NIEUWII I Enkhuizer 4<AJmanak r 1981 34.50 a 19.50 85.- 27.50 25- 29.50 18.50 49.50 13.50 34.75 12.50 25- 17.90 5.90 24.50 386 JAARGANG BOEKHANDEL A. J. OSINGA BV MARKTSTRAAT 13 BOLSWARD TELEFOON 05157-2044 25- Boekhandel A. J. OSINGA h« 15.90 u ■Mr Pagina 6 De bonte tuin Aanzien 20e eeuw het wereldnieuws in beeld De allermooiste kleedjes Een Oosterse Huivering Het Koninkrijk der Nederlan den in de 2e Wereldoorlog di. ioa 52.50 Vijftig vreemde verhalen samengesteld door De liefste motiefjes Auto’s uit de jaren dertig en veertig Ruimteschepen van 2000 tot 2100 handboek van de Terran Trade Authority, speciale aanbieding, geb. uitgave voor slechts Theodora van courtisane tot keizerin, geb. t,-; Lasten en Listen Gastronomie in Nederland gouden restaurants 1981 - 1982 Tussen toen en later a fife VRIJDAG 19 DECEMBER 1980 BOLSWARDS NIEUWSBLAD De slag om de Afsluitdijk J Wat op zee gebeurde Arnold E. Bender: Voedingswijzer Leni Saris: Deze boerderij bij Komwerderzand moest worden afgebroken omdat hij zich in de vuurlinie bevond. te maken en daarom verdeelde ik de stof in hoofdstukjes waar soortgelijke meldingen werden bijeengebracht. Op tweede Pinksterdag werd vanaf de boot gezien dat de kazematten te Komwerderzand door vliegtuigen werden gebombardeerd, die daarbij in het verticale vlak steeds cirkels be- Ook het benzinestation bij Komwer derzand moest het ontgelden. Haken met handwerken: Bij de Kop van de Afsluitdijk ligt, ongeveer een halve kilometer landin waarts, aan de zuidkant van de weg Kornwerderzand-Bolsward, een met pannen gedekte boerderij, die de naam HOUW draagt. De naam staat op het dak te lezen. Ai in augustus 1939 kreeg- men hier inkwartiering van Nederlandse militairen. Het was een afdeling luchtdoelgeschut: drie officieren en 80 man. Eerst waren de mannen gelegerd in de schuur en de stal, maar toen het vee naar binnen moest werden er barakken gebouwd. De luchtdoelafdeling bleef tot begin- december en werd toen vervangen door infanterie. Alles ressorteerde onder de stelling Den Helder en schout-bij-nacht Jolles bezocht soms de boerderij voor in spectie. De bewoners van de boerderij waren Anne F. Elgersma, een ongeveer 70- jarige veehouder, met twee dochters. De veestapel bestond uit 18 koeien, 2 paarden, 1 stier en wat jongvee. De tiende mei 1940, ongeveer tussen 4 en 5 uur, vlogen Duitse vliegtuigen heel erg laag over het huis en er werd heftig geschoten. Enkele soldaten die hun logies hadden in de boerderij lagen open en bloot tegen de zeedijk en beschoten de toestellen met gewe ren. Het gevolg was dat zij gemitrail leerd werden en er viel al direct een dode. Jan Willem van de Wetering: Erica Jong: Fanny Dr. L. de Jong: John Canning fcO.“ Vijftig gruwelijke griezel verhalen samengesteld door John Canning Spanjer, De Haan: Bevallen en opstaan Borduren met handwerken: Michael Sedgwick: Joukje de laatste bocht van Rijksweg 43 zien en daarlangs naderde een sterke bereden afdeling. Een volle laag 15 cm. granaten sloeg midden in de troep. Ze zagen paarden hoog opspringen en neerstorten, ruiters werden afgeworpen en gedood. Het was een waar inferno en wat er over was van de troep nam de vlucht. En toen kwam ’s avonds plotseling en hoogst onverwacht het bericht van de capitulatie. Het oorlogsgeweld ver stomde De Duitsers die de slachting hadden overleefd laadden de lijken op vracht auto’s (stellig ook de kadavers van de gedode paarden) en ze schrobden de bloedvlekken van de weg(!). Bij het begin van de Afsluitdijk werd één soldatengraf achtergelaten. Die'-- heette dan alles te zijn wat ze hadden verloren. En hoe gek het ook lijkt, zeer velen hebben lang geloofd dat daar bij die Afsluitdijk ge<m gevecht van betekenis heeft plaats gevonden. Rondom de boerderij werden 23 granaattrechters geteld. Eén zelfs in de „jister”, waar de beide paarden liepen. Wonderbaarlijkerwijze werd geen enkel dier gewond! Wat er gezien is van het afvoeren der gewonden Verscheidene berichtgevers maakten melding van transporten gewonden door Harlingen met Rode-Kruiswa- gens in de richting Leeuwarden. Een merkwaardige toevoeging bij deze berichten was, dat op elke wagen een horenblazer zat om het gekreun te overstemmen. Deze transporten duurden drie dagen achtereen. Ook gingen er transporten zwaar gewon den over Kimswerd, Arum en Bols- ward. Hier werd de muziek gemaakt door harmonicaspelers. In Ossenzijl passeerden ook auto’s met gewonden en ook hier weer speelde op iedere wagen een harmonica. Dan zijn er nog twee meldingen van zeer lange kolonnes Rode-kruiswa- gens over de Friese Straatweg Gro ningen binnenkomend en een, ver moedelijk wel dezelfde, de stad verla tend via het Damsterdiep. Hier werd geen muziek bij vermeld, er was een uitgaansverbod en de waarnemers moesten zich schuilhouden om geen moeilijkheden te krijgen. Op het Damsterdiep vergde de doortocht een uur. Mogelijk zijn hier ook de gewon den bij geweest die in het allereerste begin hebben gelegen in een daartoe gevorderde vleugel van het Diacones senhuis te Leeuwarden. Deze vleugel is maar korte tijd in gebruik geweest; de Nederlanders zagen en hoorden daar stellig teveel! Marktstraat 13, Bolsward, telefoon 2044 Herman Besselaar: Langs oude en nieuwe wegen zwerven door Nederland en België 57.5V SPECIALE AANBIEDING Jack Oleck: Gijs Zandbergen: Alleen op kop interviews met wiel renners had kaal gevreten. Soms hielp een Duitser daarbij. Dat liep allemaal goed af, al kwam het voor dat een overrazend vliegtuig een koe deed schrikken, waardoor de melkemmer omviel. De beide paarden waren los gelaten in de „jister” vóór de boerde rij en natuurlijk waren die ook erg nerveus. Joukje had het druk met koffie zetten en soep koken voor de gewonden en de hospitaalsoldaten, zolang die er nog waren. Maar toch vond ze tijd om per fiets naar Makkum te gaan om te zien hoe het haar zuster daar vergaan was. Dat bleek goed te zijn en ofschoon men haar haast met geweld trachtte te weerhouden om terug te gaan, aanvaardde ze de terugtocht. Daarbij werd ze beschoten. Kogels sloegen rondom haar in de bermsloten en op de weg, maar ze bereikte de boerderij zonder getroffen te zijn. Toén kwam het spannende ogenblik "Waarop’ dè e'ërste Duitsers zich ver toonden. Op de weg en door de weilanden. Ze kwamen lopend, later kwamen er fietsers en in de landerijen stonden zo’n 300 motoren met zij span. Genaraal Wilson schrijft in zijn boek „Vijf oorlogsdagen en hun twintig jarige voorgeschiedenis” (1960, pag. 269), dat de uiterlijke kentekenen van zware verliezen werden weggemoffeld door de gesneuvelden zo snel moge lijk -afwoeren4I»ar;>ÏJüitsIahd. Hij vermeldt dat dit bij Boxmeer is gebeurd en ook bij de Grebbe. Maar over het Noorden geen woord. En tóch is daar hetzelfde gedaan en zelfs op grote schaal. In een gesprek met de journalist U.G. de Jong van de Leeuwarder Courant kwam dit onderwerp ter sprake en daar er nimmer een onderzoek was ingesteld naar de route die de tran sporten van doden en gewonden had den gevolgd, noch over hun aantal, werd besloten te trachten hierover alsnog gegevens te verkrijgen. Immers van de generatie die dit heeft meege maakt, leven nog velen, al zijn de gelederen dan ook al sterk uitgedund. Verzoeken om inlichtingen over deze dodentransporten, geplaatst in ver schillende kranten die hun lezerskring hebben benoorden de lijn Zwolle- Coevorden, leverde een zeer groot aantal antwoorden op. Meestal tele fonisch. De vraag die gesteld was, werd uiter aard beantwoord, maar in tal van gevallen kwam er dan nog een verder verhaal bij. Alles tezamen een veel heid van gegevens zoals men nimmer aantreft in de boeken die militairen en staatslieden over oorlogen plegen te schrijven, maar die tezamen een beeld geven' van wat de Fransman zo kern achtig aanduidt met de woorden „pe tite histoire”. Het bleek een onmogelijke opgave om er een aaneengeschakeld verhaal van Op 13 mei was de moderne kanon neerboot „Johan Maurits van Nas sau” onder bevel van de als een zeer bekwaam hydrograaf bekend staande commandant Kronenberg de Wad denzee opgevaren om te zien of men een punt kon bereiken van waaruit de Kop van de Afsluitdijk zo nodig kon worden beschoten. Dat gelukte. Het schip kwam tot de „Doove Balg”, Er werd een zestal proefscholen afgege ven en vanuit de kazematten op Komwerderzand kon worden gezien dat deze goed lagen. De 14e mei kreeg de kanonneerboot het verzoek om de Kop van de dijk te bombarderen en met de drie kanons van 15 cm. werden 99 granaten afgevuurd op 18% kilo meter afstand, die alle Duitse ge schut, dat op de zeedijk was ingegra ven tot zwijgen brachten en verder binnendijks de nodige ravage aan richtten. De officier van artillerie was de latere admiraal Reeser, die des tijds de rang had van luitenant-ter-zee der tweede klasse. Op de laatste granaat was het opschrift aange bracht: „groeten aan Hitler”. In de boerderij werden 300 man gelegerd. Het moreel was uiterst slecht. Herhaaldelijk barsten soldaten in huilen uit en vaak klom een gegradueerde op een stoel om de troep toe te spreken. Helaas verstond Jouk je evenmin als haar vader Duits, maar dat zeer velen doodsbang waren was zonder meer duidelijk. De zes Nederlandse gesneuvelden werden door de Duitsers in dekens gewikkeld en vlak voor de voorgevel begraven. Een paar weken later zijn ze opgegra ven en aan de familie overgegeven, wat tot hartverscheurende tonelen aanleiding gaf. Op de 13e werden de Duitse troepen de dijk opgestuurd, de fietsers voor op, de motorrijders er achteraan. Het waren stoottroepen. Joukje heeft er geen man van teruggezien; ze liepen in het kruisvuur van de kazematten en daar er geen grasspriet dekking was laat het resultaat zich raden. Er werd ook geschutvuur gehoord. Daarbij moeten de zes of negen proefschoten geweest zijn die de „Johan Maurits van Nassau” vanuit de Waddenzee heeft gelost om inge schoten te zijn als er een bombarde ment zou moeten volgen. Dat bombardement barstte de 14e los om ongeveer 9 uur ’s morgens. Door een zijraam konden Elgersma en Om te voorkomen dat de bemanning geen enkele kans had om zich te redden wanneer vliegtuigen het voor anker liggende schip in de grond zouden boren, waren sloepen, waarin ook een deel van de scheepsinventaris was geladen, op enige afstand op een zandbank verankerd. Vanuit de lucht is de kanonneerboot echter pas aan gevallen tijdens de terugtocht naar Den Helder, maar het schip liep praktisch geen schade op. Een andere kanonneerboot, de ,Friso’, kwam voor Stavoren in gevecht met Duitse batterijen, waarvan er min stens één werd vernietigd. Verder werd de veerboot „Bosman” van de dienst naar Enkhuizen tot zinken gebracht, terwijl er al Duitsers op de brug stonden. Het schip loste 101 schoten, waarvan o.a. één een gat sloeg in de locomotievenloods op het spoorwe gemplacement. Intussen was een deel van de Wons- stelling ontruimd en de bezetting begaf zich naar Makkum. Daar lag in de haven de vrachtboot „Hunze VIII” ónder kapitein Smit. Geladen met stukgoederen op weg van Amsterdam naar Groningen was het schip voor Harlingen door een marineofficier gekeerd en terug ver wezen naar het Ijsselmeer. Een merkwaardige waarneming van het bombardement, dat door de „Jo han Maurits van Nassau” is uitge voerd, is gedaan te Harlingen op de zeedijk nabij de „Stenen Man”, het bekende monument gewijd aan de nagedachtenis van de Spaanse gou verneur Caspar de Robles. Men zag daar de 15 cm. granaten passeren als vuurbollen en meende dat ze vanaf Wieringen werden afgeschoten. Na twee dagen vonden de Duitsers dat de Harlingers vanaf de dijk teveel kon den zien en toen werd de toegang verboden. „Elk jaar dóet de tiende mei bij hen die de oorlog bewust hebben meegemaakt de gedachte uitgaan naar dat verschrikkelijke begin van wat een periode van terreur en angst zou worden van niet minder dan vijf lange jaren. Gekluisterd aan de radio probeer de op 10 mei 1940 iedereen het verloop van de hopeloze worste ling te volgen en aller aandacht richtte zich op het gebeuren in het Zuiden en midden van ons land, op de gevechten aan de Maas en vooral aan de Grebbelinie met als afgrijselijk slot de zinloze bom bardementen van Rotterdam en van de Oostbatterij ten Den Hel der, toen al tot capitulatie was besloten. Dat er ook in het Noorden en voornamelijk aan de Kop van de Afsluitdijk is gevochten en dat de vijand daar met kracht is terugge slagen en pas toegang tot de dijk kreeg toen de capitulatie was getekend, is een in de rest van het land haast onopgemerkte zaak gebleven. Zij die de Afsluitdijk vanuit Fries land betreden, zullen daar geen enkel soldatengraf aantreffen en toch zijn er vele honderden Duit sers gesneuveld. Het verhaal van de enige niet-militaire ooggetuige die midden op het slagveld heeft verbleven gedurende deze hele lange vijf dagen. De boerderij werd in vliegende haast ingericht tot verbandplaats. Een afde ling hospitaalsoldaten met twee offi cieren van gezondheid arriveerde heel spoedig. De ene dokter heette Eringa. Lakens met rode menie tot Rode- Kruisvlaggen omgetoverd werden rond de boerderij gelegd, de naar de Afsluitdijk gekeerde gevel werd van boven tot onder met een zware zand zakkenlaag bedekt. In de ene voorkamer woonde het gezin, in de andere kwamen de ge wonden. Al omstreeks half elf arri veerde de eerste militair uit de (ge brekkig ingerichte) stelling Wons met een schouderschot, maar diezelfde dag nog steeg het aantal gewonden tot 20 en in de stal lagen zes gesneuvel den. Vóór de gevel stonden twee Rode.-Kruisauto’s, die ondanks de duidelijkejkenmerken vanuit de vlieg tuigen doorzeefd werden met kogels en onbruikbaar bleken toen de ver- bandafdeling bij de nadering van de vijand terug moest trekken. De dokto ren en hospitaalsoldaten moesten o- ver de balken klimmen van de opge blazen bruggen te Komwerderzand. Alle veehouders in de buurt vluchtten zonder dat er een evacuatiebevel was gegeven. De meesten joegen hun vee nog in het land, voorzover dat nog op stal stond, maar in een enkel geval vluchtte de boer zelfs met achterla ting van de dieren in de boerderij. De He mei kwamen de grenstroepen vanuit Drenthe op terugtocht op Houw en zij deponeerden er grote voedselvoorraden, die ze hadden meegebracht: bonen, erwten, capucij- ners, boter en suiker. De gangen stonden vol. BOLSWARD - Van de hand van mr. G.A. Bontekoe verscheen bij de Fryske Akademy kort geleden het boekje „Rondom de slag om de Afsluitdijk” (10-15 inei 1940). Eén van onze medewerkers, de heer Bau- ke Kamstra, heeft hier ook over geschreven in onze krant. Volgens hem zitten in het boekje van mr. Bontekoe enkele onwaarheden. Bij deze een passage uit het boekje van de heer Boijtekoe. In een vol gende editie zal de heer Kamstra hierop reageren. De Duitsers hebben dit alles later in beslag genomen. De hospitaalsolda ten hadden de bezittingen van de gesneuvelden verzameld, maar bij de terugtocht naar Den Helder, die volg de nadat de 20 gewonden vanuit die plaats nog net op tijd met auto’s waren opgehaald, kon dit alles niet worden meegenomen en wat van waarde was stalen de Duitsers. On dertussen was de oudste dochter bang geworden en in een vuurpauze per fiets naar Makkum vertrokken. Elger sma en zijn jongste dochter Joukje slaagden er in de koeien te melken als er weer wat rust in de lucht was en Elgersma, die de kalmte zelve was, bracht zelfs de stier naar buiten en verplaatste het dier als hij zijn cirkel De veerboot „Van Hasselt” van de dienst op Stavoren werd dwars voor de haveningang tot zinken gebracht en de „Hunze VIII” kreeg ligplaats in een Enkhuizer stadsgracht, waar het schip drie weken lang geblokkeerd heeft gelegen. Kapitein Smit heeft de aan dek achtergelaten helmen en wapens in de haven overboord ge gooid. Heath Robinson: schreven. De terugkerende Neder landse militairen legden beslag op de boot en scheepten zich in voor een overtocht naar Enkhuizen. Enkele laatkomers werden niet meer aan boord genomen, omdat de officieren bang waren dat het in Nederlandse uniformen verklede Duitsers zouden kunnen zijn, een verraderlijk optre den, dat elders in Nederland toen is voorgekomen en waarvan de radio melding had gemaakt. Een enkeling ging zelfs te water om de „Hunze VHI” nog te bereiken, maar er werd niet gestopt. De overtocht verliep zonder moeilijkheden, maar voor Enkhuizen werd de boot met groot wantrouwen ontvangen door de tor pedoboot Z 3 en twee gewapende sleepbootjes. Héél-langzaam naderde de Z 3 de vrachtboot, alle, kanons en mitrailleurs op de „Hunze” gericht, totdat de afstand zo klein was gewor den dat de officieren elkaar konden beschreeuwen. Met de Z 3 er achter en aan elke kant een sleepbootje mocht de „Hunze” toen Enkhuizen binnenlopen. De soldaten kregen be vel de helmen en wapens op dek te leggen en met de handen omhoog het schip te verlaten. De marine nam geen risico! Dieuwke Winsemius: Daan van den Wall Bake: Wonder op Wielen autonostalgie uit de jaren ’45-’65 Weg is Weg fotografie Rob de Wind, tekst Alexander Pola. Dit boek toont in schitterende foto’s de schoonheid van het Nederlandse landschap U9.5U «r.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1980 | | pagina 6