BMS- IS IDmmiHUD MB Illi
Kerst- en Nieuwjaarsdagen.
I
o
OKffl ffl Iff UMNffUff S»L
s
1
L
n a.
l
No. 102.
N E GrE N-E N-V E E R T I Q 8 T E
1894.
fi
Maandag 24 en Maandag 31 Dec.
Nationale Militie.
mtI>aZtTEXlTieN t0‘ 4 rege‘S’ geW“e
I
22 D E C E M B E R.
HET GELOOF.
>0,
)0,
golven.
■Voor hem echter die het oude
Alle brieven
in te zenden.
ook het feit
van de kerk
I
I.
>ec.
air
5e
Vs-
W.
N.
00
)0,
air
ge-
■•ezeer
zetten.
We weten dat er onder ons heden ten dage
heden, zooals het in staatsmannelijke taal wel
heet.
En wie handelt wol niet soms onder de vi-
en dus gaarne eenige millioenen uit ’s lands j
c;
'W
namelijk
verordening op het’sïuitingï
onder het
tapperijen zijn begrepen alle huizen
van tapper wordt uitgeoe-
Daar de le KERSTDAG en NIEUWJAARS
DAG op Dinsdagen vallen, zullen de nummers
van ons blad, die alsdan zouden moeten ver
schijnen, een dag vroeger worden uit
gegeven dus
De Gemeentestem stemt met het Weekblad
van het Hecht m, dat de Gemeenteraad niet
bevoegd is alle societeiteu aan beperkende be
palingen te onderwerpen. Zij herinnert echter
dat er een arrest van den Hoogen Raad be
staat, dat den gemeentebesturen een geducht
wapen in handen geeft. Het arrest iiaiw
van 19 Februari 1883, waarbij is beslist
wanneer in een i
uur der tapperijen is bepaald dat
woord ,1 j
waarin het bedrijf
I
te buiten gaan, mag echter de sociale quaestie
gerekend worden onder de politieke omstandig-
Deze CO IRA NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS
Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.- franco per post ƒ1.25.
en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
Wethouders voornoemd,
BENNÉWITZ, Secretaris.
kennisge ving.
Lichting van het jaar 1895.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek, voldoende aan art. 87 der
wet op de Nationale Militie van den 19den
Augustus 1861 (Staatsblad no. 72), zooals zij
is gewijzigd bij die van 1 April 1892 (Staats-
blad no. o6), brengen ter openbare kennis, dat
de tweede zitting van den Militieraad voor deze
gemeente zal worden gehouden in het gemeen
tehuis van Schoterland te Heerenveen op Dins-
U ure 10 Janmri e' k‘ des vooruiiddags ten
Dat in die zitting uitspraak wordt gedaan
omtrent ade in de eerste zitting niet afgedane
zaken en omtrent hen, die als plaatsvervanger
of nummerverwisselaar verlangen op te treden.
bneek den 21 December 1894.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester
BENNEWITZ, Secretaris.
binnenland.
zijn, die van het militarisme afkeerig zijn, om
dat het den oorlog uitloktmaar die, de on
rustige golfslag opmerkende in onze samenle
ving, aldra met het militarisme verzoend zijn
d:
50 Ki noodlottiSe wlj8 onzen dood vinden in" de
bekendmaking.
Inschrijving voor de Nationale Militie.
Lichting 1896.
geloof aan
i en uit
de verlichting en
teneinde deze
mee-
«oregel „eer 7', Cento. B.j abennement to de,,™
a.n“£ver. '“rW““rf<s“ ^emtoenl te rernemen b.J
gueur vru politieke omstandigheden.
Die omstandigheden zijn dikwijls aanwezig
zonder dat wij er toe meewerkten, en dan moet
de mensch er toch rekening mee houden.
Natuurlijk hebben we weinig tot onze ver
ontschuldiging aan te voeren, wanneer we zelf
mee scheppers of aanbrengers zijn van die om
standigheden, wanneer we zelf ons er in ge
metseld hebben, wanneer we bijv, gaan doen
als de turf boer deed, die zijn turf zoo wist te
vleien, dat hij er ten slotte rondom in zat, en,
om niet dood te hongeren, uit politieke om
standigheden dus turf ging eten.
Of dergelijk geloof, het produkt van politie
ke omstandigheden en overwegingen, ook af
nemende is? Helaas! neen! Konden we hierop
maar bevestigend antwoorden.
Het geloof uit berekening, om winstbejag, en
het geloof uit hoofde van politieke omstandig
heden, een zetbaas van vrees en heerschzucht,
is in onze maatschappij vooruitgaande.
schatkist toe willen staan voor nieuwe geweren
en uitbreiding van het leger door dienstplicht,
persoonlijk en algemeen, om in geval van nood
de maatschappelijke orde door de deining heen
behouden aan wal te brengen.
Zoo ook wordt onder deze lieden geoordeeld
inzake het aloude geloof. Ze zijn vrijzinnig,
en overtuigd, dat het geloof aan een God van
toorn en wrake in strijd is met onze bescha
ving en met onze humaniteit.
Maar dat geloof, ze weten het wel, die libe
rale denkers, heeft nog huiselijke diensten te
verrichten ook.
Hun vraag dus is waar moet het heen met
onze samenleving, wanneer het geloof zijn auto
riteit beeft verloren, en wanneer van Jan Rap
af alles meent vrij te staan en gelijk in een
wereld, die zonder gezag en eerbied niet in
stand is te houden.
Inderdaad, èn het militarisme, èn het geloof
zijn begeerlijke wapenen voor hen, die het ge
zag hoog willen houden, omdat vrees in hun
harten haar zetel heeft opgeslagen.
Bij de gratie Gods worden deze middelen
dan ook door den componist van den Sang an
Aegir in den laatsten tijd ernstig overwogen}
en wie zal zeggen hoe velen er zijn onder de
liberale zangers in onze lage landen, die al
evenzoo verrast zijn door de vinding van dit
nieuw geloof?
Want een geloof is het immers, wanneer
iemand, in angst ot vrees verkeerende, voor
zijn toekomst en zijn lijf een reddingsmiddel
heeft weten te bedenken, een vasten grond,
waarop het scheepke zijner hope weer veilig
ankeren kan
Zeker, een geloof is het, alleen maar het
oude niethun geloof is iets nieuws, gebouwd
op ervaring en wetenschap; daarom bij uit
stek materialistisch, en door de kerk terecht
met wantrouwen bespied.
Want het geloof, dat gebruikt wordt om het
gezag hoog te houden, staat beneden dat g-
zagterwijl het ‘aloude geloof zijn hoogheid
beseft en waardeert, in de overtuiging, dat het
gezag zijn dienaar en wachter is, en dat het
door dit beschermd moet worden.
Zoo wordt dan het geloof deerlijk miskend
en smadelijk vernederd, zoodat het niet behoeft
te verwonderen dat er geloovige stemmen zijn
die het luide van de daken verkondigen Lie
ver is ons den ongeloovige, die ons geloof waar
deloos noemt, zonder kern, dan hij die de kern
er uithaalt om het als een blauwe boon af te
schieten op de aanranders der maatschappelij
ke orde.
Hebben de oprecht geloovigen daarin geen
gelijk Is misbruik maken van iets niet
ger dan het ongebruikt te laten
Bij Mimsteneele beschikking is vergunnino-
verleend om gedurende de wereldtentoonstelling
van Hotel- eu Reiswezen te Amsterdam eene
verloting te organiseeren van geëxposeerde voor-
werpen. Er zullen 600.000 loten verkrü-baar
worden gesteld tegen fl.- perstuk, waarvoor
JoKndnnnXP<i8aUte1.1 tOt een bedraS vau minstens
t 250.UU0 zal woraen aangekocht.
Het aangekondigde boekje ove’r de tentoon
stelling is thans verschenen. Het is met zore
samengesteld en geeft, behalve mededeelingen
omtrent de tentoonstelling zelve, vele voor
vreemdelingen zeer nuttige bijzonderheden om
trent Amsterdam en enkele omtrent Nederland
De heer Braakensiek zorgde voor aardige tee-
keningen tusschen den tekst en voor een aan-
trekkelijken omslag. Het boekje zal ook in
Engelsche, Duitsche en Fransche vertaling wor
den verspreid en weldra verkrijgbaar zijn aan
de kiosken en aan de stations der H. IJ. S. M.
Door de vereeniging van Nederlandsche pa
troons „Boaz is een adres aan de Tweede
Kamer gericht, waarin zij verzoekt in het be
lang van Neêrlands industrie een wijziging van
het tarief van invoerrechten in ernstige over
weging te willen nemen en wel in dier voege
dat alle gefabriceerde goederen, die van buiten
ingevoerd worden, worden belast of zoo noodU
hooger belast.
Burgemeester en V'
ALMA, Burgemeester.
I.
Algemeen is de klacht, onder zoogenaamd
godsdienstige menschen, dat de godsdienst wordt
ondermijnd.
En afgaande op het bij wonen der godsdienst
oefeningen, is dit oordeel niet te weerspreken
ie kerken worden minder bezochthet aan
tal kerkgangers is afnemend, althans in de
steden is de kerk in decadence, (verval.)
De verflauwing in den ceremoniëelen dienst
■s een feit, en wie meent dat het geloof, het
■cude geloof, bij dezen dienst de schering is en
■l-ii inslag, heeft het recht deze afnemende be
langstelling in dien eeredienst des geloofs toe
■e schrijven aan verslapping en afval van dat
fceloof.
>on indien, naar de meening dezer braven,
Kod de Heere toornt over ’s menschen onge-
■oorzaamheid in hetgeen Gods isindien wer
kelijk een toornig God als rechter fungeert
■'er ’a menschen verhouding tegenover het ker-
■elijk dogma, lijdt het geen twijfel, of te avond
morgen wachten ons toestanden uit den al-
gjiden tijd, waarvan geschreven staat, dat God,
|hes willende verdelgen, tot behoud van ons
ffeslacht slechts den braven Noach met zijn
|ven brave zonen uitverkoos, om de kiemen te
■eggen van een nieuw en beter geslacht.
Maar hetzij men gelooft aan een komenden
■ondvloed of niet, toch blijft op ieder onzer de
■erphchting rusten te onderzoeken of werke-
■jk het geloof afuemende is, en zoo ja, welke
■orzaak daarvoor kan opgegeven worden.
i Niets toch gebeurt bij geval
■a'i den achteruitgang in invloed
daarvan niet uitgesloten.
I En wie zich schuldig rekent aan dit feit, en
■e<mt dat het geloof onze behoudenis zal zijn
het eeuwige maar ook in het aardsche le-
.■n> is verplicht zich zelven te hervormen en
toe mee te werken, dat we niet al-te-gaar
ti I
^5r’chjke dogma’s heeft afgezyvoren
■ertuigiQg nieewerkt aan <2„
■Wikkeling der menschheid,
■heel los te maken van den naar hun
■nS gcestdoodeuden invloed van dit geloof,
hem staan de zaken ietwat anders.
nn positie wordt moeilijker, naarmate zij,
afgevallen van het oude geloof, toch
■e hart en ziel het oude aanhangen en niets
r er wenschen dan het oude leven voort te
1
s
’ll
c
.e u
-F-
553353
N
s
i
Wijk 1, 2. 3
n 5, 6, 7
- MW...U o.auus vvoneuaen zo
I lander, die ter zake van 's lands dienst in
Nederland gewoond heeft.
Art. 17. Voor de militie i.^^„
1. de iu een vreemd Ryk achtergebleven
gezeten, die geen Nederlander is
2. de in een vreemd Kijk verblijf houdende ouderlooze
'lolvvvnr al la -KI». -• -
Nederlander” die, *teTza,ke van ’s Lands
16
s
s
’s voormiddags 9
's middags
's namiddags
I
gemeen-
1 uur.
en 4 s voormiddags 9 uur.
en 8 in
9. 10, 11 en 12
i?’ ic’ ea 16 ’s middags 12
U’ .ea 20 ’s namiddags 1
iedenSvan "‘30hrij'villg ter Secretarie dezer
den De^mb8e“O8irS 9 ‘Ot ’S n,vui<lda«s
ia
ën
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek
Gelet op art 19 der Wet op de Nationale Militie van 19 Au.
Justus 1861 (Staatsblad «o. 72) zooals die is gewijzigd bii de
wet van 4 April 1892 (Staatsblad no. 56)- =e‘^ZI8d B1j de
Brengen ter kennis der ingezetenen, dat bij hoofdrtak ITT
dier wet, handelende over de inschrijving voor de militie
onder anderen voorkomt het navolgende mmtic,
Art. 15 Jaarlijks worden voor dé”Militie ingeschreven alle
mannebike ingezetenen, die op den laten Jamfari van het jra?
hun 19de jaar waren ingetreden. Jaar
Voor ingezeten wordt gehouden:
"dens vader, of, is deze overleden, wiens moeder of
zijn beiden overleden, wiens voogd ingezeten is volgens de wet
van den 28sten Juli 1850 (Staatsblad no. 44) V de wet
2 .hij, die, geen ouders of voogd hebbende, gedurende de
laatste, aan het in de eerste zinsnede van dit artikel vermelde
tijdstip voorafgaande, achttien maanden in Nederland verbWf
U1C1C1
3. hij, van wiens ouders de langstlevende ingezeten was al
houdt V00Sd See“ lnsezetea' mits M bianen het rijk verblijf
Voor ingezeten wordt niet gehouden de vreemdeling behoo-
rende tot eenen Staat, waar de Nederlander niet aan den ver
plichten krijgsdienst is onderworpen of waar ten aanzien der
nomS111011 Shei<1 het besiasel van "’ederkeerigheid is aang“
Art. 16. De inschrijving geschiedt:
1. van een ongehuwde iu de gemeente, waar de vader, of
vooXXt de m°edei’ °f' ZijU beideu verleden, dé
wait Mnwoont®hUWde ®U Van een weduwnaar iade gemeente
3. van hem, die geen vader, moeder oi voogd heeft of door
«eves-
4. van den buiten's lands wonenden zoon van een Neder
lander, die ter zake van ’s lands dienst in een vreemd land
woont in de gemeente waar zijn vader of voogd het laatst in
Nederland gewoond heeft. m
Art. 17. Voor de militie wordt niet ingeschreven:
1. de iii een vreemd Rijk achtergebleven zoon van een in
gezeten, die geen Nederlander is
2. de in een vreemd Ryk verblijf houdende ouderlooze zoon
van een vreemdeling, al is zijn voogd ingezeten
3. de zoon van den Nederlander, die, ter zake van ’s Lands
dienst in s Ryks Overzeesche bezittingen of Koloniën woont
•anrt’ 18’ -Elk’ art’ 15 behoort te worden inge
schreven is verplicht, zich daartoe bij Burgemeester en Wet-
houders aan te geven tusschen den lsten en Bisten Januari
Bjj ongesteldheid, afwezigheid of ontstentenis is zijn vX
of is deze overleden, zijne moeder, of zijn beiden overleden’
zijn voogd tot het doen van die aangifte verplicht.
Art. 29. Hjj, die eerst na het intreden van zijn 19de jaar
doch voor het volbrengen van zjjn 20ste ingezeten wordt is
verplicht, zich, zoodra dit plaats heelt, ter inschrijving aan’ tp
geven bü Burgemeester en Wethouders der Gemeente, waar de
inschrijving, volgens art. 16 moet geschieden.
Daarbij gelden de bepaUngen der 2de en 3de zinsneden van
art. 18.
Zijne inschrijving geschiedt in het register van het jaar, waar
toe hy volgens zijn leeftijd behoort. J
i Naar aanleiding van bovenstaande bepalingen maken Burge
er- meester en Wethouders verder bekend, dat op WOENSDAG don
SenJANUARI 1895, ten Gemeentehuize alhier, eene bijzondere zit.
ting zal worden gehouden tot inschrijving der mannelijke in
Ter verontschuldiging van degenen die zich ^etS. d°£ X'Xren “ren
Terwijl o”eus„.
te kan geschieden van
Sneek - -
1 1 - -- vvxxTOt uiv net vuue gei