Jfflffi- Ml IMMfflHU) I'M R (■HI H BET 1BBHBMHT SMRL I I 0 1 I 0 No. 81. T W E E-E N- V EERTIQSTE J A 1887. R G A N G. Ji t Z A T E RI 7k. <3r OCTOBER. 8 U I T DE PERS. e ■f d It r a B'l 1 a r P Indie persoonlijke dienstplicht en opheffing van den eedsdwang. Dit alles moet de volksverte genwoordiger voorstaan, wil hij voor de kiezers der volkspartij aanneemlijk zijn. Ten slotte waarschuwt het Groninger Weekbl. tegen het over ’t hoofd zien van wat de practijk eischt ter wille van ideale wenschen. Het Schoolblad^ een woord wijdend aan het ontslag van dr. Smit te Apeldoorn, roept de leeraren en onderwijzers op om blijk te geven van hun verontwaardiging over de behandeling, een der hunnen aangedaan. „Wat ieder voor zich niet kan, roept het blad uit, „dat kunnen allen te zamen. Daar is voor eerst de vereeniging van leeraren aan inrichtin gen van M. O., daar zijn de afdeelingenhet Ooster-Departementwaartoe Apeldoorn be hoort, en verder de departementen die in Noord- holland, in Zuidholland, in Friesland, Gronin gen en Drente en in Zeeland en Noordbrabant gevestigd zijn. Laten die in hunne najaarsver gaderingen duidelijk en krachtig verklaren, dat zij zich mee gekrenkt voelen door de behande- deling een der leeraars aangedaan. De onder wijzers bij het L. O. hebben reeds op een paar plaatsen blijk gegeven hun plicht te kennen; laten al de afdeelingen van het Nederlandscli Onderwijzers Genootschap hetzelfde doen; laat ook het Hoofdbestuur van het Genootschap van leeraren aan Gymnasia zijn stom doen hooren, dan is er nog kans dat Nederland voor deze schande bewaard wordt, dat de handelwijze van één enkele gemeenteraad door de luide stem van geheel Nederland wordt veroordeeld on dat de regeering het raadsbesluit ter vernietiging aan Z. M. voordraagt. „Wanneer de publieke opinie zich zoo luide uit, gaat het blad voort, dan zal zij ongetwijfeld ook in de Tweede Kamer woordvoerders vinden. Daar toch zijn collega’s en oud-collega’s van dr. Smit, die zeker nog vóór anderen zijn zaak zul len bepleiten: mr. II. Smeonge, juist dezer da gen op nieuw tot leeraaraande R. H. B. school te Meppel benoemddr. J. Zaaijer, leeraar met verlof aan de R, II. B. school te Leeuwarden; rnr. H. Goeman Borgesius en dr. P. J. F. Ver meulen, oud-leeraren bij het M. O., die allen weten, dat men zich op politiek terrein kan bewegen zonder aan zijn plicht als leeraar iets te kort te doen. Do commissie van toezicht, waaronder zij hun leeraarstaak vervulden of nog vervullen, hebben ’t hun nooit ten kwade geduid dat zij hun vrijen tijd aan politiek besteedden; Het Gron. Weekbl.dat met 1 October zijn tweeden jaargang opende, legt onder het op schrift verkiezingen, het program der radicale partij bloot, waarmede deze bij de eerstvolgende verkiezingen zal optreden. Welke hervormingen door de radicalen gowenscht worden, is, zegt het blad, overbekend’t is nu de vraag, welke ei- schen de aanstaande kiezer den aspirant-verte- genwoordiger heeft voor te leggen. Door mid del der wetgeving kunnen de verst reikende hervormingen voorbereid worden, maar dit kan slechts geschieden op den langen weg, zoodat iedere Tweede Kamer een deel van dien arbeid zal hebben te verrichten, ’t Is echter volstrekt niet onverschillig, welk deel door iedere nieuwe Kamer zal verricht worden, en daarom is het noodig, dat er overeenstemming besta tusschen den afgevaardigde en zijn kiezers. Daartoe is een eerste vereischte een verkiezingsprogramma, dat voor iedere vierjarige periode van wetgeving moet worden herzien. In de eerste plaats moet de candidaat der radicale partij voorstander zijn van algemeen kies- en stemrecht. Dit zal slechts trapsgewijze Veroverd kunnen worden door voortdurende uit breiding van het kiesrecht. Zoolang de partij flog in de minderheid is, mag door don radica len afgevaardigde ook gestemd worden voor een voorstel tot uitbreiding der kiesbevoegdheid, al leidt dit niet direct tot algemeen stemrecht, echter niet dan nadat hij het als onvoldoende zal hebben bestreden. Voorts eischt het verkiezingsprogram der partij: algemeen verplicht en kosteloos lager onderwijs en kosteloos onderwijs voor middelbare en hoo- gere scholenafschaffing van alle indirecte en vervolgens der bestaande directe belastingen en m plaats daarvan éen enkele inkomstenbelasting met; a. veranderlijk en betre knel ijk hoog mini mum van belastbaar inkomen, b. progressieve percentage, c. hoogere percentage voor de zui vere kapicaal-rnkomsten verplichte jaarlgkscho aflossing der staatsschuldgeen leenmgen meer mi dekking van eventueele tekorten door ver hoogde staatsinkomsten verbod van kinderar beid beneden 16 jaarbeperking van den arbeid voor den leeftijd van 1618 jaar en van den Vrouwenarbeid. Van belang is voorts de aanvulling van het Pi'i gram, in verband met den huidigen politieken toestand. Op den voorgrond wordt gesteld, dat handhaving van het onbeperkt recht van ver- eenigiUg en vergadering voor een onbelemmerde ontwikkeling van het politieke leven een ver eischte is. Voorts worden als eischen voor het voorbereiden van een beteren toestand genoemd: Bet bestaan van een enkele onverdeelde Kamer eu dus opheffing van de Eerste Kamerhet toekennen van het recht van oorlog en vrede aan de vertegenwoordigingzelfregeering voor ADVERTENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer T’/z Cents. Bij abonnement is de prijs be" lang rijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. zij zullen dus zeker in de volksvertegenwoordi ging uitspreken, dat ook de Apeldoornsche com missie dat niet had mogen doen.” In het October-nommer van de Vragen des Tijds wijdt mr. S. van Houten een artikel aan het Recht der Meerderheid. Als inleiding op de zuivere theoretische be schouwingen, welke aan ’t bedoelde recht wor den gewijd, werpt mr. Van Houten een blik op de staatkundige geschiedenis der dagen die vlak achter ons liggen. Hij wijst op het mis plaatste en de ongegrondheid van de klacht, bij het debat over art. 194 geuit, dat het onderwijs aan do wisselende meerderheid zou worden prys gegeven, voor ’t geval men den grondwettelijken leiddraad liet vervallen. Misplaatst was de klacht omdat vele onderwerpen van even groot belang in dezelfde mate van de wisselende meer derheid afhankelijk zijn, b.v. het huwelijks recht, het erfrecht, het handels- en belasting stelsel. Ongegrond was zij, omdat de samen stelling onzer wetgevende macht gelukkig waar borgen oplevert tegen ’t gevaar dat kleine 11 onmiddellijk van invloed op de wetgeving zoude zijn. ’t Is trouwens een gewone fout bij hen, die diep ingrijpende hervormingen noodig ach ten, het recht eener tijdelijke meerderheid te overdrijven. Zj vergeten dat de geest van een volk langzaam werkt en er dikwijls menschen- geslaéhteh noodig zijn om iets nieuws ingang te doen vinden. In het tijdperk van opgewekt geestelijk leven, dat Nederland beleeft, nu de zaden, door Op- zoorner, Busken Huet, Straatman en ’t meest van allen door Douwes Dekker gestrooid, be ginnen te ontkiemen en de godsdienstige voor stellingen, die eeuwenlang als waar zijn aan genomen, worden ondermijnd, verheft zich de weerstand der katholieke hiërarchie en der protestantsche, hetzij synodale of anti-synodale orthodoxie. Het is een conflict tusschen geloof en ongeloof, tusschen lijnrecht tegenstrijdige wereld- en levensbeschouwingen. Het conflict kon niet buiten de politiek worden gehouden en vandaar dan ook bij de leiders onzer sociale en kerkelijkè partijen zulk een. heftig streven naar het bezit van staatkundige macht en naar wetsveranderingen in hun geest. Een Domela Nieuwenhuis en de zijnen trachten zelfs een tijdperk van revolutie en anarchie in ’t leven te roepen, niet om den toestand zelf, maar om, als ’t historisch recht is afgeschud, op een schoon blad papier het nieuwe recht te schrijven dat zij met miskenning van ’t geen wetenschap en ervaring leeren meenen te kunnen schep pen. De anti-revolutionairo partij doet in min achting van het bestaande recht en de waar borgen waarmede het is omringd, voor de sociaal democraten al weinig onder. Ook Kuyper en de zijnen hebben geen oog voor geleidelijke reformatie der wetten. Dat b.v. het bestaande onderwijsstelsel niet vallen kan zoolang de Eerste Kamer niet „om” is, is hun genoeg om deze geheele instelling te veroordeelen. Daarop tot de theoretische beschouwingen over het recht dor meerderheid komende doet mr. v. H. uitkomen, dat de vraag, welke de om vang van het recht is der meerderheid van een gewone privaatrechterlijke vereeniging, reeds dadelijk de volgende onderscheiding op den voorgrond dringt: ligt het onderwerp binnen of buiten den kring van de handelingen welke dienen tot bereiking van het doel der vereeni ging. Binnen den kring der handelingen beslist de meerderheid om de eenvoudige reden, dat de meerderheid toch altijd meer recht heeft dan de minderheid. Dit is als ’t ware een axioma. Maar buiten den kring, voor het doel bepaald, kan geen meerderheid, hoe groot ook, iets hoe genaamd besluiten. Do bindende wilsverklaring, die bij het privaat recht voorkomt, ontbreekt echter in don regel bij den Staat. Daar moet do omvang der verplichtingen worden afgeleid uit den aard en de geschiedenis der vereeniging zelfdaar steunt zij op het zedelijk gevoel en op ieitebjke machtsverhoudingen. Do wet is de uitdrukking van de feitelijke machtsverhou dingen op een gegeven tijdstip der historie en theoretisch staat het ieder vrij zich er niet aan to onderwerpen of zelfs er zich feitelijk tegen te verzetten, mits hij dan natuurlijk zijnerzijds afstand doet van de voordoelen, die de rechts gemeenschap-hem biedt. Hot is in een welin- gerichten Staat daarom oven noodig, dat het verzet tegen de wetten zich kunne openbaren en organiseeren, als het noodig is de instellingen te bezitten te harer uitvoering en handhaving. Ten onrechte ergert men zich aan hot onder mijnen van wetten. Juist de waarde dor vrijheid ligt in dit recht. Het is de fout der conserva- tieren om alles wat bestaat, zoolang maar mo- afwisselingen in den uitslag der verkiezing I gel-jk, te handhaven, en de verkeerde gewoonte Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden /l.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. VERGADERING van den Gemeenteraad van Sneer, op Zaterdag 8 October 1887, ’s namidd. 6 uur. Punten van behandeling: 1. Resumtie der notulen. 2. Mededeeling van ingekomen stukken enz. 3. Adres van M. J. Stelma, om verhooging van jaarwedde als Amanuensis. 4. Alsvoren van J. P. v.d. Horst, om afstand Vin gemeentegrond. 5. Alsvoren van J. Steensma. 6. Alsvoren van J. Bakker Sz. 7. Voorstel omtrent ruiling van grond op de aschbelt met het Rijk. 8. Ontslag-aanvrage van Directeuren van het Werkhuis. om elke betooging, die geen vrees wekt, met minachting te bejegenen, heeft de slechte ge woonte van sommige hervormende elementen aangewakkerd om groote woorden te gebruiken en heil te zoeken in een bangmakerij van welke zij zelf weinig of niets meenen. Houdt men in ’t oog dat het recht zijn oorzaak vindt in de macht (niet zijn dieperen grond, want deze wortelt in zedelijke beginselen), dan spreekt het van zelf dat men de stemmen niet alleen moet tellen, maar ook wegen. Een numerieke meerderheid heeft wel het vermoeden voor zich ook de grootere macht aan haar zijde te hebben, maar de minderheid behoudt het recht zich niet te onderwerpen. Dan eerst moet blijken of de meerderheid in staat is dat verzet te onderdrukken en bereid is daarvoor offers te brengen. De grens der macht eener meerderheid ligt in het gezag dat zij uitoefent. Het komt altijd aan op de vraagof de min derheid zich vrijwillig onderwerpen wil en zoo nietof de meerderheid gezind en b j machte is feitelijk verzet te onderdrukken en onderwerping af te dwingen. Da hoegrootheid eener minder heid doet in deze niet veel af. Van veel meer gewicht is de grond waarop zij haar medewer king weigert. Ligt deze in krenking van rech ten, die de individuen zich toeschrijven, eigen domsrecht, geloofsvrijheid en dergelijke, dan zal de weerstand ook vaneen klein aantal de besluiten van groote meerderheden kunnen tegenhouden. Daarna gaat mr. Van Houten na in welke gevallen op die vrijwillige onderwerping der minderheid te rekenen valt. Wij moeten ons overzicht beperken en stippen dus slechts aan dat hij daartoe brengt: 1°. regeling van zuiver administratieve onderwerpen 2U. administratieve handelingen, die onmiddellyk voorziening ei schen 3°. vermindering van lasten of’ vergrooting van vrijheid. Uiterst voorzichtig moet daaren tegen de meerderheid zijn waar hot beperking der vrijheid of oplegging van lasten geldt en nu is het zeker de parlementaire regeeringsvorm, die aan de minderheden de grootste ruimte van beweging en invloed verzekert. Een belangrijke wet komt eerst tot stand als zij in het land algemeenen bijval en ondersteuning vindt en verdere tegenstand de partij, die zich bleef verzetten, zou verzwakken. Vandaar dan ook dat de maatregelen, door oen minderheid hevig bestreden, meestal in stand gehouden worden als de minderheid meerderheid wordt. Geschiedt dit niet dan is het een bewijs, dat de meerder heid een misstap heeft gedaan, hetzij door we zenlijk oen recht der minderheid te schenden, hetzij door overijld den geest dos tijds voorbij te streven. Het grootste gevaar voor en de grootste aan" leiding tot schending van rechten van minder heden ligt in de centralisatie. De toestanden zelfs in een klein land verschillen in noord en zuid, in de steden en het platteland, waardoor men allicht aan enkele min invloedrijke gedeelten des lands te zware lasten oplegt. Met de schoolwet is dat b. v. het geval. De meerderheid, wellicht de overgroot© meerderheid in vele gemeenten, wordt door de meerderheid des lands gedwon gen ten aanzien van de school, die zij voor 70 pet. mede betalen moet, een geheele andere regeling te maken, dan zij zelve do boste zou vinden. Daarin ligt de voorname fout der school- regoling van 1878. In plaats van de bevoegd heden, die het plaatselijk bestuur volgens de wet van 1857 had, ©enigszins uit te breiden en den gemeenten onvoorwaardelijk hulp te verleenen, werd hen tegen betaling van 30 pet. der kosten haar recht op de school ontfutseld en haar slechts een schaduw van autonomie gelaten. Die wet heeft dan ook haar eigen straf meegebracht en SAEEk COURANT i. i i. 1 b i W i i 2 '7 5 •r 16 »r >6 »r 1 »r :5 »r 12 K 9 0

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1887 | | pagina 1