SIETTE HOBMA: TIIDSILERY ROTSOAI
Zwaarder getuigde Sneker Pan
steelt de show op De Veenhoop
GEEN TIJDZEILEN IN EERNEWOUDE
Oudsider’ Teake Brouwer
zeilt verrassend sterk
I
75M
Klassement
„De Waterpoort”
Rabobank.
„IT GIET BOPPE FORWACHTING"
95
Uw kledingspecialist
Slechts éénmaal
Skütsjesilen
in directe
radiouitzending
AKTIE NOORDIERSE
KINDEREN
Restaurant „Piso"
1
359555934
Snelle behandeling
autoschade
v
S N EEKER
NIEUWSBLAD
Donderdag 5 juli 1973
Pagina 13
lllllhlliillllllllllliuilllllllllllllffi
iiiiiiiniiiiiiiHiiiiiimiiiiiiiiiiiiffi^
STORT NU UW BIJDRAGE.
^«■llllilllllllllllJlllllïlllBIIIB
GESLAAGD
fflffllIillllllllllllllllllllllfflffllilH
als
d.
Excursie Kon. Ned. Mij.
Tuinbouw en Plantkunde
ZWEMVAARDIGHEIDS-
DIPLOMA Z. EN P.C.
NEPTUNIA ’24
van de
r I
UITSLAG VERLOTING
VAN BEJAARDENTOCHT
„DE MEERPAAL”
van Uw
door de vakmensen van
Autospuiterij-, uitdeuk- en tecti-
leerinrichting
A. BETTEN
IJLSTERKADE 78 - TEL. 3123
De „outsider” Teake Brouwer, die het roer hanteert van
„d’Halve Maen”, het skütsje van N.V. Philips te Drachten,
heeft dinsdagmiddag in Eernewoude vriend en vijand verrast.
Brouwer, had als startnummer drie getrokken, maar liep ver
voor het veld als eerste over de finish. Jan van Akker, die ook
opvallend sterk zeilt, volgde vijf minuten later als tweede en
dat is zeker geen slechte prestatie als men weet dat de Sneker
Pan als dertiende was vertrokken.
1| ■ws*'
r ,1
Jan van Akker triomfeert in
de „strijd van de waarheid
G.G.D.
was
het
Grouw is gisteren op het Sneekermeer
eigenlijk de grote verliezer geworden.
Hij zakte in de rangschikking na vier
wedstrijden van de tweede naar de vier
de plaats. Teake Brouwer nam zijn posi
tie in na Jan van Akker die nu vrij
riant bovenaan staat. Lodewijk en Siete
Meeter completeren de kopgroep.
Rijkstraat 6 - Telefoon 05157-2302
VRIJDAGS KOOPAVOND 7—9 UUR.
trouwt u in uw leven. Laat dan ook
niet uw receptie, diner of koffie
tafel mislukken.
Om ongeveer half twee werden de
skütsjes af gemeerd in het
Op 26 en 28 juni slaagden in het L.
Ras tenhof f-zwembad te Sneek de vol
gende Neptunia leden:
Geslaagd aan de Sociale Academie te
Hengelo (O) voor het eindexamen cul
tureel werk, de heer Cor de Wagtte
Sneek.
eer-
een
staat daar garant voor, en... is niet
duurder dan ergens anders.
Met z’n allen zorgen
voor 20.000,
op rekeningnr.
4.
7.
9.
„Wy fine it machtig om to winnen. Wy hawwe yn ’t bigjin fan de striid seker
tweintig minuten sitten to switten. De wyn wie hwat hin en wer, mar wy hawwe
it gelok mei hawn. Wy rekkenje wol dat er noch ris in klap komt, mar hjoed hat
wol bliken dien dat it skip pür best rint”, aldus luidde het commentaar van de
suksesvolle schipper van de „Sneker Pan” Jan van Akker gisteravond in de Rono-
uitzending. De Sneker heeft alle reden om trots te zijn: het nieuwe tuig voldoet
prima en ook op het open water van het Sneekermeer voelt de „Panne” zich best
in haar element. Dat Jan van Akker zeker kampioensaspiraties koestert onder
streepte hij gistermiddag op „de” meer onder Terhorne. Hij nam van meet af aan
de leiding en gaf deze niet meer uit handen. Al na bijna één route varen was tot
de achtervolgers doorgedrongen dat hij niet meer te „pakken” was. Jan van Akker
won de door sommigen als „de strijd van de waarheid” betitelde wedstrijd op ma
gistrale wijze, waardoor hij zich nog steviger nestelde aan de kop van het klas
sement. Men moet evenwel wel bedenken dat er nog van alles kan gebeuren: er
zijn tot nu toe vier wedstrijden gezeild, de veertien tjalken zullen nog zes keer de
strijd moeten aanbinden
„Wy binne hartstikke lofreden natuer-
lik, mar it bliuwt wol in bytsje in
frjemde silerij. Der vriene skippers
dy’t net wisten hwat foar plak se nou
bisetten,” aldus een bemanningslid
van de Sneker Pan. Ook voor het pu
bliek op de wal viel het allemaal wat
tegen. Vorig jaar had de organise
rende kommissie, men zeilde voor het
eerst „op tijd”, na de wedstrijden
toen er nog al wat klachten van zo
wel de schippers als het publiek wa
ren binnen gekomen beloofd dat
dat het dit jaar anders zou aanpak
ken. Het publiek en de bemanning
van de tjalken zouden via luidspre
kers op de hoogte worden gehouden
van de stand van zaken van het ogen
blik, opdat men wist wat voor positie
de oude beurtschepen innamen.
i
vierde en Eernewoude (die de gehele
wedstrijd einden achteraan gevaren
had) eindigde op de vijfde plaats.
De Tros zal zaterdag radio-opnamen
maken van het skütsjesilen in Stave
ren. De impressies zullen direct wor
den uitgezonden in het verzoekplaten
programma ”Als dat zou kunnen”, dat
van drie tot vijf te beluisteren is op
Hilversum twee. Aan het programma
zullen meewerken Heinze Bakker en
Sjoerd Dijkstra. Eén van deze verslag
gevers zal meevaren op één der
skutsjes (mits het niet te hard waait)
en yn de warring” een indruk geven
van de strijd op dat moment.
De commissie Terhorne-Heeirenveen
had een driehoekfoaan uitgezet,
waarin aanvankelijk geen kruisrak
scheen voor te komen. Startend bij
de Roekoepolle konden de skutsjes
de eerste ton bij de Heerenzijl ruim
bezeilen, maar toen men voor de
tweede maal dit traject moest afleg
gen was de ietwat vlagerige oosten
wind een weinig gekrompen, zodat de
tjalken enkele flinke slagen moesten
maken wilden zij ’t merkteken kun
nen belopen. Het zag er in het be
gin naar uiiit dat de zeilerij een
drijfpartij zou worden, maar nadat ’t
10 minuten-sohot was gevallen gleed
er een aardige koelte over het wa
ter. Wel sehifte de wind behoorlijk en
viel zo nu en dan op plaatsen ge
heel weg, waardoor ondermeer Lode
wijk Meeter,' die toch heel knap op
het laatste ogenblik de derde plaats
voor de neus van broer Siete weg
kaapte, concludeerde dat het een ge-
lukzeilerij was geweest. Broer Siete
dacht er evenzo., over.
Sietse Hobma werd vierde
Zwaga vijfde. Lodewijk
moest deze dag de
dragen aan Jan van Akker!
Aanwezig als official van de KNZB
was de heer D. de Groot uit Bergum.
De beoordelingscommissie bestond uit
de dames W. Bron en E. van Solke-
ma-Stuut.
Gisteren heeft ten overstaan van no
taris J. P. G, Mensen in Sneek de
trekking plaats gehad van de ten bate
van de bejaardentocht van het jonge
rencentrum „De Meerpaal” gehouden
verloting. De winnaars kunnen vanaf
vanavond zeven uur him prijzen af ha
len in het jongerencentrum, Kleine
Palen 8 in Sneek. De winnende num
mers zijn: 5412 7990 8198 8186 8142
2450 8413 75 1373 411 999 9398 7462 3522
4848 5274 3871 3602 8576 2031 209 6122
4416 1169 5571 8009 3065 2670 5941 8652
378 4122 4686 5383 4942 8444 8443 6243
9878 171.
vlaggen zouden worden gehesen tij
dens de wedstrijd het smalle vaar
water gaf aanleiding genoeg maar
de schippers schijnen nogal vredelie
vend: de rode lappen kwamen niet te
voorschijn.
het ingaan van de Folkertsloot ook
Hylke de Vries de spiegel liet zien.
Drachten en Eernewoude, die zich in
de voorste gelederen bevonden, vielen
plotsklaps volkomen stil onder de met
flinke bomen beplantte wal en‘moes
ten node toezien hoe de Panne en de
Fryslan, profiterend van elk zuchtje
vóór hen aan het kruisrak naar het
einde van de Folkertsloot begonnen.
L
-1. Jan van Akker, Sneek, 7.8 pnt; 2.
Teake Brouwer, Philips, 11.9; 3. Lode
wijk Meeter, 14.9; 4. Ulbe Zwaga,
Grouw, 16; 5. Siete Meeter, Bolsward,
176. Klaas van der Meulen, Woudsend,
27; 7. Sietse Hobma, Lemmer, 28; 8.
Tjitte Brouwer, Heerenveen, 30; 9. Hyl
ke de Vries, Joure, 36; 10. Jacob Zwer
ver, Eernewoude, 41; 12. Hattum Hoek
stra, Drachten, 47; 13. Albert van Ak
ker, Leeuwarden, 48; 14. Durk de Jong,
Langweer, 51.
UITSLAG
1. Sneek, 2. Grouw, 3. Lodewijk Mee
ter, 4. Bolsward, 5. Eernewoude, 6.
Philips. 7. Woudsend, 8. Lemmer, 9.
Heerenveen, 10. SWH, 11. Drachten,
12. Langweer, 13. Leeuwarden, 14.
Joure.
Een stralende zon beloofde een pretti
ge middag aan een twintigtal dames
van bovengenoemde Mij. De bus ver
trok half één uit Balk met zes deel
neemsters, terwijl de overige leden
om één uur in Sneek instapten. Het
eerste doel was Vledder, waar ’t schel-
penmussum „Miramai” bezocht zou
worden. Toen men daar arriveerde
werd het gezelschap ontvangen door
mevrouw Jeanne A. W. Warners, con
servatrice van het museum. Men werd
door haar in een zaaltje gebracht,
waar zij op boeiende, vaak humoris
tische manier vertelde hoe zij er toe
was gekomen om schelpen te verza
melen, waar zij geweest was, bij wie
en waar zij als gast was. Het resul
taat van haar werk is een enorme
hoeveelheid schelpen, planten, dieren
op sterk water, alles in vitrines uit
gestald en van namen voorzien in het
mooie museum „Miramar”. Met groot
respect wenden de collecties bewon
derd, maar ook de vrouw die dit al
les bijeenbracht.
Het tweede doel van het reisje was
de tuin te Frederiksoord van de G.
A. van Swietentuinbouwschool. Hier is
genoten van alles wat daar groeit en
bloeit in tuin en kassen. Menig stekje
op de kar met afval verdween in de
tassen van de bezoeksters. Of er wat
van terecht komt?
Via Giethoorn, waar een kopje koffie
werd gedronken, werd de terugtocht
aanvaard, Een gezellige chauffeur
bracht het gezelschap behouden weer
thuis.
Er is niet zoveel van terecht geko
men. Men had de kotter van de Lem-
ster watersportvereniging „De Zeven-
wolden”, die gedurende de wedstrijden
als startschip dienst doet, voorzien
van een flinke luidsprekerinstallatie.
Op dit schip stond ook het tijdmecha-
nisme, die de rondetijden moest opne
men. Het was aanvankelijk de bedoe
ling dat men direct nadat de skutsjes
één route gezeild lauden hebben, de
stand zou doorgeven. Niets van dat al
les gebeurde evénwel. Toen de tjal
ken bijna twee omlopen hadden afge
legd werd nog eens de volgorde van
de eerste route bekend gemaakt. Wel
wat laat eigenlijkBovendien wa
ren de luidsprekers lang niet krachtig
genoeg. Ruw geschat zal misschien
éénvijfde deel van het publiek enige
flarden van de standen hebben opgë-
vangen en dat is toch niet de bedoe
ling. Nee, ”t viel allemaal wel wat te
gen op De Veenhoop. De baan was
ook niet zoveel bijzonders: de sche
pen zeilden heen en weer op de Wij
de Ee, men kon de beide boeien in
één keer bezeilen. Een gelukkige om
standigheid voor het publiek was dat
de zwakke wind uit overwegend zuide
lijke richtingen dfe tjalken nog wel
aardig wat vaart gaf, zodat de zeilerij
een aantrekkelijk schouwspel werd,
waarvan ook de commissaris van de
koningin in Friesland, mr. H. Rijp-
stra getuige was. Hij was aan boord
van het statenjacht „Friso” en bevond
zich in gezelschap van de Amerikaan
se en Engelse consul en hun echtgeno
tes. De pers, die vanaf de sleepboot
van de familie E.E de Weerd uit Sneek
de wedstrijd volgde, werd door mr.
Rijpstra een echte Friese Beerenbur-
ger aangeboden.
Jan van Akker maakte een beste
start. „Wy founen in gatsje tusken
Hylke de Vries en Klaas van der
Meulen en doe wie it klear”, zo zei
de Pan-schipper, die zich op weg naar
de Heerenzijl direkt al distancieerde
van Klaas van der Meulen en Teake
Brouwer. Hyllke de Vries ging als
vierde weg gevolgd door Lodewijk
Meeter. Tjitte Brouwer vertrok met
de Heerenveenster tjalk in de achter
hoede, Toen Jan van Akker het
ste merkteken rondde lag hij al
straat voor op het Phil'ipsskütsje dat
als tweede volgde met Klaas yan der
Meulen „op ’e kont”. Lodewijk Meeter
bevond zich in het middenveld en
moest vandaar met lede ogen aanzien
hoe zijn broer met het Bolswarder
skütsje later in de strijd een aanval
deed op de tweede plaats en met suc
ces. Siete Meeter zou dit genoegen
evenwel niet lang smaken, want Tea
ke Brouwer, die ook al met Klaas
van der Meulen over deze positie in
de clinch had gelegen, haalde de
meeste winst uit een door Siete aange
gaan loefduel en zette deze in het
volgende en laatste kruisrak op een
flinke achterstand.
Klaas van der Meulen was inmiddels
al afgezakt naar de vijfde plaats ach
ter Lodewijk Meeter en vóór Ulbe
Zwaga. Lodewijk stond toen nog één
doel voor ogen: Siete van de derde
plaats verdringen. Hij opende het of
fensief in het laatste kruisrak en nu
kwam weer de oude vertrouwde schip
per met taktiek en gevoel voor wind
richting boven. Hij maakte enkele uit
gekiende slagen en bereikte ruim voor
het Bolswarder skütsje de ton in de
Heerenzijl. Hij wist zijn voorsprong in
het laatste ruimwindse rak naar de
pier van Terhorne, waar gefinished
werd, te consolideren en werd zodoen
de als derde afgeblazen na Teake
Brouwer, die drie minuten eerder de
zeilen had kunnen strijken. De Sneker
Pan was negen minuten vóór Brouwer
de winlijn gepasseerd. Siete Meeter
werd vleide en Klaas van der Meulen
vijfde. Jan van Akker: „It giet hop
pe forwachting”.
Al na één omloop wist Jan van Ak
ker Hylke de Vries te passeren. Dit
speelde zich af in het ruimwindse rak,
waarbij de Sneker Pan, die dit jaar
van een veel groter tuig is voorzien
zoiets komt natuurlijk uitermate
goed van pas met het lichte weer
over de Friesland heen liep. Koploper
Leeuwarden werd daarna het slacht
offer van de sterk zeilende Jan van
Akker, in wiens kielzog Ulbe Zwaga
ook danig huishield. De Pan vergroot
te de voorsprong zienderogen. Het ra
zende tempo kon ook Ulbe Zwaga niet
bijhouden, zodat Jan van Akker op een
gegeven ogenblik in de vierde route
zeker een voorsprong van een kleine
kilometer had. Ulbe Zwaga lag als
nummer twee op zijn beurt weer een
straat voor op de rest van het veld,
dat vrij compleet bleef. De gevolgen
van dit „opeenklitten” ondervond Tjit
te Brouwer op het Heerenveenster
skütsje in de laatste omloop, toen
Teake Brouwer hem met de Halve
Maen op de spiegel liep. Protestvlag-
gen bleven echter uit, maar het kost
te Heerenveen wel enkele plaatsen. Na
krap aan 2 uur zeilen gleed de Sne
ker Pan om drie minuten voor vier
door de finish, vijf minuten later ge
volgd door Grouw. Volgens de tijdbe-
rekening eindigde Lodewijk Meeter op
de derde plaats. Siete Meeter werd
skutsjes af gemeerd in het smalle
Grytmansrak in volgorde van star
ten, welke na loting was bekend ge
worden. De Pan mocht na Leeuwar
den en het skütsje van de stichting
Haskerland als derde vertrekken.
De tjalken staken om de dertig se
conden van wal, de tijd ging in zo
dra men de startlijn passeerde.
Klaas van der Meulen, die start-
nummer tien had getrokken, werd
al in het Grytmansrak voorbijge
streefd door Siete Meeter (start-
nummer elf), die enkele ronden la
ter weer (ogenschijnlijk) de Keimpe
van der Meulen voor moest laten
gaan. In de derde route boekte de
„Bolswarder” schipper evenwel de
meeste winst en dat leverde hem
uiteindelijikde vierde plaats op.
Zwemvaardigheidsdiploma 2: R. de
Boer, Tj. Bosma, P. Braining, H. J.
Feringa, H. R. Grootenhuis, H, Hol
lander, T. Huisman, Sj. v. d. Kooi,
M. Wierdsma en P. Zwerver.
UITSLAG
1. Philips, 2. Sneek, 3. Bolsward,
Lemmer, 5. Grouw, 6. Woudsend,
Heerenveen, 8. Lodewijk Meeter,
Joure, 10. Leeuwarden, 11. SWH, 12.
Langweer, 13. Eernewoude en 14.
Drachten.
UITSLAG
1. Sneek; 2. Philips; 3. Lodewijk
Meeter; 4. Bolsward; 5. Woudsend; 6.
Joure; 7. Grouw; 8. Lemmer; 9. Hee
renveen; 10. Drachten; 11. Leeuwar
den; 12. SWH; 13. Eernewoude en 14.
Langweer.
„Och, wist hwat it is, ik bin wol tof reden hear it foei my twa, trije plak
ken mei, mar it tiidsilen is in rotsoai. As se it skütsjesilen yn ’e pishoeke
drukke wolle, moatte se sa troch gean. Dit hat ommers neat mear mei it
silen üt to stean. It liket neame nei.” Dit is de mening van de Lemster
schipper Sietse Hobma na de zeilerij maandagmiddag op De Veenhoop. Zo
als bekend werd hier, evenals vorig jaar, vanwege het smalle wedstrijdwater
weer „op tijd” gezeild. Schippers, bemanningsleden en publiek zijn hier niet
zo heel erg goed over te spreken. Behalve dan Jan van Akker die het
helmhout van de Sneker Pan hanteert. Hij stuurde zijn in 1913 gebouwde
Piipster tjalk naar een grandioze eerste plaats. Hij liet samen met Ulbe
Zwaga, die weer tweede werd, de achtervolgers ver achter zich.
Inmiddels was Teake Brouwer, met
een aardige koelte in de rug, al weer
op de terugweg, hij had al een knap
pe voorsprong opgebouwd op Sietse
Hobma, die met het Lemster skütsje
enkele keren ruimte moest geven voor
de opkruisende tjalken. Klaas van der
Meulen hersteld van een lichte
griep voer nog in derde positie, ge
volgd door respectievelijk Lodewijk en
Siete Meeter, Tjitte Brouwer en de
Panne. In het Siegersdiep voor het
terras van de „Princenhof” deed Sie
te een aanval op de vierde plaats van
zijn broer daarbij luid aangemoe-
digd door „speaker” Willem Postma
die de toeschouwers in een soort Bok-
werder dialect op de hoogte hield van
het verloop van de strijd maar de
ze wist het offensief een halt toe te
roepen. In de volgende Ulekrite lukten
Siete’s pogingen wel. Later moest Lo
dewijk ook nog plaats maken voor Jan
van Akker en Tjitte Brouwer.
De commissie liet later op de middag
de route afkorten en dit bleek een
bijzonder goed besluit, want de wind
viel weer helemaal weg, Om vier mi
nuten voor vier gleed Teake Brouwer
zegevierend over de finish. Hij had
toen bijna een ronde voorsprong op
Hylke de Vries, Albert van Akker,
Rienk Zwaga, Durk de Jong, Jacob
Zwerver en Hattum Hoekstra, welke
laatste toch als vierde van start was
gegaan. Jan van Akker volgde bijna
vijf minuten later, terwijl Siete Meeter
ten koste van Lemmer en Woudsend
de derde plaats voor zich opeiste,
en Ulbe
Meeter (8)
leiderstrui over-
Het leek aanvankelijk een grote drijf
partij te zullen worden. De skütsjes
konden maar nauwelijks los komen
van hun startplaatsen in de Lange-
sloot. Enkele vleugjes wind (westelij
ke richting) deden zo nu en dan het
water even rimpelen, maar waren bij
lange na niet krachtig genoeg de tjal
ken ook maar enige vaart te geven.
Voor het publiek op de vele jachten
en jachtjes en op en rond het terras
van hotel „De Princenhof” zag het er
naar uit dat men een weinig aantrek
kelijke zeilerij voorgesehoteld zou krij
gen. Niets werd evenwel minder waar.
De wind haalde een beetje aan toen
de eerste tjalken (Lemmer, Philips-
skütsje en Woudsend) de kop in het
Son smeer staken. De vlaagjes waren
nog wel erg „plaatselijk” maar
was te merken dat dit niet van lan
ge duur zou zijn. Op het Sonsmeer ver
anderde al veel in de startvolgorde.
Lodewijk Meeter rukte naar de vier
de plaats op (hij was als vijfde ge
start), ten koste van Hattum Hoekstra
die met zijn Drachtster skütsje naar
de zevende plaats werd gedirigeerd.
Jan van Akker liep over Ulbe Zwaga
en zoon Rienk heen, terwijl hij voor
Na ruim één route zeilen was al
duidelijk geworden dat Teake Brou
wer zijn riante koppositie niet meer
af zou staan. Hij liep steeds verder
uit en het schijnt dat „d’Halve
Maen” dit „snelle werk” voor een
heel groot deel te danken heeft aan
het nieuwe tuig, dat er uitermate
mooi bij staat, in tegenstelling tot
dat van het Lemster skütsje, dat
bovendien voorzien werd van een
nieuwe mast. Wat hier een verbete
ring had moeten worden, mondde uit
in een fiasco. Het schip loopt lang zo
goed in het meer als vorig jaar en
schipper Sietse Hobma was dan ook
danig ontevreden met „syn nije spul-
tsje”. Er wordt beweerd dat zijn
tjalk voor circa 15000 vertim
merd is.
Men heeft in Eernewoude overigens
geen tijdzeilerjj gehouden. De schip
pers, bemanningsleden en het publiek
waren na De Veenhoop nogal wat on
tevreden, omdat van de beloofde ver
beteringen (de skütsjes en de toe
schouwers zouden middels luidspre
kers op de hoogte worden gehouden
van de stand van zaken) niet zoveel
was terecht gekomen. Na rijp beraad
en langdurig overleg werd op het
en langdurig overleg werd op het
laatste ogenblik besloten in Eernewou
de te zeilen zonder tussenkomst van
het tijdmechanisme. Men ging hier
weer op de traditionele wijze te werk:
de tjalken startten en finishten op
nummer. De commissie vreesde aan
vankelijk dat er; wel enkele protest-
Zwemvaardigheidsdiploma: M. Brou
wer, A. J. M. B. Bijlsma, J. Cam-
minga, J. de Rapper, F. Veenstra, M,
Veenstra en J. J. Schoenbergen.