RAAD WOR KUM FEESTAVOND GEMEENTE WORKUM DIEUWKE GLADHEIDSBESTRIJDING GEZAMENLIJKE DE FINNEN/BASCOHOF ZATERDAG 17 FEBRUARI Aanvang 8 utrr De raad is geen knapenvereniging Een streekplan moet hoofdlijnen aangeven De PFD hat in lyts bakje sketten De PFD moat syn hüswurk mar oermeitsje Woningbouw niet aan banden leggen J. 0. EISMA W. VAN DOORN W. J. NOORDANUS IN „DE KLAMEARE” van Workum, 5 februari 1979. Burgemeester en wethouders van Workum, De apotheek blijft geopend II 8711 GL Workum, 5 februari 1979 Jonkersfinne 5 A. Haagsma-Dijkstra Th. Haagsma Dorien Graag willen wij op alle inwoners een beroep doen om in voorkomen de gevallen zoveel mogelijk mee te werken aan de gladheidsbestrij- ding op trottoirs en voetpaden. B. Vries, burgemeester H. M. Gielink, secretaris I' l' van ge- Van der Bijl: De Vries: Lolke Tj. Folkertsma: Witteveen: Visser Huisarts te Koudum is AFWEZIG van 24 februari t.e.m. 11 maart 1979 De praktijk wordt voor dringende gevallen waargenomen door: Tünkerstrj. 47, Koudum tel. nr. 05142—2100 voor: Koudum, Heidenschap, Oudega en Elahuizen Spreekuur: uitsluitend VOLGENS AFSPRAAK Noord 15, Warns voor: Hindeloopen, Hemelum, Bakhuizen, Oudemirdum, Molkwerum Spreekuur: uitsluitend VOLGENS AFSPRAAK Spreekuur Hindeloopen: dinsdags en donderdags van 13.30 13.45 uur De uitzonderlijke sneeuwval en de afwisselende perioden van vorst en dooi hebben de bestrijding van de gladheid op wegen en voetpaden deze winter extra bemoeilijkt. De eigenaren/bewoners van panden, waarlangs een voetpad loopt, zijn er dan ook niet altijd in geslaagd aan de bij de Algemene Politieverordening opgelegde verplichting tot het sneeuw- en ijsvrij maken van dat voetpad te voldoen. Hierna buigt de raad zich nog over de vragen van mevrouw Terwisscha van Scheltinga over het sneeuwruimen van particulieren. De politieverordening zegt da tde eigenaar van een gebouw verplicht is het trottoir over een breedte van 1 me ter sneeuwvrij te houden. Zelfs de eigenaar van het politiebureau was in gebreke, werd in de raad opgemerkt. De voorzitter zei zich te kunnen indenken dat bij extreem winterweer als deze winter het moeilijk te klaren is. Hij voelde dan ook voor een soepele toepassing van de veror dening. Wel zal er in dit blad een verzoek van B&W geplaatst worden om er zoveel als doenlijk aan te doen. Hierna sluiting. En daar was de raad het geheel mee eens zoals uit de discussie zou blijken. De heer Visser opende het vuur op de PPD stellingen. Hebben sommige mensen de gewoonte, zoals de volksmond wil, uit hun nek te praten, de heer Visser heeft de neiging om in zijn baard te spreken, waar door het moeilijk voor uw verslaggever is om alles op te vangen. Van hetgeen we op vingen viel af te leiden dat hij zelden een raadsstuk van deze omvang onder ogen had gehad en waaraan zoveel werk was besteed. Veel van het materiaal zou in de toekomst vaker gebruikt kunnen worden. Ook hij vond dat er geen keus te maken G.S. te melden dat de raad van mening is dat Prov. Staten alleen de hoofdlijnen van een streekplan dienen aan te geven en de invulling aan de gemeenten over te laten. De heer Lolke Tj. Folkertsma zegt achter de inhoud van de motie Witteveen te staan, maar vroeg zich af of de motie in de raad wel op zijn plaats is. Wy moatte gjin 2e keamerke boartsje. Ook aan de motie Hoekstra had hij geen behoefte omdat wat daarin staat uit de discussie duidelijk naar voren is gekomen. Dc heer Witteveen zegt dat er in de raad van gedachten wordt gewisseld over de alternatieven waarin ook de Kollumerwaard is betrokken. Dat is dus wel een aangele genheid voor de raad. De motie Hoekstra vindt hij ook overbodig. De heer van der Bijl sluit zich daarbij aan maar verdedigt de motie Hoekstra. De raad is geen knapenvereniging maar een politiek instituut. Bovendien spreken beide alternatieven zich uit tegen militaire acti viteiten. De heer Vsser meent dat ook militairen een plaats moeten hebben. De voorzitter zegt nogmaals tegen de mo tie Witteveen te zijn. Met de andere motie heeft hij geen moeite maar stelt voor de inhoud van de motie in de conclusie te verwerken. Hiermee kunnen de indieners zich vinden en de motie Hoekstra wordt ingetrokken. De motie Witteveen vergaar de de stemmen van hem en de heer der Bijl en was dus verworpen. opgehoogde gronden. De raad gaat akkoord waarbij de heer der Bijl de aantekening krijgt dat hij acht wordt te hebben tegengestemd. Vervolgens verkoopt de raad een bedrijfs terrein van plm 4285m2 aan de heer G. Dijkstra die er zijn stucadoorsbedrijf wil vestigen. Ook hier verklaart de heer van der Bijl zich tegen. de huidige ontwikkeling verder te stimule- leren. Er is een toenemende aandacht voor Workum als aantrekkelijke woongemeen- te. De huidige bestemmingsplannen kunnen t.o.m. 1986 de vraag naar bouwgrond op vangen. Voor de periode 19861995 zullen nog eens bouwmogelijkheden voor ca. 325 woningen moeten worden gecreëerd. B&W streven naar een kwantitatieve groei en kwalitatieve verbetering van de bestaande voorzieningen om de verzorgen de funktie van Workum te versterken. Dit vereist een minimale groei als aangegeven in alternatief 1. De verkeersligging van Workum is onder steunend voor de verzorgende funktie, de eerder genoemde doelstellingen en daar van vooral die met betrekking tot de werk gelegenheid, vinden B&W. Aan de recreatie zal geen verdere uitbrei ding worden gegeven dan waarin de gel dende uitbreidingsplannen voorzien. In het landelijk gebied tenslotte hebben we te maken met een hoogwaardig land schappelijk milieu waarin aandacht wordt gevraagd voor landbouw, natuurbehoud en recreatie. Men onderkent de moeilijkheid deze drie gegevens in evenwicht te hou den. B&W achten het niet juist goede landbouw grond als natuurgebied aan te wijzen. Ook willen ze beperkte woningbouw in Branbur- ren niet uitsluiten. Al met al komen ze. tot de volgende con clusie: In de eerste plaats vragen wij ons af, of het uitgangspunt van de samen stellers van de nota, t.w. vanuit twee verschillende filosofieën trachten twee verschillende kanten uit te redeneren, wel juist is. De vraag rijst, of het wel mogelijk is de komende ontwikkeling in de provincie in één van beide rich tingen te dwingen. Uit het bovenstaande blijkt, dat wij op basis van ons structuurplan en de in procedure gezette herziening daarvan, komen tot een uitwisseling van onder delen van de alternatieven 1 en 2. Daar deze uitwisseling als „verboden” aan gemerkt is, dient de slotconclusie te zijn dat vanuit het eigen beleid van onze gemeente de keuze tussen alterna tief 1 en 2 niet in het belang van de gemeente is en als onmogelijk en on juist terzije geschoven moet worden. De raad ging verder met daadwerkelijk aan uitbreiding van werkgelegenheid ge stalte te geven. Er wordt hard gewerkt aan een plan voor bedrijfsterreinen tussen de nieuwe prov. weg, de Horza, de Trekvaart en de Brandeburevaart. De zaak is plano logisch nog niet helemaal rond, maar om dat er direkt behoefte bestaat aan terrei nen stellen B&W voor om gedeelten van dat plan alvast bouwrijp te maken en daarvoor prijzen vast te stellen. Dan kan met toepassing van art. 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening industriële be bouwing plaats vinden. De heer de Vries kan zich met de genoem de prijzen 24,tot 28,en 32,—) wel verenigen. Maar in het totale plan lig gen terreinen waarvoor hij toch wel graag andere prijzen zag. Hij wil graag de garan tie daar nog iets aan te kunnen doen als het hele plan moet worden vastgesteld. De heer van der Bijl vindt de prijzen veel te uiteenlopend en wil meer evenwicht. De heer Hoekstra heeft met genoegen dit voorstel gezien en zegt dat er zo gauw mogelijk aan de slag moet worden gegaan. De voorzitter zegt dat het terrein tussen Horza en spoorlijn een goedgekeurd plan is waarvoor belangstelling bestaat maar waarvoor nog geen prijzen waren vastge steld. Het is belangrijk dat we gegadigden nu kunnen helpen. Binnen het raam van het totale plan kan nog wel wat gesleuteld worden mits we maar uitkomen op het zelfde cijfer voor het totaal. Dat de prij zen uiteen lopen ligt mede aan het feit dat er verschil is tussen opgehoogde en niet Met grote dankbaarheid en blijdschap geven wij u kennis van de geboorte van ons dochtertje en zusje valt tussen altenatief 1 en 2. Hij stelde dat de woningbouw niet aan banden gelegd moet worden. Ook verwachtte hij nieuwe mogelijkheden van de weg langs Workum. Hij had een ogenblik gedacht een eigen alternatief te maken maar vond dat toch niet de juiste oplossing, zodat hij uiteinde lijk instemde met de conclusie van B&W. Mevrouw Terwisscha van Scheltinga had zich geërgerd aan het feit dat Workum als centrumdorp wordt aangeduid terwijl het toch een stad is. Ook was haar de cijferop stelling van bevolkingsaanwas en arbeids plaatsenverwachting voor 1990 niet geheel duidelijk. De heer Hoekstra stemt ook in met de conclusie van B&W, maar had toch graag gezien dat B&W ten aanzien van de lande lijke gebieden iets duidelijker waren ge weest. De heer Witteveen zei dat het niet mee valt te kiezen uit twee filosofieën. Er zijn vermoedélijk twee PPD-ers bezig geweest een filosofie op te bouwen, een naar binnen en één naar buiten. Hij kwam op voor de kleinere plaatsen die ook een kans moeten hebben op woningen en dan met een be taalbare huur. De PPD moat syn hüswurk mar oermeitsje, besloot hij. Hij diende een motie in waarin de raad zich uitspreekt tegen militaire activiteiten in de Kollumerwaard. De heer Lolke Tj. Folkertsma zei, dat er over de nota alternatieven al veel gespro ken en geschreven is waaruit duidelijk naar voren komt dat de PPD in lyts bokje sket ten hat. Ook hij stelt zich achter de opstel ling van B&W. It sintralisme üt Ljovwert as stoel sitten gean, meende hij. Een üs stoe Isitten gean, meende hij. Een streekplan moet de grote lijnen aangeven. Hij vond tevens dat subsidie bij industrie vestiging niet alleen aan de industrieker nen moest toevallen. Sprieding fan wurk- gelegenheid moat hiel Fryslan to ’n goede komme. Hij wil graag weten hoe B&W de wegverbinding met Makkum zien en was blij met de mogelijkheid tot woningbouw in Brènburren. Ook de heer de Vries begon met te zeggen dat hij het eens was met de conclusie van B&W. Deze alternatieven geven eenvoudig geen mogelijkheid tot kiezen. Een streek plan hoort de hoofdiijnen aan te geven. De regio en de levende gemeenten vullen zelf in. In een dynamische gemeente in een dynamische tijd kan men niet zo detaillis tisch te werk gaan als in de alternatieven wordt voorgesteld. Men kan eenvoudig niet vastleggen hoeveel een gemeente mag of moet groeien. Er moet voor de gemeenten ruimte blijven om flexibel te zijn, anders dreigt er een dode gemeenschap te ont staan. De heer van der Bijl tenslotte stelde de vraag hoe groot de mogelijkheid is op uitvoering van het plan It Soal. Hierna schorst de voorzitter de vergade ring. Na heropening begint de voorzitter met zijn waardering en dankbaarheid uit te spreken voor de unanieme opstelling van de raad. Belangrijk is ook wat de regio vindt van de nota want als regio sta je sterk in het komende gesprek met G.S. In het algemeen kan gezegd worden dat er veel te detaillistisch te werk is gegaan. Als aanvulling op wat de regio heeft ge zegd geven de gemeenten als aanvulling daarop hun visie. Het algemeen gevoelen is dat de vrijheid van de gemeente te veel beknot wordt. Er is inderdaad een bokje geschoten al vindt de voorzitter dat de aanduiding bokje wat klein is uitgevallen. Wat It Soal betreft, dat is een goedgekeurd bestemmingsplan en dat gaat door. B&W willen dat plan niet inleveren. Dat er wo ningen gebouwd moeten worden met een betaalbare huur, akkoord. Maar dan niet alleen in de lytse dorpen. We hebben ons afgevraagd hoe Workum zijn toekomst ziet vanuit zijn eigen structuurplan en van daaruit de nota bekeken. Hij benadrukte de belangrijkheid van een structuurplan voor een gemeente. Wat de motie Witteveen be trof, daaraan hadden B&W geen behoefte omdat dat een landelijke aangelegenheid betreft. In tweede instantie kwam er nog een mo tie Hoekstra van het CDA en Gemeente belangen waarin B&W wordt verzocht aan Bovenstaande uitlatingen werden gedaan naar aanleiding van de behandeling ƒ1001' de raad van de nota alternatieven. Zoals men weet is de provincie bezig een streek plan voor geheel Friesland op te stellen^ Achtereenvolgens zijn de nota’s Wonen, Werken en Recreëren uitgebracht, die met elkaar kilo's papier en smakken geld heb ben verslonden. Na de mogelijkheid van inspraak door de burgers en de gemeenteraden is het resul taat ervan vervat in de nota alternatieven. Het lijkt alsof de berg een muis gebaard heeft. Er zijn twee alternatieven. Kiest men voor 1 dan vallen de eventuele wense lijkheden uit 2 of omgekeerd. Men mag niet de alternatieven door elkaar halen en dus worden we min oi meer voor het blok ge zet. Na het vele werk dat er voor het toekom stige streekplan is verricht, is het resultaat meer dan schraal en beslist niet dat wat de insprekers voor ogen stond. Bovendien spreekt er een centralistische geest uit en dreigt er een dirigisme te ontstaan dat de schamele resten van de gemeentelijke zelfstandigheid finaal aan de kant zet. In niet mis te verstane bewoordingen gaf- de raad uiting aan zijn misnoegen en trad daarmee in het spoor van veel andere gemeenteraden. Het is te hopen dat deze signalen uit de samenleving Provinciale Staten iels zullen doen wanneer ze het streekplan vast moe ten stellen. Aan de hand van het gemeentelijk struc tuurplan hadden B&W de alternatieven bekeken en legden hun bevindingen vast in een stuk aan de raad dat er wezen mag. Achtereenvolgens besteedden ze daarin aandacht aan de werkgelegenheid, de bevolkingsontwikkeling, de woningbouw, de voorzieningen, verkeer en vervoer, re creatie en het landelijk gebied. Hieruit blijkt dat het aantal arbeidsplaatsen in Workum circa 1200 bedraagt. In 1974 stel den we ca. 360 arbeidsplaatsen in de in dustrie terwijl dat er nu 475 zijn, een groei derhalve van 115 of ruim 30 procent. (En waar gebeurt dat vandaag de dag). De verwachting is dat in 1990 het tal ar beidsplaatsen zal groeien tot 1300. B&W merken nog op dat op basis van verouder de cijfers Workum ten onrechte is inge deeld in de categorie plaatsen met 500 1000 arbeidsplaatsen. De laatste vijf jaar groeide Workum met gemiddeld ongeveer 50 inwoners per jaar. Het gemeentelijk structuurplan gaat uit van ca. 5600 inwoners in 1995. Volgens al ternatief 1 mogen dat er 5000 zijn, terwijl datzelfde alternatief vanuit gaat wat ves tiging van bedrijven alleen plaats mag hebben in grotere kernen. Zou Workum willen delen in de vestiging van bedrijven dan zou men alternatief 2 moeten kiezen, maar dan is de groei tot slechts 4600 inwo ners toegestaan. Deze tegenstrijdigheid maakt een keuze onmogelijk, aldus B&W. De woningbouw heeft volgens het gemeen telijk structuurplan de doelstelling om de woonfunktie van Workum als vervolg op

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1979 | | pagina 12