EEN KLENIGHEIDJE
VERGETEN
HINDE-
LOOPER
NIEUWS
RING IJSVER--
ENIGING
HINDELOOPEN
AGENDA
STADSBUS?
MAKELAARDIJ
BI ANKSMA
SCHRALE
JAARVERGADE -
AUTOBEDRIJF
YNTEMA
OCCASSION
f
DE KLINK - KOUDUM
Maart:
April:
Februari:
FEUILLETON
NO. 9
door HENK VAN HEESWIJK
weer
kijken,
DEEL 3
(WORDT VERVOLGD)
15
17
naar
19
22
24
Z.H.
28
geopend
8
9
10
17
18
21
Verslg.
23
22
24
3
8
7
te
11
„Gedepu-
14
op 10 december 1976 in
Hotel „De Hinde”
van
de
Iedere maandagavond 20.00 uur scha
ken in de Klameare
Zaterdag 12 februari:
Film: Race of the Devil
Donderdag 17 februari:
Uitvoering Federatie ZWH - koren
Zondag 20 februari:
Koffieconsert Nij Libben met solist
Vrijdag 25 februari:
Feestavond Werkplaatsschap
Zaterdag 26 februari:
Zesde Marathon Bridge-Drive
Zaterdag 5 maart:
Solistenconcours Alg. Ned. Dnie
v. Muziekver.
Voor VERKOOP van uw woning
en TAXATIES van alle
Onroerende Goederen
Anderhalf uur later staat hij bij de grens
controle, maar die is simpel. Men bekijkt
de pas en spiedt wat rond in de auto. „Niets
aan te geven?” „Nee, niets. Wil ik de boel
even openmaken’” Maar dat is niet nodig.
Joop krijgt zijn pas terug en kan verder
rijden. Duitsland in.
3
4
8
26
26
25
3
7
17
17
voorzitter de
inbreng en
zei
P.T.T.
Ds. Touwenlaan 32
M A K K U M
Tel. 05158—1586 of
05151—1397
Voor een betrouwbare
SUD 22—24 - WORKUM
Tel. 05151—1439
met Bovag-garantiebewijs
Allemaal in een straal van zo’n tachtig ki
lometer van de grens. Steekt last but not
least af en toe wat geld bij zich, want hij
kan ook wel wat voor zichzelf gebruiken.
EHBO
Donateurskonsert Crescendo
ODI 1-Philidor IV
ODI 2-BPC 2
Kaart- en sjoelavond buurtver.
’t Dwarsnoard
Ledenvergadering Vogelwacht
Maandag 17 maart
ODI I-Philidr IV
Culturele avond van Friese Mij van
Landbouw, Jongerein en Ned.
Bond van Plattelandsvrouwen
Gemeentelijke Forumavond -
Gemeente Workum
KPO demonstratie-avond
Mattheus Passion
Christelijke Plattelandsvrouwen
Feestelijke jaarvergadering
van V.O.O.
19- Feestavond Supp. Ver. v.v. Wor
kum
Damesrekreatiedag
Ned. Bond van Plattelandsvrouwen
Jaarvergadering V.V.V. Wor
kum
Ouderavond Openbare Kleuter- en
Lagere School
14 Christelijke Plattelandsvrouwen
Ja, Joop Steeman heeft het allemaal rus
tig overdacht; hij had er immers alle tijd
voor! En helemaal geen haast, want hij ver-
dent zijn geld als timmerman bij baas van
Vuren, met wie hij steeds beter overweg
kan. Telkens, als hij een vrije dag heeft,
dus ook wel eens zaterdags, brengt hij een
deel van de buit over de grens en zet het
ook iedere keer weer op een andere bank.
Leeuwarden - Gedeputeerde
Staten staan niet onwelwillend
tegenover ideean van gemeen
ten om zelf over te gaan tot
het organiseren van het open
baar vervoer. Dat blijkt uit het
antwoord dat het kollege geeft
op vragen van de CPN-fractie
in de Provinciale Staten over
de ontwikkeling van het open
baar vervoer. Het college
schrijft: „Wij zullen onze goed
keuring niet weigeren indien
gemeenten op eigen initiatief
en voor eigen rekening over
gaan tot het organiseren van
openbaar vervoer voorzover de
kosten van het vervoer kunnen
worden gedekt binnen een re-
eel sluitende begroting van de
gemeente.”
Hoogstwaarschijnlijk is het mis
leidende opschrift oorzaak dat zo
weinig mensen hebben gereageerd
op de vraag hierboven gesteld. Men
had er ter drukkerij nl. heel iets
anders van gemaakt. Herhaling
van een klein gedeelte van de tekst
zal daarom noodzakelijk zijn. Ik
citeer nummer van 11 november
j.l.„Vroeger kon men nog een
paar maal per dag een bus pak
ken tot de spoorbomen of Hylper-
hoek doch dat is al weer een poos
verleden tijd. Ondanks het feit dat
vele inwoners over eigen vervoer
beschikken moeten veel méér toch
van het openbaar vervoer (trein
en bus) gebruik maken. Er bestaat
geen mogelijkheid om met open
baar vervoer vanuit ons stadje
naar de wachtpost van de spoor
wegen of naar de bushalte te gaan.
Een bedroevende zaak. Verder wil
ik de tekst van de voornoemde bij
drage laten rusten doch wens het
volgende onder uw aandacht
brengen.
In de L.C. van 20 november 1976
las o.g. het volgende:
teerden niet onwelwillend over ei
gen vervoer”.
Na deze kop volgt:
ten, maar alles is nog net zo rustig en een
zaam als toen hij kwam.
Eeven later zit hij weer in de auto. De
schuur is op slot, de sleutel goed opgebor
gen in een van zijn zakken. De platte tas
met geld weggeborgen tussen de zitting
achter het stuur. Terugrijdend via het bos
paadje naar de provinciale weg fluit hij
een vrolijk deuntje, als hij onderwijl op het
klokje constateert, dat hij al met al een
goed uur werk heeft gehad en er niets ver
dachts te bespeuren was. Nu evenmin.
Binnen enkele minuten is hij op de auto
weg en daar trapt hij het pedaal dieper in.
Nee, niet boven de maximum toegestane
snelheid. Zo min mogelijk in het oog lopen
is altijd' zijn devies geweest. Dus stipt de
verkeersregelen in acht genomen.
tellen is nooit zijn sterkste zijde geweest,
hoewel hij op school redelijke cijfers had
voor alle vakken. Als hij halverwege de
honderdduizend is, geeft hij het maar op.
Er was indertijd sprake van ongeveer hon
derd en zestig duizend gulden. Het zal wel
zo iets zijn. We zullen maar niet op een
paar duizendjes meer of minder
zegt hij zacht tot zichzelf en grinnikt.
In een tweede tas, die hij meegenomen
heeft uit de auto, doet hij een aantal bank
biljetten. Dunne pakjes met biljetten
verschillende waarden, netjes pas in
tas. Hoeveel het is, kan hij later wel nare
kenen. En anders doet men dat wel voor
hem, want dat is het volgende onderdeel
van zijn goed doordachte plan. Nadat de tas
zondanig gevuld is, dat mem naauwelijks
kan zien, dat er wat in zit, sluit hij die.
Hij haalt nog enkele bankbiljetten uit de an
dere tas en steekt die in zijn zak. Waarna
hij de grote tas met de rest van het geld
weer netjes in het gat laat zakken. De drie
delen van het stenen deksel er zo goed mo
gelijk bovenop. Dan gaat de grond er weer
overheen. Trapt het enkele minuten zo plat
mogelijk zet er dan de kisten weer op, die
er op gestaan hebben. Met de zaklamp con
troleert hij alles nog een keer en knikt te
vreden. Het gereedschap gaat weer naar
het vlierinkje. de planken er voor. Hij kijkt
tenslotte nog een keer dooi’ beide spionga-
Tot na nieuwjaar blijft de vorst aanhou
den. Joop Steeman heeft nog een paar keer
een vrije dag genomen. En een auto ge
huurd. Ditmaal een snelere wagen. Die wel
iswaar meer kost aan huur, maar waar
mee hij vooral in Duitsland harder kan rij
den, want daar is geen maximum snelheid
op de wegen, behoudens dan in de dorpen.
Hij heeft in die wagen enkele ritten ge
maakt naar het schuurtje aan de bosrand
en vandaar naar Duitsland. In gedeelten
heeft hh het geld over de grens gebracht en
Na een woord van welkom van
de voorzitter de heer J. Wester kon
de schars bezochte vergadering een
aanvang nemen. De heer Meines?
oud-Hindelooper doch nu wer woon
achtig) trad toe als lid. Het vorige
jaarverslag en notulen van de
laatst gehouden ledenvergadering
werden onder dankzegging onver
anderd vastgesteld. Uit het verslag
van de penningmeester bleek dat
de verenigingskas er behoorlijk bij
staat en van een leuk banksaldo
kan worden gesproken doch er is
de laatste jaren weinig gelegenheid
voor ijspret geweest. Zou dit deze
winter wel mogelijk zijn zou de
vereniging méér aktiviteiten moe
ten ontplooien en zou (nu alles zc
schrikbarend duur is geworden) de
bodem gauw zichtbaar worden. Op
het verzoek van de vereniging het
oude sportterrein in een goed bruik
bare ijsbaan te herscheppen heb
ben B&W geantwoord dit geen haal
bare kaart te vinden. Noch het Zee-
dijksbestuur noch G.S. zouden vol
gens B&W hieraan hun goedkeuring
hechten. Dus... „de baan van de
baan!
Penningmeester Piet Mulder was
ter ore gekomen dat er een ge
meenteverordening moet bestaan,
waarbij het verboden zou zijn dat
„mastschepen” ligplaats zoeken in
de Zijlroede. Gedurende het winter
seizoen wel te verstaan. De burge
meester zou eerder toegezegd heb
ben dit te zullen onderzoeken doch
tot nu toe heeft men het resultaat
niet vernomen. Hierover ontwik
kelde zich een levendige discussie.
Als alternatief - nu het oude sport
terrein niet haalbaar bleek zou
alléén de Zijlroede kunnen dienen.
Ideaal kan men dit vaarwater niet
noemen. Het moet flink winter zijn.
Zo niet, biedt de Zijlroede géén
optimale gelegenheid. Wat toch de
eerste voorwaarde is. De veiligheid
is bovendien verre van optimaal
wanneer er schepen en andere ob
stakels voor de wal liggen. Le
vensgevaarlijk! Nu de Hindelooper
haven(s) zoveel méér schepen enz.
kunnen opnemen dan vroeger het
geval was, is de vergadering van
mening dat de Zijlroede inderdaad
„obstakelvrij” kan worden ge
maakt. Besloten werd dit met het
Gemeentbestuur te bespreken. Op
voorstel van het bestuur zal de kon-
tributie van 2,50 tot 4,wor
den opgetrokken. Alles wordt bij de
dag duurder; de vereniging moet
zich aanpassen zal men goed draai-
O.g. meent dat door dit korte be
richtje een deur geopend wordt
waardoor de Hindelooper bevolking
MISSCHIEN aan haar betrekkelij
ke isolement kan ontsnappen. Heb
ik in v.n. artikeltje opgesomd voor
welke inwoners een stadsbusje een
ware uitkomst zou betekenen, kort
geleden om precies te zijn woens
dag 17 november kwam ik in ge
sprek mét een dame van middel
bare leeftijd. Ik arriveerde per
fiets aan het perron en plaatste
mijn wiel goed verzegeld in het
rek. Glimlachend sprak de dame:
„Ja, ik merk dat dit uw taxi is.
Eigenlijk kan men in Hindeloopen
niet leven zonder fiets doch vraag
mij af hoe moeten gebrekkige en
oudere mensen aan de trein ko
men en - hoe klaren mensen dit die
graag een bezoek aan het stadje
brengen. Lopen heen en terug is
toch niet niks zou ik denken.”
Ik moest toegeven dat het wat
dat betreft een hopeloze boel is te
meer dat fietsendieven vrij gere
geld langs komen en „jatten” wat
zowel op slot of niet op slot zit. Ten
andere dat rijwielen tijdelijk ver
dwijnen. Na enkele dagen worden
die ergens terug gevonden. Ge
woon even „geleend” omdat men
of te lui was te lopen of te weinig
tijd had de afstand b.v. tussen 2
treinen af te leggen.
Dat terug vinden zijn echter (zo
vertelde ik) gunstige uitzonderin
gen. Zo nu en dan vaak na vele
maanden worden er rijwielen ge
dregd ende oorspronkelijke ei
genaar weet er natuurlijk meer
van of het vehikel is dermate ver
minkt en verroest zodat alleen de
vuilnisbelt de laatste rustplaats
dient te zijn.
Ik persoonlijk (zo vertelde ik de
dame) ben twee stuks kwijt ge
raakt. Een spik-splinternieuwe van
Hindelooper hoek en een góede ge
bruikte van het perron. Ik moest
toegeven dat er erger gedupeerden
zijn te noemen. „En” zo vervolgde
de dame „dat men geen taxi kan
bellen zo men hier als onbekende
toerist aankomt vindt ik zo erg.”
Ik vertelde dat ik meerdere malen
bij zeer slecht weer te Workum was
uitgestapt en daar een Workumer
taxi had gebeld om mij naar huis
(dat is Hindeloopen) te vervoeren.
Een taxi OFFICIEEL is in Hinde
loopen niet hoewel een jonge man
gelukkig wel bereid is te halen en
te brengen zo hij bij huis is maar
dat kap men NERGENS le
zen. Noch bij het wachtlokaal van
EHBO
Bingo-avond buurtver. ’t Noard
Vergadering Oranjevereniging
Feestavond buurtvereniging Dwars
noard
Jaarvergadering Tennisclub
Rekke
KVG Excursie Elektriciteitsbe
drijf Leeuwarden
17 Jaarfeest Chr. Plattelandsvrouwen
Dinsdag 15 februari
BPC 3-ODI 2
EHBO
Buertfeest Klaver Fjouwer en It
Noard
Warkums Erfskip
Ned. Bond van Plattelandsvrouwen
Ledenvergadering Groene
Kruis
Feestavond Openbare Kleuter- en
Lagere School
Nut en Culturele Raad
Gehuwdendansav. bij Paul en Tine
Feestavond Buurtvereniging
Oer de Dolte
de spoorwegen noch bij de bushal
te endat zou ook niets uithalen
daar geen telefoon aanwezig is.
„Maar mijnheer” aldus de da
me: „dan moet men er toch voor
zorgen dat er een telefonische aan
sluiting komt.” „Tja,” zei ik
„maar de spoorwegen en
^rtikken dat mevrouw.”
^■n toen waren we te Sneek. Ik
STpte uit na deze dame die graag
Hindeloopen bezoekt een goede reis
gewenst te hebben naar Amers
foort.
Laat ons hopen dat er nü wat
j^ht gebeuren. Op hoop van Ze-
daar op verschillende banK<=„ in steeds an
dere plaatsen gedeponeerd. Bij één van die
banken heeft hij een kluis gehuurd, en daar
in alle bescheiden, betrekking hebbende op
het gestorte geld opgeborgen. Alles in be
scheiden gedeelten, want als er een keer
iets mis gaat en men krijgt verdenking en
vindt de tas met de rest van het geld, is
er maar een gedeelte weg, want gezien zijn
antecedenten en het feit, dat er nooit iets ge
vonden is van de inhoud der brandkast, zul
len ze het geld zeker in beslag nemen. Ze
kunnen hem daarvoor een paar dagen vast
houden voor onderzoek, maar zullen hem
moeten vrij laten, want je kunt nooit
twee keer voor eenzelfde feit gestraft wor
den.
Een kleine zaklamp beschijnt de donkere
ruimte, want de enige ruit in het schuurtje
is afgedekt met een stevig luik. Ook dat
heeft hij indertijd zelf gemaakt. Hoewel het
al dagen lang vriest, is de grond hierbinnen
niet zodanig hard, dat hij er met zijn schop
niet doorheen kan. Gedurende een half uur
tje is hij aan het werk en dan heeft hij oen
gat van een halve metere diep gegraven. En
stuit hij op een stenen plaat. Het is alle
maal door hemzelf gemaakt. Met een voor
opgezet doel. Als hij de gemetselde plaat
zover vrij heeft, dat hij er rond omheen
kan, probeert hij met de houweel de plaat
te lichten, mar daat lukt niet dadelijk. Be
grijpelijk na al die tijd. Is door de druk van
de grond helemaal vast gaan zitten. Er zit
dus niets anders op dan los te breken. Ook
hiermee heeft hij een poosje werk, maar als
hij de plaat uiteindelijk in drie stukken om
hoog heeft, heeft hij een gat van twintig
centimeter in het vierkant. Hij bukt zich
dieper en tast met zijn hand in de opening.
Dan slaakt hij een diepe zucht van verlich
ting, want hij voelt de tas. Zoekend naar
een handvat, pakt hij dit beet en haalt de
tas naar boven. En kijkt er in. Opnieuw een
zucht, maar nu een blijde: de tas is nog al
tijd gevuld met dikke pakken bankbiljetten.
Precies zoals zoals hij ze twee en dertig
maanden geleden er heeft ingestopt.
Op zijn gemak gaat hij tellen. Maar
ende blijven. Enkele leden wilden
wel tot 5,gaan doch de meer
derheid wilde het voorlopig maar
op vier gulden houden.
Bestuursverkiezing. Jelle Boot-
sma bedankte en Henk de Wit zal
diens plaats innemen. Het bestuur
werd alzo van 6 tot 5 leden terug
gebracht daar de leden D. Geert-
sma en Teake Boots)^^ zich niei
opnieuw herkiesbaar WRüden. De
voorzitter sprak dankwoorden tot
de vertrekkende bestuursleden die
de vergadering met applaus onder
streepte. Gauke Bootsma stelde te
hopen in de nabije toekjKist de sa
menwerking tussen ^^neentebe
stuur béter zal worden. Tegenwer
king ondervonden zou een eerlij-
ker benadering zijn volgens G.B.,
maar dat nam J.B. niet! Heftige
discussie! Zo nu en dan moest de 1
voorzitter hameren en er werd mei
lidmaatschap en zelfs bestuurs-
funkties gerammeld. Maar dat zou
het heil der vereniging niet dienen.
De wijsheid zegevierde per slot en
de strijdbijl werd via excuses over
en weer met gepaste eer begraven.
Sprekende over e.v. te houden
rijderijen moest volgens Anne Huis
man en meerderen met hem de
„kinderrijderijen” prioriteit blijven
genieten. De jeugdrijderij is echt
een feest! Financieel gedragen
door de burgerij en gerganiseerd
door het Ijsclub Bestuur is tradi
tie en de bevolking staat daar in
zijn geheel graag achter. De huis
aan huis kollekte voor dit doel be
wijst telkens weer dat men di1
ijsfeest alsdat van „hen” ervaart.
Prachtig
Bij de rondvraag werden we)
allerlei zaken te berde gebracht
doch tot besluitvorming kwam men
niet. Men wilde deze met vrij man
daat in handen van het bestuui
laten.
Hierna dankte de
aanwezigen voor hun
sloot de vergadering.