EEN KLENIGHEIDJE VERGETEN HINDE- LOOPER NIEUWS RING IJSVER-- ENIGING HINDELOOPEN AGENDA STADSBUS? MAKELAARDIJ BI ANKSMA SCHRALE JAARVERGADE - AUTOBEDRIJF YNTEMA OCCASSION f DE KLINK - KOUDUM Maart: April: Februari: FEUILLETON NO. 9 door HENK VAN HEESWIJK weer kijken, DEEL 3 (WORDT VERVOLGD) 15 17 naar 19 22 24 Z.H. 28 geopend 8 9 10 17 18 21 Verslg. 23 22 24 3 8 7 te 11 „Gedepu- 14 op 10 december 1976 in Hotel „De Hinde” van de Iedere maandagavond 20.00 uur scha ken in de Klameare Zaterdag 12 februari: Film: Race of the Devil Donderdag 17 februari: Uitvoering Federatie ZWH - koren Zondag 20 februari: Koffieconsert Nij Libben met solist Vrijdag 25 februari: Feestavond Werkplaatsschap Zaterdag 26 februari: Zesde Marathon Bridge-Drive Zaterdag 5 maart: Solistenconcours Alg. Ned. Dnie v. Muziekver. Voor VERKOOP van uw woning en TAXATIES van alle Onroerende Goederen Anderhalf uur later staat hij bij de grens controle, maar die is simpel. Men bekijkt de pas en spiedt wat rond in de auto. „Niets aan te geven?” „Nee, niets. Wil ik de boel even openmaken’” Maar dat is niet nodig. Joop krijgt zijn pas terug en kan verder rijden. Duitsland in. 3 4 8 26 26 25 3 7 17 17 voorzitter de inbreng en zei P.T.T. Ds. Touwenlaan 32 M A K K U M Tel. 05158—1586 of 05151—1397 Voor een betrouwbare SUD 22—24 - WORKUM Tel. 05151—1439 met Bovag-garantiebewijs Allemaal in een straal van zo’n tachtig ki lometer van de grens. Steekt last but not least af en toe wat geld bij zich, want hij kan ook wel wat voor zichzelf gebruiken. EHBO Donateurskonsert Crescendo ODI 1-Philidor IV ODI 2-BPC 2 Kaart- en sjoelavond buurtver. ’t Dwarsnoard Ledenvergadering Vogelwacht Maandag 17 maart ODI I-Philidr IV Culturele avond van Friese Mij van Landbouw, Jongerein en Ned. Bond van Plattelandsvrouwen Gemeentelijke Forumavond - Gemeente Workum KPO demonstratie-avond Mattheus Passion Christelijke Plattelandsvrouwen Feestelijke jaarvergadering van V.O.O. 19- Feestavond Supp. Ver. v.v. Wor kum Damesrekreatiedag Ned. Bond van Plattelandsvrouwen Jaarvergadering V.V.V. Wor kum Ouderavond Openbare Kleuter- en Lagere School 14 Christelijke Plattelandsvrouwen Ja, Joop Steeman heeft het allemaal rus tig overdacht; hij had er immers alle tijd voor! En helemaal geen haast, want hij ver- dent zijn geld als timmerman bij baas van Vuren, met wie hij steeds beter overweg kan. Telkens, als hij een vrije dag heeft, dus ook wel eens zaterdags, brengt hij een deel van de buit over de grens en zet het ook iedere keer weer op een andere bank. Leeuwarden - Gedeputeerde Staten staan niet onwelwillend tegenover ideean van gemeen ten om zelf over te gaan tot het organiseren van het open baar vervoer. Dat blijkt uit het antwoord dat het kollege geeft op vragen van de CPN-fractie in de Provinciale Staten over de ontwikkeling van het open baar vervoer. Het college schrijft: „Wij zullen onze goed keuring niet weigeren indien gemeenten op eigen initiatief en voor eigen rekening over gaan tot het organiseren van openbaar vervoer voorzover de kosten van het vervoer kunnen worden gedekt binnen een re- eel sluitende begroting van de gemeente.” Hoogstwaarschijnlijk is het mis leidende opschrift oorzaak dat zo weinig mensen hebben gereageerd op de vraag hierboven gesteld. Men had er ter drukkerij nl. heel iets anders van gemaakt. Herhaling van een klein gedeelte van de tekst zal daarom noodzakelijk zijn. Ik citeer nummer van 11 november j.l.„Vroeger kon men nog een paar maal per dag een bus pak ken tot de spoorbomen of Hylper- hoek doch dat is al weer een poos verleden tijd. Ondanks het feit dat vele inwoners over eigen vervoer beschikken moeten veel méér toch van het openbaar vervoer (trein en bus) gebruik maken. Er bestaat geen mogelijkheid om met open baar vervoer vanuit ons stadje naar de wachtpost van de spoor wegen of naar de bushalte te gaan. Een bedroevende zaak. Verder wil ik de tekst van de voornoemde bij drage laten rusten doch wens het volgende onder uw aandacht brengen. In de L.C. van 20 november 1976 las o.g. het volgende: teerden niet onwelwillend over ei gen vervoer”. Na deze kop volgt: ten, maar alles is nog net zo rustig en een zaam als toen hij kwam. Eeven later zit hij weer in de auto. De schuur is op slot, de sleutel goed opgebor gen in een van zijn zakken. De platte tas met geld weggeborgen tussen de zitting achter het stuur. Terugrijdend via het bos paadje naar de provinciale weg fluit hij een vrolijk deuntje, als hij onderwijl op het klokje constateert, dat hij al met al een goed uur werk heeft gehad en er niets ver dachts te bespeuren was. Nu evenmin. Binnen enkele minuten is hij op de auto weg en daar trapt hij het pedaal dieper in. Nee, niet boven de maximum toegestane snelheid. Zo min mogelijk in het oog lopen is altijd' zijn devies geweest. Dus stipt de verkeersregelen in acht genomen. tellen is nooit zijn sterkste zijde geweest, hoewel hij op school redelijke cijfers had voor alle vakken. Als hij halverwege de honderdduizend is, geeft hij het maar op. Er was indertijd sprake van ongeveer hon derd en zestig duizend gulden. Het zal wel zo iets zijn. We zullen maar niet op een paar duizendjes meer of minder zegt hij zacht tot zichzelf en grinnikt. In een tweede tas, die hij meegenomen heeft uit de auto, doet hij een aantal bank biljetten. Dunne pakjes met biljetten verschillende waarden, netjes pas in tas. Hoeveel het is, kan hij later wel nare kenen. En anders doet men dat wel voor hem, want dat is het volgende onderdeel van zijn goed doordachte plan. Nadat de tas zondanig gevuld is, dat mem naauwelijks kan zien, dat er wat in zit, sluit hij die. Hij haalt nog enkele bankbiljetten uit de an dere tas en steekt die in zijn zak. Waarna hij de grote tas met de rest van het geld weer netjes in het gat laat zakken. De drie delen van het stenen deksel er zo goed mo gelijk bovenop. Dan gaat de grond er weer overheen. Trapt het enkele minuten zo plat mogelijk zet er dan de kisten weer op, die er op gestaan hebben. Met de zaklamp con troleert hij alles nog een keer en knikt te vreden. Het gereedschap gaat weer naar het vlierinkje. de planken er voor. Hij kijkt tenslotte nog een keer dooi’ beide spionga- Tot na nieuwjaar blijft de vorst aanhou den. Joop Steeman heeft nog een paar keer een vrije dag genomen. En een auto ge huurd. Ditmaal een snelere wagen. Die wel iswaar meer kost aan huur, maar waar mee hij vooral in Duitsland harder kan rij den, want daar is geen maximum snelheid op de wegen, behoudens dan in de dorpen. Hij heeft in die wagen enkele ritten ge maakt naar het schuurtje aan de bosrand en vandaar naar Duitsland. In gedeelten heeft hh het geld over de grens gebracht en Na een woord van welkom van de voorzitter de heer J. Wester kon de schars bezochte vergadering een aanvang nemen. De heer Meines? oud-Hindelooper doch nu wer woon achtig) trad toe als lid. Het vorige jaarverslag en notulen van de laatst gehouden ledenvergadering werden onder dankzegging onver anderd vastgesteld. Uit het verslag van de penningmeester bleek dat de verenigingskas er behoorlijk bij staat en van een leuk banksaldo kan worden gesproken doch er is de laatste jaren weinig gelegenheid voor ijspret geweest. Zou dit deze winter wel mogelijk zijn zou de vereniging méér aktiviteiten moe ten ontplooien en zou (nu alles zc schrikbarend duur is geworden) de bodem gauw zichtbaar worden. Op het verzoek van de vereniging het oude sportterrein in een goed bruik bare ijsbaan te herscheppen heb ben B&W geantwoord dit geen haal bare kaart te vinden. Noch het Zee- dijksbestuur noch G.S. zouden vol gens B&W hieraan hun goedkeuring hechten. Dus... „de baan van de baan! Penningmeester Piet Mulder was ter ore gekomen dat er een ge meenteverordening moet bestaan, waarbij het verboden zou zijn dat „mastschepen” ligplaats zoeken in de Zijlroede. Gedurende het winter seizoen wel te verstaan. De burge meester zou eerder toegezegd heb ben dit te zullen onderzoeken doch tot nu toe heeft men het resultaat niet vernomen. Hierover ontwik kelde zich een levendige discussie. Als alternatief - nu het oude sport terrein niet haalbaar bleek zou alléén de Zijlroede kunnen dienen. Ideaal kan men dit vaarwater niet noemen. Het moet flink winter zijn. Zo niet, biedt de Zijlroede géén optimale gelegenheid. Wat toch de eerste voorwaarde is. De veiligheid is bovendien verre van optimaal wanneer er schepen en andere ob stakels voor de wal liggen. Le vensgevaarlijk! Nu de Hindelooper haven(s) zoveel méér schepen enz. kunnen opnemen dan vroeger het geval was, is de vergadering van mening dat de Zijlroede inderdaad „obstakelvrij” kan worden ge maakt. Besloten werd dit met het Gemeentbestuur te bespreken. Op voorstel van het bestuur zal de kon- tributie van 2,50 tot 4,wor den opgetrokken. Alles wordt bij de dag duurder; de vereniging moet zich aanpassen zal men goed draai- O.g. meent dat door dit korte be richtje een deur geopend wordt waardoor de Hindelooper bevolking MISSCHIEN aan haar betrekkelij ke isolement kan ontsnappen. Heb ik in v.n. artikeltje opgesomd voor welke inwoners een stadsbusje een ware uitkomst zou betekenen, kort geleden om precies te zijn woens dag 17 november kwam ik in ge sprek mét een dame van middel bare leeftijd. Ik arriveerde per fiets aan het perron en plaatste mijn wiel goed verzegeld in het rek. Glimlachend sprak de dame: „Ja, ik merk dat dit uw taxi is. Eigenlijk kan men in Hindeloopen niet leven zonder fiets doch vraag mij af hoe moeten gebrekkige en oudere mensen aan de trein ko men en - hoe klaren mensen dit die graag een bezoek aan het stadje brengen. Lopen heen en terug is toch niet niks zou ik denken.” Ik moest toegeven dat het wat dat betreft een hopeloze boel is te meer dat fietsendieven vrij gere geld langs komen en „jatten” wat zowel op slot of niet op slot zit. Ten andere dat rijwielen tijdelijk ver dwijnen. Na enkele dagen worden die ergens terug gevonden. Ge woon even „geleend” omdat men of te lui was te lopen of te weinig tijd had de afstand b.v. tussen 2 treinen af te leggen. Dat terug vinden zijn echter (zo vertelde ik) gunstige uitzonderin gen. Zo nu en dan vaak na vele maanden worden er rijwielen ge dregd ende oorspronkelijke ei genaar weet er natuurlijk meer van of het vehikel is dermate ver minkt en verroest zodat alleen de vuilnisbelt de laatste rustplaats dient te zijn. Ik persoonlijk (zo vertelde ik de dame) ben twee stuks kwijt ge raakt. Een spik-splinternieuwe van Hindelooper hoek en een góede ge bruikte van het perron. Ik moest toegeven dat er erger gedupeerden zijn te noemen. „En” zo vervolgde de dame „dat men geen taxi kan bellen zo men hier als onbekende toerist aankomt vindt ik zo erg.” Ik vertelde dat ik meerdere malen bij zeer slecht weer te Workum was uitgestapt en daar een Workumer taxi had gebeld om mij naar huis (dat is Hindeloopen) te vervoeren. Een taxi OFFICIEEL is in Hinde loopen niet hoewel een jonge man gelukkig wel bereid is te halen en te brengen zo hij bij huis is maar dat kap men NERGENS le zen. Noch bij het wachtlokaal van EHBO Bingo-avond buurtver. ’t Noard Vergadering Oranjevereniging Feestavond buurtvereniging Dwars noard Jaarvergadering Tennisclub Rekke KVG Excursie Elektriciteitsbe drijf Leeuwarden 17 Jaarfeest Chr. Plattelandsvrouwen Dinsdag 15 februari BPC 3-ODI 2 EHBO Buertfeest Klaver Fjouwer en It Noard Warkums Erfskip Ned. Bond van Plattelandsvrouwen Ledenvergadering Groene Kruis Feestavond Openbare Kleuter- en Lagere School Nut en Culturele Raad Gehuwdendansav. bij Paul en Tine Feestavond Buurtvereniging Oer de Dolte de spoorwegen noch bij de bushal te endat zou ook niets uithalen daar geen telefoon aanwezig is. „Maar mijnheer” aldus de da me: „dan moet men er toch voor zorgen dat er een telefonische aan sluiting komt.” „Tja,” zei ik „maar de spoorwegen en ^rtikken dat mevrouw.” ^■n toen waren we te Sneek. Ik STpte uit na deze dame die graag Hindeloopen bezoekt een goede reis gewenst te hebben naar Amers foort. Laat ons hopen dat er nü wat j^ht gebeuren. Op hoop van Ze- daar op verschillende banK<=„ in steeds an dere plaatsen gedeponeerd. Bij één van die banken heeft hij een kluis gehuurd, en daar in alle bescheiden, betrekking hebbende op het gestorte geld opgeborgen. Alles in be scheiden gedeelten, want als er een keer iets mis gaat en men krijgt verdenking en vindt de tas met de rest van het geld, is er maar een gedeelte weg, want gezien zijn antecedenten en het feit, dat er nooit iets ge vonden is van de inhoud der brandkast, zul len ze het geld zeker in beslag nemen. Ze kunnen hem daarvoor een paar dagen vast houden voor onderzoek, maar zullen hem moeten vrij laten, want je kunt nooit twee keer voor eenzelfde feit gestraft wor den. Een kleine zaklamp beschijnt de donkere ruimte, want de enige ruit in het schuurtje is afgedekt met een stevig luik. Ook dat heeft hij indertijd zelf gemaakt. Hoewel het al dagen lang vriest, is de grond hierbinnen niet zodanig hard, dat hij er met zijn schop niet doorheen kan. Gedurende een half uur tje is hij aan het werk en dan heeft hij oen gat van een halve metere diep gegraven. En stuit hij op een stenen plaat. Het is alle maal door hemzelf gemaakt. Met een voor opgezet doel. Als hij de gemetselde plaat zover vrij heeft, dat hij er rond omheen kan, probeert hij met de houweel de plaat te lichten, mar daat lukt niet dadelijk. Be grijpelijk na al die tijd. Is door de druk van de grond helemaal vast gaan zitten. Er zit dus niets anders op dan los te breken. Ook hiermee heeft hij een poosje werk, maar als hij de plaat uiteindelijk in drie stukken om hoog heeft, heeft hij een gat van twintig centimeter in het vierkant. Hij bukt zich dieper en tast met zijn hand in de opening. Dan slaakt hij een diepe zucht van verlich ting, want hij voelt de tas. Zoekend naar een handvat, pakt hij dit beet en haalt de tas naar boven. En kijkt er in. Opnieuw een zucht, maar nu een blijde: de tas is nog al tijd gevuld met dikke pakken bankbiljetten. Precies zoals zoals hij ze twee en dertig maanden geleden er heeft ingestopt. Op zijn gemak gaat hij tellen. Maar ende blijven. Enkele leden wilden wel tot 5,gaan doch de meer derheid wilde het voorlopig maar op vier gulden houden. Bestuursverkiezing. Jelle Boot- sma bedankte en Henk de Wit zal diens plaats innemen. Het bestuur werd alzo van 6 tot 5 leden terug gebracht daar de leden D. Geert- sma en Teake Boots)^^ zich niei opnieuw herkiesbaar WRüden. De voorzitter sprak dankwoorden tot de vertrekkende bestuursleden die de vergadering met applaus onder streepte. Gauke Bootsma stelde te hopen in de nabije toekjKist de sa menwerking tussen ^^neentebe stuur béter zal worden. Tegenwer king ondervonden zou een eerlij- ker benadering zijn volgens G.B., maar dat nam J.B. niet! Heftige discussie! Zo nu en dan moest de 1 voorzitter hameren en er werd mei lidmaatschap en zelfs bestuurs- funkties gerammeld. Maar dat zou het heil der vereniging niet dienen. De wijsheid zegevierde per slot en de strijdbijl werd via excuses over en weer met gepaste eer begraven. Sprekende over e.v. te houden rijderijen moest volgens Anne Huis man en meerderen met hem de „kinderrijderijen” prioriteit blijven genieten. De jeugdrijderij is echt een feest! Financieel gedragen door de burgerij en gerganiseerd door het Ijsclub Bestuur is tradi tie en de bevolking staat daar in zijn geheel graag achter. De huis aan huis kollekte voor dit doel be wijst telkens weer dat men di1 ijsfeest alsdat van „hen” ervaart. Prachtig Bij de rondvraag werden we) allerlei zaken te berde gebracht doch tot besluitvorming kwam men niet. Men wilde deze met vrij man daat in handen van het bestuui laten. Hierna dankte de aanwezigen voor hun sloot de vergadering.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1977 | | pagina 4