RAADSLID R. TUINSTRA
Antieke Ford van Sneker
Zeilers werden met
huisarts in de steigers
argusogen gevolgd
I
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
Officieel Orgaan
en
van
FA. KB1KKE
Advendo naar
ALS IK DE
Sovjet Unie?
BAGGERT DE
WOUDVAART
MOTOR START BEN IK AL f2,50 KWIJT"
M 5HEH(ER
IJLST
SNEKERgfKOERIER
DOKTER W. L. BOGTSTRA.
B f
Ml
I W MBS
Station Snsek-Noord
is vanmorgen geopend
Ml
de
WMIIIBIBIIIIB
VOETGANGSTER (61)
IN LYTSHUZEN GEWOND
BIJ OVERSTEKEN
Het P.v.d.A. raadslid R. Tuinstra te Sneek heeft bij schrijven
van 29 mei j.l. Hare Majesteit de Koningin verzocht om vernie
tiging van de bouwvergunning, verstrekt door de gemeente
Wymbritseradeel aan de B.V. Sneekermeer ten behoeve van de
bouw van appartementen aan het Sneekermeer. De reden van
dit verzoek is, dat de gemeente Wymbritseradeel zich, volgens
de heer Tuinstra, niet heeft gehouden aan het bestemmingsplan
De Potten en dat buiten het dagelijks bestuur van het Recrea
tieschap Sneekermeer, de andere leden van dit bestuur niet ge
kend zijn in de verstrekking van de bouwvergunning.
Hei Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uHgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRUFHOUTS NIEUWSBLAD
«WW
j.
«Ik
fe r
SNEEKER NIEUWSBLAD
bouwvergunning bv Sneekermeer
door de Kroon bten vernietigen
I
j
b.g.g.
Verschijnt:
maandags en donderdags
De kleine Sneek-Week van de
Koninklijke Zeilvereniging ’Sneek’
en de Sneeker Zeil Club zit er
weer op. Het vier dagen durende
evenement, dat voor de tweede
maal werd gehouden, trok circa
dertig deelnemers meer dan vorig
jaar, toen zich ongeveer 160 zei
lers hadden laten inschrijven. Men
trof over het algemeen knap zeil-
weer, alleen zaterdag maakte hier
op een uitzondering. De publieke
belangstelling kan redelijk ge
noemd worden. De zeilers op het
wedstrijdwater werden wel, zoals
uit deze foto blijkt, met argusogen
gevolgd
MAANDAG 4 JUNI 1973
128ste JAARGANG No. 45
DK blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis In
GAASTERLAND, SLOTEN m
BONNEMENTEN:
Abonnementsgeld J 5,50 pen
hal] jaar (bij vooruitbetalingi
Postabonnementen f 9,— per
half jaar (bij vooruitbetaling
UV ERTENTIETAR1EV EN
20 et. per mm, ingezonden
mededelingen 3-dubbel tariej
Bij (contralet lagere mm-prijs
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans b.v.
ADMINISTRATIE:
Singel 11, Sneek, Postbus 11
Telefoon 05150-4233, 5169
Kantooruren maandag t.e.m
vrijdag 8-12 en 13.30-11.30 uur
Na kantooruren telefoon 4234
4235, 2241 Gironr. 932130
Bank: Raiffeisen- en Amro-
bank
De auto heeft al een hele geschiede
nis achter de rug. Zo belandde hij in
de oorlogsjaren op het eiland Corsi
ca, waarna de wagen via een Gro
ningse nachtclubeigenaar in studen
tenhanden viel. De heer Bogtstra bleek
de laatste student te zijn die de wa
gen tot zijn eigendom wist te maken.
Op het moment dat de heer Bogtstra
het geval in bezit kreeg, had de wa
gen reeds een half miljoen kilometer
„gelopen”!
Aan dit
kilometers
De heer Tuinstra verzoekt aan het
slot van zjjn bezwaarschrift Hare Ma-
jestein ’n onderzoek in te laten stel
len en in afwachting van ’t resultaat
hiervan, op korte termijn een voorlo
pige bouwstop af te kondigen aan het
adres van de B.V. Sneekermeer, die
onmiddellijk na het seizoen wil begin
nen.
Vanmorgen om kwart over tien heeft
burgemeester mr. B. van Haersma
Burna de voorstadhalte van de Ne
derlandse Spoorwegen te Sneek-Noord
officieel geopend. Hij gaf in het bij
zijn van de wethouders, verschillende
raadsleden, vertegenwoordigers van de
spoorwegen en vele andere genodig
den het vertreksein voor de trein van
twintig over tien naar Leeuwarden.
Alle genodigden, inclusief een vijfen
twintig kleuters, die met oranje vlag
gen wapperend de trein stonden op te
wachten, stapten in en reden mee
naar Mantgum. Hier „pikte” men de
trein die naar Sneek terugkeerde. Het
station
restau-
volgde.
De heer Tuinstra is van mening dat
de totstandkoming van de apparte-
mentenbouw aan het Sneekermeer een
gevaar is voor het sociaal toerisme
en dat voorts praktisch de gehele bur
gerij van Sneek en wijde omgeving
de dupe wordt van het commercieel
belang van de enkeling, temeer daar
de oeverruimten verboden zullen wor
den voor het publiek.
gezelschap stapte uit in het
„Sneek-centraal”, waar in de
ratie een informeel samenzijn
Zo nu en dan kreeg de wagen last van
kuren. Een rare gewoonte was onder
meer het na een honderd kilometer
„moe” worden. De motor sloeg dan
plotseling af, waarna deze voor een
korte poos rust werd voorgeschreven.
Meestal was dat al voldoende om de
machine opnieuw op volle toeren te
laten draaien. Ook het stationair lopen
van de motor gaf vaak problemen. De
benzineleiding raakte dan verstopt
door een door de hitte ontstane lucht
bed.
totaal
komt
de ge-
behoeve van de aanleg
van de parkeerplaats en het aanbren
gen van diverse groenvoorzieningen.
De rest wordt bekostigd door de N S.
De kosten van de aanleg zijn nogal
hoog uitgevallen omdat de seininstal
latie verlegd moest worden. De bewo
ners die denken dat him woningen
door de aanleg van de halte in waar
de verminderd zijn kunnen een claim
indienen bij het provinciaal bestuur,
dat zal bekijken zo ja en hoeveel
schadevergoeding er eventueel uitge
keerd zal worden.
Het Tamboer- en Trompettercorps
„Advendo” uit Sneek staat duidelijk
op het punt zich nationale, maar ze
ker ook internationale faam te ver
werven. Reizen naar ondermeer Ame
rika, Sicilië en Frankrijk werden reeds
gemaakt. Dat één en ander niet aan
het opmerkzame oog van het belang
rijke publiciteitsmedia, televisie, voor
bij gaat moge blijken uit het aan het
Sneker corps gedane verzoek op vrij
dag 29 juni op te treden in een life-
uitzending van de befaamde „Vuist”
van Willem Duys. Advendo zal in de
ze show, die in het licht zal staan
vap de in Scheveningen van start
gaande Tour de France, met mede
werking van het „Majorettenpeloton”
uit Bergen op Zoom een tweetal num
mers ten beste geven. Los hiervan
staat een zo mogelijk muzikaal bezoek
aan de Sovjet Unie. De eerste bespre
kingen hiertoe zijn reeds door beide
partijen gedaan.
Doorgaans reed de heer Bogtstra al
leen ’s zomers met deze auto, omdat
er overal „tochtgaten” waren ont
staan en daardoor de „vloerkleedjes
je om de oren waaiden”. De benzine
was in die tijd behoorlijk goedkoop,
zodat het verbruik van „één op zes”
buiten de stad en „één op vier” bin
nen de stad niet zo bezwaarlijk was.
„Dat is tegenwoordig wel anders.
Wanneer ik de wagen nu start, ben ik
al een rijksdaalder kwijt”, zo zegt de
heer Bogtstra, die in de beginperiode
diverse malen door de politie is aan
gehouden Slechts één keer liep hij bij
een dergelijk onderzoek een bekeuring
op.
REDAKTIE:
Singel 11, Postbus 11
Telefoon 05150-4233
3119, L. Jellema, redakteur
'OTOREDAKT1E:
Studio Ger Dijs Grootzand 81
Telefoon 05150-3596
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
Naast zijn eigen wagen heeft de heer
Bogtstra slechts tweemaal een auto
van een dergelijk type gezien. Dat ge
beurde eenmaal in Amsterdam en een
keer in Malmö. Geconcludeerd kan
worden dat er slechts nog een handje
vol van deze Ford’s op ’s Heren wegen
rondtuffen. „Schrijf maar dat ik de
auto niet verkoop, anders wordt het
zo’n geloop hier. Of het moet iemand
zjjn, die ik noem maar wat een
half miljoen biedt.” De Ford staat
momenteel bij garage H. Pheifer waar
hij door monteur, de heer Ozinga, on
der handen wordt genomen.
Mevrouw J. T.-H., 61 jaar en wonen
de te Heeg is zaterdagmiddag om
kwart over twee gewond geraakt in
Lytshuzen. Zij stapte uit de bus, liep
er achterlangs en stak zonder vol
doende uit te kijken de weg over. Juist
op dat moment naderde een auto, die
werd bestuurd door de 53 jaar oude
veehouder B. Minnema uit Westhem.
Hij kon de voetgangster niet meer
ontwijken en raakte haar met de lin
ker voorzijde van zijn auto. Mevrouw
T. liep hierbij een open beenbreuk op.
Zij is, nadat dokter W. Hoogwater uit
Nijland eerste hulp had verleend, met
een ambulance naar het ziekenhuis in
Sneek vervoerd.
In zijn bezwaarschrift voegt de heer
Tuinstra de volledige tekst van arti
kel 4 bij. Het betreft hier vakantie-
accommodatie klasse A. waarin onder
andere staat dat de als zodanig op
de plankaart aangegeven gronden be
stemd zijn voor een hotel-restaurant,
met de daarbij behorende gebouwen,
terreinen, andere bouwwerken en an
dere werken, met dien verstande dat
ten hoogste twee dienstwoningen ge
bouwd mogen worden en dat andere
bouwwerken geen grotere hoogte dan
twee meter zullen verkrijgen.
De heer Tuinstra schrijft tevens in
zijn verzoekschrift dat Gedeputeerde
Staten van Friesland enige jaren gele
den een soortgelijk plan hebben afge
wezen in verband met het gevaar voor
de beroepsscheepvaart. Het ging in dit
geval om de bouw van een water-
sporthotel, waarbij overigens de oe
vers toegankelijk zouden blijven voor
het publiek.
Op grond van artikel 4 van het
bestemmingsplan De Potten meent
de heer Tuinstra van het recht ge
bruik te mogen maken, als bestuurs
lid van het Recreatieschap Sneeker
meer, als lid van de Sneker ge
meenteraad en als mondig burger,
de verstrekte bouwvergunning voor
te dragen voor vernietiging.
Er zijn van die mensen die vroeger eens een automobiel hebben gekocht, deze
daarna veilig opborgen nadat zij zich een betere hadden aangeschaft en dan
pas na jaren tot de conclusie komen, dat he oude karretje een museumstuk
is geworden. Zo iemand is nu ook dokter Bogtstra uit Sneek. In 1961 gekocht
voor hel luttele bedrag van vierhonderd gulden reed hij een zevental jaren
mea een Ford Cabriolet VB, bouwjaar 1936, tot dat hij een andere aotu kocht
en het „vehikel” ergens in een schuur in St. Jacobiparochie onderbracht.
Onlangs werd de Ford weer van stal gehaald om een „restauratie” te onder
gaan.
ongelofelijk hoge aantal
voegde de heer Bogt
stra zelf nog eens een ruime zeven
tig duizend toe. In gezelschap van
zijn vrouw maakte hij ondermeer
een trip naar Scandinavië zonder
noemenswaardige moeilijkheden.
Slechts één keer werden ze met een
defect aan de koelwaterslangen ge
confronteerd. „We moesten toen over
nachten in een berghut. Best eens
leuk voor de verandering.”
De voorstadhalte heeft in
f 585.0000 gekost. Hiervan
85.000 voor rekening van
meente ten behoeve van
Morgen zal het aannemingsbedrijf
de firma Krikke uit Heerenveen be
ginnen met het baggeren van de
Woudvaart, die zoals bekend op
plaatsen nog maar zestig centime
ter diep is.
Men streeft er naar dat het kar
wei in een week geklaard zal zijn,
maar of dat een haalbare kaart zal
zijn is nog niet bekend. De vaart
wordt gebaggerd op last van de Pro
vinciale Waterstaat. Wie voor de
kosten op zal draaien is nog een
vraag. Hierover zal een, naar het
zich laat aanzien erg lange juridi
sche strijd gevoerd worden. Provin
ciale Waterstaat heeft echter het be
lang van de watersporter en de ove
rige scheepvaart voorop gesteld, van
daar dat men opdracht tot baggeren
heeft gegeven.
F