>g.
»IMWS' III OIMMU mt 011
ffilEBTII HI1EÏ1M1MMTSIH
r.
1
1
L
J
Vrijwillige oefeningen in den
Wapenhandel.
No: 68.
1894.
in-
n,
AARDSCH.
NEGEN-E N-V E E R T I G S T E J AA R G A N G.
en
rJ? E O o-
het na-
BINNENLAND.
0,
Alle brieven
in te zenden.
ling
ct.
ing
an J
0
a
a
tea de vraag: „r
waarop IL M. antwoordde
meester."
A
n
Bij deze Courant behoort alg Bijblad Feuil- I
leton-nummer 176.
op het
vormen
ruwe na-
Er komt verzet tegen die beschaving de
stem der waarheid doet zich weer hooren de
mensch is uit de aarde
Het natuurlijke eerst, dan het geestelijke.
Maar het geestelijke, dat het natuurlijke
miskent, is uit den booze zooals de dichter
spreekt
Reinig en heilig, o mensch, uw natuur
De valsche beschaving worstelt thans met de
ruwe natuurlijkheid.
Paulus, waarheen
„Ik zal te Efeze blijven tot den Pinksterdag,
zegt Paulus, want mij is een groote en krach
tige deur geopend en er zijn vele tegenstanders.”
Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.—franco per post ƒ1.25.
en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
„En valt het je nog al met?"
-„Bijzonder burge-
De ontvangst die de Koninginnen op Walche
ren ten deel valt is allerhartelijkst en de toon
is het dientengevolge ook. Een der burgemees-
„Het geestelijke is niet eerst, maar
tuurlijke, daarna het geestelijke.
De eerste mensch is uit de aarde, aardsch
de tweede mensch is de Heere uit den He
md en gelijkerwijs wij het beeld des
aardschen gedragen hebben, alzoo zullen wij
ADVERTED TIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter,-10 Cents;
vooi eiken regel meer 7*/2 Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Aoerwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
KENNISGEVING.
De BURGEMEESTER van Sneek,
Gezien de missive van den heer Generaal-
Majoor, Bevelhebber in de 2e Militaire Afdee-
ling, te Utrecht, dd. 20 Augustus 11. no. 289;
Brengt ter kennis van belanghebbenden, dat
jongelieden van den 17 jarigen tot den militie-
plichtingen leeftijd, die wenschen deel te nemen
aan de vrijwillige oefeningen in den Wapenhan
del, zich zoo spoedig mogelijk, doch vóór 15
September e. k., ter gemeente-secretarie kun
nen aanmelden.
Sneek den 23 Augustus 1894.
De Burgemeester voornoemd,
ALMA.
K E N N I S G E VING.
De BURGEMEESTER der Gemeente Sneek
brengt ter openbare kennis, dat bet Primitief
Kohier van de Belasting op bedrijfs- en andere
inkomsten dezer gemeente, dienstjaar 1894/95,
door den Directeur der Directe Belastingen te
Leeuwarden gearresteerd den 20 Augustus 1894,
aan den Ontvanger der Rijksbelastingen te
Sneek ter invordering is ter hand gesteld en dat
een ieder verplicht is zijnen aanslag op den bij
de wet bepaalden voet, te voldoen.
Sneek, den 23 Augustus 1894.
De Burgemeester voornoemd,
ALMA.
,Zo,oals bekend is, heeft de heer Pijttersen,
lid der Tweede Kamer, eene arbeidswet voor
de bakkers ontworpen. Dit wetsontwerp heeft,
zooals men weet, ten doel overmatigen arbeid
in het bakkersvak tegen te gaan en ook voor
bakkers Zondagsrust te verkrijgen. De afge
vaardigde van behoterland wenscht, alvorens
zijn wetsvoorstel bij de Tweede Kamer in te
dienen, het oordeel van bevoegden over zijn
wetsontwerp te vernemen.
Van deze gelegenheid heeft het bestuur der
Bakkersvereeniging Eendracht maakt macht te
Groningen, die zich ten doel stelt beperking
van den arbeidsduur door afschaffing van nacht
en Zondagsarbeid, gaarne gebruik gemaakt.
Het bestuur heeft den heer Pijttersen zijne
sympathie betuigd met het wetsontwerp, door
een aan hem gericht schrijven, waarin te ken
nen gegeven wordt, dat Eendracht maakt macht
steeds betreurt de misstanden, die ook in Gro
ningen in het bakkersvak bestaan, aangaande
de regeling der werkuren en den te langen ar
beidsduur. Daarom heeft het bestuur met in
genomenheid bet ontwerp-Pijttersen gelezen,
en spreekt zijne blijdschap uit over den door
hem ondernomen arbeid. In een vriendelijk
schrijven heeft de heer Pijttersen wederkeerig
zijn dank betuigd aan Eendracht maakt macht,
met verzoek om op- of aanmerkingen, die zou
den kunnen leiden tot verbetering van de wet
welke door hem in de Tweede Kamer zal voor
gesteld worden. Naar men verneemt is de
voorzitter van Eendracht maakt macht thans
met den heer Pijttersen in correspondentie, om
hem inlichtingen te verschaffen over den toe
stand te Groningen.
Bekend is de schildering van de Genestet,
die ons den jongen man doet zien met vliegen-
I de haren en wilden blik. Op lateren leeftijd,
als hij in den geestelijken stand is opgenomen,
I bèspeurt men van natuur niets meerop zijn
I gelaat leest men niet meer wat in zijn hart om
gaat het teekent slechts stijfheid, fatsoen, ge
maaktheid, geestelijken hoogmoed.
Saulus heeft die geestelijkheid niet
oog gehad, die in zijn meest verfijnde
weerzinwekkender is dan de meest
tuurlijkheid.
De natuur in haar ontzettende kracht, haar
grillige vormen en kleurschakeeringen, blijft al
tijd schoon, omdat ze waarheid spreektmaar
de rechte paden, de kaal geschoren heggen, de
glad geknipte grasperken en de pyramidaal ge
snoeide boompjes, die, als toonbeeld van fatsoen,
de menschenhand verraden, trekken niet ons
oog, wijl ze den draak steken met de natuur,
omdat ze de natuur vermommen in het mas
ker van den leugen en haar onbeduidend ma
ken.
In de menschenwereld wordt de onbeduidend
heid veel bewierookt. In het kleed van fat
soen en gemaaktheid is het lichter te slagen
dan in het natuurlijk gewaad het eerste belet
ons den mensch te zien zooals hij werkelijk is.
Zou dan de onbeduidendheid zich daarvan niet
moeten bedienen
Zou een „geestelijke” wel geestelijk kunnen
zijn in onze „beschaafde” wereld, zonder de
witte das en den zwarten jas
Die vormendienst wordt algemeener met den
tijd. Hoe hooger de menschheid klimt in we
tenschap en ontwikkeling, hoe meer reisgenoo-
ten afvallen en in onbeduidendheid verzinken
moesten, indien niet het kleed der gemaaktheid,
van het fatsoen, hen aanspraak gaf op den
steun van anderen.
Het natuurlijke is niet altijd mooi. Wie bij
het klimmen zijner jaren niet toont te wassen
in geestelijken rijkdom, maar trouw blijft vast
geklonken aan den grondregel„De mensch is
Uit de aarde”, zoo iemand is niet aantrekkelijk.
Maar een aanstoot is de geestelijk ontwikkel
de, die in zijn hart de stem voor waarheid en
recht doet verstommen voor die van bescha
ving en fatsoen.
En zoover is het nu met de beschaving.
Te midden van den aardschen overvloed duldt
ze gebrek en armoede.
Smalend spreekt ze van het volk, vergetende
dat de mensch uit de aarde is en dat zij ook
daarvan stamt.
Zeg haar dat ze de ellende te keer ga, haar
antwoord is beschaving.
Wijs haar op de ongelijkheid van menschen
en msnschen voor de wet, zij antwoordtbe
schaving.
Vraag haar erkenning van de rechten van
den mensch, haar slotwoord isbeschaving.
Met beschaving wordt alle aanspraak op
recht genegeerd en vertrapt met beschaving
wordt de nietigheid ten troon geheven, de on
beduidendheid bewierookt, de leugen gemas
keerd, de valschheid onkenbaar gemaakt
De Staatse, geeft in een reeks bijvoegsels het
verslag door den directeur, den heer Sassen,
aan de Koningin-Regentes uitgebracht betref
fende den dienst der rijkspostspaarbank over
1893.
De uitkomsten zijn hoogst bevredigend.
Op 31 Dec. 1893 waren in omloop 401,046
boekjes, tegen 358,483 op 31 Dec. 1892, dus
42,563 meer, of 11.9 pet., tegen 12.3 pet. in
1892. Het getal inlagen was in 1893 672,144,
tot een gezamenlijk bedrag van f 17,651,588.84,
dat is onderscheidenlijk 54,309 en f2,281,806.25
meer dan in 1892. Het aantal terugbetalingen
was 250,438, tot een gezamenlijk bedrag van
f 13,725,601.37, of respectievelijk 19,900 en
f 1,253,002.75 meer dan in 1892. Het gezamen
lijk tegoed der inleggers aan het einde van
1893 was f32,247,119.14, of f 4,685,011.25 y2
meer dan in 1892.
De hoeren Heineken en Gerritsen te Am
sterdam hebben een voorstel bij den gemeente
raad ingediend, strekkende om het gebed bij
de opening der vergaderingen te doen vervallen.
Donderdag 30 dezer houdt de Algemeene
Nederlandsche Politiebond te .Amsterdam een
algemeene vergadering.
Men deelt aan Recht voor Allen mede, dat
het anarchisten-congres te Amsterdam 16 Sept,
zal plaats hebben in Plancius en dat er dan
tevens een groote anarchisten-meeting zal wor
den gehouden, waar het thema: „Anarchie en
reactie zal behandeld worden door vier spre
kers en vermoedelijk een spreekster.
In Recht voor Allen vindt men een scherp
stuk tegen het 12tal personen, hetwelk den
stoot wil geven tot de vorming van een nieuwe
soc.-democratische partij en daartoe Zondag a.s
te Zwolle te zamen komt, Het blad noemt den
inhoud van het manifest, door hen uitgevaar
digd, op menig punt de taal van een afvallige
die zijn banier verlaat en zich ten overvloede
keert tegen datgene wat hij zelf veelal mede
heeft helpen opbouwen. Het vertrouwt intus-
schen, dat dc partij haar gewone gang zal blij-
ven gaan, alsof er niets geschied is. Moet er
worden gereorganiseerd, dan diende dit op het
aanstaande congres te geschieden, waar de re
dactie van Recht voor Allen haar meening over
het anarchistisch standpunt, dat door haar zou
wouden ingenomen altijd volgens het mani
fest gaarne zal uiteenzetten.
In het artikel wordt er op gewezen aan
------- I de hand van de Zwoeger dat door de onder-
ters richtte o.a. bij den rijtoer tot de Regen- I teekenaars van ’t manifest of althans door Xn
ook het beeld des hemelschen dragen”.
In de avondschemering trekt een jongeling
uit het dal naar de Alpentop. Zijn pad gaat
over sneeuw en ijs, en aan zijn gebogen hou
ding en zijn gefronste wenkbrauw kan men
zien dat de tocht hem zwaar valt. Toch wil
hij naar boven, en uit het krachtig gezongen
lied en uit de banier die de jonge man fier om
hoog houdt, klinkt u luide het „excelsior” te
gemoet.
Hij verlaat de rustige kluis in de laagte, waar
hij zooveel vrede genoot bij het warme haard
vuur. Waar hij zich heen begeeft, speurt zijn
oog de glinsterende ijsvelden, de sneeuwstor
men en de koude, maar niet een dak waaron
der hij beschutting en rust zal vinden.
Excelsiornaar boven wil hij.
De oude man, dien hij ontmoet, wijst hem
op de stormen en gevaren, de afgronden en de
breede, diepe stortvloeden
Excelsiorklinkt luid het antwoord.
De maagd doet een traan wellen in zijn
blauw oogzij wijst hem op den huiselijken
vrede beneden, en wil aan haar boezem zijn
vermoeide slapen rust geven
Excelsior 1 Excelsior
Zoo gaat het voort; geen waarschuwing of
lokstem, geen sneeuwval of verschrompelde pijn
boomtak die hem weerhoudt
Excelsiorblijft zijn leus, en zijn laatste
woord was Excelsior, dat in den vroegen mor
gen door de vrome monniken van den St.
Bernard werd vernomen - de trouwe honden
vonden den reiziger, half onder de sneeuw be
graven, in zijn bevroren hand de banier om
klemmende met het vreemde devies Excelsior
Daar lag in de koude, grauwe ochtendsche-
mer de schoone jongeling met de blonde haren
de echo van zijn laatste woord vond hem le
venloos onder den helderen verren hemel.
Deze schets van Longfellow roept in de her
innering het beeld terug van den heiden-apos-
tel, den Saulus die Paulus werd, en na het
trotseeren van taliooze gevaren den dood vond
in den strijd.
Men vond zijn bevroren lijk op de ijsvloer
van de koude hoogte, de banier vastgeklemd
in zijn verstijfde hand.
Paulus kon bij ervaring schrijven, toen hij
den Corinthiërs leerde dat de mensch uit de
aarde is, dat het natuurlijke aan het geestelijke
voorafgaat.
Maar Paulus bedoelde niet daarmee dat het
natuurlijke voor het geestelijke plaats moet
makenhet een dient zich te ontwikkelen uit
het ander.
4
V
i.
ier
1-
n
IÈS.<
el!
H