Twee After Tea leden weer aktief JULIAN BREAM: VAN BACH TOT BERKELY MIEL COOLS I SNAFU, funky door Europa nieuwe lp: „Nachten dat de spin niet spint” INTERNATIONALE AGENDA SÉ i PLUGSTER MONIQUE HELWEG JUMBO Omo en Grieg 16 februari: GROEFJES 17 februari: 22 maart: 23 maart: Carpenters, RAI-congrescentrum, Amsterdam (twee concerten) Carpenters, Congresgebouw, Den Haag Traffic, Concertgebouw, Amsterdam Traffic, Evenementenhal, Groningen nooit spelen. Ja, door de lol, maar nooit Harrison solozang en eca, door de oliecrisis, een wat mvolle sector is geworden, neemt geen overhaaste beslissingen. Er king omheen zien te krijgen. We maken de liedjes niet zelf. Zeker de tekst niet, daar hebben ze be drijfspsychologen voor, maar bij de muziek hebben we wel enige in breng”. Cools grote vrij in Bobby Harrison (op dat moment druk doende met de samenstelling van zijn solo-album) een groep op gericht, die wij onlangs hebben le ren kennen onder de welluidende naam SNAFU. Jumbo bestaat uit: Martin Ach terberg (piano, orgel, synthesizer), Kees de Blois (gitarist, zanger), Fred de Groot (drummer, zanger) en Han Schotel (bassist en ook zan ger). „Want”, zo concludeert Mar tin, „daarom zijn we zo blij met deze single, een plaat is de enige manier om je waar te maken, om je eigen geluid te laten horen”. Samen creëren zij een sound die alleen maar te omschrijven valt met de benaming „funky”, en dat wil dan zeggen: swingende hard rock. Het doel van de band getuige hun bühne-act is, afge zien van hun goede, opwindende muziek, het terugbrengen van het ware entertainment binnen diezelf de muziek. Sinds de release van Julian Bream is in Nederland. De Engelse klassieke gitarist en fluitspeler is hier om twee concer ten te geven. Dinsdag 5 februari treedt hij op in het Amsterdamse Concertgebouw en op 9 februari speelt hij in de Stadsschouwburg van Maastricht. „Met zaaloptreden is het iets an ders. Dat staat ons soms gewoon tegen. Je moet altijd hetzelfde doen, maar we kunnen er nog niet onderuit. Ach, we accepteren het en proberen er altijd maar een gezellige avond van te maken En als je dan ziet dat de mensen zich amuseren en meezingen, dan is het toch wel weer leuk”. Op die plaat „Together” speelt Bream met John Williams. Com posities van Ravel, Rodrigo, Vil la-Lobos en Granados, die zij op sublieme wijze hebben omgewerkt tot werken voor twee gitaren. De ze lp „Together” kwam eind 1972 uit en werd vorig jaar de best verkochte klassieke lp. Binnenkort zal dan ook „Together again” verschijnen, opnieuw m t John Wil liams. Toch gaat de voorkeur van Bream uit naar zijn luit: „Het spe len op een gitaar is mijn beroep, het spelen op een luit is mijn hob by. Maar misschien moet ik hier aan toevoegen dat m’n liefhebberij me meer interesseert dan mijn be roep”. graag speelt. Deze suite van Grieg heeft Jumbo op de plaat gezet. Dat wil zeggen- een bewerking van een deel van die suite: „In the hall of the mountain king”; Het is ze ker niet hun eerste single, maar de groep hoopt wel dat juist deze single het publiek kan overtuigen van de eigenlijke kwaliteiten van de vier Rotterdammers. „broeken en sokken" van Omo, die door en door schoon worden gewas sen, de Blue-Band-spot, Jif of Unox rookworst. Ook dat is Jumbo. Hoewel deze reklamespotjes de voornaamste bron van inkomsten Monique: „Het komt vaak ge noeg voor dat je een plaat er gewoon niet door krijgt. Dan kun je wel ophouden. Het beste resultaat voor een nieuwe sing le is een plaats op de Veronica Tipparade. Die is nog steeds toonaangevend. Vooral voor de handel. Die koopt daarop in. Maar ja, er komen per week 7 of 8 plaatsen op die tipparade vrij en er komen 70 singles uit. En als het niet via deze tippara- de gaat, al is het nog zo’n goe de plaat dan wordt het zelden een hit. Dit zijn enige van de artiesten, die Monique op de hitparade probeert te krijgen „Dat is natuurlijk ontzettend ge zellig, maar je werkt je vier dagen lang ongelukkig. Dan moet je alles regelen. Hotels, eten, taxi’s, zorgen dat er or kest- of play-back banden zijn of de arrangementen. Je moet maar zorgen dat alles in orde is”. „Maar dat is juist het aan trekkelijke van dit beroep. Het is ontzettend afwisselend. En je bent helemaal vrij. Als je op een ochtend een kater hebt, be gin je wat later en werkt de volgende dag iets harder. Dat maakt niets uit. Als de resulta ten maar goed zijn en dat zien ze snel genoeg”. Hoewel alle pluggers onder ling in feite concurrenten van elkaar zijn, is volgens Monique de sfeer onderling uitstekend. „Ja, er is geen afgunst of zo als iemand een plaatje in de Vero nica tipparade heeft. Je kunt er zelf veel aan doen, maar de d-j’s stemmen en ik weet dat er van bijvoorbeeld omkoperij geen sprake is. Ik heb nu een goede week: twee platen in de Veronica tipparade, twee in de top-20 van Noordzee en op Hil versum III de lp van de week. Nou, dan geef ik een rondje”. Nu is het allemaal nog erg gezellig, en lucratief, het plug- gersbestaan. Maar als straks de piratenzenders verdwijnen, blijft alleen Hilversum III over en als alle pluggers en plugsters alleen daar op aange wezen zijn, wordt het natuur lijk wel iets anders. Monique: „Ik zie het al. Met z’n tienen de hele week op Hilversum III rondlopen, dan worden we bin nen een week knettergek. Onge twijfeld zal de hele platenin dustrie een enorme klap krijgen als Veronica en Noordzee ver dwijnen”. Voorlopig hebben ze nog enig respijt, de piratenzenders en de pluggers. Want de Eerste Ka mer heeft besloten het advies van de Raad van Omroep af te wachten. Maar dit zal niet voor juni komen, dus Monique kan het nog even aanzien. In januari 1973 werd in Engeland door toedoen van voornamelijk hier een hit. Je moet reëel en geloofwaardig overkomen en dan gaan ze ook jouw oordeel leren kennen”. Belangrijk is natuurlijk te we ten bij welke disc-jockey je welke platen het best kwijt kan. In welk soort programma’s: die plaat is echt iets voor Tine ke en die moet naar Cees van Zijtveld bijvoorbeeld. Monique: „Als je er een tijdje in zit, leer je ook wel hoe je deze of gene het best kunt be naderen. De één heeft er een hekel aan als je meteen over plaatjes begint te praten en een ander heeft liever dat je meteen zegt wat je van hem wilt. Het is allemaal erg subtiel en taktisch. Je moet gewoon erg diplomatiek te werk gaan. Meestal toch wel in de sfeer van: jij doet je werk, ik doe mijn werk, dus kom maar op”. Al of niet geslaagde plug-akt- viteiten zijn bepalend voor een plaat, of het nu een goede of een slechte plaat is. „Het is wel wat triest”, zegt Mar tin. „Vroeger speelden we veel in nachtclubs en daar zijn we toen mee gestopt, omdat we het te com mercieel vonden. Nu zitten we weer in hetzelfde schuitje, omdat we het met onze eigen muziek ge woon niet halen. Natuurlijk zijn al die klussen die we nu doen, ook leuk. Die spotjes, da’s opbouwend werk. Je hebt een gekke tekst en daar moet je dan een leuke verpak- „VERONICA-TIPPARADE NOG STEEDS TOONAANGEVEND Moedig van deze jongens om toch him doel proberen te berei ken, terwijl ze daarvoor 90 pet. van hun tijd werk moeten doen, muziek moeten maken, waar ze ei genlijk geen plezier in hebben. Met als enig doel: het zover bren gen dat ze eens op het podium zullen staan om een concert Je ge ven in plaats van een wat muzika le metronoom voor een danszaal. Julian Bream, Andrés Segovia de Tweede zoals hij vaak wordt ge noemd, heeft als grote verdienste een enorme veelzijdigheid. Hij speelt bijna alles. Zijn repertoire bestaat uit werken gedateerd van af 1600, bijvoorbeeld hofmuziek uit de tijd van koningin Elisabeth, tot stukken van moderne componisten als zijn landgenoten Richard Rod ney Bennet, William Walton en Lennox Berkely. Voorkeur voor een bepaalde peri- ode heeft hij niet, althans daar wil Bream zich nooit over uitlaten. Het beperkt zich wel tot de perio den waarin de gitaar en de luit als „volwassen” solo-instrumenten wa ren geaccepteerd. Middeleeuwse muziek zal bijvoorbeeld nooit op zijn programma voorkomen. Dus van voor 1600 speelt hij niet: „Die periode interesseert mij alleen ge voelsmatig. Het is zalig om naar te luisteren. Maar omdat de luit toen nog stiefmoederlijk was bedeeld en het instrument opging in een ge heel van klanken, was het voor mij als solist niet belangrijk om deze periode in mijn repertoire op te nemen. Ik richt mij liever op de tijd dat gitaar en luit als so- lo-instrument niet waren weg te denken”. hun eerste album op het WWA-la- bel heeft SNAFU mede door hun tournees, de nodige bekendheid ge kregen op het vaste land van Euro pa. Naast hun optredens tijdens het concert-toernee van de Golden Earring door Europa, waren vooral hun aktiviteiten in het voorpro gramma van The Doobie Brothers van grote importantie. Een nieuwe formatie, dat is juist, maar de leden genoten op dat moment reeds de nodige be- Weinig mensen kennen de Rotter damse popgroep Jumbo. Van naam tenminste. Hun geluid kent vrijwel iedereen. Want wie heeft nooit ge hoord van de Ster-spotjes als „de Betuwe Gouden Confiture”, de onderhouden, pianist-orga- van Jumbo: „Juist omdat we professioneel zijn, moeten we commercieel te werk gaan en dat is jammer. Niet dat commercieel zijn zo afkeurenswaar- dig is, maar onze eigen muziek kun nen we i week, voor onze voor publiek”. ook in 197111972 heeft gedaan. Trompettist Marty schijnt plannen te koesteren om het Arnhemse Rijnhotel te kopen. Als geldbelegging. Maar om dat het een miljoenenzaak is en omdat oven en Schubert zijn in China Volksdagblad van Peking af ge keurd als zijnde componisten met een „burgerlijke en kapitalistische mentali teit". Het een en ander zou blijken uit het feit dat de werken van beide com ponisten zijn genummerd. Maar pluggen is niet alleen „plaatjes rondbrengen en aansmeren”. Een plugger moet ook artiesten begeleiden die naar Nederland komen voor ra dio, tv of concerten. Monique: Het is zo langzamerhand genoeg zaam bekend: Miel Cools is eer Vlaming. Sommigen vinden dal een aanbeveling; anderen trekker daar de wenkbrauwen wat vragend bij op. Maar er zijn ook menser die het niets kan schelen of er een artiest uit Hasselt komt of van d« Poolcirkel, omdat het er uitslui tend om gaat wat iemand te zeg gen heeft of in dit geval te zingen heeft. Natuurlijk, Cools gal wel degelijk een grote im puls aan de Vlaamse kleinkunst, want hij zat er jaren in het vak Toen ontdekte Nederland hem en drukte hem bepaald enthousiast aan haar zilte boezem. Dat was niet zo verwonderlijk, want Miel Cools maakt er geen geheim var dat hij in feite maar één grote artistieke hartstocht heeft: Het Ne derlandstalige chanson, wat dal ook zijn moge. Dat wil hij en is daarbij de eerste en enige niet - „opstoten in de vaart der volken” Want, laten we wel wezen, er zijr nog heel wat provinciale geesten die menen dat iets pas geloofwaar dig is, als het in het Amerikaans Engels of Frans gebracht wordt. Bij gelegenheid van zijn dooi Henk Noy georganiseerde Neder landse tournee, waaraan tevens het trio van Louis van Dijk zijn medewerking verleende, verscheer onlangs bij Phonogram op het Phi lips-label de LP. ’’Nachten dat d« spin niet spint”; twaalf eigen geschreven liedjes die minder vrij blijvend romantisch, vooral direkl zijn. Cool’s vitale uitbundigheid zijn tederheid, spotzucht en warm te moet u, als het goed is, kunnen vinden bij het beluisteren van deze plaat. Dat alles bij elkaar is tenslotte: Miel Cools en zijn passie voor het Nederlandse Lied. kendheid: Bobby ex-Procol Harum percussie; Micky Moody, eertijds gitarist van de groep Juicy Lucy; Peter Solley, piano-synthesiser en viool, voorheen opvallend opere rend bij Terry Reid en de formatie Palladin; ex-Ginger Baker’s Airfor ce bassist Colin Gibson en drum mer Terry Popple. Bream heeft Ip’s opgenomen waarop hij bepaalde perioden „be handelt”. Bream ziet zelf als een heel belangrijke ommekeer in zijn leven de ontmoeting met de En gelse instrumentenbouwer Thomas Goff. Naar aanleiding van hun ge meenschappelijke liefde voor oude Engelse muziek bood Thomas Goff aan een kopie voor Bream te maken van een „echte” luit. Naar hun mening kwam de oude mu ziek, indien gespeeld op eigentijdse instrumenten, gebrekkig over. Op een aantal Ip’s bespeelt Bream al leen de luit: „Lute Music from the Royal Courts of Europe” en „Bach: suites voor luit”. Daarnaast staat de lp „Baroque Guitar” en ,,20th Century Guitar”, waarvoor hij in 1968 in Nederland een Edison kreeg. In de loop van de laatste, zeg maar tien jaren, is het aantal platenprodukties enorm toegeno men. Vroeger kwamen per week misschien 20 singles uit, nu zijn dat er zeker 60 tot 70. Iedere week, 52 keer per jaar. Reken maar uit, dat is een enor me hoeveelheid en daarom is het wel begrijpelijk dat geen enkele disc-jockey de tijd en de energie heeft om al die plaatjes af te luisteren en een keuze te maken voor zijn programma. Een soort vóórselectie bleek no dig en uit die behoefte is een vak ontstaan dat „pluggen” wordt genoemd. Pluggers, of plugsters, zijn in dienst van een grammofoonplatenmaatschappij. Uiteraard proberen zij zoveel mogelijk hun plaatjes in radio of tv-programma’s te krijgen. De 25-jarige Monique Helweg is zo’n plugster. Zij plugt voor de Franse platenmaatschappij Barclay en is dagelijks bij Ra dio Veronica, Radio Noordzee, Hilversum III en televisie pro ducers te vinden om iedereen attent te maken op nieuw uitge brachte platen. Scheutig deelt zij dan de presentie-exemplaren uit en probeert de betreffende d-j van de kwaliteit van de plaat te overtuigen. Monique Helweg: „In het be gin - ik doe dit werk nu twee jaar - ging ik echt naar bijvoor beeld Veronica met vijf singles en dan zei ik: alsjeblieft, hier heb jij vijf hits van mij. Nou ja, dat is natuurlijk flauwekul en dat leer je ook wel snel af. Nu zeg je gewoon: je moet echt even luisteren, het is een prima plaatje. En ais dat niet zo is, dan zeg ik alleen: luister eens en bekijk het maar, ik ben er niet kapot van. En ik geloof dat dat de juiste benadering is. Niet telkens brullen: ik heb Er zijn tijden geweest dat de Ne derlandse popgroep After Tea furo re maakte en werd geroemd als de beste Nederlandse live-groep. De eerste lp moest die bewering staven. Maar helaas, het pakte te gengesteld uit. De hele lp werd eei misser en After Tea hield op t< bestaan. Maar opeens zien we iets van After Tea terug: de drummei Ilja is zelf liedjes gaan schrijven en zingen en gitaristzanger Polls Eduard manifesteert zich in een duo met Peter Tetteroo. D» drummer heeft als ”de nieu we zanger” Ilja zijn zangdebuul gemaakt met ’’Every day I see you” en ’’Motor Song”. Polle Eduard speelde na zijn Af ter Tea-periode korte tijd bij de experimentele groep Drama. Nu heeft hij dan met Peter Tetteroc (de zanger van Tee Set) een „ge- genheidsduo” gevormd. Dat houdi in dat Peter Tetteroo officieel zan ger van Tee Set is en blijft. De activiteiten met Polle zijn zuivei voor het plezier. Net als de singele die nu als resultaat te voorschijn is gekomen. ”1 can’t live withou! you” (van „Peter en Polle”). Er Tee Set vindt het best. Zij hebben toch een rustige periode. zijn voor de Rotterdamse groep, doen zij nog wel andere dingen. Elk weekend treden zij op, ook om geld te verdienen. Jumbo is een prof-band en moet dus met de ver diensten vier groepsleden en hun eventuele gezinnen Martin Achterberg nist en manager Dat moet natuurlijk wel frustrerend werken, maar danszalen wil het publiek tophits horen, om te swingen en geen sui tes van Grieg, zoals Jumbo zelf Julian Bream, Concertgebouw, Amsterdam 5 februari: Er zit een kans in dat de Kurzaal, van het Kurhaus in Scheveningen, deze zomer weer open zal zijn. Daarvoor was een voorlopige verbouwing nodig. Het is zelfs zeer waarschijnlijk dat Paul van Vliet in dat geval zijn show weer in MINI

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1974 | | pagina 11