OVER VERKEERSSITUATIE JUTRIJP - HOMMERTS
Vrienden van Gaastmeer verzetten
zich tegen de ontsluiting Ringwiel
RUST? HET IS HIER EEN BENDE GEWORDEN
Drukke kennismaking
met ’t gemeentebestuur
snekerWkoerier
si m
I
Mt
de gemeenten SNEEK. WYM BRITSER AD EEL
Officieel Orgaan
van
en
IJLST
1
A
I l
FIETSPAD ACHTER
T VAR AANLEGGEN
RAADSLID I. BERGSMA:
J. BAARDA SPRAK
VOOR IJLSTER CHU
WSNEEKER NIEUWSBLAD
FIAT RAMT
ACHTERKANT VAN
AUTO EN RIJDT DOOR
Hei Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD en de
f SNEEKER NIEUWSBLAD
MOTIE NAAR MINISTERIE
I
t)*g»g>
Vervolg op pagina 9,
k
Verschijnt:
maandags en donderdags
25 horloges ontvreemd
Weer etalage leeg
geroofd bij Boonstra,
schade f5000.-
De Stichting „Vrienden van Gaast
meer” viert dit jaar zijn eerste lus
trum. De eerste bijeenkomst werd
gehouden op 5 oktober 1968 en de
MAANDAG 23 OKTOBER 1972
127ste JAARGANG No. 8<^
en
een
FOTOREDAKTIE:
Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19
Telefoon 05150-3596.
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
DH blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huls In
GAASTERLAND, SLOTEN ex>
door de FNP-er I. Bergsma naar vo
ren gebracht in deze drie uur durende
De heer J. Baarda uit Sneak, lid van
de provinciale staten, heeft vrijdag
avond een inleiding gehouden voor de
CHU in IJlst. Tijdens de redelijk be
zochte bijeenkomst in het „Mienskips-
hüs” schetste de heer Baarda een
beeld van de strijd tussen de partijen
onderling, vertelde iets over een even
tueel vijf partijenkabinet en haalde de
moeilijkheden binnen de drie confessio
nele partijen aan nu de AR zich terug
houdend opstelt. Hij had gehoopt op
een christelijke democratische partij,
maar zijn hoop werd naar zijn zeggen
de bodem ingeslagen door de centrum-
gespreksgroep binnen de confessione
len, Een ledenwerfaktie van de IJlster-
CHU leverde zes nieuwe leden op.
stichting heeft zich toen ten doel ge
steld akties te houden tot behoud
van het merengebied en het verbe
teren van de bevaarbaarheid; de ini
tiatieven van de Gaastmeerder be
volking te steunen en leggen en ver
stevigen van de banden tussen de le
den onderling en als stichting met
het dorp. De leden komen éénmaal
per jaar bijeen en intussen worden
ze door middel van een „nieuws
brief” op de hoogte gehouden van
de ontwikkeling van het dorp.
Sinds een jaar of twee worden nieuwe
inwoners van Sneek regelmatig, d.w.z.
eens in het half jaar, in de gelegen
heid gesteld kennis te maken met het
gemeentebestuur van deze stad. Dit
wordt bijzonder op prijs gesteld, al
thans door een deel van deze nieuwe
gezichten. Zo waren voor de kennis-
makings-avond op donderdag zo’n 350
uitnodigingen verzonden; de grote raad
zaal werd op die avond bevolkt door
niet minder dan 110 „nieuwkomers”,
die, zoals te doen gebruikelijk hierbij,
eerst door de burgemeester werden
verwelkomd. Mr. B. van Haersma Bu
rna zette vervolgens het één en ander
over Sneek uiteen, waarna de vier
wethouders een overzichtje gaven van
hun werkzaamheden t.a.v. de desbe-
MIMI W ^TOOK UWS.K MM OMSTUI»
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans b.v.
ADMINISTRATIE:
Singel 17, Sneek, Postbus 11,
Telefoon 05150-4233, 5169.
Kantooruren: maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 4234
4235, 2247. Gironr. 932730.
Bank: Raiffeisen- en Amro-
bank.
J. D. KUIPERS (Prog. Wymbr.)
dieptreurig
„schema”. Op de foto Gerard
achtergrond met' (fiets)
OHhhd 0r*m tomtw IREH, WTMIITHUMIL UUT SXtXtHT
||»l< (Wnilg
vergadering. „Vijf maanden geleden”,
zo stelde de heer Bergsma vrijdag, „is
een schrijven aan Rijkswaterstaat ge
richt, waarop taal noch teken werd
vernomen. Als we nu weer een motie
sturen, en daar in geen vijf maanden
antwoord op krijgen, wat dan..” Vol
gens de heer Bergsma zou er naast het
verzenden van een motie nog wat moe
ten gebeuren: „Er is geopperd een
fietspad achter ’t Var aan te leggen.
Zou dat bevorderd kunnen worden? Ik
weet nu wel niet direct waar de finan
ciën vandaan moeten komen”. „Van
Rijkswaterstaat”, werd toen door een
ander raadslid naar voren gebracht.
„Ja,” bevestigde Bergsma.
ABONNEMENTEN
Abonnementsgeld f 5,50 per
half jaar (by vooruitbetaling
Postabonnementen f 8,— per
half jaar (by vooruitbetaling l
ADVERTENTIETARIEVEN
18 ct. per mm, ingezonden
mededelingen dubbel tarief
Bij kontrakt lagere mm-prijs
In het op deze geanimeerde bijeen
komst gehouden vragenuurtje kwam uit
de zaal opnieuw de wenselijkheid van
’t instellen van een (openbare) ver
voersmogelijkheid van en naar de
Stadsfenne naar voren. Burgemeester
Van Haersma Buma antwoordde hier-
Voorzitter Cazemier zette uiteen „dat
„wij destijds van harte onze mede-
L
Zondagavond om ongeveer half tien
vond er op het kruispunt Leeuwarder-
weg-Syitsingawiersterleane een aanrij
ding plaats tussen een VW 1600, die
GrooteRoesinik uit Sneek en een Fiat
werd bestuurd door de heer H. J.
1300. De bestuurder van de Fiat kwam
uit de richting binnenstad en nam van
af de Leeuwarderweg de bocht naar
rechts zo ruim, dat hij tegen de lin-
ker-achterzijde van de VW knalde. De
schade was aanzienlijk, maar de Fiat
is doorgereden. Naar de identiteit van
de bestuurder stelt de politie een on
derzoek in.
sluiting van de Ringwiel binnen
ruilverkavelingsplan valt. „Als
meentebestuur zijn wij er min
meer met de neus opgedrongen.
''V-V
BORDEN ERUIT
Naar het oordeel van de heer F. Atte-
ma (PCG) moet maar eens met Rijks
waterstaat gesproken worden. „Er moet
toch een oplossing, een uitspraak ko
men over deze levensgevaarlijke ver
keerssituatie. Wij moeten waken, en
wakker liggen over de belangen van
deze mensen. Deze situatie ligt ons niet
zo lekker.” zo dacht de heer Coupe
rus er óók over, en dit tweetal was
het in eerste instantie, dat zich uit
sprak voor het indienen van een motie
bij het desbetreffende ministerie. „Zo
spoedig mogelijk een oplossing hier
voor, en graag evensnel antwoord,” al
dus was de formule van de heren. De
heer J. D. Kuipers (Progressief Wym-
britseradeel) noemde het diep treurig,
dat in de bestaande situatie nog geen
wijziging is gebracht. „Het mag een
wonder heten, dat er nog geen onge
luk is gebeurd. Ik erger me bijzonder.
Het had gewoon opgelost kunnen wor
den, door de borden uit de grond te
scheuren. Het gaat niet alleen om de
inwoners van Hommerts en Jutrijp,
nee, ook om de dorpelingen uit Wouds-
end, bij voorbeeld,” zo zei de heer
Kuiper.
Vóór zo’n jaarlijkse bijeenkomst
pleegt het bestuur in de regel overleg
met Dorpsbelang, die de wensen en
verlangens van de dorpelingen door
geeft Eén van die wensen is onder
meer een openbare gelegenheid waar
men bijvoorbeeld een kopje koffie kan
nuttigen. Het ontbreekt Gaastmeer na
melijk aan enigerlei vorm van ca
fé. De Stichting had vroeger al eens
plannen gemaakt om te komen tot het
bouwen van een koffiehuis, maar
Dorpsbelang kwam later met het idee
voor een dorpshuis op de proppen, dat
ondermeer een koffiehuis-functie zou
kunne vervullen. Voor twee gelege-
den is het dorp te klein en de vrien
den van Gaastmeer besloten van hun
plannen af te zien. Inmiddels is de
dorpshuiscommissie, zo bleek uit een
gesprek met Dorpsbelang, verdwenen,
maar de Gaastmeerders willen toch
wel graag een soortement café hebben.
De vrienden van Gaastmeer zullen nu
opnieuw de mogelijkheden bekijken
om te komen tot de opening van een
koffiehuis.
op, dat het moeilijk zal blijken te zijn
deze dienst rendabel te maken. Oók
werd door het publiek een vraag ge
steld over een mogelijke uitbreiding
van de overdekte zwemaccommoda-
tie in Sneek; hieraan is, zo werd ge
steld, een grote behoefte. Sneek’s eer
ste burger gaf hierop te kennen, dat
daar in het gemeentebestuur wel over
wordt gedacht; concrete plannen hier
van bestaan er echter nog niet. Voor
de eerste maal werd donderdagavond
gebruik gemaakt van het nieuw opge
zette dia-archief van de -gemeente. De
dia’s over de Waterpoortstad, waaruit
tal van historische gegevens zijn ont
leend, werden door het gemêleerd ge
zelschap met grote aandacht aan
schouwd. (Foto Studio Ger Dijs)
werking hebben verleend aan de aan
leg van de parallelweg. Wat nu ge
beurd is, is het verleggen van de pro
blemen van de rijksweg naar deze pa
rallelweg. Dit hebben wij op 16 mei
aan Rijkswaterstaat bericht. Het bete
kent groot gevaar, en een verslechte
ring van de situatie. Behalve wij heb
ben ook het schoolbestuur en Dorps
belang een brief verzonden. De minis
ter heeft dit besluit genomen; er is ook
al door ons beroep tegen aangetekend.”
De burgemeester zei geen moeite te
hebben goed te keuren, dat de raad
in een motie uitspreekt, dat in de be
staande toestand verandering moet
worden gebracht: Wij voelen wel voor
een motie; het is een rijksweg en een
rijksmaatregel. „Maar het alternatief
moet minstens zijn een voet- en rijwiel
pad. We hebben ook te maken met het
achterland,” aldus de heer Cazemier.
„De huidige toegang van het Zandmeer naar de Ringwiel is meer dan vol
doende. Het mooie is nu juist dat je een beetje moeite moet doen om in de
Ringwiel te komen, die doorgang hoeft voor mjj helemaal niet verbreed te
worden. Als we de Ringwiel ontsluiten, kan ik verzekeren dat het binnen
de kortste/keren oefenterrein van de zeilscholen zal worden. De rust op de
meren wordt nu al verstoord door zeilscholen, waarbü de instructeurs via
luidsprekers hun aanwijzingen aan de leerlingen in de boten doorgeven. Daar-
*bij komt dan nog het lawaai van de vliegtuigen. Rust? Het is hier een ben
de geworden.” Dit zijn de woorden van de heer S. Steensma uit Leeuwar
den, lid van de stichting „Vrienden van Gaastmeer”, die zaterdag haar vijf
de jaarlijkse bijeenkomst in Gaastmeer hield. Met deze uitlatingen vertolkte
hjj de gevoelens van alle leden en het bestuur zal dan ook een schrijven
aan GS richten, waarin zij zich uitspreekt tegen een verbreding van de
doorgang van het Zandmeer naar de Ringwiel, zoals in het ruilverkavelings
plan wordt aangegeven.
REDAKTIE:
Singel 17, Postbus 11.
Telefoon 05150-4^33
3779, L. Jéllema, redakteur.
treffende portefeuilles. In de koffie
pauze kon het door het gemeentebe
stuur vertelde nog eens in een tentoon
stellingsruimte, waar veel materiaal
uitgestald was, nader onder de loupe
worden genomen. Een belangrijk en
zeer gewaardeerd aspect hierbij was
tevens de mogelijkheid persoonlijk
met de leden van het presidum kennis
te maken, wat in feite de opzet van
dit soort avonden is.
Met algemene stemmen werd vrijdagavond tijdens de zitting van de ge
meenteraad van Wymbritseradeel een door de heren F. Attema, A. Osinga,
I. Bergsma en S. Couperus opgestelde motie aan het ministerie van ver
keer en rijkswaterstaat aangenomen, waarin wordt aangedrongen maatrege
len te nemen tegen de huidige verkeerssituatie in de tweelingdorpen Jutrijp-
Hommerts. Hierin wordt gesteld dat de maximum snelheid beperkt moet
zijn tot 50 kilometer per uur, en dat het doorgaande langzame verkeer
weer gebruik moet maken van de rijksweg. Dit stuk zal eveneens ter kennis
worden gebracht aan Rijkswaterstaat, gedeputeerde staten en de Tweede
Kamer. De formulering van deze motie is in feite het zelfde, wat burge
meester B. W. Cazemier zich zelf antwoordde op de vraag: Wat is nu pre
cies nodig?
In de nacht van vrijdag op zaterdag
werden uit de etalage van de horloge
rie van de gebroeders Boonstra uit
Sneek ongeveer 25 dames- en heren
horloges ontvreemd met een totale
waarde van ongeveer f 5000,De
ruit van de etalage bleek vakkundig
uit de sponningen te zijn verwijderd.
De«e ruit werd later in de stads
gracht teruggevonden. Eind augustus
werd bij de firma Boonstra ook een
etalage leeggeroofd. De politie stelt
een onderzoek in.
Dit reeds veel besproken en beschre
ven onderwerp prijkte niet op de agen
da, maar werd als „nagekomen” bij de
ingekomen stukken behandeld. Zoals
wie in ons nummer van 9 oktober al
berichtten is in een bijeenkomst van
Dorpsbelang uit Jutrijp-Hommerts be
sloten andermaal een brief aan het ge
meentebestuur te doen uitgaan, waar
in enkele alternatieven ten aanzien van
het langzame verkeer zijn opgesomd.
Welnu, één van deze mogelijkheden,
een nieuwe weg achter het dorp langs
creëren, werd in wat andere vorm
„Het doorgaande langzame verkeer
wordt nu verplicht van de weg ge
bruik te maken, en in die verkeers
maatregel moet verandering komen,”
zo vervolgde de voorzitter, die overi
gens liet weten, dat men op 23 mei een
gesprek met Rijkswaterstaat heeft ge
had. Nadat de burgemeester zijn ge
dachten over een motie te kennén had
gegeven, zei de FNP-er R. Heeringa
verwacht te hebben, dat de heer Caze
mier zelf een gesprek met de minis
ter had gevoerd, en „dan niet met le
ge handen was thuis gekomen. „U
gokt nog een beetje te veel op die 50
kilometer snelheid, in plaats van de
aanleg van een fietspad. Ik zou er wel
een reis naar Den Haag voor over heb
ben om m’n woordje te doen,” zo zei
de heer Heeringa. Vóór de schorsing,
waarin de motie werd opgezet, zei de
heer A. Osinga (GCP) nog, dat de
motie zo scherp mogelijk moest wor
den gesteld: „Niet dat ze er van schrik
ken, maar daardoor juist eigenlijk ook
wel weerlaat ik het zo zeggen.”
De Ringwiel is een ongerept stukje
natuurschoon en de vrienden van
Gaastmeer vrezen dat door een ont
sluiting de rust spoedig verdwenen zal
zijn. „Het lawaai op de meren was dit
jaar al weer veel erger dan voorgaan
de jaren. Als je een bedrijf hebt en je
maakt te veel lawaai, dan wordt je
direkt op de vingers getikt,” meende
de heer Steensma, die zich gesteund
wist door de hele vergadering, die het
bestuur de suggestie deed te vragen of
de ANWB niets kan doen om dit „wer
ken met electrische toeters, dat niets
meer met de watersport te maken
heeft, te verbieden”. Wethouder G.
Miedema van Wymbritsferadeel ver
klaarde op de vergadering dat een ont-
het
ge-
of
We
zijn er zelf geen voorstander van, de
omwonenden zelf en de watersporters
hebben totaal geen belang bij een
verbreding. We hebben voor deze men
sen een willig oor en hebben het ruil
verkavelingsplan dan ook weer bij de
provinciale staten aanhangig gemaakt.
De „Vrienden van Gaastmeer” hebben
onze volledige medewerking,” aldus
de heer Miedema, die met deze op
merking een ovationeel applaus oogst
te.
De afstand Sneek-Bolsward is tien kilometer. Op de fiets ben je er zo,
lopend is het ook nog wel te doen, kruipen is echter een andere zaak. Dat
ondervond de Sneker Gerard van der Wei (27) zaterdag toen hij probeerde
het traject op handen en knieën af te leggen. De reden hiervoor was een
weddenschap: Klaas Duits, evenals Gerard lid van de fietsclub Rally,
heeft dit jaar 26130 kilometer gefietst en Gerard had gezegd, dat als het
Klaas lukken zou 25000 kilometer te fietsen, hij van Sneek naar Bolsward
zou kruipen. Op 26 september ging Klaas over de 25000-sitreep en zaterdag
morgen acht uur trad Gerard, gewapend met van autobanden gemaakte
kniebeschermers en een paar handschoenen, aan. Willem Visser, trainer
van de Friese damesschaatsselectie, loste het startschot en Gerard „schoot
uit de startblokken, met een niet te evenaren snelheid”, begeleid door leden
van Rally. Hij dacht 'dat een vaartje van één kilometer per uur haalbaar
moest zijn, zo dat hij dus een uur of vijf in Bolsward zou zijn, mits hij het
haalde natuurlijk. Jammer genoeg deed de regen deze berekening in het
water vallen: het water drong tussen zijn beenbeschermers, waardoor zijn
knieën open gingen. Tot Nijland is de snelle kruiper gekomen, toen moest
hij het om voomoemde reden opgeven. Het dorp werd bereikt om één uur,
wat betekent dat hij toen al voor lag op het
van der Wei, vlak na de start. Op de achtergrond met' (fiets) Klaas
Duits en andere leden van „Rally”. Vierde van links Willem Visser, die het
startschot loste. Foto Studio .Ger Dijs.
1
i»