«MS- H Mfflffi-M N» öi
ei
I» uSr. SCr' KS
Paardenmarkt le Sneek.
Td’
Nationale Militie.
No. 39
N E Q E N-E N-V
SCHUTTERIJ.
PaSF>OOT^TEN^
16 31 1C g.
goe-
noch
Alle brieven
in te zenden.
voor dragen.
Onze kerk wordt beschermd, onze maatschap-
W O K f%’ o o-
Vom^lkfn'reJ7) vT 1 4 regeIs’ «ewone lettcr> 40 Oentó;
ge meer Uents. Bij abonnement is de prijs
<>ÏN AI'SlAMiEI^IJK, having of steun, de middenpartij-zal er zorg
voor dragen.
een Hag ve.n br^e menschen, die het i Onze kerk wordt beschermd, onze maatschap-
i py verdedigd door die partyze mag daarom
rrxzvè- «-» 1 !.z- *L1 1 i
niet de uiterste partijen
k
j. Hun onafhankelijkheid is even on verdragelijk in “enot van'onbepaald
Deze COL BANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS
Abonnementsprijs voor 3 maanden i.- franc0 per 1>()st fi 95.
en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
•*-1 te o,“"cl"OTe"
dat de verlofganger bij het onderzoek moet
verschijnen in uniform gekleed, en voorzien van
t e Weeding- en uitrustingstukken, hem bij zijn
veitrek met verlof medegegeven, van zijn zak
boekje en van zijn verlofpas
dat, behoudens het bepaalde in art. 133 der
wet op de Nationale Militie een arrest van
tivee tot zes dagen door den Militie-Commissa-
ns kan worden opgelegd aan den verlofganger
onderzoek’ vZ<‘kj„4el'iige h“‘
«•mr die^ daarblj verschenen zijnde, zonder
geldige redenen, met voorzien is van de hiervo-
ren vermelde voorwerpen
3°. wiens Weeding- of uitrustingstukken ba
het onderzoek met m voldoenden staat worde»
bevonden 5
OOn°' ,die Weeding- of uitrustingstukken, aan
een ander toebehoorende, als de zijne vertoont.
De verlofgangers worden herinnerd, dat de
strafbepalingen van art. 144 der aangehaalde
wet ten strengste zullen worden toegepast op
schynen’ ZontJer geldige reden niet ver-
Sneek den 12 Mei 1894.
Bm gemeester en Wethouders toornoerud,
ALMA, Burgemeester,
BEANEWlTZ, Secretaris,
kennisge ving.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneekbrengen ter openbare kennis, dat de
Commissie, tot onderzoek der redenen van vrij-
stelhngi van hen, die ten vorigen jare voorwaal
(lelijk yau den bchutterij-dienst zijn vrijgesteld
hare zitting zal houden ten gemeentehuizTop
B oensdag den 30 Mei 1894, des middags 12 uur.
vno?0?8 E°rdt h.eriniierd, dat, indien zij niet
V001 de Commissie verschijnen, zij gehouden
worden geene redenen van vrijstellingJte hebben.
Ier bekoming van inlichtingen omtrent de
ten deze gevorderde bewijsstukken, zullen be-
anghebbenden van af heden zich ter Secretarie
kunnen aanmelden.
Sneek, den 15 Mei 1894.
Burgemeester en Wethouders voomoemd,
ALMA, Burgemeester.
B1JN NE WITZ, Secretaris,
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneek, herinneren de belanghebbenden aan dé
bestaande verplichtingen
ieder, die binnen deze gemeente verhuist, is
Zij, die hunne werkelijke woonplaats uit de-
gen, zijn verplicht hiervan eene verklaring te
doen ter Secretarie.
Elk hoofd van een Huisgezin, bestuurders
van instellingen en gestichten daaronder beore-
pen, geeft, uiterlijk binnen ééne maand, terSe*
cretane op gelijke wijze kennis, van ieder Lid,
dat ui het huisgezin wordt opgenomen ofdaar’
den aa^ met 1!lbe8riP van dienst- en werkbo-
Sneek den 15 Mei 1894.
Burgemeester en Wethouders 'toornoemd^
ALMA, Burgemeester,
BENNEWITZ, Secretaris,
och is het geen zeldzaamheid, dergelijke i
onaf hankelijken aan te treffen geen beter be-
wijs daarvoor dan de aanhoudende verkettering-
in orthodoxe of socialistische kringen van hem
die in meening iets afwijken.
Laten we ’t gerust erkennen
Onder de onafhankelijken zijn menschen, die
in erbarmelijke wijsneuzigheid opgaan en ieder
aan den schandpaal slaan, die onafhankelijk
denkt. J
Zooals Karl Marx zich de zaak voorstelde,
en geen andere voorstelling kan goed zijn, vol
gens sommige sociaal-democraten.
Het is nu eenmaal een ongeluk of een ge
brek, zoo men wil, dat we onze aandacht niet
kunnen bepalen bij meer dan één ding.
Men koestert wenschen en idealen,de een
omtrent het aardsche-, de ander betreffende het
uenielsche leveiK
Het aanhoudend staren op een punt verblindt,
en terwijl men het andere punt geheel uit het
oog heeft verloren, heeft men zich blind me
staard op het eene.
Zoo valt het ons moeilijk, te allen tijde on-
afhankelijk te zijn. Het eischt veel kennis
een goede opvoeding en een vast karakter en
wie dit met ons gelooft, zal zeker instemmen
met Coppee, als deze zegt
De onafhankelijkheid is de eerste der
deren.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek maken bekend, dat de
VOORJAARS-PAARDENMARKT
Sneek den 15 Mei 1894.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris,
1 BURGEMEESTER van Sneek maakt be
kend, dat de Paspoorten voor de miliciens te
land, der lichting 1887, en voor de zeemiliciens
dei lichting 1889, ter Secretarie ter afhaling
gereed liggen.
Sneek, 15 Mei 1894.
De Burgemeester voornoemd,
ALMA.
KENNISGEVING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek,
Gelet op het besluit i
Koningin dezer Provincie van 7 Mei 1.1. Ie Afd. I
M/S no. o02 {Prov. blad no. 46) brengen ter
openbare kennis, dat het onderzoek van de ver-
lofgangers der militie te land in deze Gemeen
te zal plaats hebben op Woensdag den 20 Ju-
m e. k., des voormiddags te 10 ure:
dat aan dat onderzoek zullen belmoren deel
te nemen ahe binnen deze gemeente gevestigde
Mihmens-Verlofgangers voor zoover zij vóór den
- - -- ■<-ix vuucpaaid ver
lof zijn gesteld, om het even tot welke lichtimr
zy behooren
dat de Verlofgangers, beboerende tot delich-
Er is
kenteeken der braafheid als een kruis van
■’aandheid t0Cgekead “lthoofde hunner mee- j met alle recht heeten
Ieder kent ze, de lieden, die alles goed vin-
JS -den, zich alles wel laten gevallen, alleen af
keurende dat er menschen zijn die minder
meegaande zijn dan zij.
Ze zijn braaf volgens de regelen der maat-
-schappelijke zedeiykheid een toestand, een
verhouding, zegt Cornelie Huygens, die alleen
door schijn en leugen worden gered.
Ze worden gewaardeerd in onzen tijd, wijl ze
nooit in de oppositie zijn en ja en amen zeggen
op de leugenachtige toestanden en verhoudingen
in onze maatschappy.
Die waardeering hunner meegaande persoon
lijkheid is een gevolg van den grondregel der
hedendaagsche maatschappelijke zedeiykheid, dat
men slecht wordt bij de eerste gedachte, dat er
aan de maatschappelijke inrichting iets hapert.
Ais zoodanig, het gevolg der oorzaak, is die
appreciatie tevens het bewijs van het bestaan
uier oorzaak^
A Eenvoudiger gezegd, kan het er met een
mensch nog even mee door, wanneer hij op
I maatschappelijk gebied handelt volgens den
I «gel, door de Genestet afgeleid uit de houding
I der godgeleerden op ander terrein dat men
I alles mag onderzoeken, alleen maar het cri-
I tiekste niet.
I Eu dus: allen, die het privaat-bezit een
I dogma achten, even natuurlijk en onmisbaar
als het bezit van een pri die daaraan
nooit getwijfeld, noch zelfs een oogenblik er
over nagedacht hebben, dezulken zijn braaf
I ’‘vijl ze maatschappelijk zedeiijk zijn, dat is
^e pryzen wat de heeren wyzen.
I Het is waar, Nederland is ontworsteld aan
«e golven. Het was nog in den tijd, toen de
golven er bezitters van waren maar toen het
«ogenblik van de zege beslist had dat de grond
zou overgaan in andere handen
W Die overgang en zijn groeten invloed op de
-gansche maatschappij is dezen braven nooit in
«en zin geschoten ze zouden het even zondig
'mden, als anderen het opperen van twijfel
aangaande den in houd der bijbelboeken.
|l; 'loch zijn allen, die gelooven in de leer van
«et privaatbezit, geen meegaande menschen-
gewoonlijk is de regel: hoe vaster en beslister
et geloof, des te minder de meegaandheid,
i Wie sterk is in het geloof of vast zich ver-
-aat op de rede, is niet meegaand.
Maar wie èn aan ’t geloof èn aan de weten-
■scliap den tol zijner erkentelijkheid betalen wil
■is meegaande, braaf.
Natuurlijk zoekt men deze menschen
socialen of ongeloovigen, noch bij arristocra-
en of gereformeerden.
Hun plaats is als aangewezen bij de midden-
■Uuty, (je fractie der rechtzinnigen.
W at dus gevaar loopt te niet te zullen gaan
|P!mer de mokerslagen der critiek, de instellin-
J®eni op welk gebied ook, die vragen om
-
de party des beheads.
Van hun standpunt beschouwd, zijn dus de
uiterste partijen, zij die óf aan de rede of aan
het godsdienstig geloof gehoorzamen, partijen
des verderfs,
bie agoedgeloovig” wetenschap en geloof
dooreen knoeien, dragen daardoor nog het ken
merk van alzijdigheid.
Wie toch alzijdig is, zal in elke richting iets
goeds erkennen een bekrompen mensch is in
dat opzicht minder gelukkig, hij verkettert wat
niet instemt met zijn leer.
Door de stelling nu om te keeren, wat in de
wereld zoo jammerlijk vaak geschiedt, komt
menigeen er toe hen, die beslist party kiezen,
voor bekrompenen aan te zien.
M-en merkte op dut de wijsgeer alles goed
vond wat was dus eenvoudiger en wat schonk
meer voldoening dan de erkentenis;
Zij, die alles goedvinden zijn filosofen.
En toch, hoe leugenachtig ook deze stelling,
de maatschappelijke zedelijkheid hechtte het
zegel er aan en indien deze zedeiykheid niet
verandert, is de kerk, de maatschappy, de staat
aan de middenmannen, de braven en wijzen
onder ons geslacht»
De inrichting dier verschillende corporaties
zal, in dat geval, ongewijzigd blijven in hoofd
trekken, en wie nu mocht inzien dat aan die
inrichting groote fouten kleven, dat ze op den
duur onbestaanbaar zal blijken, hij zal daarmee
den eersten stap hebben gezet op het pad des
verderfs; zijn denkbeelden zijn kettersch, wijl
ze de maatschappelijke zedelijkheid aantasten.
In dezen gedachtenkring zal dus eiken criticus
het vonnis zijner schuldigheid treffen een
braaf mensch staat met den beoordeelaar op
gespannen voet, omdat het veroordeelen hem
een gruwel is.
Nog onlangs vernamen we een dergelijk
vonnis vellen over degenen die onze maatschap
pij critiseeren het kwam van den heer de
Beaufort.
Zijn oordeel staat echter niet alleen. Het is
de meening van alle middenmannen op kerkelyk
en maatschappelijk gebied.
Zelfs het recht van het bestaande aan te
randen wordt diefstal geacht en daarom behoeft
het zeker geen verklaring, dat zoo weinigen
voor hun gevoelen durven uitkomen indien het
sceptisch is aangaande de dingen des tegenwoor-
digen of des toekomstigen levens. Onder hen,
die zoogenaamd revolutionair denken, zijn er
velen, dit moet erkend worden, die inderdaad
bekrompen zyn.
Het is de bekrompenheid, die hen dreef naar
de uiterste partijen en niet de uiterste partijen
hen bekrompen makend.
in haar onverdraagzaamheid, als de meegaande
--:._2 zijn.
oeeo
0 u R A y T,
■M R IH HIMlSSEHlï' Sffll
m haaï üüvëruróügzuuui'
hand- broederen vervelend zij
i S vnrnl1-8?! V”°r uict gepasporteèrd
VERPLICHTING TOT AANGIFTE VAN
VERHUIZING.
3
ft