1 W
^1.
muis- i iimmuHUD ioor de
«IEDWJAARSDAG.
FA
ft®
SSSSSsS
L
lu
No. 104.
E N-E N-V EERTIG-8TE
1894.
ONZE STRAATJONGENS.
^1
Maandag 31 December.
Nationale Militie.
29 I) B C E AL 13 Fl Li.
onmeedoogend de bevende ledematen
LE
bewijs van ons nog res-
vorigen week kunnen
EK
ke
lid
Alle brieven
in te zenden.
ts-
tri
-
d
I
rd:
iha-
en
is
dig
iri-
er-
fd-
jid,
]N
.00.
,ar
el-
ar
de
an.
:c,
e,
]N
u-
D-
A
E-
0-
T,
IN
M,
R,
tb
teren gelegd om eens I
mogenden, in conferentie op het Binnenhof bij-
onbevredigd door de ad-
--1 gevangene.
De meest beroemde
van zijn
te hebben Zoo doet men in een hoender- I die ’s avonds aan zijn deur klopte, zijn steun
!Park ‘kon verleenen, maar ook verscheurde hij
Bij doze Courant behoort als Bijblad Feuil-
leton-nummer 185.
T-® ----
onzen toevlucht tot den
j hebben geen voorbeelden
i
republieken der oudheid
.4 van meer standvasti
ger moed en meer fierheid van karakter, naast
meer onbuigzaamheid in het hooghouden hun
ner onafhankelijkheid aan te wijzen, dan de
wildernissen der Nieuwe Wereld in zich be
waren
een, wel over deze onhebbelijke straatjongens l
zouden zeggen. Wij hebben toch onze eer als
natie hoog te houden tegenover den vreemde-
deling, en dus, zoo dacht ons, zal onze volks-
representatie zich met de zaak wel moeten be
moeien. Werkelijk is de zaak ter sprake ge
bracht, maar het gesprokene heeft weinig im
pressie gemaakt.
De middelen tot genezing waren zoo voor
t grijpen, tenminste er werden zoovele op
genoemd dat men zich eigenlijk kon verbeel
den in een apothekersvergadering te zijn of in
een pharmaceutischen winkel, waar men voor
elke obstructie tien middelen voor één heeft
en de heer apotheker zonder diagnose van de
kwaal, dadelijk bereid is een of ander schuif-
middel te verkoopen, al ging ook het lichaam
van den patient er bij ten gronde.
Waarom zijn de Hollandsche jongens toch
zoo „vervloekt” ondeugend?
Omdat ze afgedwaald zijn van den Heere
God Omdat ze niet zijn opgevoed in de
vreeze des Heeren, die ’t beginsel is van de
wijsheid
De landstreken, waar men zich algemeen
toelegt op „christelijke” opvoeding, geven op
deze vraag een beslist ontkennend antwoord.
Wie ruwheid van zeden wil zien, ga bij
voorkeur naar de orthodoxe streken in ons
landje, waar men den vreemdeling, die zich
’s avonds op den openbaren weg vertoont, de
vonken van het scherpe mes voortoovert, ja,
waar men zich niet ontziet, den gentleman door
zijn lakensch pak heen te snijden of dominee
met zijn rijtuig te laten omkantclen, door de
lunsjes van de raden te nemen.
Onze vrijheidszucht, zegt een ander, is er
schuld aan. Geef de politie het recht zelf een
bestraffing toe te dienen, of wel stel een rech
terlijke macht in naar Engelschen trant, waar
bij de paedagogische regel in toepassing wordt
gebracht, dat op de misdaad de straf dadelijk
volgt.
Weer een ander wil zachtere zeden inburge
ren door de onderwijzers te hulp te roepen
voorzeker is dit middel te verkiezen boven den
stok van de politie.
Maar de slechte geest, de libertijnsche ma
nieren komen onder de onderwijzers meer in
zwang volgens de klachten der heeren ver
tegenwoordigers.
Ook daar zal men dus dikwijls den Bock zum
-Gartner maken.
En de ouders Het zou niet kwaad zijn een
maatregel te treffen, zoo hoort men aanvoeren,
waarbij aan ontaarde ouders de kinderen wer
den ontnomen, ’t Idee is voor die ontaarde ou
ders wel aantrekkelijk, wanneer ze van ouder
lijke zorgen worden ontheven, maar werkt
men de ontaarding niet in de hand, wanneer
men de kip eenvoudig als broedkip gebruikt en
met behulp van kunstmoeders de kuikens groot
brengt, om maar vlug weer een nieuw broedsel
ADVERTENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents-
voor eiken regel meer 7^ Cents. Bij abonnement h de prijs
den ffitgever V°°Waarden daa™ntrent te vernemen bij
Daar de NIEUWJAARSDAG op Dinsdag
valt, zal het nummer van ons blad, dat als
dan zou moeten verschijnen, een dag
vroeger worden uitgegeven dus
Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS
Abonnementsprijs voor 3 maanden f I.- franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
zijn allen onwetend, en allen
allen gelijk en allen vrij.
Toen de Europeanen zich in Amerika ves
tigden, kende de inboorling van het Noorden
nog de waarde der rijkdommen niet, en de
welstand, welke de beschaafde man zich hiermee
verzekert, liet hem koud toch was bij den in
boorling geen zweem van lompheid of onbe
schaamdheid te ontdekkenhij bewaarde bij
zijn optreden de gebruikelijke reserve met een
soort van aristocratische beleefdheid in den
vorm.
Zacht en gastvrij in vredestijd, onmeedoogend
in den oorlog, zelfs de perken der meest be
kende en beruchte wreedheid van menschen te
buiten gaande, was hongerdood hem niet te
zwaar een offer, indien hij den vreemdeling,
te hooren, wat onze edel- l Ten einde raad en c„uux uo ttU.
I viezen der edelmogende heeren aan de hand
gedaan, namen we
Franschen geleerde De Tocqueville en wat hij
ons meedeelde ter verklaring van de ruwheid
des volks, kwam ons belangrijk genoeg voor,
om ’t aan onze lezers mee te deelen. Zijn
antwoord munt boven dat van bovengenoemde
sprekers uit in eenvoud, en zijn diagnose van
de kwaal wijst op een eenvoudig middel
Maar ter zake. De Tocqueville spreekt over
de Indiaansche bevolking van Noord-Amerika
tijdens de eerste nederzettingen der Europeanen
en lascht de volgende opmerking er tusscheni
die hij, getrouw aan den regelSchau um dich,
schau in dich, meent te moeten maken
„De ruwheid van de kinderen des „volks”
in de beschaafde landen der wereld is niet
alleen het gevolg van armoede en onwetend
heid, maar ook en vooral hiervan, dat zij, arm
en onwetend zijnde, dagelijks in aanraking
komen met rijke en verlichte menschen.
Het besef hunner zwakheid en van hun on
geluk, eiken dag gewekt door het geluk en
de macht van enkelen onder huns gelijken,
„waarmee het contrasteert”, wekt tegelijkertijd
in hun hart de vrees en den toorn. Het ba-
sef hunner afhankelijkheid en minderheid ver
bittert hen, terwijl het hen vernederten deze
zielstoestand openbaart zich in hun zeden, zoo
wel als in hun taaltegelijkertijd maakt het
hen onbeschaamd en laag (bas). De waarne
ming in het praktisch leven bewijst gemakke-
lijk de waarheid dezer bewering. In aristocra
tisch geregeerde landen is het volk ruwer dan
ergens elders in de rijke steden meer dan op
het platte land.
Waar zulke machtige en rijke menschen bjj-
een wonen en hun invloed doen gevoelen, wor
den de armen en zwakken overstelpt door het
bewustzijn van hun lagen staatgeen middel
ontdekkende waardoor ze zich zouden kunnen
opheffen, beginnen ze te wanhopen aan zichzelf
en vervallen daardoor beneden de waarde van
den mensch.
Bij het leven der wilden wordt dit bedroe
vend uitwerksel van de tegenstelling in condi
tie niet aangetroffen; de Indianen, zegt de T.,
i arm, maar tevens
Het is stellig een bewijs van ons nog res-
teerende naïveteit, om Hosanna te kunnen
roepen, wanneer we b.v. een ons afvallig ge
worden conservatief hooren afgeven op het cle-
ricalisme evenzeer als het voor clericaleu een
aangename gewaarwording is den ongeloovigen
hond te hooren blaffen bij het naderbij treden
van de „socialen”.
We hebben ’t een vorigen week kunnen
opmerken, welk verstandig gebruik de heer mr.
van Houten van deze mensehelijke zwakheden
weet te maken. Hij zinspeelt op de samen
koppeling van kiesrecht en personeel en vangt
daardoor de clericalen, die thans als tribunen
e einden in handen hebben van de stroppen,
vaarmee de zeven excellenties pronken. Daar-
>P volgt een ontboezeming over de absolute
vetenschap, en zelfs een clericale matador vindt
'ie fierheid zoo aantrekkelijk, dat hij er niet
'aa zwijgen kon. Sam van Houten fier Zou-
ien dan de liberalen, radicaal-liberalen en libe-
aal-radicalen niet dadelijk de koppen bij el-
«ar steken en elkaar feliciteeren met zoo’n
■inken minister, die alles van de Kamer weet
en. g laan te krijgen. Zelfs die afkeurend zich
Uitlaten over dwepende idealisten, doen hun
est om Sarn van Houten wel over ’t paard te
lillen.
I Maar bij al de verheerlijking en de, hoe zul-
Ten we zeggen, de admiration mutuelle
Pillk de straatjeugd door zijn brutale onver-
Ichilligheid ons een doorn in ’t vleesch.
I Of het een groot heer is of een kleintje, de
Jeunesse dorée is beleefd en stelt de kwajon-
—-.ftensstreken uit tot den studententijd.
Maar de gamins, de onopgevoede straatben-
■e s’ dle reeds op zoo prillen leeftijd geleerd
■ebben, dat er tusschen groote en kleine mijn-
jeeren nog zoo menig verschil valt op te mer
le11, wat vangen we daarmee toch aan We
Behoeven er geen parlementsleden van te ma-
■en> die eenmaal naast fashionable volkje van
■ct kaliber Rutgers c. s. hun zitplaats zullen
•4°R1 maar in -PZawawsof Stroucken, ja waar
9 a volksmeeting wordt gehouden, zijn die spes
Oa»triae hinderlijk en vervelend. We hebben
ler’ geloof ik, met een speciaal Hollandsche
■genaardigheid te doen, waarvoor onze vader-
B't'lsliefde zich beschaamd terugtrekt.
Naar aanleiding van een klacht door een
■‘Perikaanschen shepherd aan het bestuur der
stad over de onhoffelijkheid, waarmee zijn
Jouwelijke kudde in de Spui- en andere stra-
F was bejegend, hebben we ons oor te iuis-
bekendmaking.
Inschrijving voor de Nationale Militie.
Lichting 1896.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
KENNISGE VING.
Lichting van het jaar 1895.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente S^eek, voldoende aan art. 87 der
wet op de Nationale Militie van den 19den
Augustus 1861 (Staatsblad no. 72), zooals zij
is gewijzigd bij die van 4 April 1892 (Staats
blad no. 56), brengen ter openbare kennis dat
de tweede zitting van den Militieraad voor deze
gemeente zal worden gehouden in het gemeen-
■I
SI
OUR AH'
4
3^4
11
Cz
1
J
11
1
1
jen
uli
Je
l
en
i
-
1
I
ren:
JS. 2
B,
en
r.
,00,
•oo,
I 1
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente SneeL-
Voor ingezeten wordt gehouden:
laatste nUderS V-°°sd hsbl>en<ie, gedurende da
tjidstip voorafgaande.
r»y52r»i5SezeteuJVordt uiet Behouden de vreemdeling behoo-
niinhf tOt> e®neP- ®taat> waar 3e Nederlander niet aan den ver-
menhstnlieM®heidUhf t“t on.dcr'vorPen «f "'aar ten aanzien der
nomen. Pegmsel van wederkeerigheid is aange-
Art. ,6. De inschrijving geschiedt:
wairhïfwoSnT11'1"''10 e“ VaU ee“ "'edu'™a« ia de gemeente
3. van hem, die geen vader, moeder of voogd heeft of door
wXbuiteu ’s land3 geïe*
lande^terl^
NeXiand gewoondTee'™" ZijU ™der °f V°°gd het laatst ia
Art. 17. Voor de militie wordt niet ingeschreven:
»»1ótde eeU vrbtimd üij* achtergebleven zoon van een in
gezeten, die geen Nederlander is;
2. de in een vreemd Rijk verblijf houdende ouderlooze zoon
van een vreemdeling, al is zijn voogd ingezeten .aerwozezoon
3. de zoou vau den Nederlander, die, ter zake van ’«iLanda
^Art'lS EkltSd?Zev1jeSOile bezittiuSeu of Koloniën wo‘ont.
Art. is. Elk, die volgens art. 15 behoort te worden in-e-
schreven is verplicht, zich daartoe bij Burgemeester en Wet
houders aan te geven tusschen den isteu en Sisten Januari
Bil ongesteldheid, afwezigheid of ontstentenis is zün valer
of is deze overleden, zijne moeder, of zijn beiden overleden'
Z1Ja d doen va“ die aangifte verplicht.
Art 20. Hij, die eerst na het intreden van zijn 19de iaar
doch voor het volbrengen van zijn 20ste ingezeten wordït is
verplicht, zich, zoodra dit plaats heeft, ter inschrijving aan' te
geven by Burgemeester en Wethouders der Gemeente waar de
inschrijving, volgens art. 16 moet geschieden.
ar?aia8blj geldeu de bel'alillSe'1 der 2de en 3dezinsneden vau
9en JANUARI 1895, ten Gemeentehuize alhier, eene bijzondere zit
ting zal worden gehouden tot inschrijving der mannelijke in
gezetenen, die op den len Januari 1895 hun 19de jaar waren
ingetreden, en die alzoo geboren zijn in 1876, en wel voor
wijk 1, 2, 3 en 4 ’s voormiddags 9 uur.
5, 6, 7 en 8 in
9, 10, 11 en 12 r n
0 13, 14,15 en 16 ’s middags 12
19 eu 29 ’s namiddags 1
Terwyl overigens de inschrijving ter Secretarie dezer gemeen
te kan geschieden van s morgens 9 tot ’s namiddags 1 uur
SNEER den 18 December 1894. ammnags 1 uur.