OVER VERKEERSSITUATIE JUTRIJP - HOMMERTS Vrienden van Gaastmeer verzetten zich tegen de ontsluiting Ringwiel RUST? HET IS HIER EEN BENDE GEWORDEN Drukke kennismaking met ’t gemeentebestuur snekerWkoerier si m I Mt de gemeenten SNEEK. WYM BRITSER AD EEL Officieel Orgaan van en IJLST 1 A I l FIETSPAD ACHTER T VAR AANLEGGEN RAADSLID I. BERGSMA: J. BAARDA SPRAK VOOR IJLSTER CHU WSNEEKER NIEUWSBLAD FIAT RAMT ACHTERKANT VAN AUTO EN RIJDT DOOR Hei Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD en de f SNEEKER NIEUWSBLAD MOTIE NAAR MINISTERIE I t)*g»g> Vervolg op pagina 9, k Verschijnt: maandags en donderdags 25 horloges ontvreemd Weer etalage leeg geroofd bij Boonstra, schade f5000.- De Stichting „Vrienden van Gaast meer” viert dit jaar zijn eerste lus trum. De eerste bijeenkomst werd gehouden op 5 oktober 1968 en de MAANDAG 23 OKTOBER 1972 127ste JAARGANG No. 8<^ en een FOTOREDAKTIE: Studio Ger Dijs, Schoolstr. 19 Telefoon 05150-3596. Wil Steunebrink Telefoon 05150-5323 DH blad verschijnt bovendien donderdags huis-aan-huls In GAASTERLAND, SLOTEN ex> door de FNP-er I. Bergsma naar vo ren gebracht in deze drie uur durende De heer J. Baarda uit Sneak, lid van de provinciale staten, heeft vrijdag avond een inleiding gehouden voor de CHU in IJlst. Tijdens de redelijk be zochte bijeenkomst in het „Mienskips- hüs” schetste de heer Baarda een beeld van de strijd tussen de partijen onderling, vertelde iets over een even tueel vijf partijenkabinet en haalde de moeilijkheden binnen de drie confessio nele partijen aan nu de AR zich terug houdend opstelt. Hij had gehoopt op een christelijke democratische partij, maar zijn hoop werd naar zijn zeggen de bodem ingeslagen door de centrum- gespreksgroep binnen de confessione len, Een ledenwerfaktie van de IJlster- CHU leverde zes nieuwe leden op. stichting heeft zich toen ten doel ge steld akties te houden tot behoud van het merengebied en het verbe teren van de bevaarbaarheid; de ini tiatieven van de Gaastmeerder be volking te steunen en leggen en ver stevigen van de banden tussen de le den onderling en als stichting met het dorp. De leden komen éénmaal per jaar bijeen en intussen worden ze door middel van een „nieuws brief” op de hoogte gehouden van de ontwikkeling van het dorp. Sinds een jaar of twee worden nieuwe inwoners van Sneek regelmatig, d.w.z. eens in het half jaar, in de gelegen heid gesteld kennis te maken met het gemeentebestuur van deze stad. Dit wordt bijzonder op prijs gesteld, al thans door een deel van deze nieuwe gezichten. Zo waren voor de kennis- makings-avond op donderdag zo’n 350 uitnodigingen verzonden; de grote raad zaal werd op die avond bevolkt door niet minder dan 110 „nieuwkomers”, die, zoals te doen gebruikelijk hierbij, eerst door de burgemeester werden verwelkomd. Mr. B. van Haersma Bu rna zette vervolgens het één en ander over Sneek uiteen, waarna de vier wethouders een overzichtje gaven van hun werkzaamheden t.a.v. de desbe- MIMI W ^TOOK UWS.K MM OMSTUI» UITGEVERS: Drukkerij H. Doevendans b.v. ADMINISTRATIE: Singel 17, Sneek, Postbus 11, Telefoon 05150-4233, 5169. Kantooruren: maandag t.e.m. vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur Na kantooruren telefoon 4234 4235, 2247. Gironr. 932730. Bank: Raiffeisen- en Amro- bank. J. D. KUIPERS (Prog. Wymbr.) dieptreurig „schema”. Op de foto Gerard achtergrond met' (fiets) OHhhd 0r*m tomtw IREH, WTMIITHUMIL UUT SXtXtHT ||»l< (Wnilg vergadering. „Vijf maanden geleden”, zo stelde de heer Bergsma vrijdag, „is een schrijven aan Rijkswaterstaat ge richt, waarop taal noch teken werd vernomen. Als we nu weer een motie sturen, en daar in geen vijf maanden antwoord op krijgen, wat dan..” Vol gens de heer Bergsma zou er naast het verzenden van een motie nog wat moe ten gebeuren: „Er is geopperd een fietspad achter ’t Var aan te leggen. Zou dat bevorderd kunnen worden? Ik weet nu wel niet direct waar de finan ciën vandaan moeten komen”. „Van Rijkswaterstaat”, werd toen door een ander raadslid naar voren gebracht. „Ja,” bevestigde Bergsma. ABONNEMENTEN Abonnementsgeld f 5,50 per half jaar (by vooruitbetaling Postabonnementen f 8,— per half jaar (by vooruitbetaling l ADVERTENTIETARIEVEN 18 ct. per mm, ingezonden mededelingen dubbel tarief Bij kontrakt lagere mm-prijs In het op deze geanimeerde bijeen komst gehouden vragenuurtje kwam uit de zaal opnieuw de wenselijkheid van ’t instellen van een (openbare) ver voersmogelijkheid van en naar de Stadsfenne naar voren. Burgemeester Van Haersma Buma antwoordde hier- Voorzitter Cazemier zette uiteen „dat „wij destijds van harte onze mede- L Zondagavond om ongeveer half tien vond er op het kruispunt Leeuwarder- weg-Syitsingawiersterleane een aanrij ding plaats tussen een VW 1600, die GrooteRoesinik uit Sneek en een Fiat werd bestuurd door de heer H. J. 1300. De bestuurder van de Fiat kwam uit de richting binnenstad en nam van af de Leeuwarderweg de bocht naar rechts zo ruim, dat hij tegen de lin- ker-achterzijde van de VW knalde. De schade was aanzienlijk, maar de Fiat is doorgereden. Naar de identiteit van de bestuurder stelt de politie een on derzoek in. sluiting van de Ringwiel binnen ruilverkavelingsplan valt. „Als meentebestuur zijn wij er min meer met de neus opgedrongen. ''V-V BORDEN ERUIT Naar het oordeel van de heer F. Atte- ma (PCG) moet maar eens met Rijks waterstaat gesproken worden. „Er moet toch een oplossing, een uitspraak ko men over deze levensgevaarlijke ver keerssituatie. Wij moeten waken, en wakker liggen over de belangen van deze mensen. Deze situatie ligt ons niet zo lekker.” zo dacht de heer Coupe rus er óók over, en dit tweetal was het in eerste instantie, dat zich uit sprak voor het indienen van een motie bij het desbetreffende ministerie. „Zo spoedig mogelijk een oplossing hier voor, en graag evensnel antwoord,” al dus was de formule van de heren. De heer J. D. Kuipers (Progressief Wym- britseradeel) noemde het diep treurig, dat in de bestaande situatie nog geen wijziging is gebracht. „Het mag een wonder heten, dat er nog geen onge luk is gebeurd. Ik erger me bijzonder. Het had gewoon opgelost kunnen wor den, door de borden uit de grond te scheuren. Het gaat niet alleen om de inwoners van Hommerts en Jutrijp, nee, ook om de dorpelingen uit Wouds- end, bij voorbeeld,” zo zei de heer Kuiper. Vóór zo’n jaarlijkse bijeenkomst pleegt het bestuur in de regel overleg met Dorpsbelang, die de wensen en verlangens van de dorpelingen door geeft Eén van die wensen is onder meer een openbare gelegenheid waar men bijvoorbeeld een kopje koffie kan nuttigen. Het ontbreekt Gaastmeer na melijk aan enigerlei vorm van ca fé. De Stichting had vroeger al eens plannen gemaakt om te komen tot het bouwen van een koffiehuis, maar Dorpsbelang kwam later met het idee voor een dorpshuis op de proppen, dat ondermeer een koffiehuis-functie zou kunne vervullen. Voor twee gelege- den is het dorp te klein en de vrien den van Gaastmeer besloten van hun plannen af te zien. Inmiddels is de dorpshuiscommissie, zo bleek uit een gesprek met Dorpsbelang, verdwenen, maar de Gaastmeerders willen toch wel graag een soortement café hebben. De vrienden van Gaastmeer zullen nu opnieuw de mogelijkheden bekijken om te komen tot de opening van een koffiehuis. op, dat het moeilijk zal blijken te zijn deze dienst rendabel te maken. Oók werd door het publiek een vraag ge steld over een mogelijke uitbreiding van de overdekte zwemaccommoda- tie in Sneek; hieraan is, zo werd ge steld, een grote behoefte. Sneek’s eer ste burger gaf hierop te kennen, dat daar in het gemeentebestuur wel over wordt gedacht; concrete plannen hier van bestaan er echter nog niet. Voor de eerste maal werd donderdagavond gebruik gemaakt van het nieuw opge zette dia-archief van de -gemeente. De dia’s over de Waterpoortstad, waaruit tal van historische gegevens zijn ont leend, werden door het gemêleerd ge zelschap met grote aandacht aan schouwd. (Foto Studio Ger Dijs) werking hebben verleend aan de aan leg van de parallelweg. Wat nu ge beurd is, is het verleggen van de pro blemen van de rijksweg naar deze pa rallelweg. Dit hebben wij op 16 mei aan Rijkswaterstaat bericht. Het bete kent groot gevaar, en een verslechte ring van de situatie. Behalve wij heb ben ook het schoolbestuur en Dorps belang een brief verzonden. De minis ter heeft dit besluit genomen; er is ook al door ons beroep tegen aangetekend.” De burgemeester zei geen moeite te hebben goed te keuren, dat de raad in een motie uitspreekt, dat in de be staande toestand verandering moet worden gebracht: Wij voelen wel voor een motie; het is een rijksweg en een rijksmaatregel. „Maar het alternatief moet minstens zijn een voet- en rijwiel pad. We hebben ook te maken met het achterland,” aldus de heer Cazemier. „De huidige toegang van het Zandmeer naar de Ringwiel is meer dan vol doende. Het mooie is nu juist dat je een beetje moeite moet doen om in de Ringwiel te komen, die doorgang hoeft voor mjj helemaal niet verbreed te worden. Als we de Ringwiel ontsluiten, kan ik verzekeren dat het binnen de kortste/keren oefenterrein van de zeilscholen zal worden. De rust op de meren wordt nu al verstoord door zeilscholen, waarbü de instructeurs via luidsprekers hun aanwijzingen aan de leerlingen in de boten doorgeven. Daar- *bij komt dan nog het lawaai van de vliegtuigen. Rust? Het is hier een ben de geworden.” Dit zijn de woorden van de heer S. Steensma uit Leeuwar den, lid van de stichting „Vrienden van Gaastmeer”, die zaterdag haar vijf de jaarlijkse bijeenkomst in Gaastmeer hield. Met deze uitlatingen vertolkte hjj de gevoelens van alle leden en het bestuur zal dan ook een schrijven aan GS richten, waarin zij zich uitspreekt tegen een verbreding van de doorgang van het Zandmeer naar de Ringwiel, zoals in het ruilverkavelings plan wordt aangegeven. REDAKTIE: Singel 17, Postbus 11. Telefoon 05150-4^33 3779, L. Jéllema, redakteur. treffende portefeuilles. In de koffie pauze kon het door het gemeentebe stuur vertelde nog eens in een tentoon stellingsruimte, waar veel materiaal uitgestald was, nader onder de loupe worden genomen. Een belangrijk en zeer gewaardeerd aspect hierbij was tevens de mogelijkheid persoonlijk met de leden van het presidum kennis te maken, wat in feite de opzet van dit soort avonden is. Met algemene stemmen werd vrijdagavond tijdens de zitting van de ge meenteraad van Wymbritseradeel een door de heren F. Attema, A. Osinga, I. Bergsma en S. Couperus opgestelde motie aan het ministerie van ver keer en rijkswaterstaat aangenomen, waarin wordt aangedrongen maatrege len te nemen tegen de huidige verkeerssituatie in de tweelingdorpen Jutrijp- Hommerts. Hierin wordt gesteld dat de maximum snelheid beperkt moet zijn tot 50 kilometer per uur, en dat het doorgaande langzame verkeer weer gebruik moet maken van de rijksweg. Dit stuk zal eveneens ter kennis worden gebracht aan Rijkswaterstaat, gedeputeerde staten en de Tweede Kamer. De formulering van deze motie is in feite het zelfde, wat burge meester B. W. Cazemier zich zelf antwoordde op de vraag: Wat is nu pre cies nodig? In de nacht van vrijdag op zaterdag werden uit de etalage van de horloge rie van de gebroeders Boonstra uit Sneek ongeveer 25 dames- en heren horloges ontvreemd met een totale waarde van ongeveer f 5000,De ruit van de etalage bleek vakkundig uit de sponningen te zijn verwijderd. De«e ruit werd later in de stads gracht teruggevonden. Eind augustus werd bij de firma Boonstra ook een etalage leeggeroofd. De politie stelt een onderzoek in. Dit reeds veel besproken en beschre ven onderwerp prijkte niet op de agen da, maar werd als „nagekomen” bij de ingekomen stukken behandeld. Zoals wie in ons nummer van 9 oktober al berichtten is in een bijeenkomst van Dorpsbelang uit Jutrijp-Hommerts be sloten andermaal een brief aan het ge meentebestuur te doen uitgaan, waar in enkele alternatieven ten aanzien van het langzame verkeer zijn opgesomd. Welnu, één van deze mogelijkheden, een nieuwe weg achter het dorp langs creëren, werd in wat andere vorm „Het doorgaande langzame verkeer wordt nu verplicht van de weg ge bruik te maken, en in die verkeers maatregel moet verandering komen,” zo vervolgde de voorzitter, die overi gens liet weten, dat men op 23 mei een gesprek met Rijkswaterstaat heeft ge had. Nadat de burgemeester zijn ge dachten over een motie te kennén had gegeven, zei de FNP-er R. Heeringa verwacht te hebben, dat de heer Caze mier zelf een gesprek met de minis ter had gevoerd, en „dan niet met le ge handen was thuis gekomen. „U gokt nog een beetje te veel op die 50 kilometer snelheid, in plaats van de aanleg van een fietspad. Ik zou er wel een reis naar Den Haag voor over heb ben om m’n woordje te doen,” zo zei de heer Heeringa. Vóór de schorsing, waarin de motie werd opgezet, zei de heer A. Osinga (GCP) nog, dat de motie zo scherp mogelijk moest wor den gesteld: „Niet dat ze er van schrik ken, maar daardoor juist eigenlijk ook wel weerlaat ik het zo zeggen.” De Ringwiel is een ongerept stukje natuurschoon en de vrienden van Gaastmeer vrezen dat door een ont sluiting de rust spoedig verdwenen zal zijn. „Het lawaai op de meren was dit jaar al weer veel erger dan voorgaan de jaren. Als je een bedrijf hebt en je maakt te veel lawaai, dan wordt je direkt op de vingers getikt,” meende de heer Steensma, die zich gesteund wist door de hele vergadering, die het bestuur de suggestie deed te vragen of de ANWB niets kan doen om dit „wer ken met electrische toeters, dat niets meer met de watersport te maken heeft, te verbieden”. Wethouder G. Miedema van Wymbritsferadeel ver klaarde op de vergadering dat een ont- het ge- of We zijn er zelf geen voorstander van, de omwonenden zelf en de watersporters hebben totaal geen belang bij een verbreding. We hebben voor deze men sen een willig oor en hebben het ruil verkavelingsplan dan ook weer bij de provinciale staten aanhangig gemaakt. De „Vrienden van Gaastmeer” hebben onze volledige medewerking,” aldus de heer Miedema, die met deze op merking een ovationeel applaus oogst te. De afstand Sneek-Bolsward is tien kilometer. Op de fiets ben je er zo, lopend is het ook nog wel te doen, kruipen is echter een andere zaak. Dat ondervond de Sneker Gerard van der Wei (27) zaterdag toen hij probeerde het traject op handen en knieën af te leggen. De reden hiervoor was een weddenschap: Klaas Duits, evenals Gerard lid van de fietsclub Rally, heeft dit jaar 26130 kilometer gefietst en Gerard had gezegd, dat als het Klaas lukken zou 25000 kilometer te fietsen, hij van Sneek naar Bolsward zou kruipen. Op 26 september ging Klaas over de 25000-sitreep en zaterdag morgen acht uur trad Gerard, gewapend met van autobanden gemaakte kniebeschermers en een paar handschoenen, aan. Willem Visser, trainer van de Friese damesschaatsselectie, loste het startschot en Gerard „schoot uit de startblokken, met een niet te evenaren snelheid”, begeleid door leden van Rally. Hij dacht 'dat een vaartje van één kilometer per uur haalbaar moest zijn, zo dat hij dus een uur of vijf in Bolsward zou zijn, mits hij het haalde natuurlijk. Jammer genoeg deed de regen deze berekening in het water vallen: het water drong tussen zijn beenbeschermers, waardoor zijn knieën open gingen. Tot Nijland is de snelle kruiper gekomen, toen moest hij het om voomoemde reden opgeven. Het dorp werd bereikt om één uur, wat betekent dat hij toen al voor lag op het van der Wei, vlak na de start. Op de achtergrond met' (fiets) Klaas Duits en andere leden van „Rally”. Vierde van links Willem Visser, die het startschot loste. Foto Studio .Ger Dijs. 1 i»

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1972 | | pagina 1