Jeia mêt gêU. Stremming van Scheepvaart- ÉS WSï >1 met [Stand. muldebadeel, 61e Jas' Uitgever: B. r ALKENA Mzn., Singel, Sneek. Officieele Advertentie. Feuilleton. VAW Tandartgsirf Het telegrafisch verkeer. door te seinen blauw. blauw. I geel- zien en begrepen. daartoe rekenen de ♦Niet goed, Johannes. geven van HOOFDSTUK ITI. (Wordt vervolgd.) Dit blad verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. ABONNEMENTSPRIJS voor Sneek f 0,40 per 8 maanden, franco per post f0,50. Abonnementen worden te allen tijde aangenomen. Ik wensch U iets mee te deelen. Twee nationale vlaggen onder I elkaar. Wijk uit. Ik kan niet manoevreeren. Ik wensch U iets mee te deelen. Door AMO. en mt ag en n- he m, es in, Ik heb gebrek aan mondbe hoeften. rood. wit. blauw. rood wit. blauw. rood wit. blauw. Den volgenden morgen omstreeks negen uur stapte Johannes de werkplaats van zijn vroegeren patroon binnen. »Wel, daar is hij waarachtig,riep deze hem verge noegd tegemoet. ♦Zoo, dus de boodschap was toch waar; ik kom niet tevergeefs!* »Zeker heb ik de boodschap gegeven, Johannes, ik belastte er Lindeman, dien dagdief, mee, om het je te zeggen, als hij je ergens aantrof.* Johannes voelde zich aanmerkelijk verlicht. »En hoe gaat het met u, mijnheer Aalders?* vroeg hij, daar deze bleek en veel veranderd scheen. blauw. Ik heb uw sein ge- eischen 11 «renhif.il» ADVERTENTIëN 4 cent per regel. Bij abonnement huis, regels 3 cent en van 1000 regels 2*/« cent. Groote letteP. 500 plaatsruimte. -mr 11). ♦Daar heb je gelijk in! Goddank, dat je zoo ver standig bent!* zeide vrouw Binder gerustgesteld en terwijl Lina haar toedekte voor den nacht, spraken ze reeds over allerlei, alsof er niets gebeurd was. Maar eerst zeer laat sliep de arme Lina in, met het gevoel van een troostelooze ledigheid in haar hart. HOOFDSTUK IV. Schrijf uw me- dedeelingen op een plank. Ik kan u niet verstaan. Wil mij een boot sturen.de mijne kan niet varen. R. Ainsdag 18 MetAefxeZ/de sein bericht het oor logschip aan een visscher ♦Juffrouw Marie, hoe gaat het met u?« stamelde hij verlegen, daar zij hem als een voorname dame voor kwam. Bedremmeld stond hij voor haar, zij reikte hem echter dadelijk de hand en vroeg, waar hij vandaan kwam. Hij vertelde haar, dat Lindeman hem de boodschap had overgebracht. Zij ruimde nu de couranten op en ging heen om voor versche koffie te zorgen. Onmiddel lijk was zij weer terug, de koffie werdJ^jraeht en daar haar papa in den winkel geroepen werd, bleven ze alleen. »Nu moest u ook eens wat vertellen, Burgman. Je hebt zeker veel ondervonden en een beminde heb je zeker ook al,zeide zij. terwijl ze bij hem ging zitten. ♦Aha, ze heeft haast met die zaak,* dacht hij en het viel hem op, dat ze er volstrekt niet jong meer uitzag, eigenlijk een beetje grauwachtig geel. Hoe oud zou ze eigenlijk wezen? ♦Een beminde? Neen, geen enkele heeft me willen hebben,* lachte hij in een goede luim, daar zij zijn ijdelheid door haar teedere blikken niet weinig streelde. ♦Dat geloof ik, nu, wie weet of zich hier iemand over je erbarmt.* ♦Dat zou wel aardig zijn. Maar ze moet me ook bevallen,* zeide hij, haar verliefd aanziende om het spel voort te zetten. ♦En hoe moet ze er uitzien? Zeg, Burgman, ken je er misschien hier al een en ♦En om die kwam ik terug,* loog hij, zonder er aan te denken, dat hij loog. Dat hoorde er zoo bij, als hij haar hebben wilde. ♦Nu den naam van het meisje zou ik wel eens wil len weten,* lachte zij en boog daarbij zoo ver naar hem over, dat hij slechts een kleine beweging behoefde te maken om haar aan zijn hart te drukken. KLEINZAND 13, Spreekureü 10 l Heerenhuis met fraali De notaris R. MULDER te He l-- "Hsdag 18 SeptemM bij Feikema t<~— Bij mist is - stoomvaartuig dat vaart loopt. - - stoomvaartuig dat ge stopt ligt. vaartuig dat niet vol gens de voorschriften kan manoe vreeren. - vaartuig voor anker. Voor schepen die elkaar zien Ik wijk naar stuurboord uit. bakboord Ik sla volle kracht achteruit. Eerst de toepassing van de electriciteit heeft het mogelijk gemaakt, dat men langs zekeren weg en op vlugge wijze berichten over groote afstanden kan overbrengen en dat men in letterlijken zin van telegrafeeren, d. i. in de verte schrijven, kan spreken. Voor de uitvinding van de electrische tele graaf is van groot belang geweest de ontdek king van Oersted (1820), dat een magneetnaald onder den invloed van een galvanischen stroom afweek naar rechts of naar links naarmate de richting van den stroom. Hiervan gebruik makende, richtten Gauss en Weber de eerste telegrafische verbinding in tusschen de sterren wacht en het natuurkundig cabinet te Göt tingen (1833). Hun uitvinding werd verder voltooid door Steinheil, die in 1837 een telegrafische ver binding over een lengte van 5.5 K.M. tot stand bracht nabij München en door Cooke en Wheatstone in Engeland, die eveneens een wijzer- of naaldtelegraaf uitdachten (1839). Kort tevoren, in 1836, had de Amerikaan Samuel Morse een toestel uitgedacht, waarbij niet, zooals bij de wijzertelegraaf, de naald de overgebrachte letters aanwijst, maar ze zelf in den vorm van puntjes en streepjes opschrijft. In 1843 had hij voor het eerst gelegenheid, zijn uitvinding practisch toe te passen, doordat hij in staat werd gesteld, een lijn aan te leggen van Baltimore naar Washington, waarlangs hij in ’44 zijn eerste bericht zond. Door de uit vindingen van David Hughes en Joly werd de schrijftelegraaf verder verbeterd en anderen hebben de electrische telegrafie nog meer volkomen gemaakt, zoodat zelfs handschriften en portretten kunnen worden overgeseind. Aanvankelijk werd de telegrafie alleen toe gepast ten dienste van de spoorwegen en wel het eerst in Engeland in 1840. Andere staten volgden, Nederland bijv, in 1847 maar eerst in ♦Haar naam! Zeg me haar naam toch!* lachte zij nogmaals met fonkelende oogen, zonder haar vriende lijke houding te veranderen. Op dat oogenblik was ’t of een stem in zijn binnenste riep♦Lina Binder!* en hij voelde afkeer van het meisje, dat zich zoo onverholen aan hem aanbood binnen het eerste half uur na het wederzien. ♦Lina!* Zonder zich rekenschap te zijn gevoel, antwoordde hij koeler Den naam zeg ik niet!* ♦Dan wil ik hem raden,* sprak ze verwonderd, ter wijl ze weer recht op haar stoel ging zitten. Hij speelde met zijn kopje en schotel. ♦Lina is toch een heel ander meisje,* dacht hij. ♦Heeft ze geld ook, Burgman? Weet je, voor een hu welijk in armoede ben je toch waarlijk te goed. Je ver staat je vak, maar daar is geld bij noodig. Zonder geld is een mensch niets. Uw vrouw moet geld hebben, dan heeft men later een prettig leventje.* ♦Zoo denk ik er ook over,* riep hij plotseling lachen de. Zij had den rechten toon getroffen. Lina was ver geten. Dat prettige leventje, dat was het, wat hij zocht. Dat wilde hij hebben. ♦Nu, jelui zijt zekerde wereld om je heen vergeten,* sprak de heer Aalders vergenoegd, toen hij na een poos weer binnenkwam. Johannes sprong op; hij was blij dat.hun onderhoud gestoord werd. ♦Maar komaan, laten wij nu nog eens naar het werk gaan kijken,* vervolgde hij. ♦Adieu. Marie, vandaag eet Burgman bij ons; van avond kan hij na afloop van het werk wel een kosthuis zoeken.* De beide mannen richtten hun schreden naar de deur. Ik heb uw sein gezien en begrepen. Eveneens moeten we heliographie, waarvan in den laatsten Boeren oorlog zoo druk en vaak met goed gevolg gebruik werd gemaakt. Ook het geluid kan natuurlijk gebezigd worden voor het overbrengen van seinen, maar heeft het nadeel, dat het slechts over korte af standen gehoord kan worden. In het internationaal verkeer zijn aan loods- vaartuigen hieromtrent bij de wet voorschritten gedaan, waarvan ook een enkel voorbeeld: Verklaring: -beteekent lange stoot met stoomfluit of sirene. korte stoot met stoomfluit of sirene. stoot met een misthoorn, klokluiden (op Turksche schepen de trom.) De COMMISSARIS der KONINGIN in de provincie Friesland maakt bekend, dat de FRANEKER-SNEEKER ZEILVAART te Sanlean, ten behoeve van het maken van een doorsnijding aldaar, van 20 dezer tot nadere aankondiging voor de Scheepvaart zal zijn AFGESLOTEN. Leeuwarden, 13 Augustus 1906. De Commissaris der Koningin voornoemd Th. v. W. RENGERS, l.-C. De kunst, om door middel van seinen be richten over te brengen is reeds van zeer ouden datum. Dit geschiedde doof middel van het licht en de eenvoudigste methode was wel die, waarbij men gebruik maakte van vuren, die op hoogten ontstoken werden. Doch ook reeds van letterseinen, overgebracht door mid del van fakkels, vinden we in de oudheid ge wag gemaakt. Een uitgewerkt stelsel voor het overbrengen van optische seinen werd het eerst uitgedacht in Frankrijk door de gebroe ders Chappé, die hun plan in 1793 aan de Nationale Conventie voorlegden. Door middel van een drietal beweegbare balken, die op een hoogte waren vastgemaakt, werden vooraf overeengekomen teekens, door bepaalde stan den van die balken voorgesteld, overgebracht, en zoo slaagde men er in over een twintigtal stations een bericht van Parijs naar Rijssel in 2 minuten over te brengen. In Engeland en Pruisen vond Chappé’s uitvinding weldra haar weg en werden verschillende uitbreidingen er aan gegeven door gebruik te maken van meer dere figuren. Het grootste bezwaar tegen deze wijze van seinen bestaat hierin, dat de lucht gesteldheid het zien, ook op kleine afstanden, vaak bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt. In zekeren zin vindt men deze manier van overbrengen van berichten nog toegepast bij de semaphore, waar men door het ophijschen van voorwerpen van verschillenden vorm en in verschillende standen ten opzichte van elkaar, mededeelingen omtrent waterstand ot te ver wachten storm doet aan de schepen in zee. Ook het wisselen van seinen door middel van vlag gen van verschillende vorm en kleur tusschen De visscher bericht aan een oorlogschip De nationale vlag boven. Een bl. er onder. Een bl. vlag boven een gele. Een I blauwe I vlag. ..aas zv Sjirk Wittermans en Stijltje Abma te Goënga Dirk, zv Sane Post- Boer en Geertje Lemstra te Heeg. r d Harmen v. d. Meulen te Smallebrugge Wiersma te Westhem Jozephus Wille- Rde aan te Hilversum met Luurtske Foekema te nernens pp ,’7S(L ♦Niet goed, Johannes. Ik heb een lichte beroerte gehad en sedert dien tijd is het met mij ’t rechte niet meer. Mijn rechterarm is zoo zwaar als lood en mijn vingers zijn stram. En daar zit ik nu met de nieuwe uitvindingen en de knechts kan ik nergens voor gebruiken. De menschen willen allen electrisch licht hebben.* ♦Nu, dat kunnen ze krijgen, dat zal ik wel opknappen. In Amerika heb ik er ook aan gewerkt.* ♦Dat heb ik vernomen. Mulder heeft het me geschre ven, maar ook, dat je plotseling bent heengegaan. Waarom toch, Johannes? Daar kon je toch gemakkelijk fortuin maken.* ♦Dat kon ik ook, mijnheer! maar dat gaat zoo. Nacht en dag werken, niets dan werken, dat beviel mij niet. Men is maar eenmaal jong, dacht ik. Ik heb er ge noeg spijt van gehad.* ♦Zoo? En dan loop je bij mij zeker weer gauw weg, ik ken je.« ♦Dat is voorbij, mijnheer.* ♦Kan ik daarop rekenen?* ♦Daar kan u op rekenen. Alles moet zoo zijn tijd hebben en nu begin ik een geregeld leven,* zeide Johan nes, met een krachtigen handdruk zijne woorden bezegelende. Bijna hoorbaar dacht hij♦Lina zal zien, dat ik het ernstig gemeend heb.* ♦Nu, kom dan eerst met mij mee. Marie moet je dadelijk eens zien en je blijft bij ons ontbijten.* Mijnheer Aalders leidde Johannes door de gang naar de woonkamer. Juffrouw Marie zat nog aan de koffietafel en bestu deerde een modejournaal, terwijl verscheidene couranten om haar heen lagen. ♦Burgman!* riep zij opspringende zij lachte en werd vuurrood. elkaar ontmoetende schepen of tusschen vuur torens en schepen is een soort van optische telegrafie. De daarbij gebruikte seinen vor men een internationale taal voor de scheep vaart en vinden hunne verklaring in het in ternationaal seinboekwaarvan onderstaand een enkel voorbeeld: 1849 werd in Pruisen de telegraaf voor he»t publiek verkeer opengesteld. In het zelfde jaar deed Frankrijk dit, in 1850 volgden Oos tenrijk en Beieren, en in 1851 België, Neder land, Zwitserland en eenige andere landen. De tarieven waren aanvankelijk zeer hoog zoo kostte een telegram van 20 woorden van Parijs naar Calais 17 franc, daar men behalve een vast tarief ook nog de afstand, waarover geseind werd, in rekening bracht. Bovendien bestond er in de verschillende staten niet de minste eenheid en kon dus voor het interna tionaal verkeer de telegrafie nog niet van groot belang worden geacht. De eerste telegraafvereeniging kwam tot stand in 1850, toen te Dresden tusschen Pruisen en Oostenrijk de Duitsch-Oostenrijk- sche vereeniging werd opgericht, waarbij be halve de overige Duitsche staten, ook Neder land zich aansloot. In 1855, bij het verdrag van Turin, sloten zich Frankrijk, België, Spanje, Sardinië en Zwitserland aaneen, terwijl in 1858 bij een nieuwe overeenkomst te Bern zich Engeland bij deze groep aansloot. Op een bijeenkomst te Friedrichshafen werd tot aansluiting der Duitsch-Oostenrijksche vereeni ging bij de andere besloten. Een internatio nale regeling kwam tot stand op de eerste telegraaf-conterentie te Parijs in 1865, waarop bepaald werd, dat een eenheidstarief voor elk telegram van 20 woorden zou worden vastge steld en dat het Morse-toestel algemeen ge bruikt zou worden. Op de tweede conferentie te Weenen (1868) werd op de hoofdlijnen ook het Hughes-toestel weggelaten. De aanleg van de telegraaflijnen voor het publiek verkeer geschiedde in alle landen, met uitzondering van Engeland, door den staat, die zich ook met de exploitatie belastte. Ook Engeland heeft dit later gedaan en in 1869 de nog bestaande particuliere maatschappijen uitgekocht. Door zijn ligging verkeerde laatstgenoemd land ten opzichte der internationale telegrafie in een bijzonderen toestand, zoolang geen verbin ding met het vasteland bestond. Wel waren reeds in Duitschland en Engeland en zelfs buiten Europa in Voor-Indië en de Unie proe ven genomen met electrische geleiding on der water, doch van een practische toepassing kon eerst sprake zijn nadat de getah-pertsja in 1848 op de Europeesche markt verschenen was. Én om haar isoleerend vermogen, èn om haar weerstandsvermogen tegen de inwer- J ember 1906. ^2 uur, bij FeikK°0P“ans en Margje vd Lolle Schakel en Antke ..aas zv Sjirk Wittermans eu >ieelnaju«<ommerts Anna dv Jan Hee- Mt? f o a 5'- |fti

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1906 | | pagina 261