Rijmen van Tijmen
I
NOORDERBAZAR
lggau:>.
„fVSO"
1
Iw
Sint Nicolaas surprise prijs
Lju dy't hielendal net fan doel
Een ernstig woordje
de middenstander
speciaal tot
Kijk uw verlichting na!
wiene to foroarjen
prakkeseare der al oars oer, sünt hja fan goekunde of
famylje hearre hoe’t it dy foldocht by
Philips yn Koudum,
en
heden fortsjinne wurde
Dêr freget
flinke
men wer
mei gefoel foar technysk wurk
Foar troude manlju komme der mei koarten kreaze
TWEEDE BLAD
Vrijdag 16 november 1962
GEMENGD NIEUWS
f
’t
hokker LEANEN dêr
OP
nije wenten biskikber
it bidriuw
L
/Adverteert in „Friso'
DOET UW INKOPEN
IN DE
BOVENSTAAND NUMMER
dan kan St. Nicolaas
ook met iets extra’s komen
U vindt er een geweldige keus
U koopt er voordelig
U ontvangt spaarzegels en
bovendien zijn we deelnemer St. Nic. attractie
■«fes
wuó wm
NS 000025 i
1
Sollisitaesjes dageliks oan
MH
Mi
M
M
HHHHI
Uitkomst voor automobilisten
famkes en jongkeardels
‘I
I
7/
il
JALOUZIEëN-BRIL TEGEN
VERBLINDING
WILLEN WIJ ZIEN
OF GEZIEN WORDEN
i
GROEP
liyVEEWIELERS
GROEP
AUTOS
kan ook bij een extra prijs staan in de
etalage van één van de zaken in Workum,
waar u tot St. Nicolaas een fantastische at
tractie vindt. Want behalve de duizend
gulden aan prijzen wordt er door elke
deelnemer een serie extra-voordelige sur-
prise-prijzen aangeboden, waarvan iedere
koper graag zal profiteren.
De deelnemende zakenlui in Workum
meenden in de dagen die ons van 5 de
cember scheiden iets extra’s te moeten
brengen met de enige gedachte:
i ^A*****V
^^WMV^M^MM^W****^^****^******^***^******^*^***1^*^**^ 1
2 stoplichten.
Veronderstel eens, dat u plannen tot
uitbreiding van uw bedrijf hebt. Of dat u
moet overgaan tot aanschaf van nieuwe
(moderne) bedrijfsmiddelen en dat u zelf
niet over voldoende financiën beschikt.
U kunt dan een beroep doen op kapitaal
van derden. Er zal echter geen enkele ka
pitaalverschaffer te bewegen zijn tot het
verlenen van krediet, als niet uit uw ad
ministratie blijkt, dat uw onderneming
„goed” is voor het aangevraagde bedrag.
En dan de fiscus! Ook die stelt zijn eisen
Die stelt ook belang in uw administratie.
En het geeft vertrouwen als blijkt, dat uw
administratie betrouwbaar en deugdelijk
cijfermateriaal kan verstrekken.
Dit zijn zo enige zaken bij lange niet
volledig die wij u hebben willen voor
houden met betrekking tot uw administra
tie en de noodzaak daarvan voor een ver
antwoorde bedrijfsvoering.
Als uw administratie niet in orde is,
aarzel dan niet om u te laten voorlichten.
De weg daarvoor hebben wij u in dit ar
tikel aangewezen.
Tot slot dan nog een korte opmerking
over bedrijfsvergelijking. De meest doel
matige weg tot verbetering van uw be
drijfsvoering bestaat in het uitwisselen
van ervaringen met uw collega’s. Doch
daarvoor is een goed verzorgde admini
stratie een eerste vereiste. Op dit onder
werp komen wij binnen afzienbare tijd
nog terug.
Houdt steeds het bekende gezegde voor
ogen: „Wie schrijft, die blijft”.
geven in de eisen waaraan uw administra
tie moet voldoen. Er bestaat voldoende ge
legenheid voor u om daarover te worden
voorgelicht. We noemen maar uw accoun
tant, uw organisatie, het Economisch In
stituut voor de Middenstand, de Rijksmid-
denstandsconsulent in onze provincie
(W. Riemersma, Willemskade 5, Leeuwar
den, telefoon 0510025666) enz.
Toch willen wij wel enkele belangrijke
punten aangeven, 'waarop uw administra
tie u beslist volledig moet kunnen infor
meren.
Laten we beginnen met de omzet. Het
verloop daarvan moet u uit uw boeken
kunnen aflezen. Het omzet-verloop moet u
nauwkeurig kennen, want dat moet u o.a.
de gegevens opleveren voor uw verdere
inkooppolitiek. En dan gaat het niet al
leen om de totale omzet, doch ook om die
van de verschillende artikelen of artikel-
groepen. Met het oog op de te behalen
winst moet u niet teveel, maar ook niet te
weinig inkopen. Uw voorraad moet niet te
groot, maar ook niet te klein zijn. Uit de
omzetcijfers moet u kunnen vaststellen
welke gangmakers onder de door u ge
voerde artikelen zijn en tevens moet u
kunnen bepalen welke artikelen een zeer
lage omzetsnelheid hebben.
De kosten vormen eveneens een zeer
belangrijk bedrijfseconomisch gegeven.
Ook daarover moet uw administratie u
volledig kunnen inlichten. En dan ook
weer niet alleen over de totale kosten,
doch eveneens over de verschillende soor
ten van kosten en het verloop daarvan.
Deze bepalen immers mede het bedrijfs
resultaat.
De financiële positie van uw bedrijf
het contante geld waarover u op een be
paald moment kunt beschikken, moet ook
zonder veel moeite uit uw administratie
kunnen worden vastgesteld. De stand van
vorderingen en schulden bijvoorbeeld.
Voor motoren en scoo.
tersverlichting ken_
tekenplaat
2 richtingaanwijzers
of clignoteurs.
Na vijftien jaar van onderzoekingen en
experimenteren is de heer H. R. Doorenbos
uit Rijswijk erin geslaagd een bril te con
strueren, waarmede automobilisten zich
kunnen beschermen tegen de verblinden
de lichten van tegenliggers. Men kan de
vernuftige vinding het beste aanduiden
als een jalouzieën-bril.
Aan een metalen montuur, ontwerp van
een vooraanstaande brillen-industrie, zijn
smalle dofzwarte jalouzieën van veren-
bandstaal bevestigd, gevat in een plastic-
houder die in alle kleuren leverbaar is. De
neussteunen zijn verstelbaar, waardoor de
bril voor een ieder passend te maken is.
Het totale gewicht bedraagt slechts 29 gr.
De belangrijkste werking van de bril is
de straalbreking en absorptie van licht
waardoor het oog als het ware in de scha
duw komt te liggen. Het op deze vinding
rustende octrooi is verleend op het op
tische verschijnsel dat men langs strips
kijkt zonder deze waar te nemen. In het
verkeer zal de bril overdag grote diensten
kunnen bewijzen als bescherming tegen
de laagstaande zon, en ’s avonds tegen
schijnwerpers van tegemoetkomend ver
keer en door de achteruitkijk-spiegel
weerkaatst licht. Behalve in het verkeer
is de bril ook heel goed te gebruiken bij
die gelegenheden waar men langdurig aan
het licht is blootgesteld, zoals bij sport
evenementen, Televisie-repetities, e.d.
2 achterlichten en 2
„rnoddervrije" re_
(lectoren.
Voor motoren en scoo.
tens: kpplampmetdim.
mogeli jkheidStads
licht niet verplicht.
Fietsers en brommers
mogen geen„groot
licht" hebben.
Zelfs het kippigst kipje,
Legt wel eens een ei.
Maar geen kippenfokker,
Kijkt er heden blij.
En de kippenhouders,
Zijn niet in hun sas.
Daar de prijs der eieren.
Heel lang laag al was.
Elk heeft z’n problemen.
Ook op dit gebied
Koek en ei is 't heden,
Bij die mensen niet.
De nieuwe bril heft een aantal nadelen
van de traditionele zonnebril op; zo blij
ven b.v. kleuren volkomen natuurlijk.
In Nederland zal de bril verkrijgbaar
zijn bij de opticiens en autodealers. De
uitvinding is behalve in ons land gepaten
teerd in België, Frankrijk, Italië, Enge
land, Zuid-Afrika en Canada.
,.Ons salaris is al veel te hoog!” zo
spraken de heemraden van het polder
district IJsselland in Steenderen. Zij
hadden bezwaar tegen het voorstel
van gedeputeerde staten om hun sala
ris te brengen van 480 op 1000 gul
den. „Wij hebben niet zo veel werk
dat onze vergoeding zo hoog moet
zijn” vonden de heren.
Zo’n muilkorf voor een hond,
Dat lijkt me toch gezond.
Men zou bij tijden wensen:
Een muilkorf voor de mensen.
Het was een goed idee.
En ’t resultaat viel mee.
Er wordt zoveel gepraat.
Geroddel sticht veel kwaad.
Had men zo’n muilkorf aan,
Veel kwaad was van de baan.
De honden gaan ons voor.
Mens, knoop dat in uw oor.
Voor motoren en scoo.
ters: 1 stoplicht.
KOPLAMPEN
(2schijnwerpers,of 2
dimlichten of 2stads.
lichten,al naardesitu.
atie vereist).
(achterlicht enlreflec
tor. Brommers en
fietsen tevens een
witachterspatbord.
Ss
Richtingaanwijzers
of clignoteurs zijn
niet verplicht.
Handelaars in „kneusjes”,
(Auto’s, derde soort)
Hebben heel wat klanten.
En dat rijdt maar voort.
Vraagt niet wat dit zoal
Tot gevolgen heeft.
Veiligheid voor alles,
Wordt dat nagestreefd?
En dat rijdt en rost maar’
Af en toe flink pech.
Kneusjes zijn gevaarlijk.
Op de druke weg.
Naar het a ut o-kerkhof,
Dient dat spul gebracht.
Want ’t is bar gevaarlijk.
Erger dan u dacht.
Welke lampen moeten branden als u rijdt
van één kwartier na zonsondergang tot
één kwartier vóór zonsopgang??
-x
Of wij willen zien of gezien willen wor
den is veelal een kwestie van persoonlijke
smaak, en over smaak valt niet te twisten.
Maar in het hedendaagse verkeer is geen
discussie mogelijk: daarin is het een zaak
van zélf zien èn (goed) gezien kunnen
worden!
Nu de dagen korter worden en de sche
mer vroeger invalt, zult u meer dan in de
afgelopen maanden in schemer of donker
naar huis of elders heen rijden. U zult
zelfs dagen krijgen, waarop u meer uren
met- dan zonder lichten kunt rijden, ’t Is
niet zo’n prettige gewaarwording om te
merken, dat er aan de verlichting iets ha
pert als u in uw auto of op uw tweewieler
zit. Kijkt dus regelmatig goed na, of alle
lampjes nog wel branden; vooral het ach
terlichtje is heel belangrijk om „gezien
te worden”. Bij enkele steekproeven, door
het Verbond voor Veilig Verkeer georga
niseerd, is komen vast te staan dat bij een
relatief groot aantal voertuigen de licht-
contacten slecht waren, waardoor de ver
lichting niet naar behoren kon functione
ren; gezien het feit dat tal van automobi
listen bij deze enquête opgaf dat hun wa
gen kort tevoren een servicebeurt had on
dergaan, is de indruk gevestigd dat som
mige garagebedrijven hieraan wel eens
onvoldoende aandacht besteden.
Bij het onderzoek is tevens komen vast
te staan dat meer dan de helft van de au
tomobilisten geen reservelampjes bij zich
heeft en ook geen schroevendraaier.
De schroevendraaier is in verreweg de
meeste gevallen onontbeerlijk om kapotte
lampjes te vervangen! Een set reserve
lampjes is bovendien maar een eenmalige
uitgave en niet zo’n grote zodat het
Verbond alle bestuurders van motorvoer
tuigen (maar ook fietsers) met klem ad
viseert een stel in reserve „aan boord” te
hebben.
Naar de mening van het Verbond is ech
ter de veiligste weg op gezette tijden alle
lampjes te vernieuwen of ze nu goed
zijn of niet. Zo’n zgn. „groepsvervanging”
biedt grotere zekerheid dat uw verlich
ting altijd in orde is. En het is bovendien
economischer ook!
Om de hoeveel tijd deze groepsvervan
ging moet plaats hebben, is afhankelijk
van het type auto en de soorten lampjes.
Als richtlijn kan worden aangehouden:
elke twee jaar. Wanneer u op regelmatige
tijden al uw lampen vernieuwt en de con
tacten regelmatig op corrosie en verbui
gingen controleert, weet u zeker dat u zelf
zieten gezien wordt.
Als uw huisarts medicijnen voorschrijft
bijv, zoveel druppels en/of pillen per dag,
dan houdt u zich nauwkeurig aan zijn
voorschrift. Zeer verstandig uiteraard,
want het gaat om uw gezondheid. Een
kostbaar bezit.
Krijgt men bijv, als middenstander van
zijn economisch adviseur de raad om de
bedrijfsadministratie doeltreffender in te
richten, dan staat het nog te bezien, of dit
advies even nauwgezet zal worden opge
volgd als dat van de dokter. De admini
stratie krijgt, vooral in het middenstands-
bedrijfsleven, lang niet altijd die aandacht
die zij verdient. Schrijfwerk, zoals dat
dan wordt genoemd, kan niet altijd reke
nen op de volle sympathie van de midden
stander. Maar al te gauw is men genéigd
deze werkzaamheden te beschouwen als
een karweitje, dat men t.z.t. wel eens in
een verloren halfuurtje zal opknappen.
Onbegrijpelijk is dit, want hiermede is de
„gezondheid” van uw onderneming ge
moeid. Eveneens een kostbaar bezit.
Het is aan de dag van vandaag niet meer
mogelijk een onderneming efficient te lei
den, zonder dat daarbij, op ieder gewenst
ogenblik, uw administratie u zegt, wat er
wel en niet gebeuren moet. U kunt niet al
leen maar te werk gaan op uw geheugen
en uw feeling. Er is bij de huidige inge
wikkelde constellatie veel meer nodig.
Het is bovendien noodzakelijk, dat uw
administratie is aangepast aan uw be
drijfstak, om nog maar niet te gewagen
van een uniforme administratie. De admi
nistratie moet aan hoge eisen voldoen en
u op een bepaald moment precies kunnen
vertellen hoe uw zaak er voorstaat. Het
kan echt niet genoeg worden benadrukt
hoe belangrijk een volwaardige admini
stratie voor uw bedrijfsvoering is. Er zijn
voorbeelden genoeg te geven, waarbij een
onvoldoende administratie het bedrijf be
langrijke schade heeft berokkend.
Deze eisen zijn niet van deze tijd, hoe
wel die zijn bijzondere eisen stelt, doch
ook vroeger was men al de mening toege
daan, dat een onderneming het niet zon
der „cijfers” kon stellen. Vader Cats dicht
te destijds al:
„Wie nimmer rekent, nimmer schrijft,
’s Is Luk, als hij een koopman blijft”.
In de moderne scheepvaart koerst men
op radar. In uw bedrijf dient uw admini
stratie zo’n radar-installatie te zijn, waar
op u veilig kunt koersen.
Nu is het niet onze bedoeling u in deze
korte beschouwing een volledig inzicht te