■W fil MMIMD IMS DE
CEimi H het moiMimi su.
REÜDLXGSIIAKEN
1881.
ZAIIC
KENNISGEVING.
2°.
*7
5°.
6°.
3°.
s
4?
BEKENDMAKING.
2
Wijk. Dagen.
Datums.
dat, ingevolge art. 1 en 4 van het Koninklijk
wat ten deze zal blijken waar te zijn, in het
n.
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
e
9
7°.
8°.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
den overgestempeld.
Sneek den 18 Januari 1881.
Burgemeester en Wethouders voornöemd
J. van DRIESSEN, Burgemeester.
J. W. BENNEWITZ, Secretaris.
12
14
8’.
4°.
Ie
0
o
Dezer dagen is meegedeeld dat een zekere
som, in 1849 bijeengebracht voor noodbjdenden
door den watersnood in Noordbrabant en toe
vertrouwd aan een viertal heeren, met name
Van de Koppel, Donker, W. en G. de Jong,
nooit verantwoord is. Volgens ’t Dagblad is dat
geld op rente gezet. Men zal hiervan zeker
eerstdaags wel mei# hooren.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneek, gevolg gevende aan het verzoek van den
IJker der maten en gewichten te Leeuwarden,
dd. 10 Januari j.l., brengen ter kennis van de
ingezetenen
dat, voor den herijk der maten en gewichten,
in deze gemeente zal worden gevaceerd, in een
der localen van de voormalige Meisjesschool in
gekomen, terwijl de laatste trein, die Meppol
heeft kunnen bereiken, Dinsdagmorgen om 11
uur is vertrokken.
Een tweede trein van de Centraal zit met
twee locomotieven tusschen Elburg en Nunspeet;
de sneltrein is mede met twee locomotieven bij
Nunspeet blijven steken.
Voor de correspondentie met het Noorden
werd voor het postverkeer zoo goed mogelijk
door middel van particuliere rijtuigen gezorgd.
De dienst ten noorden van Meppel: Meppel-
Groningen, Meppel-Leeuwarden en Harlingen-
Nieuweschans, kan vrij geregeld plaats hebben.
Hoogënd.
Wed. A. Prins, aan den Prinsengracht.
Tjipke Ferwerda, Grofsmid buiten de
voormalige Noorderpoort.
Wed. Jobs. Jonk, Winkeliersche buiten
de voormalige Oosterpoort, nabij het
houtstek van den heer S. C. ten Gate
C°.
Antoon de Jong, Timmerman, achter Wil
lem Molenaar.
Den Concierge der Hoogere Burgerschool.
Den Concierge der School voor Koste
loos Onderwijs.
In d n l emolen van den heer Veen
aan de Eranekervaart.
Sneek den 21 Januari 1881.
J. van DRIESSEN, Burgemeester.
J. W. BENNEWITZ, Secretaris.
Het U. D. verneemt, dat door Ged. Staten
van Noord-Brabant een streng onderzoek wordt
ingesteld naar de oorzaak van de doorbraak in
den Heidijk onder Vlijmen. Met het oog op
Ook Amsterdam heeft, naar uit de van daar
ontvangen bladen blijkt, Dinsdag avond ruim
zijn deel gehad van den sneeuwstorm, die over
geheel ons land zijn geweld deed gevoelen. De
passage binnen de stad met de tram is echter
niet gestaakt. Door zeer krachtige pogingen is
men er in geslaagd de gewone ritten te doen
plaats hebben, zij het dan ook met eenige vertra
ging. Woensdag waren 800 man aan ’t werk
om de banen der maatschappij schoon, te ma
ken.
De gewone tafereelen deden zich op straat
voor, daar het hier moeilijk was op de been te
blijven en daar onmogelijk om door de sneeuw
te waden.
De dienst op de spoorwegen is ook bij Am
sterdam zeer bemoeilijkt. Op den Oosfetspoor
is een trein tusschen Hilversum en Bussum in
de sneeuw blijven steken en na 3 uur des mid
dags kon geen trein meer naar die zijde weg.
Ook naar Zaandam moést de dienst gestaakt
worden. In de richting naar Haarlem kon na
zes uur des avonds niets meer weg. De treinen
Amsterdam-Arnhem en Arnhem-Amsterdam zijn
bij Vreeland blijven zitien. De avondtreinen
van Haarlem naar Rotterdam zijn nog doorge
komen, hoewel met groote vertraging.
Ook op do lijnen Eindhoven-Hasselt, Zeven-
bergen-Rozendaal en Antwerpen-Rozendaal moest
de dienst gestaakt worden. Het U. D. meldt
daaromtrent: De dienst op den spoorweg van
Antwerpen naar de Nederlandsche grens is sedert
Dinsdag middag 12 uur gestaakt. Op de lijn
Rozendaal-Zevenbergen is het gedeelte tusschen
Oudenbosch en Zevenbergen door de sneeuw
versperd; trein 96 moest naar Rozendaal terug-
keeren: Dinsdag nacht omstreeks half twee ge
raakte trein 433, die, daar de weg bij Ouden
bosch versperd bleef, via Breda te Rozendaal
kwam, in botsing met een anderen trein, waar
door een wagen erg beschadigd en twee ossen
gedood werden. Van andere ongelukken wordt
geen melding gemaakt.
licht worde gesteld. Aan het betrokken dijks-
bestuur moeten verschillende vragen zijn voor
gelegd.
Nadat het proces de Jongh het publiek ge
durende langen tijd veel belangstelling heeft in-
geboezemd, misschien meer dan het verdiende,
dreigt deze zaak nog niet geheel uit te zijn.
Zooals men weet, betuigde het O. M.toen
op den tweeden dag de getuige Bonman zou
gehoord worden, niet veel sympathie voor dezen
getuige. In de eerste plaats was dit toe te
schrijven aan een veroordeeling, die kort te vo
ren tegen Bouman was uitgesproken wegens
bevordering der ontucht bij personen onder de
21 jaar. Dezer dagen is de man naar de cel
lulaire gevangenis overgebracht, om wegens dit
misdrijf aldaar drie maanden te vertoeven.
Intusschen vernemen wij, dat het O. M. er
ernstig over denkt, om Bouman, naar aanleiding
van hetgeen hij in het proces-de Jongh ver
klaarde, wegens meineed te vervolgen. Hij ver
klaarde toch, dat de Jongh en van der Smissen
zóózeer op elkander geleken, dat men den een
voor den ander houden kon, doch nu is geble
ken, dat zij niet de minste gelijkenis met elkan
der hebben, en dat zelfs de eeue een hoofd lan
ger is dan de andere. Bovendien is gebleken
dat Bouman sinds lang een wrok koesterde te
gen den heer van der Smissen, die zich thans
in Indie bevindt. Ook de heer Bogaardt heeft
verklaard, dat Bouman’s mededeeling, voor zoo
ver hij daarbij genoemd wordt, geheel uit de
lucht gegrepen was.
Mocht dus tegen Bouman een vervolging we
gens meineed worden ingesteld, dan wacht ons,
behalve het cassatie-proces, in het drama de
Jongh nog een derde bedrijf. P. v. J.
Ofschoon de gansche natie, minus de coupon
knippers, verlangend uitzag naar de rentebelasting,
schijnt ’t dat met deze zoo noodzakelijke wet nog
zoo’n haast niet wordt gemaakt. Alsof er geen
waarheid ligt in de beschuldiging van eene te
onevenredige lastendrukWillen de liberale le
den hun crediet niet verspelen, dan moeten zij
’s Ministers plannen in dit opzicht niet dwars-
boomen, want het privilege van „niet te betalen”
heeft voor de rijke Amsterdammers enz. al lang
genoeg geduurd en is lang genoeg opgemerkt
tevens. Al moet een Amsterdamsch Afgevaar
digde er zijn mandaat mee verspelen, hij mag
ter wille van de rechtvaardigheid zijne kiezers
niet naar de oogen zien, als van hem gevraagd
wordt ontduiking van lasten te bestendigen ten
nadeele van alle nietbezitters. Een 14tal liberale
leden der Tweede Kamer verschuiven mee de
behandeling der rentewet.
11 Februari 8 >/212 1 >/24 >/2
Naar men verneemt zal 7 Februari a. s. de
zaak van De Jongh door den Hoogen Raad be
handeld worden.
Bintje Tjerkstra, bij den Houtmolen van
den heer Ter Horst.
T. T. Bloksma, Pompmaker buiten het
de kleine Kerkstraat, in orde als volgt:
Uren
voor- na
middags.
8>/2—12 1 >/2—3
Vrijdag
Zaterdag
Maandag
Woensdag 16
Donderdag 17
Vrijdag 18
Zaterdag 19
Maandag 21
Woensdag 23
Donderdag 24
dat dit jaar al de maten en gewichten aan den
herijk moeten worden onderworpen;
dat, ingevolge art. 1 en 4 van het Koninklijk
Besluit van 16 October 1869 (Staatsblad no. 160),
de onjuist bevonden gewichten, op verzoek der
(belanghebbenden, tegen dadelijke betaling van
een bij dat besluit vastgesteld bedrag, ten bate
van ’s Rijks kas, door den IJker worden ge
justeerd;
dat geene maten of gewichten tot de verifi
catie kunnen worden toegelaten, dan die welke
behoorlijk droog en schoon zijn en dat de aan
bieders het aan zich zelven te wijten hebben,
indien, bij niet inachtneming van dit voorschrift,
hunne maten en gewichten onherijkt worden te
ruggegeven
dat dé Minister van Binnenlandsche Zaken
bij beschikking d.d. 16 April 1872, no. 193, afd.
12, Nijverheid, heeft bepaald, dat de onderdee-
len van het gram de verificatie van den herijk
uitsluitend aan de IJkkantoren zullen ondergaan; de velerlei omtrent die doorbraak in omloop
en dat de weegWerktuigen, waarop het over- I zijnde geruchten, is het hoogst wenschelijk, dat
gangsmerk onduidelijk is geworden, kunnen wor- wat ten deze zal blijken waar te zijn, in het
De dienst op de spoorwegen Almelo-Zwolle
en Zwolle-Meppel, is, tengevolge van den hevigen
sneeuwstorm, gestaakt. In den omtrek van
Zwolle heeft het Dinsdag en Woensdag zoo
hevig gesneeuwd, dat de stad per spoor alleen
van den kant van Zutfen was te genaken.
Naar Kampen, Utrecht, Meppel en Almelo was
de dienst gestaakt.
„De treiii van Meppel, die Dinsdag om 1 ure
te Zwolle moest aankomen, zit, zoo meldt de
Zw. Ct. dd. 19 Jan., op het emplacement bij de
stad in de sneeuw en alle pogingen, om hem
verder te brengen, waren vruchteloos. De rei
zigers konden te voet op het station komen.
Mocht het weder het toelaten, dan zal de trein
morgenochtend te 8 uur met alle beschikbare
krachten en met de hulp van de militaire macht
worden uitgegraven.”
De trein die Dinsdagavond van Kampen te
Zwolle moest komen en die door twee locomo
tieven getrokken werd, is te Mastenbroek blijven
zitten. Men heeft met- een paar locomotieven
van Zwolle getracht den trein te hulp te komen
maar kon daarin niet slagen. Eenige reizigers
zijn echter met een van die machines des nachts
om 4 uur te Zwolle gearriveerd. Sedert Dins-
dagmiddag 1 uur is uit Almelo geen trein aan-
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
de gemeente Sneek doen te weten dat er
aanwezig zijn bij
De Raad van Dantumadeel heeft toegestaan
een verzoek van de Nederlandsche Tramweg-
maatschappij, om de lijn DokkumVeenwou
den van het station van den Staatsspoorweg te
verlengen tot aan de grens der gemeente Tie-
tjerksteradeel, en tevens besloten dat, wanneer
die gemeente vergunning tot een stoomtram geeft,
de Maatschappij dan ook dat gedeelte in Dan
tumadeel met stoom zal mogen berijden, zoodat
nu in het ééne gedeelte van dezelfde gemeente
stoom en in het andere paarden zullen worden
gebruikt. Voor dit laatste gedeelte (aldus heeft
de Raad uitgemaakt) is stoom gevaarlijk, voor
het andere niet, ofschoon de weg daar veel
smaller is.
De officier van justitie te Amsterdam hééft,
In vervolg op vorige berichten uit Seheve-
ntngen, deelt het Dagblad mede, dat bij een
paar reeders leden van het bestuur der ree-
dersvereeniging „Eendracht” brieven zijn ont
vangen van. zoodanigen inhoud, dat de justitie
gemeend heeft naar den schrijver of de schrijvers
een ernstig onderzoek te moeten instellen. Som
mige muren van hoekhuizen en ook schuiten
zijn beschreven met uitdrukkingen, die van bit
terheid getuigen, en oproepingen, die een alles
behalve vredelievenden geest ademen. De ma
réchaussees deden te paard te Scheveningen
dienst.
De vereeniging „Eendracht” hield Maandag
namiddag een buitengewone vergadering in het
Verkooplokaal, belegd op verzoek van een vijf
tal reeders en eenige goedgezinde visschers. Een
en zestig leden waren tegenwoordig. Het be
stuur had zich in de laatste dagen onledig ge
houden, om die wijzigingen in het contract te
ontwerpen, welke een verbetering in de houding
der visschers konden tengevolge hebben. De
voorstellen werden nu breedvoerig besproken
en vervolgens werd bepaald, dat de visschers
voor de haring visscherij de volle 33 pet zullen
genieten en in de kosten niet langer zullen bij
dragen; ook f25 voor vertering te blijven toe
staan ten tijde van het gereed maken van hot
schip voor de haringvisseherijiedere reis f 30 j
braadgeld uit te keeren, zoodra de besomming
meer dan f 1000 is; de makreel publiek te blij
ven verkoopen en do bemanning daarvan 67
pet. uit te keeren; elke reis 1 ton pekelharing
en 500 stuks steurharing aan de bemanning te
geven om onder elkaar te verdeelen, en eindelijk
dat van de visschers voortaan met de schrobnet-
visscherij, in plaats, van 15 pet., slechts 10 pet.
zal ingehouden worden voor het zoogenaamde
hsonngold.
Bij de jl. Woensdag aan het ministerie van
waterstaat gehouden aanbesteding voor het maken
van werken van het gedeelte Sneek—Leeuwar
den van den spoorweg StavorenLeeuwarden,
waren de minste inschrijvers J. Hille te Grave
en Th. Verhoeven te Deventer, voor f 596,000.
De begrooting was f 641,200.
ADVERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel meer 7>/2 Cents. Bij abonnement is de prijs be
langrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den
Uitgever.
L
r
i
SS J M S E X I. A fti r>
i
o
8
1
i
3
3
L
Q.
0
01
i
i
n
w
n
n
w
It “*73
8>/2—12 l>/2—3
11-12 l’/2—4>/2
8>'-12 l’/2—4'/2
8>/2-12 4>/2
8>/2-12 l>/2-4>/2
8‘/,—12 l>/2—3
H-12 l‘/2-4>/2
8 12 l>/2—4’/,
1°.
-