I
F
MMS- I mWlTMlD W Dl
fflHffl El IE jlMMMUMSSRIINf SJM.
NIEUWJAARSDAG.
i
-
I
I
I
I
i
Maandag 31 December.
No. 103.
NEG E N-E N-V EERTIQsT
1894.
•i
jl
r
Nationale Militie.
1 I ZV 13 <3
25 D B C E AI B E K,
1
H12T GELOOF.
1
n.
1-
in
n
rq
n B„n„Seratisme heeft er ook i de kwaal die’hen
is de zelfgenoegzaamheid. De
i
kennisgeving.
SVKEk
IA A
1-
het volk, voor de geheele mensch-
Jz-
onze
ver
schaffen zal, moet nu blijken hoe het met die
jc.
het vaderland
en
ili
>c-
Alle brieven
in te zenden.
gemeente Sneek
van 19 Au-
1
‘I
Ükt,
comen
s
m
en
rd
is
ig
n-
!!•-
d-
id,
li
fe
T,
E-
Ü-
1,
l
'•d
d
Bij abonnement is de prijs
-te vernemen bij
T
■I B
te
kje
'tj®
ten
te
aer
rus
te
Daar de NIEUWJAARSDAG op Dinsdag
valt, zal het nummer van ons blad, dat als
dan zou moeten verschijnen, een dag
vroeger worden uitgegeven dus
De Tweede Kamer heeft Woensdagavond
besloten den Minister van Justitie inlichtingen
te vragen op een verzoekschrift, dat bij haar is
ingekomen van eenige bezitters van eenden
kooien in Friesland en C Lo__.
ten melden daarin dat „zij in hun bezit op
landers, die het wild op zee verjagen.”
beklag ingediend en
steun der Kamer.
Uit de inlichtingen, welke de Minister
zonderlinge zaak gelegen"is.
Bij de behandeling der begrooting van bin-
nenlandsche zaken heeft de heer Everts, naar
in ongunstigen zin gesproken over den overleden
archivaris,^ den heer Habets, en wel in dien zin
genomen en verdonkeremaand. De heer Victor
een
overleden, de j
-.. i dat archiefstukken door hem zouden ziin mede-
hem, die geen vader, moeder of voogd heeft of door a..., mcue-
Le.htftro'Plfl.tAn Of wione -
I de Stuers heeft daarover in de N. R. Ct. eei
I protest geplaatst. Hij geeft daarin in de sterksti
Groningen. Adressan-
rechtmatige wijze worden" gestoord door buiten
hebben daarover reeds bij den Minister hun
verzoeken nu ook den
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent
den uitgever.
schen bedriegelijk zijn; ergo, ze vertrouwen j staat die voor U. .„Ik, u
niet op de eerlijkheid van anderen, alleen ver- heid, dat is de maatschappij
trouwen ze op zichzelf. J
En dat hier de zwakke zijde is, blijkt uit de
ontvankelijkheid voor vrees-impressies.
Alles wat gelooft in de toekomst en met het
heden alleen niet tevreden is, jaagt hen schrik
aan. Een clericaal en een sociaal is in hun
oogen even gevaarlijkde eerste als domper,
die hen de vrijheid des geloofs wil ontnemen,
de tweede als monster, die hen de vrijheid om
te genieten tracht te benemen.
Alleen wanneer in den politieken strijd cle
ricaal en sociaal tegenover elkaar staan, schaart
de conservatief zich bij wie van de twee hem
voor ’t oogenblik het minst gevaarlijk schijnt.
Zelfs wil het hem soms gelukken tusschen
de strijdenden door zich een weg te banen, of
achter hen om een zijweg langs te sluipen, naai
den regeeringszetel.
Hun taktiek mag voor andere partijen een
leerschool zijn. Dreigt gevaar van overheer-
sching der clericalen, dan staan ze naast de
socialen in ’t gelid wordt daarentegen de in-
van het volk huns inziens gevaarlijk, dan
men de conservatieven in ’t clericale
te kan geschieden van lot VuaSga lSuTe“"
Sneek den 18 December 1894. «-muuags 1 uui.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
Lichting van het jaar 1895.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek, voldoende aan art. 87 der
wet op de Nationale Militie van den 19den
Augustus 1861 (Staatsblad no. 72), zooals zij
is gewijzigd bij die van 4 April 1892 (Staats
blad no. 56), brengen ter openbare kennis, dat
de tiveede zitting van den Militieraad voor deze
gemeente zal worden gehouden in het gemeen
tehuis van Schoterland te Heerenveen op Dins
dag den 15 Januari e. k. des voormiddags ten
11 ure.
Dat in die zitting uitspraak wordt gedaan
omtrent alle in de eerste zitting niet afgedane
zaken en omtrent hen, die als plaatsvervanger
of nummerverwisselaar verlangen op te treden.
Sneek den 21 December 1894.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester
BENNEWITZ, Secretaris.
BINNENLAND.
Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS
Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.— franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
rend genoeg om door den nevel r
te treffen. Alle beloften schijnen
wenschen, en zoo zinken we
’t moeras.
Zonder geloof is het leven erger dan de dood.
De vraag is dus in onze dagen opkomend,
waaraan do mensch zich heeft vast te houden
en het antwoord op die vraag kan niet anders
zijn dan dithet geloof, niet het geloof in
bovennatuurlijke dingen, maar geloof, vertrou
wen in wat onder de natuurlijke dingen ons
het meest nabij staat, dat is vertrouwen op
den mensch.
Meer dan vaderlandsliefde is tot behoud der
maatschappij noodig het geloof in menschen,
vertrouwen op menschen, liefde voor menschen,
humaniteit.
Tweedracht verstrooit, het individualisme
rukt de maatschappij uiteen.
Eendracht maakt machtmoet daarom
leuze zijn.
Een andere leuze is niet denkbaar èn tot
behoud van het geheel èn ter verheffing van
de leden uit den poel van het ellendig scepti
cisme.
BEKENDMAKING.
Inschrijving voor de Nationale Militie.
Lichting 1896.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek
Gelet op art 19 der Wet op de Nationale Militie van 19 Au
gustus 1861 (Staatsblad no. 72) zooals die is gewijzigd bii de
wet van 4 April 1892 (Staatsblad'no. 56); b J g inj de
Brengen ter kennis der ingezetenen, dat bij hoofdstak UI
dier wet, handelende over de inschrijving voor de militie
onder anderen voorkomt het navolgende
Art. 15. Jaarlijks worden voor de Militie ingeschreven alle
mannelDke ingezetenen, die op den Isten Januari van het jaar
hun 19de jaar waren ingetreden. J
Voor ingezeten wordt gehouden:
.J* bü, wiells vader, of, is deze overleden, wiens moeder, of
zijn beiden overleden, wiens voogd ingezeten is volgens de wet
van den 28sten Juli 1850 (Staatsblad no. 44);
i /ky* die, geen ouders of voogd hebbende, gedurende de
laatste, aan het in de eerste zinsnede van dit artikel vermelde
voorafgaande, achttien maanden in Nederland verblijf
'3. hij, vau wiens ouders de langstlevende ingezeten was al
houdt V°°Sd seeu Ulge2eten’ “i13 bü“en het rijk verblijf
Voor ingezeten wordt niet gehouden de vreemdeling behoo.
rende tot eenen Staat, waar de Nederlander niet aan den ver
plichten krijgsdienst is onderworpen of waar ten aanzien der
dienstplichtigheid het beginsel van wederkeerigheid is aange-
LrtUn een o^X^lTgemlente, waar de vader of ?anIeidiD^ ,VaQ de archiefquaestie te Roërmönd,
is deze overleden, de moeder, of, zijn beiden c-- --- - 1
voogd woont,
2. van een gehuwde en van een
waar hij woont;
dezen is achtergelaten, of wiens voogd buiten0^ lands geveV.
tigd is, in de gemeente waar hij woont;
4. van den buiten’s lands wonenden zoon van een Neder-
Dit geloof is hetgeen onze tijd behoeft.
Zij, die het geloof aan wonderen hebben af
gezworen, gevoelen geen sympathie voor een
panacee, hoe bescheiden ook.
Ze zijn sceptisch, twijfelen aan alles, en
trachten dit hun scepticisme te propageeren.
Dat deze onhebbelijkheid in de mode is, be
wijst dat de propaganda succes heeft, maar be
wijst ook dat we op het punt staan radeloos
of waanzinnig te worden bewijst althans dat
we heden ten dage niet vooruitgaan.
Algemeen wordt de leegte gevoeld en zoekt
men naar lading. Maar het scepticisme is den
meesten te machtig het wantrouwen is te sterk'
om geloof te kunnen stellen in wat anderen
voorspiegelen. Onze idealen zijn niet schitte-
d ons geestesoog
i ons vrome
steeds dieper in
vloed
vindt
kamp.
En is na afloop van den strijd de regeerings
zetel hun deel geworden, dan hoort men uit
hun mond niet dan fierheid en beginselvast
heid. Dan wordt de verwantschap met het
clericalisme beslist afgewezen een zeer nobele
daad, die gewoonlijk eindigt met een loftuiting
van eerlijkheid aan hun adres van de zijde
hunner conservatieve clericale bondgenooten.
Hun beginsel is het hedenhun program en
hun einddoel het heden al hun zorg en acti
viteit trekt zich saam in kalefateren van het
heden. Ze gelooven niet aan verleden of toe
komst, en waarschuwen voortdurend voor de
partijen die voor- of achteruit willen.
loch is in hun bestaan, hoe verheven ze
het achten boven dat van anderen voor wie
ze waarschuwen, een leemte of beter gezegd
iets drukkends en bekrompens.
De perken van hun geloof zijn te eng, de
grenzen hunner liefde zijn te nauw en dien
tengevolge is de bron van hun geluk te be
perkt om voldoende naar den eisch op te bor
relen.
De behoefte naar meer blijkt het duidelijkst
uit hun streven om hun vaderland ook in hun
liefde te doen deelen.
„Vreest Goddaaraan doen zij niet.
„Vreest het volk daaraan doen zij wel.
„Eert den Koning!” daaraan deden zij niet.
„Eert het Vaderland!” Zeker, daaraan zul
len zij blijven doen, want een vaderland heb
ben ze van noode voor hunne vaderlandsliefde,
en vaderlandsliefde is noodig, wil men den
Staat behouden; de Staat weer is onmisbaar
als factor tegen de revolutionaire democratie.
Maar hooger dan dit alles staat de Maat
schappij.
Hooger dan de vrees staat het vertrouwen
jegens het volk.
Hooger dan de liefde voor
jn in 1876, en wel voor
s voormiddags 9 uur.
11
n -*-0» 14, ia en ie ’s middags 12
'Toi.ot-i r.” 1-7, 19 en 29 3 namiddags 1
<ie V^Mving ter Secretarie dezer gemeen-
- kan geschieden van smorgens 9 tot ’s namiddags 1
icAmhün 1Q(M
dienstdinZ°fRinAUr>vl11 Nedbrla,nder> die. Wr zake van *s Lands
Art 18 KlV nP^erzeescUe bezittingen of Koloniën woont.
schreven ifvAmUnh 7°^ an' 15 beho“t te worden inge-
houders ^aartoe bii Burgemeester en Wet-
Ki o)USS?h,eU- ,den lsten eu 31steu Januari.
of K teldh? afwezigheid of ontstentenis is zijn vader
zün voo'd toVhetdn11: ZijUe TedCr' beide“ «verledon.'
Art 90 wih5- d 7au dle aauSifte verplicht.
doch vóór hpf d-i^iwerSt na het iutredeu van zijn 19de jaar,
ar?. 18blJ gelde“ de b°PaUn8en der 2de en 3de zinsneden van
toe^’S^^
S S.. di: 19de jaar1 waren
lagetreoen, en die alzoo geboren zij -
Wijk 1, 2, 3 en 4 ’3 voo
en 8
9, 10, 11 en 12
13, 14, 15 en 16
onze zwakheden het
is de zelfgenoegzaamheid.
fintr 1 aiQier. eene bijzondere zit-
eezeten^n nik geh<?llde‘l tot inschrijving der mannelijke in
fnXdeJ. den 19de
n 5, 6, 7
I De staatkunde en de godsdienst hebben met
■elkander gemeen, dat zij den beoefenaren prik-
■kelen tot bespiegeling.
I Wie voor theoretische of dichterlijke bespie-
■Seling zijn oogen sluit, is slechts in naam be-
kjlijder; de werkelijkheid brengt hen thuis bij
de afvalligen, de prozaïsche menschen, de zelf-
genoegzamen, de conservatieven. Dezulken
zijn onder ons volk niet spaarzaam te vinden
men zoeke maar in den catalogus van de bour
geoisie satisfaite.
Wanneer een grootsch plan, of wat er op
voor de toekomst wordt beraamd, dan
de dikkers onrustig aangeschommeld en
het één kakelen van „Gi-ga-gak Mijn
lemelVerlies u niet in theoretische bespie
dingen Verdiep u niet in de oorzaken der
maatschappelijke kwaalDe menschen zelf
;yn er schuld vanDrankmisbruik Verkwis-
mgTe weelderige levenswijze
Gelukkig kunnen die. schuldenaars zich ver-
Mtsehuldigen, met te wijzen op den overdaad,
raaraan hun beschuldigers zich te goed doen.
De sociale quaestie lost men niet op dan in
Weerwil van deze satisfaits. Ze zijn eerlijk
ttenoeg te erkennen, dat, naar hun meening,
le <luaestie niet op te lossen is dan door zelf-
Berziemngmaar jn p]aats vau deze ujtspraak
euzelven toe te passen, houdt de berisping,
t adres van hen die dupe der quaestie
Wijn, een zelfverheerlijking in.
Waarom ook niet? Ze zijn braaf en fat-
enlijk, geven op tijd een aalmoes, sparen bij
Jjds voor den ouden dag, eten nooit meer dan
B1 is, en zijn tevreden daarmee wordt
|Ues tot rust gebracht; en indien hun fantasie
i.°ê aoinwijlen onrust toont, is het uit vrees,
|ie hen bekruipt voor de toenemende waaa-
■alzenj.
J Maar we hebben allen
'D, pi ia;r(; i
M 6 ^cngcuuvgzaamneiu. jje zorgen
■m' het stoffelijke niet mee gerekend, kan men
■ogen dat deze menschen slechts éen afgod
'eren hun eigen lijf. Het beste en vetste
de moederaarde maar levert, gaat er in en
°m heen. Het geluk des levens be-
■'egelen, doet men in dezen verstandigen kring
■L leven na dit leven, nu ja, ’t zou wel
e3'igenaam zijn, maar zonder spijs of drank is
w* eest toch op den duur vervelend.
enservatieven gelooven niet aan het hier
aals, ze gelooven enkel aan zichzelf.
e hebben bij ervaring geleerd dat de men-