Rijmen van Tijmen I NOORDERBAZAR lggau:>. „fVSO" 1 Iw Sint Nicolaas surprise prijs Lju dy't hielendal net fan doel Een ernstig woordje de middenstander speciaal tot Kijk uw verlichting na! wiene to foroarjen prakkeseare der al oars oer, sünt hja fan goekunde of famylje hearre hoe’t it dy foldocht by Philips yn Koudum, en heden fortsjinne wurde Dêr freget flinke men wer mei gefoel foar technysk wurk Foar troude manlju komme der mei koarten kreaze TWEEDE BLAD Vrijdag 16 november 1962 GEMENGD NIEUWS f ’t hokker LEANEN dêr OP nije wenten biskikber it bidriuw L /Adverteert in „Friso' DOET UW INKOPEN IN DE BOVENSTAAND NUMMER dan kan St. Nicolaas ook met iets extra’s komen U vindt er een geweldige keus U koopt er voordelig U ontvangt spaarzegels en bovendien zijn we deelnemer St. Nic. attractie ■«fes wuó wm NS 000025 i 1 Sollisitaesjes dageliks oan MH Mi M M HHHHI Uitkomst voor automobilisten famkes en jongkeardels ‘I I 7/ il JALOUZIEëN-BRIL TEGEN VERBLINDING WILLEN WIJ ZIEN OF GEZIEN WORDEN i GROEP liyVEEWIELERS GROEP AUTOS kan ook bij een extra prijs staan in de etalage van één van de zaken in Workum, waar u tot St. Nicolaas een fantastische at tractie vindt. Want behalve de duizend gulden aan prijzen wordt er door elke deelnemer een serie extra-voordelige sur- prise-prijzen aangeboden, waarvan iedere koper graag zal profiteren. De deelnemende zakenlui in Workum meenden in de dagen die ons van 5 de cember scheiden iets extra’s te moeten brengen met de enige gedachte: i ^A*****V ^^WMV^M^MM^W****^^****^******^***^******^*^***1^*^**^ 1 2 stoplichten. Veronderstel eens, dat u plannen tot uitbreiding van uw bedrijf hebt. Of dat u moet overgaan tot aanschaf van nieuwe (moderne) bedrijfsmiddelen en dat u zelf niet over voldoende financiën beschikt. U kunt dan een beroep doen op kapitaal van derden. Er zal echter geen enkele ka pitaalverschaffer te bewegen zijn tot het verlenen van krediet, als niet uit uw ad ministratie blijkt, dat uw onderneming „goed” is voor het aangevraagde bedrag. En dan de fiscus! Ook die stelt zijn eisen Die stelt ook belang in uw administratie. En het geeft vertrouwen als blijkt, dat uw administratie betrouwbaar en deugdelijk cijfermateriaal kan verstrekken. Dit zijn zo enige zaken bij lange niet volledig die wij u hebben willen voor houden met betrekking tot uw administra tie en de noodzaak daarvan voor een ver antwoorde bedrijfsvoering. Als uw administratie niet in orde is, aarzel dan niet om u te laten voorlichten. De weg daarvoor hebben wij u in dit ar tikel aangewezen. Tot slot dan nog een korte opmerking over bedrijfsvergelijking. De meest doel matige weg tot verbetering van uw be drijfsvoering bestaat in het uitwisselen van ervaringen met uw collega’s. Doch daarvoor is een goed verzorgde admini stratie een eerste vereiste. Op dit onder werp komen wij binnen afzienbare tijd nog terug. Houdt steeds het bekende gezegde voor ogen: „Wie schrijft, die blijft”. geven in de eisen waaraan uw administra tie moet voldoen. Er bestaat voldoende ge legenheid voor u om daarover te worden voorgelicht. We noemen maar uw accoun tant, uw organisatie, het Economisch In stituut voor de Middenstand, de Rijksmid- denstandsconsulent in onze provincie (W. Riemersma, Willemskade 5, Leeuwar den, telefoon 0510025666) enz. Toch willen wij wel enkele belangrijke punten aangeven, 'waarop uw administra tie u beslist volledig moet kunnen infor meren. Laten we beginnen met de omzet. Het verloop daarvan moet u uit uw boeken kunnen aflezen. Het omzet-verloop moet u nauwkeurig kennen, want dat moet u o.a. de gegevens opleveren voor uw verdere inkooppolitiek. En dan gaat het niet al leen om de totale omzet, doch ook om die van de verschillende artikelen of artikel- groepen. Met het oog op de te behalen winst moet u niet teveel, maar ook niet te weinig inkopen. Uw voorraad moet niet te groot, maar ook niet te klein zijn. Uit de omzetcijfers moet u kunnen vaststellen welke gangmakers onder de door u ge voerde artikelen zijn en tevens moet u kunnen bepalen welke artikelen een zeer lage omzetsnelheid hebben. De kosten vormen eveneens een zeer belangrijk bedrijfseconomisch gegeven. Ook daarover moet uw administratie u volledig kunnen inlichten. En dan ook weer niet alleen over de totale kosten, doch eveneens over de verschillende soor ten van kosten en het verloop daarvan. Deze bepalen immers mede het bedrijfs resultaat. De financiële positie van uw bedrijf het contante geld waarover u op een be paald moment kunt beschikken, moet ook zonder veel moeite uit uw administratie kunnen worden vastgesteld. De stand van vorderingen en schulden bijvoorbeeld. Voor motoren en scoo. tersverlichting ken_ tekenplaat 2 richtingaanwijzers of clignoteurs. Na vijftien jaar van onderzoekingen en experimenteren is de heer H. R. Doorenbos uit Rijswijk erin geslaagd een bril te con strueren, waarmede automobilisten zich kunnen beschermen tegen de verblinden de lichten van tegenliggers. Men kan de vernuftige vinding het beste aanduiden als een jalouzieën-bril. Aan een metalen montuur, ontwerp van een vooraanstaande brillen-industrie, zijn smalle dofzwarte jalouzieën van veren- bandstaal bevestigd, gevat in een plastic- houder die in alle kleuren leverbaar is. De neussteunen zijn verstelbaar, waardoor de bril voor een ieder passend te maken is. Het totale gewicht bedraagt slechts 29 gr. De belangrijkste werking van de bril is de straalbreking en absorptie van licht waardoor het oog als het ware in de scha duw komt te liggen. Het op deze vinding rustende octrooi is verleend op het op tische verschijnsel dat men langs strips kijkt zonder deze waar te nemen. In het verkeer zal de bril overdag grote diensten kunnen bewijzen als bescherming tegen de laagstaande zon, en ’s avonds tegen schijnwerpers van tegemoetkomend ver keer en door de achteruitkijk-spiegel weerkaatst licht. Behalve in het verkeer is de bril ook heel goed te gebruiken bij die gelegenheden waar men langdurig aan het licht is blootgesteld, zoals bij sport evenementen, Televisie-repetities, e.d. 2 achterlichten en 2 „rnoddervrije" re_ (lectoren. Voor motoren en scoo. tens: kpplampmetdim. mogeli jkheidStads licht niet verplicht. Fietsers en brommers mogen geen„groot licht" hebben. Zelfs het kippigst kipje, Legt wel eens een ei. Maar geen kippenfokker, Kijkt er heden blij. En de kippenhouders, Zijn niet in hun sas. Daar de prijs der eieren. Heel lang laag al was. Elk heeft z’n problemen. Ook op dit gebied Koek en ei is 't heden, Bij die mensen niet. De nieuwe bril heft een aantal nadelen van de traditionele zonnebril op; zo blij ven b.v. kleuren volkomen natuurlijk. In Nederland zal de bril verkrijgbaar zijn bij de opticiens en autodealers. De uitvinding is behalve in ons land gepaten teerd in België, Frankrijk, Italië, Enge land, Zuid-Afrika en Canada. ,.Ons salaris is al veel te hoog!” zo spraken de heemraden van het polder district IJsselland in Steenderen. Zij hadden bezwaar tegen het voorstel van gedeputeerde staten om hun sala ris te brengen van 480 op 1000 gul den. „Wij hebben niet zo veel werk dat onze vergoeding zo hoog moet zijn” vonden de heren. Zo’n muilkorf voor een hond, Dat lijkt me toch gezond. Men zou bij tijden wensen: Een muilkorf voor de mensen. Het was een goed idee. En ’t resultaat viel mee. Er wordt zoveel gepraat. Geroddel sticht veel kwaad. Had men zo’n muilkorf aan, Veel kwaad was van de baan. De honden gaan ons voor. Mens, knoop dat in uw oor. Voor motoren en scoo. ters: 1 stoplicht. KOPLAMPEN (2schijnwerpers,of 2 dimlichten of 2stads. lichten,al naardesitu. atie vereist). (achterlicht enlreflec tor. Brommers en fietsen tevens een witachterspatbord. Ss Richtingaanwijzers of clignoteurs zijn niet verplicht. Handelaars in „kneusjes”, (Auto’s, derde soort) Hebben heel wat klanten. En dat rijdt maar voort. Vraagt niet wat dit zoal Tot gevolgen heeft. Veiligheid voor alles, Wordt dat nagestreefd? En dat rijdt en rost maar’ Af en toe flink pech. Kneusjes zijn gevaarlijk. Op de druke weg. Naar het a ut o-kerkhof, Dient dat spul gebracht. Want ’t is bar gevaarlijk. Erger dan u dacht. Welke lampen moeten branden als u rijdt van één kwartier na zonsondergang tot één kwartier vóór zonsopgang?? -x Of wij willen zien of gezien willen wor den is veelal een kwestie van persoonlijke smaak, en over smaak valt niet te twisten. Maar in het hedendaagse verkeer is geen discussie mogelijk: daarin is het een zaak van zélf zien èn (goed) gezien kunnen worden! Nu de dagen korter worden en de sche mer vroeger invalt, zult u meer dan in de afgelopen maanden in schemer of donker naar huis of elders heen rijden. U zult zelfs dagen krijgen, waarop u meer uren met- dan zonder lichten kunt rijden, ’t Is niet zo’n prettige gewaarwording om te merken, dat er aan de verlichting iets ha pert als u in uw auto of op uw tweewieler zit. Kijkt dus regelmatig goed na, of alle lampjes nog wel branden; vooral het ach terlichtje is heel belangrijk om „gezien te worden”. Bij enkele steekproeven, door het Verbond voor Veilig Verkeer georga niseerd, is komen vast te staan dat bij een relatief groot aantal voertuigen de licht- contacten slecht waren, waardoor de ver lichting niet naar behoren kon functione ren; gezien het feit dat tal van automobi listen bij deze enquête opgaf dat hun wa gen kort tevoren een servicebeurt had on dergaan, is de indruk gevestigd dat som mige garagebedrijven hieraan wel eens onvoldoende aandacht besteden. Bij het onderzoek is tevens komen vast te staan dat meer dan de helft van de au tomobilisten geen reservelampjes bij zich heeft en ook geen schroevendraaier. De schroevendraaier is in verreweg de meeste gevallen onontbeerlijk om kapotte lampjes te vervangen! Een set reserve lampjes is bovendien maar een eenmalige uitgave en niet zo’n grote zodat het Verbond alle bestuurders van motorvoer tuigen (maar ook fietsers) met klem ad viseert een stel in reserve „aan boord” te hebben. Naar de mening van het Verbond is ech ter de veiligste weg op gezette tijden alle lampjes te vernieuwen of ze nu goed zijn of niet. Zo’n zgn. „groepsvervanging” biedt grotere zekerheid dat uw verlich ting altijd in orde is. En het is bovendien economischer ook! Om de hoeveel tijd deze groepsvervan ging moet plaats hebben, is afhankelijk van het type auto en de soorten lampjes. Als richtlijn kan worden aangehouden: elke twee jaar. Wanneer u op regelmatige tijden al uw lampen vernieuwt en de con tacten regelmatig op corrosie en verbui gingen controleert, weet u zeker dat u zelf zieten gezien wordt. Als uw huisarts medicijnen voorschrijft bijv, zoveel druppels en/of pillen per dag, dan houdt u zich nauwkeurig aan zijn voorschrift. Zeer verstandig uiteraard, want het gaat om uw gezondheid. Een kostbaar bezit. Krijgt men bijv, als middenstander van zijn economisch adviseur de raad om de bedrijfsadministratie doeltreffender in te richten, dan staat het nog te bezien, of dit advies even nauwgezet zal worden opge volgd als dat van de dokter. De admini stratie krijgt, vooral in het middenstands- bedrijfsleven, lang niet altijd die aandacht die zij verdient. Schrijfwerk, zoals dat dan wordt genoemd, kan niet altijd reke nen op de volle sympathie van de midden stander. Maar al te gauw is men genéigd deze werkzaamheden te beschouwen als een karweitje, dat men t.z.t. wel eens in een verloren halfuurtje zal opknappen. Onbegrijpelijk is dit, want hiermede is de „gezondheid” van uw onderneming ge moeid. Eveneens een kostbaar bezit. Het is aan de dag van vandaag niet meer mogelijk een onderneming efficient te lei den, zonder dat daarbij, op ieder gewenst ogenblik, uw administratie u zegt, wat er wel en niet gebeuren moet. U kunt niet al leen maar te werk gaan op uw geheugen en uw feeling. Er is bij de huidige inge wikkelde constellatie veel meer nodig. Het is bovendien noodzakelijk, dat uw administratie is aangepast aan uw be drijfstak, om nog maar niet te gewagen van een uniforme administratie. De admi nistratie moet aan hoge eisen voldoen en u op een bepaald moment precies kunnen vertellen hoe uw zaak er voorstaat. Het kan echt niet genoeg worden benadrukt hoe belangrijk een volwaardige admini stratie voor uw bedrijfsvoering is. Er zijn voorbeelden genoeg te geven, waarbij een onvoldoende administratie het bedrijf be langrijke schade heeft berokkend. Deze eisen zijn niet van deze tijd, hoe wel die zijn bijzondere eisen stelt, doch ook vroeger was men al de mening toege daan, dat een onderneming het niet zon der „cijfers” kon stellen. Vader Cats dicht te destijds al: „Wie nimmer rekent, nimmer schrijft, ’s Is Luk, als hij een koopman blijft”. In de moderne scheepvaart koerst men op radar. In uw bedrijf dient uw admini stratie zo’n radar-installatie te zijn, waar op u veilig kunt koersen. Nu is het niet onze bedoeling u in deze korte beschouwing een volledig inzicht te

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1962 | | pagina 5