1860
ACHTSTE JAARLAAG.
ISo. 18.
6 Alei.
üond.erd.ag’
I
I
Buitenlandse!! Overzigt.
BOLSWARDSCHE COURANT
b\
p.llf
I in ile
Ik her-
of de kerk
De minis-
»Ware
De Abonnements-prijs is 0,80 per drie
maandenfranco per post f 0,95.
De prijs der A d v e r t e n t i e n s van 16
regels 40 Cts., behalve 35 Cts. voor het Ad
vertentie z egelelke regel meer kost
10 Cts. Groote letters worden naar plaats
ruimte berekend.
T
De Uitgave dezer Courint, die eiken Don
der n A G het licht zietgeschiedt door
B. C (J P E R S Az. te Bolswardwien men
alles dit Blad betreffende uiterlijk tot Woens
dag-morgen. 12 me, franco gelieve toe te zen
den. Alle briefporten kornen op rekening der
inzenders.
ideale wereld d. i. onder
stellen dat zij zijn moeten
en wel op den grondslag
Dit regt is '"J
nen
van
«Mijn beste landman Uw zoon haalt uit verveling een
vogelnestje uitmet jongen of met eijeren in den regel
zijn er 5 in. Elk van deze jongen heeft dagelijks voor
zijne voeding ongeveer 50 rupsen of ander ontuig noodig
die de oude in de buurt voor hem opzoektdat maakt
dagelijks 250 stuks. Deze voeding duurt in den regel 4
a 5 weken wij willen zeggen 30 dagen dit maakt voor
liet gebeele nest 7500 stuks. Elke rups eet dagelijks haar
eigen gewigt aan bladeren en bloesems op. Gesteld zij
eet eiken dag één bloesem op, die vrucht zou dragen, dan
eet een rups in 30 dagen 30 vruchten in den bloesem, en
de 7500 rupsen 225,000 stuks van zulke bloesems. Had
uw knaap bet nest in rust gelaten dan zoudt gij en uwe
buren 225,000 appelenperen of pruimen meer gehad
hebben. Maar wanneer nu die rups, zoo als ze het uit
liefhebberij wel eens doet, 10, 20, 30 bloesems dagelijks
opeetof als door het afeten der bladeren de bloesems
verdroogen en afvallen, dan laat zich het verlies van u en
uwe buren niet meer berekenen. Nu kunt gij zien welk
eene waarde één vogelnestje heeft.”
Vraagt iemandóf deze berekening eigenlijk wel een
plaatsje behoort in te nemen onder het buitenlandsch over
zigt wij betwisten hem het regt niet, daaraan te twijfe
len. Want schoon die berekening is overgenomen uit een
duitsch tijdschriftis het niet bepaald een duitsche om
standigheid waarvoor zij geldt. De eenige reden waarom
we haar de eerste plaats inruimen is daarin gelegen dat
we haar de meeste belangstelling onzer lezers waardig
keuren. Allereerst moest wel de gedachte, dat het vernie
len van vogelnestjes wreed en onraenschelijk is en een
verwoesten'bovendien van het werk des Scheppers, de
moedwillige hand terughouden wanneer zij zich uitstrekt
naar het'kinderbed eens vogels; maar hoe zwak is vaak
die gedachtehoeveel krachtiger kan de vrees voor stoffe
lijk nadeel niet werken! Ouders! boezemt uwen knapen
afschuw in voor alle moedwillige verwoestingdoet hen
beseffendal de Schepper de natuur heeft ingerigt met
eene orde, die nooit straffeloos wordt verbroken
Eenige dagen vóór Kersmis 11. gingen twee mannen in
het landschap Morico( Oranje-Vrijstaat) in den vroegen och
tend boschwaartsom wilden honig te zoeken. Daartoe wa
ren zij voorzien van een blikken emmer en een schotel.
Doordringende in eene kleine valleimet laag hout bezet,
waren ze niet weinig onthutsttoen eensklapsweinige
schreden voor hen uit, eene leeuwin te voorschijn sprong
en in dreigende houding naderde. Aan vlugten was niet
te denken de beide mannen maakten met hunne emmers
en schotels zoo veel geraas als zij konden en de leeuwin,
daardoor verbijsterd maakte met groote sprongen dat zij
wegkwam. De mannen deden nader onderzoek naar de
vermoedelijke reden, waarom zich daar ter plaatse eene
leeuwin bevond, en zij vonden twee jonge leeuwen, blijk
baar nog geen dag oud. In plaats van nu honig te gaan
zoekendeed elk der mannen een jongen leeuw in zijn
emmeren zonder letsel bragten zij die l’huis. Men wilde
de beestjes groot brengen; maar hoe en waarmee? De
brief, waaruit dit berigt is genomen geelt op die vraag
geen regtstreeksch antwoord maar bevat nog de volgende
zinsnede: «Thans (d. i. in Februarij) zuigen zij nóg nu
en dan aan mej. Nomen Nescio. Wanneer zij lust krijgen
om te zuigen, klimmen zij dood eenvoudig op haar schoot,
krabben aan haar boezem tot dat zij dien ontbloot en lig
gen dan op hun gemak te zuigen”. Uit de woorden nu
en dm kan opgemaakt worden dat zij vroeger geregeld
aan de borst dier dame zogen en dus de eerste maanden
van hun leven zijn gevoed met de melk eener vrouw, be-
hoorende tot het gezin van hem die ze van de vinders
kocht. De brief is geschreven door een allezins geloof
waardig persoon met het aanbod om de dieren wan
neer zij sterk genoeg zijn om de reis te verdragen op te
zenden aan het genootschap Natura Artis Magistra te Am
sterdam waarheen zij in September zullen kunnen ver
trekken. De bezoekers der diergaarde zullen ze dan naar
alle bijzonderheden nader kunnen ondervragen.
De familie Albawaartoe de zuster van Frankrijks kei
zerin Eugénie behoort zal in ’t licht geven de briefwisse
ling van koning Filips II met don Alvarez de Toledoher
tog van Alba, om daardoor te bewijzen, dat hij den bloed-
dorstigen koning altijd heeft aangemaand tot zachtheid en
in de uitvoering van ’s konings bevelen zooveel mogelijk
verschoonend is te werk gegaan. Als de groote zachtmoe
digheid van den man, die zich beroemde, 18600 men-
schen door beulshanden te hebben laten ombrengen, behoor
lijk in ’tlicht gesteld zal zijn, zullen de schrijvers onzer
vaderlandsche geschiedenis zich zeker haastenvan hunne
werken een verbeterden druk te laten uitgeven en mag
zijn standbeeld, dat hij uit nederigheid zelf te Antwer
pen liet plaatsen wel hersteld worden.
De kardinaal Antonelli heeft ontdektwaaraan de paus
het voórregt te danken heeftom gedurende zulk een lan
gen tijd de kroon te mogen dragen, ’t Is een gunstbewijs
van de heilige maagd ter belooning dat de paus het leer
stuk der onbevlekte ontvangenis tot dogma der kerk heeft
aangenomen. In eene aankondigingdie op de muren
van Rome is aangeplaktheeft de kardinaal zijne ontdek
king openbaar gemaakt.
In Beijeren is men het ook al niet eens
invloed op de school moet uitoefenen of niet,
ster van staat, vorst Hohenlohe, zei er o. a. dit van:
er sprake van een idealen staat en evenzoo van een ideale
kerk, dan voorzeker kon men het niet anders dan wen-
schelijk achten dat de kerk zooveel mogelijk op het on
derwijs invloed uitoefende. Maar wij staan niet in eene
menschen als wij ons voor
maar in de werkelijke wereld
van het positieve slaatsregt.
de uitdrukking der gedachte van den moder-
staatgelijk die zich heeft ontwikkeld in den loop
het staatkundig leven der natie en dien mordernen
staat wensclit de beijersche natie te behouden. Nu weet
ik weldat dit woord «moderne staat” velen een gru
wel is, maar ik weet geen beteren naam voor de instel
ling, die den grondslag en den steun vormt van onze gan-
sche hedendaagsche beschaving en van alle staatsregtelijke
betrekkingendie het christelijk geloof niet benadeeld
maar bevorderd heeft.
«Het bezwaar echter tegen een harmonisch zamenwerken
van beide magtenvan de kerk en den staat, is mijns
inziens hierin gelegen, dat eene in den jongsten tijd
kerk overheerschende partij den staat vijandig is. I
inner aan de Encyclica van Gregorius XVI, nMirarivos"
waarin het waarborgen van gewetensvrijheid bij de wet
eene ongerijmde dwaling, een waanzin wordt genoemd; ik
herinner aan de Encyclica van 8 December 1861, waarin