GEEN SCHEPEN IN DE FOLKERTSSLOOT!
I
1
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
Officieel Orgaan
IJLST
van
en
BETALING ABONNEMENTSGELD
Publiek trekt zich weinig
aan van waarschuwingen
a. SNEKERssKOERIER
’Wi
b
Grote portaalconstructies voor Hubert arriveerden op zondag
Geld voor verlichting
uurwerk toren te IJlst
GEREFORMEERDE EN
HERVORMDE KERK
SNEEK, WERKEN SAMEN
Recherche-groep
uit Leeuwarden
doet goede vangst
Si
I
IJS WEGENCENTRALE
Twee Snekers aangehouden
TER BESPARING ENERGIE
SIETE MEETER: „MY HOE SY NET MEAR
TO FREEGJEN; IT HOUT GIET ER NOU YN!”
illllllllllllBIIIIIIIIBIIIIIIIIBIIIIIIIIIIIIIIBIIIIIIIB
Schade aan baggermolen
na opendraaien kranen
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT, DRUFHOUTS NIEUWSBLAD en
t SNEEKER NIEUWSBLAD
tot
op
donderdagavond
de
BEREND HOF
libbensgefaerlik
Verschijnt:
maandags en donderdags
Zondag vond een zwaar transport op de stille wegen plaats tussen Bergum en Sneek. De Konstruktiewerk-
plaats Bergum moest vier kolossale portaalconstructies, elk 16 meter lang en 3.90 meter breed, afleveren
bij Machinefabriek W. Hubert Co. in Sneek. De constructies zijn bij Hubert nodig voor de bouw van het
nieuwe kantoorgebouw en de kantine. Dit transport mocht echter alleen volgens officiële voorschriften op
zondag plaatsvinden. Het vervoer werd verzorgd door PAX B.V. in Leeuwarden. De „deuren” werden gela
den op vier uitschuifbare trailers. Het transport begon omstreeks negen uur in Bergum, van waaruit via
Leeuwarden, Heerenveen en de rijksweg 43 Sneek werd bereikt. Omstreeks twaalf uur kwam men in de
Waterpoortstad aan. Op de foto ziet men dat er veel belangstelling voor dit transport bestond. Een grote
trailer draait vanaf de Bolswarderweg over de vroegere Hospitalerbrug naar de Kerkhofslaan, waar achter
het Tranendal ligt en de nieuwe kantoorgebouwen van Hubert worden gebouwd. De verkeerszuil bij de
overweg moest zelfs worden weggehaald om de zware trailers te laten passeren. Het publiek wilde wel
eens zien hoe het allemaal in z’n werk ging. Alles klopte perfect! Foto Auke Nijboer
met
de
nog
het
Tot 1 januari a.s. stellen wij onze abonnees gaarne in de gelegenheid
het abonnementsgeld voor het eerste halfjaar 1974 op onze giroreke
ning 932730 (t.n.v. H. Doevendans b.v. Sneek) bij te schrijven of per
bank te betalen.
Voor de abonnees in Sneek bedraagt het abonnementsgeld f 6,- per
half jaar en voor hen die de krant per post ontvangen f 10.- per half
jaar.
Na 1 januari wordt met verhoging van incassokosten gedisponeerd.
In de dorpen wordt het abonnementsgelden door de agenten geïnd.
adm. „Sneeker Nieuwsblad" Kantoor Singel 17, Sneek.
Sneek
firma
DONDERDAG 27 DECEMBER 1973
128ste JAARGANG No. 103
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans b.v.
ADMINISTRATIE:
Singel 17, Sneek, Postbus 11
Telefoon 05150-4233
Kantooruren maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 4234
4235, 2247 Gironr. 932730
Banken: Rabobank en Amro-
bank te Sneek.
DH blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis In
GAASTERLAND, SLOTEN ex>
van
ge-
al
en
en
ver
had
van de afgelopen wedstrijdenreeks.
zonder
Per slot van rekening stelt de ijswe-
gencenitrale (zoals vermeld in art. 3
van de statuten, vastgesteld op 5 no
vember 1941) zich ten doel: „De ver
zorging der ijswegen in het belang van
het vervoer over het ijs in de gemeen
ten Sneek Wymbritseradeel en IJlst en
’t dlienen van de belangen der ijssport
in het algemeen”. Omdat er mensenle
vens mee gemoeid kunnen zijn, zijn
naar de mening van de IJswegencen-
trale Sneek-Wymbnitseradeel-IJlst de
belangen der ijssport slechts gebaat
met een streng beleid in dezen.
De Ijswegencentrale komt daadwerke
lijk in aktiie, als het ijs betrouwbaar
is. En onder betrouwbaar ijs wordt
verstaan ijs met een dikte van mini
maal 8 centimeter. Wanneer dit het
geval is, wordt pas overgegaan tot
het afbakenen van gevaarlijke plekken
en wakken (aangegeven dmv. liggende
takken) alsmede het uitzetten van ba
nen over plassen en meren
ven d-m.v. staande takken).
De dieven beperkten zich niet alleen
tot Friesland, want inbraken in onder
meer Oss en Wezep werden door hen
gepleegd en konden nu worden opge
lost. Actief was men verder in onder
meer in het Gerkeklooster waar pla
vuizen, een antieke kanselbijbel als
mede een offerbusje verdwenen- Uit
Epema-State werd antiek koperwerk
en tafelzilver gestolen. Ook de dief
stal van een veertig palingfuiken te
Sneek en een partij kabel met ver
schillende rollen koper ergens tussen
Scharnegoutum en Sneek verkeert niet
meer in het duister. Tegeltableau’s
verzamelen lijkt een hobby van de
dieven. Zo eigende men zich dergelijke
tegels toe uit een onbewoonde boerde
rij in Rijs en uit het Barrahüs te
Wirdum.
Nu wordt de ijswegencentrale wel eens
verweten dat zij, wanneer er sprake is
van ijs op de waterwegen, nie taktief
genoeg is. Het tegendeel is echter
waar! Elke keer als er van ijsvor-
ming op vaarten, plassen en meren in
dit gebied sprake is, trekken de kon-
troleurs er op Uit, om het ijs te ver
kennen (meten van ijsdikte enz.). Hun
bevindingen melden ze, zo mogelijk,
dagelijks aan de secretaris van de ijs
wegencentrale en deze geeft de berich
ten door aan de Provinciale VW te
Leeuwarden. In overleg met de „Frie-
sche Ijsbond”, waarbij de ijswegencen-
trale is aangesloten, is dit helt centra
le adres voor de ijsberichitgeving. Ie
dereen die informatie wenst omtrent
de ijstoestand op de waterwegen in
Friesland kan deze verkrijgen op dit
adres, terwijl de berichten bovendien
regelmatig via de pers kenbaar wor
den gemaakt-
KRITIEK OP EERNEWOUDE
Vele malen werd er ernstige kritiek
op de commissie Eemewoude uitgeoe
fend. Vorig jaar had men via de SKS
in verband met de veiligheid van zo
wel de schepen en bemanning als het
publiek, gevraagd de Folkertssloot
vrij van luxe jachten te maken. Door
gaans moet er in dit vaarwater ge
laveerd worden en verschillende malen
Zaterdagmorgen, om ongeveer half ze
ven ontstond een begin van brand in
een hok van de roestvrijstaalindustrie
„Meital Finish” aan de Vrijbuiter-
straat in Sneek. De brandweer die
zeer snel ter plaatse was had het
vuur binnen enkele minuten bedwon
gen. In het hok werd afval bewaard
dat in de loop van vrijdag was afge
voerd. De oorzaak van de brand
wordt nog onderzocht.
OLIECRISIS
Aan het slot van de heftige vergade
ring, die duurde van twee uur tot
na zessen, deed voorzitter S. Hobma
nog het één en ander uit de doeken
wat betreft de gevolgen, die de olie
crisis kan hebben voor het skütsjesi-
len. Hij had middels de burgemeester
van zjjn woonplaats Bolsward kontakt
opgenomen met de gedeputeerden Van
Krevelen en Eringa, terwijl hij het ka
merlid Vellinga had ingeschakeld om
druk uit te oefenen op de minister
van economische zaken Lubbers. Het
kamerlid had echter gesproken met
staatssecretaris Westerterp van Ver
keer en Waterstaat en deze bewinds
man had meegedeeld dat de mogelijk
heden bestudeerd zouden worden.
De diensten beginnen op de volgende
tijdstippen, 's Morgens kwart over ne
gen gaan de deuren van de Martini
kerk open, waarna een gereformeerde
dienst wordit gehouden; om half elf
wordt een hervormde dienst gehouden.
Bij de diensten in de Ichthuskerk ver
anderen er helemaal geen tijden, maar
wordt er een kerkgang tussengescho-
ven: om vijf uur wanneer er een ge
reformeerde dienst plaats vindt.
In nauwe samenwerking met verschil
lende groepen van de rijkspolitie en
gemeentelijke korpsen, waaronder dat
van Sneek, is de recherche-groep
de Leeuwarder rijkspolitie er in
slaagd in het respectabele aantal van
achttien tot dan toe onopgeloste dief
stallen klaarheid te brengen. Dat kon,
omdat na de geruchtmakende overval
in oktober op een winkelier in Frane-
ker, de beide Snekers J. v. d. R.
(30) en later S. C. (20) konden wor
den gearresteerd. De aanhouding van
nog twee mannen, die in wisselende
samenstelling met voornoemden
pad gingen, wordt verwacht.
Er woedde zaterdagmiddag figuurlijk bijna een storm in de grote ver- I zijn daarbij schepen in nrceihjkheden
gaderzaal van Hotel Hanenburg. De Vereniging van Schippers en Beman-
ningsleden van de Friese Skütsjes had het voorstel om de vuilweercommissie
strenger te laten optreden in discussie gebracht en de meningen liepen daar
over zo uiteen, en waren zo verwarrend, dat niemand er meer een touw aan
lijk een tien minuten geschorst, waarna de meningen opnieuw konden worden
Maar daarmee bleek Eemewoude nog 1
niet van de baan te zijn. Siete Mee-
ter had een voorstel om een alterna
tief te geven voor het mislukte tijd-
zeilen in het afgelopen seizoen.
„Moarns en middeis sawn skütsjes lit-
te sylje. Troch loitsjen bipeale wy
hwat moarns sylt. Middeis de oaren.
Op ’e Veenheap kinne dan de moams-
sylers middeis faere”. Ook voor de
puntentelling had hij een oplossing. Er
werd voor iedere wedstrijd van 0,9
tot zeven geteld, zodat men maksi-
maal met veertien punten van het
smalle water kan komen. „Als proef
zou de eerste maal zonder punten ge
zeild worden. De vergadering kwam
er niet uit. Daarom werd het voor
stel voor kennisgeving aangenomen en
doorgesltuurd naar de SKS waar het
weer ter discussie kan worden ge
steld.
Albert van Akker was eens gaan pie
keren over de te zeilen afstand in
verwarrend, dat niemand er meer een touw aan
vast kon knopen. Om orde op zaken te stellen werd de vergadering uiteinde-
geformuleerd en uiteindeljjk in stemming gebracht, wat tenslotte leidde
terugtrekking van het voorstel.
In het nieuwe jaar gaan in Sneek in
verband met de energiecrisis twee ge
reformeerde kerken dicht, te weten, de
Zuider- en de Noorderkerk. Daarvoor
in de plaats worden de Martini en
Ichthuskerk langer opengesteld.
Het is de bedoeling dat de gerefor
meerden in die „etra” tijd naar de
kerk gaan, waar dan dienst wordt 1
gehouden onder leiding van hun eigen
dominees. Voorlopig is de sluiting
van tijdeltfke aard, het is de bedoe
ling de kerken eerst drie maanden op
proef gesloten te houden.
„It kin sa net langer. It is libbens-
gefaerlik”, zo
Hof, die daar
Met de restauratie van de grote luid-
klok van de gemeentetoren is deze
weer in oude glorie hersteld, schrijven
burgemeester en wethouders van IJlst
in een voorstel tot de raad- Velen on
dervinden het echter als een bezwaar,
dat het uurwerk niet verlicht is.
Aanleiding tot het vragen van de me
ning der vergadering was dat ’n aan
tal leden van het bestuur meende dat
de vuilweercommissie te weinig zelf
standig de beslissing nam en alles te
veel over liet aan de schippers zelf.
Men wenste dat de uiiteindelijke beslis
sing bij deze commissie zou liggen en
niet bij de organiserende en dat men,
tot pak weg een uur voor het ont
branden van de Strijd, de mogelijkheid
moest hebben de wedstrijd af te gelas
ten.
Hylke de Vries was het daarmee eens,
wilde de schippers de beslissing niet
laten en het leek of alle discussie in
de kiiem gesmoord zou worden vooral
toen het bestuurslid van de Sintrale
Kommisje Skütsjesilen, de als dona
teur aanwezige heer J. Doevendans, 1
verklaarde dat de uitspraak van de
vuilweercommissie bindend was, waar
aan reglementair de wedstrijdcommis-
sie en de schippers zich te houden
hebben. Men bleek echter niet uitge
praat. Moet de Minwaerrie de be
voegdheid hebben ’t gebruik van fok-
keloet en dergelijke te verbieden, zo
werd uit de vergadering gevraagd.
Weer ontstond er een enorm geharre-
war, waarbij Siete Meeter het vuur
nog verder oprakelde door zich af te
vragen of boven een bepaalde wind
kracht alleen de liefhebbers te laten
zeilen maar dan niet om punten. Z-
van der Wal: „Laten we voorstellen de
bevoegdheid van de vuilweercommissie
uit te breiden tot het houtwerk”. J.
Doevendans: „er moet niet getornd
worden aan de bevoegdheid van deze
commissie”. Jeen Zwaga: „de be
voegdheid moeit worden overgelaten aan
de schippers”, waarbij Sietse Hobma
zich geëmotioneerd aansloot. Het voor
stel van Van der Wal werd in stem
ming gebracht, waarbij de verwarring
zo groot werd dat men de zaak maar
schorste. Uiteindelijk besloot men ach
ter de bestuurstafel dan maar te laten
stemmen over helt in de agenda opge
nomen voorstel, waarbij Siete Meeter,
volkomen de draad kwijt, opmerkte
dat ze hem dan niet meer hoefden te
vragen de fokkeloét en dergelijke niet
meer te gebruiken in verband met
het gevaar voor de veiligheid van de
bemanning want „it hout giet er nou
yn”. Uiteindelijk werd het voorstel in- i
getrokken. Een teleurgestelde secreta
ris Berend Hof tegen de vergadering:
„As er hwat bart, bitink dan dat wij
jimme warskögje ha.”
Zolang echter het ijs de dikte van 8
centimeter nog niet heeft bereikt,
worden er door de ijswegencentrale
geen wakken enz. afgebakend en banen
uitgezet, wordt het ijs niet betrouw
baar gemeld en is de ijswegencentrale
op geen enkele wijze verantwoordelijk
te achten voor de veiligheid op 't ijs.
De vergadering besloot verder de
zittende bestuursleden F. Wijkstra
H- Hoekstra weer te benoemen
hoorde onder doodse stilte het
slag dat secretaris Hof gemaakt
5---- J“ -1---
Niet zonder literaire kwaliteiten
schilderde hij de in Staveren gestor
ven schipper Klaas van der Meulen.
Ernstige kritiek oefende hij in zijn
jaarverslag uit op het feit dart het
zeilen met amateurschippers dit jaar
niet op hèt Sneekermeer maar op de
Gotngarijpster Poelen moest plaats
vinden, omdat het wedstrijdwater door
zoals hij het uitdrukte „de elite” in
beslag werd genomen.
„Hoogtepunt” van het afgelopen jaar
noemde hij het feit dat de samen
werking tussen de SKS en de vereni
ging definitief geworden was. De ver
eniging die werd opgericht door een
aantal ontevreden bemanningsleden is
nu uitgegroedd tot een volwaardige
partner in de skütsjesilerij, al wordt
dat door een aantal commissies nog
niet ingezien. In ieder geval bestond
de VSB dit jaar een half decennium
en die vijf jaar moeten gevierd wor
den. Men vraagt zich af of zo’n feest
wel nodig is gezien heit feilt dat de
vergaderingen van de vereniging door
de grote geëmotioneerdheid al een
feest op zich zijn.
concludeerde Berend
aan toevoegde dait
„hwannear it der net foroarret sille
wy advisearje net yn ’e Folkerts-
sleat to silen.” Syt'se Hobma rea
geerde achter uit de zaal met de
waarschuwing „As jimme der mar
om tinke dat Earnewald blauwt”.
Per slot van rekening kan Eerne-
woude als de bakermat van het
skütsjesilen beschouwd worden.
Nadat Wymer Hoekstra gewaar
schuwd had voor de consequenties
van het aannemen van vooral de
eventuele boycot, „der bliuwt fan
Earnewald sünder de Folkertssleait
net folie oer” en Siete Meeter
de conclusie dat Eemewoude
schippers wegdrukt de zaak
scherper stelde, besloot men
voorstel ter kennis van de SKS te
brengen en Eemewoude een afschrift
te sturen van het besluit zodat de
ze zich kon voorbereiden op een re
pliek tijdens de jaarvergadering van
de SKS.
^^VOOB 8NBBK BN OMWMQUU*
REDAKTIE:
Singel 17, Postbus 11
Telefoon 05150-5169 b.g.g.
3779, L. Jellema, redaktewr
FOTOREDAKTIE
Studio Ger Dijs, Grootzand 81
Telefoon 05150-3596
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
ABONNEMENTEN
Abonnementsgeld f 5,50 per
half jaar (bij vooruitbetaling)
Postabonnementen f 9,per
half jaar (bij vooruitbetaling)
ADVERTENTIETARIEVEN
20 ct. per mm., ingezonden
mededelingen 3-dubbel tarief
Bij kontrakt lagere mm-prijs
geraakt. De commissie Eemewoude
had dit toegezegd, maar wat bleek
toen de skütsjes er van start gingen,
er was niets van terecht gekomen en
niet alleen lag niet de nog tamelijk
veilige llinkerwal vol, maar ook de
zeer onveilige andere oever. Gelukkig
was de Folkertssloot bij de laatste
wedstrijd te bezeilen. Levensgevaarlijk
zo concludeerde men over de situatie.
Eemewoude en het was hem gebleken
dat het laatst startende skütsje 700
meter meer had moeten zeilen voor
men door de finish kwam dan de eer
ste. Het gevolg van hert feit dat de
start en de finish niet op dezelfde
plaats lagen. Men zal het in het be
stuur bekijken en Eemewoude erop
wijzen.
Vorige week donderdagavond of
-nacht zjjn van een in de Zwette te
liggende baggermolen van de
Krikke uit Heerenveen enige
kranen opengedraaid, waardoor buiten
water de machinekamer binnen kon
stromen. Door de ondiepte ter plaatse
is de baggermolen niet gezonken. Er
ontstond wel schade in de machineka
mer.
In het vorige winterseizoen is er over het algemeen geen sprake geweest van
jjs op de waterwegen (ijswegen) in het gebied van onze Ijswegencentrale,
waarvan gezegd kon worden dat dit betrouwbaar was. Hoe dit in het hui
dige winterzeizoen zal uitvallen, zal nog moeten blijken. Hoewel door berich
ten in de krant telkens weer waarschuwende geluiden worden gehoord, blijkt
in de praktijk, dat het publiek zich daar weinig of niets van aantrekt- Elk
jaar weer zakken er mensen door het ijs en komen er verdrinkingsgevallen
voor. „Als Ijswegencentrale staan wij hier machteloos tegenover. Er wordt
telkens weer door veel mensen op onbetrouwbaar ijs geschaatst”, zegt de se
cretaris, de heer C. Lanting.
Dat vindt het college ook en het wil
ook graag dat een verlichting aan het
uurwerk wordt aangebracht. De hier
mee gepaard gaande kositen bedragen
2300,exclusief de B. T. W. Bo
ven dirt bedrag komen echter nog de
kosten voor het aanbrengen van een
schakelklok, electrische leidingen, het
aanbrenigen en afbreken van steigers en
werkzaamheden, die uiltgevoerd moe
ten worden door personeelsleden van
de gemente. De totale kosten komen
op deze manier op ongeveer 3500,
maar dan inclusief de BTW.
De raad wordit voorgesrteld dilt bedrag
beschikbaar te stellen. Daar wordit
morgenavond over beslist.
Vuilweercommissie veroorzaakte
storm op jaarvergadering V. S. B.
(aangege-