De ontwikkeling van den Handel. Amor op io torpedo. p 1 limis- 1IIUXTKHIEM.1II IWK Sifflk H OllSTtó‘|L F^M\x’ooral BOUWEN VAN WüJ 1 WA ïfez van Aan^ \'e T L F' clas 7 Juli 19 V E R ff irSfYG 1 Uitgever: B. FALKENA Mzn., Singel, Sneek. No. 54. Feuilleton. TE SNEEK.p I 1 y den tocht aangeeft, een I Dit blad verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. ABONNEMENTSPRIJS voor Sneek f 0,40 per 3 maanden, franco per post f0,50. Abonnementen worden te allen tijde aangenomen. I gedurende Zoo ontwik - waar de ka- markten en tegen andere Neem het ons niet kwalijk, Busch, verontschuldigde zich de luitenant Pirk, de familie Wernicke wou ons niet eerder loslaten. De oude had een kolossale bowl gemaakt. Wij mochten niet gaan voordat zij leeg was. Hm, bowl gedronken. Dan mag ik u zeker wel feli- citeeren, Ring? Helaas niet, antwoordde luitenant Ring. Niet? Alle deksels, hebt ge een blauwtje gekregen? Dat nu juist niet. Ik ben er niet toe gekomen, mij te verklaren. Nu houdt toch alles op, stoof Busch gemoedelijk op, daar maak ik twee van mijn mooiste booten klaar, vaar 70 en meer mijlen ver naar deze doodsche haven, verveel mij een ganschen avond moederziel alleen en terwijl ik denk, dat alles in orde is, hebt ge niet eens gesproken! Tegenover den vijand alle krachten inge spannen, is de leus van eiken luitenant in elk geval! Dat deden wij in onzen tijd anders! Ja, de tegen woordige jeugdMaar mensch, waarom heb je den mond niet opengedaan Kon ik dan? Mama heeft om haar dochtertje een formeelen toovercirkel getrokken, dien men nu eenmaal niet kan verbreken. En waar zij het nog verzuimd had, daar had je dien leelijken assessor, die den geheelen avond niet van juffrouw Kathe was af te slaan. Nu moet de arme assessor ’t weer ontgelden, lachte Pirk. Zoo vervelend vind ik hem eigenlijk niet; inte gendeel mij is hij heel goed bevallen. En mjj in ’t geheel niet, antwoordde Ring korzelig. Dus uw concurrent en medeminnaar, meende Busch. Nu, wie mij voor den boeg komt, dien zet ik op zij. Of wilt gij zonder strijd de vlag strijken? Zeker niet! Maar morgen is er ook nog een dag. De familie Wernicke heeft uw uitnoodiging aangenomen en zal ons tot Friedrich Wilhelm-Bad vergezellen. Daar zal misschien wel gelegenheid zijn- ADVERTENTIëN 4 cent per regel. Bij abonnement van 500 regels 3 cent en van 1000 regels 27» cent. Groote letters naar plaatsruimte. eerste plaats komt als zoodanig de mensch in aanmerking en wel in het bijzonder in Afrika. Dit werelddeel heeft, voornamelijk in het cen trale gedeelte, bepaald armoede aan lastdie ren. Het paard komt er weinig voor, het rund is er voor het lastdragen niet geschikt en de olifant, die in Azië sedert eeuwen als lastdra ger gebruikt wordt en daarvoor zoo buitenge woon geschikt is, is onbegrijpelijkerwijze in Afrika niet getemd. Er blijft dus niets anders over, dan dat men gebruik maakt van den neger tot het dragen van lasten. Langs daar voor door de ondervinding aangewezen wegen, die dikwijls door dichte bosschen, hoog gras en door rivieren voeren, zoogenaamde draag- paden, brengen zij het ivoor en de boschpro- dukten uit het binnenland naar de kust. Ge- heele karavanen van dergelijke lastdragers, waarvoor men vroeger meestal de uit het bin nenland afkomstige slaven gebruikte, wanneer zij ter inscheping naar Amerika naar de kust gebracht werden, doorkruisen nog steeds Cen- traal-Afrika. Nog lang zullen zij zeker in dit gebied van niet of slechts gedeeltelijk bevaar bare rivieren, waar de spoorwegen slechts langzaam doordringen als transportmiddel dienst moeten doen. Een dergelijke negerkaravaan wordt onder leiding gesteld van een met den weg bekenden aanvoerder en ter verdediging vergezeld door gewapenden; gewoonlijk is er een aantal vrou wen en kinderen bij. In den regel voert men ook een haan mee, die door zijn gekraai het aanbreken van den dag en daarmede het sein tot het voortzetten van een niet onbeteekenend lid dus van het reis gezelschap. Kunstmeststrooima- Aan de kade te X. lage» twee torpedobooten naast elkaar. De bemanning der beide vaartuigen was al lang naar de kooien gegaan en rustte uit van de ver moeienissen van den inspannenden dienst. Eenzaam stond de uitgezette schildwacht op het einde van de naar de kade gelegde loopplank en liet zijne blikken verlangend naar de van verre stralende roode lantaarn van »De Vroolijke Matroos* varen. Zeker, hij wou veel liever daar in vrooljjk gezelschap een glas groc drin ken dan hier op wacht staan. Ongeduldig wachtte hij tot de torenklok zou slaan. Wat ging die tijd lang zaam. Even ongeduldig scheen de officier te zjjn die ruste loos op het bovendek der eene boot op en neer wan delde. Al over elf, prevelde hij, terwijl hij het, bij het schijnsel der lantaarn uitgehaalde horloge weer weg borg, waar mijn luitenants toch blijven! Ze schijnen zich recht voor anker gelegd te hebben. Jammer, dat ik niet van de partij kon zijn. Voor ’t overige zal het mij verwonderen of Ring vandaag zijn doel bereikt heeft, ik gun het hem wel. Ha, daar schijnen de kerels eindelijk te komen. Er werden stemmen hoorbaar in de haven. Onmiddel- lijk daarna doken twee gestalten uit de duisternis op en kwamen met een krachtig goeden avond aan boord. Komt ge werkelijk nog eens terug, mjjne heeren, be groette de kapitein ter zee de twee, ik dacht al dat ik van avond niet meer het genoegen zoude hebben. -Ï0V WERS e Tentoonstelling te Aft JKA l tent Kun„- op te treden. Tegenwoordig is het karavaanverkeer in Europa nagenoeg geheel verdwenen; alleen in Oost-Europa en in het bijzonder in Zuid-Rus- land treffen we het nog aan, omdat dit ge bied met zijn steppenkarakter eigenaardige natuurlijke gevaren biedt. De werelddeelen, waar zich het karavaan- wezen het krachtigst ontwikkeld heeft, zijn Azië en Afrika. Met hun reusachtige steppen en woesteingebieden, waarin roofzieke noma den rondzwerven, loerende op de niet voldoen de beschermde kooplieden en waar bovendien de natuur met allerlei gevaren dreigt, zijn die beide werelddeelen voor dit verkeer van na ture aangewezen. In vaak eindelooze rijen trekken de handelaars met hun lastdieren on der geleide van gidsen, die niet zelden, evenals de zeeman, de te volgen richting moeten be palen uit den stand der hemellichamen, door deze eenzame gebieden. Voor groote sommen verzekeren zij zich het geleide en den steun van een der woestijnstammen, die hen dan tegen mogelijke aanvallen van stamverwanten moet verdedigen. Waar de karavaan rust houdt vindt men, althans in Azië, vaak uitsluitend daarvoor in gerichte karavaanserails, de gebouwen, waar de kooplieden een onderkomen kunnen vin den en tevens de gelegenheid om den rusttijd handel te drijven, kelen zich dus in die plaatsen, ravanen gewoonlijk vertoeven, kunnen de meegevoerde waren worden ingeruild. Dat in de woestijnstreken dergelijke rustpunten dikwijls voorkomen daar, waar bronnen aangetroffen worden, is licht te begrijpen. Ook de pelgrimskaravanen zijn in den regel handelskaravanen tevens, omdat, gelijk we reeds eerder opmerkten, godsdienst en handel niet zelden samengaan. Naast het vroeger reeds genoemde Mekka wijzen we nog in Voor- Indië op de bedevaarts- en handelsplaats Hardwar. Bij dergelijke groote karavanen heeft ieder deelnemer zich streng te houden aan de vast gestelde verordeningen en heeft de leider een zeer uitgebreide macht, in welker uitoefe ning hij door zijn dienaren wordt bijgestaan. Laten we nu nagaan, van welke kracht in het karavaanverkeer gebruik gemaakt wordt voor het vervoer van de koopwaren. In de VUL Wanneer in onzen tijd een koopman uit Engeland de pas beschreven jaarmarkt te Nizjni-Novgorod wenscht te bezoeken, kan dit op gemakkelijke wijze en binnen betrekkelijk korten tijd geschieden. Hij denkt er niet meer aan, dat zijn persoon of de goederen, die hij er heen wenscht te zenden, eenig buitengewoon gevaar kunnen loopen. Geheel anders was dat in vroegere eeuwen en is het ook nu nog in verschillende deelen van Azië, Afrika en Amerika. Ongebaande wegen, gevaren, voortspruiten de uit de eigenaardige gesteldheid van het land of van zijn klimaat, maar ook vaak uit de vijandige houding der stammen, waarmede men in aanraking komt, maken het daar voor den afzonderlijken handelaar dikwijls onmoge lijk zijn goederen veilig te transporteeren. Het natuurlijk gevolg daarvan is, dat verschillen de kooplieden, die een zelfden weg te volgen hebben, zich bij elkander aansluiten, om des te krachtiger te staan tegenover de hen bedrei gende gevaren. Zulk een vereeniging van handelaars noemt men dan een karavaan en niet zelden worden gewapenden in dienst ge nomen tot meerdere verzekering der veiligheid van personen en goederen. In de middeleeuwen was ook in Europa het karavaanwezen sterk ontwikkeld, daar de vei ligheid van het verkeer in dien tijd ook in ons werelddeel veel te wenschen overliet. Ver- eenigd in karavanen van stad tot stad trek kende, waren kooplieden en goederen beter be schermd tegen de aanvallen der talrijke roof ridders, die hun burchten juist bij voorkeur bouwden aan de veel bezochte handelswegen, voor een deel levende van wat zij den koop lieden konden ontrooven en van de losprijzen, die zij voor de invrijheidstelling der gemaakte gevangenen vroegen. Tegenover dit brutaal optreden der roofridders, die uitgingen van de stelling: »Reiten und Rauben is keine Schande, Das tun die Besten im Lande, was het noodzakelijk, dat de kooplieden zich vereenigden, om zich zelf en hunne goederen te verdedigen, zoolang de vorsten onmachtig waren om krachtig tegen die adellijke roovers Misschien? viel Busch in, misschien? Dan komt er weer niets van. Ik zie wel, dat ik morgen zelf eens de zaak ter hand moet nemen. Verlaat u op mij Ring! Als gij van uw zaak bij juffrouw Wernicke zeker zijt, de mama neem ik voor mijn rekening. En nu goeden nacht, het is al laat. Kom Pirk, wij zullen het veldtochtsplan ontwerpen. Daarmede nam Busch afscheid en ging met Pirk naar de kajuit. Ring ging naar de andere torpedoboot. Hij was te opgewonden om al naar bed te gaan, stak dus een frissche sigaar op en ging op de smalle houten bank bij den achtersten toren der boot zitten. Onwillekeurig keerden zijne gedachten terug naar de mooie kleine villa, die bijna aan het einde van het stadje vriendelijk tusschen de groenende tuinen lag. Drie jaren waren voorbij gegaan, sedert hij daar voor de eerste maal geweest was. Destijds was hij kadet op de Freya. Bijna vier weken lang had het schip op de reede van X. gelegen, om schietoefeningen te houden. De commandant, een levenslustig man, had spoedig kennis gemaakt met de notabelen van het stadje en gewild, dat ook zijn officieren vlijtig bezoeken aan land aflegden. Weldra had zich over en weer een levendig verkeer ontwikkeld, men noodigde elkaar uit en organiseerde gemeenschappelijke uitstapjes en kleine festiviteiten. Nergens evenwel waren de jonge officieren liever dan in het gastvrije huis van den kantonrechter Wernicke. Hoewel mevr. Wernicke iets terughoudend en vorme lijk was, was meneer Wernicke een zeer vriendelijke oude heer, die de gastvrijheid op een zoo beminnelijke en gezellige manier wist uit te oefenen, dat de jonge officieren zich weldra in de mooie villa als in hun eigen huis gevoelden. Vooral Ring was spoedig een bijna dagelijksche gast der familie Wernicke geworden. Voor hem ging de aantrekkingskracht echter niet in de eerste Veel gemakkelijker geschiedt het verkeer, wanneer men de beschikking heeft over last- of trekdieren. Als zoodanig worden dieren van verschillende soort gebezigd. In het hooge Noorden, zoowel van de Nieu we als van de Oude Wereld, wordt veel ge bruik gemaakt van den hond als trekdier. Vooral in den winter is het gebruik er van zeer uitgebreid; soms tot een getal van twaalf voor de slede gespannen, vervoeren zij vrij zware lasten over de sneeuw en over het ijs. Dergelijke honden worden vaak in het voorjaar vrij gelaten en tegen het najaar weer opge vangen, vandaar hun nog al wilde aard. Op de Siberische rivieren worden ze ook vaak gebruikt om de booten voort te trekken. Visch, waaraan deze wateren juist bijzonder rijk zijn, is hun hcofdvoedsel. Naast den hond is in de Oude Wereld voor de Poolstreken ook het rendier van groot belang, vooral door zijn groote trekkracht, zijn vlugheid en zijn ge makkelijke verzorging. Is echter de winter voorbij, dan kunnen rendier en hond als trek dieren niet meer gebruikt worden; dan moet het paard hun plaats innemen. Zoo trekken ’s zomers door Noord-Azië, vooral door Oost-Siberië, geheele paardenka- ravanen, vergezeld door geharde personen, de zoogenaamde promoeisjlennikv, de last, dien ze vervoeren, bestaat hoofdzakelijk uit pelzen, thee en delfstoffen. Elders treffen we bij de karavanen ook wel paarden aan, zooals in de woestijngebieden van Azië en Afrika, maar meer als rijdier; de kameel is daar het lastdier. Gelukkig voor den mensch, dat het paard in bijna alle streken der aarde kan aarden; slechts in een enkele streek niet, zooals bijv, het gebied in Oost-Afrika tusschen Limpopo en Tanganjikameer, waar de Asetse-vlieg, waarvan de steek voor rund en paard doode lijk is, het houden van deze dieren onmogelijk maakt. In warmer streken, zooals in Zuid- Europa, Noord-Afrika en Azië komen naast het paard de ezel en de muilezel als lastdieren in aanmerking. Bij een klein timmermansbaasje komt knecht vragen of er ook werk voor hem is. Neen, ik doe alles zelf. Dan zou anders een betrekking bij u mij juist heel goed lijken Nichtje: Houd jij het voor mogelijk, dat een jongmensch van twee meisjes tegelijk houdt? NeefZeker, als zij maar niet op dezelfde plaats wonen. plaats uit van den vroolijken ouden heer des huizes, maar van diens dochter, de blonde Kathe. Da delijk bij het eerste bezoek had zij met de bekoorlijkheid van haar verschijning een diepen indruk op hem gemaakt en deze indruk ontwikkelde zich tot eene warme ge negenheid, toen hij bij nadere kennismaking een diepen vrouwelijk gevoelende ziel en een groot en edeldenkend karakter in haar ontdekte. Het afscheid van X. was hem moeielijk, zeer moeie- lijk gevallen, want in jaren zou er zich niet weer zulk een schoone gelegenheid voor hem opdoen, te meer daar hij de aanschrijving, om met een Oost-Aziatisch eskader ’nreis te moeten maken, al in den zak had. Maar schrijven zou hij althans vlijtig en werkelijk had zich tot zijn blijdschap langzamerhand een geregelde briefwisseling ontwikkeld. In het laatste voorjaar was hij weer te X. geweest, helaas slechts voor eenige uren daar de kustpantserboot, waarop hij nu dienst deed, nog geen dag voor de stad ten anker lag. Doch dit vluchtig weerzien was voor hem voldoende geweest, om van zijn eigene liefde zeker te worden en tevens de blijde zekerheid te erlangen, dat zijne liefde beantwoord werd. Sedert stond zijn be sluit, om de hand van Kathe Wernicke te vragen, vast. Een gunstige gelegenheid scheen weldra te komen. Zijn vriend Busch moest met twee torpedobooten van zijn divisie een oefeningsreis maken en het viel Ring, die zijn kameraad in ’t vertrouwen genomen had, niet moei lijk, hem te bewegen, X. tot het doel zijner reis te nemen. Een verlof van twee dagen werd gevraagd en verkregen en op een mooien zomermorgen was men gezamenlijk weggestoomd. Van avond nu had hij de geliefde weergezien. Blijkbaar had zij begrepen, wat hem zoo spoedig had doen terugkomen en de warme glans, die uit haar blauwe oogen straalde, had hem duidelijk verkondigd hoe welkom hij was. (Slot volgt.) Meestal draagt de neger zijn last op het hoofd en mag deze niet zwaarder zijn dan 20 a 25 K.G., wanneer men ten minste een behoorlijke snelheid behouden wil. Gemiddeld wordt een weg van 20 K.M. per dag afgelegd. Zwaardere lasten worden aan een stok door twee negers op de schouders gedragen. Zelfs het personenvervoer geschiedt in ver schillende deelen van Centraal-Afrika nog door dragers. Gelegen in een hangmat of gezeten in een draagstoel, aan een stok gedragen door een tweetal negers, die telkens worden afgelost, wordt de reiziger voortgedragen over hoogten en door moerassige streken of ook wel door doorwaadbare plaatsen in de rivieren. «end, dat is I I i W| WÉjf""?7’’ ^^^^^vLcgoeïTeren. *-■ t 'mm I AanmcJ*3 o. -• I LUU TOT HET r,e' -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1906 | | pagina 195