RAAD
WOR
KUM
FEESTAVOND
GEMEENTE WORKUM
DIEUWKE
GLADHEIDSBESTRIJDING
GEZAMENLIJKE
DE FINNEN/BASCOHOF
ZATERDAG 17 FEBRUARI
Aanvang 8 utrr
De raad is geen knapenvereniging
Een streekplan moet hoofdlijnen aangeven
De PFD hat in lyts bakje sketten
De PFD moat syn hüswurk mar oermeitsje
Woningbouw niet aan banden leggen
J. 0. EISMA
W. VAN DOORN
W. J. NOORDANUS
IN „DE KLAMEARE”
van
Workum, 5 februari 1979.
Burgemeester en wethouders van Workum,
De apotheek blijft geopend
II
8711 GL Workum, 5 februari 1979
Jonkersfinne 5
A. Haagsma-Dijkstra
Th. Haagsma
Dorien
Graag willen wij op alle inwoners een beroep doen om in voorkomen
de gevallen zoveel mogelijk mee te werken aan de gladheidsbestrij-
ding op trottoirs en voetpaden.
B. Vries, burgemeester
H. M. Gielink, secretaris
I'
l'
van
ge-
Van der Bijl:
De Vries:
Lolke Tj. Folkertsma:
Witteveen:
Visser
Huisarts te Koudum
is AFWEZIG van 24 februari t.e.m.
11 maart 1979
De praktijk wordt voor dringende gevallen
waargenomen door:
Tünkerstrj. 47, Koudum
tel. nr. 05142—2100
voor: Koudum, Heidenschap, Oudega en
Elahuizen
Spreekuur: uitsluitend VOLGENS
AFSPRAAK
Noord 15, Warns
voor: Hindeloopen, Hemelum, Bakhuizen,
Oudemirdum, Molkwerum
Spreekuur: uitsluitend VOLGENS AFSPRAAK
Spreekuur Hindeloopen:
dinsdags en donderdags van 13.30
13.45 uur
De uitzonderlijke sneeuwval en de afwisselende perioden van vorst en
dooi hebben de bestrijding van de gladheid op wegen en voetpaden
deze winter extra bemoeilijkt. De eigenaren/bewoners van panden,
waarlangs een voetpad loopt, zijn er dan ook niet altijd in geslaagd
aan de bij de Algemene Politieverordening opgelegde verplichting tot
het sneeuw- en ijsvrij maken van dat voetpad te voldoen.
Hierna buigt de raad zich nog over de
vragen van mevrouw Terwisscha van
Scheltinga over het sneeuwruimen van
particulieren. De politieverordening zegt
da tde eigenaar van een gebouw verplicht
is het trottoir over een breedte van 1 me
ter sneeuwvrij te houden. Zelfs de eigenaar
van het politiebureau was in gebreke, werd
in de raad opgemerkt.
De voorzitter zei zich te kunnen indenken
dat bij extreem winterweer als deze winter
het moeilijk te klaren is. Hij voelde dan ook
voor een soepele toepassing van de veror
dening. Wel zal er in dit blad een verzoek
van B&W geplaatst worden om er zoveel
als doenlijk aan te doen.
Hierna sluiting.
En daar was de raad het geheel mee eens
zoals uit de discussie zou blijken.
De heer Visser opende het vuur op de
PPD stellingen. Hebben sommige mensen
de gewoonte, zoals de volksmond wil, uit
hun nek te praten, de heer Visser heeft de
neiging om in zijn baard te spreken, waar
door het moeilijk voor uw verslaggever is
om alles op te vangen. Van hetgeen we op
vingen viel af te leiden dat hij zelden een
raadsstuk van deze omvang onder ogen
had gehad en waaraan zoveel werk was
besteed. Veel van het materiaal zou in de
toekomst vaker gebruikt kunnen worden.
Ook hij vond dat er geen keus te maken
G.S. te melden dat de raad van mening is
dat Prov. Staten alleen de hoofdlijnen van
een streekplan dienen aan te geven en de
invulling aan de gemeenten over te laten.
De heer Lolke Tj. Folkertsma zegt achter
de inhoud van de motie Witteveen te staan,
maar vroeg zich af of de motie in de raad
wel op zijn plaats is. Wy moatte gjin 2e
keamerke boartsje. Ook aan de motie
Hoekstra had hij geen behoefte omdat wat
daarin staat uit de discussie duidelijk naar
voren is gekomen.
Dc heer Witteveen zegt dat er in de raad
van gedachten wordt gewisseld over de
alternatieven waarin ook de Kollumerwaard
is betrokken. Dat is dus wel een aangele
genheid voor de raad. De motie Hoekstra
vindt hij ook overbodig.
De heer van der Bijl sluit zich daarbij aan
maar verdedigt de motie Hoekstra. De
raad is geen knapenvereniging maar een
politiek instituut. Bovendien spreken beide
alternatieven zich uit tegen militaire acti
viteiten.
De heer Vsser meent dat ook militairen
een plaats moeten hebben.
De voorzitter zegt nogmaals tegen de mo
tie Witteveen te zijn. Met de andere motie
heeft hij geen moeite maar stelt voor de
inhoud van de motie in de conclusie te
verwerken. Hiermee kunnen de indieners
zich vinden en de motie Hoekstra wordt
ingetrokken. De motie Witteveen vergaar
de de stemmen van hem en de heer
der Bijl en was dus verworpen.
opgehoogde gronden.
De raad gaat akkoord waarbij de heer
der Bijl de aantekening krijgt dat hij
acht wordt te hebben tegengestemd.
Vervolgens verkoopt de raad een bedrijfs
terrein van plm 4285m2 aan de heer G.
Dijkstra die er zijn stucadoorsbedrijf wil
vestigen.
Ook hier verklaart de heer van der Bijl
zich tegen.
de huidige ontwikkeling verder te stimule-
leren. Er is een toenemende aandacht voor
Workum als aantrekkelijke woongemeen-
te. De huidige bestemmingsplannen kunnen
t.o.m. 1986 de vraag naar bouwgrond op
vangen. Voor de periode 19861995 zullen
nog eens bouwmogelijkheden voor ca. 325
woningen moeten worden gecreëerd.
B&W streven naar een kwantitatieve
groei en kwalitatieve verbetering van de
bestaande voorzieningen om de verzorgen
de funktie van Workum te versterken. Dit
vereist een minimale groei als aangegeven
in alternatief 1.
De verkeersligging van Workum is onder
steunend voor de verzorgende funktie, de
eerder genoemde doelstellingen en daar
van vooral die met betrekking tot de werk
gelegenheid, vinden B&W.
Aan de recreatie zal geen verdere uitbrei
ding worden gegeven dan waarin de gel
dende uitbreidingsplannen voorzien.
In het landelijk gebied tenslotte hebben
we te maken met een hoogwaardig land
schappelijk milieu waarin aandacht wordt
gevraagd voor landbouw, natuurbehoud en
recreatie. Men onderkent de moeilijkheid
deze drie gegevens in evenwicht te hou
den.
B&W achten het niet juist goede landbouw
grond als natuurgebied aan te wijzen. Ook
willen ze beperkte woningbouw in Branbur-
ren niet uitsluiten.
Al met al komen ze. tot de volgende con
clusie:
In de eerste plaats vragen wij ons af,
of het uitgangspunt van de samen
stellers van de nota, t.w. vanuit twee
verschillende filosofieën trachten twee
verschillende kanten uit te redeneren,
wel juist is. De vraag rijst, of het wel
mogelijk is de komende ontwikkeling
in de provincie in één van beide rich
tingen te dwingen.
Uit het bovenstaande blijkt, dat wij op
basis van ons structuurplan en de in
procedure gezette herziening daarvan,
komen tot een uitwisseling van onder
delen van de alternatieven 1 en 2. Daar
deze uitwisseling als „verboden” aan
gemerkt is, dient de slotconclusie te
zijn dat vanuit het eigen beleid van
onze gemeente de keuze tussen alterna
tief 1 en 2 niet in het belang van de
gemeente is en als onmogelijk en on
juist terzije geschoven moet worden.
De raad ging verder met daadwerkelijk
aan uitbreiding van werkgelegenheid ge
stalte te geven. Er wordt hard gewerkt aan
een plan voor bedrijfsterreinen tussen de
nieuwe prov. weg, de Horza, de Trekvaart
en de Brandeburevaart. De zaak is plano
logisch nog niet helemaal rond, maar om
dat er direkt behoefte bestaat aan terrei
nen stellen B&W voor om gedeelten van
dat plan alvast bouwrijp te maken en
daarvoor prijzen vast te stellen. Dan kan
met toepassing van art. 19 van de Wet op
de Ruimtelijke Ordening industriële be
bouwing plaats vinden.
De heer de Vries kan zich met de genoem
de prijzen 24,tot 28,en 32,—)
wel verenigen. Maar in het totale plan lig
gen terreinen waarvoor hij toch wel graag
andere prijzen zag. Hij wil graag de garan
tie daar nog iets aan te kunnen doen als
het hele plan moet worden vastgesteld.
De heer van der Bijl vindt de prijzen veel
te uiteenlopend en wil meer evenwicht.
De heer Hoekstra heeft met genoegen dit
voorstel gezien en zegt dat er zo gauw
mogelijk aan de slag moet worden gegaan.
De voorzitter zegt dat het terrein tussen
Horza en spoorlijn een goedgekeurd plan
is waarvoor belangstelling bestaat maar
waarvoor nog geen prijzen waren vastge
steld. Het is belangrijk dat we gegadigden
nu kunnen helpen. Binnen het raam van
het totale plan kan nog wel wat gesleuteld
worden mits we maar uitkomen op het
zelfde cijfer voor het totaal. Dat de prij
zen uiteen lopen ligt mede aan het feit dat
er verschil is tussen opgehoogde en niet
Met grote dankbaarheid en blijdschap geven wij u
kennis van de geboorte van ons dochtertje en
zusje
valt tussen altenatief 1 en 2. Hij stelde dat
de woningbouw niet aan banden gelegd
moet worden. Ook verwachtte hij nieuwe
mogelijkheden van de weg langs Workum.
Hij had een ogenblik gedacht een eigen
alternatief te maken maar vond dat toch
niet de juiste oplossing, zodat hij uiteinde
lijk instemde met de conclusie van B&W.
Mevrouw Terwisscha van Scheltinga had
zich geërgerd aan het feit dat Workum als
centrumdorp wordt aangeduid terwijl het
toch een stad is. Ook was haar de cijferop
stelling van bevolkingsaanwas en arbeids
plaatsenverwachting voor 1990 niet geheel
duidelijk.
De heer Hoekstra stemt ook in met de
conclusie van B&W, maar had toch graag
gezien dat B&W ten aanzien van de lande
lijke gebieden iets duidelijker waren ge
weest.
De heer Witteveen zei dat het niet mee
valt te kiezen uit twee filosofieën. Er zijn
vermoedélijk twee PPD-ers bezig geweest
een filosofie op te bouwen, een naar binnen
en één naar buiten. Hij kwam op voor de
kleinere plaatsen die ook een kans moeten
hebben op woningen en dan met een be
taalbare huur. De PPD moat syn hüswurk
mar oermeitsje, besloot hij.
Hij diende een motie in waarin de raad
zich uitspreekt tegen militaire activiteiten
in de Kollumerwaard.
De heer Lolke Tj. Folkertsma zei, dat er
over de nota alternatieven al veel gespro
ken en geschreven is waaruit duidelijk naar
voren komt dat de PPD in lyts bokje sket
ten hat. Ook hij stelt zich achter de opstel
ling van B&W. It sintralisme üt Ljovwert
as stoel sitten gean, meende hij. Een
üs stoe Isitten gean, meende hij. Een
streekplan moet de grote lijnen aangeven.
Hij vond tevens dat subsidie bij industrie
vestiging niet alleen aan de industrieker
nen moest toevallen. Sprieding fan wurk-
gelegenheid moat hiel Fryslan to ’n goede
komme. Hij wil graag weten hoe B&W de
wegverbinding met Makkum zien en was
blij met de mogelijkheid tot woningbouw
in Brènburren.
Ook de heer de Vries begon met te zeggen
dat hij het eens was met de conclusie van
B&W. Deze alternatieven geven eenvoudig
geen mogelijkheid tot kiezen. Een streek
plan hoort de hoofdiijnen aan te geven. De
regio en de levende gemeenten vullen zelf
in. In een dynamische gemeente in een
dynamische tijd kan men niet zo detaillis
tisch te werk gaan als in de alternatieven
wordt voorgesteld. Men kan eenvoudig niet
vastleggen hoeveel een gemeente mag of
moet groeien. Er moet voor de gemeenten
ruimte blijven om flexibel te zijn, anders
dreigt er een dode gemeenschap te ont
staan.
De heer van der Bijl tenslotte stelde de
vraag hoe groot de mogelijkheid is op
uitvoering van het plan It Soal.
Hierna schorst de voorzitter de vergade
ring.
Na heropening begint de voorzitter met
zijn waardering en dankbaarheid uit te
spreken voor de unanieme opstelling van
de raad. Belangrijk is ook wat de regio
vindt van de nota want als regio sta je
sterk in het komende gesprek met G.S. In
het algemeen kan gezegd worden dat er
veel te detaillistisch te werk is gegaan.
Als aanvulling op wat de regio heeft ge
zegd geven de gemeenten als aanvulling
daarop hun visie. Het algemeen gevoelen
is dat de vrijheid van de gemeente te veel
beknot wordt. Er is inderdaad een bokje
geschoten al vindt de voorzitter dat de
aanduiding bokje wat klein is uitgevallen.
Wat It Soal betreft, dat is een goedgekeurd
bestemmingsplan en dat gaat door. B&W
willen dat plan niet inleveren. Dat er wo
ningen gebouwd moeten worden met een
betaalbare huur, akkoord. Maar dan niet
alleen in de lytse dorpen. We hebben ons
afgevraagd hoe Workum zijn toekomst
ziet vanuit zijn eigen structuurplan en van
daaruit de nota bekeken. Hij benadrukte de
belangrijkheid van een structuurplan voor
een gemeente. Wat de motie Witteveen be
trof, daaraan hadden B&W geen behoefte
omdat dat een landelijke aangelegenheid
betreft.
In tweede instantie kwam er nog een mo
tie Hoekstra van het CDA en Gemeente
belangen waarin B&W wordt verzocht aan
Bovenstaande uitlatingen werden gedaan
naar aanleiding van de behandeling ƒ1001'
de raad van de nota alternatieven. Zoals
men weet is de provincie bezig een streek
plan voor geheel Friesland op te stellen^
Achtereenvolgens zijn de nota’s Wonen,
Werken en Recreëren uitgebracht, die met
elkaar kilo's papier en smakken geld heb
ben verslonden.
Na de mogelijkheid van inspraak door de
burgers en de gemeenteraden is het resul
taat ervan vervat in de nota alternatieven.
Het lijkt alsof de berg een muis gebaard
heeft. Er zijn twee alternatieven. Kiest
men voor 1 dan vallen de eventuele wense
lijkheden uit 2 of omgekeerd. Men mag niet
de alternatieven door elkaar halen en dus
worden we min oi meer voor het blok ge
zet.
Na het vele werk dat er voor het toekom
stige streekplan is verricht, is het resultaat
meer dan schraal en beslist niet dat wat
de insprekers voor ogen stond. Bovendien
spreekt er een centralistische geest uit en
dreigt er een dirigisme te ontstaan dat de
schamele resten van de gemeentelijke
zelfstandigheid finaal aan de kant zet.
In niet mis te verstane bewoordingen gaf-
de raad uiting aan zijn misnoegen en trad
daarmee in het spoor van veel andere
gemeenteraden.
Het is te hopen dat deze signalen uit de
samenleving Provinciale Staten iels zullen
doen wanneer ze het streekplan vast moe
ten stellen.
Aan de hand van het gemeentelijk struc
tuurplan hadden B&W de alternatieven
bekeken en legden hun bevindingen vast
in een stuk aan de raad dat er wezen mag.
Achtereenvolgens besteedden ze daarin
aandacht aan de werkgelegenheid, de
bevolkingsontwikkeling, de woningbouw,
de voorzieningen, verkeer en vervoer, re
creatie en het landelijk gebied. Hieruit
blijkt dat het aantal arbeidsplaatsen in
Workum circa 1200 bedraagt. In 1974 stel
den we ca. 360 arbeidsplaatsen in de in
dustrie terwijl dat er nu 475 zijn, een
groei derhalve van 115 of ruim 30 procent.
(En waar gebeurt dat vandaag de dag).
De verwachting is dat in 1990 het tal ar
beidsplaatsen zal groeien tot 1300. B&W
merken nog op dat op basis van verouder
de cijfers Workum ten onrechte is inge
deeld in de categorie plaatsen met 500
1000 arbeidsplaatsen.
De laatste vijf jaar groeide Workum met
gemiddeld ongeveer 50 inwoners per jaar.
Het gemeentelijk structuurplan gaat uit
van ca. 5600 inwoners in 1995. Volgens al
ternatief 1 mogen dat er 5000 zijn, terwijl
datzelfde alternatief vanuit gaat wat ves
tiging van bedrijven alleen plaats mag
hebben in grotere kernen. Zou Workum
willen delen in de vestiging van bedrijven
dan zou men alternatief 2 moeten kiezen,
maar dan is de groei tot slechts 4600 inwo
ners toegestaan. Deze tegenstrijdigheid
maakt een keuze onmogelijk, aldus B&W.
De woningbouw heeft volgens het gemeen
telijk structuurplan de doelstelling om de
woonfunktie van Workum als vervolg op