnen worden,
zodat de weg eerst eind ’74 opgeleverd
wordt. Dat is meer dan een jaar la
ter dan de aanvankelijke planning.
„Twee jaar geleden zijn we al afge
stapt van het beeld dat de weg in ’73
klaar zou kunnen komen. Dat zit hem
niet in de aannemer Boltje NV uit
Zwolle, die onlangs door een faillise-
ment bedreigd werd maar uitstel van
betaling heeft gekregen). Er is ver
traging geweest in de vaststelliiig van
de spoorwegovergang. Tijdrovend over
leg heeft de plannen in de war ge
stuurd”, aldus de heer Breimer. Aan
vankelijk had men namelijk
gedacht aan een ongelijkvloerse krui
sing van spoorbaan en weg. Het via
duct over de rails zou dan evenwel
zal een baansplitsing worden aange
bracht en men is hard bezig met de
voorbereidende werkzaamheden.
Draglines graven een laag veen van
circa 3,5 meter dikte af, reden waar
om het verkeer van en naar Ijlst
over een afstand van circa 100 me
ter over één rijstrook wordt geleid.
De andere baan is afgezet voor de
fietsers van het fietspad is ver
dwenen. De grote gat endie ontstaan
nadat de draglines de laag veen heb
ben verwijderd worden direct opge
vuld met zand. Overdag ontstaat er
dan natst het geïmproviseerde fiets
pad een „ravijn” van circa vier me
ter diep, maar ’s avonds is alles
volgens de heer Plat weer geëgali
seerd. De grote gaten zijn dan ge
dicht en is er van een gevaarlijke
situatie geen sprake. Ons bereikten
Vervolg op pagina 5
De walmuur is opgetrokken uit hout
en zal naar alle waarschijnlijkheid
door een kademuur van gewapend be
ton worden vervangen. Met het oog
op het instortingsgevaar dringen b. en
w. in hun voorstel op spoed aan. Het
werk wordt uitgevoerd in het kader
van het tweede werkgelegenheidspro
gramma 1972 en derhalve kan er ge
rekend worden op een subsidie van 95
procent of 107.350,
koord gaat zal een gedeelte
walmuur aan de westzijde
„Ik heb het als mijn verplichtingen
gezien iemand die in moeilijkheden
verkeerde te helpen. Ik dank alle Slo
tenaren voor hun vriendschap en me
deleven in voor ons soms moeilijke
omstandigheden. Ik zal het wel en wee
van Sloten blijven volgen, want ik ben
van dit stadje gaan houden. Wat voor
bestuursvorm er ook komt, het mag
nooit zo worden dat Sloten in een klein
hoekje wordt gedrukt en bestuurlijk
wordt vergeten, want daar is het stad
je te belangrijk voor”. Met deze woor
den besloot de oud-burgemeester zijn
afscheidsrede, waarna het echtpaar
Klijnsma nog vele handen moest druk
ken.
De feitelijke reden dat men op het
schema is achter geraakt is volgens
de heer Breimer evenwel geweest het
punt van de zandwinning uit het Coe-
vordermeer. De vergunningen hiervoor
lieten nog ontzettend lang op zich
wachten doordat er allerlei bezwaar
schriften werden ingediend. Boltje NV
is toen ten lange leste begonnen met
winning van het (duurdere) IJssel-
meerzand, in de kosten ervan is Rijks
waterstaat b jj gesprongen. „Dit was
voor ons voordeliger, dan dat we het
werk moesten stilleggen”.
breng zijn we nu in aktievere tijden
terecht gekomen,” zo zei burgemees
ter Sixma, die ook de afdeling Sloten-
Gaasterland van het Roode Kruis en
de Vereniging voor Veilig Verkeer ver
tegenwoordigde. (De heer Klijnsma was
van beide verenigingen bestuurslid).
Andere sprekers waren onder meer
de heer Driebergen, secretaris van
Doniawerstal namens de Nederlandse
Bond van Gemeente Ambtenaren, bur
gemeester A. Atema van Hindeloopen,
de heer Spoelstra, de jongste bewoner
van het Van der Wal-rusthuis en de
heer Van der Gaast namens het Van
der Wal-Tromp Studiefonds.
6,5 meter hoog moeten worden (onge
veer 1,5 meter hoger dan normaal),
waardoor men voor een stadsrondweg
als deze wel erg lange en hoge oprit
ten zou krijgen. Bovendien dacht NS
indertijd aan een opheffing van de lijn
Sneek-Staveren. Aan een ongelijkvloer
se kruising waren dus te veel nadelen
verbonden. De kruising Spoorlijn
weg zal beveiligd worden met ahobs
en deze installatie zal al volgende
week worden geplaatst.
Toch zijn er aan een dergelijk ambt
ook nadelen verbonden. „Het is bjjna
een ondoenlijke zaak dat de burge
meester zijn aandacht moet wijden
aan alle facetten van zjjn gebied. Het
steeds maar „up to date” moeten z(jn
vormt een zware belasting van het
burgemeestersambt. De kritische hou
ding van de burger leidt er toe dat je
soms fungeert als de kop van jut. In
een kleine gemeente zit de burge
meester nog meer in een glazen huis,”
aldus de heer Rasterhoff, die het echt
paar Klijnsma tenslotte een viertal
oude prenten van bekende punten uit
Sloten cadeau deed.
De gemeente Sneek werkt sinds vele jaren met een Algemene
Politie-Verordening die niet meer bij de tijd is. Twee sekties uit de
raad hebben veel tijd gegeven om verschillende wijzigingen, aan
passingen en nieuwe punten, in een voor-ontwerp over dit stuk
gemeentelijk strafrecht ingebracht te krijgen, ambtenaren die men
op dit punt deskundig mag beschouwen hadden de opdracht de
gehele verordening onder de loupe te nemen en om te werken
dan wel aan te vullen tot een „handelbaar” geheel. In de aanstaan
de raadsvergadering zal dit ontwerp aan de orde komen en heb
ben de leden gelegenheid hun verlangen naar eventuele wijzigin
gen alsnog ter tafel te brengen. Na deze raadsvergadering wordt
de verordening in haar totaliteit de gemeenteraad aangeboden ter
vaststelling. Het is onmogelijk al die wijzigingen en aanvullingen
aan de lezer over te brengen, wel is besloten om - als de veror-
denning helemaal is vastgesteld ter begeleiding van „wat mag en
moet in Sneek zonder gevaar van onaangenaam kontakt met po
litie” samen met de gemeentelijke autoriteiten in dit blad een
vervolgserie” bestaande uit circa twaalf duidelijke artikelen te pu
bliceren over de nieuwe A.P.V. Algemene-Politie-Verordening).
Het zuidelijk gedeelte van het viaduct
over rijksweg 43 ter hoogte van Fols
gare is zo ver klaar dat het verkeer er
onderdoor kan. Binnenkort begint men
met de afwerking van de noordelijke
overspanning.
(Foto Studio Ger Dijs)
De opening van de stadsrondweg is met ongeveer een half jaar vertraagd.
Het zal nooit voor eind 1974 zijn dat het verkeer de rijbaan in gebruik kan
nemen. Rijkswaterstaat had de weg graag voor het seizoen van ’74 geopend
willen hebben, maar de moeilijkheden rond de zandaanwinning uit het Coe-
vordermeer zorgden voor een ernstige stagnatie. De bouw van de bascule-
brug over de verlegde Geeuw werd daardoor met een half jaar vertraagd.
Het kunstwerk, dat een bouwtijd van toch zeker twee jaar vergt, zal der
halve eerst eind ’74 door aannemer Veldhuizen-Bakker en Van der Kolk kun
nen worden opgeleverd. Toch is men met de werkzaamheden rond de stads
rondweg zo ver gevorderd, dat nu circa zeventig procent van de aardebaan
klaar is. De viaducten die in het kader van de baanverdubbeling van rijks
weg 43 worden gebouwd bij Folsgare en Nijland, zullen midden van het vol
gend jaar voor gebruik gereed zijn.
De heer Rasterhoff merkte op dat het
neerleggen van een ambt gepaard gaat
met gemengde gevoelens. „Banden
worden verbroken, verhoudingen komen
tot een eind, de toekomst tekent zich
niet scherp af,” aldus de heer Raster
hoff, die een ambtsperiode van 14
jaar een belangrijke tijd vond. Be-
langrijker vond hij nog dat ai die ja
ren in een minder stabiele, dynamische
tijd vielen, waarin ingrijpende veran
deringen op het gebied van het ge
meentelijk bestel en -bestuur werden
doorgevoerd. Volgens de waarnemend
gemeenteraadsvoorzitter heeft in de
afgelopen veertien jaar de tijd niet
stil gestaan in Sloten. Er is een ijsbaan
gekomen, een sportterrein werd aan
gelegd en er kwamen 40 nieuwe wo
ningen gereed, naast de veie restaura
ties. „Hierdoor wordt er gedemon
streerd, dat er ook in een kleine ge
meente als Sloten wel werk aan de
winkel is,” zo zei de heer Rasterhoff,
die meende dat het burgemeester
schap van Sloten een zekere bekoring
heeft. De menselijke kant komt meer
tot uiting en de afstand bestuurder-
burger wordt kleiner. Men ervaart ster
ker wat er onder de bevolking leeft
aan wensen en verlangens.
Het scheidende burgemeestersechtpaar
dat zich in Beilen gaat vestigen, werd
overladen met geschenken en vele, ve
le woorden. Een schier eindeloze rij
sprekers beklom het spreekgestoelte.
Zo was daar bijvoorbeeld de heer F.
van Milligen, eerste ambtenaar ter
secretarie in Sloten, die dankte voor
de goede samenwerking en vervolgens
een kandelaar schonk. Professor L.
van der Wal bood namens het Van der
Wal-Tromp Studiefonds en het Van
der Wal-Rusthuis (waarvan de heer
Klijnsma jarenlang secretaris is ge
weest) een pentekening aan. De heer
H. L. Sixma baron Van Heemstra en
burgemeester van Gaasterland offreer
de namens de burgemeesterskring
Zuid West Friesland twee tuinstoelen.
„U had een vaste plaats in onze kring
verworven. Mede dank zij uw in-
Hert kruispunt van de rondweg met
de weg naar IJlsit zal evenals de
spoorwegovergang, gelijkvloers wor
den aangelegd. In de bestaande weg
„Het is hier hard werken geblazen ge
weest, maar ik heb het geenszins met
tegenzin gedaan. Ik prijs me gelukkig
dat ik er aan mee heb mogen werken
dat het stadsbeeld niet verslonsd is,
doch meer verfraaid. Er is de laatste
14 jaar in Sloten een flinke uitbreiding
gerealiseerd en dat alles ligt ten grond
slag aan de besluiten van het college
van b. en w. en de raad. Ik heb het
zeker niet alleen gedaan. Mijn mede
werkers heb ik steeds ruimschoots de
gelegenheid gegeven hun mening te
verkondigen. Slapeloze nachten hoorden
bjj mij niet tot de uitzonderingen en
als oorzaak zie ik hiervoor dat ik
steeds veeleisend en kritisch ben ge
weest,” aldus de heer Kljjnsma.
l
„Het burgemeestersambt van Sloten lijkt op een zachtgekookt eitje. Niets is
minder waar, het ei kan soms bikkelhard zijn. Je bent ook secretaris, de
technische dienst zit in Sneek en daardoor moet je ook optreden als direc
teur van gemeentewerken, terwijl er ook nog mensen zijn die denken dat je
voor politie-agent moet spelen. De burgemeester van Sloten moet een schaap
met zes poten zijn. Ik heb altijd geprobeerd leiding te geven op een manier
waarvan ik dacht dat u die prettig zou vinden”. Dit zijn de woorden van
de heer J. Klijnsma, tot gisteren burgemeester van Sloten. In een stampvolle
„Mallemok” nam hij zaterdagmiddag afscheid van de bevolking, collega’s
en andere relaties. De heer Klijnsma heeft ruim veertien jaar het ambts
keten van Sloten gedragen, wegens zijn gezondheid stond hij het laatste jaar
evenwel op non-actief, en werd de voorzittershamer gehanteerd door de
heer L. Rasterhoff, oud-burgemeester van Sneek. De heer Klijnsma is zon
dag 60 jaar geworden en heeft 42 dienstjaren op zijn naam staan.
REDAKTIE:
Singel 17, Postbus 11.
Telefoon 05150-4233 b.g.g.
3119, L. Jellema, redakteur.
FOTOREDAKTIE:
Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19
Telefoon 05150-3596.
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
ABONNEMENTEN:
Abonnementsgeld f 5,50 per
hal) jaar (bij vooruitbetaling
Postabonnementen f 8,— per
half jaar (bij vooruitbetaling)
ADVERTENTIETARIEVEN
18 et. per mm, ingezonden
mededelingen dubbel tarief
Bij kontrakt lagere mm-prijs
Als de raad er morgenavond mee ak-
van de
van het
Grootzand vernieuwd worden. Een plan
hiervoor en de begroting zijn reeds in
1967 bij de Provinciale commissie voor
de werkgelegenheid in Friesland inge-
schoeiing is zo slecht, dat instorting
diend. Een gedeelte van de walbe-
van de aanliggende straten niet denk
beeldig is. De herstelkosten worden
geraamd op 113.000,
De heer D. Plat, technische hoofd
ambtenaar van Rijkswaïterstaat en
projectleider van de werkzaamheden
rond de stadsrondweg, denkt in de
loop van deze week te kunnen begin
nen met het opspuiten van de aarde
baan tussen de spoorbaan en de Hem-
dijk. De sloten tussen de Hemdijk en
rijksweg 43 zijn al gegraven. De aar
debaan tussen de Geeuw en de Lem
merweg is klaar. Men is nu aan het
afwerken, maar deze werkzaamheden
willen niet zo erg opschieten, omdait
de gemeente nog rioleringen onder de
weg door aan moet leggen. Voor het
opspuiten tussen Woudvaart en rijks
weg 43 (richting Heerenveen) zijn de
persleidingen al gelegd, zodat ook daar
binnen afzienbare tijd begonnen kan
worden. De vaste brug over de Woud
vaart is zo goed als klaar. De laatste
hand wordt momenteel aan de afwer
king gelegd, op 1 november, zo moge
lijk nog eerder, zal hij gereed zijn.
Ook aan de aan- en afvoerweg van en
naar de gemeentereinigingen wordt
druk gewerkt. Het tracé loopt onder
de Woudvaartsbrug door, de verbin
ding wordt gemaakt van betonklinkers.
X
Bfe