«Bfflïl WIMDISSHW SfflIL
BfflS- H 1DBWIHMI) M N
t
I
No. 57.
NE G- E N-E N-V EERTIOSTE J
f894.
R Q A. N Q.
Brandgevaar door Hooibroeien.
ONZEKERHEID.
18 J U
I.
zich wordt geboycot, d. i. gewantrouwd, ten hoogste
den Czaar
Alle brieven
in te zenden.
credietwezen, waarvan' de rijke Amerikanen
Ml hun zin
W gebruik
geven aan ieder, vertrouwen stellen
medemenschen, vordert echter meer
onbekrompen levensopvattingdaar-
moet de onbaatzuchtigheid worden aange-
I zijn, dat deze idee
I zoo doorwerkt in
I het voor ieder, die een oog open heelt gehad
I voor het ontwikkelingsproces der maatschappij
I m de laatste jaren, geen moeilijke taak althans
I
B raadsel
men zou onver-
van den persoonlijken
onderwijzers kunnen
leerplan voor de physiologic en de gezondheids
leer, voor
eenigszins
...oI
bekrompenheid heeft uitge-
Het vertrouwen onder ons is zoo bedroevend
i gering geworden en maakt algemeen plaats voor
i wantrouwen.
De eerlijke Sadi Carnot betaalde het gelag,
I en de vraag is: hoevelen van oprecht eerlijken
levenswandel na hem nog door den wantrou
wenden dolk zullen worden geveld.
Dit wantrouwen openbaart zich tegen ieder
die min of meer uitsteekt boven het grós der
mensehen. In de gelederen van hen die strij
den voor een betere maatschappij vindt deze
smetstof zelfs een welig toebereiden bodem, zoo-
dat hoe lang zoo meer voet gegeven wordt aan
het denkbeeld, omniemand te vertrouwen bui
ten zich zelfzoodat meer en meer de onmo
gelijkheid zal worden ingezien van samenwer
king om verbetering te brengen, terwijl ruim
schoots het zaad aanwezig is dat op uitstrooi-
ing wacht om allerwege op te schieten.
Elk voor zich met uitbanning van alles
wat daaraan in den weg kan staanafbreking
van alle staketsels opruiming van alle belet
sels uit den weg ruiming van alles wat hin
derpaal is kortom, verwijdering van alle denk
bare gezag
Ni Dieu, ni maitre 1
„Geen God meer of meester, leve de bande
loosheid
Neen, het anarchisme is geen verschijnsel
van chronischen aard
Het anarchisme is de uiterste konsekwentie
van de leer der liberale economie, zooals deze
door de Manchester-mannen gepredikt werd en
nóg wordt, helaas
Het anarchisme bestrijden met dc scherpte
van het zwaard, is slechts voet geven aan het
wantrouwen, propaganda maken voor het anar
chisme.
Theatrale beschouwing van de slechtheid der
mensehen, droefenis over hun afval van God, is
slechts propaganda maken voor het anarchisme.
Immers, wie blijk geeft zijn medemensch te
wantrouwen, werkt er toe mee dat bij dieu
medemensch het vertrouwen verloren gaat.
Maar wie vertrouwen wil opwekken in
’s mensehen hart, iets waarvoor ieder menschen-
hart vatbaar is, moet anders handelen hij moet
den wantrouwende vertrouwen inboezemen door
te toonen in woord of daad, dat hij vertrouwen
in hem stelthij moet blijk geven den afge
dwaalde te waardeeren als mensch en hem weer
de kracht inblazen om terug te keeren in de
gelederen en mee te strijden den grooten strijd
voor het goede, den strijd die verheft, opvoert
tot God.
Er moet samenwerking komen, wil men niet
het afdwalen in de hand werken door de ex
clusieve credietinstelling.
En hier ligt de voetangel waarin de maat
schappij eindelijk met den voet beklemd raakt.
Want zonder eenig voorbeeld te noemen zal
ieder denkende onder ons, die wil opmerken,
sinds lang met bezorgdheid hebben waargeno
men, dat in onze maatschappij het beginsel der
orthodoxie overheerschend is, dat ieder, die een
andere meening aanhangt dan de gewone, tot
dusver gevolgde, belichaamd iu het korte„Elk
i zes dagen of geldboete van ten
hoogste vijf-en twintig gulden.
Voorts wordt in herinnering gebracht art. 158
van het Wetboek van Strafrecht, houdende be
paling, dat hij, aan wiens schuld, waaron-
rk te V(?*’s*:aau is verzuim, nalatigheid, onvoor
zichtigheid, gebrek aan voorzorg, achteloosheid
enz., brand te wijten is, wordt gestraft met
gevangenisstraf of hechtenis van ten hoogste
ane maanden of geldboete van ten hoogste
dt ie honderd gulden, indien daardoor gemeen
gevaar voor goederen ontstaatmet gevange
nisstraf of hechtenis van ten hoogste zes maan
den oï geldboete van ten hoogste driehonderd
gulden, indien daardoor levensgevaar voor een
ander ontstaat, en met gevangenisstraf of hech
tenis van ten hoogste een jaar, indien het feit
iemands dood tengevolge heeft.
Sneek, 17 Juli 1894.
De Burgemeester voornoemd,
ALMA.
BINNENLAND.
Deze CO VB AN T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
De leden van het algemeen bestuur der Zui-
derzee-vereeniging zijn thans opgeroepen tegen
Donderdag 19 dezer te Amsterdam. Alsdan
zal de toestand der vereeniging worden bespro
ken, en overwogen wat in den tegenwoordigen
stand der zaak zal behooren te geschieden.
Het bericht, dat de heer Van Houten een
ontwerp zou indienen ’t welk lijkverbranding
mogelijk maakt, meent de Maasbode onder de
canards te moeten rangschikken.
Aan de Midd. Ct. wordt uit Den Haag het
volgende geschreven
„Dr. Schaepman heeft in den laatsten tijd
onder vonden wat het is, van groote heeren af-
Door hoofdbestuurders der Nederfgndsche
Onderwijzers-Propaganda-Club (voor drankbe
strijding) is een adres gericht aan don minister
van binnenlandsche zaken, waarin wordt ver
zocht, dat het onderwijs over den invloed van
den alcohol op het menschelijk organisme en
op de maatschappij verplicht worde gesteld voor
de kweekscholen en de normaallessen on te
vens te willen bepalen, dat in het leerplan voor
de opvoedkunde worde opgenomen de metho
diek voor de drankbestrijding op de lagere school.
Zij achten het niet noodzakelijk dit opzette-
lijk onderwijs over alcohol als een nieuw leer
vak te beschouwen, doch
minderd de beteekenis
invloed van elk der
volstaan met deze lessen te brengen in het
leerplan voor de physiologie en de gezondheids
leer, voor welk vak de beschikbare tijd dan
eenigszins zou moeten worden uitgebreid.
In Belgie, waar dit onderwijs in 1892 ver
plicht is gesteld voor de normaalscholen en in
afzonderlijke lesuren gegeven moet worden, is
het ingedeeld bij den „hygiënischen cursus” en
bij den „moreelen cursus”.
In Zweden is mede in 1892 dit onderwijs
verplicht gesteld en ingedecld bij dat in de na
tuurwetenschappen.
Volgens inlichtingen door adressanten inge
wonnen, zou er slechts aan één onzer kweek
scholen sprake zijn van een opzettelijk behan
delen dezer materie, terwijl dit aan de andere
óf occasioneel óf in ’t geheel niet geschiedt.
Met het oog op de groote beteekenis, die een
anti-alcoholische opleiding der aanstaande on
derwijzers voor ons volk kan hebben, durven
adressanten met aandrang bovenstaand verzoek
tot den minister te richten.
I hun zin voor het practische al het moge-
- -A hebben weten te maken, tot hun
I ea slotte duidelijk wordt, dat hun bestaan
I bedreigd door de gebruikmaking van ’t
crediet.
BEKENDMAKING.
BURGEMEESTER én WETHOUDERS der
gemeente Sneek herinneren belanghebbenden,
dat de toelating van kinderen op School no. 1
eenmaal ’sjaars plaats heeft en wel op den
1 September
dat alsdan worden toegelaten zij, die den
ouderdom van zes jaren bereikt hebben of vóór
den 1 Januari 1895 bereiken
dat de aanvraag tot plaatsing, mondeling of
schriftelijk bij het waarnemend Hoofd der
School moet geschieden vóór 28 Juli e. k.ter
wijl voor hen, die reeds onderwijs genoten heb
ben, die aanvraag zooveel mogelijk vóór 23
Juli moet plaats hebben.
Sneek den 16 Juli 1894.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester,
BENNEWITZ, Secretaris.
BEKEN DMA KING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneek brengen ter openbare kennis, dat ter
Secretarie dezer gemeente, gedurende 14 dagen,
vanaf heden, voor een ieder ter lezing is neder-
gelegd en in afschrift, tegen betaling der kos
ten, algemeen verkrijgbaar gesteld de aan den
Raad aangeboden rekening der ontvangsten en
uitgaven dezer gemeente over 1893.
Sneek den 17 Juli 1894.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
BEKEN DMA KING.
De BURGEMEESTER van Sneek,
Gelet op eene missive van den heer Com
missaris der Koningin in deze Provincie, dd. 10
Juli 11. Ie Afd. A, no. 861 (Prov. blad no. 67);
Herinnert belanghebbenden aan art. 114
der Algemeene Politie-Verordening dezer ge
meente, waarbij is bepaald, dat wanneer hooi
begint te broeien, de eigenaar daarvan terstond
kennis moet geven aan de Politie en de door
deze te bevelen maatregelen van veiligheid on
verwijld moet opvolgen, en dat overtreding de
zer bepaling wordt gestraft met hechtenis van
in al
dan
voor
kweekt.
Of onze maatschappelijke instelling daarvoor
geschikt mag heeten, is wel met grond te be
twijfelen, Maar met het oog op de anarchisti
sche zelfverloochening en met voorbijgang van
de dolzinnige uitspatting hunner zelfverlooche
ning mag toch aan de maatschappij wel wor
den toegeroepen Ga tot de anarchisten zie
hun zelfopofferende toewijding en word wijs.
voor
gemeden, den rug toegekeerd en niet zelden
prijsgegeven aan armoede en kommer.
Het is niet moeilijk de domme menigte op
te zweepen tegen nieuwe denkbeelden; maar
wel moeilijk is het, om het onkruid van het
wantrouwen later onschadelijk te maken wan
neer het is opgeschoten, wat men vroeger met
zooveel genot en 1
zaaid.
Crediet
onze
een
ADJENTEN TIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents;
voor eiken regel meer 7>Zi Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
I '««umjnsei is voor een groot deel een gevolg
1 juist van de instelling van het crediet.
I Men zie slechts hoe in deze dagen Noord-
I Amerika bedreigd wordt met een groote revo-
1 “tie, als een gevolg van de instelling van het
Hetgeen in de laatste dagen in de Oude-en
Nieuwe Wereld is voorgevallen, moet wel op
den hardnekkigsten reactionair den indruk ge
maakt hebben dat de bodem begint te wankelen.
De moord aan Carnot en de aanslagen op
- en Crispi gepleegd, hebben aanlei-
dmg gegeven tot velerlei beschouwing,-waarbij
het anarchisme ten slotte met een zwarte kool
werd aangestreept.
Hoe men echter ook deze krankzinnige
denkbeelden beoordeelt, toch komt men daarbij
doordenkende tot het besluit, dat een samen
leving met zulke krankzinnigheden meer en
meer ondenkbaar wordt.
Aan de wetenschap blijve de vraag ter be
antwoording gelaten, wat wel de reden mag
van ontbinding door geweld
onze gemeenschap. Toch is
v oor ieder, die een oog open heeft gehad
het ontwikkelingsproces der maatschappij
eettip op te lichten van den sluier, die het
”‘"--—1 en zijn oplossing verborgen houdt.
Meer en meer wordt het feit opgemerkt, dat
het vertrouwen de wereld uitgaat.
In den handel wordt crediet onmisbaar ge
rekend en voor de weinig- of niet-bezittenden
wordt als middel om er boven op te komen of
staande te blijven, van zekere zijde het crediet
als redmiddel aangewezen.
Maar het crediet berust, zooals de naam
zelve trouwens reeds aangeeft, op het vertrou
wen van den eredietgever in den credietvrager.
Hoe meer deze bezit, des te grooter het crediet
dat hij geniet.
Het credietwezen is dus alleen een middel
om aan de kapitalisten nog meer kapitaal te
verschaffen dan ze reeds bezitten, een middel
óns om het overwicht der kapitalisten te ver-
I grooten en de maatschappelijke tegenstellingen
I te verscherpen in plaats van deze af te slijpen.
Zo° is dus het credietwezen feitelijk niet
I enkel een middel om de kapitalistische productie
I sneller tot ontwikkeling te brengen en ze aan te
I Wenden ten bate van iedere gunstige uitbuiting
ook is het een middel waarmee de ondergang van
V het klein bedrijf wordt verhaast én een middel
I om het geheel der hedendaagsche productie-
I 'wijze steeds meer ingewikkeld te maken en
I gevoelig voor storingen. De onzekerheid, die
I ^ieruit voortvloeit, wordt zoodoende ook ge-
I racht in de rijen der kapitaalbezitters, en wat
ruen in onzen tijd wel eens aldus opvat in deze
woorden„Het crediet is de wereld uit”, dat
verschijnsel is voor een groot deel een
t van de instelling van het crediet.
SNE
EB COIRAN
•S’
E]