a BBS irr Sponsoring eerste klas spelers bovenslag voor mindere góden? Pedagogische Academie zong met bijna compleet Frysk Orkest PW II w I Sag Voorzitter van kaatsvereniging „Sneek": BAMI en NASI IJLSTER 65-PLUSSERS BIJ DE JEUGD TE GAS1 JEUGDHERBERG START MET VRIENDENKRING MBS jl Mill Mm Opbrengst kollekte 'iiiiiiMiiininiiMiiiiiHiiiuiH Voor vervulling kleine wensen z IIIIIIWIIIIIIIIBIIIIIIffllIllllBllllllllffl^ STORM BLIES VROUW T ZIEKENHUIS IN I N I E U W 8 B L A D Pagina 7 8NEEKER Maandag 9 april 1973 M. We st ra runt halve eeuw (Vervolg van pagina 1) WVWWkVMVWWMWVVVWWWVWM OM MEE TE NEMEN De Chevrolet. Vit het raam hangt vermoedelijk chauffeur Mathijs Westra. bussen. raakte op. ’n busbedrijf in Gaastmeer I KWALITEITSBUFFET REST. VAN DER WAL Telefoon 05150-3863 deze i de De Emmabloemkollekte heeft in Ou- dega (W.) en Sandfirden f 374,50 op gebracht. De kollektanten haalden dit bedrag de laatste week van maart op. uit eigen keuken van onze chef-kok vanaf 2.25 bij De heer Sjibbe Westra was de grond legger van het autobusbedrtff. Hy werd 82 jaar. Het streekvervoer verminderde onder de Duitse bezetting vrij snel en tijdens 'de laatste oorlogsjaren stonden de bus- sen praktisch iedere dag in de garage. meisjesvereniging uit Gaastmeer maakten verschillende uitstapjes met de van een even daan huiswaarts keerde. Het is goede middag, voortgekomen uit goede basisgedachte, geworden. De meningen omtrent een sponsoring door de Friesland Bank van de eerste klas kaatsers, zoals de Nederlandse Kaatsbond die voorstaat, zyn onder de leden van de kaatsvereniging ,Sneek’ nogal verdeeld. Dit bleek toen het punt donderdagavond op een ledenver gadering van de kaatsvereniging in café Leeuwen aan de orde kwam. Voorzitter de heer S. Wagenaar vrees de dat het jaarlijkse basisbedrag voor de „mindere góden” weliswaar aanlok kelijk moet zjjn, maar dat de smalle top er financieel vermoedelijk bij in zal schieten, ook al, zo stelde hy, om dat van het beschikbare bedrag 15.000) een derde naar de bondskas zal moeten afvloeien. Dan blyft er niet veel meer te verdelen over. Tenslotte sprak de kaatsvereniging zich toch voor sponsoring uit. Het aftredende bestuurslid, de heer W. de Boer, w<.rd donderdagavond met algemene stemmen herkozen. Penningmeester W. IJkema moest een nadelig saldo konstateren. Zijn advies de jaarlijkse contributie van 6,te verhogen tot 7,50 werd opgevclgd. Ook het inschrijfgeld voor de competitiewedstrijden werd „opgeschroefd” met een kwartje tot 50 cent. Er zullen dit seizoen weer vier ledenwedstrijden worden uitge schreven, terwijl de Waterpoortpar- tij op zaterdag 16 juni gehouden zal worden. Deze foto is Innics «tuut ae cri^ui wet, vp uo w «w -- - - - in het midden is de Ford met chauffeur Douwe Terpstra uit Heeg. Rechts staat de Brockway met chauffeur Tj. de Jong uit Heeg. Zaterdagmiddag hadden de verschil lende jeugdverenigingen in Ijlst de ou dere generatie uitgenodigd naar het Miensikpshüs te komen en aan deze invitatie gaven een honderdtal 65-plus- sers gevolg. De heer Canrinus, jeugd- ouderling in de Gereformeerde ge meente opende de feestelijke samen komst en hoopte op genoeglijke uren. De 69-jarige mevrouw T.-S. uit de Al- bertine Agnesstraat in Sneek wilde maandagavond omstreeks kwart voor negen vanaf de Oppenhuizerweg de Willem Lodewijkstraat infietsen. Zij werd door de storm de verkeerde weg helft opgeblazen en botste tegen een stilstaande vrachtauto. Ze viel op het wegdek en werd met een bloedende hoofdwond naar het Sint Antoniuszie- kenhuis vervoerd. BRAND In oktober 1944 kwam hierin verande ring. In de nacht van de veertiende op de vijftiende van die maand kwam on der Staveren een aangeschoten Hali- fax-bommenwerper met een zes-koppi- ge bemanning neer. Het vier-motorige toestel was op weg naar Borger waar wapens gedropt zouden worden. De vlieger William B. Taylor, de heer Westra weet zich zijn naam, en ook die van de andere bemanningsleden nog precies te herinneren, zette zijn vlieg tuig op een woelig Ijsselmeer neer en bij deze manoeuvre is één van de bemanningsleden omgekomen. Al dadelijk was er een gezellige sfeer. Na een kopje thee te hebben gebruikt werden gezamenlijk enkele bekende liedjes gezongen, af gewisseld door on der andere een spelletje bingo. Om half zes werden de tafels klaar gemaakt voor de broodmaaltijd. Dit is altijd een hoogtepunt in een dergelijke samen komst. Alles was keurig verzorgd en er werd genoten van allerlei opgediste gerechten. Tussen de bedrijven door weid door verschillende personen een liedje gezongen, een leuk verhaaltje verteld en/of moppen getapt. Na de pauze, waarin alles weer opge ruimd werd, bracht de jeugd het to neelstukje: „Glêdde Jéhannes”, een één-aktertje met niet' veel inhoud, maar door de goede vertolking zeker het applaus waard. Onder het genot kopje koffie werd het spel nog herhaald, waarna elk ruim vol- een een Fr. Deze prent is gemaakt in de dertiger jaren toen de jongens- en meisjes vereniging uit Gaastmeer een uitstapje maakten met de bus van de firma De gemeenteraadsleden, die eigenlijk de stoot tot de oprichting gaven, door het Wigledambestuur de suggestie aan de hand te doen een donateursvereni- ging in het leven te roepen, zijn al bijna allemaal vriend. Hoewel de vriendenkring nog niet officieel is ge start (dat gebeurt zaterdag) hebben zich al zo’n dertig enthousiastelingen aangemeld. demie speelden met leden van Frysk Orkest, ’s Morgens was er een meer informatieve byeenkomst met de orkestleden op de school, ’s avonds concerteerde het Frysk Orkest met on der meer een koor van de pedagogische academie in de Sporthal. Hierbij viel op dat de prestaties van koor en or kest leden onder de vrij slechte akoes tiek. De oorlog eindigde voor de familie Westra wel heel eng triest. Op 24 februari 1945 staken de Duitsers zijn garage en de woning in brand. „Ik tink dat immen üs forrieden hat. Ik wit it noch klear, it wie op in sneon- tomoam om acht ure. Ik stie büten doe’t der in ünderdüker üt Wasse naar oan draven kaem en róp: Wes- stra, zie dat je weg komt, er ko men een hele hoop Duitsers aan. Mei myn frou en myn beide beun bin ik doe nei myn broer gongen en haw der mei noch in pear üt it forset sawn uren yn ’e reinwettersbak sit- ten.” Toen de heer Westra om drie uur ’s middags het deksel optilde zag hij dat zijn garage, de drie bus- sen die er in stonden en zijn woning nog slechts een rokende puinhoop wasDe onderduiker die gewaar schuwd heeft, werd later door de Duitsers in de Gaasterlandse bossen neergeschoten De heer Westra kwam in aanraking met de ondergrondse en heeft vervol gens een grote rol in het verzet ge speeld. Hij nam onderduikers op, pik te bonkaarten want er moest toch eten op tafel komen „en sa kaem ik der stees fjierder yn.” Er werden een paar overvallen op distributiekantoren ge pleegd en daarbij bleek dat wapens onontbeerlijk waren. Engeland beloof de wapens te droppen en aldus ge- schiedde. De droppings voltrokken zich boven een terreintje in de polder on der Gaastmeer. „As wy trije kear foar de radio hearden „de melk kookt over dan koene wy der mar op rekkenje dat wy wer wapens krigen,” vertelt de heer Westra. De brens, stenguns en ander wapentuig werden in het donker dan in een skütsje geladen en naar de garage in Gaastmeer gebracht. Hier werden ze onltvet, gemonteerd en ge- distribueerd. In een zomerhuisje in ’t Heidenschap werd door twee gedropte Engelse agenten instructie gegeven. Bij een wapenzending werd in den be- ginne ook een zender afgeleverd, waar mee het kontakt „met de overkant” werd onderhouden. Gaastmeer gaf mid dels dit apparaat ondermeer altijd door wanneer de in Gaasterland opge- stelde Vis’, Hitlers’ geheime wapen, werden afgeschoten enzovoort. De zen der werd bediend door één van de in structeurs, die hiervoor een speciale opleiding had gekregen. enthousiasme de leerlingen kwamen de strijkers Veeninga, vroeger leraar aan de pe dagogische academie speelde met één het dagogische academie speelde met der solisten de continuo-partij op clavecimbel. De middag werd besteed aan repeti ties voor het avondconcert, waarbij de activiteiten werden verlegd naar de sporthal. Hier was weer een orkest aanwezig. Ouders, vrienden én andere belangstellenden toonden een grote inte resse. De hal was aardig gevuld. Het programma was helemaal toegespitst op spelen met het orkest. Een intrada tussen de koperblazers van het orkest en de kopergroep van de school deed ’t uitstekend, vooral ook door de wij de opstelling van de groepen. Heel fijn tjes was de declamatie „De Schalmei” van Slauerhof door Jelle Bangma, waarbij Henk Hoekema op zijn hobo prachtig improviseerde. De hele avond was afgestemd op een soort prettige muzikale happening. Het publiek deed geestdriftig mee met een spreekka- Voorzitter de heer Wagenaar had wei nig moeite met het geëmancipeerde regeltje, „wanneer over kaatsers wordt gesproken, worden daaronder verstaan spelers zowel als speelsters.” Deze zin snede wordt aan het huishoudelijke 1 reglement toegevoegd. Meer moeite had men met het voorstel van de KNKB de bal die op de bovenlijn ligt 1 op to wachtsjen. As se seagen dat ik Een jaar lang is het niet geoorloofd geweest de bal met de bovenarm of t’ lichaam na één stuit al te keren. Om het spel aantrekkelijker te maken werd bepaald dat de bal twee keer de grond moest raken. Dit leek een verbetering, omdat de speler de bal niet kon „doodleggen”. In de praktijk leverde deze regel evenwel vele moei- D^. is volgens de heer Westra óf in Ï9Z6 óf in ’21 gemaakt in Oranjewoud. lijkheden op. Het bleek voor de keur- Links'staat de Chevrolet, op de spatbord leunt de heer Westra himself. De bus meester ondoenlijk vast te stellen, hoe- -- -vveel keer de bal nu werkelijk had ge stuit. De afdeling „Harlingen” heeft het bondsbestuur voorgesteld spelregel ongedaan te maken en Sneker kaatsvereniging stemde hier unaniem mee in. net rédde kinnen. Och ja, jo sochten doe om jo rjochten, mar efternei bisjoen is it better dat it mar sa bleaun is.” Vrijdag hield de christelijke pedagogi- I Het Frysk Orkest was naar Sneek ge- sche academie in Sneek, een muziek- komen in het kader van een thema dag, waarby de leerlingen van de aca- dag zoals die regelmatig door de aca- - - het demie op touw wordt gezet. Het eerste, morgen gedeelte, speelde zich af in de gymnastiekzaal, waar om half tien be gonnen werd met een dagopening. Naast bijbellezing werden verschillen de psalmen gezongen als wisselzang tussen het schoolkoor onder leiding van de heer R. Teule, een blazersgroep onder leiding van de heer Henk van der Meer, een klein koor uit de hoogste klas en de rest van de leerlingen. Het orkest arriveerde intussen waarna een ieder kon kennis maken met de mu sici en hun instrumenten. De houtbla zers begonnen. Zij speelden een serena de van Mozart en dit werk werd erg gewaardeerd getuige het stormachtige applaus van docenten en leerlingen. Hierna kon een ieder met de houtbla zers van gedachten wisselen. Jo Diede- ren leidde vervolgens een groep ko perblazers, die knap werk verrichtten in een suite van de laat-romantische componist David Uber. Het werk had als titel „St. Louis Suite”. Ook deze musici kregen veel applaus en moes ten vele vragen beantwoorden. De be spelers van de strijkinstrumenten voerden onder leiding van mevrouw Adrienne de Smet een compleet con certo grosso van Pieter Hellendaal uit. Deze Nederlandse componist heeft hierin prachtige muziek geschreven. Meegesleept door het van tot een geïnspireerde weergave. De mensen kregen hoe langer hoe meer vertrouwen in de autobus van Mabthijs Westra, steeds meer maak ten gebruik van dit vervoermiddel. Er werden steeds meer trouwritten gere den, verenigingen vonden het leuk om hun jaarlijks riesje eens per bus te maken. De trip ging dan meestal naar Oranjewoud of Appelscha „hwant dat wie doe al in hiel ein”. De lijndienst leed hier echter onder, omdat de heer Westra alles nog met één bus moest opknappen. Na enig wikken en wegen werd toen besloten een tweede vervoermiddel aan te schaffen en de keuze viel op een Che vrolet. Deze was comfortabeler dan de inmiddels ruim drie jaar oude Ford. De passagiers zaten hier al op achter elkaar geplaatste stoeten. De gordijn tjes ontbraken echter ni'et. De lijn dienst werd steeds drukker en de be langstelling voor de bus nam nog veel meer toe, toen de spoorwegen beslo ten het station in Oudega (W.) op te heffen. Dit dorp werd toen in de bus route opgenomen. Vlak hierna kwam de bevrijding en in september begon men weer met één bus te ryden. Vier jaar lang heeft het gezin Westra in een woonark ge woond, want het bouwen van een nieu we garage met woning schoot niets op. De heer Westra is nu zoals ge zegd 71 jaar, maar hij denkt nog niet aan opgeven. Hij heeft nog steeds de leiding over het traject naar Sneek en van de Waterpoortstad naar Blauw huis. Hy voert daarvan de adminis tratie en deelt de werktijden van de vier onder hem ressorterende chauf feurs in. „It is hiel oars as froeger. Doe riden jo fan moarns bitiid oan’t jouns Iet, jo makken somtiids wol 80 uren yn ’e wike. Nou hald it by fjir- tich al op. Mar it bifalt my allegear bést en ik gjin hjir mei troch oan ’t ik der by wize fan sprekken by del fal.” Vijf wisten met een dinghy aan wal te komen en klopten, nadat zij de rub berboot hadden vernietigd, bij de eei- ste de beste boerderij die ze tegenkwa men aan. Hen werd open gedaan door de heer H. de Boer, die de uitgepuitte mannen in bed stopte. Hij nam kon takt op met de heer Westra en de vol gende nacht wend de bemanning, on der dekking van de duisternis en een dikke „deken” mist, over het water overgebracht naar Gaastmeer, waar ze bij verschillende families een gast vrij onderdak vonden. De piloot Wil liam („Bill”) Taylor werd in het ver zet opgenomen en gaf wapeninstructie. De marconist van het toestel, Alf Springgate ging de radiozender be dienen en de heer Westra zweert dat hij daar beter in was dan de twee ge dropte geheime Engelse agenten sa men. ook als „boven” aan te merken. „Im mers”, zo stelde men, „de bovenlijn bestaat tegenwoordig uit een linnen band, die wanneer deze iets scheef staat, een rollende bal gemakkelijk doet terug stuiten. Welke beslissing moet de lijnrechter in deze nemen,” zo vroegen de niet talrijke aanwezigen zich af. Zaterdag houdt de jeugdherberg Wig- ledam aan de Oppenhuizerweg een open dag waar een ieder die nu eens wil kyken hoe het in een jeugdher berg toegaat zjjn nieuwsgierigheid kan bevredigen. Men kan dan meteen „vriend van Wigiedam” worden. Het bestuur van de jeugdherberg heeft namelijk besloten een vriendenkring op te richten. De leden betalen een minimale contributie van 2,50 per jaar en daarmee kan de jeugdher- bergleiding zyn „kleine wensen” ver vullen. Die kleine wensen bestaan meestal uit de aanschaf van een ge luidsinstallatie, spelmateriaal of een pickup, waarvoor men niet bij het landelijk bestuur of een andere instan tie kan aankloppen, omdat dat prece denten schept ten opzichte van andere j eugdherbergen. Waarschijnlijk zal het aantal over nachtingen in de Wigiedam dit sei zoen de 10.000 overschrijden. Vorig jaar zat men, inclusief de 3.500 over nachtingen van de zeilcursisten net onder dit getal. De accommodatie is het afgelopen winterseizoen verbeterd. Behalve dat de beide assistentenka mers nu voldoen aan de voorschriften van de brandweer omtrent ontsnap pingsmogelijkheid, werd een grote slaapzaal opgesplitst in vier kleinere, met elk tien bedden. Ik hie it foardM dat ik twa bussen hie. Nou haw ik de konkurrinsje for- skate kearen to pakken hawn, hwant dan gynig ik mei in lege bus in ker- tier to bitiid fuort. De konkurrinsje seach myn bus dan oankommen en set- te ütedn. By de haltes stie lykwols gjin kop, hwant men forwachtte de bus noch net. Hy wie ommers fiiftsjm minuten to bitiid. Nei in kerter kaem der in oare sjauffeur mei de tsjinst- bus efiter oan en dan stiene deir wol minsken. Och myn jonge, de konkur rinsje wie swier, wy hawwe wol toch ten om de passagiers.” De drie voortvarende autobusonder nemers begonnen later in te zien dat men zich op deze manier in de toe komst niiet zou kunnen handhaven, reden waarom men in de jaren der tig besloot bij elkaar te stappen. Zo kwam de firma Westra en De Jong tot stand. Het wagenpark werd uit gebreid tot een stuk of zeven, acht De lijn werd frequenter be reden en deze situatie heeft zich ge handhaafd tot in de oorlog. Deze tijd is eigenlijk een verhaal apart. De oorlog was nog maar een dag oud, toen de drie bussen die in Gaastmeer in de garage stonden door het Neder landse leger werden gevorderd. Het was de bedoeling dat er militairen mee over de Afsluitdijk vervoerd zouden worden. Zover is het echter niet ge komen. Slechts één bus kwam er over en belandde na een omzwerving van twee weken in camouflagekleuren ge schilderd weer in Gaastmeer; de an dere twee waren bij Kornwerderzand in zee gereden, opdat ze niet in handen van de opdringende vijand zouden val len De bussen die men nog over had, werden al redelijk gauw van een gas generator voorzien, want de benzine In 1942 werd op last der bezetter het streekvervoer gebundeld en was de firma Westra en De Jong genoodzaakt toe te treden tot het be drijf van de heer De Boer te Balk, hetgeen is uitgegroeid tot de huidige autobusonderneming Zuid West Hoek. „Wy foenen dit net sa moai en haw we nei de oarloch dan ek probearre om hjir wer fan óf to kommen mar dat hawwe wy t—.-- CONCURRENTIE Maar ja, als een bedryf bewezen heeft te kunnen bestaan en bovendien nog flink wat winst oplevert, zijn er meer die er brood in zien. Zo gaat het al tijd en in de jaren twintig was het niet anders. Twee ondernemende Hegers kochten een bus en richtten bei den een bedryf op. „We krigen in ge weldige konkurrinsje. As ik mei myn bus fan de Gaestmar kaem stie de konkurrinsje in eintsje fierder al my U> j—.- - der oan kaem, riden se foar my ut en pikten de passagiers op. Ik hie dan hast neat. Dat koe fansels net. Bi i - - non: Sjonge, spylje, üounsje mei --- Frysk Orkest, dat wurdt goed, dat wurdt better, dat wurdt pür-pür best. Het orkest speelde hierna enkele Sla- hore gebracht. Een ieder kwam in be- vische dansen van Dvorak, terwijl men weging tijdens de „yugo”, als onder- samen met het koor van de academie deel van een massale danspartij. Een een paar negro-spirituals uitvoerde met jonge Van der Meer droeg daarop vrij- een fijne orkestbewerking van Alfred moedig „Yn Afrika” voor en met sa- Salten. Ook werd een gedeelte uit menzang werd het programma beslo- „Porgy and Bss” van Gerswin ten ge- ten.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1973 | | pagina 7