en
van
it brüken fan eigen tael
De FRYSKE BIWEGING
frege de oandacht foar
115
5 Verkeersdrempels in
Oppenhuizen op proef
MSfSSLgBgas
Grote Rondweg Sneek
blijft „achter de hand”
Wymbritseradeel ook bij
Schoolbegeleidingsdienst
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en ULST
Officieel Orgaan
1
ïiïr
r
e mta^e ym NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRUFHOUTS NIEUWSBLAD SNEKER^KOERIER
OPBRENGST COLLECTE
WB
in U
Advendo maakten een
Dit blad verschijnt bovendien
doodordags hms-ann-huls In
gaasterland, SLOTEN «a>
honderden Snekers, die dat ter
de plekke zagen gebeuren klapten
Hei SmsUt NieowsHad is mb
■■■■It
uur het ho
rizontaal gladstrijken van
weg rond Sneek. De ringweg
was rond, gesloten, en daar
door open voor het verkeer. De dansje
XT*™ n^eA’bkie0^ Minister Westerterp deed het middag goed drie
Akademy, verzoek voor het invoegen van
troch it Fryske folk brükte j ontbrekende schakel - de
tweelingbrug over de Geeuw.
Daarmee voltrok zich dinsdag-
BW
in de handen en de majorettes goed is moeten er daarvan in die toe-
van Advendo maakten een
Hal
stemmen
1
erschljnt:
maandags en donderdags
fan de
van
de
jl
u
DONDERDAG 1 MEI 1975
130ste JAARGANG No. 35
De Simavi-collecte die in Heeg is ge
houden heeft 753,— opgebracht.
MEVR. VISSER-VAN DER GAAST
«iet karig met laf
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans b.v.
REDAKTIE:
Singel 17, Postbus 11
Telefoon 05150-5169
werom to kearen.
De Ried fan de
Fryske Biweging.
grond voor een twee-
Heeg
van de
ADVERTENTIETARIEVEN
27 ct. per mm. ingezonden
mededelingen 3-dubbel tarief
Bi] kontrakt lagere mm-prijs.
dat
aandacht
hetzelfde probleem als
aandacht
Minister T. Westerterp legt
laatste schakel in ringweg
FOTOREDAKTIE:
Studio Ger Dijs, Grootzand 81
Telefoon 05150-3596
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
ABONNEMENTEN
Abonnementsgeld f 7,per
half jaar (bij vooruitbetaling
Postabonnementen f 12,— per
halfjaar (bij vooruitbetaling
Nu de vernieuwde en geasfalteerde
weg in het dorp nagenoeg klaar is,
vreest men dat automobilisten de over
het algemeen smalle weg (een me
ter of vijf) zouden gebruiken als race
baan, terwijl ook rustiger dorpelingen
van de straat gebruik moeten maken.
Het kwam de gemeente niet ondenk
beeldig voor dat er ongelukken zouden
gebeuren, vandaar dat men besloot
eens een proef te gaan nemen met de
verkeersdrempels. Men wacht de re
acties van de omgeving af om te be
palen of deze vorm van bescherming
blijvend moet zijn.
ADMINISTRATIE:
Singel 17, Sneek, Postbus 11
Telefoon 05150-^233
Kantooruren maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon
4235, 2247. Gironr. 932730
Banken: Rabobank en Amro-
bank te Sneek.
van Wymbritseradeel
gemeente bij de Schooladvies
van die stap kostte weinig
Wethouder I. Veldhuis kon volstaan met bedanken voor de positieve
- - kritische vragen. De belang-
onderwys: „Het college is voorstander
Daar mag niet aan getornd worden.
NU BEGRIJP IK HET
Minister Westerterp haakte gretig en
grapjassend op die laatste opmerking
van de Sneker burgemeester in. „Nu
begrjjp ik waarom men juist mij voor
deze officiële opening heeft uitgeno
digd ..om me er direct op voor
te bereiden, dat ik binnenkort wel een
briefje uit Sneek zal krijgen om maar
vast te beginnen aan het uitwerken
van de volgende fase
Overigens had de minister wel begre
pen, dat men in Sneek reikhalzend
heeft uitgezien naar ’t tijdstip dat men
om de stad heen kan. Zo’n veertig jaar
geleden was dat anders: toen wilde
men de weg Afsluitdijk-Heerenveen per
sé door de stad laten lopen. Omdat
men dacht dat de nering er wel bij zou
varen.
De heer Westerterp signaleerde dat
even om de tegenstrijdige uitgangspun
ten van toen en nu uit te laten komen,
laten zien hoezeer ’t denken over het
verkeer overstag is gegaan. Hij gaf
toe dat ook het Rijk in die tijd niet
voelde voor een tracé buiten Sneek om.
(Vervolg op pagina 29)
Cazemier stelde
tenslotte nog met klem, dat b. en w.
van oordeel zijn, dat de regio-gebon-
212 sterk mogelijk tot uitdruk
king moet komen en dat men ’n eigen
greep op de situatie zal houden.”
verf hadden besmeurd, maar
men in een petitie wel
vroeg voor 1-
waarop de studenten de
hadden willen vestigen.
De heer Van der Zwaag las de tekst
van de „petysje” voor en overhan
digde daarna exemplaren aan de
- x—en later
één wilden
In Oppenhuizen wordt momenteel een
proef genomen met verkeersdrempels.
Vanaf de Verbindingsweg, tot het be
gin van het dorp bjj Sneek, zitten vijf
kuilen in de weg die worden voorafge
gaan door een waarschuwingsbord
met de vermelding „verkeersdrem
pels”. Het is de bedoeling dat die
kuilen binnenkort worden veranderd
in echte boven de weg uitstekende
drempels-
minister, de burgemeester
aan allen, die er maar
hebben.
De essentie van het schrijven luidde:
Wy gripe dizze gelegenheit oan om
jo to wizen op de anachronistyske
tastan dat yn Fryslan nou al 4*/i ieu
lang de nammen fan stêdden, doar-
pen en ütbuorrens, fan wegen, strjit-
ten en pleinen, fan marren, fearten
en sleatten, fan hollansktalige amtli-
ke ynstansjes der’t wy under bidob-
be wurde, forfoarme, forhaspele,
forhollanske wurde en fan nuvere
st aver in gen forsjoen. Wy hawwe bi-
rekkene dat fan de 1225 plaknammen
sa likemöch 75 persint min ofte
mear slim oantaeste binne, de oaren
net of in bytsje. Wy moatte der op
ta dat krekte nammen fan de plak
ken en de oanwizers der hinne brükt
wurde. Wy witte dat Rykswetter-
steat en Gemeentewurken foar dizze
healwize tastan forantwurdlik binne.
Dat yn Nederlan de demokratyske
gebróken en hoflikheden altyd net
tapast wurde, is eins mar fortriet-
lik. Sa steane wy hjir foar üs gefoel
as party foar üs yn ’e strüd foar it
Frysk, as bidlers, bidlers om pri
mair rjocht. Dit soe elk Regear, om
it nouris yn it Hollansk to sizzen,
„moeten doen blozen van schaamte”.
Hwant it rjocht op it brüken fan de
eigen tael is it fundamint fan it sels-
respekt fan elts folk, fan elts mins-
ke. Dizze petysje is der net foar or-
nearre, yn f
nen. Wy wolle jo op it hert bine om
yn oeriiz mei de Fryske J
ta de 1
nammen
Eén van de vijf-en-twintig besluiten van de raad
betekende dinsdagavond aansluiting van deze
en begeleidingsdienst in Friesland. Het nemen
moeite. .w.—-
reacties en het antwoord geven op een paar
rijkste ervan ging over het bijzonder
van volkomen vrijheid in die sector.
Daar zijn we zelf bij!”
Of hij nu echt niet wist dat hem dit
te wachten stond of dat hij het spel
meespeelde weten we niet, maar de
minister van Verkeer en Waterstaat,
drs. T. E. Westerterp, stond wel
even raar te kijken toen hij na de
opening van de „Sneker rondweg
werd ontvangen door een aantal be
stuursleden van de Ried f
Fryske Biweging. De heer G.
der Zwaag vertelde hem, dat
Ried zich distancieerde van het op
treden van de studenten van „Bem-
lef” die de afgelopen nacht de ver
keersborden langs de rondweg met
Gaast Burgemeester B. W.
de ruime i
voorlichting, die door het college^ was
gegeven. Ze was i-
toezwaaien van lof (en men mag aan
nemen dat ze dat niet alleen deed
omdat het gemeentebestuur haar een
bloemstuk had gestuurd omdat ze deze
dagen 25 jaar getrouwd is). Ze vond
ook, dat de „contactschool” in Hom-
merts al veel baanbrekend werk heeft
gedaan. Wel had ze bezwaar tegen te
veel „sturen” door Den Haag.
De heer G. D. Ketelaar (CDA)
schaarde zich achter het betoog van
mevrouw Visser. Hij vond het vooral
fijn, dat het schoolpersoneel en de ou
ders nauw bij de zaak betrokken wor
den- De heer M. ten Cate (PW/FNP)
was ook „tige bliid, dat it safler is”.
De heer Sj- Visser (CDA) was de
man, die een beetje bang was, dat
de vrijheid van het bijzonder onder
wijs wel eens aangetast kon worden.
Voor onoverkomelijke moeilijkheden
werd wethouder Veldhuis dus niet ge
plaatst. Hij zette uiteen, dat de finan
ciële gevolgen voldoende door subsidies
worden opgevangen en dat Wymbritse
radeel tot een werkverband met Sneek
en (straks) IJlst zal gaan behoren. Hij
tilde niet zo zwaar aan verschillen,
die er zouden bestaan tussen kinderen
uit de stad en van het platteland.
Een welkome onderbreking van het
straklijwige officiële openingspro-
aramma vormde het soepele optre-
den van de majorettes van Advendo.
Die show vond plaats nadat het ge
zelschap, met als verkenners de
minister en de burgemeester voorop,
over de nieuwe brug over de Geeuw
was gelopen. Links naast de eerste
burger van Sneek (met bril) minis
ter Westerterp. Op de andere foto
is mr. Van Haersma Buma in de
kantine van Landustrie bezig de
feestelijke gebeurtenis in te luiden
met woorden van welkom tot de
vele genodigden. (Foto’s Ger Dijs).
VISRECHT
Nadat intussen gepraat is met de be
roepsvissers in de gemeente leverde
die verhuur van het visrecht in het ge-
meentewater, aan de Federatie Fries
land van Sportvissersverenigingen, geen
enkele moeite meer op. Met de een
voudigste „acte” mag men gewoon,
blijven vissen, voor het „grotere werk
is lidmaatschap van een bij de Fede
ratie aangesloten visclub noodzakelijk.
Meningsverschillen over de benoeming
van een brugwachter in Woudsend wa
ren er blijkbaar wel, maar de „oppe-
sitie” vond, dat het geen zin meer
had er in een besloten zitting over te dg Boer te Woudsend elf
oraten- Men ging direct tot stemming kreeg en nummer twee vier,
over. Daarbij bleek wel dat de groep De aankoop van
Progressief Wymbritseradeel/FNP de veld voor de voetbalclub
waarschijnlijk de voorkeur wilde geven kreeg zonder meer het fiat
aan nummer twee op de voordracht. raad. Ook kon men akkoord gaan met
Dat vaTalthans uit de uitslag van de het verder uitwerken van plannen voor
?temming te distileren. De heer I. die bouw van twintig woningen m plan-
Ber<^maS was wegens een sterfgeval Fugellan waardoor de buurtschappen
vwhinderd de vergadering bij te wo- Brêgebuorren en Tsjerkebuorren m Of-
nen en dus bleven er vier „opposanten fingawier een meer logische eenheid
I over. De uitslag was, dat de heer A. gaan vormen.
i SNEEKER NIEUWSBLAD
1
De Snekers blfl, maar wat de feite
lijkheden betreft was het eigenlijk een
kwestie van „het Rijk”. De Rijksmi-
nister van Verkeer en Waterstaat, drs.
T. E. Westerterp, verzocht de Rijks-
brugwachter om de brug van Rijks
waterstaat neer te laten in dit deel
van Rjjksweg 43, die door Rijkswater
staat werd gebouwd en waarvoor het
Rjjk twintig miljoen gulden op tafel
legde.
De gemeente Sneek zorgde voor een
aantal bijkomende werken (en als het
weer vergoed door subsidies. Alleen de
verkeerslichten was een louter Sneker
aangelegenheid.
Op dat laatste wees reeds burgemees
ter mr. B- van Haensma Buma in een
woord van welkom waarmee hij in de
kantine van Landustrie aan de Kamer-
lingh Onnesstraat een groot gezelschap
genodigden begroette: de excellentie,
gemeenteraadsleden, bouwers en ande
re betrokkenen van hoog tot laag.
Hij noemde verder de dag feestelijk
voor Sneek omdat het doorgaande ver
keer door de binnenstad aanzienlijk
ontlast zal worden. Vooral bij knelpun
ten aJs de spoorwegovergang a.d. Bols-
warderweg, de flessenhals bij de Oos-
terdijk en de vaak „draaiende” Oppen-
huizerbrug, mag minder drukte wor
den verwacht.
Volgens het Rijk is een grotere rond
weg om Sneek voorlopig niet nodig,
maar de burgemeester „Zou er be
paald niet gelukkig mee zijn, als die
in de ijskast zou geraken. Het Rijk
moet de bewijslast niet omdraaien en
het zó laten zijn, dat Sneek de noodza
kelijkheid van die „Grote Rondweg
eerst maar eens moet aantonen.”
Mevrouw A. Visser-van der
(CDA) had veel lof voor
niet karig met het denheid zo
i