SCHEURING IN MIDGET
GOLFCLUB SNEEK ’N FEIT
1
I
I
■-•t-
■i’
en
van
Ver.gebouw in
Oppenhuizen
krijgt subsidie
van f 4.000,-
Sluizen verre
vanideaal
ii
Officieel Orgaan
OPGERICHT
DINSDAG TWEEDE VERENIGING
I f i
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
TEGEN DE LAMP
Legaat voor Fries
Scheepvaart Museum
Schorsen en royeren
P. K. Bruinsma was
oorzaak van wrijving
DOORVAART IJLST
IS VERMINDERD
2 gewonden, 5 auto's
beschadigd bij
ongeval rijksweg 43
■si
IHIBlUlllllllllllliaillllMIIIIIW
miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM
y
JOYRIDING STOPT
TEGEN ’N GEVEL
WSNEEKER NIEUWSBLAD
COURANT, DRUFHOUTS NIEUWSBLAD en de snej^Xkoerier
Anker en onderdelen
van boeier „Stavo”
In Sneek zijn sinds dinsdag
avond twee midgetgolfclubs.
Naast de al zo’n zeven jaar be
staande midgetgolfclub ’Sneek’
is toen namelijk ’Le Limace’
(de Franse vertaling van de
slak, zo één van de banen op
het parcours heet) opgericht.
Deze nieuwe vereniging telt
acht leden, van wie zeven aan
gesloten zijn geweest bij de
midgetgolfclub ’Sneek’.
SIGARETTEN-ROOF
BIJ SPAR-WINKEL
Meineed van J. Meijs
in zaak tegen Anton B.?
Hei Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT,
BOM
-
Klaas Muizelaar:
h.g.g.
ki-S
1
Verschijnt:
maandags en donderdags
groepje vrienden
winder voorop)
daartegen.
MAANDAG 8 JANUARI 1973
128ste JAARGANG No. 3
PIET KOOS BRUINSMA
voorzitter Le Limace
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis In
GAASTERLAND, SLOTEN m
jesluizen daarentegen wordt men vaak
1 i ook zou men
hier duidelijker moeten weten, welke
sluis men moet hebben. De organisatie
deugt niet, werd gesteld. Men zou een
voorbeeld aan de gang van zaken op
0WI.H.I (M*«> m A tM«. WYNMUttlUMIl «UT
Beroepsschippers klagen
over situatie bij de
Oppenhuizerbrug
f SNEEKER NIEUWSBLAD
Zuidwesthoek zei desgevraagd overi
gens dit wel te verwachten zal men
een verzoek richten tot het gemeente
bestuur van Sneek.
REDAKTIE:
Singel 17, Postbus 11
Telefoon 05150-4233 b.g.g.
3779, L. Jellema, redakteur
FOTOREDAKTIE:
Studio Ger Dijs Grootzand, 81
Telefoon 05150-3596
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
ABONNEMENTEN
Abonnementsgeld f 5,50 per
half jaar (bij vooruitbetaling
Postabonnementen f 9,per
half jaar (bij vooruitbetaling)
ADVERTENTIETARIEVEN
20 ct. per mm, ingezonden
mededelingen 3-dubbel tarief
Bij kontrakt lagere mm-prijs
„Het is verboden in door gedeputeerde
staten aangewezen vaarten een vaar
tuig, vlot of drijvende inrichting te
leggen of te laten liggen”, aldus het
voornaamste deel van artikel 21 van
het waterreglement Friesland, dat van
toepassing is op het op deze foto af
gedrukte stuk vaart. Vrachtschepen
noch plezierjachten mogen hier dus
afmeren. Door beide partijen wordt
tegen dit verbod echter wel gezondigd;
de beroepsschippers zjjn van oordeel
dat tegen hen strenger wordt opgetre
den dan tegen de waterrecreanten.
(foto Studio Ger Dijs)
Piet Koos Bruinsma was het met de
schorsing niet eens, ging, zo weeet KI.
Muizelaar, een handtekeningenactie
houden, en verscheen wel bij de natio
nale titelstrijd in de Keizer Karelstad.
Wait vond de NeMiBo daarvan? Wel,
men nam de schorsing door de club
niet over, en liet Bruinsma, individu
eel, z’n gangetje gaan. Piet Koos, die
in ’69 Nederlands B-kampioen en in
’71 reserve A-kampiohn was geworden
is naar het oordeel van zijn vriend
Gerrit Stoelwinder (in ’70 Nederlands
Jeugdkampioen) door de club „Sneek”
opzettelijk, moedwillig „genomen”.
Hij zat voor z’n HAVO-examen, en
moest eens een half uur vóór de com
petitiewedstrijd op de baan zijn. Bruin
sma had al gezegd, dat hij in verband
met z’n studie wat later zou komen”,
zo verdedigt Gerrit zich onder meer.
Vervolg op pagina 5-
In de nacht van zaterdag op zondag is
een DAF-personenauto tegen de gevel
van ’t pand Prins Hendrikkade 44 ge
botst. De beide inzittenden kozen ’t ha
zenpad. De zwaar beschadigde auto
lieten zij achter; deze bleek eigendom
te zijn van de heer J. C. P. de Vries
uit Heerenveen.
Het Fries Scheepvaart Museum bezat
reeds enige andere onderdelen van de
„Stavo”, zoals de bedelbalk en de
kluisborden, alsmede de roerkop, in
dt vorm van een getulbande Moriaan.
Toen het schip in het jaar 1930 werd
gesloopt bevond het zich nog in uit
stekende staat, al was het reeds twee
eeuwen oud.
I
De 18-jarige S.J. uit Sneek heeft geen
rijbewijs, maar is niettemin eens als
autobestuurder gesignaleerd, negeerde
een door de politie gegeven stopteken
en maakte verder nog een aantal
overtredingen. Tegen hem zal nu pro
ces-verbaal worden opgemaakt.
Werd de heer K. Regeling, eigenaar
van de Spar-winkel in de Jancko Dou-
wamastraat vorig jaar al drie keer
geconfronteerd met „ongewenst be
zoek”, in de nacht van vrijdag op za
terdag is opnieuw bij hem ingebroken.
Nu werden ongeveer vijf honderd pak
jes sigaretten gestolen. Door aan de
achterzijde een ruit te vernielen wist
men zich toegang tot de winkel te
verschaffen.
Het aantal schepen, dat vorig jaar
IJlst „doorkruiste” bedroeg 10.560.
Dat de toestand bij meerder sluizen
in Friesland nog verre van ideaal is
te noemen kwam zaterdag wel heel
duidelijk uit de verf. Zo wilde de
heer A. Visser luidsprekersinstalla-
ties aan de hoofden van de sluizen
in Lemmer, terwijl de heer Hobma
pleitte voor praatpalen op deze Prin
ses Margrietsluis. Dit blijkt echter,
zo werd door zijn buurman verteld,
geen haalbare kaart te zijn. Als men,
liggend in de buitenhaven van Delf
zijl, onverhoopt ’n dokter aan boord
wil hebben moet het voor deze erg
moeilijk zijn aan boord te komen, zo
wist weer ben ander in de uiterma
te goed gevulde zaal te vertellen.
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans b.v.
ADMINISTRATIE:
Singel n, Sneek, Postbus 11
Telefoon 05150-4233, 5169
Kantooruren maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 4234
4235, 2247 Gironr. 932730
Bank. Raiffeisen- en Am.ro-
bank
Twee gewonden, vijf auto’s beschadigd.
Zo luidde de balans van een verkeers
ongeval, dat vrijdagmiddag om onge
veer kwart voor vijf op de rijksweg
43, nabij splitsing naar het indu
strieterrein plaatsvond. De Citroen ID,
bestuurd door de 21-jarige mevrouw
A. Spannenburg-van Wijk uit Joura,
die uit de richting Sneek kwam,
kwam door een verkeerde inhaalma
noeuvre op de linker weghelft, en bot
ste achtereenvolgens tegen: de uit de
richting Heerenveen komende VW, be
stuurd door de 21-jarige onderwijzer
H. Gietema uit Hommerts; een Opel
Admiraal, bestuurd door de koopman
A. Hiemstra (54) uit Winsum; de
Opel Kadett bestuurd door de 25-jari-
ge fabrieksarbeider A. de Boer uit
Heerenveen.
„We hadden met de
exploitatie van de baan in Sneek goed
verdiend. Nu zou vorig jaar iedereen
per toerbeurt er toezicht op houden.
Piet Koos Bruinsma zei echter: Al
leen oppassen doe ik niet. Waarop wjj
stelden: Je moet wat voor de club
over hebben; je betaalt per slot van
rekening geen baangeld. Piet Koos
maakte daar moeilijkheden om, en ei
genlijk was dat de druppel, die de
kan deed overlopen, want er waren al
steeds moeilijkheden met de zelfde
persoon geweest. Wij als bestuur heb
ben hem eerst tot 1 januari ’73 ge
schorst. De straf moest efficiënt zijn.
De Nederlandse kampioenschappen
kwamen toen nog. Wij hebben daarom
gesteld: We laten hem daaraan niet
meedoen”, zo luidt de verklaring van
de voorzitter van „Sneek”.
in het water liggen
wetter....... Maar ze
Hij viel met name over
brug. „Een hopeloze t„
er liggen onmiddellijk verdwijnen,
De heer Hobma wilde, met ve.
plaatse meer toezicht op i-
de Maas moeten nemen. De heer Hob
ma repte eveneens over het verwijde-
iucu ren van palen bij Spannenburg, een
S. Siiperda uit hoogst merkwaardige aangelegenheid,
meende hij. De heer S. R. Smit,
groepscommandant van de waterpoli-
tie stond ook voor een „raadsel”. Het
is één van de mooiste ligplaatsen voor
schippers. Ik had juist een uitbreiding
hier verwacht” aldus de heer Smit,
die zich afvroeg of het zin had hier
over bij de provincie aan te bellen.
„Er wordt maar wonderlijk met zand
omgesprongen” stelde iemand, die wat
graag zag, dat de Jeltesloot eens ver
breed zou worden. Aan het eind van
deze „hearing” deed groepscomman
dant Smit een beroep op de aanwezi
ge schippers met niet te grote vaart
Sneek te verlaten en bijvoorbeeld ter
hoogte van „Dimo” niet vol gas te ge
ven. Er zal, aldus de heer Smit, in
de toekomst snelheidscontrole worden
uitgevoerd. Tijdens de rondvraag stel
de de heer Smit, inhakend op een uit
lating van secretaris S. Süperda uit
Grouw in diens jaarverslag, meer heil
te zien in het verbieden van laveren
op bepaalde stukken van het. Prinses
Margrietkanaal, op hoogseizoen-da-
gen. Hier voegde de heer Hobma nog
aan toe: Zeilscholen zijn veel minder
dan kruisers. Ze zijn op die plaatsen,
waar het juist niet past.
Op verzoek van de politie in Apel
doorn is vrijdag aangehouden J. Meijs,
die zich student noemt. Hij had vorig
jaar voor het gerechtshof In Arnhem
verklaard, dat hij de avond en nacht
van de postroof in Apeldoorn, waarbij
900 duizend gulden werd buit gemaakt,
met één van de verdachten, Anton B.
uit Sneek, in diens woning had zitten
schaken.
Overeenkomstig het voorstel van het
college van burgemeester en wethou
ders besloot de gemeenteraad van
Wymbritseradeel in zijn zitting van
woensdagavond f 4.000 aan subsidie te
verlenen voor het Verenigingsgebouw
in Oppenhuizen. Zoals bekend heeft
de kerkvoogdij van de Nederlands
Hervormde Gemeente Oppenhuizen-
Uitwellingerga een opgaaf aan de ge
meente verstrekt, waarin de onder
houdskosten waren vervat. In de loop
van ’71 en ’72 heeft het gebouw, dat
behalve voor de kerkeljjke verenigin
gen, voor andere bijeenkomsten en uit
voeringen wordt gebruikt, een opknap
beurt gehad; dit jaar zal het laatste
werk worden uitgevoerd. De totale kos
ten zijn naar schatting 36 duizend gul
den» en wilde men deze in eerste in
stantie uit eigen beurs betalen, dit
voornemen stuitte op grote moeilijkhe
den. In de toelichting op het voorstel
stond nog, dat voor het onderhavige
gebouw nooit eerder een beroep op de
gemeente werd gedaan
Vervolg op pagina 5.
Het agendapunt „voorstellen” tijdens de jaarvergadering van de Koninklijke
Schippersvereniging „Schuttevaer”, zaterdagmiddag m hotel Ozinga gehou-
IX was go^d %ogor veel gespreksstof. Van verschillende zijden werden uit
i gebracht, waarvan secretaris
Xouw*vlijtig Aantekening maakte. Het was vooral de heer S. Hobma, Sneek,
X nogal eèls opstond om zijn zegje te doen, „’s Zomers, als de jachtjes
Uie nogal eens p he€1 wat slikken. Dat nakende spul op ut
denken met aan ons”, had de heer Hobma ervaren,
-er de situatie bij „de aide helling” bij de Oppenhuizer-
toestand”, mopperde hij. Vrachtschepen, noch plezier-
zo werd gesteld, wij moeten als we
jachtjes laat men wel eens daar liggen,
op deze vergadering, dat ter
Het indeelsysteem bij, alweer, de sluis
bij Lemmer moet anders omdat nu de
wachttijden vooral bij mist of storm
achtig weer, te lang zijn. Bij de Oran-
- j CO. UW...
Dat is 456 minder dan in 1971. Dat afgeroepen, en
blijkt uit het jaaroverzicht van de ge
meente IJlst, waarin als oorzaken van
deze vermindering o.a. worden ge
noemd: de aanleg van de nieuwe
brug over de Geeuw in Sneek, het
vertrek van de zeilschool Char-Els en
het opheffen van enkele botenverhuur
bedrijven in IJlst. De doorvaart in
IJlst was in de maand juli 't grootst:
45 vracht- en 4650 plezierschepen. In
totaal voeren 263 vracht- en 10.297 ple
zierschepen door „het stedeke”.
Gerrit Stoelwinder is de woordvoerder
van de nieuwe club, die, zo beweert
hij in feite al enige tijd bestond. De
officiële oprichting moest echter nog
steeds plaats hebben, en zóver is het
nu dinsdagavond in hotel Hanenburg,
nadat men de Ne(derlandse) Midget
golf) Bo(nd) om toestemming en in
schrijvingsformulieren had gevraagd.
Dat Sneek nu twee midgetgolfclubs
rijk is, wordt door hem, én door de
voorzitter van „Sneek”, Klaas Muize
laar betreurd. De oorzaak bestaat uit
de schorsing van Piet Koos Bruinsma,
als lid van „Sneek”, voor de Neder
landse kampioenschappen, die medio
september vorig jaar in Nijmegen
werden gehouden. De betrokkene en ’n
(met Gerrit Stoel-
protesteerde heftig
Wijlen de heer H. Voordewind, op 20
december j.l. op 85-jarige leeftijd
overleden, heeft bjj zijn leven de wens
te kennen gegeven enige curieuze voor
werpen aan het Fries Scheepvaart Mu
seum te legateren. Hierbij zijn het an
ker van de voormalige overnaadse
boeier „Stavo” en enige onderdelen
van dit vermaarde schip, zoals de
deurtjes van de kajuit. De „Stavo”
behoorde aan de familie Van Eysinga
en werd lange jaren als vaste schip
per bevaren door de vader van de
overledene. Door de familie van de
heer Voordewind is dezer dagen con
tact opgenomen met het Fries Scheep
vaart Museum teneinde uitvoering aan
de wens van de overledene te geven.
De Opel Kadett tolde na de botsing
in het rond en werd daarbij nog aan
gereden door de van Sneek komende
Simca, bestuurd door de monteur P.
de Bruin (38) uit Harlingen. Mevrouw
Spannenburg en de heer De Boer lie
pen bij dit ongeval verwondingen op;
zij werden voor onderzoek met de am-
bulanceauto naar het ziekenhuis in
Sneek gebracht, maar de verwondin
gen waren niet van ernstige aard. Bei
den konden latter naar huis terugkeren.
De auto's van de gewonden werden to
taal vernield. De overige dne auto’s
werden zwaar beschadigd. Door de po
litie wordlt proces-verbaal opgemaakt.
Het bestuur van „Le Limace” wordt
gevormd door Piet Koos Bruinsma
(voorzitter), Gerrit Stoelwinder (se
cretaris), Tjeerd Hoekstra (penning
meester). De overige leden van deze
club zijn H. v.d. Bosch, E. Binnema,
R. Veldwisch, allen uit Sneek; A.
Canrinus,Drachten en H. Dam uit
Heerenveen. Speelden zij, met uitzon
dering van H. Dam, als leden van
„Sneek” op de midgetgolfbaan bjj de
jachthaven De Domp, voortaan zullen
zij hun rondjes maken op de nieuwe
golfbaan bij het Parkstrand De Pot
ten. Le Limace heeft zich al voor de
in mei startende competitie laten in
schrijven. „We moeten dan in de laag
ste klas, de derde, beginnen.
Volgens gegevens van de postcomman-
dant van de rijkspolitie in IJlst wer
den vorig jaar 18 processen-verbaal
opgemaakt, waarvan 7 wegens ’n mis
drijf, en 10 wegens een verkeersonge
val met alleen maar materiële scha
de. Het aantal kleuters op de burge
meester Oppedijk-kleuterschool is op
nieuw toegenomen; van 101 in 1971
kwam het op 110. Evenals in ’71 be
zochten vorig jaar 56 leerlingen de
openbare basisschool in IJlst. Het aan
tal leerlingen dat bijzonder gewoon
lager onderwijs aan de Ylostins- en
Mauritsschool volgde nam af, van 205
tot 198. In 1972 werden 55 woningen
in IJlst opgelerverd; eind vorig jaar
waren nog 57 woningen in aanbouw.
Het woningbestand groeide in 1972 aan
tot 675. Eind vorig jaar bedroeg het
aantal woningzoeikenden nog 193,
waarbij 172 niet-IJlSters.
Nu komen over een dag of tien de be
sturen van alle afdelingen van „Schut
tevaer” uit Friesland bijeen, ten einde
op de afdelingsvergaderingen geuite
bezwaren hter en daar te bespreken.
Als nu het voorstel van de heer Hob
ma, een eind te maken aan bovenge
schetste situatie (zie tevens de foto),
daarbij voldoende steun krijgt voor
zitter K. de Vries van de afdeling
B
vaartuigen mogen daar liggen, maar,
met vele anderen
naleving van het verbod werd gehouden.