en
49.75
LOIS SPIJKERBROEKEN
BADSTOF SOKKEN
KLM TERLENKA BROEKEN
2 halen 1 betalen
JONGENSTRUIEN
2 halen 1 betalen
15.00
FLANELLEN
OVERHEMDEN
Onderwijzer Willy Haanstra:
,Ik ben nooit teleurgesteld
jeweest in ouders die weten
wat ik doe”
6,
hark
sjoch
van
trefpunt
mode
VOORDEEL
AANBIEDINGEN
WOENSDAG 14 MAART 1979
Pagina 7
BOLSWARDS NIEUWSBLAD
ZWARE KWALITEIT
5 PAAR
dezelfde
(JONGENS MATEN)
prijs
of de
duurste
Appel markt 16, Bolsward, Telefoon 05157 - 36 36
BOLSWARD - „Als ik mijn ontslag krijg, krijgen jullie de primeur,”
zegt de Bolswarder onderwijzer Willy Haanstra quasi sarkastisch
aan het einde van ons gesprek. Toch meent hij het terdege serieus.
Zoals bekend vormt de positie van Haanstra aan de openbare lagere
school De Blinker te Bolsward een punt van diskussie. De visie van
Haanstra op het onderwijs loopt niet parallel met de ideeën van
enkele kollega’s. Onlangs werd die positie van Haanstra tijdens een
besloten vergadering van de Bolswarder gemeenteraad uitvoerig be
sproken. Tenminste als wij mogen afgaan op een uitspraak van de
burgemeester van Bolsward, de heer Johan Mulder die in deze
kontekst sprak „de moeilijkheden op de openbare school spuugzat te
zijn.”
Toen we de heer Haanstra opbelden met het verzoek een beetje
dieper in de materie te duiken vertrouwde hij ons toe dat er der gelijke
verzoeken bij hem waren binnengekomen maar dat hij die tot nu toe
had afgewezen omdat hij bang is dat alles wat hij zegt tegen hem kan
worden gebruikt.
Willy Haanstra gaf grif toe dat er binnen het onderwijzend personeel
met betrekking tot zijn persoon bepaalde grieven naar voren zijn
gebracht, althans door enkele kollega’s. Dat één en ander in nauw
verband staat met zijn visie op het onderwijs an sich ontkende
Haanstra zeker niet. Voor ons reden om hem eens „aan de tand te
voelen” wat die visie dan wel is. Hij gaf die dan ook met alle plezier.
Gebr. van der
Weerd b.v.
De heer Willy Haanstra, hier met zijn echtgenote Babs. De heer Haanstra zei
ondermeer: „Ik ben nog nooit teleurgesteld geweest in ouders die weten wat ik
doe."
O
e
I
Martinikerkprojekt
Kringgesprek
Schoolkeuze
Praten over BN
Geborgenheid
Vertrouwen als basis
Integratie
o
wim muizelunr
r
niet aanwezig dan kun je beter stoppen,
vindt hij. Alhoewel hij na een opmerking
onzerzijds enkele vraagtekens bij deze
uitspraak plaatst. De Bolswarder meent
dat het best mogelijk is dat een onder
wijzer zich uitstekend kan handhaven
zonder dat hij het vertrouwen van zijn
pupillen geniet. Tegen de-kinderen kan
hij autoritair optreden en tegen de
ouders lekker amikaal doen. Niks aan de
hand. Hij ontvangt toch maandelijks zijn
salaris en heeft zijn sociale zekerheid.
Haanstra is van het laatste geen voor
stander. „Niet ik ben belangrijk, maar
het kind.” Hij meent dan ook: „Je moet
bereid zijn, uit die ivoren toren te komen.
Wel moet je naturlijk leiding geven. De
ontwikkeling van het kind, daar zit ik
voor. Het kind moet niet redeneren van
„wie is die man” of vertrouwt hij mij. Je
moet tegenover de kinderen vertrouwe
lijk zijn, een klankbord zijn. Als dat
klankbord valse muziek geeft hebben ze
dat zo in de gaten. Je moet een bijdrage
leveren aan hun ontwikkeling. De ouders
verlangen dat ook, ze mogen dat ook
eisen”, oppert de Bolswarder onderwij
zer in zijn woning aan de Brunostraat.
Je kunt wel een schijnwereld opbouwen,
jezelf staande houden door autoritair te
doen meent Haanstra. Of hij er veel mee
bereikt? Haanstra denkt van niet. Het
vertrouwen is weg, de basis tot mede
werking. De kinderen gaan geniepig
doen. Dat is het laatste wat Haanstra wil.
Haanstra blijft een vurig voorstander van
het invoeren van de integratie van het
kleuter en lager onderwijs. In 1983
namelijk vormen het kleuter- en het lager
en zijn ervaringen in de tijd dat
Vannu nog in de Hoogstraat was
gevestigd. Naar aanleiding van de
aktualiteit wordt gediskussieerd o-
ver iets dat zichtbaar of herkenbaar
is voor de kinderen.
Zakennieuws De bekende gros-
sierderij in groenten en fruit van fa.
C. A. Dijkstra te Workum is opge
heven. De magazijnen zijn ver
kocht aan de Sneeker Zaadhan-
del.-
ledere morgen houdt Willy Haanstra een
zogenaamd kringgesprek. De kinderen
vertellen elkaar dan over hetgeen in het
weekend heeft plaats gevonden of zich in
het gezin heeft afgespeeld. Een soort
werkgesprek zoals dat in het bedrijfs
leven plaats vindt wordt gekonkludeerd.
Haanstra gaat ervan uit dat er alleen te
werken valt met een klas als er sprake is
van een wederzijds vertrouwen. Is dat
Bij wijze van proef is VANNU,
dat tijdelijk gevestigd is in de
voormalige lagere school aan het
Plein 1455, aanstaande vrijdag
avond geopend van half 8 tot half
11. Men kan er terecht voor een
spelletje biljart of tafeltennis. Al-
kohol wórdt er, maar dat zal
bekend zijn, niet geschonken. Za
terdagmiddag blijft VANNU geo
pend voor jongelui van 12 tot 16
jaar-
Het konsert van Roel Slofstra
voor de vereniging van dorpsbe
lang is vastgesteld op vrijdag 23
maart. Het optreden van Slofstra
had eerder zullen plaatsvinden, n.l.
op 17 januari maar kon toen
vanwege de barre weersomstandig
heden geen doorgang vinden. Be
halve Roel Slofstra zullen ook de
Wommelser broertjes Durk en
Jouke Geertsma enkele liedjes ten
gehore brengen. -
Haanstra geeft les aan 16 kinderen
van een zesde klas en aan tien van
een vierde. Eén van de principes
waarbij hij bij het onderwijs van uit
gaat is dat het onderwijs dat de
kinderen wordt geboden konkreet en
tastbaar moet zijn. Zo is hij er
bijvoorbeeld een fel tegenstander
van zijn pupillen te leren dat de slag
bij Nieuwpoort in 1600 plaats vond.
Natuurlijk is een dergelijk wapenfeit
leuk om te weten, doch het draagt
niet bij tot het wezenlijke van de
zaak, in dit geval de geschiedenis.
Haanstra laat de kinderen liever de
Martinikerk bezoeken waar verschil
lende attributen de stille getuigen
zijn van de beeldenstorm. De kinde
ren van Haanstra’s klas hebben on
dermeer in hun vrije woensdagmid
dag de redaktie van het BN bezocht
om zich te verdiepen in de historie
van de Martinikerk en het stadhuis.
Met andere woorden iets tastbaars,
iets konkreets dient voor Haanstra
als doel een bepaalde periode uit de
geschiedenis in de picture te zetten.
Na het bezoek aan de Martinikerk
wijst Haanstra zijn pupillen erop dat
wat er in de periode met de kerk in
Bolsward is gebeurd zich ook andere
wapenfeiten elders voltrokken. Dat
is zijn benadering: het kind kon-
fronteren met iets tastbaars en naar
aanleiding hiervan inspelen op ge
beurtenissen die zich in eenzelfde
tijdsbestek hebben voltrokken.
PHILIPS TAPE DECK N4515
Drie motoren, drie longlife koppen,
18 cm spoelindiameter.
Vele combinatie mogelijkheden.
Van 1425,- 14QQ
NU voor I 1
PHILIPS TAPEDECK N4512
Drie motoren, drie koppen,
HiFi Stereo fiQQ
van 845,- nu bij ons O«f U,"
Willy Haanstra die zoals gezegd les
geeft aan de zesde klas rekent het tot
zijn taak de overgang van een kind
van de lagere school naar een vol
gende school zo soepel en aangenaam
mogelijk te laten verlopen. „Het kind
staat centraal”, redeneert Haanstra.
Om dit te bewerkstelligen acht hij het
noodzakelijk dat het. kind een gevoel
van geborgenheid heeft; dat het weet
In de sporthallen te Oosterend
en Bolsward wordt zaterdag 17
maart gekaatst. De wedstrijden
staan open voor leden van de
organiserende verenigingen. -
J i -aoS II 5
persoon tot persoon zal verschillen.
Gezamenlijk spreekt het echtpaar de
vrees uit dat de integratie problemen
met zich mee zal brengen, vooral voor die
onderwijzers en onderwijzeressen die
zich hun hele karrière netjes hebben
gehouden aan de gangbare schoolme
thode. De noodzakelijke evaluering van
het onderwijs kan alleen plaats vinden
als ook het personeel mee evalueert,
wordt gekonkludeerd. Babs en Willy
achtten het dan ook wenselijk dat men
sen in de onderwijssektor goede nota
nemen van de ontwikkelingen binnen het
onderwijs en zich eens verdiepen in pers-
publikaties hieromtrent.
dat het zich in een vertrouwde om
geving bevindt. En wel op een dusda
nige wijze dat het verschil tussen huis
en school tot een minimum wordt
beperkt. Het kind zou dan gemak
kelijker leren en zich ontwikkelen
wanneer aan die kriteria wordt vol
daan. Een goed kontakt, zowel met
het kind als de ouders is dan voor
Willy Haanstra één van de voor
waarden 'waaraan moet worden vol
daan. Haanstra wil het vertrouwen
va,n het kind winnen en op basis
hiervan werken. Wederzijds begrip acht
Haanstra stelt aan de hand van enkele
voorbeelden dat dit zo zijn manier
van werken is. Niet dat dit nu de
juiste manier is. „Als je dat zou
stellen roest men vast,” meent hij.
De mogelijkheid tot diskussie moet
altijd open blijven aldus Haanstra.
Ten aanzien van de verschillende
klassen die een lagere school telt is
Haanstra van mening dat het onder
wijs gen samenspel moet, zijn, een
samenspel tussen de verschillende
leerkrachten, maar ook een samen
spel met de ouders die er recht op
hebben te weten wat er met hun
kinderen gebeurt. Vandaar de klas-
se-avonden die men op de openbare
lagere school te Bolsward houdt en
waar de ouders uitleg wordt gedaan
van hetgeen de kinderen wordt bij
gebracht. „Daar hebben de ouders
recht op. Het hoe en waarom is
belangrijk. Dat staat centraal. Nog
maals ik ben niet belangrijk. Het
gaat om het kind.”
Door bruggetje gezakt. Het af
gelopen weekeinde zijn enkele le
den van de gereformeerde jeugd-
klub uit Bolsward in Bakkeveen
door een houten draaibruggetje
gezakt. Het bruggetje loopt over de
Drachtster Compagnonsvaart. Het
draaigedeelte van de brug bezweek
toen enkele kinderen er tijdens een
avondwandeling over liepen. Enke
le van de kinderen vielen in ’t water,
doch geen van hen heeft nadelige
gevolgen ondervonden van het nat
te avontuur. Intussen zijn lampen
en hekken bij het bewuste brug
getje aangebracht. Het bruggetje is
waarschijnlijk bezweken doordat
een pijler van de brug door de
stroming recentelijk is aangetast.
Speelgoed gevraagd. Vannu
heeft dringend speelgoed nodig in
verband met de opvang van kinde
ren van moeders die deelnemen
aan de Vannu-£utsussen. Degene
die in het bezit is van speelgoed en
dit niet meer gebruikt, kan het nu
op een nuttige manier kwijt. Als u
een telefoontje pleegt (05157-
3231) wordt het speelgoed bij u
afgehaald. -
In de „Foeke” te Hindeloopen
voert het kabaretgezelschap Samar
zaterdag 17 maart Smots mei bon
ken op. De toegangsprijs bedraagt
zes gulden terwijl de kabaretavond
om half negen aan vangt.-
Iedere donderdagmorgen nemen de
pupillen van Willy het Bolswards
Nieuwsblad mee naar school. Zo kan
het gebeuren dat er over Vannu
wordt gesproken en/of over drank en
drugs. Opzet van een en ander is dat
het kind praat over dingen die tast
baar zijn of liever over dingen praat
waarover weet dat hij praat. Het
kind geeft zijn visie op de mogelijke
bouw van een nieuw Vannu in de
Kerkstraat, terwijl een ander kind
melding maakt van de achtergronden
PHILIPS STEREO COMBINATIE
6987
Tuner-versterker 2x40 W, platenspeler
en cassette-recorder.
Vijf voorkeurtoetsen. Iets moois!
Deze week van 2095,-
voor J ZUU
Makkum, tel. 05158-1241
Bolsward, tel. 05157-2614
Franeker, tel. 05170-2378
Harlingen, tel. 05178-2595
Met betrekking tot de schoolkeuze na het
lager onderijs meent Haanstra dat het aan
de ouders is welk soort onderwijs dient
te worden gevolgd. „De ouders moeten
uitmaken welk onderwijs het kind gaat
volgen. Ik geef advies," zo zegt Willy
Haanstra. Hij zou zich bijvoorbeeld dan
ook kunnen ergeren aan kollega’s die
zouden zeggen: „Die en die moeten maar
naar de ambachtschool want hij is maar
de zoon van een buschauffeur" of iets
dergelijks. Het gaat om het geluk van het
kind.
onderwijs één stuk onderwijs. Toch ziet
Haanstra problemen. Hij denkt dat er
onderwijzend personeel is dat niet op
deze situatie ingespeeld, zich niet
voldoende op de hoogte heeft gehouden
van de evaluatie van het onderwijs.
Echtgenote Babs die haar ega zo af en
toe bijspringt denkt niet zozeer dat de
oudere leerkrachten bij het invoeren van
het nieuwe systeem door de mand zullen
vallen. Ze is ervan overtuigd* dat dit van
hij van grote importantie omdat zoiets
kan uitmonden in zelfwerkzaamheid.
En dat is nu juist wat hij wil. Tijdens
de periode van het voortgezet onder
wijs moet het kind dat ook opbrengen.
Haanstra probeert het kind hierbij
met name in het laatste schooljaar op
voor te bereiden.
i
«S '-’ 4. A
j
4 A
E