INGEZONDEN STUKKEN Doopsgezinde gemeente Bolsward heeft weer eigen predikant Veel belangstelling bij kennismakingsdienst van ds. J. P. J. Knipscheer Regionale omrop Ds. J. Hoogenkamp overleden I BURGERLIJKE STAND OM HET BEHOUD VAN HET LE VEN EN DE LEEFBAARHEID AFSLANKEN IN CLUBVERBAND EN MET DE POT MEE-ETEN Pagina 4 BOLSWARDS NIEUWSBLAD VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1979 terecht op donderdag om 7.30 ds. J. P. J. Knipscheer U HELPT TOCH OOK? GETUIGEN VERGA- LOKWINSK OAN E. S. DE JONG Als tekst had ds. Knipscheer gekozen: en ZWEMVIERDAAGSE WEER GROOT SUCCES JEHOVA’S DEREN AKTIE VOOR KINDEREN IN DE DERDE WERELD De Oppers 15 Bolsward Slimming International Ouderkerk a/d Amstel BOLSWARD - Ds. J. Hoogenkamp, emeritus predikant van de Neder landse Hervormde Kerk, is in de nacht van zaterdag 8 op zondag 9 september 1979 zeer onverwachts op ruim vijfenzestig jarige leeftijd over leden. Gerlof Kloosterman Pieter Tanjéstraat 20 8701 BR Bolsward „Bij de genade, die mij gegeven is smeek ik ieder van u niet over zichzelf te denken op een overdreven manier maar met bedachtzaamheid ieder naar de mate van het geloof die God hem heeft aangewezen." (Romeinen 12: 3) Tot de vele organisaties die in het najaar weer met groot enthousiasme hun gere gelde aktiviteiten hervatten, behoren ook de clubs van Slimming International, dé grootste afslankorganisatie in Neder land. Over het gehele land verdeeld, telt Slimming ca. 400 clubs, waarvan de leden één keer in de week bijeenkomen. Daar maken zijn dan in een gezellige ongedwongen sfeer kennis met een nieuw, gezond eetpatroon. Geen inge wikkeld opf lastig dieet, maar een eet- wijze, gebaseerd op 1000 calorieën per dag. En daarbij kan dan gewoon met de pot mee gegeten worden. Zo’n afslankclub is niet eng.Integendeel, iedereen is tenslotte bezig met hetzelfde probleem. Dat geldt evenzeer voor de clubleidster, want die heeft ook eens ondervonden wat het is om te zwaar te zijn en wat afslanken volgens het Slim- ming-systeem inhoudt. Zij heeft daarom een open oor voor alle problemen van haar leden. Die kunnen bovendien - en dat is een uniek onderdeel van de Slimming-club - gedurende een gedeelte van de „les” in kleine, „praatkringen” met andere leden over het afslanken van gedachten wisselen. Wie belangstelling heeft, bijv, omdat de vakantie weer voor de nodige extra ponden heeft gezorgd of omdat het tot dusverre alleen maar bij goede voor nemens gebleven is, kan voor nadere informaties terecht bij mevrouw v.d. Meer, Leeuwarden, tel nr. 05100-24706. Ook kan men meteen naar het clublokaal gaan. Dat is gevestigd: Bolsward, hotel- Er wordt heel wat afgeschreven over kerken en dominees: door velen worden ze ook afgeschreven; maar anderen zien de christelijke gemeente als de gemeen schap van heiligen en de predikant als een schaap met vijf poten,” zo ving hij zijn toespraak aan op deze kennisma kingsbijeenkomst, welke dienst hij mocht leiden als predikant nu ook van de doopsgezinde gemeente van Bolsward. rest. „Het Park”, Snekerstraat en men kan er uur. Hoe kun je kinderen in de arme landen het beste te hulp komen? Door hun toekomstkansen te geven. Door hun onderwijs te geven. Daarom houden de christelijke scholen van ons land dit najaar een nieuwe grote actie voor bevriende scholen in de hele wereld. Het gaat om de aanschaf van leermiddelen voor hulpbehoevende scholen, of om de inrichting van natuurkundelokalen, om onderwijs aan achtergebleven vrouwen en meisjes, om beurzen voor middelbare scholieren. Zo wordt er van kleuter onderwijs tot hoger beroepsonderwijs hulp gegeven. Vorig jaar bracht de actie bijna 5 miljoen gulden op. En de organisatie, Unie „School en Evangelie” hoopt ook dit jaar talloze scholen en kinderen te kunnen helpen. Het giro nummer van de Unie is 515 te Voorburg. Elke bijdrage is welkom. K. P. v.d. Weg Waltaweg 31 Tjerkwerd GEMEENTE WONSERADEEL 30 AUGUSTUS T/M 7 SEPTEMBER 1979. Geboorten: Hiltje d.v. Durk Tjalsma en A. Adema van Tjerkwerd. Huwelijksaangiften: W. G. F. Groen en R. T. Stienstra te Pingjum. Huwelijken: J. Smink te Makkum en D. Louwsma te Idsegahuizum Al tritich jier, wie hy yn’t spier, Foar de aide Gysbertstêd. Hy die it altyd mei plezier, Mar it joech ek wol forlet! Hy hie to folie oan syn kop De rie slokte him alhiel hast op. Mar hy woe neat slüpe litte, De krante, steaten, neam mar op, En it „frysk” net to forjitten! In medalje fan de Keninginne, Hie er mear as wol fortsjinne! En hwa’t dy glans op dat antlit sjocht, Seit: „Is dat E. S. dat hie ik net tocht.” Nou sa blier en oars noch al stroef, Dat sa’n lintsje sa’n foroaring joech!” It jowt foroaring oan de sfear, En dat üteinliks troch de „Ear!” A. J. Heldoorn-Huisman waarbij er een slachtoffer van het dak van de uitkijktoren werd gehaald met behulp van de ladderwagen. Als speciale attractie werd met deze zelfde ladder wagen ook een „drenkeling” uit het diepe water gevist, en had de jeugd na afloop ook even de slang vast, hetgeen op een waar waterballet uitlieo. De clowns „Poppie” en „Dodo” vermaak ten de jongere jeugd uitstekend met hun grappen en grollen, waarbij het fietswiel Tiuziek-instrument een prachtig instru ment bleek te zijn. Uiteraard waren veel mensen ook gekomen voor de parachu tisten. Precies op tijd sprong de eerste van de 4 parachutisten op een hoogte van 3000 foot (ongeveer 1000 meter) uit het vliegtuig, en maakte een perfekte landing op de zonneweide van het zwembad. De volgende parachutist sprong van een hoogte van 5000 foot en maakte eerst een vrije val van ongeveer 8 seconden. Tot slot sprongen de beide laatste para chutisten samen uit het vliegtuig op 7000 foot en landden na een mooie show in de lucht weer veilig op de zonneweide. Jammer dat het in de hogere luchtlagen wat mistig was, waardoor de 4 figuren die tijdens de vrije val werden gemaakt bijna niet te zien waren. Het was een goede de monstratie van het Paracentrum-Noord uit Hoogeveen. ’s Avonds was er een Drive-in Discotheek met barbeque. Aangelokt door het mooie weer hebben bijna 400 mensen de avond tot in de kleine uurtjes meegemaakt en feestgevierd in een prettige sfeer, met tuinfakkels. Totaal waren er over de zaterdag en de zondag zo’ïi 2000 man publiek, waardoor deze hele week mede ook door het mooie weer, een succes is geweest, waarop het zwembadpersoneel en de Zwemclub Bolsward met genoegen kunnen terugzien. Niet onvermeld moet blijven dat bovenstaande aktiviteiten financieel mogelijk werden gemaakt door onderstaande bedrijven t.w. Garage Boontje, Restaurant de Groene Weide, Kooistra Supermarkten, Sporthuis v.d. Feer, Garage de Jong en de Amro-bank. Hiervoor onze hartelike dank. Sportfondsenbad Bolsward Thans is ook Bolsward toegevoegd tot „Kustgemeente” Makkum, Hindeloopen, Workum. Deze klavervier werd in de kennismakings bijeenkomst met de „kustpredikant” ds. J. P. J. Knipscheer op originele wijze benadrukt door wat het aankondigen van de liederen betreft, deze viertalig te maken: Fries, Hindelopers. Bolswards en Nederlands. Voor de dienst, waarin ds. Knipscheer, die overigens in Workum blijft wonen zich aan zijn gemeente verbond, bestond grote belangstelling. Tijdens de dienst werd hij namens de ontvangende gemeente toegesproken door de heer Th. van Buren. De Nationale zwemvierdaagse welke dit jaar voor de 5e maal in het Sportfond senbad te Bolsward is gehouden, is weer een succesvol gebeuren geworden. In to taal hebben 660 deelnemers iedere a- vond hun 500 meters gezwommen. De jeugd onder de 10 jaar kon volstaan met 250 meter. Voiig jaar was dit aantal 648. Dit jaar was de oudste deelnemer Mevr. A. de Jong-Zijlstra met haar 73 jaar. De jongste deelnemer was Jantje Bogaard, zij is nog 5 jaar, maar wordt deze maand 6 jaar. Beide wonen in Bolsward, voorwaar een hele prestatie. Het feestprogramma aan het einde van deze 4-daagse bevatte weer aantrekkelike en spektakulaire on derdelen. Voor de eerste maal werd dit jaar een 2-daags polo-tournooi georga niseerd door de Z en P.C. Bolsward, met de volgende deelnemende ploegen: Jo- naz G.D.Z. Groningen; G.Z.V.W. Win schoten; Wetterwille Bergum; Moley- Dick Schonebeek; Isis Gorredijk; J.Z. P.C Jubbega; L.Z.C. *29 Leeuwarden; Workum en Bolsward. Na 2 dagen sportieve strijd bleek bij de dames de ploeg van Workum de sterkste te zijn, met die van L.Z.C. ’29 op de tweede plaats. Bij de heren ging de eerste prijs naar Jonas G.D.Z.met als 2e Workum. Als 3e G.Z.V.W. en Bols ward als vierde. Verder was er zaterdag een prima Brand weer demonstratie, verzorgd door de Vrijwillige Brandweer van Bolsward, BOALSERT - De Fryske Kultuerried hat réageard op de beliedsnotysje fan de Minister fan Cultuur, Recrea tie en Maatschappelijk Werk, oan- geande de regionale radio-omrop. Yn it brief fan de Fryske Kultuerried, rjochte oan de Minister, de omrop- ried en it Provinsiael Bistjür fan Fryslan, wurdt pleite foar de desin- tralisaesje fan de regionale omrop. D.w.s. dat de üteinlike forantwurd- likens foar de regionale omrop yn Fryslan seis lizze moat. Dat bitsjut lykwols net dat de Kultuerried him lykfine kin mei de troch de Minister tochte finansiering fan de regioanel omrop. „Ik heb altijd geprobeerd, de doopsge zinde gemeente realistisch én ideeel te zien,” aldus spreker. „Ik verduister de realiteit niet: de ge meente vormt zich door mensen, die ge bonden zijn aan hun verleden, hun afkomst en ontwikkeling, hun karakter, hun woon- en werksituatie, hun relaties binnen en buiten hun gezinnen. Ieder lid van de gemeente heeft haar of zijn beper king maar kan toch niet zelden geladen zijn met een heldhaftigheid, een trouw en een opofferingsgezindheid en offervaar digheid, die je stil doet zijn. Mensen kunnen, zonder dat anderen het ver moeden, in alle eenvoud naaste voor anderen zijn\ Dat gebeurt - het is ont roerend, als je dat toevallig mag herken nen. De gemeente: een mengelmoes van ge wone mensen maar ook van mensen, die zich op welke manier dan ook: door Chris tus aangeraakt, toegesproken, geroepen voelen. Zij hebben in hém herkend, hoe het samenleven van mensen mag zijn, mag worden binnen die gemeente van Christus ja ook, maar vooral: daarbuiten, in het gezin en op het werk, in de stad, in de staat en in de wereld. Sinds het begin van de jaartelling is steeds helder een nieuwe gezindheid gaan groeien, die ik bij voorkeur aanduid met de woorden: de Geest van Christus. Die Geest, die nieuwe mentaliteit heeft zich sinds de eerste eeuwen op aarde gehandhaafd binnen kleine groepjes van mensen. Elke kerk en elke gemeente zal zijn oerbeeld hebben, zijn principe: begin en beginsel. Elke groepering, elke confessie zal dat oerbeeld trachten te verwerkelijken, mis schien met een zekere aanpassing naar de ontwikkeling van het denken buiten haar wereldje - maar: het blijft een po gen: een doen en een nalaten van het ideaal het kiezen en: de keuze uit de weg gaan; een belijden van Christus metter daad of: met de mond alleen. Vanuit deze realistische en ideele blikrichting ben ik lid gebleven van doopsgezinde ge meenten. Wat mij steeds heeft aange sproken is,, dat men de Geest van Christus heeft willen herkennen en ont plooien in vrijheid en eenvoud tot vrede. Die vrijheid is in de 16e en 17e eeuw veroverd op een kerkisme van Rome en Reformatie, gedurende een lijdenstijd, die er niet om loog.” Spreker noemde in dit verband Frans Damasz van Bolswert die in 1545 in Leeuwarden door worging en verbran ding door de scherprechter zijn leven gaf voor dit, zijn nieuwe geloven. Deze geestelijke vrijheid, afgedwongen aan een benauwende kerkelijkheid heeft men in de volgende eeuwen moeten verde digen: ook binnen de eigen doopsgezinde weseld. Degenen, die mij gedurende enkele of verscheidene jaren hebben leren kennen zullen weten, dat ik eerder de nadruk leg op de waarde van de gelovige enkeling en op de waarde van de Heiligende Geest van Christus dan op de beweging naar een aaneengesloten, niet zelden zich af sluitende gemeente en naar een letter lijke bijbelgetrouwheid. Ik geloof in Christus’ Geest, die ons aanzet tot bouwen aan een innerlijke, sociale en politieke vrede. Deze drie aspecten van It is in frjemde saek dat der in nije jildstream foar de regionale opmrop komme moat. Oant nou ta is it jild üt de „kijk- en luistergelden” en de Ster-pot kommen, yn it ütstel fan de minister moatte de legere oerheden it greatste part foar harren rekken nimme. Dat is desto frjemder om’t de Minister in regionale omrop foar alle Nederlanske regio’s neistribbet. Krekt yn dy situaesje is der alles foar to sizzen de finansiering fan de regionale omrop üt de lannelik beskikbere middels to dwaen. As troch it tanimmen fan de karmooglikheit foar de barkers de omropkosten heger wurde, dan sille de harkersbydragen en/of de Stertariven omheech of de kosten fan de lannelike omropfoarsjenning omleech brocht wurde moatte. De Fryske Kul tuerried giet ek yn op de journalistike ünöfhiklikens fan de regionale radio- omrop. De Ried is fan bitinken dat deryn in nij systeem wettertichte öfspraken yn dizzen makke wurde moatte. Fierders wiist de Ried op de hwat langer hwat wichtiger wurdende edukative funksje fan de regionale omrop. Deze sprak als volgt: Na 2 jaar vakant te zijn geweest is het er nu eindelijk van gekomen, dat wij u ds. hier officieel kunnen begroeten. Ook u mevrouw Knipscheer en de kinderen van harte welkom. Een speciaal woord van welkom aan de leden en belangstellen den van de oude Kustcombinatie Wor kum, Makkum, Hindeloopen. Wij zijn wel autonome Gemeenten gebleven, maar vormen nu met zijn vieren één werkgebied voor onze gezamenlijk be roepen predikant. Ik spreek de hoop uit dat wij elkaar spoedig goed zullen leren kennen en metelkaar bezig zullen zijn om in navolging van Jezus Christus, ons aller Heer, deze wereld te dienen en een voorbeeld te mogen zijn voor anders denkenden en de vele afvalligen, waarvan velen vaak teleurgesteld de Kerken de rug toe hebben gekeerd. Laten wij vooral de jeugd niet vergeten, die ons terecht kritisch beoordeelt. Verder wil ik nog noemen de vertegen woordigers van de A.D.S. en F.D.S., ringpredikanten en hun kerkeraden. Ook de vertegenwoordigers van de plaatselij ke zusterkerken van harte welkom. Wij dienen metelkaar één Heer en ik hoop dan ook dat u in de gezamenlijke aktiviteiten de Doopsgezinde Gemeente van Bolsward niet zult vergeten. Alhoe wel ds. Knipscheer in Workum blijft wonen, hoop ik toch dat u hem zult weten te vinden en de predikanten en pastores hem als hun plaatselijke college zullen willen zien en hem uiteraard uit te nodigen voor hun gezamenlijke bijeen komsten. Ook hoop ik op een goede samenwerking met b.v. Vannu, Wosa, IKV en vele anderen. Alvorens hem het woord te geven dankte de heer Van Buren ds. Knipscheer voor het konsulentschap dat hij gedurende 2 jaar vervulde. Dit was niet altijd even gemakkelijk. Ook mevr. Knipscheer werd bedankt voor haar aanwezigheid en in breng bij de vele gesprekken tussen de kerkeraden. Kerkeraden oude Kustcom binatie, het was vooral in de eerste gesprekken niet altijd even gemakkelijk. Men moest elkaar ook eerst een beetje leren kennen. Het Doopsgezind Koor onder leiding van mevr. Pagels, deze dienst opluisteren met een tweetal lie deren. Jan Hoogenkamp werd op 27 september 1913 te Raamsdonksveer in de provincie Noord-Brabant geboren. Hij bezocht eerst het christelijk gymnasium te Ut recht en studeerde vervolgens aan de rijks-universiteit te Utrecht, waar hij in 1935 zijn kandidaatsexamen theologie en ongeveer een jaar later, n.l. in 1936 ook zijn kerkelijk voorbereidend examen af legde. Nadat de heer Hoogenkamp in 1937 door het provinciaal kerkbestuur van Zeeland was toegelaten tot de evangeliebediening in de Nederlandse Hervormde Kerk en hij van 15 oktober 1936 tot 15 oktober 1937 eerst nog een jaar te Utrecht werkzaam was geweest als hulpprediker, werd hij op 17 oktober 1937 door nu wijlen ds. J. H. Grolle, toen nog predikent van de hervormde ge meente van Utrecht, bevestigd als predi kant van de hervormde gemeente van Hindeloopen. Op 19 oktober 1941 ver wisselde de thans overledene deze ge meente met die van Spannum en Edens in de classis Franeker, vanwaar hij op 5 augustus 1945 naar die van Meppel vertrok. Daarna stond ds. Hoogenkamp verder nog van 2 juni 1951 tot 24 april 1960 bijna negen jaar te Leeuwarden, van 8 mei 1960 tot 27 september 1960 te Amsterdam, waar hij ruim tien jaar werkzaam is geweest in de Elthetokerk- gemeente, van 18 oktober 1970 tot medio januari 1975 ruim vier jaar te Voorhout in de classis Leiden en van 26 januari 1975 tot 1 januari 1978, toen hem na veertig volbrachte dienstjaren emeritaat werd verleend, diende hij nog drie jaar de hervormde gemeente van Burum en Munnikezijl in de classis Dokkum. Na zijn emeritaat vestigde ds. Hoogenkamp*zich te Leeuwarden en van daar uit verleende hij nog bijstand in het pastoraat te Lekkum en Miedum in de classis Leeuwarden. Tijdens zijn ambtsbediening als predi kant van de hervormde gemeente van Voorhout was ds. Hoogenkamp tevens „part-time” voorzitter van de hervormde Raad voor de Zending. Ds. Hoogenkamp heeft in de loop der jaren vele bestuurs- funkties vervuld en zitting gehad in verschillende colleges en commissies. Zo was hij o.a. tijdens zijn ambtsbedie ning als predikant van de hervormde gemeente van Meppel enige jaren na mens de classis Meppel lid van de generale synode van de Nederlandse Hervormde kerk. Te Leeuwarden was hij eerst enige jaren sekretaris van het vormingswerk van de Nederlandse Her vormde Kerk in de kerkprovincie Fries land en naderhand ook nog enige jaren voorzitter van het vormingscentrum „De Oorsprong” te St. Nicolaasga. Verder was hij tijdens zijn verblijf te Leeuwar den ook nog bestuurslid van de Neder landse Hervormde Predikantenvereni ging en curator van het stedelijk gymna sium te Leeuwarden. Te Amsterdam was hij lid van de generale commissie voor de behandeling van bezwaren en geschillen en te Amsterdam zelf bestuurslid van het arbeidsdiaconaat („Evangelie en Be drijf’) en lid van de werkgroep „Her- structuering”. Verder was hij indertijd ook nog lid van de Centrale voor het Vormingswerk. Thans maakte hij nog deel uit van de groep „Dienen en Verdienen”. Weet u dat sinds 1975 in Nederland de Ekologische Beweging „Anders Denken Anders Doen” bestaat? Deze ekologische beweging is ontstaan uit de behoefte aan een andere levenswijze. De aarde is onze Eko (Grieks woord voor „huis”). Alles in, op en rondom dat huis (aarde) houdt verband met elkaar. Het is de Ekos- feer. De Ekologie (kennis inzake het huis) is het huishoudelijk reglement. Het is het fundament voor het bestaan van de mens, dier en plant. De beweging wil dit huishoudelijk reglement respekteren. Dit wordt gedaan in samenwerking met eko logische bewegingen in andere landen, daarbij bouwende op het werk van hon derden wetenschapsmensen, die zich met deze problematiek bezig houden. Indien we doorgaan met milieuvervui ling, verspilling van energie en grondstof fen en we aanvaarden kernenergie met levensbedreigend radioaktief afval, dan is de ekologische krisis onafwendbaar. Als levensbewuste mensen zijn we ver antwoordelijk voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. Door toedoen van de mens is er veel van wat in de natuur voorkwam, uitgeroeid. We moe ten ervan doordrongen zijn en anderen ervan overtuigen, dat de oorzaak van na- tuurschennis en milieuverontreiniging de mens is. De oorzaak van de konsump- tiemaatschappij is de mens. De oorzaak van slechte gezondheid de mens is. De oorzaak van diktatuur, militarisme en boven het hoofdgroeiende bewapening op de mens zelf is terug te brengen. Bij alles komen we bij de mens terecht. Hij deed het, hij doet het, maar zal het anders moeten doen. Door hebzucht, materialisme en egoisme wordt de mens steeds eenzamer en agressie blijft niet uit. Willen we tot meer welzijn terugkeren, dan is een menta liteitsverandering nodig: Van een heb- kultuur naar een leef-kultuur. De gezondheid van de Westerse mens gaat steeds meer achteruit. Vele ziekten, zoals kanker, hart- en vaatziekten zijn voor het grootste deel te wijten aan een verkeerd en ongezond leefpatroon. Onze beweging wil meer preventieve gezond heidszorg en de mensen aanzetten ge zonder te leven. Gezonder leven houdt in: het gebruiken van volwardige en natuurlijke voeding en het weren van schadelijke genotmiddelen. Helaas doet de overheid in deze vrijwel niets om het goede te bevorderen en het kwade te we ren. Het maandblad „Bewust” ,Xe.eft voor lichting hoe het anders kan. De be weging is niet partij-pöliHÖk gericht en streeft er naar mensen van alle politieke en godsdienstige richtingen te vereni gen om gezamenlijk bij te dragen tot een geestelijke omwenteling, die kan resul teren in een werkelijke bestrijding van de ekologische krisis en herstel van de leefbaarheid op onze planeet. Het stre ven van de Ekologische Beweging kan worden samengevat in de volgende pun ten: Bewustwording en meer menselijkheid; Voorkomen van ziekten door gezonder leven; Het gebruik van volwaardige en natuurlijke voeding; Het bevorderen van biologische land- en tuinbouw; Erken ning van alternatieve geneeswijzen; Be scherming rechten van patiënten; Men selijker opvoeding en onderwijs; Natuur behoud en schoon leefmilieu; Een eko logische ekonomie; Kleinschaligheid en kringloophuishouding; Geen verspilling van energie en grondstoffen; Bevorde ring van alternatieve energie; Beperkt autogebruik, meer en beter openbaar vervoer; Verdeling van het beschikbare werk; Hulp aan mensen in de derde wereld; Beëindiging van de bewapenings wedloop; Vrijheid voor alle volkeren. Heeft u interesse voor de Ekologische Beweging A.D.A.D. en/of wilt u zich aansluiten bij een A.D.A.D.-groep (An ders Denken Anders Doen) informeer dan bij: In het congresgebou aan de Wielen 45.47 te Heerenveen zullen op 15 en 16 september a.s. Jehova’s getuigen weer gaarne de gastheren zijn tijdens hun tweedaagse bijeenkomst onder het cen trale thema: „Blijf rein en ijverig voor voortreffelijke werken.” Jehovah’s getuigen'zouden het bijzonder prettig vinden als u hen beter leerde kennen. Misschien hebt u hen op straat tijdschriften aan voorbijgenagers zien aanbieden. Of wellicht hebt u aan uw deur een kort gesprek met hen gehad. In de meeste opzichten zijn Jehova’s ge tuigen precies als andere mensen. Ook zij hebben hun economische, fysieke en emotionele problemen. Soms maken zij fouten, want zij zijn niet volmaakt en ook niet geïnspireerd of onfeilbaar. Maar zij proberen lering te trekken uit hun er varingen en bestuderen ijverig de bijbel teneinde noodzakelijke correcties aan te brengen. Jehova’s getuigen geloven in de Almach tige God Jehovah, de soevereine schep per van hemel en aarde. Alleen al het bestaan van de zichtbare wonderen in het universum zijn voor hen een verkla ring dat de Schepper dat alles met een doel heeft voortgebracht. Daarom gelo ven Jehova’s getuigen dat de aarde voor altijd zal blijven bestaan en dat alle mensen, zowel levenden als doden, die in overeenstemming met God voornemen handel(d)en, er voor eeuwig op mogen leven. Het onderwijs dat Jehova’s getuigen ont vangen helpt hen een voorbeeldig chris telijk gedrag na te streven. Zo houden zij hun kringvergadering in Heerenveen on der het thema: „Rein en ijverig blijven voor voortreffelijke werken”. Het onder wijzend programma vangt aan op zater dag 15 september om 10 uur v.m. en om 2 uur n.m. Op zondag 16 september begint ook het ochtendprogramma om 10 uur, terwijl ’s middags om 1.55 uur wordt begonnen met een speciale openbare toespraak onder de titel: „Een gerei nigde aarde - zult ook u daar zijn?” Het gehele programma is voor iedereen gratis toegankelijk. J. Vreugdenhil groeiende vrede mogen niet uiteenge haald worden. De christelijke gemeente heeft zo als ideaal de Vredesgemeente, die een eigen groei, door verschillende mensen, zal kennen, en nooit geforceerd binnen zoveel jaar of binnen vaste voorop gestelde vormen verwacht mag worden. Als gemeentelid, als proponent van de doopsgezinde broederschap ben ik pre dikant geworden. Door mijn toch weer zeer beperkte studie heb ik kennis mogen maken met de geloofswereld van verre eeuwen en verre landen. Door mijn werk van nu al weer vele jaren heb ik binnen en buiten de gemeenten kennis mogen maken met mensen binnen om standigheden, binnen denk- en leefpatro nen, die mij tot dan toe vrijwel onbekend waren. De gemeenten verwachtten van mij, dat ik naaste zou worden van velen. Ik heb geprobeerd aan die uitdaging ge hoor te geven. Binnen de erkenning van de eigen persoonlijke beperktheid durf ik dit predikantswerk nog steeds aan, met begrip voor hen, die hun gaven elders gingen inzetten. Vier gemeenten: Bolsward, Workum, Makkum en Hindeloopen en een predi kant zullen samen gaan optrekken. Ik hoop, dat wij op weg gaan in de gezindheid van eenvoud, vrijheid vrede. Na afloop van de dienst was er gelegen heid kennis te maken met de predikant in de zaal naast de kerk. Hiervoor bestond grote belangstelling. De collecte na afloop: voor de landaan koop ten bate van de indiaanse landbouw in Paraguay, opdat zij zelfstandig de toekomst verder in kunnen gaan, uit gaande van de Stichting Bijzondere Noden in de Doopsgezinde Broeder schap en daarbuiten bracht ruim f 400,- op. Buiten verantwoordelijkheid van de redaktie. Graag ondertekend met eigen naam en adres. *In geval van pseudoniem moet in elk geval naam en adres bij de redaktie bekend zijn. In de loop der jaren was het mogelijk dat de doelstelling van het Prinses Beatrix Fonds flink kon worden uitgebreid. Zo draagt het zorg voor Multiple Sclerose-, Spina bifida-, Spierdystrofie-, Chorea van Huntington en Poliopatiënten. Het helpt individueel daar waar nodig is, bij aanpassingen, bij vervoersmiddelen en om eens op vakantie te kunnen gaan. Maar het stimuleert ook het weten schappelijk onderzoek. Van niet alle genoemde ziektebeelden is de oorzaak al bekend. Het reikt de helpende hand bij groepsvakanties voor gehandicapten en voorzieningen waar elders geen middelen te vinden zijn. Vele miljoenen worden elk jaar besteed, maar daarvoor is het nodig dat die bedragen ook ter beschikking komen. Wij willen graag helpen maar kunnen dat alleen als u ons niet in de steek laat. Gaat u de collectebus dus niet uit de weg. En als die collectebus u niet wordt voor gehouden. het gironummer is snel inge vuld, 969, Prinses Beatrix Fonds, ’s Gravenhage. collecte.1 van 17V22 sep tember. f Prinses Beatrix Fonds Bezuidenhoutseweg 229 ’s Gravenhage tel: 070-853100 'Mc-'. -/ i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1979 | | pagina 19