INGEZONDEN
STUKKEN
Doopsgezinde gemeente
Bolsward heeft weer eigen
predikant
Veel belangstelling bij
kennismakingsdienst van
ds. J. P. J. Knipscheer
Regionale omrop
Ds. J. Hoogenkamp
overleden
I
BURGERLIJKE STAND
OM HET BEHOUD VAN HET LE
VEN EN DE LEEFBAARHEID
AFSLANKEN IN CLUBVERBAND
EN MET DE POT MEE-ETEN
Pagina 4
BOLSWARDS NIEUWSBLAD
VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1979
terecht op donderdag om 7.30
ds. J. P. J. Knipscheer
U HELPT TOCH OOK?
GETUIGEN
VERGA-
LOKWINSK OAN E. S. DE JONG
Als tekst had ds. Knipscheer gekozen:
en
ZWEMVIERDAAGSE WEER GROOT
SUCCES
JEHOVA’S
DEREN
AKTIE VOOR KINDEREN IN
DE DERDE WERELD
De Oppers 15
Bolsward
Slimming International
Ouderkerk a/d Amstel
BOLSWARD - Ds. J. Hoogenkamp,
emeritus predikant van de Neder
landse Hervormde Kerk, is in de
nacht van zaterdag 8 op zondag 9
september 1979 zeer onverwachts op
ruim vijfenzestig jarige leeftijd over
leden.
Gerlof Kloosterman
Pieter Tanjéstraat 20
8701 BR Bolsward
„Bij de genade, die mij gegeven is
smeek ik ieder van u
niet over zichzelf te denken
op een overdreven manier
maar met bedachtzaamheid
ieder naar de mate van het geloof
die God hem heeft aangewezen."
(Romeinen 12: 3)
Tot de vele organisaties die in het najaar
weer met groot enthousiasme hun gere
gelde aktiviteiten hervatten, behoren ook
de clubs van Slimming International, dé
grootste afslankorganisatie in Neder
land. Over het gehele land verdeeld, telt
Slimming ca. 400 clubs, waarvan de
leden één keer in de week bijeenkomen.
Daar maken zijn dan in een gezellige
ongedwongen sfeer kennis met een
nieuw, gezond eetpatroon. Geen inge
wikkeld opf lastig dieet, maar een eet-
wijze, gebaseerd op 1000 calorieën per
dag. En daarbij kan dan gewoon met de
pot mee gegeten worden.
Zo’n afslankclub is niet eng.Integendeel,
iedereen is tenslotte bezig met hetzelfde
probleem. Dat geldt evenzeer voor de
clubleidster, want die heeft ook eens
ondervonden wat het is om te zwaar te
zijn en wat afslanken volgens het Slim-
ming-systeem inhoudt. Zij heeft daarom
een open oor voor alle problemen van
haar leden. Die kunnen bovendien - en
dat is een uniek onderdeel van de
Slimming-club - gedurende een gedeelte
van de „les” in kleine, „praatkringen”
met andere leden over het afslanken van
gedachten wisselen.
Wie belangstelling heeft, bijv, omdat de
vakantie weer voor de nodige extra
ponden heeft gezorgd of omdat het tot
dusverre alleen maar bij goede voor
nemens gebleven is, kan voor nadere
informaties terecht bij mevrouw v.d.
Meer, Leeuwarden, tel nr. 05100-24706.
Ook kan men meteen naar het clublokaal
gaan. Dat is gevestigd: Bolsward, hotel-
Er wordt heel wat afgeschreven over
kerken en dominees: door velen worden
ze ook afgeschreven; maar anderen zien
de christelijke gemeente als de gemeen
schap van heiligen en de predikant als
een schaap met vijf poten,” zo ving hij
zijn toespraak aan op deze kennisma
kingsbijeenkomst, welke dienst hij mocht
leiden als predikant nu ook van de
doopsgezinde gemeente van Bolsward.
rest. „Het Park”, Snekerstraat en men
kan er
uur.
Hoe kun je kinderen in de arme landen
het beste te hulp komen? Door hun
toekomstkansen te geven. Door hun
onderwijs te geven. Daarom houden de
christelijke scholen van ons land dit
najaar een nieuwe grote actie voor
bevriende scholen in de hele wereld. Het
gaat om de aanschaf van leermiddelen
voor hulpbehoevende scholen, of om de
inrichting van natuurkundelokalen, om
onderwijs aan achtergebleven vrouwen
en meisjes, om beurzen voor middelbare
scholieren. Zo wordt er van kleuter
onderwijs tot hoger beroepsonderwijs
hulp gegeven. Vorig jaar bracht de actie
bijna 5 miljoen gulden op. En de
organisatie, Unie „School en Evangelie”
hoopt ook dit jaar talloze scholen en
kinderen te kunnen helpen. Het giro
nummer van de Unie is 515 te Voorburg.
Elke bijdrage is welkom.
K. P. v.d. Weg
Waltaweg 31
Tjerkwerd
GEMEENTE WONSERADEEL 30
AUGUSTUS T/M 7 SEPTEMBER
1979.
Geboorten: Hiltje d.v. Durk Tjalsma en
A. Adema van Tjerkwerd.
Huwelijksaangiften: W. G. F. Groen en
R. T. Stienstra te Pingjum.
Huwelijken: J. Smink te Makkum en D.
Louwsma te Idsegahuizum
Al tritich jier, wie hy yn’t spier,
Foar de aide Gysbertstêd.
Hy die it altyd mei plezier,
Mar it joech ek wol forlet!
Hy hie to folie oan syn kop
De rie slokte him alhiel hast op.
Mar hy woe neat slüpe litte,
De krante, steaten, neam mar op,
En it „frysk” net to forjitten!
In medalje fan de Keninginne,
Hie er mear as wol fortsjinne!
En hwa’t dy glans op dat antlit sjocht,
Seit: „Is dat E. S. dat hie ik net tocht.”
Nou sa blier en oars noch al stroef,
Dat sa’n lintsje sa’n foroaring joech!”
It jowt foroaring oan de sfear,
En dat üteinliks troch de „Ear!”
A. J. Heldoorn-Huisman
waarbij er een slachtoffer van het dak
van de uitkijktoren werd gehaald met
behulp van de ladderwagen. Als speciale
attractie werd met deze zelfde ladder
wagen ook een „drenkeling” uit het
diepe water gevist, en had de jeugd na
afloop ook even de slang vast, hetgeen op
een waar waterballet uitlieo.
De clowns „Poppie” en „Dodo” vermaak
ten de jongere jeugd uitstekend met hun
grappen en grollen, waarbij het fietswiel
Tiuziek-instrument een prachtig instru
ment bleek te zijn. Uiteraard waren veel
mensen ook gekomen voor de parachu
tisten. Precies op tijd sprong de eerste
van de 4 parachutisten op een hoogte van
3000 foot (ongeveer 1000 meter) uit het
vliegtuig, en maakte een perfekte landing
op de zonneweide van het zwembad.
De volgende parachutist sprong van een
hoogte van 5000 foot en maakte eerst
een vrije val van ongeveer 8 seconden.
Tot slot sprongen de beide laatste para
chutisten samen uit het vliegtuig op 7000
foot en landden na een mooie show in de
lucht weer veilig op de zonneweide.
Jammer dat het in de hogere luchtlagen
wat mistig was, waardoor de 4 figuren die
tijdens de vrije val werden gemaakt bijna
niet te zien waren. Het was een goede de
monstratie van het Paracentrum-Noord
uit Hoogeveen.
’s Avonds was er een Drive-in Discotheek
met barbeque. Aangelokt door het mooie
weer hebben bijna 400 mensen de avond
tot in de kleine uurtjes meegemaakt en
feestgevierd in een prettige sfeer, met
tuinfakkels. Totaal waren er over de
zaterdag en de zondag zo’ïi 2000 man
publiek, waardoor deze hele week mede
ook door het mooie weer, een succes is
geweest, waarop het zwembadpersoneel
en de Zwemclub Bolsward met genoegen
kunnen terugzien. Niet onvermeld moet
blijven dat bovenstaande aktiviteiten
financieel mogelijk werden gemaakt door
onderstaande bedrijven t.w. Garage
Boontje, Restaurant de Groene Weide,
Kooistra Supermarkten, Sporthuis v.d.
Feer, Garage de Jong en de Amro-bank.
Hiervoor onze hartelike dank.
Sportfondsenbad
Bolsward
Thans is ook Bolsward toegevoegd tot „Kustgemeente” Makkum,
Hindeloopen, Workum. Deze klavervier werd in de kennismakings
bijeenkomst met de „kustpredikant” ds. J. P. J. Knipscheer op
originele wijze benadrukt door wat het aankondigen van de liederen
betreft, deze viertalig te maken: Fries, Hindelopers. Bolswards en
Nederlands. Voor de dienst, waarin ds. Knipscheer, die overigens in
Workum blijft wonen zich aan zijn gemeente verbond, bestond grote
belangstelling. Tijdens de dienst werd hij namens de ontvangende
gemeente toegesproken door de heer Th. van Buren.
De Nationale zwemvierdaagse welke dit
jaar voor de 5e maal in het Sportfond
senbad te Bolsward is gehouden, is weer
een succesvol gebeuren geworden. In to
taal hebben 660 deelnemers iedere a-
vond hun 500 meters gezwommen. De
jeugd onder de 10 jaar kon volstaan met
250 meter. Voiig jaar was dit aantal 648.
Dit jaar was de oudste deelnemer Mevr.
A. de Jong-Zijlstra met haar 73 jaar. De
jongste deelnemer was Jantje Bogaard,
zij is nog 5 jaar, maar wordt deze maand 6
jaar. Beide wonen in Bolsward, voorwaar
een hele prestatie. Het feestprogramma
aan het einde van deze 4-daagse bevatte
weer aantrekkelike en spektakulaire on
derdelen. Voor de eerste maal werd dit
jaar een 2-daags polo-tournooi georga
niseerd door de Z en P.C. Bolsward, met
de volgende deelnemende ploegen: Jo-
naz G.D.Z. Groningen; G.Z.V.W. Win
schoten; Wetterwille Bergum; Moley-
Dick Schonebeek; Isis Gorredijk; J.Z.
P.C Jubbega; L.Z.C. *29 Leeuwarden;
Workum en Bolsward.
Na 2 dagen sportieve strijd bleek bij de
dames de ploeg van Workum de sterkste
te zijn, met die van L.Z.C. ’29 op de
tweede plaats. Bij de heren ging de
eerste prijs naar Jonas G.D.Z.met als
2e Workum. Als 3e G.Z.V.W. en Bols
ward als vierde.
Verder was er zaterdag een prima Brand
weer demonstratie, verzorgd door de
Vrijwillige Brandweer van Bolsward,
BOALSERT - De Fryske Kultuerried
hat réageard op de beliedsnotysje
fan de Minister fan Cultuur, Recrea
tie en Maatschappelijk Werk, oan-
geande de regionale radio-omrop. Yn
it brief fan de Fryske Kultuerried,
rjochte oan de Minister, de omrop-
ried en it Provinsiael Bistjür fan
Fryslan, wurdt pleite foar de desin-
tralisaesje fan de regionale omrop.
D.w.s. dat de üteinlike forantwurd-
likens foar de regionale omrop yn
Fryslan seis lizze moat. Dat bitsjut
lykwols net dat de Kultuerried him
lykfine kin mei de troch de Minister
tochte finansiering fan de regioanel
omrop.
„Ik heb altijd geprobeerd, de doopsge
zinde gemeente realistisch én ideeel te
zien,” aldus spreker.
„Ik verduister de realiteit niet: de ge
meente vormt zich door mensen, die ge
bonden zijn aan hun verleden, hun
afkomst en ontwikkeling, hun karakter,
hun woon- en werksituatie, hun relaties
binnen en buiten hun gezinnen. Ieder lid
van de gemeente heeft haar of zijn beper
king maar kan toch niet zelden geladen
zijn met een heldhaftigheid, een trouw en
een opofferingsgezindheid en offervaar
digheid, die je stil doet zijn. Mensen
kunnen, zonder dat anderen het ver
moeden, in alle eenvoud naaste voor
anderen zijn\ Dat gebeurt - het is ont
roerend, als je dat toevallig mag herken
nen.
De gemeente: een mengelmoes van ge
wone mensen maar ook van mensen, die
zich op welke manier dan ook: door Chris
tus aangeraakt, toegesproken, geroepen
voelen. Zij hebben in hém herkend, hoe
het samenleven van mensen mag zijn, mag
worden binnen die gemeente van Christus
ja ook, maar vooral: daarbuiten, in het
gezin en op het werk, in de stad, in de
staat en in de wereld. Sinds het begin van
de jaartelling is steeds helder een nieuwe
gezindheid gaan groeien, die ik bij
voorkeur aanduid met de woorden: de
Geest van Christus. Die Geest, die
nieuwe mentaliteit heeft zich sinds de
eerste eeuwen op aarde gehandhaafd
binnen kleine groepjes van mensen. Elke
kerk en elke gemeente zal zijn oerbeeld
hebben, zijn principe: begin en beginsel.
Elke groepering, elke confessie zal dat
oerbeeld trachten te verwerkelijken, mis
schien met een zekere aanpassing naar
de ontwikkeling van het denken buiten
haar wereldje - maar: het blijft een po
gen: een doen en een nalaten van het
ideaal het kiezen en: de keuze uit de weg
gaan; een belijden van Christus metter
daad of: met de mond alleen. Vanuit
deze realistische en ideele blikrichting
ben ik lid gebleven van doopsgezinde ge
meenten. Wat mij steeds heeft aange
sproken is,, dat men de Geest van
Christus heeft willen herkennen en ont
plooien in vrijheid en eenvoud tot vrede.
Die vrijheid is in de 16e en 17e eeuw
veroverd op een kerkisme van Rome en
Reformatie, gedurende een lijdenstijd,
die er niet om loog.”
Spreker noemde in dit verband Frans
Damasz van Bolswert die in 1545 in
Leeuwarden door worging en verbran
ding door de scherprechter zijn leven gaf
voor dit, zijn nieuwe geloven. Deze
geestelijke vrijheid, afgedwongen aan
een benauwende kerkelijkheid heeft men
in de volgende eeuwen moeten verde
digen: ook binnen de eigen doopsgezinde
weseld.
Degenen, die mij gedurende enkele of
verscheidene jaren hebben leren kennen
zullen weten, dat ik eerder de nadruk leg
op de waarde van de gelovige enkeling en
op de waarde van de Heiligende Geest
van Christus dan op de beweging naar
een aaneengesloten, niet zelden zich af
sluitende gemeente en naar een letter
lijke bijbelgetrouwheid. Ik geloof in
Christus’ Geest, die ons aanzet tot
bouwen aan een innerlijke, sociale en
politieke vrede. Deze drie aspecten van
It is in frjemde saek dat der in nije
jildstream foar de regionale opmrop
komme moat. Oant nou ta is it jild üt de
„kijk- en luistergelden” en de Ster-pot
kommen, yn it ütstel fan de minister
moatte de legere oerheden it greatste
part foar harren rekken nimme. Dat is
desto frjemder om’t de Minister in
regionale omrop foar alle Nederlanske
regio’s neistribbet. Krekt yn dy situaesje
is der alles foar to sizzen de finansiering
fan de regionale omrop üt de lannelik
beskikbere middels to dwaen. As troch it
tanimmen fan de karmooglikheit foar de
barkers de omropkosten heger wurde,
dan sille de harkersbydragen en/of de
Stertariven omheech of de kosten fan de
lannelike omropfoarsjenning omleech
brocht wurde moatte. De Fryske Kul
tuerried giet ek yn op de journalistike
ünöfhiklikens fan de regionale radio-
omrop. De Ried is fan bitinken dat deryn
in nij systeem wettertichte öfspraken yn
dizzen makke wurde moatte. Fierders
wiist de Ried op de hwat langer hwat
wichtiger wurdende edukative funksje
fan de regionale omrop.
Deze sprak als volgt:
Na 2 jaar vakant te zijn geweest is het er
nu eindelijk van gekomen, dat wij u ds.
hier officieel kunnen begroeten. Ook u
mevrouw Knipscheer en de kinderen van
harte welkom. Een speciaal woord van
welkom aan de leden en belangstellen
den van de oude Kustcombinatie Wor
kum, Makkum, Hindeloopen. Wij zijn
wel autonome Gemeenten gebleven,
maar vormen nu met zijn vieren één
werkgebied voor onze gezamenlijk be
roepen predikant. Ik spreek de hoop uit
dat wij elkaar spoedig goed zullen leren
kennen en metelkaar bezig zullen zijn om
in navolging van Jezus Christus, ons aller
Heer, deze wereld te dienen en een
voorbeeld te mogen zijn voor anders
denkenden en de vele afvalligen, waarvan
velen vaak teleurgesteld de Kerken de
rug toe hebben gekeerd. Laten wij vooral
de jeugd niet vergeten, die ons terecht
kritisch beoordeelt.
Verder wil ik nog noemen de vertegen
woordigers van de A.D.S. en F.D.S.,
ringpredikanten en hun kerkeraden. Ook
de vertegenwoordigers van de plaatselij
ke zusterkerken van harte welkom. Wij
dienen metelkaar één Heer en ik hoop
dan ook dat u in de gezamenlijke
aktiviteiten de Doopsgezinde Gemeente
van Bolsward niet zult vergeten. Alhoe
wel ds. Knipscheer in Workum blijft
wonen, hoop ik toch dat u hem zult weten
te vinden en de predikanten en pastores
hem als hun plaatselijke college zullen
willen zien en hem uiteraard uit te
nodigen voor hun gezamenlijke bijeen
komsten. Ook hoop ik op een goede
samenwerking met b.v. Vannu, Wosa,
IKV en vele anderen.
Alvorens hem het woord te geven dankte
de heer Van Buren ds. Knipscheer voor
het konsulentschap dat hij gedurende 2
jaar vervulde. Dit was niet altijd even
gemakkelijk. Ook mevr. Knipscheer werd
bedankt voor haar aanwezigheid en in
breng bij de vele gesprekken tussen de
kerkeraden. Kerkeraden oude Kustcom
binatie, het was vooral in de eerste
gesprekken niet altijd even gemakkelijk.
Men moest elkaar ook eerst een beetje
leren kennen. Het Doopsgezind Koor
onder leiding van mevr. Pagels, deze
dienst opluisteren met een tweetal lie
deren.
Jan Hoogenkamp werd op 27 september
1913 te Raamsdonksveer in de provincie
Noord-Brabant geboren. Hij bezocht
eerst het christelijk gymnasium te Ut
recht en studeerde vervolgens aan de
rijks-universiteit te Utrecht, waar hij in
1935 zijn kandidaatsexamen theologie en
ongeveer een jaar later, n.l. in 1936 ook
zijn kerkelijk voorbereidend examen af
legde. Nadat de heer Hoogenkamp in
1937 door het provinciaal kerkbestuur
van Zeeland was toegelaten tot de
evangeliebediening in de Nederlandse
Hervormde Kerk en hij van 15 oktober
1936 tot 15 oktober 1937 eerst nog een
jaar te Utrecht werkzaam was geweest
als hulpprediker, werd hij op 17 oktober
1937 door nu wijlen ds. J. H. Grolle, toen
nog predikent van de hervormde ge
meente van Utrecht, bevestigd als predi
kant van de hervormde gemeente van
Hindeloopen. Op 19 oktober 1941 ver
wisselde de thans overledene deze ge
meente met die van Spannum en Edens
in de classis Franeker, vanwaar hij op 5
augustus 1945 naar die van Meppel
vertrok. Daarna stond ds. Hoogenkamp
verder nog van 2 juni 1951 tot 24 april
1960 bijna negen jaar te Leeuwarden,
van 8 mei 1960 tot 27 september 1960 te
Amsterdam, waar hij ruim tien jaar
werkzaam is geweest in de Elthetokerk-
gemeente, van 18 oktober 1970 tot
medio januari 1975 ruim vier jaar te
Voorhout in de classis Leiden en van 26
januari 1975 tot 1 januari 1978, toen
hem na veertig volbrachte dienstjaren
emeritaat werd verleend, diende hij nog
drie jaar de hervormde gemeente van
Burum en Munnikezijl in de classis
Dokkum. Na zijn emeritaat vestigde ds.
Hoogenkamp*zich te Leeuwarden en van
daar uit verleende hij nog bijstand in het
pastoraat te Lekkum en Miedum in de
classis Leeuwarden.
Tijdens zijn ambtsbediening als predi
kant van de hervormde gemeente van
Voorhout was ds. Hoogenkamp tevens
„part-time” voorzitter van de hervormde
Raad voor de Zending. Ds. Hoogenkamp
heeft in de loop der jaren vele bestuurs-
funkties vervuld en zitting gehad in
verschillende colleges en commissies.
Zo was hij o.a. tijdens zijn ambtsbedie
ning als predikant van de hervormde
gemeente van Meppel enige jaren na
mens de classis Meppel lid van de
generale synode van de Nederlandse
Hervormde kerk. Te Leeuwarden was hij
eerst enige jaren sekretaris van het
vormingswerk van de Nederlandse Her
vormde Kerk in de kerkprovincie Fries
land en naderhand ook nog enige jaren
voorzitter van het vormingscentrum „De
Oorsprong” te St. Nicolaasga. Verder
was hij tijdens zijn verblijf te Leeuwar
den ook nog bestuurslid van de Neder
landse Hervormde Predikantenvereni
ging en curator van het stedelijk gymna
sium te Leeuwarden. Te Amsterdam was
hij lid van de generale commissie voor de
behandeling van bezwaren en geschillen
en te Amsterdam zelf bestuurslid van het
arbeidsdiaconaat („Evangelie en Be
drijf’) en lid van de werkgroep „Her-
structuering”. Verder was hij indertijd
ook nog lid van de Centrale voor het
Vormingswerk. Thans maakte hij nog
deel uit van de groep „Dienen en
Verdienen”.
Weet u dat sinds 1975 in Nederland de
Ekologische Beweging „Anders Denken
Anders Doen” bestaat? Deze ekologische
beweging is ontstaan uit de behoefte aan
een andere levenswijze. De aarde is onze
Eko (Grieks woord voor „huis”). Alles in,
op en rondom dat huis (aarde) houdt
verband met elkaar. Het is de Ekos-
feer. De Ekologie (kennis inzake het
huis) is het huishoudelijk reglement. Het
is het fundament voor het bestaan van de
mens, dier en plant. De beweging wil dit
huishoudelijk reglement respekteren. Dit
wordt gedaan in samenwerking met eko
logische bewegingen in andere landen,
daarbij bouwende op het werk van hon
derden wetenschapsmensen, die zich
met deze problematiek bezig houden.
Indien we doorgaan met milieuvervui
ling, verspilling van energie en grondstof
fen en we aanvaarden kernenergie met
levensbedreigend radioaktief afval, dan
is de ekologische krisis onafwendbaar.
Als levensbewuste mensen zijn we ver
antwoordelijk voor de toekomst van onze
kinderen en kleinkinderen. Door toedoen
van de mens is er veel van wat in de
natuur voorkwam, uitgeroeid. We moe
ten ervan doordrongen zijn en anderen
ervan overtuigen, dat de oorzaak van na-
tuurschennis en milieuverontreiniging de
mens is. De oorzaak van de konsump-
tiemaatschappij is de mens. De oorzaak
van slechte gezondheid de mens is. De
oorzaak van diktatuur, militarisme en
boven het hoofdgroeiende bewapening op
de mens zelf is terug te brengen. Bij alles
komen we bij de mens terecht. Hij deed
het, hij doet het, maar zal het anders
moeten doen.
Door hebzucht, materialisme en egoisme
wordt de mens steeds eenzamer en
agressie blijft niet uit. Willen we tot meer
welzijn terugkeren, dan is een menta
liteitsverandering nodig: Van een heb-
kultuur naar een leef-kultuur.
De gezondheid van de Westerse mens
gaat steeds meer achteruit. Vele ziekten,
zoals kanker, hart- en vaatziekten zijn
voor het grootste deel te wijten aan een
verkeerd en ongezond leefpatroon. Onze
beweging wil meer preventieve gezond
heidszorg en de mensen aanzetten ge
zonder te leven. Gezonder leven houdt
in: het gebruiken van volwardige en
natuurlijke voeding en het weren van
schadelijke genotmiddelen. Helaas doet
de overheid in deze vrijwel niets om het
goede te bevorderen en het kwade te we
ren.
Het maandblad „Bewust” ,Xe.eft voor
lichting hoe het anders kan. De be
weging is niet partij-pöliHÖk gericht en
streeft er naar mensen van alle politieke
en godsdienstige richtingen te vereni
gen om gezamenlijk bij te dragen tot een
geestelijke omwenteling, die kan resul
teren in een werkelijke bestrijding van de
ekologische krisis en herstel van de
leefbaarheid op onze planeet. Het stre
ven van de Ekologische Beweging kan
worden samengevat in de volgende pun
ten:
Bewustwording en meer menselijkheid;
Voorkomen van ziekten door gezonder
leven; Het gebruik van volwaardige en
natuurlijke voeding; Het bevorderen van
biologische land- en tuinbouw; Erken
ning van alternatieve geneeswijzen; Be
scherming rechten van patiënten; Men
selijker opvoeding en onderwijs; Natuur
behoud en schoon leefmilieu; Een eko
logische ekonomie; Kleinschaligheid en
kringloophuishouding; Geen verspilling
van energie en grondstoffen; Bevorde
ring van alternatieve energie; Beperkt
autogebruik, meer en beter openbaar
vervoer; Verdeling van het beschikbare
werk; Hulp aan mensen in de derde
wereld; Beëindiging van de bewapenings
wedloop; Vrijheid voor alle volkeren.
Heeft u interesse voor de Ekologische
Beweging A.D.A.D. en/of wilt u zich
aansluiten bij een A.D.A.D.-groep (An
ders Denken Anders Doen) informeer
dan bij:
In het congresgebou aan de Wielen 45.47
te Heerenveen zullen op 15 en 16
september a.s. Jehova’s getuigen weer
gaarne de gastheren zijn tijdens hun
tweedaagse bijeenkomst onder het cen
trale thema: „Blijf rein en ijverig voor
voortreffelijke werken.”
Jehovah’s getuigen'zouden het bijzonder
prettig vinden als u hen beter leerde
kennen. Misschien hebt u hen op straat
tijdschriften aan voorbijgenagers zien
aanbieden. Of wellicht hebt u aan uw
deur een kort gesprek met hen gehad. In
de meeste opzichten zijn Jehova’s ge
tuigen precies als andere mensen. Ook
zij hebben hun economische, fysieke en
emotionele problemen. Soms maken zij
fouten, want zij zijn niet volmaakt en ook
niet geïnspireerd of onfeilbaar. Maar zij
proberen lering te trekken uit hun er
varingen en bestuderen ijverig de bijbel
teneinde noodzakelijke correcties aan te
brengen.
Jehova’s getuigen geloven in de Almach
tige God Jehovah, de soevereine schep
per van hemel en aarde. Alleen al het
bestaan van de zichtbare wonderen in
het universum zijn voor hen een verkla
ring dat de Schepper dat alles met een
doel heeft voortgebracht. Daarom gelo
ven Jehova’s getuigen dat de aarde voor
altijd zal blijven bestaan en dat alle
mensen, zowel levenden als doden, die in
overeenstemming met God voornemen
handel(d)en, er voor eeuwig op mogen
leven.
Het onderwijs dat Jehova’s getuigen ont
vangen helpt hen een voorbeeldig chris
telijk gedrag na te streven. Zo houden zij
hun kringvergadering in Heerenveen on
der het thema: „Rein en ijverig blijven
voor voortreffelijke werken”. Het onder
wijzend programma vangt aan op zater
dag 15 september om 10 uur v.m. en om
2 uur n.m. Op zondag 16 september
begint ook het ochtendprogramma om 10
uur, terwijl ’s middags om 1.55 uur wordt
begonnen met een speciale openbare
toespraak onder de titel: „Een gerei
nigde aarde - zult ook u daar zijn?” Het
gehele programma is voor iedereen gratis
toegankelijk.
J. Vreugdenhil
groeiende vrede mogen niet uiteenge
haald worden. De christelijke gemeente
heeft zo als ideaal de Vredesgemeente,
die een eigen groei, door verschillende
mensen, zal kennen, en nooit geforceerd
binnen zoveel jaar of binnen vaste voorop
gestelde vormen verwacht mag worden.
Als gemeentelid, als proponent van de
doopsgezinde broederschap ben ik pre
dikant geworden. Door mijn toch weer
zeer beperkte studie heb ik kennis
mogen maken met de geloofswereld van
verre eeuwen en verre landen. Door mijn
werk van nu al weer vele jaren heb ik
binnen en buiten de gemeenten kennis
mogen maken met mensen binnen om
standigheden, binnen denk- en leefpatro
nen, die mij tot dan toe vrijwel onbekend
waren. De gemeenten verwachtten van
mij, dat ik naaste zou worden van velen.
Ik heb geprobeerd aan die uitdaging ge
hoor te geven. Binnen de erkenning van
de eigen persoonlijke beperktheid durf ik
dit predikantswerk nog steeds aan, met
begrip voor hen, die hun gaven elders
gingen inzetten.
Vier gemeenten: Bolsward, Workum,
Makkum en Hindeloopen en een predi
kant zullen samen gaan optrekken. Ik
hoop, dat wij op weg gaan in de
gezindheid van eenvoud, vrijheid
vrede.
Na afloop van de dienst was er gelegen
heid kennis te maken met de predikant in
de zaal naast de kerk. Hiervoor bestond
grote belangstelling.
De collecte na afloop: voor de landaan
koop ten bate van de indiaanse landbouw
in Paraguay, opdat zij zelfstandig de
toekomst verder in kunnen gaan, uit
gaande van de Stichting Bijzondere
Noden in de Doopsgezinde Broeder
schap en daarbuiten bracht ruim f 400,-
op.
Buiten verantwoordelijkheid
van de redaktie.
Graag ondertekend met eigen
naam en adres.
*In geval van pseudoniem moet
in elk geval naam en adres
bij de redaktie bekend zijn.
In de loop der jaren was het mogelijk dat
de doelstelling van het Prinses Beatrix
Fonds flink kon worden uitgebreid. Zo
draagt het zorg voor Multiple Sclerose-,
Spina bifida-, Spierdystrofie-, Chorea
van Huntington en Poliopatiënten. Het
helpt individueel daar waar nodig is, bij
aanpassingen, bij vervoersmiddelen en
om eens op vakantie te kunnen gaan.
Maar het stimuleert ook het weten
schappelijk onderzoek. Van niet alle
genoemde ziektebeelden is de oorzaak al
bekend. Het reikt de helpende hand bij
groepsvakanties voor gehandicapten en
voorzieningen waar elders geen middelen
te vinden zijn. Vele miljoenen worden elk
jaar besteed, maar daarvoor is het nodig
dat die bedragen ook ter beschikking
komen.
Wij willen graag helpen maar kunnen dat
alleen als u ons niet in de steek laat. Gaat
u de collectebus dus niet uit de weg. En
als die collectebus u niet wordt voor
gehouden. het gironummer is snel inge
vuld, 969, Prinses Beatrix Fonds, ’s
Gravenhage. collecte.1 van 17V22 sep
tember. f
Prinses Beatrix Fonds
Bezuidenhoutseweg 229
’s Gravenhage
tel: 070-853100
'Mc-'. -/
i