en van it brüken fan eigen tael De FRYSKE BIWEGING frege de oandacht foar 115 5 Verkeersdrempels in Oppenhuizen op proef MSfSSLgBgas Grote Rondweg Sneek blijft „achter de hand” Wymbritseradeel ook bij Schoolbegeleidingsdienst de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en ULST Officieel Orgaan 1 ïiïr r e mta^e ym NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRUFHOUTS NIEUWSBLAD SNEKER^KOERIER OPBRENGST COLLECTE WB in U Advendo maakten een Dit blad verschijnt bovendien doodordags hms-ann-huls In gaasterland, SLOTEN «a> honderden Snekers, die dat ter de plekke zagen gebeuren klapten Hei SmsUt NieowsHad is mb ■■■■It uur het ho rizontaal gladstrijken van weg rond Sneek. De ringweg was rond, gesloten, en daar door open voor het verkeer. De dansje XT*™ n^eA’bkie0^ Minister Westerterp deed het middag goed drie Akademy, verzoek voor het invoegen van troch it Fryske folk brükte j ontbrekende schakel - de tweelingbrug over de Geeuw. Daarmee voltrok zich dinsdag- BW in de handen en de majorettes goed is moeten er daarvan in die toe- van Advendo maakten een Hal stemmen 1 erschljnt: maandags en donderdags fan de van de jl u DONDERDAG 1 MEI 1975 130ste JAARGANG No. 35 De Simavi-collecte die in Heeg is ge houden heeft 753,— opgebracht. MEVR. VISSER-VAN DER GAAST «iet karig met laf UITGEVERS: Drukkerij H. Doevendans b.v. REDAKTIE: Singel 17, Postbus 11 Telefoon 05150-5169 werom to kearen. De Ried fan de Fryske Biweging. grond voor een twee- Heeg van de ADVERTENTIETARIEVEN 27 ct. per mm. ingezonden mededelingen 3-dubbel tarief Bi] kontrakt lagere mm-prijs. dat aandacht hetzelfde probleem als aandacht Minister T. Westerterp legt laatste schakel in ringweg FOTOREDAKTIE: Studio Ger Dijs, Grootzand 81 Telefoon 05150-3596 Wil Steunebrink Telefoon 05150-5323 ABONNEMENTEN Abonnementsgeld f 7,per half jaar (bij vooruitbetaling Postabonnementen f 12,— per halfjaar (bij vooruitbetaling Nu de vernieuwde en geasfalteerde weg in het dorp nagenoeg klaar is, vreest men dat automobilisten de over het algemeen smalle weg (een me ter of vijf) zouden gebruiken als race baan, terwijl ook rustiger dorpelingen van de straat gebruik moeten maken. Het kwam de gemeente niet ondenk beeldig voor dat er ongelukken zouden gebeuren, vandaar dat men besloot eens een proef te gaan nemen met de verkeersdrempels. Men wacht de re acties van de omgeving af om te be palen of deze vorm van bescherming blijvend moet zijn. ADMINISTRATIE: Singel 17, Sneek, Postbus 11 Telefoon 05150-^233 Kantooruren maandag t.e.m. vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur Na kantooruren telefoon 4235, 2247. Gironr. 932730 Banken: Rabobank en Amro- bank te Sneek. van Wymbritseradeel gemeente bij de Schooladvies van die stap kostte weinig Wethouder I. Veldhuis kon volstaan met bedanken voor de positieve - - kritische vragen. De belang- onderwys: „Het college is voorstander Daar mag niet aan getornd worden. NU BEGRIJP IK HET Minister Westerterp haakte gretig en grapjassend op die laatste opmerking van de Sneker burgemeester in. „Nu begrjjp ik waarom men juist mij voor deze officiële opening heeft uitgeno digd ..om me er direct op voor te bereiden, dat ik binnenkort wel een briefje uit Sneek zal krijgen om maar vast te beginnen aan het uitwerken van de volgende fase Overigens had de minister wel begre pen, dat men in Sneek reikhalzend heeft uitgezien naar ’t tijdstip dat men om de stad heen kan. Zo’n veertig jaar geleden was dat anders: toen wilde men de weg Afsluitdijk-Heerenveen per sé door de stad laten lopen. Omdat men dacht dat de nering er wel bij zou varen. De heer Westerterp signaleerde dat even om de tegenstrijdige uitgangspun ten van toen en nu uit te laten komen, laten zien hoezeer ’t denken over het verkeer overstag is gegaan. Hij gaf toe dat ook het Rijk in die tijd niet voelde voor een tracé buiten Sneek om. (Vervolg op pagina 29) Cazemier stelde tenslotte nog met klem, dat b. en w. van oordeel zijn, dat de regio-gebon- 212 sterk mogelijk tot uitdruk king moet komen en dat men ’n eigen greep op de situatie zal houden.” verf hadden besmeurd, maar men in een petitie wel vroeg voor 1- waarop de studenten de hadden willen vestigen. De heer Van der Zwaag las de tekst van de „petysje” voor en overhan digde daarna exemplaren aan de - x—en later één wilden In Oppenhuizen wordt momenteel een proef genomen met verkeersdrempels. Vanaf de Verbindingsweg, tot het be gin van het dorp bjj Sneek, zitten vijf kuilen in de weg die worden voorafge gaan door een waarschuwingsbord met de vermelding „verkeersdrem pels”. Het is de bedoeling dat die kuilen binnenkort worden veranderd in echte boven de weg uitstekende drempels- minister, de burgemeester aan allen, die er maar hebben. De essentie van het schrijven luidde: Wy gripe dizze gelegenheit oan om jo to wizen op de anachronistyske tastan dat yn Fryslan nou al 4*/i ieu lang de nammen fan stêdden, doar- pen en ütbuorrens, fan wegen, strjit- ten en pleinen, fan marren, fearten en sleatten, fan hollansktalige amtli- ke ynstansjes der’t wy under bidob- be wurde, forfoarme, forhaspele, forhollanske wurde en fan nuvere st aver in gen forsjoen. Wy hawwe bi- rekkene dat fan de 1225 plaknammen sa likemöch 75 persint min ofte mear slim oantaeste binne, de oaren net of in bytsje. Wy moatte der op ta dat krekte nammen fan de plak ken en de oanwizers der hinne brükt wurde. Wy witte dat Rykswetter- steat en Gemeentewurken foar dizze healwize tastan forantwurdlik binne. Dat yn Nederlan de demokratyske gebróken en hoflikheden altyd net tapast wurde, is eins mar fortriet- lik. Sa steane wy hjir foar üs gefoel as party foar üs yn ’e strüd foar it Frysk, as bidlers, bidlers om pri mair rjocht. Dit soe elk Regear, om it nouris yn it Hollansk to sizzen, „moeten doen blozen van schaamte”. Hwant it rjocht op it brüken fan de eigen tael is it fundamint fan it sels- respekt fan elts folk, fan elts mins- ke. Dizze petysje is der net foar or- nearre, yn f nen. Wy wolle jo op it hert bine om yn oeriiz mei de Fryske J ta de 1 nammen Eén van de vijf-en-twintig besluiten van de raad betekende dinsdagavond aansluiting van deze en begeleidingsdienst in Friesland. Het nemen moeite. .w.—- reacties en het antwoord geven op een paar rijkste ervan ging over het bijzonder van volkomen vrijheid in die sector. Daar zijn we zelf bij!” Of hij nu echt niet wist dat hem dit te wachten stond of dat hij het spel meespeelde weten we niet, maar de minister van Verkeer en Waterstaat, drs. T. E. Westerterp, stond wel even raar te kijken toen hij na de opening van de „Sneker rondweg werd ontvangen door een aantal be stuursleden van de Ried f Fryske Biweging. De heer G. der Zwaag vertelde hem, dat Ried zich distancieerde van het op treden van de studenten van „Bem- lef” die de afgelopen nacht de ver keersborden langs de rondweg met Gaast Burgemeester B. W. de ruime i voorlichting, die door het college^ was gegeven. Ze was i- toezwaaien van lof (en men mag aan nemen dat ze dat niet alleen deed omdat het gemeentebestuur haar een bloemstuk had gestuurd omdat ze deze dagen 25 jaar getrouwd is). Ze vond ook, dat de „contactschool” in Hom- merts al veel baanbrekend werk heeft gedaan. Wel had ze bezwaar tegen te veel „sturen” door Den Haag. De heer G. D. Ketelaar (CDA) schaarde zich achter het betoog van mevrouw Visser. Hij vond het vooral fijn, dat het schoolpersoneel en de ou ders nauw bij de zaak betrokken wor den- De heer M. ten Cate (PW/FNP) was ook „tige bliid, dat it safler is”. De heer Sj- Visser (CDA) was de man, die een beetje bang was, dat de vrijheid van het bijzonder onder wijs wel eens aangetast kon worden. Voor onoverkomelijke moeilijkheden werd wethouder Veldhuis dus niet ge plaatst. Hij zette uiteen, dat de finan ciële gevolgen voldoende door subsidies worden opgevangen en dat Wymbritse radeel tot een werkverband met Sneek en (straks) IJlst zal gaan behoren. Hij tilde niet zo zwaar aan verschillen, die er zouden bestaan tussen kinderen uit de stad en van het platteland. Een welkome onderbreking van het straklijwige officiële openingspro- aramma vormde het soepele optre- den van de majorettes van Advendo. Die show vond plaats nadat het ge zelschap, met als verkenners de minister en de burgemeester voorop, over de nieuwe brug over de Geeuw was gelopen. Links naast de eerste burger van Sneek (met bril) minis ter Westerterp. Op de andere foto is mr. Van Haersma Buma in de kantine van Landustrie bezig de feestelijke gebeurtenis in te luiden met woorden van welkom tot de vele genodigden. (Foto’s Ger Dijs). VISRECHT Nadat intussen gepraat is met de be roepsvissers in de gemeente leverde die verhuur van het visrecht in het ge- meentewater, aan de Federatie Fries land van Sportvissersverenigingen, geen enkele moeite meer op. Met de een voudigste „acte” mag men gewoon, blijven vissen, voor het „grotere werk is lidmaatschap van een bij de Fede ratie aangesloten visclub noodzakelijk. Meningsverschillen over de benoeming van een brugwachter in Woudsend wa ren er blijkbaar wel, maar de „oppe- sitie” vond, dat het geen zin meer had er in een besloten zitting over te dg Boer te Woudsend elf oraten- Men ging direct tot stemming kreeg en nummer twee vier, over. Daarbij bleek wel dat de groep De aankoop van Progressief Wymbritseradeel/FNP de veld voor de voetbalclub waarschijnlijk de voorkeur wilde geven kreeg zonder meer het fiat aan nummer twee op de voordracht. raad. Ook kon men akkoord gaan met Dat vaTalthans uit de uitslag van de het verder uitwerken van plannen voor ?temming te distileren. De heer I. die bouw van twintig woningen m plan- Ber<^maS was wegens een sterfgeval Fugellan waardoor de buurtschappen vwhinderd de vergadering bij te wo- Brêgebuorren en Tsjerkebuorren m Of- nen en dus bleven er vier „opposanten fingawier een meer logische eenheid I over. De uitslag was, dat de heer A. gaan vormen. i SNEEKER NIEUWSBLAD 1 De Snekers blfl, maar wat de feite lijkheden betreft was het eigenlijk een kwestie van „het Rijk”. De Rijksmi- nister van Verkeer en Waterstaat, drs. T. E. Westerterp, verzocht de Rijks- brugwachter om de brug van Rijks waterstaat neer te laten in dit deel van Rjjksweg 43, die door Rijkswater staat werd gebouwd en waarvoor het Rjjk twintig miljoen gulden op tafel legde. De gemeente Sneek zorgde voor een aantal bijkomende werken (en als het weer vergoed door subsidies. Alleen de verkeerslichten was een louter Sneker aangelegenheid. Op dat laatste wees reeds burgemees ter mr. B- van Haensma Buma in een woord van welkom waarmee hij in de kantine van Landustrie aan de Kamer- lingh Onnesstraat een groot gezelschap genodigden begroette: de excellentie, gemeenteraadsleden, bouwers en ande re betrokkenen van hoog tot laag. Hij noemde verder de dag feestelijk voor Sneek omdat het doorgaande ver keer door de binnenstad aanzienlijk ontlast zal worden. Vooral bij knelpun ten aJs de spoorwegovergang a.d. Bols- warderweg, de flessenhals bij de Oos- terdijk en de vaak „draaiende” Oppen- huizerbrug, mag minder drukte wor den verwacht. Volgens het Rijk is een grotere rond weg om Sneek voorlopig niet nodig, maar de burgemeester „Zou er be paald niet gelukkig mee zijn, als die in de ijskast zou geraken. Het Rijk moet de bewijslast niet omdraaien en het zó laten zijn, dat Sneek de noodza kelijkheid van die „Grote Rondweg eerst maar eens moet aantonen.” Mevrouw A. Visser-van der (CDA) had veel lof voor niet karig met het denheid zo i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1975 | | pagina 1