SKS en Siete Meeter trokken alternatieve voorstellen in
Friso b.v. eert zes
personeelsleden!
de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL
Officieel Orgaan
en
van
Uitbreiding recreatief zwemmen
W edstrijdprogramma
van skütsjesilen 1974
IJLST
I
R.K. Mavo Sneek heeft
ZWH WORDT FRAM
belangstelling voor
gebouw 'Kweekschool'
J
HEARING IN CMTS:
5.
miimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim
fllllllllllllllllllllllliffllBlllllllfflllillH
py1
u! WIS
22 juli:
24 juli:
De veertien skütsjes zullen dit jaar bij Eernewoude en op de
Veenhoop weer op de „ouderwetse"’ wijze zeilen. Dat betekent
dat de schepen een startnummer krijgen, waarop ze ook weer
moeten finishen. Aan het zogenaamde tijdzeilen - dat op weer
stand bij de schippers en het publiek stuitte - is hiermee defini
tief een einde gekomen. Siete Meeter en het bestuur van de Sin-
trale Kommisje Skütsjesilen, die voor deze wedstrijden op nau
we vaarwaters een andere opzet hadden ontworpen, trokken
hun voorstellen in.
en de
OHMi
I
4
f SNEEKER NIEUWSBLAD
SILERIJ OP EERNEWOUDE
GROUW
DRACHTEN VEENHOOP
EERNEWOUDE
EN DE VEENHOOP TERUG
RUSTDAG
ELAHUIZEN
STAVEREN
WOUDSEND
Vrijdag
SNEEK
i
van
TV
Sportveld aan Kaatsland voor
Lemmerweg-west bewoners?
Vrijdagavond, in de foyer van Amicitia, overhandigde de heer S. Sybrandy (rechts) namens de directie van
aannemlngsmaatschappij Friso b.v. aan zes personeelsleden een envelop met inhoud. De heren A. Huitema
(schijfschuurder) en K. de Jong (timmerman) waren namelijk een kwart eeuw aan het bedrijf verbonden; de
heren J. Wiersma (magazijnbeheerder), R. Bangma (hulpopsluiter), Tj. de Jong (uitvoerder) en Sj. Molenaar
(hulpuitvoerder) verlieten het bedrijf omdat ze de pensioengerechtigde leeftijd hadden bereikt. Dit gebeuren
vond plaats aan het begin van een feestelijke personeelsavond die werd verzorgd door een gezelschap van
tv. topper zoals Ria Valk, Marty en Ciska Peeters. Op de foto v.l.n.r. de heren Sj. Molenaar, K. de Jong,
Tj. de Jong, A. Huitema, J. Wiersma en R. Bangma met hun echtgenotes, die een bloemetje kregen. Me
vrouw Huitema ontbreekt op deze foto. (Foto Studio Ger Dijs).
Vrijdag
Zaterdag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
13 Juli:
15 juli:
16 juli:
17 juli:
TERHORNE (HEERENVEEN)
LANGWEER
LEMMER (LEEUWARDEN)
LEMMER
Mevrouw D. Y. W. de Graaff-Nauta:
grote prioriteit aan zweminstructie
Verschijnt:
maandags en donderdags
UITGEVERS:
Drukkerij H. Doevendans b.v.
MAANDAG 28 JANUARI 1974
129ste JAARGANG No. 8
FOTOREDAKTIE
Studio Ger Dijs, Grootzand 81
Telefoon 05150-3596
Wil Steunebrink
Telefoon 05150-5323
ABONNEMENTEN
Abonnementsgeld f 6,per
half jaar (bij vooruitbetaling)
Postabonnementen f 10,per
half jaar (bij vooruitbetaling)
ADVERTENTIETARIEVEN
22 et. per mm., ingezonden
mededelingen 3-dubbel tarief
Bij kontrakt lagere mm-prijs
ADMINISTRATIE
Singel 17, Sneek, Postbus 11
Telefoon 05150-4233
Kantooruren maandag t.e.m.
vrijdag 8-12 en 13.30-17.30 uur
Na kantooruren telefoon 4234
4235, 2247 Gironr. 932730
Banken: Rabobank en Amro-
bank te Sneek.
irTtinl
Dit blad verschijnt bovendien
donderdags huis-aan-huis In
GAASTERLAND, SLOTEN ex»
Zaterdag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag 18 juli:
19 juli:
20 juli:
23 juli:
Donderdag 25 juli:
26 juli:
MENTALITEIT
Er werd ook gevraagd of het moge
lijk zou zijn, de trottoirs op bepaalde
punten (oversteekplaatsen), met name
in de buitenwijken, wat gemakkelijker
aan te leggen. Wethouder Pheifer was
het wel met de vragensteller eens, om
de
dit
on-
onder-
OUDER WETSE« SKUTSJE
Er werden uiteraard heel wat vragen
afgevuurd op het forum, dat bestond
uit mevrouw D. Y. W. de Graaff-
Nauta, wethouder belast met onder
wijs, volksgezondheid, milieuhygiëne en
voorlichting, H. Pheifer, wethouder
belast met openbare werken, gemeen
telijk woningbedrijf, gemeentereiniging,
keuringsdienst, de directeur van ge-
De kweekschool, na de invoering van
de Mammoetwet, de Christelijke Peda
gogische Akademie, verhuist in de vol
gende maand officiéél naar het nieu
we schoolgebouw aan de Hemdijk.
Het schoolgebouw aan de Parallelweg
komt dus straks vrij.
men voort zou gaan met het experi
menteren in die plaats men af zou
zien van het organiseren van een wed
strijd. Men had te kennen gegeven
graag als „volwaardig” behandeld te
willen worden en aan die eis is men
dus nu tegemoet gekomen. Ter infor
matie: vorig jaar trok de wedstrijd
bij Eernewoude 1530 betalende bezoe
kers, en dat is ruim veertien hon
derd minder dan het jaar daar voor!
In 1971 werd de krachtmeting door
2642 toeschouwers bij gewoond.
Er was reeds enige tijd sprake van
de overname van de aandelen van de
Autobusonderming ZWH door de N. S.,
resp. de FRAM. Die plannen zijn nu
werkelijkheid geworden. Het negentig
man tellende personeel van „De Zuid
westhoek” in Balk, Gaastmeer, Em-
meloord, Lemmer, kortom overal
waar de ZWH de busdiensten uitvoer
de, is tijdig op de hoogte gesteld.
Men verzekerde ons, dat de werkgele
genheid bij de Zuidwesthoek door de
ze fusie geen nadelige gevolgen heeft.
De busdiensten blijven normaal functi
oneren, zoals tot dusver het geval is.
Met ingang van het zomerseizoen zul
len enkele wijzigingen kunnen optreden,
maar dat hangt dan weer voor een
deel af van het in dit voorjaar te
verschijnen rapport over het streek
vervoer. Voorlopig blijft dus alles bij
het oude, wat het openbaar vervoer in
de Zuidwesthoek betreft, de ZWH-au-
tobussen zullen straks wel een andere
kleur en een andere naam krijgen
Het bestuur van de rooms-katholieke
MAVO-school „St Jozef” in de Jan
van Nassaustraat te Sneek heeft be
langstelling voor het schoolgebouw
van de vroegere christelijke kweek
school aan de Parallelweg.
bij het herstraten de opritten zodanig
te maken, dat de trottoirs gemakke
lijker te „nemen” zijn voor mensen die
moeilijk ter been zijn, of gebruik
moeten maken van een invalidewa-
gen, maar dat daardoor tevens de
mogelijkheid geschapen wordt (helaas)
voor fietsers en bromfietsers, die dan
(vervolg op pagina 3)
De fusie tussen de autobusonderne-
ming „De Zuidwesthoek” te Balk en
de „Fram” te Heerenveen is sinds
donderdag een feit. De „Fram” is,
zoals bekend, een onderdeel van de
Nederlandse Spoorwegen. De minister
van Verkeer en Waterstaat heeft be
kend gemaakt geen bezwaar tegen de
overname te hebben, aldus vertelde
ons de heer De Boer van de Auto
busonderneming ZWH.
meentewerken, de heer G. J. de Boer,
de chef van de vierde afdeling van
het stadhuis, de heer W. S. de Vries
en de voorlichtingsambtenaar, de heer
H- E. van der Winden, allemaal ver
tegenwoordigers van het gemeentebe
stuur van Sneek. Van de Woning
stichting Patrimonium waren op deze
hearing aanwezig de heren B. de
Vries (voorzitter), T. Otter (tweede
voorzitter) en W. Haanatra (direkteur
en lid van de technische commissie),
alsmede de heren G. H. van der
Schaaf en J. H. van der Wal respec
tievelijk voorzitter en tweede voorzit
ter van de Wijkvereniging.
In eerste „instantie” werden veel vra
gen afgevuurd op de forumleden van
„Patrimonium”. Die hadden betrek
king op het wandelpad achter de be
jaardenwoningen langs de Geeuw,
waarvan fietsers en bromfietsberijders
vaak menen dat het wandelpad een
„openbare” weg is, waar ze zonder
meer kunnen fietsen en brommen. Er
werd over „stank” gesproken, hetgeen
helaas niet altijd verholpen kan wor
den. Ook het milieu kwam ter sprake,
evenals het reglement en de statuten
van Patrimonium, waardoor de afge
vaardigden van de Woningstichting in
eerste instantie vele vragen moesten
beantwoorden en dat ook graag deden.
De vragenstellers kregen een afdoende
antwoord en kregen waar nog twijfels
waren, de toezegging, dat de klachten
zullen worden onderzocht en afgehan
deld. Daarin waren de vertegenwoor
digers van „Patrimonium” zeer posi
tief.
Of de R. K. MAVO-school aan
Parallelweg komt, is echter op
moment nog niet zeker. Er zijn
derhandelingen gaande met
meer het Rijk, dat hierin een belang
rijke stem heeft. Men heeft namelijk
bij deze „transactie” te maken met
de rijksgebouwen dienst. Een beslissing
is npg niet gevallen. De R. K. MAVO
in de Jan van Nassaustraat kampt
met een gebrek aan ruimte en dat
zou men slechts gedeeltelijk kunnen
oplossen, door het plein achter de
school „vol” te laten bouwen. De
„Kweekschool” biedt wèl de nodige
ruimte, maar nogmaals, hierover is
nog geen beslissing genomen. Binnen
niet al te lange tijd verwacht men
van het ministerie een besluit, maar
hoe die zal uitvallen, is nog niet be
kend. Hierover kan op dit moment
nog geen zinnig woord worden gezegd.
gedaan aan het skütsjesilen als kijk-
sport. Vorig jaar paste men bij de
wedstrijd op de Veenhoop nog wel
het tijdzeilen toe, maar op aandrang
van vooral de schippers zag men hier
de volgende dag in Eernewoude maar
van af. Schipper Siete Meeter, die
het Bolswarder skütsje stuurt, en het
bestuur van de SKS hadden voor de
zaterdag gehouden jaarvergadering
enkele voorstellen ingediend waarin
het toepassen van een heel andere
wedstrijdvorm werd geopperd. Zo wil
de de SKS voor wedstrijden met een
start vanaf de wal een halve punten
telling toepassen.
SKS-voorzitter A. Brinksma maakte
de vergadering zaterdagmiddag
evenwel attent op het feit dat deze
methode weinig veranderingen tot
gevolg zou hebben. Bij het toepas
sen van een halve puntentelling zou
den alleen de „middenmoters” mis
schien enkele plaatsen wisselen. Hij
had dit uitgerekend aan de hand van
de resultaten vanaf 1958 tot 1972. Hij
was daarbij tot de conclusie geko
men dat wanneer men halve punten
had toegekend in de eindrangschik
king van de eerste vijf skütsjes
weiinlig verandering zou zijn opge
treden. „Er zou niet een ander
kampioen zijn geworden dan nu het
geval is geweest. We zijn hierdoor
tot de conclusie gekomen dat het
toepassen van een halve puntentel
ling fout zou zijn geweest. Daarom
trekt de SKS zijn voorstel in,” aldus
de heer Brinksma. Siete Meeter, die
had voorgesteld in twee poules van
zeven skütsjes op beide plaatsen een
middag- en een morgenwedstrijd te
varen, krabbelde hierop ook terug.
Hij trok eveneens zijn voorstel in
en dat ontlokte aan de vergadering
een applaus.
Nu waren de wedstrijdorganiserende
commissies van Drachten-Veenhoop en
Eernewoude ook weinig ingenomen
met de experimenten die de SKS daar
met het skütsjesilen heeft gedaan-
Naar d’e mening van de commissie
Eernewoude heeft dit een teruglopend
bezoekersaantal in de hand gewerkt en
daar was men niet erg gelukkig mee.
„Eernewoude” had het bestuur van
de SKS zelfs laten weten dat wanneer
REDAKTIE:
Singel 17, Postbus 11
Telefoon 05150-5169 b.g.g.
3779, L. Jellema, redakteur
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT, DRUFHOUTS NIEUWSBLAD
Tot voor twee jaar geleden paste
men voor het skütsjesilen bij Eerne-
woude en op de Veenhoop bij Drachten
een methode toe, die inhield dat de
skütsjeschippers een nummer moes
ten trekken, teneinde de sttartvolgorde
'te bepalen. De tjalken lagen dan ach
ter elkaar aan de wal en vertrokken
in volgorde van nummering. De sküt
sjes finishten wanneer ze hun eigen
nummer weer hadden bereikt. Ver
schillenden konden zich met deze pro
cedure niet meer verenigen, zodat men
in 1972 besloot over te stappen op de
zogenaamde tijdzeilerij. Deze methode
vond zowel bij de schippers als bij
heft publiek geen weerslag omdat men
niet kon uitmaken op welke plaats de
skütsjes laigen. Zo kon het bijvoor
beeld voorkomen dat de tjalk die in
de laatste gelederen koerste, in feite
de vijfde plaats bezette. Met deze
wedstrijdvorm werd echter afbreuk
Dit gebeurde zaterdagmiddag tijdens
de jaarvergadering van de SKS in
hotel Hanenburg in Sneek. In vroe
ger jaren waren de schippers, de
wedstrijdorganiserende commissies en
het bestuur van de SKS daar vele
uren bijeen om zich gezamenlijk tijdens
bijzonder geanimeerde discussies over
de problemen te buigen, maar de
laatste jaren blijft het „vuurwerk”,
dat daar in de regel werd ontstoken,
steeds meer achterwege. Enkele jaren
geleden was een vergadering die ze
ker vjjf uur duurde nog gewoon, nu
had men voor het afwerken van de
veertien punten tellende agenda slechts
ruim twee-en-een-half uur nodig.
„Wij hebïcn al.,. gemeentebestuur veel
waardering voor de activiteit die in
de Lemmerwegwijk-west wordt be
toond. In deze wijk werkt een be
stuur, dat het presteert de mensen in
deze wijk actief bij het werk te be
trekken”. Dit zei mevrouw D. Y. W.
de Graaff-Nauta, wethouder van de
gemeente Sneek, tijdens de vrijdaga
vond gehouden „hearing” in de chris
telijke middelbare technische school
aan Het Perk. De belangstelling voor
deze hearing was bijzonder groot- Op
deze vergadering waren, behalve ver
tegenwoordigers van het gemeentebe
stuur, ook afgevaardigden van de Wo-
ningbouwstichting „Patrimonium” en
het bestuur van de Wijkvereniging
Lemmerwegwest aanwezig. Het was
een goede vergadering, waarin tal van
vragen werden gesteld en waarbij bo
vendien bleek, dat de bewoners in de
wijk verschillende problemen op de
juiste wjjze aan de orde stelden.
OPENBAAR VERVOER
Na de „Patrimonium-zaken” kregen
de afgevaardigden van het gemeente
bestuur een beurt, want in de Lem-
merwegwest-wijk zijn er ook veel ge-
meentewoningen. Zo kwam ook het
openbaar vervoer ter sprake. Raads
lid R. Tuinstra sprak zelfs van een
„discriminatie”, omdat bejaarde in
woners in de laatste tijd steeds in
de buitenwijken van Sneek moeten gaan
wonen. „Wij moeten er als gemeente
bestuur alles aan doen om met de
autbusondernemingen tot overeenstem
ming te komen de bejaarden naar het
centrum te kunnen vervoeren”. Dat
woord „discriminatie” zat mevrouw
D. Y. W. de Graaff-Nauta echter niet
zo lekker, dat ging haar wat te ver
„want wij stellen momenteel alles in
het werk om hier wat aan te doen.
Misschien dat straks, als de zuidelij
ke rondweg gereed is, met de FRAM,
hierover een overeenkomst kan wor
den bereikt”. Wethouder Pheifer: „Eén
autobus met een chauffeur kost hon
derdduizend gulden per jaar en de
vraag is, of dat wel een haalbare
kaart is.” De heer Tuinstra gaf
daarna toe dat hij het woord „discri
minatie” wat al te cru had uitge
drukt en volgens hem was „noodge
dwongen” beter op z’n plaats. Hoe
dan ook: het openbaar vervoer, met
name van bejaarden in de buitenwij
ken heeft de aandacht van de ge
meentelijke autoriteiten.